advies over HTPC?

Gestart door TacoG, januari 24, 2008, 21:16:11

Vorige topic - Volgende topic

kaajee

Citaat van: rdk op januari 30, 2008, 17:35:17
..................

Ik heb de volgende configuratie gebruikt:

GigaByte GA-MA69GM-S2H
Gigabyte AMD 690G gebaseerd moederbord. Deze chipset is ideaal voor een HTPC, passief gekoeld, mooie onboard featureset (grafische chip met HDMI en hardware H.264/VC-1 support, audio en LAN).

..............
Ik heb een vergelijkbaar  systeem staan, ook prima tevreden, kleine correctie echter: De onboard 690G grafische chip heeft géén hardware h.264/vc-1 support hoor........

TacoG

dat klinkt als een heel mooi systeem. Wat was je daar ongeveer voor kwijt als ik vragen mag?
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

TacoG

Citaat van: TacoG op januari 25, 2008, 08:58:22
en wat vinden jullie van deze configuratie:

Intel dual core 3 Ghz processor

Zalman 12 cm low-noise koeler
ASUS moederbord P5LB2
nVidia 7800 Kaart geloof ik met active koeling (ook stilgemaakt) DVI en VGA out
Marvell gigabit LAN netwerkkaart on board

Optical & coaxial digital audio out
4 USB 2.0 aansluitingen
Firewire IEEE 1394 a / DV aansluiting
2 GB DDR werkgeheugen
500 GB SATA harde schijf
Hauppauge MCE 350 tuner (MCE approved)
Dual Layer DVD brander
CD speler

Origen ae DIGN HV5 zwarte aluminium HTPC behuizing incl.
Origen ae VF110 blauw display en IR zender/ontvanger

Ik ga trouwens zaterdag dit systeem bekijken. Hoop dat het wat is. Volgens mij moet ik hier wel de dingen mee kunnen doen die ik wil en daarnaast vind ik de behuizing ook erg mooi, misstaat niet in de woonkamer ;-)
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

kaajee

Op dit forum zijn al verschillende topics geweest over het samenstellen van een budget HTPC (rond de 400-600eu) (over moeite doen gesproken  :P ;)).
Hier een paar linkjes (een, twee drie en anders eens zoeken in dit subforum op 'budget', 'goedkoop' oid. Als dit ongeveer je budget is, zou ik liever zelf een gaan samenstellen dan een gebruikte kopen, dan heb je in ieder geval allemaal nieuw (en modern) spul.............

LittleNinja

Kaajee,

Zit jij toevallig in het vak of ben je hobbymatig zo goed op de hoogte?

LN

kaajee

Citaat van: LittleNinja op januari 31, 2008, 07:05:30
Kaajee,

Zit jij toevallig in het vak of ben je hobbymatig zo goed op de hoogte?

LN

Welk 'vak'?  ;) Maar ik vermoed dat het hobbymatig is (en ja deels vak wellicht).... ;D

TacoG

Citaat van: kaajee op januari 30, 2008, 22:50:52
Op dit forum zijn al verschillende topics geweest over het samenstellen van een budget HTPC (rond de 400-600eu) (over moeite doen gesproken  :P ;)).
Hier een paar linkjes (een, twee drie en anders eens zoeken in dit subforum op 'budget', 'goedkoop' oid. Als dit ongeveer je budget is, zou ik liever zelf een gaan samenstellen dan een gebruikte kopen, dan heb je in ieder geval allemaal nieuw (en modern) spul.............

Bedankt voor de linkjes. Ik had ze tijdje terug al gelezen, maar mij begint het dan toch te duizelen met al die verschillende onderdelen, merken, typenummers. Voor jullie misschien moeilijk voor te stellen, maar ik heb daar echt helemaal niks mee. En zelf zo'n systeem in elkaar zetten lijkt mij dan ook helemaal geen optie. Misschien is hier wel iemand die tegen kleine vergoeding voor mij een goed systeem in elkaar kan/wil zetten (rond 500-600 euro) ;-)

TacoG

Na enig nadenken wil ik toch de stoute schoenen aantrekken en zelf een systeem in elkaar gaan zetten. Is dit te doen voor een "leek" als ondergetekende of zeggen jullie: "niet aan beginnen? Ik heb weleens harde schijven "ingebouwd" in mijn normale systeem en geluids- en vga kaarten. Maar dat is toch iets andere koek dan een systeem helemaal van scratch te gaan bouwen. Dus nogmaals mijn vraag aan jullie, zouden jullie me dit afraden?

