advies over HTPC?

Gestart door TacoG, januari 24, 2008, 21:16:11

Vorige topic - Volgende topic

TacoG

Citaat van: kaajee op februari 14, 2008, 22:05:49
Heel kort (ipv oeverloos door te gaan over DVI): Wat gebeurde er dan toen je de kabel aansloot?

Ik heb verder nog niks aan kunnen sluiten en uitproberen aangezien ik mijn scherm a.s. zaterdag pas krijg. De 24 pins kabel kan ik trouwens dan ook niet gebruiken omdat ik nog geen verloopstukje heb.
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

TacoG

Citaat van: DJ-Foxx op februari 14, 2008, 22:05:55
tja die 6800GT die ik hier heb liggen heeft 2x DVI-I aansluitingen, nog een ati1300 pro kaartje heeft ook DVI-I aan boord.
;)

heb ik dan toch een andere kaart? Want die van mij heeft 1 VGA aansluiting, 1 DVI-I aansluiting en 1 component-uitgang (althans, denk dat dit component is).
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

TacoG

ik zal inderdaad denk ik de Monster gaan gebruiken. Dan kan ik atlijd nog een verloopstukje halen om de andere kabel te gebruiken. Belangrijkste vind ik de kwaliteit. Het aansturen van 2 schermen zal ik niet gaan doen en als dat het enige voordeel is van de 24 pins kabel dan is de keuze vrij makkelijk.

kaajee

Er zijn misschien wel 30 versies van de nVidia 6800 chip.
nVidia maakt en levert de chip (Geforce 6800) en levert die aan de verschillende fabrikanten, bijv. MSI, Asus, Gigabyte, CLub3d etc. Wat zij met hun kaart doen, welke uitvoering, welke uitgangen mogen ze helemaal zelf weten......

PS. er bestaat bij forums een zg. edit/verander knop (rechtsboven je eigen post), het is gebruikelijk als je 'iets vergeten' te schrijven bent, je je 'originele' post aan te passen en zo niet een aantal posts van jezelf onder/achter elkaar te krijgen........

TacoG

ja, daar was ik net zelf ook achter gekomen. Dacht dat jullie de kaart ermee bedoelde, maar het is de chip. In ieder geval bedankt voor alle info heren. Ik ga slapen. Ben erg benieuwd naar zaterdag. Benieuwd naar mijn nieuwe 50" scherm (nu CRT van 32") en ook benieuwd of ik mijn htpc meteen werkend krijg aangesloten aan mijn scherm. Wish me luck ;-)

DJ-Foxx

Citaat van: TacoG op februari 14, 2008, 23:00:08
ja, daar was ik net zelf ook achter gekomen. Dacht dat jullie de kaart ermee bedoelde, maar het is de chip. In ieder geval bedankt voor alle info heren. Ik ga slapen. Ben erg benieuwd naar zaterdag. Benieuwd naar mijn nieuwe 50" scherm (nu CRT van 32") en ook benieuwd of ik mijn htpc meteen werkend krijg aangesloten aan mijn scherm. Wish me luck ;-)

die 6800GT die ik hier heb liggen is van XFX, dit was 1 van de beste 6800GT kaarten ooit uitgebracht.. veel op tweakers over te lezen door de jaren heen, helaas nu zwaar verouderd :-\ en ligt hier nu in ruste in mijn laatje :'(

TacoG

Zo, vandaag is ons nieuwe scherm bezorgd en geïnstalleerd. Echt een plaatje. Nu heb ik ook de HTPC in ons tv-dressoir gezet en aangesloten op de plasma. Alles werkte meteen perfect, mooi beeld en had ook meteen verbinding met internet. Maar na een tijdje knalde hij er opeens uit. Daarna kreeg ik hem ook niet meer aan. De kast was heel heet geworden aan de achterkant. Zou het kunnen dat hij niet genoeg ruimte heeft aan de achterkant (tv dressoir is dicht vanachter) om te koelen. Onze normale pc staat in een computerkast waar het ook helemaal dicht is vanachter. Zou het dus vreemd vinden als deze daar niet tegen zou kunnen. Ik was ook niet met iets zwaars bezig op htpc, een beetje internetradio aan het luisteren. Zou het kunnen dat het zo warm wordt omdat hij zo'n groot scherm (50") moet aansturen? Nu hij afgekoeld is doet ie het weer gewoon. Ik zal hem aan laten staan, kijken wat er gebeurt.

TacoG

Ik heb de htpc een tijdje voor het tv-dressoir laten draaien en niks aan de hand. Hij wordt dus gewoon te warm in de tv-dressoir, hij kan zijn warmte blijkbaar niet kwijt aan de achterkant, aangezien dit dicht is? Maar waarom heeft mijn normale pc daar geen last van? En is dit nog op te lossen met een ander soort koeling? Passief of watergekoeld? Of is de enige oplossing de achterwand van het tv-dressoir eruit halen?

