advies over HTPC?

Gestart door TacoG, januari 24, 2008, 21:16:11

Vorige topic - Volgende topic

TacoG

Was er inderdaad al achter gekomen dat de hele zilveren unit de voeding is ;-)  Het klopt inderdaad dat er een ATX voeding in kan. Seasonic was ik al vaker tegengekomen als het over stille voedingen gaat, dus wil er dan maar zo een gaan aanschaffen (het hoge hobby gehalte laat ik me maar even voorbij gaan haha). Maar dan nu de vraag, welke? Op deze site (http://www.pcsilent.nl/nl/__Seasonic.55/) staan een heleboel verschillende. Wat zou nou een goede zijn voor mijn htpc? Volgens mij zijn ze allemaal stil, alleen is er verschil in voltage en zijn sommigen wat efficiënter. Ook vraag ik me af of ik ook nog naar de aansluitingen moet kijken, dus of het in mijn systeem past? Of kan je daar wel gewoon van uitgaan?
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

kaajee

Citaat van: TacoG op februari 11, 2008, 14:02:58
Was er inderdaad al achter gekomen dat de hele zilveren unit de voeding is ;-)  Het klopt inderdaad dat er een ATX voeding in kan. Seasonic was ik al vaker tegengekomen als het over stille voedingen gaat, dus wil er dan maar zo een gaan aanschaffen (het hoge hobby gehalte laat ik me maar even voorbij gaan haha). Maar dan nu de vraag, welke? Op deze site (http://www.pcsilent.nl/nl/__Seasonic.55/) staan een heleboel verschillende. Wat zou nou een goede zijn voor mijn htpc? Volgens mij zijn ze allemaal stil, alleen is er verschil in voltage en zijn sommigen wat efficiënter. Ook vraag ik me af of ik ook nog naar de aansluitingen moet kijken, dus of het in mijn systeem past? Of kan je daar wel gewoon van uitgaan?

Ik zou de Seasonic S12II-380 nemen, is relatief goedkoop, stil en gewoon goed. 380watt voor jou HTPC meer dan genoeg.....(evt. de 430watt overwegen, maar is toch weer 15eu duurder).

Als alternatief zou je kunnen kijken naar een modulaire voeding (qua bekabeling); je sluit dus alleen de kabels aan die je nodig hebt. Scheelt losliggende kabels in je kast en dus meer/betere airflow........zij wel weer een stukkie druurder.......

En zoals gezegd: je kast kan gewoon een standaard ATX voeding aan, dus een ATX voeding past altijd..........

TacoG

denk dat ik die 380 gewoon neem dan. Als dat genoeg is voor mijn systeem en net zo stil als de rest, dan ben ik tevreden. Hij moet vooral stil zijn, dat is voor ons het belangrijkste.

Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

hakkie

Hallo,

Zit deze topic te lezen en zie nu eigenlijk pas de GA-MA69G-S3 mobo.

Ik heb gisteravond een andere moederbord besteld voor mn mediacenter, de Gigabyte GA-M57SLI-S4. Deze moet voor gaat samenwerken met de videokaart Gigabyte ATI HD 2600 PRO 512MB.

Edit
Heb ff zitten surfen en het lijkt me een verstandige keuze mn de bestelling om te gooien naar bijvoorbeeld de GA-MA69G-S3.

Edit 2
Bestelling is aangepast, het is de GA-MA790X-DS4 geworden.

Excusses voor topic-vervuiling, baalde echt toen ik zag dat mn bestelde mobo uit 2006 komt. Door deze topic heb ik in elk geval mn bestelling aan kunnen passen. thnx

Erik

Citaat van: DJ-Foxx op februari 11, 2008, 18:44:00
hoi Taco, is dat wat voor je?
http://www.ikbenstil.nl/Media-Center+HomeTheatre-PC/IKBENSTIL-Media-PC-SexBomB-Barebone::2336.html

:D
je snap wel dat hij dan aleen een kast, voeding + mobo heeft, dus hij wordt wat duurder dan 600 euro ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

kaajee

Citaat van: DJ-Foxx op februari 11, 2008, 18:44:00
hoi Taco, is dat wat voor je?
http://www.ikbenstil.nl/Media-Center+HomeTheatre-PC/IKBENSTIL-Media-PC-SexBomB-Barebone::2336.html

