Doe-het-zelf room correctie demo WERD een tweak sessie :-)

Gestart door hifiman, januari 13, 2008, 10:17:51

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: squadra op januari 26, 2008, 19:03:11
Als de applicatie wel andere sample rates aankan en met jouw experimentatiedrang... ;)
Haha je hebt gelijk, als het had gekund, had ik het geprobeerd!  ;D

hifiman

Ik krijg net een telefoontje uit onverwachte hoek  ::)

Resultaat: er zal morgen nog een mystery guest langskomen!  ;D Wie dat is zien jullie morgen wel, hij neemt in elk geval nog leuk speelgoed mee!

En jullie weten het! Het enige wat mannen onderscheid van jongen is duurder en groter speelgoed  :D (afijn dat slaat verder nergens op, maar ik vind het zo'n leuke uitspraak)

blue-eyes

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

scrutinizer

Citaat van: Audiofiel op januari 26, 2008, 19:28:07
Ik dacht dat Garmt zo druk was? ;D
The harvest that you reap depends on the kind of seeds you sow. ... :P 8)

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

If you sow corn, you will not reap olives. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 26, 2008, 19:21:08

Resultaat: er zal morgen nog een mystery guest langskomen!  ;D Wie dat is zien jullie morgen wel, hij neemt in elk geval nog leuk speelgoed mee!

Meer toys for the boys  ;D
Tot vanmiddag Audioloog, Audiofiel, MartijnR, Scrutinizer en uhh "?" :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op januari 27, 2008, 07:45:24

peter
De broodbak machine is zojuist aangezet voor een zelfgebakken krenten/rozijnen brood, voor de liefhebbers  ;) Over 3,5 uur klaar  8)

MartijnR

Citaat van: )p( op januari 27, 2008, 07:45:24

peter

Da´s heel vroeg op zondagmorgen.

Tot zometeen.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

hifiman

Citaat van: MartijnR op januari 27, 2008, 11:15:52
Da´s heel vroeg op zondagmorgen.

Tot zometeen.

Martijn
Tsja ik wil wel uitslapen, maar dat lukt me helaas nooit  ::)

Tot zo, het krentenbrood staat af te koelen!  ;D

MartijnR

Hallo Ronald,

Bij deze dank voor het gastvrije onthaal. Ik vond het erg leuk om eens een meet en greet te doen met leden van get forum. Dit was voor mij de eerste keer. Een groot gedeelte van de " discussie"  die plaatsvond met Peter, Arjen en Antoin ging ver boven mijn pet. Wil niet zeggen dat ik niet interessant vond.

Ik weet in ieder geval zeker dat ik (vooralsnog) niet over ga op een roomcorrectiesysteem. Da's voor mij persoonlijk veel te ingewikkeld om voor elkaar te krijgen. Het gebruik van een squeezebox-achtig apparaat vond ik daarentegen wel erg interessant om te zien. Dat ga ik op termijn ook maar eens aanschaffen. Toch wel erg praktisch om je hele muziekcollectie beschikbaar te hebben.

Ik ben benieuwd welke veranderingen jij nog allemaal gaat doorvoeren. Ik kan me niet voorstellen dat je voor een kant-en-klaarsysteem zal kiezen, waarbij geen ruimte meer is voor veranderingen/tweaks.

Hartelijk dank voor het gastvrije ontvangst.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

hifiman

Hoi Martijn en andere aanwezigen van vanmiddag.

Jij bedankt voor je komst! Al snel nam deze demo een onverwachte wending waardoor ik eigenlijk al snel het lijdend voorwerp werd ipv het leidend voorwerp  ;D

Later hierover mee, ben nu een beetje te moe om verslag te doen. Ben namelijk net klaar met nieuwe roomcorrectie metingen, echter om onverklaarbare redenen klinkt het vreselijk raar. Afijn er moet haast wel iets mis gegaan zijn (met meten) en ik heb er nu even geen zin meer in :P

Al met al ging deze middag uiteindelijk over heel andere zaken dan roomcorrectie maar daarover later meer!

Ik wil alle aanwezigen hartelijk danken voor hun bijdrage aan een gezellige en leerzame middag!  :D

Ik moet wel eerlijk zijn, echt helemaal tevreden ben ik nog niet met het uiteindelijk behaalde resultaat vandaag, maar ook dat ligt ik later nog even toe. Of komt dat misschien omdat die Wadia weer de deur uit is?  ::)  ;)

Groetjes,

Ronald

)p(

Hoi,

Zojuist weer thuis aangekomen naar weer een zeer geslaagde middag bij Ronald. Bedankt allemaal!

