DV8300 testen

Gestart door iztok, april 13, 2003, 16:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

iztok

Beste Forumleden,

Ik heb dit weekend een Marantz DV8300 op proef. Ga namelijk mijn Sony DVP S7700 van de hand doen.

Echter ben ik niet echt onder de indruk van de kwaliteit. Wellicht doe ik iets verkeerd of heeft mijn systeem niet de mogelijkheden.

Concreet:

Apparatuur die ik gebruik:
Marantz AV en MM 9000
Sony VPL-HS1 beamer
Speakers: allen Martin Logan, maar dat is niet zo belangrijk hiervoor.

Problemen:
1. Er zit in die Marantz progressive scan, heb ik daar wat aan met deze beamer, want ik zie bijna geen verschil.

2. Super Audio CD weergave, heb alles digitaal en analoog 5 kanaals aangesloten, maar blijf 2 kanaals weergave krijgen en van het geluid ben ik ook niet onder de indruk.

Wie kan mij adviseren hierin?
En tevens een uitleg wat progressive scan precies inhoudt.?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

riwi


Bij Progressive scan wordt het beeld van boven naar onder progressief opgebouwd ipv zoals bij  interlaced eerst alle oneven beeldlijnen en dan de even beeldlijnen. Dit geeft een rustiger, scherper beeld. Je zit dat makkelijk bij bv de aftiteling van een film als de tekst vertikaal omhoog scrollt. Zoek eens in dit forum, er is veel over te lezen.

1) In de Sony zit al een soort deinterlacer
Uit Hs1 spec :
- CineMotion Reverse 3-2 Pulldown Technology

2) Heb je wel een multichannel (MC) SA-CD schijf? veel SACD schijven zijn alleen stereo. In ieder geval zal je je versterker op de externe input moeten zetten want via de digitale uitgang komt er niks uit een SACD speler (behalve als je een normale CD speelt)
Bij mijn SACD speler moet ik dan nog kiezen voor de MC track. Ook moest ik in de setup van de speler het een en ander instellen om hem zover te krijgen multichannel weer te geven.

Succes, Richard

iztok

Beste Richard,

Bedankt voor de info over progressive scan, dat helpt al.

Ik heb bij de dealer een aantal SACD's meegekregen, dus daar kan het niet aan liggen. En ik heb inderdaad de externe input gekozen, zoals ook analoge ingang en 6 kanaals direct (optie op de marantz) maar nog steeds het zelfde resultaat.

Iztok

riwi

FrankD heeft zelf ook een 8300 staan dus die zal je misschien meer kunnen vertellen.

Richard

J.A.F._Doorhof

Hi,

Je moet in de setup voor SACD kiezen voor de multichannel layer, staat standaard op stereo layer.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

iztok

Beste Frank,

Ik heb dit reeds gedaan, echter zonder succes.
Maar toch bedankt voor de moeite

Iztok

J.A.F._Doorhof

Hi,

Dan zijn het stereo SACD's, ik heb hier perfect MC geluid.
Check ook even dat je de 5.1 output aan hebt staan trouwens.

Wat bevalt je trouwens niet aan de speler ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

iztok

Hai Frank,

Er staat op alle CD's dat ze 5 kanaals zijn.
Wat je zegt over dat mijn 5.1 output aanstaat. Hoe gaat dat in zijn werk?

Wat me niet bevalt er aan. Muziek vind ik niet echt beter dan wat uit mijn Sony komt en het beeld zit bijna geen verschil in.
Ik zeg niet dat het slechter is, maar voor een prijskaartje dubbel van wat die Sony was, verwacht ik iets meer kwaliteit.

Groeten
Iztok

J.A.F._Doorhof

Hi,

Onder het audio tabblad kun je buiten de layer voor SACD ook de uitgang selecteren, waarschijnlijk staat die niet op 5.1.
Anders zou ik het niet weten, hier speler alle SACD's gewoon MC af.

Minder dan de 7700 ???
Hummm,
Ik heb ook de 7700 gehad maar vondt het geluid gecomprimeerd klinken en het beeld wat aan de softe kant, wel mooie kleuren en veel diepte maar erg soft.

De Marantz gooit het gehele geluidsbeeld veel opener en meer holografisch en heeft een scherper beeld (meer detail) en via component iets meer diepte dan de Sony (kleuren zijn iets harder dan de bijna pastel achtige 7700).

Verwacht echter niet dat je naar een andere film kijkt, je moet echt kijken naar de kleine details.

Op een projector met component aansluitingen is het verschil tussen beide HEEL duidelijk, ik weet niet wat je zelf gebruikt maar mischien is het op jouw set niet te zien/horen ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

iztok

Hai Frank,

Heb even bij de instellingen gekeken op de 8300, maar staat toch op 5.1.

Ik moet toch wel zeggen dat het geluid wel beter is dan de 7700, ik heb als referentie voor muziek de 9de van Bruckner.

Qua beeld, kan ik denk ik op mijn beamer geen component aansluiten, heb nu alles via een S-video kabel. Weet zo ook niet of ik op de VPL-HS1 die mogelijkheden heb, en ik weet het CRT is beter, die komt ook
wel een keer, maar first things first.

Ik denk dat ik morgen als ik de Marantz terugbreng even mijn Sony 7700 meeneem, kijken of ik daar verschil hoor cq zie.

thx
iztok