:D

&

Citaat van: Erik op februari 11, 2008, 20:07:34
je snap wel dat hij dan aleen een kast, voeding + mobo heeft, dus hij wordt wat duurder dan 600 euro ;)

Daarbij komt dat als je even je best doet dit topic ook echt te volgen, jullie (sufferds  ;D ??? >:D) hadden kunnen lezen dat ie inmiddels al lang voorzien is:
Citaat van: TacoG op februari  4, 2008, 13:19:35
ik heb uiteindelijk toch maar besloten om dat ene systeem te kopen. Leek me wel leuk om iets helemaal zelf in elkaar te zetten, maar ik heb er de komende periode te weinig tijd voor om er eens goed voor te gaan zitten en alles uit te zoeken. En mijn vrouw had er ook weinig vertrouwen in dat het me zou gaan lukken haha. Zeker wat geduld betreft, zit het bij mij niet helemaal goed haha

Maar het is nu dus het volgende systeem geworden:
..............

DJ-Foxx

TacoG

haha, bedankt voor het meedenken, maar heb dus inderdaad al een HTPC aangeschaft. Nu is het nog de bedoeling om deze iets stiller te krijgen dmv nieuwe voeding en waarschijnljk nieuwe harde schijf, dat ding pruttelt continu ;-)

Erik

ben nog steeds benieuwd welke grafische kaart die nou heeft?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

TacoG

ik ook ja haha. Ik zal hem er van het weekend eens uithalen, kijken of ik dan wat wijzer word.

kaajee

Citaat van: TacoG op februari 13, 2008, 08:57:12
ik ook ja haha. Ik zal hem er van het weekend eens uithalen, kijken of ik dan wat wijzer word.

Daar hoef je hem er echt niet per se voor uit te halen hoor!
Via apparaatbeheer kun je al veel zien.
Anders sysinfo tooltjes, zoals Everest of GPU-z om er maar een paar te noemen.....

Erik

Citaat van: kaajee op februari 13, 2008, 09:22:44
Daar hoef je hem er echt niet per se voor uit te halen hoor!
Via apparaatbeheer kun je al veel zien.
Anders sysinfo tooltjes, zoals Everest of GPU-z om er maar een paar te noemen.....
alleen twijfelt hij omdat de verkoper 7800 zei, en windows 6800 ;) Vandaar dat we zekerheid wilden door op d ekaart zelf te kijekn,
- Winston Churchill

TacoG

Dat is inderdaad het probleem. Apparaatbeheer zegt 6800, verkoper zegt 7800. VAndaar mijn vraag of apparaatbeheer altijd juist is, of dat er misschien 6800 drivers zijn geïnstalleerd terwijl het toch een 7800 kaart is. Maar met de tooltjes Everest of GPU-z moet het ook te doen zijn, dan weet je 100% zeker wat voor kaart erin zit?

kaajee

Jongens wat een discussie over welke kaart er nou inzit? Wat maakt het eigenlijk allemaal uit, hij doet et toch?

Of probeer een paar van die tooltjes: als ze allemaal zeggen dat het een 6800 is, dan lijkt me dat je daar vanuit mag gaan.
Als je het echt helemaal zeker wilt zijn haal je die kaart er even uit (kan nog best lastig zijn het exacte type chip te vinden; zit een heatsink op, maar er moet vast ergens een merk/type staan.....)

DJ-Foxx

Citaat van: TacoG op februari 14, 2008, 08:02:32
Dat is inderdaad het probleem. Apparaatbeheer zegt 6800, verkoper zegt 7800. VAndaar mijn vraag of apparaatbeheer altijd juist is, of dat er misschien 6800 drivers zijn geïnstalleerd terwijl het toch een 7800 kaart is. Maar met de tooltjes Everest of GPU-z moet het ook te doen zijn, dan weet je 100% zeker wat voor kaart erin zit?

hoi taco, heb zelf nog een XFX 6800GT liggen en in apparaatbeheer staat ook netjes 6800GT kaart ;)

TacoG

ik heb net even een van die tooltjes gedraaid en hij geeft inderdaad aan dat er een 6800GT inzit. Maar zoals Kajee zegt, alles doet het tot dusver. Heb tot nu toe alleen een gedownloade film gecheckt, en nog geen HD materiaal oid. Maar tot dusver geen problemen.

