advies over HTPC?

Gestart door TacoG, januari 24, 2008, 21:16:11

Vorige topic - Volgende topic

DJ-Foxx

Citaat van: kaajee op februari 20, 2008, 15:11:41
Zijn kast heeft 'slechts' 2x een 60mm fan voor outtake (en de fan van de PSU wellicht).
Buiten dat: als je alles aan de achterzijden maakt, dus zowel intake als outtake krijg je achter je computerkast wel airflow maar dit zal een soort van gesloten systeem gaan vormen. Weinig van de intake (koude lucht) zal gebruikt worden voor airflow (afkoeling) in/van je PC. Dan zou je alweer met een soort van 'windtunnels' moeten gaan werken om toch koude (intake) en warme (outtake) lucht te scheiden.

Ik zou eerst eens proberen die computer aan de achterzijde (veel) meer ademruimte te geven om de warme lucht af te kunnen voeren. Dus gaten (of één groot gat) achterin je dressoir (al dan niet voorzien van een rooster, eigenlijk zie je (en je partner) dat toch niet, dus wellicht een beetje overbodig). Dan eens kijken wat ie doet. Mijn gevoel zegt dat dat genoeg moet zijn......

Dan heb je de outtake in ieder geval geregeld, mocht ie dan nog te warm worden moet je gaan nadenken over nog betere airflow en dus een manier om (meer) 'koude' lucht je dressoir in te krijgen................

amen ;)

TacoG

Citaat van: DJ-Foxx op februari 20, 2008, 10:03:21
tja ik heb er zelf ook een paar cm tussen achter me kast en muur en helpt echt wel hoor! maar ik snap wel dat je de garantie wil dat het echt gaat werken anders heb je natuurlijk een groot gapend gat, LOL

of anders je tv meubel ietsje naar voren zetten ???

je moet gewoon kijken wat jij natuurlijk het prettigst vind :), (wil namelijk geen huiselijk geweld op mijn geweten ;)

Precies, huiselijk geweld is natuurlijk niet de bedoeling haha. Tv kast willen we in ieder geval met het bovenblad tegen de muur aan laten staan, daarom hadden we speciaal een uitstekende rand laten maken. Maar jij denkt dus wel dat die paar cm genoeg zijn om dat ding te koelen?
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

TacoG

Citaat van: kaajee op februari 20, 2008, 12:47:18
Meer ventilatie is echt wel vereiste, als dat moet door een gat, of wellicht nog mooier; een (zwart) rooster.......

Maar begrijp ik het goed dat je dressoir ook regelmatig helemaal dicht is? Dus dat er een deurtje dichtgaat en je dus helemaal niets meer ziet van je apparatuur? Dat lijkt me nl. helemaal verre van ideaal, dan kan die htpc niet alleen z'n warme lucht niet kwijt, maar ook nergens verse (koude) lucht vandaan halen. Dan staat ie alleen maar z'n eigen (warme) lucht rond te pompen ahw.

Er zit ook nog eens een tv tuner in, (welke is dat nou eigenlijk? een 350? want zoals ik al eerder zei: een 350MCE, zoals in jouw specs, bestaat nl. niet). Die produceert ook nog eens vrij veel hitte......Je CPU is niet de 'zuinigste', en de rest dan nog.......

Een rooster zal inderdaad mooier zijn, maar als ik het goed begrijp zie je straks niks van het gat cq rooster als de htpc ervoor staat? Dan zal het wel gewoon een gat worden denk ik ;-)

Of inderdaad die andere optie. Als je naar de foto kijkt zie je aan de rechterkant al onze apparatuur. Als we tv kijken staat de rechterkant helemaal open (zoals op de foto). Maar nu kan ik dus proberen om de htpc aan de linkerkant te zetten. Hij komt dan in het rechtse deel van het linkervak (begrijpen jullie het nog haha), omdat anders mijn kabel het niet haalt. Ik zal de htpc dan zo neer zetten dat hij met zijn achterkant naar links wijst. Als ik de htpc gebruik kan ik de linkerschuifdeur voor een stuk openzetten. Ik hoop dat dit dan voldoende is om de koude en warme lucht af te voeren.