Even een paar korte conclusies van mijn kant voor het slapen gaan:

1. Met drc was duidelijk minder dan zonder. Alleen al de aanslag van de pauk in het stuk van Bartok maakte dat volstrekt helder.

2. Resolution Audio versus psaudio. Wat mij betreft een knock-out overwinning voor de psaudio dac. Die klonk in mijn oren volstrekt neutraal daar waar de opus 21 dac alles afgerond klonk, ie alsof er een extra hoog filter aan te pas kwam. Helemaal niet mijn ding.

3. Scrutinizer's herplaatsing van de speakers. Wow in een keer klopte alles, de weergave kreeg lucht...instrumenten werden nu goed en stabiel afgetekend in de ruimte. De set maakte echt een enorme sprong in muzikaliteit en wat mij betreft in deze vorm meer dan ok en garant voor vele uren luisterplezier :)

aanvulling net uit bed:

4. Dopjes niet meer op de tweeters doen!

5. Kabels die langs de metalen speakerstand naar boven liepen werden losgemaakt van de speaker stand. Ik zat op de sweatspot en het geluid knapte daar direct van op... ::)

6. Transport tweaks. Daar heb ik niet echt veel naar geluisterd, dus meer een eerste indruk. Wadia als transport klonk het beste, dat was niet echt een verassing. Wat een mooi opgebouwd ding, een kleine tank!  8) De monarchy audio dip vond ik weinig toevoegen. De jitterbug daarentegen was voor mij wel een echte verbetering en wellicht interessant voor Ronald als hij er een keer een goedkoop op de kop kan tikken.

7. Ronald's verse krentenbrood, super  ;D

peter

hifiman

Hier dan mijn samenvatting van gistermiddag.

In tegenstelling tot vorige shootouts bij mij thuis was het deze keer in eerste instantie niet de bedoeling om componenten te wisselen of te gaan tweaken. Ik had gedacht dit keer langs de zijlijn te zitten en de anderen te laten experimenteren met de room correctie settings.

Het liep even anders  ;D

Na een eerste rondje roomcorrectie aan/uit luisteren op de sweetspot was er namelijk een unanieme conclusie, niemand vond het beter MET room correctie  :-X Dit is inclusief Garmt die vlak voor het arriveren van de genodigden nog even snel zijn Resolution Audio Opus 21 DAC/speler kwam langsbrengen  :)

Het voornaamste commentaar op de correctie was dat instrumenten/stemmen niet meer natuurlijk klonken. Peter liet me dat met een pauk horen, Garmt had het mij al laten horen met een drum vel dat niet meer als een vel klonk.
Overigens onderkende ik dit nadeel gelijk, maar ik vond de tonale balans correcter met correctie. De anderen vonden de tonale balans zonder correctie ook wel ok, al was iedereen het er overeens dat het allemaal wat "donker" klinkt.

Tot..... Sructinizer opeens met de opmerking kwam dat ik de nordost luidsprekerkabels op de metalen poot van de stand had ge-tie-wrapped hetgeen een hoorbare invloed zou kunnen hebben. Verrek, dacht ik, waarom heb ik daar zelf nooit bij stil gestaan met notabene mijn elektrotechnische achtergrond :P Wel had ik mijn twijfels of je dat nou echt wel zou horen, maar aangezien hij zeker een punt had hebben we gelijk de proef op de som genomen en de tie-wraps los geknipt. En jawel het was wel degelijk hoorbaar! Een deel van het "hoog" wat ik altijd miste was opeens terug  :) Aan de andere kant ook wel een beetje jammer want het stond natuurlijk superstrak zo'n mooi weggewerkte kabel  :-\ Maar uiteraard was ik blij met deze constatering die dus leidde tot een significante verbetering!

Je voelt um al aankomen, de rest van de middag stond niet meer in het kader van de room correctie, maar in het kader van wat valt er nog te verbeteren zodat correctie uiteindelijk wellicht niet meer nodig is  8)

We hebben in deze middag best veel geprobeerd en ge-experimenteerd en daar zijn nog wat concrete verbeteringen uit gekomen waar plaatsing van de speakers de belangrijkste van was. Natuurlijk, ik wist ook wel dat de huidige plaatsing niet de meest ideale was, maar de testtonen van een door een van de aanwezigen meegebrachte testcd hielpen om vrij snel de meeste ideale plaatsing te vinden. Dat betekende, de speaker een stuk naar voren (voor het meubel) maar ook dichter bij elkaar en nauwelijks toe-in (zoals het Avalons betaamt).

