Doe-het-zelf room correctie demo WERD een tweak sessie :-)

Gestart door hifiman, januari 13, 2008, 10:17:51

Vorige topic - Volgende topic

Zee

Verrassend Ronald dat iedereen het zonder roomcorrectie beter vond klinken. Toen ik de laatste keer bij jou op bezoek was klonk het met correctie in mijn oren toch echt een heel stuk beter.  Dan zou twee dingen kunnen betekenen: je hebt sindsdien het een en ander gewijzigd waardoor de correctie niet meer zo goed klonk als destijds of de aanwezigen hebben een andere 'smaak' dan dat ik die heb.  Ik kan me overigens voorstellen dat als je met name popmuziek luistert dat je het dan zonder correctie wel lekker vid klinken: lekker vet laag met veel impact.  Maar mijn referentie is uitsluitend klassiek; zoals ik dat regelmatig hoor in de diverse concertzalen in Nederland. En daarop afgaande was het de laatste ker bij jou met correctie dus echt beter.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Hoi Zee,

Ik heb feitelijk sindsdien niks gewijzigd. Wel is het zo dat er nu een andere DAC stond te spelen, maar goed ik geloof niet dat dat de reden is.

Bepaalde aspecten werden ook beter met roomcorrectie, zeker als het ging om het corrigeren van excessief laag wegens staande golven. Echter als je dan gaat letten op de natuurlijkheid van instrumenten dan was ik het eens met de aanwezigen dat dat er niet bepaald beter op werd.

Zowiezo is het natuurlijk een goede zaak dat ik nu met een betere uitganssituatie begin en ik zal dan ook zeker een hernieuwde poging doen als het om room correctie gaat. Echter eerst de basis weer even goed krijgen (ik heb het nu over de DAC). Als ik daar een keuze in gemaakt heb gaat er weer vrolijk gecorrect worden en zien we wel weer waar het correctie schip strand.

Het zou natuurlijk fijn zijn als het lukt om de set zo te krijgen dat het zonder correctie ook al goed te pruimen is  :)

Groetjes,

Ronald

Zee

Ja, zonder correctie een puik resultaat willen we allemaal wel.  Ik heb me er echter bij neergelegd dat dit vrijwel niet te doen is als je niet beschikt over een dedicated luisterruimte die je ook daadwerkelijk met alle beschikbare akoestische hulpmiddelen optimaliseert. Ja, ooit hoop ik dat dus een keer te kunnen verwezenlijken.....
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 21:39:47

En wat dus ook betekent dat er nadien niet ter verificatie nog een keer terug gewisseld is naar de Opus DAC !

Het enige wat was veranderd op dat moment was de dac, en het verschil was echt niet subtiel.

peter

)p(

Citaat van: Zee op januari 28, 2008, 22:05:40
Ja, zonder correctie een puik resultaat willen we allemaal wel.  Ik heb me er echter bij neergelegd dat dit vrijwel niet te doen is als je niet beschikt over een dedicated luisterruimte die je ook daadwerkelijk met alle beschikbare akoestische hulpmiddelen optimaliseert. Ja, ooit hoop ik dat dus een keer te kunnen verwezenlijken.....

Ik ben het daar ook nog steeds mee eens. Ik luister ook nog steeds met drc.

Ik kan mij eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat het toen bij jouw luistersessie hetzelfde heeft geklonken als wat wij gisteren hebben gehoord. En juist zeker met klassiek waar ik voornamelijk mee vergeleken heb.

peter

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 21:27:52
De grote vraag is nu of dat komt doordat de RME soundkaart er dan extra tussen zat of door een negatieve invloed van het feit dat er een convolver tussen zat. Misschien iets voor een volgende shootout  ;D

Ik was mij daar wel van bewust. Ik heb jouw daar nog even naar gevraagd.

Als ik jouw was zou ik toch overwegen terug te gaan naar inguz dan heb je die pc niet meer nodig. Dat scheelt een extra loop en een enorme vervuiler dicht bij je set.

Wat je ook nog kan proberen is om eens een transporter op proef te lenen bij wifisound.

peter

Del member

Jongens, bedankt voor de uitgebreide reacties hier. Waarom ? Het heeft me weer doen inzien dat ik voorlopig geen tijd ga steken in digitale room correction via een PC.

Voorlopig maar even analoge middelen (bass traps, aankleding, een dikke zetel, gordijnen) .... Het is nog niet 100% perfect maar de bezieling van de muziek is gelukkig nog niet verloren met mijn analoge tweaks.

Als tentlabs met de USB en SPDIF input komt dan ga ik gewoon 16/44.1 via m'n SB3 naar buiten sturen. Aangezien de reclocking reeds op de input module gaat zitten ben ik dus als ultieme test wel benieuwd of een reclocker zoals de jitterbug of monarchy op deze toekomstige module enige invloed gaat hebben. Anderzijds, de tentlabs heater 5V supply en de CI Audio VDC-SB voeding voor de SB3 geven als replacement voeding toch een duidelijk betere SP/DIF sound op m'n Integra RDC7 (beide reviewed in ViFi).