DJ-Foxx

Citaat van: TacoG op februari 19, 2008, 07:54:40
Ik heb de htpc een tijdje voor het tv-dressoir laten draaien en niks aan de hand. Hij wordt dus gewoon te warm in de tv-dressoir, hij kan zijn warmte blijkbaar niet kwijt aan de achterkant, aangezien dit dicht is? Maar waarom heeft mijn normale pc daar geen last van? En is dit nog op te lossen met een ander soort koeling? Passief of watergekoeld? Of is de enige oplossing de achterwand van het tv-dressoir eruit halen?

waterkoeling een idee ? ;) heb ik ook eens mee geexperimenteerd, lekker stil alleen onderhoudsgevoelig das weer minder, goed en betrouwbaar inbouwen is een must ivm de veiligheid van je componenten.

passief zou een optie kunnen zijn dmv heatpipe techniek aanbrengen, of gewoon een beter ventilator aanschaffen die meer lucht kan verplaatsen en stiller is, betere lagers enzo.. bv. zalman of coolermaster  :)

kan je niet in je dressoir een aanpassingkje doen dan? extra ventilator of openingen aanbrengen in je kastje aan de achterzijde  ;)

kaajee

Natuurlijk zijn waterkoeling en passief sec gezien geen oplossing......

Dat ding produceert hoe dan ook warmte en dat moet eruit!
Of je nou waterkoeling of geheel passief gaat werken, die warmte moet er op de 1 of ander manier uit. Vbld: bij waterkoeling zorgt het 'water' (vloeistof) voor de 'afvloeiing' van de warmte, maar als je die dan nog steeds in diezelfde gesloten ruimte houdt maakt het natuurlijk geen verschil. Dezelfde hoeveelheid warmte moet worden afgevoerd in dezelfde ruimte......
Pas als je de waterkoeling-zelf 'buiten' je kast brengt zal het wellicht gaan werken.
Zelfde verhaal gaat op bij een compleet passieve config.
(communicerende vaten........)

Nee, je zult toch voor meer ventilatie/air flow bij/in je dressoir moeten zorgen. Dus meer 'ademruimte' voor je HTPC. Makkelijkst is idd een paar gaten in je achterwand en je PC moet ook ergens 'verse', koude(ere) lucht moeten kunnen aanzuigen (voorkant?). Wellicht kun je een 220volt ventilator in de achterwand van het dressoir krijgen oid.

Heeft die HTPC überhaupt 'ademruimte'? Dus is er ergens een mogelijkheid tot aanvoer en afvoer van lucht? Anders staat ie z'n eigen geproduceerd warme lucht rond te pompen als het ware.....

En waarom je 'normale pc' daar geen last van heeft? Is vast niet een PC met dezelfde specs is het wel?
Waarom rijdt mijn Fiat Panda 1op20 en slechts 120km/u en mijn Mercedes 1op6 en 230km/u?

TacoG

Dus als ik het goed begrijp is de enige oplossing gaten in de achterwand? Daar moet ik toch nog eens goed over nadenken. We hebben het meubel net op maat laten maken. Denk dat ik problemen krijg met de "baas" thuis als ik vertel dat we gaten moeten gaan maken ;-) Het aanzuigen van koude lucht aan de voorkant is denk ik geen probleem. Er zitten twee schuifdeuren in en als we tv kijken hebben we die meestal open staan. HIerbij een tweetal foto's om even de situatie te schetsen. Als jullie dat zo zien, zou ik er dan zijn met alleen gaten in de achterkant? En zijn er evt. nog andere oplossingen, want zou het toch wel zonde vinden als het dressoir beschadigd zou moeten worden (ook al zie je er niet veel van aan de achterkant.

Ik zit me net trouwens te bedenken. Het dressoir staat tegen de muur aan. Het bovenblad steekt 3 cm uit aan de achterkant zodat het helemaal tegen de muur kan. Achter de htpc zit ongeveer 4cm ruimte. Zal dit dan wel genoeg zijn om alzijn warmte kwijt te kunnen?

TacoG

en van een afstand.

