advies over HTPC?

Gestart door TacoG, januari 24, 2008, 21:16:11

Vorige topic - Volgende topic

TacoG

Wij zijn van plan om binnenkort een htpc aan te schaffen. Is vooral bedoeld om mp3 muziek te luisteren, te internetten, opnemen, webcammen en evt HD-content te bekijken op plasmascherm. Het hoeft voor ons allemaal niet high-tech te zijn en wil dan ook een 2de hands systeem kopen. Ik heb er verder ook niet zo heel veel verstand van, maar wat vinden jullie van het volgende systeem dat ik van iemand kan overnemen:
============================================================================================
De inhoud is als volgt:

MSI K8N raid moederbord

AMD Athlon 3500+

2 * 1024 MB intern geheugen (2048 MB totaal)

Nvidia Geforce 7100GS

2 * Sata 120GB notebook schijfjes in raid 0 (snel en totaal 240GB, goed voor uren opnemen)

Creative Audigy ZS 2 (voor super 7.1 geluid)

Hauppauge WinTV PVR-500MCE tv kaart (dus opnemen en kijken tegelijk)

Dvd speler

Dit alles gehuisvest in een SilverStone SST-LC14M met LCD waarvan alleen al de waarde €200,- is.

Om alles helemaal compleet te maken worden de afstandsbediening en het MCE infrarood toetsenbord erbij geleverd.
=========================================================================

Kan ik met het bovenstaande systeem alles wat ik wil? En is hier bv ook in de toekomst een Blueray speler apart in te bouwen? Wat zouden jullie adviseren? alvast bedankt voor de info!
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

Jeroen V

Hangt een beetje van de prijs af, ik zou zelf niet echt heel blij zijn met deze configuratie omdat het toch allemaal wat aan de krappe kant is. Wat moet je ervoor betalen?

TacoG

weet ik nog niet, heb nog geen bod gedaan. Wat zou jij er max voor overhebben? En wat is er dan allemaal precies aan de krappe kant? Het zegt mij namelijk allemaal niet zo heel veel ;-) Ik wil er gewoon de dingen mee kunnen doen beschreven in mijn starterpost.
Panasonic 65VT60,Pioneer 5080XA, Epson TW-9000, Onkyo TX-NR616, Marantz DV6400, Elac FS247 (fronts) , Focal JM lab Sib (center + rears) & Cub (sub), Synology DS211+, HTPC blu-ray, PS3, PS2, Nintendo Wii, UPC HD-DVR

TacoG

en wat vinden jullie van deze configuratie:

Intel dual core 3 Ghz processor

Zalman 12 cm low-noise koeler
ASUS moederbord P5LB2
nVidia 7800 Kaart geloof ik met active koeling (ook stilgemaakt) DVI en VGA out
Marvell gigabit LAN netwerkkaart on board

Optical & coaxial digital audio out
4 USB 2.0 aansluitingen
Firewire IEEE 1394 a / DV aansluiting
2 GB DDR werkgeheugen
500 GB SATA harde schijf
Hauppauge MCE 350 tuner (MCE approved)
Dual Layer DVD brander
CD speler

Origen ae DIGN HV5 zwarte aluminium HTPC behuizing incl.
Origen ae VF110 blauw display en IR zender/ontvanger

kaajee

Ja wat moeten we hier nou mee?
Ziet er allemaal best aardig uit, maar als je er 2500eu voor moet neerleggen zou mijn advies zijn: niet doen!

Ligt ook een beetje wélke Intel dual core 3 Ghz processor.....
Een Hauppauge MCE 350 bestaat niet.....

En over het goed en soepel al het hd materiaal kunnen weergeven is op het forum al genoeg geschreven, probeer je eerst eens goed in te lezen....