Wat de tv-kaart betreft, ik maak er  nog geen gebruik van. Wilde eerst mijn nieuwe plasma aansluiten met een zo'n goed mogelijk kabelsignaal en gebruik van de tv-kaart betekent het gebruik van een splitter. Dus misschien in de toekomst, voorlopig heb ik beneden een UPC DVR staan en boven nog een Philips DVR, dus kom voorlopig nog geen opnamecapaciteit tekort ;-)  Maar als ik die besluit te gebruiken zal de hitte alleen nog maar toenemen? Als ik nou besluit om een nieuwe voeding te kopen vanwege het lawaai, moet ik dan ook nog ergens opletten qua koeling of ventilatoren? Dat op die manier de warmteproductie misschien al iets minder wordt?

Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

TacoG

Citaat van: Xstream op februari 20, 2008, 14:10:59
Wat je natuurlijk ook kunt doen als je htpc fan outtake naar achteren blaast is een 12 CM rooster maken zoals Kaajee ook al zei. Dan kan de lucht uit de htpc kast iig direct naar buiten.

Vervolgens maak je in de achterkant van je kast 1 of 2 12 CM roosters (of 14 cm zou nog beter zijn), zwart zodat je het niet ziet, en daar monteer je zwarte fans op die de koude lucht door je kast laat blazen. Dan kun je ook je deurtjes dicht doen en functioneert heel je kast eigenlijk als airtunnel. Geen idee of dat werkt, maar het zal vast wel wat uitmaken. Als je ze aansluit op je htpc kun je ook nog de boel regelen tot je het gewenste resultaat hebt.

welke kast bedoel je nu precies? Het tv-dressoir of htpc kast? Bedoel je dat ik een 12cm rooster moet maken in de achterkant van het dressoir (waarom niet groter dan 12cm eigenlijk?) en vervolgens nog 2 12 cm rooster in de achterkant van mijn htpc kast?

TacoG

ik denk dat ik dat inderdaad maar ga proberen. Gewoon een groot stuk uit de achterwand zagen. Hoe groot zou dit moeten zijn? Gewoon de breedte van de htpc kast? Of alleen ter hoogte van de fans van de htpc kast?

kaajee

Citaat van: TacoG op februari 20, 2008, 16:11:23
ik denk dat ik dat inderdaad maar ga proberen. Gewoon een groot stuk uit de achterwand zagen. Hoe groot zou dit moeten zijn? Gewoon de breedte van de htpc kast? Of alleen ter hoogte van de fans van de htpc kast?

Ik zou het gat net ietsje kleiner maken dan de computer kast zelf. Dan valt ie in principe weg achter de case, en is ie eigenlijk niet te zien (ook geen kieren oid).....

DJ-Foxx

Citaat van: TacoG op februari 20, 2008, 16:11:23

ik zou gewoon hele breedte uitzagen in vorm van de htpc, zoals ik je al liet zien op die foto.. werkt uitstekend.  ;D ;D mijn xbox blijft lekker koel en warmte loopt mooi weg achter de kast.

TacoG

Ik heb het er even met het vrouwtje over gehad. Ze is er in principe wel mee akkoord, maar wil wel grote zekerheid hebben dat het dan ook werkt. Anders moeten we de htpc nog naar de linkerkant van dressoir verhuizen terwijl we dan met een gapend gat zitten aan de rechterkant. Jullie zullen ook geen zekerheid kunnen geven, maar mischien in percentages.... ;-)

Ik zat trouwens nog te denken. De HTPC staat bijna tegen de versterker aan. Kan hij dan nog wel genoeg koude lucht aantrekken. Als we tv kijken staat de schuifdeur helemaal open, dus dat moet geen probleem zijn. Trekt de htpc dan de koude lucht aan over de bovenkant van de htpc kast? Of is het een probleem dat de zijkanten zeg maar geblokkeerd zijn en daar geen lucht langs kan komen?

dijle

Citaat van: TacoG op februari 21, 2008, 08:02:12
Ik heb het er even met het vrouwtje over gehad. Ze is er in principe wel mee akkoord, maar wil wel grote zekerheid hebben dat het dan ook werkt. Anders moeten we de htpc nog naar de linkerkant van dressoir verhuizen terwijl we dan met een gapend gat zitten aan de rechterkant.

