Doe-het-zelf room correctie demo WERD een tweak sessie :-)

Gestart door hifiman, januari 13, 2008, 10:17:51

Vorige topic - Volgende topic

)p(

Vandaag ben ik alleen thuis. Dus naar aanleiding van de korte drc aan en uit vergelijking bij Ronald vanmorgen hier ook maar eens weer vergeleken.

De nadelen zoals ik die bij Ronald hoorde zijn hier echt een heel stuk minder wat mij betreft. Zoals Audiofiel het mooi uitdrukte had de weergave iets weg van een stem met een muilkorfje ervoor. Dat hoor ik hier niet. Ook het impuls gedrag wordt nauwelijks nadelig beïnvloed. De focus is zelfs beter, bv de stem van mevrouw (yuck) Krall. Het oplossend vermogen is hoorbaar minder, dat uit zich in de timbres en het uitsterven van de klanken. Ik heb dat ook al eens eerder opgemerkt in het drc topic. Toch vind ik dat nadeel niet opwegen tegen de voordelen in mijn situatie. De belangrijkste reden is natuurlijk dat mijn piek bij 80hz zo mooi word gladgestreken en ik onder andere daardoor ook hoorbaar meer definitie in het laag krijg. Verder vind ik precies op de sweetspot de ruimtelijke presentatie met drc gewoon erg overtuigend en zorgt het voor heel veel rust zelfs in de meest drukke passages. Dus voorlopig blijft drc hier aan, zeker bij grootschalig klassiek werk. In ieder geval totdat ik de piek bij 80hz heb aangepakt ;)

peter

hifiman

Leuk om te horen Peter!

Dat biedt nog enige hoop dat het hier ook nog wat gaat worden :P
Aan de andere kant kan het natuurlijk ook te maken hebben met wat en hoeveel er gecorrigeerd moet worden, bij mij is de uitgangssituatie (akoustiek) wellicht slechter dan bij jou.

Er zijn ook nog wat andere variabelen natuurlijk, zo twijfel ik nog een beetje aan de door mij gebruikte microfoon versterker (UB 802 mengpaneeltje) misschien toch eens een pure mic pre-amp aanschaffen.

Hoe je het ook wendt of keert, deze hobby blijft geld uit mijn zak kloppen  ;D

scrutinizer

Hoi Ronald...er komt zo in 'horten en stoten' een flink verslag vrij uit die grijze cellen van jouw, zo uhh.. na een nachtje woelen >:D
Wat betreft de 'meet' gisteren.....het is altijd leuk om mensen te ontmoeten met gelijkgestemdheid en 'passie' voor geluidsweergave.
Passie.....ik denk voor Peter )P( een onderstatement ;)
Na jouw topic en enthousiasme over Room correction altijd gevolgd te hebben (en in sommige gevallen te prikkelen >:D), was het voor mij ;na elkaar even wat beter te leren kennen; niet makkelijk om van plek te wisselen en stilzwijgend toe te zien en horen hoe het e.e.a. in jouw hobby-dome zich elektrisch en akoestisch verhield.
Misschien was het beter geweest dit in een herhaling ter sprake te brengen :-\..... dan het zo gisteren " als de befaamde olifant door de ......ces't la.
Jouw krentenbrood..heerlijk!!  Gastvrijheid en onthaal..erg prettig en gewaardeerd... Een dag voorbereid en geplant tot in de puntjes .... deze 180 grd gedraaid verkrijgen..... en dit dan instemmend en stilzwijgend ondergaan...  bewonderingswaardig, Ronald ;)  

met vriendelijke groet,
Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 11:29:43
Leuk om te horen Peter!

Dat biedt nog enige hoop dat het hier ook nog wat gaat worden :P
Aan de andere kant kan het natuurlijk ook te maken hebben met wat en hoeveel er gecorrigeerd moet worden, bij mij is de uitgangssituatie (akoustiek) wellicht slechter dan bij jou.