TacoG

de prijzen voor beide systemen zullen zo rond de 500euro liggen waarschijnlijk. Zoals gezegd, ik hoef geen high-tech spul, maar wil gewoon weten of bovenstaande systemen voor dat bedrag een redelijke deal is?

kaajee

Citaat van: TacoG op januari 25, 2008, 10:53:58
de prijzen voor beide systemen zullen zo rond de 500euro liggen waarschijnlijk. Zoals gezegd, ik hoef geen high-tech spul, maar wil gewoon weten of bovenstaande systemen voor dat bedrag een redelijke deal is?

500 eu vind ik best redelijk. Die dual core PIV icm de nVidia 7800 zal waarschijnlijk niet al het HD materiaal vloeiend weer kunnen geven. Maar dan zou je altijd nog een nwe. HD2400 oid kunnen kopen.
En nogmaals: de Hauppauge 350 MCE bestaat niet, als ook een Asus P5LB2.

Maar voordat je nou alle marktplaats (deze krijg je niet voor 500eu mi. maar goed) aanbiedingen hier voor gaat leggen, lees je even in, dan weet je meteen een stuk meer en kun je hier ook veel gerichter je vragen stellen.......

TacoG

ik heb wat posts hier zitten te lezen, maar IT ligt me verder helemaal niet en heb er ook geen tijd voor om me er helemaal in te gaan verdiepen. Vandaar mijn vraag hier over de twee bovenstaande systemen die ik heb genoemd. Het tweede systeem is dus beter dan het eerste? En in wat voor opzicht dan?

kaajee

Citaat van: TacoG op januari 25, 2008, 13:00:42
ik heb wat posts hier zitten te lezen, maar IT ligt me verder helemaal niet en heb er ook geen tijd voor om me er helemaal in te gaan verdiepen. Vandaar mijn vraag hier over de twee bovenstaande systemen die ik heb genoemd. Het tweede systeem is dus beter dan het eerste? En in wat voor opzicht dan?

Nou wat denk je zelf? (is ook allemaal eenvoudig op te zoeken hoor........)
Betere CPU
Betere VGA
Betere/grotere HD

Alleen heeft de 1e een dual tuner......

Wat voor HD materiaal wil je gaan afspelen eigenlijk?

TacoG

Citaat van: kaajee op januari 25, 2008, 13:17:07
Nou wat denk je zelf? (is ook allemaal eenvoudig op te zoeken hoor........)
Betere CPU
Betere VGA
Betere/grotere HD

Alleen heeft de 1e een dual tuner......

Wat voor HD materiaal wil je gaan afspelen eigenlijk?

ik heb dus niet echt tijd om heel het forum te gaan lezen om te kijken of ik de betreffende twee vga kaarten vind en dan ook nog kan zien welke beter is. Idem vaoor CPU. Het zegt mij allemaal niet zoveel (mijn kwaliteiten liggen op een ander gebied zullen we maar zeggen haha) De meesten hier op het forum kunnen vast eenvoudig antwoord geven op mijn vraag.

Weet verder nog niet wat voor HD materiaal ik ga afspelen, is ook meer beetje voor de toekomst bedoeld. Ik weet bv. nog niet eens wat voor verschillende HD materialen je kan afspelen ;-)

zou het eerste systeem dat ik heb genoemd nog meer problemen hebben met het afspelen van HD materiaal?

PaulSQ

Citaat van: TacoG op januari 26, 2008, 12:44:08
ik heb dus niet echt tijd om heel het forum te gaan lezen om te kijken of ik de betreffende twee vga kaarten vind en dan ook nog kan zien welke beter is.

pfffffffffffff zo motiveer je mensen wel om je te helpen zeg ;D

wel eens van de search functie gehoord?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Mirickle

Probeer iig een videokaart/moederbord met onboard hardware acceleratie voor de bluray videocodecs te vinden, of een snelle CPU. Die AMD 3500+ gaat dat iig niet trekken. 1080p video is best zwaar...