In een ideale wereld gaat het geen drol uitmaken of de data of een schijfje staat of vanaf het netwerk speelt icm het platform van Tent. Benieuwd ...

stuiv

CiteerTMREQ is equalizing, room correctie is een heel ander beest.

Wat is het verschil dan??????.

MartijnR

Citaat van: )p( op januari 28, 2008, 15:44:45
Ik?...Hehe...ik kan lekker doordraven...zeker als het over muziek en/of film gaat!  ;D

peter

En demonstreer dat onder andere door twee afstandsbedieningen als dirigentstokjes te gebruiken  ;D.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 21:28:50
Wat mij trouwens ook erg nieuwsgierig maakt naar de opvolger die nieuw 995 dollar kost  ::)

Try before you die... ;)

Is dat echt zo interessant qua prijs? Dat is interessant..
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Del member

Citaat van: stuiv op januari 28, 2008, 22:52:49
Wat is het verschil dan??????.

room correctie werkt op freq/tijd/fase, kan indirecte reflecties compenseren

equi werkt enkel in het frequentie domein, het corrigeert niet het feit dat geluid jou zowel direct als indirect bereikt, je equid de som van beide vectoren, daardoor is de fase nog steeds niet perfect door reflecties

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2008, 21:39:47

CiteerNiet helemaal correct  ;D Het begon zo: SB>coax>RME spdif in>room correctie>dithering>RME spdif out>coax>DIP>AES/EBU>Opus DAC
::)...  hoe de pc er dan ook tussen geschakelt stond....not my ball-game.

CiteerEn wat dus ook betekent dat er nadien niet ter verificatie nog een keer terug gewisseld is naar de Opus DAC !
Je mist mijn punt Ronald....De Opus werd door de PSA ULII vervangen en in een exact zelfde situatie geplaatst, in het meubel, verbonden in zelfde config en bekabeling, en dan zelfs na pas 15 min aan spanning gestaan te hebben, unaniem beoordeeld als de betere optie, en gezien het doel van die dag "DRC" was dat dus 'de' reden daarmee verder te gaan die middag.

CiteerTevens heeft de Opus DAC dus blijkbaar niet gespeeld ZONDER de pc ertussen. Kortom er zijn nog wel wat argumenten die mijn ervaring van vanmiddag zouden kunnen verklaren.
Zie reden hierboven.....En als de Opus nu zonder PC goed presteert... spreekt dat boekdelen over de PC interface ;).

CiteerIk ben het met je eens dat die Wadia gewoon helemaal super klonkt zonder anti-jitter device, maar als we het over mijn Squeezebox hebben dan speelde een anti-jitter geval wel degelijk een rol.
Ronald, dat verteld ook iets over jouw akoestiek en het gebruik van DRC ::), het doel van deze middag ;D
Zijn we dan eigenlijk met DRC de kwaliteit van de bron aan het corrigeren? >:D ;)

CiteerTevens hebben we volgens mij de Wadia niet aangesloten gehad op de Opus. Mede omdat het doel op dat moment niet zozeer het vergelijken van DACs was hebben we (of in elk geval ik) ook niet echt gelet of we wel op de juiste manier aan het vergelijken waren.
Als je dat van belang vind Ronald, dan organiseer je een nieuwe 'shoot out'... één met een andere titel dan, bijv:
"Krentenbrood versus Crackers" :P

Groeten
Anton

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Volgens mij hebben we de Wadia toch echt eerder aangesloten dan de PS Audio DAC. ;)

Aangezien deze als transport niet 'dakloos' kan spelen, kan dat alleen maar op de Opus geweest zijn. ;D

En het verschil tussen het overschakelen van de ene naar de andere DAC - met verder de complete set ongewijzigd - was in mijn oren toch een vrij extreem verschil in betere focussing, dynamiek en muzikaliteit. 8)

Het feit dat de anti-jitterboxen zoveel verschil konden maken zegt natuurlijk ook een hoop over de hoeveelheid vervuiling die je in het systeem introduceert door er een PC tussen te schakelen. ;)

Citaat van: MartijnR op januari 28, 2008, 23:09:56
En demonstreer dat onder andere door twee afstandsbedieningen als dirigentstokjes te gebruiken  ;D.