Als je in april langskomt zoals afgesproken kan je het zelf beoordelen. Ik ben natuurlijk ook erg gewend geraakt aan het geluid met correctie. Hoe objectief mijn oordeel nog is in mijn situatie is de vraag. A.s. zondag komt Martin_ met Miranda bij mij langs dan zal ik hen er ook even naar laten luisteren. Het zou mij niet eens helemaal verbazen als hun oordeel net zo hard zal zijn als de onze bij jouw  ;D

peter

Audiofiel

Zo, een paar pagina's proza zijn al getypt! :o

Dat komt mij wel goed uit, want ik heb nu pas tijd om weer naar het forum te kijken en ik schrijf al vaak genoeg een paar bladzijden vol. ;D

Het meeste is al gezegd door Ronald zelf. Het begon als een pc-roomcorrection demo. Na een stief kwartiertje was echter wel duidelijk dat iedereen het minder vond klinken mét dan zonder....

Aangezien Anton de Avalon monitors goed kent en het niet kon aanzien (horen) hoe ze stonden te draaien, werd de regie al snel door hem overgenomen. ;D

Ronald keek leidzaam toe hoe de speakers - volledig tegen de WAF in - met de losse hand globaal naar de juiste postie werden gedirigeerd. Ik zat zelf aan de zijkant te luisteren, haaks op de sweetspot, en het verschil was extreem groot. Het dunne, wat iele geluid, waarvan ik me afvroeg of die speakers nu echt dat karakter hadden, verdween en een mooie volle klank kwam tevoorschijn. Rijke klankkleuren, zoals Remc het zou noemen, stroomden de kamer binnen en maakten van hifi ineens muziek. Het weghalen van de tweeterkorfjes lieten de wat 'doffe' klank al een beetje opknappen, maar samen met het weghalen van het condensator-netwerkje*2 was de hele hoog-af ineens verdwenen. De tweeter klonk ineens gewoon helemaal perfect! :D

Na deze tweak in de opstelling was iedereen het er over eens dat deze verbetering vele malen groter was dan de roomcorrectie aan of uit te zetten. Ronald plaatste de speakers vervolgens weer op een WAF-compatible plek en het geluid was direct weer 'terug bij af'. Het zou voor mij onmogelijk zijn om nu nog te luisteren met de speakers op de oude plek...

Vervolgens heeft Anton de nieuwe opstelling nog verder geperfectioneerd en Ronald pakte gewoon een poortje en maakte een paar gaatjes in de laminaatvloer. :o Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? ;D

Het verschil tussen de Opus als DAC en de PS Audio Ultralink II was schokkend te noemen. De ULII is vrijwel identiek aan mijn Parasound DAC-2000 (afgezien van de voedingssectie en de outputstage en diverse modificaties daar aan) en dus geen onbekende voor mij. Het geluid was veel echter, natuurlijker. Koper was scherp zoals het hoort te zijn, ruw zoals het in het echt ook is en stemmen waren tastbaar. Het gezicht van Diana Krall was van vlees en bloed in plaats van een meer plastiek bij de Opus. Deze leek alle muziek een klein sousje te geven en haal de dynamiek (het leven) er een beetje uit en maakte alles gewoonweg te 'lief'. Niet dat het slecht klonk, zeker niet, maar hij was geen partij voor de PS Audio. 8)

De test werd gedaan met het Wadia loopwerk via AES/EBU (als ik mij niet vergis, anders was het coax). Daarna hebben we de Wadia nog aangesloten op de PS Audio via de glas-ingang (AT&T ST Optical) en dat klonk echt nog een stuk beter. In de toekomst met mijn Parasound ook maar eens proberen. :)

En dan het krentenbrood: meesterlijk! Ik heb er van genoten. Volgens mij heb ik 6 of 7 plakken gegeten. ;D
En toen Phannee ook nog thuis kwam en haar gastvrijheid los liet, koste het moeite om te vertrekken, zo gezellig was het allemaal nog. Maar helaas moest ik op tijd weg, want ik moest nog wat moois ophalen. Het was een drukke, maar zeer goed bestede dag.*2.

