Doe-het-zelf room correctie demo WERD een tweak sessie :-)

Gestart door hifiman, januari 13, 2008, 10:17:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Hallo heren,

Na een nachtje slapen en over de ergste schrik heen te zijn  :P stel ik voor om deze meet en greet gewoon door te laten gaan.

Ja, de set klinkt een flink stuk minder nu, maar de effecten van de room correctie zijn nog steeds goed te horen en daar ging het tenslotte om.

Ik zie jullie zondag!

En bedankt voor het medeleven  ;D

@)P( ik zal eens kijken of de m-audio kaart als een dac een verbetering is of niet, ik ben daar namelijk ook niet bepaald enthousiast over :P

hifiman

Citaat van: Zee op januari 24, 2008, 19:40:58
Mocht de luistersessie alsnog door gaan, dan is het misschien ook leuk om de aanwezigen eens te laten luisteren naar een 'rechte' target curve. Zo kan iedereen horen dat dit echt niet goed klinkt (teveel hoog) en dat je dus altijd (maar ja, hoeveel?) een target curve wilt hebben met afval naar het hoog.
Dat is een goeie, eens kijken of ik nog een knopje onder den AB kan programmeren  ;D

hifiman

Alvorens mijn DAC zaterdag weg te brengen voor reparatie (vervelend dat dat meestal weken of maanden duurt  :-\ ), ga ik nog even proberen met perslucht de DAC van binnen schoon te maken. Vorige keer toen kraakte de DAC namelijk en was dat de oplossing  :P

Dit maal geloof ik er niet zo in, maar goed het is een kleine moeite om het even te proberen.

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 25, 2008, 08:25:36


@)P( ik zal eens kijken of de m-audio kaart als een dac een verbetering is of niet, ik ben daar namelijk ook niet bepaald enthousiast over :P

Ah ok, waar ik gisteren niet aan gedacht heb is dat mijn terratec aureon firewire ook als zelfstandige dac kan functioneren. Ik zou die kunnen meebrengen, maar ik verwacht niet dat ie beter zal zijn dan je m-audio. Ik gebruik hem alleen in mijn ht setup als spdif doorvoer naar de receiver. Ik heb nog nooit serieus naar de analoog uitgang geluisterd.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op januari 25, 2008, 09:27:05
Ah ok, waar ik gisteren niet aan gedacht heb is dat mijn terratec aureon firewire ook als zelfstandige dac kan functioneren. Ik zou die kunnen meebrengen, maar ik verwacht niet dat ie beter zal zijn dan je m-audio. Ik gebruik hem alleen in mijn ht setup als spdif doorvoer naar de receiver. Ik heb nog nooit serieus naar de analoog uitgang geluisterd.

peter
Hoi Peter,

Ik verwacht ook niet dat het een echte verbetering zal zijn... Toch bedankt voor het meedenken  :)
De Apogee DAC zojuist behandeld met perslucht, vanavond thuis kijken of het geholpen heeft (ik verwacht van niet).

Groetjes,

Ronald

scrutinizer

#80
Citaat van: Audioloog op januari 24, 2008, 19:11:17
Na 2 dagen geen muziek geluisterd te hebben kwam ik er vanavond achter dat 1 kanaal van mijn DAC opeens defect is  :-\  :'(
Er komt nog maar heel zacht geluid uit het rechter kanaal, als ik de spanning er even af haal dan is het geluidsnivo ongeveer 1 seconde normaal (zei het zwaar vervormd) en zakt dan weg naar een heel zacht nivo.

Klinkt als een defecte elco, maar aangezien het allemaal smd is kan ik het toch niet zelf repareren  :-[

Ronald, meet is of er wel signaal staat voor het uitgangs relais en in het geval van een mute transistor even losnemen en meten?

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op januari 25, 2008, 14:02:23
Ronald, meet is of er wel signaal staat voor het uitgangs relais en in het geval van een mute transistor even losnemen en meten?

Anton
Hoi Anton,

Er is geen uitgangsrelais. Verder heb ik ook geen schema en is het allemaal smd...
Maar inderdaad een defecte mute transistor zou ook kunnen  8)

Groetjes,

Ronald

scrutinizer

#82
Citaat van: Audioloog op januari 25, 2008, 14:16:20
Hoi Anton,

Er is geen uitgangsrelais. Verder heb ik ook geen schema en is het allemaal smd...
Maar inderdaad een defecte mute transistor zou ook kunnen  8)

Groetjes,

Ronald
Ronald,.....SMD is alleen kleiner van formaat zonder end 'leads', voor de rest 'familiar' territory toch. ??? Check even of bij de opamp's de positief en negatief dc spanning symmetrisch is en vergelijk dit aan het goed functionerende kanaal ;)
Of praten we hier over een multi-layers board?

Anton

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

#83
Citaat van: scrutinizer op januari 25, 2008, 14:24:15
Ronald,.....SMD is alleen kleiner van formaat zonder end 'leads', voor de rest 'familiar' territory toch. ??? Check even of bij de opamp's de positief en negatief dc spanning symmetrisch is en vergelijk dit aan het goed functionerende kanaal ;)
Of praten we hier over een multi-layers board?

Anton
Hallo Anton,

Dat alleen wat kleiner vind ik nogal essentieel  ;D Solderen kan ik prima, aan smd solderen lukt ook nog wel maar effe een smd opamp vervangen dat kan ik niet...

Verder heb ik geen schema en je kan er lastig bij (vanwege een ingebouwd Peter van Willenswaard printje voor de tent XO). Het perslucht verhaal heeft uiteraard niks opgelost. Morgenochtend breng ik hem weg en heb nog een klein beetje hoop op een coulance (gedeelde kosten of zoiets) regeling bij de zaak waar ik hem gekocht heb.