Op tweakers.net is ook veel info te vinden. Vooral de pricewatch is ook erg handig.
Sony KDL40W4000 | Kef Q7, Q5, Q10c |  SVS 2039PCPlus | Denon AVR-3808,  Marantz DV7001, SA7001 | XBMC HTPC | Squeezebox3 | Xbox360 |  PlayStation 3 | Wii

TacoG

Citaat van: PaulSQ op januari 26, 2008, 22:31:19
pfffffffffffff zo motiveer je mensen wel om je te helpen zeg ;D

wel eens van de search functie gehoord?

komt misschien zo over ja, maar was niet mijn bedoeling ;-) Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat ik een complete leek ben op dit gebied. Ik heb al heel veel met gezocht met de zoekfunctie, maar het zegt mij allemaal vrij weinig. Ik kom er bijvoorbeeld zo niet achter welk systeem of welke videokaart nu beter is van de twee. Of dat de AMD 3500+ langzamer is dan de Intel dual core 3 Ghz processor. Voor jullie is dit allemaal gesneden koek, maar voor mij is het allemaal abacadabra. Vandaar mijn vraag. Het is dus geen onwil van mijn kant, maar meer onkunde ;-)

Nog een hele domme vraag waarschijnlijk. Maar hoe gebruiken jullie een HTPC precies om HD materiaal af te spelen. Downloaden jullie dan de nieuwste films in HD kwaliteit? Of kunnen jullie tv kijken in HD kwaliteit? Ik vraag me namelijk af in hoeverre ik echt veel gebruik ga maken om via mijn HTPC HD materiaal te gaan bekijken. Ik begrijp in ieder geval dat als ik ooit nog een blueray speler wil inbouwen de AMD 3500+ niet snel genoeg is. Maar ik denk dat er op termijn wel een losse BR-speler gaat komen, dus dat is dan niet echt een probleem. Gaat dus meer om ander HD materiaal via de HTPC. Wat houdt dat precies in?

LittleNinja

Ik kan me de frustratie wel een beetje voor stellen... Zelf heb ik ook bar weinig verstand van HTPC's. Als ik een aantal van die topics lees, moet ik uit elke zin ongeveer drie woorden opzoeken.  ;D 

Overigens... Is jouw plasma een HD of een full HD scherm? Als het geen full HD scherm is, hoef je je ook niet druk te maken om weergave in 1080p.

Aangezien je weinig tijd hebt om het forum rond te speuren en zaken ver uit te diepen, is het denk ik het verstandigst als je gewoon een makkelijk te bedienen BD speler aanschaft en die PC achterwege laat. Een relatief simpele pc kan wel MP3 afspelen, dus daar heb je geen nieuwe pc voor nodig.

Succes

TacoG

Citaat van: LittleNinja op januari 28, 2008, 09:45:50
Ik kan me de frustratie wel een beetje voor stellen... Zelf heb ik ook bar weinig verstand van HTPC's. Als ik een aantal van die topics lees, moet ik uit elke zin ongeveer drie woorden opzoeken.  ;D 

Overigens... Is jouw plasma een HD of een full HD scherm? Als het geen full HD scherm is, hoef je je ook niet druk te maken om weergave in 1080p.

Aangezien je weinig tijd hebt om het forum rond te speuren en zaken ver uit te diepen, is het denk ik het verstandigst als je gewoon een makkelijk te bedienen BD speler aanschaft en die PC achterwege laat. Een relatief simpele pc kan wel MP3 afspelen, dus daar heb je geen nieuwe pc voor nodig.

Succes

Kijk, ik ben dus gelukkig niet de enige hier voor wie het niet allemaal gesneden koek is. Gelukkig, ik voelde me ook al zo alleen ;-)

Het scherm dat ik ga kopen is (waarschijnlijk) de Pioneer 5080, HD-ready dus. Over weergave in 1080P hoef ik me dan inderdaad niet druk te maken. Maar weergave van HD-materiaal, is het eerste systeem dat ik heb genoemd, dus de AMD, daar wel snel/goed genoeg voor?