Nadeel is dat de WAF factor van deze oplossing (alhoewel het erger had gekund, ik post nog wel een foto straks) niet hoog genoeg is om ze daar voorgoed te gaan laten staan. Ik heb daar wel een oplossing voor, de huidige positie is gemarkeerd met een 1mm boortje (3 gaatjes per speaker) en na wat vilt onder de spike schoteltjes te plakken verwacht ik dat heen en terug schuiven vrij snel en soepel mogelijk zal zijn (dat vilt moet ik nog effe halen dus).

Dan is de Garmt tweak  ;) gisteren ook nog eens herhaald en zijn de drivers (imbus boutjes) nog eens nagetrokken, dit was nog niet gebeurd sinds ik deze speaker had. Ook hebben we de tweeter korfjes er nu voorgoed afgehaald. De enige reden dat ze er toch weer opzaten was vanuit de angst iemand er ooit met zijn elleboog doorheen zou vallen ofzo. Ach daar zijn dan de WA verzekeringen voor denk ik dan maar en zo groot is die kans nou ook weer niet :P

Wat hebben we nog meer gedaan? Wel, bijvoorbeeld geconstateerd dat de Monarchy Audio DIP op de Squeezebox een verbetering is (dat wist ik al), maar dat Audiofiel zijn jitterbug een grotere verbetering is! In de nabije toekomst maar eens op zoek naar zo'n beest dus! Mij viel met name de grotere rust op met de jitterbug.

Dan een woordje over de gebruikte DAC's. Mijn eigen Apogee DAC is dus kapot en momenteel in de reparatie. Wij hebben de resolution audio opus 21 als DAC vergeleken met de PS Audio Ultralink II DAC met de Wadia van Sructinizer als loopwerk.
Er was consensus dat de Ultralink de prettigste combinatie was in mijn set. Ik kan mij wel vinden in de opmerking van Peter dat de Opus DAC wat afgeronder klinkt tov de Ultralink. We hebben de Opus gisteren niet als cd speler ingezet, het was achteraf ook wel interessant geweest om de combinatie Opus speler/dac te vergelijken met de combinatie Wadia/Ultralink, maar dat is er dus niet van gekomen.

Dan zijn we er nog niet  ;D Er werd ook nog geconstateerd dat de Squeezebox met display uit beter klonk dan met display aan, en alhoewel ik in eerste instantie dat verschil niet hoorde, heb ik dat later op de avond toen ik relaxt alleen zat dit duidelijk wel kunnen constateren! Ik dacht, dat is mooi dan stel ik als screensaver in "display uit" maar die mogelijkheid is er helaas niet  :P

Verder was het natuurlijk een super gezellige middag waarvoor dank aan alle aanwezigen!!  :)
Ik was even bang dat mijn zelfgebakken krentenbrood niet zo in de smaak viel maar aan het eind van de middag was tie toch geheel opgegeten  ^-^

Ik had graag nog op een aantal audiofiele onderwerpen dieper in discussie willen gaan, maar wegens de vele uitprobeer zaken is het daar niet zo van gekomen. Wellicht een keer een vervolgsessie bij mij of een van de anderen  :)

Wat mij betreft wat het een groot succes, weliswaar niet zozeer de room correctie maar zeker deze meet en greet middag!  :D

hifiman

Ik was nog niet helemaal klaar. Gisteravond vertelde ik dat ik nog niet tevreden ben. Dat komt denk ik door een aantal zaken. Ten eerste was er twee maal de "teleurstelling" van weer een stapje terug in geluidskwaliteit, eerst door het afkoppelen van de Wadia en daarna door het afkoppelen van de jitterbug  :P Met Wadia klonk het gewoon super, met Squeezebox en jitterbug goed en met squeezebox en monarchy audio "redelijk". Ik kan hier zelf een makkelijke conclusie uit trekken, de Wadia is voor mij niet haalbaar dus op jacht naar een jitterbug  ;D

Een ander aspect is dat ik natuurlijk heel erg aan het room corrected geluid was gewenst, en ik blijf erbij dat dat tonaal (ik bedoel daarmee het verloop van de frequentiekarakteristiek en niet of iets natuurlijk klinkt) beter klonk.

Gisteravond had ik dus opnieuw de room correctie ingemeten en zoals ik zei klonk dat heel raar. Vanochtend werd ik om 5 uur wakker en toen viel het kwartje! Ik ging gelijk naar beneden om te kijken of mijn vermoeden klopte en dat was zo :P Wat is er aan de hand? Met de nieuwe speakerplaatsing is het verschil in afstand tussen L speaker en luisterplek en R speaker en luisterplek nu 7 centimeter! Dat was voorheen 1 centimeter! 7 centimeter is echt teveel (het gaat overigens om het aantal samples maar dat is recht evenredig met de afstand in dit geval).