Al met al vond ik de verandering door de speakeropstelling de grootste. Ik denk dat Ronald een enorme sprong heeft gemaakt. Een extra anti-jitter device zoals de Sonic Frontiers Ultra Jitter Bug die we hebben getest (of een Genesis Lens) is een waardevolle toevoeging. Daarnaast denk ik dat de klank van de ULII voor Ronald's setup een prachtige match is met de rest van zijn opstelling. 8)

*1 De platte lintkabel van Nordost vlak op de metalen poot van de stand werkt als een hoog-af filter. ;)
*2 Het was een drukke dag gisteren: geld pinnen, Anton ophalen, Dragon afhalen, naar Ronald, de hele middag luisteren tot begin van de avond, Anton wegbrengen, naar huis, geld pinnen, Lens afhalen, naar huis, slapen...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op januari 28, 2008, 11:34:49
Hoi Ronald...er komt zo in 'horten en stoten' een flink verslag vrij uit die grijze cellen van jouw, zo uhh.. na een nachtje woelen >:D
Wat betreft de 'meet' gisteren.....het is altijd leuk om mensen te ontmoeten met gelijkgestemdheid en 'passie' voor geluidsweergave.
Hoi Anton,

Haha dat nachtje woelen heb je goed gezien  ;D Maar inderdaad, altijd leuk dit soort ontmoetingen   :)

Na jouw topic en enthousiasme over Room correction altijd gevolgd te hebben (en in sommige gevallen te prikkelen >:D), was het voor mij ;na elkaar even wat beter te leren kennen; niet makkelijk om van plek te wisselen en stilzwijgend toe te zien en horen hoe het e.e.a. in jouw hobby-dome zich elektrisch en akoestisch verhield.
Je blik zei al genoeg hoor  ;) En vergeet niet, ik was zelf al niet tevreden. Wat ik alleen niet wist en jij wel is hoe deze speakers "kunnen" klinken.

Misschien was het beter geweest dit in een herhaling ter sprake te brengen :-\..... dan het zo gisteren " als de befaamde olifant door de ......ces't la.
Daar sla je de plank toch mis vind ik. Ik had er juist van gebaald als je pas later je mening gegeven had. Hoewel niet altijd leuk om negatief commentaar te horen is dat meestal wel de eerste stap naar echte verbetering. Zo zie ik het en niet anders!  :)

Jouw krentenbrood..heerlijk!!  Gastvrijheid en onthaal..erg prettig en gewaardeerd... jouw lijden,.. en dit stilzwijgend ondergaan.... bewonderingwaardig ;) 
Ik had nog nootjes gehaald, maar die ben ik vergeten neer te zetten  ;D
Ach ik lijdt al sinds ik met deze hobby begonnen ben, voor die tijd kon ik nog genieten van een 200 euro setje  ;)

Groetjes,

Ronald

Audiofiel

Er gaat was mis met je quote's, Ronald. Je haalt mensen en citaten door elkaar. ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op januari 28, 2008, 15:05:56
Er gaat was mis met je quote's, Ronald. Je haalt mensen en citaten door elkaar. ;) ;D
Waar dan  ???  >:D
Is dat windows bugje nou nog niet opgelost  ::)

hifiman

Citaat van: )p( op januari 28, 2008, 11:47:16

Als je in april langskomt zoals afgesproken kan je het zelf beoordelen. Ik ben natuurlijk ook erg gewend geraakt aan het geluid met correctie. Hoe objectief mijn oordeel nog is in mijn situatie is de vraag. A.s. zondag komt Martin_ met Miranda bij mij langs dan zal ik hen er ook even naar laten luisteren. Het zou mij niet eens helemaal verbazen als hun oordeel net zo hard zal zijn als de onze bij jouw  ;D

peter
Ik ben benieuwd!