LittleNinja

Citaat van: TacoG op januari 31, 2008, 18:18:57
...zouden jullie me dit afraden?

Ik geloof het wel..  ;D

Tenzij je er ( veel ) tijd in gaat steken om jezelf te informeren. Anders zou ik het aan de experts over laten.  ;)

Erik

Zou ik idd niet aan beginnen als het niet werkt heb je weer een ander probleem, koop een leuk setje nieuw of 2e hands of laat het in elkaar zetten door iemand met een beetje affiniteit ;)

die 2e set van je ging nog wel.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

TacoG

ik ben er nu steeds meer over aan het lezen en moet zeggen dat het steeds meer gaat leven. En ik er op zich ook wel zin in heb om zoiets in elkaar te gaan steken. Ik heb verder nog geen research gedaan hoe je een htpc systeem daadwerkelijk in elkaar zet. Maar heb wel ergens gelezen dat het op zich niet zo moeilijk is als je alle onderdelen hebt. Ik kan vast wel ergens een handleiding vinden hoe dat in zijn werk gaat. hebben jullie veel problemen gehad met het in elkaar zetetn van een systeem, bv. een niet werkend systeem? De vraag is dus eigenlijk hoeveel affiniteit je moet hebben om zoiets voor elkaar te krijgen. Of is het echt alleen voor de experts ;-)

de set waar ik zaterdag voor ga kijken gaat dus nog wel. Die kan ik waarschijnlijk meenemen voor €550. Maar voor ongeveer 100 euro meer heb ik een spiksplinternieuwe set zonder verouderde onderdelen. Deze set bestaat bv. uit de Origen H7. Die zie ik eigenlijk bij niemand in zijn set, wel de H6. Ik heb eens even zitten zoeken en zie nu niet precies wat de verschillen zijn. Het is beide micro ATX, alleen de PSU support bij de H7 is "atx PSU" en bij de H6 "full size" (ik neem aan dat full size nog een stapje groter is dan atx PSU?). Verder heeft de H7 2 externe drive bays, wat ik op zich wel handig zou vinden ivm dvd speler en dvd writer. Volgens de specificaties op de site heeft de H6 1 internal exhaust fan en de H7 geen. Verder zie ik weinig verschillen, maar de H6 is wel ongeveer 90 euro duurder. Wat maakt die kast nu zoveel beter? Ik begreep in ieder geval al wel van de verkoper dat zijn apparaat nog wel een klein beetje lawaai maakt ("je hoort het wel, maar niet storend"). Mijn vrouw is daar erg gevoelig voor (vind bv de UPC decoder ook veel te veel herrie maken terwijl ik die nauwelijks hoor ;-)). De vraag is dus of dat lawaai minder kan, bv. door het plaatsen van een extra koeler o.i.d. (als daar plaats voor is in deze behuizing)? Anders moet ik sowieso naar wat anders kijken. Stel dat ik die tweede set zou kopen, die is volgens mij nog wel redelijk te upgraden in de future, of niet?

Zoals jullie zien, ik twijfel dus nog heel erg..... ;-)

TacoG

Citaat van: Erik op januari 31, 2008, 18:57:43
Zou ik idd niet aan beginnen als het niet werkt heb je weer een ander probleem, koop een leuk setje nieuw of 2e hands of laat het in elkaar zetten door iemand met een beetje affiniteit ;)

die 2e set van je ging nog wel.

ik zou dus op zich ook wel een leuk setje nieuw willen kopen, maar die zijn dan meteen weer een stuk duurder helaas

Xstream

Een (HT)PC in elkaar zetten is echt niet zo'n enorme wetenschap hoor. Even kort gezegd zijn dit de stappen:

* Allereerst, ontladen aan een kraan of verwarming zodat je statische lading de onderdelen niet verneukt.
* Moederbord uit de verpakking halen
* Processor uit de verpakking halen en op het mobo bevestigen zoals in het boekje uitgelegd staat
* Koeler uit de verpakking halen en op je mobo klikken (dit is vaak wel een een flink gekloot)
* Kast open, voeding erin zetten (als ie er nog niet in zit)
* Mobo erin bevestigen
* Power aansluiten op je mobo
* Geluidskaart / VGA kaart / HD's / DVD speler etc aan je voeding en mobo bevestigen zoals in het boekje aangegeven.
* Kast dicht en klaar.

Das al. Dus met wat geduld is dit zeker voor iedereen te doen. Ook past alles maar op 1 manier, dus forceren betekent dat je verkeerd bezig bent. Wat veel beginners nog weleens fout doen is het mobo zonder de juiste schroefjes bevestigen waardoor die tegen de kast aan bevestigt zit (ipv een paar mm los van de kast) ... als je hem dan aanzet is het POEF.