Ik dus een optie veranderd in het creeeren van de filters waardoor er zeg maar niet meer vanuit gegaan wordt de die afstand hetzelfde is en er per kanaal automatisch naar de impulse center gezocht wordt. Om een lang verhaal kort te maken, het raar klinken was gelijk over nu dus weer een mysterie opgelost :P

Neemt niet weg dat dat ik een keer opnieuw moet meten met de microfoon op een plek waar het veschil max 2 centimeter is. Dat je er vervolgens zelf een paar centimeter naast zit is volgens mij niet zo erg maar voor het creeeren van goede filters is de precieze plaatsing van de microfoon wel essentieel!

Op dit moment zijn de resultaten van room correctie in de nieuwe situatie gelijk teleurstellend, maar eigenlijk moet ik dus een keer opnieuw meten alvorens ik daar echt een conclusie over kan trekken.

Zomaar de speakers een stuk verschuiven durf ik niet te doen want het vinden van de juiste plaatsing was namelijk centimeter werk :P
Door de bank een klein stukje te verschuiven heb ik het verschil in elk geval al weten terug te brengen naar 5 centimeter.  :P

Maar nu de bottom line, ik ben er nu vrij zeker van dat room correctie niet echt een succes gaat worden en zonder ben ik nog steeds niet happy met de tonaliteit (lees frequentie verloop).

Begrijp me niet verkeerd, er zijn significante verbeteringen bewerkstelligd waar ik nu op voort kan borduren (DAC ? Jitter bug? Room correctie?) maar ik ben er duidelijk nog niet...

hifiman

Ok dan nu tijd voor een foto'tje van een Wadia tank  ;D

hifiman

En dan hier een foto van de nieuwe speakerplaatsing.

hifiman

Ik heb vanochtend ook nog even de speakerkabel er "vanaf de andere kant" in gedaan zodat de de kabel nu uit zichzelf ver van de speakerstand af ligt.

hifiman

En dan ben ik nog wat vergeten  ;D

We hebben ook nog het verschil beluisterd tussen de DAC op de PC (in de kast dus) of bovenop de kast, voor het eerst hoorde ik nu overtuigend dat het geluid duidelijk losser kwam van de speakers met de DAC op de kast.

Ik ben voor een compromis gegaan, de DAC weer in de kast maar een plank tussen de pc en de DAC. Ik ga binnenkort even kijken of ik dit nog wat netter en beter kan oplossen.

Voorheen vond ik dit een soort voodoo tweak, maar eigenlijk is het heel goed te verklaren, met name een XO is erg microfonisch en als deze gemoduleerd wordt door trillingen (van bijvoorbeeld de pc) dan is dat niet bevorderlijk.

oud_account_1

Deze ruimte is gereserveerd voor een opmerking van DekkersJ over bovenstaande bericht  >:D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op januari 28, 2008, 10:50:35
Deze ruimte is gereserveerd voor een opmerking van DekkersJ over bovenstaande bericht  >:D
HAHAAHAHAAAAAAA  ;D

hifiman

Iedereen was het trouwens over eens dat die SVS subwoofer eruit moest  :-X
En alhoewel inderdaad is aangetoond dat deze een negatieve invloed heeft op de akoustiek blijft tie toch mooi staan  >:D
Film kijken is mijn andere grote hobby en dat wordt niks zonder SVS  ;D

hifiman

Kan iemand mij vertellen hoe die jitter bug van Audiofiel precies heet? Ik vind namelijk van alles (google) behalve het apparaat in kwestie  ;D

oud_account_1

Leuke conclusies zijn er getrokken, dat moet een interessante meeting geweest zijn.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van room correctie door de bron aan te pakken, wel van het aanpakken van de ruimte.
(het zou ook kunnen dat ik nog nooit een goede implementatie gehoord heb.)

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 10:53:59
Kan iemand mij vertellen hoe die jitter bug van Audiofiel precies heet? Ik vind namelijk van alles (google) behalve het apparaat in kwestie  ;D
Sonic Frontiers UJB (ultra jitter bug)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op januari 28, 2008, 10:58:07
Leuke conclusies zijn er getrokken, dat moet een interessante meeting geweest zijn.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van room correctie door de bron aan te pakken, wel van het aanpakken van de ruimte.
(het zou ook kunnen dat ik nog nooit een goede implementatie gehoord heb.)
Ik geloof er nog steeds in (in theorie), of het in de praktijk ook echt (bij mij) een doorslaand succes gaat worden is vraag twee, maar ik geef nog niet op!  ;D

Citaat van: squadra op januari 28, 2008, 10:58:07
Sonic Frontiers UJB (ultra jitter bug)
Dank je!