DJ-Foxx

Citaat van: TacoG op februari 19, 2008, 18:22:23
Dus als ik het goed begrijp is de enige oplossing gaten in de achterwand? Daar moet ik toch nog eens goed over nadenken. We hebben het meubel net op maat laten maken. Denk dat ik problemen krijg met de "baas" thuis als ik vertel dat we gaten moeten gaan maken ;-) Het aanzuigen van koude lucht aan de voorkant is denk ik geen probleem. Er zitten twee schuifdeuren in en als we tv kijken hebben we die meestal open staan. HIerbij een tweetal foto's om even de situatie te schetsen. Als jullie dat zo zien, zou ik er dan zijn met alleen gaten in de achterkant? En zijn er evt. nog andere oplossingen, want zou het toch wel zonde vinden als het dressoir beschadigd zou moeten worden (ook al zie je er niet veel van aan de achterkant.

Ik zit me net trouwens te bedenken. Het dressoir staat tegen de muur aan. Het bovenblad steekt 3 cm uit aan de achterkant zodat het helemaal tegen de muur kan. Achter de htpc zit ongeveer 4cm ruimte. Zal dit dan wel genoeg zijn om alzijn warmte kwijt te kunnen?

maar kan je gewoon niet een stuk achterwand wegzagen van je tvkast waar je HTPC voor staat ???, zeg maar pasvorm zagen in de vorm van je htpc kast, mooi netjes en je ziet er totaal niets van en + je htpc kast past er precies voor/in... en niet te vergeten, een flink stuk hogere adem gehalte.. ;)

DJ-Foxx

dit bedoel ik !  ;D

:)

TacoG

je plaatje werkt helaas niet. Begrijp namelijk niet precies wat je bedoelt? Bedoel je gewoon een stuk uit de achterwand van het tv dressoir zagen zodat de gehele achterkant van de htpc er zeg maar "uitsteekt"? Dan moet ik nog steeds het dressoir "molesteren" haha. En dan zit ik ook nog steeds met het probleem dat er maar ongeveer 3 a 4 cm tussen de muur en de acherkant van de htpc zit. Is dat genoeg?

DJ-Foxx

tja molesteren, alleen stukje van dat hardbord achterzijde uitzagen, optisch zie je er later niets meer van als je de htpc ervoor zet nderdaad. achterzijde warmte loopt dan mooi langs de wand weg, heb ik hier op zolder met mijn kastje ook zo gedaan tbv mijn xbox360

;D

DJ-Foxx

hoi taco,

om mijn xbox360 beter te laten koelen heb ik dus ook een stuk achterwand verwijderd op maat rondom de 360, zoals je ziet is er optisch niets van te zien. is een idee ;)

TacoG

Citaat van: DJ-Foxx op februari 19, 2008, 20:19:25
tja molesteren, alleen stukje van dat hardbord achterzijde uitzagen, optisch zie je er later niets meer van als je de htpc ervoor zet nderdaad. achterzijde warmte loopt dan mooi langs de wand weg, heb ik hier op zolder met mijn kastje ook zo gedaan tbv mijn xbox360

;D

dus eigenlijk hetzelfde als gaten boren in de achterwand, alleen iets groter waardoor je een betere luchtdoorstroming hebt. Maar dan nog steeds, is een paar cm tussen achterkant htpc en muur genoeg voor een goede doorstroming? Zit ook aan een ander idee te denken. DAt ik de htpc in het linker deel van het tv-dressoir zet (staan nu allemaal dvd's in) en hem dan dwars zet, dus zodat de achterkant zijwaarst in de kast staat. Het ziet er niet uit, maar die kant laten we dan toch zo alleen op een kiertje staan zodat de lucht weg kan. De IR-ontvanger van de htpc kan ik dan in het rechter deel van de kast zetten zodat we hem toch gewoon kunnen bedienen.

DJ-Foxx

tja ik heb er zelf ook een paar cm tussen achter me kast en muur en helpt echt wel hoor! maar ik snap wel dat je de garantie wil dat het echt gaat werken anders heb je natuurlijk een groot gapend gat, LOL

of anders je tv meubel ietsje naar voren zetten ???

je moet gewoon kijken wat jij natuurlijk het prettigst vind :), (wil namelijk geen huiselijk geweld op mijn geweten ;)

kaajee

Meer ventilatie is echt wel vereiste, als dat moet door een gat, of wellicht nog mooier; een (zwart) rooster.......

Maar begrijp ik het goed dat je dressoir ook regelmatig helemaal dicht is? Dus dat er een deurtje dichtgaat en je dus helemaal niets meer ziet van je apparatuur? Dat lijkt me nl. helemaal verre van ideaal, dan kan die htpc niet alleen z'n warme lucht niet kwijt, maar ook nergens verse (koude) lucht vandaan halen. Dan staat ie alleen maar z'n eigen (warme) lucht rond te pompen ahw.

Er zit ook nog eens een tv tuner in, (welke is dat nou eigenlijk? een 350? want zoals ik al eerder zei: een 350MCE, zoals in jouw specs, bestaat nl. niet). Die produceert ook nog eens vrij veel hitte......Je CPU is niet de 'zuinigste', en de rest dan nog.......