Wat ik al de hele tijd aan het denken ben:  is het domweg niet mogelijk om de hele achterwand van de rechterkast weg te nemen?  Aangezien de rechterkast toch nokkievol met apparatuur zit, gaat dit estetisch geen of bijna geen probleem zijn.  Mijn meubel heeft ook geen achterwand waar de apparatuur staat, en zelfs geen deurtjes, en mij stoort het totaal niet dat ik de muur kan zijn langs de spleten die tussen de apparatuur zitten.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe die achterwand precies gemonteerd is, maar als deze eenvoudig te verwijderen/te plaatsen is, kan je hem, mocht het uiteindelijk toch niet werken, deze naderhand in zijn geheel terugplaatsen, wat met een uitgezaagd gat toch iets moeilijker is.

DJ-Foxx

Citaat van: dijle op februari 21, 2008, 08:24:02
Wat ik al de hele tijd aan het denken ben:  is het domweg niet mogelijk om de hele achterwand van de rechterkast weg te nemen?  Aangezien de rechterkast toch nokkievol met apparatuur zit, gaat dit estetisch geen of bijna geen probleem zijn.  Mijn meubel heeft ook geen achterwand waar de apparatuur staat, en zelfs geen deurtjes, en mij stoort het totaal niet dat ik de muur kan zijn langs de spleten die tussen de apparatuur zitten.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe die achterwand precies gemonteerd is, maar als deze eenvoudig te verwijderen/te plaatsen is, kan je hem, mocht het uiteindelijk toch niet werken, deze naderhand in zijn geheel terugplaatsen, wat met een uitgezaagd gat toch iets moeilijker is.

is ook een zeer goed idee, enn maximale koeling dus voor alle componenten ;)

dijle

Citaat van: DJ-Foxx op februari 21, 2008, 08:25:56
enn maximale koeling dus voor alle componenten ;)

Is inderdaad ook nog een bijkomend voordeel  ;D

DJ-Foxx

en mij stoort het totaal niet dat ik de muur kan zijn langs de spleten die tussen de apparatuur zitten.

misschien ook een idee om het kleine stukkie muur achter het open gedeelte in zelfde kleur te verfen/rollen als de kast (schoolbord kleur RAL 9005) ofzo,
ik heb mijn muurtje trouwens helemaal gedaan met zwart RAL 9005 (Wijzotex)

dijle

Citaat van: DJ-Foxx op februari 21, 2008, 11:00:56
misschien ook een idee om het kleine stukkie muur achter het open gedeelte in zelfde kleur te verfen/rollen als de kast (schoolbord kleur RAL 9005) ofzo,

Is idd ook nog een goed idee.  Bij mij niet echt nodig, aangezien zowel het meubel als de achterliggende muur een "vergelijkbare" kleur hebben.

Wat echter misschien wel storend kan zijn, zijn de kabels die eventueel van het bovenste schap naar beneden lopen: als ik zit, zie je deze naar beneden hangen.  Ik zou eens de moeite moeten doen om deze mooi langs bv. de zijkanten van het meubel naar beneden te leiden.

TacoG

DAt zou inderdaad de beste en makkelijkste oplossing zijn ja. Daar heb ik als eerste naar gekeken, maar het is helaas niet mogelijk om de achterwand eruit te halen, die zit zeg maar in de zijkant verweven. Dan zou het probleem meteen opgelost zijn. De muur zou ik ook niet echt hoeven schilderen denk ik. De kast is redelijk diep en muur niet echt licht, dus dat zou niet eens opvallen. En van de kabels die naar beneden hangen heb ik ook geen last, aangezien mijn receiver en htpc redelijk hoog zijn en de kast ook redelijk diep is. Het had zo mooi kunnen zijn..... ;-)

dijle

Citaat van: TacoG op februari 21, 2008, 12:38:03
het is helaas niet mogelijk om de achterwand eruit te halen, die zit zeg maar in de zijkant verweven.

Hier had ik al schrik voor. Spijtig ... :-\

LittleNinja

Sleuven maken dan maar.. Dan verlies je niet zoveel stevigheid.

TacoG

Goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat ik heel de zaterdagmiddag bezig ben geweest, maar het is me gelukt om heel de achterwand er in 1 stuk tussenuit te halen. OP zich is dat nog wel beter ook. Alle apparaten krijgen zo voldoende lucht om te koelen en warmte af te voeren en ook is het veel makkelijker om de kabels aan te sluiten. Nu kan ik er gewoon vanachter bij.