Het probleem van zelf bouwen is met name, zoals net al gezegd, dat als het niet werkt, of er gaat wat mis dat het dan erg irri is om erachter te komen wat het is. In de winkel testen ze eerst alles en als er iets mis gaat hebben ze de onderdelen om snel te kunnen testen wat er mis gaat. Maar als je alles goed doet zou er niks fout moeten gaan, maargoed, dat is geen garantie natuurlijk. Het blijft techniek.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

TacoG

Zoiets dacht ik ook gelezen te hebben. Vraag is natuurlijk, hoe groot is de kans dat het niet werkt.

Xstream, ik heb (met veel belangstelling) jouw topic gelezen over het zoeken naar een geschikte setup. Heb jij deze inmiddels al in elkaar gezet, want dat staat nog niet in het topic? En hoe ging dat? Makkelijk, deed alles het in een keer/

Ik zag dat je uiteindelijk bent uitgekomen op een behuizing van Origin, de H6. Waarom heb jij voor de H6 gekozen ipv bv. de H7 of de H5? Ik kom er nou niet precies achter waarom de H6 zoveel duurder is dan deze andere twee? Dus wat de voordelen zijn van de H6 tov de H5 en H7? En voor mij het belangrijkste, hoe is de geluidsproductie van je systeem? Ben je daar tevreden over? Is ie zo goed als stil? Dat is namelijk voor ons een vereiste en ik lees verschillende verhalen over de H6. Ben dus erg benieuwd naar jouw ervaringen.

Hakker

een pc bouwen is hetzelfde als met blokken spelen aangezien alles maar op 1 manier aangesloten kan worden op de aansluiting van de led lichtjes na :)

Erik

Citaat van: Hakker op februari  1, 2008, 17:00:33
een pc bouwen is hetzelfde als met blokken spelen aangezien alles maar op 1 manier aangesloten kan worden op de aansluiting van de led lichtjes na :)
die sluit ik ook nooit aan ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Xstream

Citaat van: TacoG op februari  1, 2008, 08:04:22
Zoiets dacht ik ook gelezen te hebben. Vraag is natuurlijk, hoe groot is de kans dat het niet werkt.

Xstream, ik heb (met veel belangstelling) jouw topic gelezen over het zoeken naar een geschikte setup. Heb jij deze inmiddels al in elkaar gezet, want dat staat nog niet in het topic? En hoe ging dat? Makkelijk, deed alles het in een keer/

Ik zag dat je uiteindelijk bent uitgekomen op een behuizing van Origin, de H6. Waarom heb jij voor de H6 gekozen ipv bv. de H7 of de H5? Ik kom er nou niet precies achter waarom de H6 zoveel duurder is dan deze andere twee? Dus wat de voordelen zijn van de H6 tov de H5 en H7? En voor mij het belangrijkste, hoe is de geluidsproductie van je systeem? Ben je daar tevreden over? Is ie zo goed als stil? Dat is namelijk voor ons een vereiste en ik lees verschillende verhalen over de H6. Ben dus erg benieuwd naar jouw ervaringen.

Ik heb hem nooit gekocht :) In het topic "mooiste htpc kast" zijn wel wat gebruikers ervaringen over de Origen AE. Belangrijkste verschillen van de H6 t.o.v. de H5 is dat er ruimte is voor 4 HD's ipv 1 bij de H5 en 2 bij de H7. De H7 heeft dan wel weer de mogelijkheid voor 2 DVD drives. Daarnaast heeft de H5 2x 60mm fans en de H6 1x60mm en 1x 80mm wat theoretisch iets stiller zou moeten zijn. De H7 heeft maar 1x 60mm.

Wat mijn bevindingen zijn op HTPC kast gebied:
* Origen AE is bloedmooi, maar best aan de prijs en kleine fans en alleen de H6 heeft wat leuke uitbreidings mogelijkheden. De X11 is minder mooi, maar wel wat praktischer. Product vergelijker origen AE >>
* Zalman maakt de meest stille HTPC kasten vermoed ik voor een betaalbare prijs. Met 120mm fans heb je goede koeling en zal het ook allemaal wat stiller gaan. Ook zijn de Zalman kasten wat praktischer/ruimer gebouwd.
* Silverstone. Zijn prima kasten, maar ik heb continue het gevoel dat ze geen keuze maken. Heel veel en uiteenlopende kasten hebben ze, maar geen 1 waar ik echt warm van wordt. Behalve degene die 500 euro kosten.
* Ahanix, lijkt erg veel op Origen AE (zelfde febriek vermoed ik), maar schijnen wel wat gammel te zijn. Niet echt mooi afgewerkt, ook koeling niet super en een mPSU is geen optie voor me ... moet een gewone PSU in. Is wel goedkoper dan Origen.