Opeens wordt het voor mij ook extra interessant, namelijk om te horen of het bij jou significant anders gaat klinken als we mijn meetspul gaan gebruiken :P

Ik ben ook benieuwd wat M&M er van vinden bij jou!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: Audiofiel op januari 28, 2008, 12:49:11
Zo, een paar pagina's proza zijn al getypt! :o
Altijd al dichter willen worden  ;D

Het meeste is al gezegd door Ronald zelf. Het begon als een pc-roomcorrection demo. Na een stief kwartiertje was echter wel duidelijk dat iedereen het minder vond klinken mét dan zonder....
Yep.

Ronald keek leidzaam toe hoe de speakers - volledig tegen de WAF in - met de losse hand globaal naar de juiste postie werden gedirigeerd. Ik zat zelf aan de zijkant te luisteren, haaks op de sweetspot, en het verschil was extreem groot. Het dunne, wat iele geluid, waarvan ik me afvroeg of die speakers nu echt dat karakter hadden, verdween en een mooie volle klank kwam tevoorschijn. Rijke klankkleuren, zoals Remc het zou noemen, stroomden de kamer binnen en maakten van hifi ineens muziek. Het weghalen van de tweeterkorfjes lieten de wat 'doffe' klank al een beetje opknappen, maar samen met het weghalen van het condensator-netwerkje*2 was de hele hoog-af ineens verdwenen. De tweeter klonk ineens gewoon helemaal perfect! :D
Leuk om te horen dat je het resultaat goed vond Arjen, de vorige keer dat je hier was vond je het helemaal niks (en ik begrijp uiteraard waarom).

Na deze tweak in de opstelling was iedereen het er over eens dat deze verbetering vele malen groter was dan de roomcorrectie aan of uit te zetten. Ronald plaatste de speakers vervolgens weer op een WAF-compatible plek en het geluid was direct weer 'terug bij af'. Het zou voor mij onmogelijk zijn om nu nog te luisteren met de speakers op de oude plek...
Tsja wat die oude plek betreft, ik heb zojuist vilt onder de spike schotels geplakt en er kan nu in elk geval heel makkelijk en snel heen en weer gechoven worden.

Vervolgens heeft Anton de nieuwe opstelling nog verder geperfectioneerd en Ronald pakte gewoon een poortje en maakte een paar gaatjes in de laminaatvloer. :o Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? ;D
Welja anders ligt dat boortje ook maar te liggen  ;D

En dan het krentenbrood: meesterlijk! Ik heb er van genoten. Volgens mij heb ik 6 of 7 plakken gegeten. ;D
En toen Phannee ook nog thuis kwam en haar gastvrijheid los liet, koste het moeite om te vertrekken, zo gezellig was het allemaal nog. Maar helaas moest ik op tijd weg, want ik moest nog wat moois ophalen. Het was een drukke, maar zeer goed bestede dag.*2.
Wanneer gaan we weer spoelen vergelijken  ???  ;D
Dat vond ik toch wel eens van de meest frappante shoot outs  8)

Al met al vond ik de verandering door de speakeropstelling de grootste. Ik denk dat Ronald een enorme sprong heeft gemaakt. Een extra anti-jitter device zoals de Sonic Frontiers Ultra Jitter Bug die we hebben getest (of een Genesis Lens) is een waardevolle toevoeging. Daarnaast denk ik dat de klank van de ULII voor Ronald's setup een prachtige match is met de rest van zijn opstelling. 8)
Ik ben al zoekende :P

*1 De platte lintkabel van Nordost vlak op de metalen poot van de stand werkt als een hoog-af filter. ;)
*2 Het was een drukke dag gisteren: geld pinnen, Anton ophalen, Dragon afhalen, naar Ronald, de hele middag luisteren tot begin van de avond, Anton wegbrengen, naar huis, geld pinnen, Lens afhalen, naar huis, slapen...

Kortom business as usual zeg maar  ;D

Groetjes,

Ronald

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 15:08:46

Opeens wordt het voor mij ook extra interessant, namelijk om te horen of het bij jou significant anders gaat klinken als we mijn meetspul gaan gebruiken :P

Een verschil is natuurlijk dat bij mij de mic en pre amp te samen zijn gekalibreerd.