Het slechte nieuws was dat de htpc er toch weer uitknalde na een tijd. Blijkbaar waren de 6cm niet voldoende om zijn warmte af te voeren. Nog andere suggesties ;-)?  Ik heb nu het dressoir nog iets verder naar voren geschoven. Kijken of ie het dan wel blijft doen. Maar dan staat het weer niet zo mooi in de huiskamer. En zie je alle kabels ook liggen vanachter en als je tv aan het kijken bent (door het vele licht dat er nu achter valt).

kaajee

Citaat van: TacoG op februari 23, 2008, 19:56:07
Goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat ik heel de zaterdagmiddag bezig ben geweest, maar het is me gelukt om heel de achterwand er in 1 stuk tussenuit te halen. OP zich is dat nog wel beter ook. Alle apparaten krijgen zo voldoende lucht om te koelen en warmte af te voeren en ook is het veel makkelijker om de kabels aan te sluiten. Nu kan ik er gewoon vanachter bij.

Het slechte nieuws was dat de htpc er toch weer uitknalde na een tijd. Blijkbaar waren de 6cm niet voldoende om zijn warmte af te voeren. Nog andere suggesties ;-)?  Ik heb nu het dressoir nog iets verder naar voren geschoven. Kijken of ie het dan wel blijft doen. Maar dan staat het weer niet zo mooi in de huiskamer. En zie je alle kabels ook liggen vanachter en als je tv aan het kijken bent (door het vele licht dat er nu achter valt).

Heb je überhaupt al eens naar de daadwerkelijke temperaturen gekeken? Hoe warm wordt het zakie dan eigenlijk?
Met tooltjes als bijv. Speedfan kun je dat uitlezen......

TacoG

Citaat van: kaajee op februari 23, 2008, 21:36:52
Heb je überhaupt al eens naar de daadwerkelijke temperaturen gekeken? Hoe warm wordt het zakie dan eigenlijk?
Met tooltjes als bijv. Speedfan kun je dat uitlezen......

ik heb de temperatuur nog niet uitgelezen nee. Ik zal dat tooltje eens laten draaien. Maar ik heb wel gevoeld en het is aardig heet. Ik het tv dressoir iets verder van de muur gezet, zo'n 10cm. Maar dit is blijkbaar nog steeds niet genoeg, op een gegeven moment sloeg het systeem weer af. Is die ruimte dan nog te klein zodat de warme lucht niet meteen naar boven stijgt, maar misschien tegen de muur bots en weer wordt teruggekaatst? En zijn er nog dingen die ik in de htpc kan wijzigen zodat ie minder snel uitslaat? Ik wil sowieso een andere voeding kopen, deze maakt teveel lawaai. Kan ik daar dan nog misschien ergens op letten zodat het systeem minder snel uitvalt?

DJ-Foxx

Citaat van: TacoG op februari 25, 2008, 18:48:59
ik heb de temperatuur nog niet uitgelezen nee. Ik zal dat tooltje eens laten draaien. Maar ik heb wel gevoeld en het is aardig heet. Ik het tv dressoir iets verder van de muur gezet, zo'n 10cm. Maar dit is blijkbaar nog steeds niet genoeg, op een gegeven moment sloeg het systeem weer af. Is die ruimte dan nog te klein zodat de warme lucht niet meteen naar boven stijgt, maar misschien tegen de muur bots en weer wordt teruggekaatst? En zijn er nog dingen die ik in de htpc kan wijzigen zodat ie minder snel uitslaat? Ik wil sowieso een andere voeding kopen, deze maakt teveel lawaai. Kan ik daar dan nog misschien ergens op letten zodat het systeem minder snel uitvalt?

heb je de htpc wel goed gebouwd ??? voldoende maar niet tevee koelpasta op de processor, goede koelers aangeschaft ???

loop je componenten ff na of alles goed vast zit. :)

kaajee

Daarom zei ik al: loop eerst eens de temperaturen na!

Meten = weten!!  O0

Wie weet loopt die CPU idd wel tegen z'n 'max-en' aan op de 1 of andere manier en wellicht heeft het niet eens met je opstelling te maken maar gewoon idd een 'bouw fout' oid........