We willen trouwens toch wel een htpc, omdat we ook vanuit de woonkamer willen internetten en vooral muziek luisteren. Onze normale pc staat in de eet/speelkamer en ik heb al eens geprobeerd om deze aan te sluiten met de receiver in de woonkamer (zowel met als zonder draad), maar dat gaf geen goed geluid (gezoem/gekraak). En ook kan je dat niet vanaf de luie bank bedienen. VAndaar dat we dus toch wel graag een htpc in de woonkamer willen hebben. En als je er dan ook nog HD materiaal mee kan afspelen is dat alleen maar mooi meegenomen. En vandaar ook mijn eerdere vraag, wat voor HD materiaal kijken jullie daar allemaal mee? HD films downloaden? Of gewoon normale, digitale televisie (via UPC digital) upgraden naar een nog betere beeldkwaliteit??

LittleNinja

Hi..

Het "upgraden" naar een hogere resolutie noemen ze upscalen. Echter heb je hier geen HTPC voor nodig omdat je nieuwe TV dit zal doen voor je. Het wordt echter geen HD materiaal. Er worden dus simpelweg pixels gekopieerd ( bevat dus dezelfde informatie als zijn buurpixel ). Bij HD materiaal krijgt iedere pixel zijn eigen informatie toegespeeld.

Die processor is het belangrijkste. Die moet voldoende hebben om de boel draaiende te houden. Wat betreft werkgeheugen is 2 GB zat. De videokaart kun je testen of die het trekt en anders koop je al een hele aardige voor tussen de € 80 en € 100. Een silent kaart is wel prettig omdat het ding dan niet teveel herrie gaat produceren.

De mensen hier met een HTPC downloaden HD materiaal en spelen dit dan af. Heeft dus niets te maken met normale digitale TV.

TacoG

Thnkx voor deze heldere uitleg voor de simpele zielen onder ons.

Hoe kan ik nu zien of weten of de processor voldoend is om de boel draaiende te houden. Er werd hier al eerder verteld dat de AMD3500+ het niet gaat trekken. Maar volgens mij werd hier 1080P materiaal mee bedoeld. Met mijn HD-scherm is dat niet van belang, vandaar dat ik me afvraag of de AMD3500 nu wel goed genoeg is? Ik denk dat een processor vervangen lastiger is dan de rest vervangen, of valt dat ook nog wel mee?

Dus als ik het goed begrijp heeft een HTPC bij het  "normale" televisie kijken verder geen positieve invloed op de beeldkwaliteit aangezien het upscalen door het scherm zelf gebeurd. Dus tv kijken kan ik straks gewoon blijven doen via het UPC digital kastje en hoef ik verder niet via mijn HTPC te laten lopen (behalve als ik het voor opnemen wil gebruiken, maar daar heb ik de UPC DVR al voor).

Nog even een vraagje over het  downloaden van HD materiaal; moet ik dan denken aan hele films en series die beschikbaar zijn met nederlandse ondertiteling in HD kwaliteit? Ik vraag me namelijk af hoevaak ik daar in de praktijk echt gebruik van ga maken en in hoeverre ik daar bij de aankoop van een htpc rekening mee moet houden. Als ik straks een BR-speler heb en er zijn bv. BR-discs te huur, dan heb je in principe toch geen HTPC meer nodig om HD-materiaal te bekijken, of zie ik dat verkeerd?

Xstream

Aangezien je al de 3500+ hebt kun je het altijd eerst proberen. Gaat het niet ,dan upgraden. Als je uitgaat van 720p lijkt het me wel voldoende te zijn ...

Er is genoeg HD materiaal te vinden tegenwoordig en zal alleen maar meer worden. Soms met nl subs, meestal zonder. Je hebt dan ook sites waar je de subs kunt downloaden. Kwestie van dezelfde naam geven en afspelen. Dus dat is niet zo'n probleem als de subs er zijn. Bij bekend spul is dat er meestal wel.

Als je dalijk een BRspeler hebt en je bent bereid geld uit te geven voor huren dan heb je geen HTPC nodig ... voor BR HD spul afspelen that is ... voor al het overige blijft het handig natuurlijk. Met HTPC kun je theoretisch alles, met BR speler alleen BR afspelen :) Maargoed, je vraagt dan ook wel een beetje naar de bekende weg ...