Wat we het beste kunnen doen denk ik is dan op dezelfde plek direct na elkaar zowel met de jouw als de mijne in te meten. En daar vervolgens naar te luisteren.

peter

)p(

Ik?...Hehe...ik kan lekker doordraven...zeker als het over muziek en/of film gaat!  ;D

peter

searcher

Hi Ronald,

Heren wat een leesvoer maar bovenal gezellig en informatief.
Ik heb liever niet teveel parameters aan mijn hoofd , een 1 op 1 bezoek is al genoeg informatief voor me. :D

Voordat ik Vrijdag op de stoep sta ben ik benieuwd wat er in de speaker opstelling was veranderd.
Als neutrale  ;D lezer heb ik dat misschien gemist in het high tech verhaal.
Meer uit elkaar geplaatst kan ik me niet voorstellen,misschien voor je nieuwe kast?

Het is altijd of ik een nieuw audiofiel huis betreed en ik heb er spijt van dat ik de veranderingen nooit heb genoteerd. :-\
Immers ik heb een audiofiele set helemaal down zien gaan en weer op zien fleuren. ;)
Luisteren in een winkel is eigenlijk van slechts een voorlopige indruk maar zegt niets over het eind resultaat.

Ik ben ook maar eens krenten brood voor mijn broodbak machine gaan bestellen,,,,wat een reclame.
Ik kwam een leuke site tegen waar je ook online kunt bestellen.

Gr Searcher

Audiofiel

Audiofiel

Citaat van: searcher op januari 28, 2008, 16:13:53
Ik ben ook maar eens krenten brood voor mijn broodbak machine gaan bestellen,,,,wat een reclame.

Dat krentenbrood van Ronald heeft weinig van doen met brood, maar alles met krenten en rozijnen. Hoeveel was het ook alweer... 3 eetlepels meel en 1 kilo krenten en rozijnen? >:D

Maar het smaakte mij (en de andere aanwezigen( prima. Ik ga de volgende keer mijn eigen brood ook eens aan een 2-3x overdosis krenten en rozijnen blootstellen. Beetje kaneel er nog bij. ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 15:14:00
Leuk om te horen dat je het resultaat goed vond Arjen, de vorige keer dat je hier was vond je het helemaal niks (en ik begrijp uiteraard waarom).

Niks is een te groot woord, maar ik kon er in ieder geval vrij weinig mee... :-\
In schril contrast met hoe het gisteren (uiteindelijk) klonk: dat was echt genieten! :D

CiteerWanneer gaan we weer spoelen vergelijken  ???  ;D
Dat vond ik toch wel eens van de meest frappante shoot outs  8)

Altijd leuk, dat soort gekke dingen uitproberen. En dat er toen verschil was, is duidelijk. :)

CiteerKortom business as usual zeg maar  ;D

Dat trekt Bruintje niet. Maar een kans op een mooie Dragon die ik al een jaar zocht laat ik niet voorbij gaan en na de UJB geproefd te hebben, smaakte het naar meer... En ik hoop dat de Lens dat kan brengen. :D

hifiman

And the plot thickens....

Garmt is hier vanmiddag lang geweest omdat hij graag zelf eens de verschillen wilde horen tussen de PS Audio Ultralink 2 DAC en de Opus 21 DAC. Tevens leek het hem interessant om ook het cd gedeelte van de Opus erbij te betrekken.

Ik vond het prima maar zag het eigenlijk meer als "leuk voor Garmt" want tenslotte hadden we gisteren gezamenlijk al geconcludeerd dat de PS Audio DAC beter klonk dan de Opus DAC. Het liep uiteraard weer allemaal heel anders  :P  ;D

Na de 1e wisseling bleek ik bij mijn standpunt dat de PS Audio beter klonk en Garmt vond de Opus net even prettiger. Afijn tot zover nog niks schokkends :P Maar.... na wat verder ge-experimenteer kwam er het volgende uit:

- Als we de Monarchy Audio DIP niet gebruikten dan waren de verschillen tussen de 2 DACs niet heel erg groot en zal het waarschijnlijk een kwestie van smaak zijn wat je kiest.