Ik was dus niet de enige die zag dat Peter zijn roeping mis heeft gelopen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

)p(

Martin_M

Citaat van: MartijnR op januari 28, 2008, 23:09:56

Martijn

Dan heeft hij hierbij  'air conducting' geïntroduceerd als variant op het welbekende 'airguitar playing'. ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

)p(

Citaat van: Martin_M op januari 29, 2008, 09:42:46
Dat heeft hij hierbij  'air conducting' geïntroduceerd als variant op het welbekende 'airguitar playing'. ;D

Je bent nu gewaarschuwd, dus as zondag niet te dicht naast mij gaan zitten  ;D  :-*

peter

Audiofiel

Citaat van: Martin_M op januari 29, 2008, 09:42:46
Dat heeft hij hierbij  'air conducting' geïntroduceerd als variant op het welbekende 'airguitar playing'. ;D

LOL ;D Ik zie direct de overeenkomsten tussen die twee varianten. Klassiek en metal liggen misschien niet zo ver uit elkaar. ;)

P.S. Ik zou nog steeds graag eens bij jullie komen luisteren in mijn oude geboorteplaats. :)

hifiman

Citaat van: Zee op januari 28, 2008, 22:05:40
Hoi Otto,

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat room correctie dan geen toegevoegde waarde zou hebben. Wat ik bedoel is dat ik nu eerst de basis zonder correctie zo goed mogelijk wil hebben (hetgeen nu even betekent de keuze voor een dac en/of anti-jitter device).
Tenslotte hoe minder er te corrigeren valt hoe beter en het feit dat minder correctie waarschijnlijk ook betekent een betere correctie.

Als die keuzes gemaakt zijn dan pak ik de room correctie draad weer op om te kijken of ik toch (net als Peter) er een goed resultaat mee kan behalen. Het eerst wat ik dan ga onderzoeken is welke methode het beste werkt, ik bedoel dan corrigeren VOOR of NA de squeezebox, in het eerste geval is de extra geluidskaart niet nodig namelijk.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: )p( op januari 28, 2008, 22:14:46
Ik kan mij eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat het toen bij jouw luistersessie hetzelfde heeft geklonken als wat wij gisteren hebben gehoord. En juist zeker met klassiek waar ik voornamelijk mee vergeleken heb.
Ik ga nu ook twijfelen, het zou kunnen dat ik toen nog correctie deed VOOR de Squeezebox ipv erna en de extra geluidskaart er dus nog niet tussen zat. Weet jij nog wanneer je ongeveer bij mij was Otto? Dan kan ik even terugzoeken hoe en wat qua wijzigingen na die tijd.

Martin_M

Citaat van: Audiofiel op januari 29, 2008, 09:51:13
LOL ;D Ik zie direct de overeenkomsten tussen die twee varianten. Klassiek en metal liggen misschien niet zo ver uit elkaar. ;)
Dat wordt wat als )p( zondag hier is  ;D

Citeer
P.S. Ik zou nog steeds graag eens bij jullie komen luisteren in mijn oude geboorteplaats. :)

We regelen wel even wat via PM
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

)p(

Citaat van: Martin_M op januari 29, 2008, 10:17:22
Dat wordt wat als )p( zondag hier is  ;D

We regelen wel even wat via PM

Twee jaar geleden nog wat hechtingen aan de wenkbrauw opgelopen in de mosh pit, dus wat dat bereft kan ik er ook wat van...pas maar op  >:D

peter

scrutinizer

Uiteindelijk, gezien het doel van deze 'meet and Greet' :).. voor mij, een akoestiek vergelijkbaar aan de vele architectonische hoogstandjes die ons land rijk is.
Na het systeem elektrisch en mechanisch bekeken te hebben, en het in Ronald's akoestiek, minimaal ageerend geplaatst te hebben, ervaar ik een Avalon met gemiddeld tot goede eigenschappen.
Eigenschappen op een niveau die mijn inziens DRC onbelangrijk maken.
Mogelijkheden tot verbetering:
- De bron
- Het mechanisch/ akoestisch aanstoten van de SVS hoekopstelling. ( een belangrijk aandeel in de totaal te verkrijgen akoestische kwaliteit).
- de Nordost (gezien de reaktieve eigenschappen van Avalon en Ronalds (over)gevoeligheid voor onrust)

Just my opinion! ;)

groeten,
Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: )p( op januari 28, 2008, 22:21:15
Als ik jouw was zou ik toch overwegen terug te gaan naar inguz dan heb je die pc niet meer nodig. Dat scheelt een extra loop en een enorme vervuiler dicht bij je set.
IK heb daar overigens geen Inguz voor nodig, kan ook met brutefir als convolver, kwestie van VOOR de Squeeuzebox corrigeren en niet erna. Kans is groot dat ik naar deze methode terug ga inderdaad.

Citaat van: )p( op januari 28, 2008, 22:21:15
Wat je ook nog kan proberen is om eens een transporter op proef te lenen bij wifisound.
Helaas ruim boven budget  :P

hifiman

Citaat van: Klinkt Beter op januari 28, 2008, 22:45:40
Jongens, bedankt voor de uitgebreide reacties hier. Waarom ? Het heeft me weer doen inzien dat ik voorlopig geen tijd ga steken in digitale room correction via een PC.
Ik vind persoonlijk dat je deze conclusie niet mag trekken op basis van ervaringen bij 1 persoon/set  ::)
Daarnaast geeft Peter aan dat het bij hem wel naar tevredenheid werkt. De stand is dus 1/1 zou je kunnen zeggen :P