Ronald.

scrutinizer

#84
Citaat van: Audioloog op januari 25, 2008, 19:28:55
Hallo Anton,

Dat alleen wat kleiner vind ik nogal essentieel  ;D Solderen kan ik prima, aan smd solderen lukt ook nog wel maar effe een smd opamp vervangen dat kan ik niet...

Verder heb ik geen schema en je kan er lastig bij (vanwege een ingebouwd Peter van Willenswaard printje voor de tent XO). Het perslucht verhaal heeft uiteraard niks opgelost. Morgenochtend breng ik hem weg en heb nog een klein beetje hoop op een coulance (gedeelde kosten of zoiets) regeling bij de zaak waar ik hem gekocht heb.

Ronald.
Succes daarmee, Ronald!!  (btw, of je iets wel of niet kunt vervangen staat volgens mij los van het feit de culprit te lokaliseren en op deze manier het aandeel in die uuhhh..gedeelde kosten beperken) ;)

Groetjes
Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op januari 25, 2008, 19:53:47
Succes daarmee, Ronald!!  (btw, of je iets wel of niet kunt vervangen staat volgens mij los van het feit de culprit te lokaliseren en op deze manier het aandeel in die uuhhh..gedeelde kosten beperken) ;)

Groetjes
Anton.

Hoi Anton,

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, maar soms heb je (na een drukke werkweek) ergens gewoon even geen zin in  :P


Groetjes,

Ronald

oud_account_1

Ik heb hier nog een oude PS Audio Ultralink 3 staan, die mag je wel een tijdje lenen.
(of kopen ;D)
Ik zou 'm morgen bij de heer AF kunnen afgeven, dan heb je wel een goede dac zondag...
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op januari 25, 2008, 21:45:22
Ik heb hier nog een oude PS Audio Ultralink 3 staan, die mag je wel een tijdje lenen.
(of kopen ;D)
Ik zou 'm morgen bij de heer AF kunnen afgeven, dan heb je wel een goede dac zondag...
Wow, wat een aanbod!  :D
Ik ben ontroerd  :-*

Dat zou natuurlijk wel helemaal super zijn!  :D

Enne wat dat kopen betreft, beloven kan ik op dit moment even niks, maar als ik het wat vind is dat zeker niet uitgesloten!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: squadra op januari 25, 2008, 21:45:22
Ik heb hier nog een oude PS Audio Ultralink 3 staan, die mag je wel een tijdje lenen.
(of kopen ;D)
Ik zou 'm morgen bij de heer AF kunnen afgeven, dan heb je wel een goede dac zondag...
A nu valt het kwartje alsnog, AF is Audiofiel  ;D

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: squadra op januari 25, 2008, 21:45:22
Ik heb hier nog een oude PS Audio Ultralink 3 staan, die mag je wel een tijdje lenen.
(of kopen ;D) Ik zou 'm morgen bij de heer AF kunnen afgeven, dan heb je wel een goede dac zondag...

Ik zou hem anders ook wel kunnen ophalen. :D Zie PM.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Ik zou er in elk geval blij mee zijn heren!  :D

En zoals reeds via PM besproken is er een mogelijkheid dat ik hem overneem, maar daar kan ik uiteraard verder pas wat zinnigs op zeggen als ik hem gehoord heb.

Verder hoop ik dat tie 24 bits accepteert (ik las dat de spdif receiver 24 bits is en de DAC zelf 20 bits). Ik stuur namelijk 24 bits uit mijn room correctie pc om zo de afrondingsfouten binnen de perken te houden.

hifiman

Ik ga mijn defecte DAC zo naar Studio 107 brengen. Tussen neus en lippen door maar eens vragen of ze hem eventueel terug willen kopen. Lijkt me sterk dat daar een voor mij acceptabel antwoord op komt, maar je weet het nooit :P

hifiman

Zo de DAC ligt in het studio 107 ziekenhuis  wachtend op zijn operatie  ;D

Terugkopen was eventueel een optie, maar daar wilde hij pas verder op ingaan na gekeken te hebben wat er precies aan de hand is met de DAC.

Afijn even geduld hebben, hij zou er van de week naar kijken...

oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op januari 26, 2008, 09:02:29
Verder hoop ik dat tie 24 bits accepteert (ik las dat de spdif receiver 24 bits is en de DAC zelf 20 bits). Ik stuur namelijk 24 bits uit mijn room correctie pc om zo de afrondingsfouten binnen de perken te houden.

De AES-21 accepteert naar mijn weten GEEN 24-bits. Die van mij in ieder geval niet. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#96
Citaat van: Audiofiel op januari 26, 2008, 12:41:23
De AES-21 accepteert naar mijn weten GEEN 24-bits. Die van mij in ieder geval niet. ::)
In de Ultralink 3 zit toch helemaal geen AES-21 receiver?

hifiman


hifiman

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Ultralink 3 en de Digital Link 3 ?
Ik vrees dat ik deze 2 wat door elkaar gehaald heb in mijn zoektocht naar de opbouw van de Ultralink 3 :P

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op januari 26, 2008, 12:50:37
Wat is eigenlijk het verschil tussen de Ultralink 3 en de Digital Link 3 ?
Ik vrees dat ik deze 2 wat door elkaar gehaald heb in mijn zoektocht naar de opbouw van de Ultralink 3 :P
Het verschil is dat de DL3 wel bestaat ;)
(Ik heb een foutje gemaakt, het is de UL2.)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values