- Neem je echter de DIP mee in de vergelijking dan gebeurd er opeens iets heel anders, met beide DACs wordt het beter, maar met de Opus DAC wordt het ineens ontzettend veel beter! Waar de verschillen zonder DIP relatief klein waren , waren ze nu opeens groot!
De Opus DAC won nu overduidelijk, zowiezo werd de soundstage opeens veel meer 3D , maar het maakte nu opeens echt muziek! Simpel gezegd, de onvrede waar ik het gisteravond nog over had was nu compleet verdwenen! Ook Phannee trok dezelfde conclusie, nu klonk het opeens mooi, terwijl ze vanochtend nog zei dat ze de veranderingen na gisteren niet persee veel beter vond..

Gisteren hebben we volgens mij maar 1x geschakeld tussen beide DACs en toen onze conclusies getrokken, vanmiddag hebben we denk ik wel 20x gewisseld om tot een goed oordeel te komen. Helaas kan ik mij niet meer herinneren of we gisteren altijd even eerlijk vergeleken hebben als het gaat om wel of niet de DIP ertussen  ???

Dan wil ik nog even opmerken dat de Jitterbug gisteren beter klonk dan de DIP , dit was op de PS Audio DAC, je kan je natuurlijk afvragen hoe de vergelijking uitpakt als we ipv een DIP met een Jitter bug beide DACs zouden vergelijken  ??? Het is wel duidelijk dat jitter een belangrijke rol speelt in hoe een DAC uit de verf komt en zelfs in de grootte van de waargenomen verschillen.

Ik trek hier voor mezelf een aantal conclusies uit:
- Met de huidige oplossing is er met een goed gekozen DAC een zeer goed resultaat te behalen waar ik goed mee zou kunnen leven!
- Ik koop de PS Audio DAC waarschijnlijk niet, ik sluit echter niet uit dat als ik een Jitterbug zou hebben ik met die combinatie wel gelukkig zou kunnen zijn
- Waarschijnlijk zet ik mijn zoektocht dus voort door te zoeken naar een voor mij geschikte (en betaalbare) DAC.
- Ik wacht ook nog even tot mijn Apogee DAC terug is om die nog even in het vergelijk mee te nemen

Verder wil ik nog even kwijt dat ik geen aandelen heb in BB&G en dat als mijn mening over middag anders had uitgepakt ik dat ook hier had gemeld!

hifiman

Direkt toen Garmt vertrokken was bedacht ik mij dat er nog een factor is die ik wellicht nog even moet checken. Namelijk net als de PS Audio DAC gisteren stond de Opus vanmiddag bovenop het dressoir. De PS Audio staat sinds gisteravond IN het dressoir boven op de pc (trillingen, HF storing?).

Kortom ik ga zo nog even de PS Audio DAC op de kast zetten en eens kijken of dat misschien een deel van het verhaal is  :P

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 17:41:35
Direkt toen Garmt vertrokken was bedacht ik mij dat er nog een factor is die ik wellicht nog even moet checken. Namelijk net als de PS Audio DAC gisteren stond de Opus vanmiddag bovenop het dressoir. De PS Audio staat sinds gisteravond IN het dressoir boven op de pc (trillingen, HF storing?).