Verder klopt alles wat je zegt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

TacoG

Citaat van: Xstream op januari 28, 2008, 19:40:32
Aangezien je al de 3500+ hebt kun je het altijd eerst proberen. Gaat het niet ,dan upgraden. Als je uitgaat van 720p lijkt het me wel voldoende te zijn ...

Er is genoeg HD materiaal te vinden tegenwoordig en zal alleen maar meer worden. Soms met nl subs, meestal zonder. Je hebt dan ook sites waar je de subs kunt downloaden. Kwestie van dezelfde naam geven en afspelen. Dus dat is niet zo'n probleem als de subs er zijn. Bij bekend spul is dat er meestal wel.

Als je dalijk een BRspeler hebt en je bent bereid geld uit te geven voor huren dan heb je geen HTPC nodig ... voor BR HD spul afspelen that is ... voor al het overige blijft het handig natuurlijk. Met HTPC kun je theoretisch alles, met BR speler alleen BR afspelen :) Maargoed, je vraagt dan ook wel een beetje naar de bekende weg ...

Verder klopt alles wat je zegt.

De 3500+ heb ik nog niet, is een van de systemen die ik op het oog heb om te kopen (wil een systeem van rond de 500 euro). Maar zoals je zegt, als het niet werkt, kan ik altijd nog upgraden. En zeker gezien het feit dat als ik straks een BR-speler heb, de HTPC hier in principe niet meer voor nodig is, vind ik het afspelen van HD materiaal op HTPC iets minder belangrijk. De HTPC gaat dan gebruikt worden voor al het andere. En ik denk dat er in de praktijk ook niet heel veel van komt om HD materiaal te downloaden, zal je ook wel heel erg lang mee bezig zijn gezien de grootte van de bestanden ;-)  Bedankt voor de info allemaal!

kaajee

Upgraden van een 3500+ op een MSI K8N moederbord zal nog best lastig worden. Dat is nl. (nog) een ouder type socket (939) en daar valt wel wat te upgraden maar niet in die mate dat je er echt blij van wordt........

TacoG

Citaat van: kaajee op januari 29, 2008, 09:32:20
Upgraden van een 3500+ op een MSI K8N moederbord zal nog best lastig worden. Dat is nl. (nog) een ouder type socket (939) en daar valt wel wat te upgraden maar niet in die mate dat je er echt blij van wordt........

Ok,óp die manier. Kost het upgraden dan veel meer, of is het plafond wat dat betreft snel bereikt? Dan kan je dus beter de Intel dual core 3 Ghz processor nemen? Maar ik vraag me ook af of ik in mijn geval ooit hoef te upgraden. Als ik eenmaal een BR-speler heb zal ik de HTPC alleen gebruiken om te internetten/webcammen, muziek luisteren en misschien af en toe wat opnemen. Daar is het systeem toch wel voldoende voor? En kan ik er trouwens ook met gemak spelletjes op spelen? of worden de nieuwste spellen ook al een probleem op dit systeem?

TacoG

Bij zoeken naar htpc op internet kwam ik ook het volgende systeem tegen:
==============================================================

Behuizing: Antec New Solution NSK2480 met 380W voeding
Moederbord: GigaByte G31MX-S2
Processor: Intel? Core? 2 Duo E6750 (2x 2.66 GHz)
Geheugen: GeiL 2 GB DDR2-800 Kit (2x 1GB)
Videokaart: MSI NX8600 GT PCIe (met HDMI, DVI en SVHS uitgang)
Geluidskaart: Club 3D Theatron Dolby Digital 7.1 (met 2x optische digitale uitgang)
Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 250GB S-ATA2
DVD Brander: Sony NEC Optiarc AD-7200A (20 speed)
Operating system: Windows XP Media Center Edition