DJ-Foxx

Citaat van: kaajee op februari 20, 2008, 12:47:18
Er zit ook nog eens een tv tuner in, (welke is dat nou eigenlijk? een 350? want zoals ik al eerder zei: een 350MCE, zoals in jouw specs, bestaat nl. niet).

de WinTV-PVR-350 bestaat wel (heet officieel WinTVPVR350 maar is wel MCE cert.)  en tis zelfde als mijn 500MCE kaart alleen met 1 fm / tvtuner geloof ik.. ;)

je heb wel gelijk, een mooie zwart rooster zal niet misstaan denk ik, misschien een idee TacoG  ???  ;D

kaajee

Citaat van: DJ-Foxx op februari 20, 2008, 12:54:31
de WinTV-PVR-350 bestaat wel (heet officieel WinTVPVR350 maar is wel MCE cert.)  en tis zelfde als mijn 500MCE kaart alleen met 1 fm / tvtuner geloof ik.. ;)

Ja, ik ken de 350 PVR ook wel, die is overigens officieel niet certified voor MCE, zie de lijst alhier, hij is echter technisch vrijwel hetzelfde als de hele PVR reeks van Hauppauge (150, 250, 350, 500) en is dus ook idd prima aan de praat te krijgen. Echter er werd gesproken over een 350 MCE en die bestaat dus niet. Wellicht heeft is dus een 350 of een 150 MCE of 500 MCE (of andere). Dat wilde ik even uitlsuiten........

DJ-Foxx

Citaat van: kaajee op februari 20, 2008, 13:26:43
Ja, ik ken de 350 PVR ook wel, die is overigens officieel niet certified voor MCE, zie de lijst alhier, hij is echter technisch vrijwel hetzelfde als de hele PVR reeks van Hauppauge (150, 250, 350, 500) en is dus ook idd prima aan de praat te krijgen. Echter er werd gesproken over een 350 MCE en die bestaat dus niet. Wellicht heeft is dus een 350 of een 150 MCE of 500 MCE (of andere). Dat wilde ik even uitlsuiten........

nog ff offtopic,

heb nooit de 350 gehad en mijn 500 ligt hier niets te doen, maar lees veel over de "zogenaamde" MCE 350 via google

je kan hem hier kopen
http://www.centralcomputers.ca/tvtuners.htm

hier lees je er wat over, wel erg verwarrend... ik denk dat de meeste mensen denken dat ze een 350MCE hebben, LOL  ;D

http://www.hauppauge.co.uk/board/showthread.php?t=1377
http://www.tutorials-win.com/MediaCenter/dual-tuner-69678/

Xstream

Wat je natuurlijk ook kunt doen als je htpc fan outtake naar achteren blaast is een 12 CM rooster maken zoals Kaajee ook al zei. Dan kan de lucht uit de htpc kast iig direct naar buiten.

Vervolgens maak je in de achterkant van je kast 1 of 2 12 CM roosters (of 14 cm zou nog beter zijn), zwart zodat je het niet ziet, en daar monteer je zwarte fans op die de koude lucht door je kast laat blazen. Dan kun je ook je deurtjes dicht doen en functioneert heel je kast eigenlijk als airtunnel. Geen idee of dat werkt, maar het zal vast wel wat uitmaken. Als je ze aansluit op je htpc kun je ook nog de boel regelen tot je het gewenste resultaat hebt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

kaajee

Zijn kast heeft 'slechts' 2x een 60mm fan voor outtake (en de fan van de PSU wellicht).
Buiten dat: als je alles aan de achterzijden maakt, dus zowel intake als outtake krijg je achter je computerkast wel airflow maar dit zal een soort van gesloten systeem gaan vormen. Weinig van de intake (koude lucht) zal gebruikt worden voor airflow (afkoeling) in/van je PC. Dan zou je alweer met een soort van 'windtunnels' moeten gaan werken om toch koude (intake) en warme (outtake) lucht te scheiden.

Ik zou eerst eens proberen die computer aan de achterzijde (veel) meer ademruimte te geven om de warme lucht af te kunnen voeren. Dus gaten (of één groot gat) achterin je dressoir (al dan niet voorzien van een rooster, eigenlijk zie je (en je partner) dat toch niet, dus wellicht een beetje overbodig). Dan eens kijken wat ie doet. Mijn gevoel zegt dat dat genoeg moet zijn......

Dan heb je de outtake in ieder geval geregeld, mocht ie dan nog te warm worden moet je gaan nadenken over nog betere airflow en dus een manier om (meer) 'koude' lucht je dressoir in te krijgen................