En kheb nog wel een berg opgezocht, maar dan ben ik morgen nog bezig :P Wat ik nu heb gedaan is een 10m kabel DVI <-> HDMI van m'n desktop naar m'n tv geslingerd om eerst maar 's te spelen met MediaPortal en andere software.

En over de kans dat het niet werkt ... is niet uit te drukken. Hardware is soms al stuk voordat het aankomt, dus dan kun je er weinig aan doen, maar wel veel koppijn bezorgen. Als je een geduldig iemand bent en niet geirriteerd raakt als het even vogelen is je het niet vervelend vind als je al langer dan een uur bezig bent dan is er weinig risico. Gewoon met beleid in elkaar zetten zoals in het boekje aangegeven en dan kan er qua inbouw vrijwel niks fout gaan. Alleen zoals gezegd, het mobo moet je niet tegen de kast bevestigen :) En een DOA (Dead on Arrival) is altijd mogelijk.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

TacoG

ik heb uiteindelijk toch maar besloten om dat ene systeem te kopen. Leek me wel leuk om iets helemaal zelf in elkaar te zetten, maar ik heb er de komende periode te weinig tijd voor om er eens goed voor te gaan zitten en alles uit te zoeken. En mijn vrouw had er ook weinig vertrouwen in dat het me zou gaan lukken haha. Zeker wat geduld betreft, zit het bij mij niet helemaal goed haha

Maar het is nu dus het volgende systeem geworden:
============================================================
Intel dual core 3 Ghz processor

Zalman 12 cm low-noise koeler
ASUS moederbord P5LB2
nVidia 7800 Kaart geloof ik met active koeling (ook stilgemaakt) DVI en VGA out
Marvell gigabit LAN netwerkkaart on board

Optical & coaxial digital audio out
4 USB 2.0 aansluitingen
Firewire IEEE 1394 a / DV aansluiting
2 GB DDR werkgeheugen
500 GB SATA harde schijf
Hauppauge MCE 350 tuner (MCE approved)
Dual Layer DVD brander
CD speler

Origen ae DIGN HV7 zwarte aluminium HTPC behuizing incl.
Origen ae VF110 blauw display en IR zender/ontvanger
=======================================================

Ik kon hem voor 450 euro meenemen, is op zich wel een mooie prijs volgens mij. Dingen die ik anders zou willen hebben kan ik dan alsnog vervangen cq toevoegen. Ik vind namelijk dat het geluidsnivo te hoog is en ook de harde schijf maakt teveel lawaai. Ik heb nog niet echt goed gekeken wat nu het meeste geluid maakt, maar ik neem aan dat hier nog wel een oplossing voor te vinden is. Nu nog wachten tot ons plasma scherm binnenkomt en dan kan de pret beginnen ;-)

LittleNinja

Drop eens een fotootje van de aanwinst.  ;)

( Ook 1 met een open kast.. )

TacoG

ik zal vanmiddag thuis wat foto's maken en ze hier posten. Had gisteravond al wat foto's gemaakt, maar daar zag je niet echt veel op, te donker.

TacoG

Beter laat dan nooit. Foto's zijn niet echt goed gelukt, heb maar een crappy camera. Maar krijgen jullie toch een kleine indruk. Enige minpunt aan het systeem is dat we hem toch nog iets teveel lawaai vinden maken. Vooral de voeding hoor je goed. Is deze makkelijk te vervangen? Want ziet er aardig ingebouwd uit in die zilveren unit. Of moet heel d zilveren unit eruit en komt er dan een nieuwe voor terug?

TacoG

TacoG

TacoG

kaajee

Die (hele) zilveren unit (zoals op je laatste foto bijv.) ís je voeding. En ja die is in principe makkelijk te vervangen door een stillere variant. Als ik de specs van je kast goed lees, gaat er gewoon een standaard (ATX) voeding in.....

Je zou ook kunnen proberen om de huidige stiller te maken door (een) andere, stillere fan(s), maar dat heeft wel een hoog hobby gehalte.
Deze ziet eruit alsof ie 1 of 2 80mm fans heeft, tegenwoordig zie je veel voedingen met een 12cm fan die zijn iha veel stiller dan je huidige....Seasonic maakt hele stille, of een passieve, die maakt helemaal geen geluid.........