De digitale tuner die u bij deze pc kunt bestellen is geheel gebruiksklaar en ondersteunt ook HDTV (full HD) uitzendingen.
====================

Het gaat me hier vooral om de laatste zin, het ondersteunt ook HDTV. Hoe werkt dit dan bv i.c.m. UPC? Moet je daar dan een HDTV abonnement voor afsluiten en dan heb je het UPC kastje niet nodig? Of kan je dan HDTV kijken zonder extra abonnement. Dit laatste zal wel niet, anders had iedereen wel zo'n tuner in zin systeem zitten ;-) Maar heb je alleen zo'n speciale tuner nodig zodat je ook in HD kwaliteit kan opnemen op je HTPC?

kaajee

Citaat van: TacoG op januari 29, 2008, 10:39:09
Bij zoeken naar htpc op internet kwam ik ook het volgende systeem tegen:
==============================================================

Behuizing: Antec New Solution NSK2480 met 380W voeding
Moederbord: GigaByte G31MX-S2
Processor: Intel? Core? 2 Duo E6750 (2x 2.66 GHz)
Geheugen: GeiL 2 GB DDR2-800 Kit (2x 1GB)
Videokaart: MSI NX8600 GT PCIe (met HDMI, DVI en SVHS uitgang)
Geluidskaart: Club 3D Theatron Dolby Digital 7.1 (met 2x optische digitale uitgang)
Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 250GB S-ATA2
DVD Brander: Sony NEC Optiarc AD-7200A (20 speed)
Operating system: Windows XP Media Center Edition

De digitale tuner die u bij deze pc kunt bestellen is geheel gebruiksklaar en ondersteunt ook HDTV (full HD) uitzendingen.
====================

Het gaat me hier vooral om de laatste zin, het ondersteunt ook HDTV. Hoe werkt dit dan bv i.c.m. UPC? Niet!
Moet je daar dan een HDTV abonnement voor afsluiten en dan heb je het UPC kastje niet nodig? Nee, gaat nooit werken. Of kan je dan HDTV kijken zonder extra abonnement. Nee dus idd Dit laatste zal wel niet, anders had iedereen wel zo'n tuner in zin systeem zitten ;-) Maar heb je alleen zo'n speciale tuner nodig zodat je ook in HD kwaliteit kan opnemen op je HTPC? Ja, maar dan nog ligt het volledig aan de software die je gaat gerbuiken. MCE, zowel XP als Vista ondersteunen dit niet.

Maar again; als je serieus nadenkt over een  HTPC, verdiep je in wat je er nou precies mee wilt gaan doen. Lees je goed in, bijna alles is te vinden, hier op dit forum, maar ook op andere; bijv. tweakers, groeneknop, mceforum.

Je gaat nl. een beetje van de hak op de tak; nu heb je het ineens weer wel over HD(TV). Tip: je hebt UPC, die codeerd op een aparte manier, het lijkt erop dat ze de de basiskanalen momenteel gratis doorgeven. Extra kanalen (incl. HDTV) zullen ze nooit gratis (ongecodeerd) doen en zal daarom ook niet (of lastig) op een computer te krijgen zijn.....Buiten dat: garanties dat ze de basis kanalen altijd gratis en ongecodeerd zullen blijven doorgeven zul je nooit krijgen. Als ze moregen besluiten dat ze het niet meer doen heb je vette pech en wellicht een dure investering gedaan die dan waardeloos is.

Maar nogmaals, no offence, ga je eens goed inlezen in de materie. Ik krijg nu sterk de indruk dat je hier en daar wat systemen vindt/zoekt op marktplaats en dan hier je vragen in het wilde weg gaat stellen.......Dat het niet je ding is heb je al gezegd, maar nu geef je de indruk dat je er zelf helemaal geen moeite voor doet en dat wel verwacht van andere gebruikers hier........