Kun je wel een andere voeding nemen maar wellicht helpt dat niets!
Draait er wel een CPU fan? Of beter nog; zit er wel een CPU fan op?  ;)
Zitten er case fans op en draaien die? Hoe hard?

TacoG

ik heb hem dus niet zelf gebouwd, maar van niemand overgenomen. Er zit 1 grote blauwe Zahlman koeler op het moederbord die draait. Op de videokaart zit ook een fan die het doet en in de koeling zitten er ook twee volgens mij die beide werken. Ik zal vanavond nog eens kijken of alles wel goed vast zit en de temperatuur meten met dat programmaatje. Hopelijk weten we zo meer. Maar als ik de htpc dus gewoon voor het tv-dressoir zet, heb ik nergens last van. Dan wordt ie ook niet zo heet en valt ie ook niet uit. Dus wat dat betreft zou je toch wel zeggen dat het binnenin goed zit?

dijle

Als ik het op de foto goed zie, staat de HTPC met z'n linkerkant tegen de receiver aan.  Bij mijn HTPC zuigt de voeding langs die kant z'n koeling aan.  Hoe zit dat bij u?  Ook langs de rechterkant: zitten daar fans, die eventueel te weinig frisse lucht kunnen aanzuigen, omdat ook de linkerkant redelijk kort tegen de zijkant van de kast staat?

Doet het probleem zich trouwens ook voor als de HTPC alleen aan staat, of maakt het niet uit of ook andere componenten (ik denk hier vooral aan de receiver) aanstaan of niet?

kaajee

Citaat van: dijle op februari 26, 2008, 08:22:22
Als ik het op de foto goed zie, staat de HTPC met z'n linkerkant tegen de receiver aan.  Bij mijn HTPC zuigt de voeding langs die kant z'n koeling aan.  Hoe zit dat bij u?  Ook langs de rechterkant: zitten daar fans, die eventueel te weinig frisse lucht kunnen aanzuigen, omdat ook de linkerkant redelijk kort tegen de zijkant van de kast staat?
..........

Nee, aan de zijkanten heeft zijn kast geen 'roosters', dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar als ik het zo lees heef ie bijv. geen case fans, dus de warme lucht wordt niet 'actief' uit de kast geblazen. Alleen maar door de voeding. De kast heeft wel ruimte voor case fans (2x 60mm) dus die zou ik sowieso gaan plaatsen (wellicht eerst maar één en evt. op 5 of 7 volt om het geluid te beperken).
Het kan ook helpen (indien mogelijk) om de 'lucht-richting' van de CPU om te draaien; waarschijnlijk blaast die nu 'koude  lucht van buiten om je CPU. Kan ook schelen wanneer ie warme lucht afvoert/wegzuigt van de CPU naar buiten (scheelde bij 1 van mijn kastjes 5-10 graden). Waarschijnlijk zit er wel een rooster ongeveer recht boven de CPU in de deksel. Ook belangrijk om daar niets op te leggen! (toetsenbord oid  :P)

TacoG

Citaat van: dijle op februari 26, 2008, 08:22:22

Doet het probleem zich trouwens ook voor als de HTPC alleen aan staat, of maakt het niet uit of ook andere componenten (ik denk hier vooral aan de receiver) aanstaan of niet?

De receiver stond inderdaad eerst bijna tegen de htpc aan. OMdat de htpc steeds uitviel hebben we deze zover mogelijk naar rechts verplaatst, in de hoop dat hij op die manier meer koude lucht van voren kon aantrekken. Maar dat mocht helaas ook niet helpen. Het tv-dresssoir staat nu een dikke 10cm van de muur, maar nog steeds valt de htpc uit. Er zitten aan de zijkant geen fans, ook aan de bovenkant niet. Alleen aan de achterkant zitten 2 kleine openingen en een iets grotere opening waardoor de koeling warme lucht naar buiten blaast. Waar haalt de htpc nou eigenlijk zijn koude lucht vandaan? Via de twee kleine openingen aan de achterkant? Ik voel daar namelijk bijna helemaal geen luchtstroom. Het probleem doet zich trouwens ook voor als ik alleen de htpc aan heb staan en bv. alleen aan het internetten ben.