Kortom ik ga zo nog even de PS Audio DAC op de kast zetten en eens kijken of dat misschien een deel van het verhaal is  :P
Blijkt die plank in het dressoir ineens Russisch Berken te zijn >:D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 15:04:09
Hoi Anton,

Daar sla je de plank toch mis vind ik. Ik had er juist van gebaald als je pas later je mening gegeven had. Hoewel niet altijd leuk om negatief commentaar te horen is dat meestal wel de eerste stap naar echte verbetering. Zo zie ik het en niet anders!  :)

Groetjes,

Ronald

Ok....ik begin ook niet aan vlonderbouw :P. Maar gezien vanuit het perspectief 'doel van de dag', jouw voorbereidingen en de genodigde aanwezig... mijn inziens geen slimme aanpak geweest en had zijn vervolg later kunnen hebben.
Voor zover inschattend.....heeft het de gezelligheid in ieder geval niet in de weg gezeten ;)

grt,
Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: squadra op januari 28, 2008, 17:43:12
Blijkt die plank in het dressoir ineens Russisch Berken te zijn >:D
Zojuist de proef op de som genomen en zowel de vrouw als ik horen geen (schokkende) verschillen..

hifiman

Citaat van: scrutinizer op januari 28, 2008, 17:52:46
Voor zover inschattend.....heeft het de gezelligheid in ieder geval niet in de weg gezeten ;)
Zeker niet  :)

hifiman

Citaat van: )p( op januari 28, 2008, 15:37:26
Een verschil is natuurlijk dat bij mij de mic en pre amp te samen zijn gekalibreerd.
Dat is waar, echter de reden de noodzaak daarvoor is er bij mij ook minder omdat mijn mic niet met een phantom voeding werkt, dat is namelijk de belangrijkste reden om samen te calibreren, elke mic pre-amp met phantom voeding heeft weer een andere spanning en daarmee wordt het gedrag van de microfoon sterk beinvloed.

Citaat van: )p( op januari 28, 2008, 15:37:26
Wat we het beste kunnen doen denk ik is dan op dezelfde plek direct na elkaar zowel met de jouw als de mijne in te meten. En daar vervolgens naar te luisteren.
Inderdaad, ben benieuwd wat daar uitkomt  :)

hifiman

Heren wat een leesvoer maar bovenal gezellig en informatief.
Ik heb liever niet teveel parameters aan mijn hoofd , een 1 op 1 bezoek is al genoeg informatief voor me. :D
Hoi Bob,

Het is inderdaad wat druk, maar dat maakt het aan de andere kant ook erg leuk.  :)

Voordat ik Vrijdag op de stoep sta ben ik benieuwd wat er in de speaker opstelling was veranderd.
Als neutrale  ;D lezer heb ik dat misschien gemist in het high tech verhaal.
Meer uit elkaar geplaatst kan ik me niet voorstellen,misschien voor je nieuwe kast?
Speciaal voor de neutrale lezer heb ik op de vorige pagina een foto bijgevoegd  ;D
Kort samengevat: meer naar voren, dichter bij elkaar en minder toe-in

Het is altijd of ik een nieuw audiofiel huis betreed en ik heb er spijt van dat ik de veranderingen nooit heb genoteerd. :-\
Immers ik heb een audiofiele set helemaal down zien gaan en weer op zien fleuren. ;)
Haha een logboek was wel leuk (en zinvol) geweest ja  ;D

Luisteren in een winkel is eigenlijk van slechts een voorlopige indruk maar zegt niets over het eind resultaat.
Nou ja wel wat natuurlijk, maar thuis luisteren is inderdaad een must!

Ik kwam een leuke site tegen waar je ook online kunt bestellen.
Misschien zit ik in het verkeerde vakgebied  ;D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op januari 28, 2008, 16:28:48
Dat krentenbrood van Ronald heeft weinig van doen met brood, maar alles met krenten en rozijnen. Hoeveel was het ook alweer... 3 eetlepels meel en 1 kilo krenten en rozijnen? >:D

Maar het smaakte mij (en de andere aanwezigen( prima. Ik ga de volgende keer mijn eigen brood ook eens aan een 2-3x overdosis krenten en rozijnen blootstellen. Beetje kaneel er nog bij. ;D
Hier het recept:
500 gram krentenbrood mix van de appie hein. 300 gram water (volgens verpakking). Op de verpakking staat vervolgens 250 gram krenten en rozijnen, ik heb daar 400 gram van gemaakt. Waarschijnlijk was daardoor het brood ook veel compacter geworden dan normaal, maar dat was juist wel lekker  :)