TacoG

Kajee, bedankt weer voor je antwoord. Het lijkt misschien dat ik van de hak op de tak spring, maar het is me ook nog niet helemaal duidelijk wat ik met mijn htpc wil doen. Althans dat was het eigenlijk wel, zoals gezegd, internetten, muziek luisteren, evt opnemen en evt HD-content afspelen (wat op termijn ook via een BR-speler kan). Voor mij was het dus al duidelijk eigenlijk. Totdat ik dus dat ene zinnetje zag over een digitale tuner die HDTV ondersteunt. En ik vroeg me dus af wat dat nou precies betekent. Ik heb namelijk al een digitaal pakket bij UPC en zit er over te denken om deze te upgraden naar het HD-pakket. Vandaar dat ik wilde weten of het dan ook handig is als je zo'n digitale tuner in je htpc hebt zitten of dan juist weer niet. Ik heb over dit onderwerp echt wel zitten zoeken, zowel op deze site als op tweakers. Maar er zijn gewoon zoveel pagina's over deze materie  (en dan kom ik weer niet tegen wat ik wil weten), dat ik gisteravond na een uur maar ben opgehouden. Ik begrijp dat het misschien zo overkomt, maar heb er echt moeite voor gedaan....

Mirickle

Ik heb toevallig net zelf mijn nieuwe HTPC in elkaar gezet. Ik gebruik `m om 720p displays aan te sturen, maar heb wel rekening gehouden met 1080p in de niet al te verre toekomst...

Mijn HTPC is specifiek gebouwd voor:
- afspelen en upscalen DVDs (50/50 fysieke DVDs/gemounte DVD-images)
- afspelen gedownloade HD content (720p en 1080p)
- afspelen XviD
- downloadbak
- muziek (totdat de Squeezebox er is)

Ik wilde een machine die
a) snel genoeg is om 1080p af te spelen
b) mooi genoeg is om in de woonkamer bij mijn andere apparatuur te staan
c) zuinig is, staat vaak lang aan ivm downloads
d) stil is
e) onboard HDMI-uitgang

Ik heb de volgende configuratie gebruikt:

GigaByte GA-MA69GM-S2H
Gigabyte AMD 690G gebaseerd moederbord. Deze chipset is ideaal voor een HTPC, passief gekoeld, mooie onboard featureset (grafische chip met HDMI en hardware H.264/VC-1 support, audio en LAN).

AMD Athlon X2 BE-2400
Nieuwe dualcore processor van AMD. Zuinig (max. 45W) en snel genoeg. Met een goede heatsink (=koelblok) vrijwel passief te koelen, dus zonder fan.

Scythe Ninja Mini
Goede heatsink.

2GB Kingston PC5300 RAM. 2GB is eigenlijk een beetje overkill, maar gezien de huidige prijzen toch maar gedaan.

500GB Samsung SATA disk. Had achteraf beter een Western Digital GreenPower 750GB kunnen kopen, die zijn zuiniger en stiller.

Silverstone LC-17 kast. Smaken verschillen, maar ik vind dit een mooie kast die goed bij audio-apparatuur staat.

ESI Juli@ geluidskaart. Gewoon goede geluidskaart met goede ASIO support. ASIO zorgt er grof gezegd voor dat lossless muziek bitperfect uit de digitale uitgang komt, zonder tussenkomst van Windows kmixer. Voor films is de onboard geluidschip van het mobo trouwens prima.

Nexus fans om de lucht de kast uit te zuigen. Seasonic 430W stille voeding.

Microsoft Media Center Remote. Dit is echt een aanrader, met compatible software bestuur je hiermee je speler. En het ding kost nog geen drie tientjes.

Software:
Windows XP met MediaPortal als front-end en Theatertek als allesspeler. Verder nog CoreAVC Pro om x264 HD files te decoden.

Behoudens wat softwareprobleempjes die ik nog op moet lossen ben ik erg tevreden over mijn HTPC.
Sony KDL40W4000 | Kef Q7, Q5, Q10c |  SVS 2039PCPlus | Denon AVR-3808,  Marantz DV7001, SA7001 | XBMC HTPC | Squeezebox3 | Xbox360 |  PlayStation 3 | Wii