Ik heb wel een ander "probleem". De bijgeleverde dvi-dvi kabel kan ik niet gebruiken aangezien mijn plasma geen dvi-aansluiting had. Ik heb nu een Monster Cable 400 DVI-HDMI kabel gekocht voor een mooie prijs. Maar nu zat ik beide kabels te vergelijken en de DVI-DVI kabel heeft 24 pins terwijl de Monster er 18 heeft. Ze passen wel allebei op mijn grafische kaart. Wat is nu het verschil tussen beiden? Heb ik nu de verkeerde kabel gekocht en kan ik beter een 24 pins gebruiken?

DJ-Foxx

DVI-D naar DVI-I bedoel je?

DVI-D is (digital only)
DVI-I is (integrated, digital & analog)
DVI-A is (analog only)

TacoG

De DVI-DVI kabel die ik erbij gekregen had is aan beide kanten DVI-D(dual link). De monster kabel heeft een DVI-D (single link) aansluiting. Beide kabels zijn dus niet analoog? In hoeverre zal ik daar iets van merken tov een DVI-I kabel?

Het verschil tussen de twee kabels die ik heb is dus als ik het goed begrijp single link en dual link? Wat betekent dat precies? Klopt het dat je bij de ene twee verschillend videobronnen tegelijkertijd kan weergeven? En zoja, waar moet ik hierbij dan precies aan denken in de praktijk?

DJ-Foxx

dual link is gewoon 2 uitsturende signalen, das alles.. dus bijvoorbeeld 2 flatscreens als 1 beeld aansturen ergo. 1 lange bureaublad

DJ-Foxx

Citaat van: TacoG op februari 14, 2008, 21:40:07
De DVI-DVI kabel die ik erbij gekregen had is aan beide kanten DVI-D(dual link). De monster kabel heeft een DVI-D (single link) aansluiting. Beide kabels zijn dus niet analoog? In hoeverre zal ik daar iets van merken tov een DVI-I kabel?

Het verschil tussen de twee kabels die ik heb is dus als ik het goed begrijp single link en dual link? Wat betekent dat precies? Klopt het dat je bij de ene twee verschillend videobronnen tegelijkertijd kan weergeven? En zoja, waar moet ik hierbij dan precies aan denken in de praktijk?

oops, antwoord ja, je kan inderdaad verschillend videobronnen tegelijkertijd weergeven.. veel gebruikt in de office/publishing wereld

TacoG

dus voor mij maakt het dus eigenlijk helemaal niet uit. De meeste hebben htpc'ers onders ons maken dus ook geen gebruik van een dual link?

En wat betreft het analoge deel? Is dat nog handig om te hebben? Lijkt mij dat er alleen van het digitale gebruik wordt gemaakt?

kaajee

Heel kort (ipv oeverloos door te gaan over DVI): Wat gebeurde er dan toen je de kabel aansloot?

DJ-Foxx

Citaat van: TacoG op februari 14, 2008, 21:59:50
dus voor mij maakt het dus eigenlijk helemaal niet uit. De meeste hebben htpc'ers onders ons maken dus ook geen gebruik van een dual link?

En wat betreft het analoge deel? Is dat nog handig om te hebben? Lijkt mij dat er alleen van het digitale gebruik wordt gemaakt?

tja die 6800GT die ik hier heb liggen heeft 2x DVI-I aansluitingen, nog een ati1300 pro kaartje heeft ook DVI-I aan boord.
;)

DJ-Foxx

Citaat van: TacoG op februari 14, 2008, 21:21:41

De bijgeleverde dvi-dvi kabel kan ik niet gebruiken aangezien mijn plasma geen dvi-aansluiting had. Ik heb nu een Monster Cable 400 DVI-HDMI kabel gekocht voor een mooie prijs. Maar nu zat ik beide kabels te vergelijken en de DVI-DVI kabel heeft 24 pins terwijl de Monster er 18 heeft. Ze passen wel allebei op mijn grafische kaart. Wat is nu het verschil tussen beiden? Heb ik nu de verkeerde kabel gekocht en kan ik beter een 24 pins gebruiken?

taco, mijn mening gewoon lekker die Monster Cable 400 DVI-HDMI gebruiken. 18-24 pins is alleen maar norm, kwa kwaliteit zal weinig uitmaken vermoed ik. ;)