SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daxie

Ic, dan vraag ik me af hoe het komt dat hij zo vroeg afvalt... -22dB bij 20Hz is vreemd laag imo

mr TC

Zonder poort is idd met alleen het gat in de baffle.

Het is idd zo dat hij te snel afvalt.
Met dit karakter is het meer een muziek sub, dan een ht sub.
Dus dat moet anders, in de oude kast ging hij veel dieper.

Hierbij de grafieken van de kast met 20cm en 25cm poort.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

We hebben ook met muziek getest met de front speakers erbij en ook toen ging hij niet zo laag als anders.
Met het verlengen van de poort versterk je de lage frequenties, alleen wanneer de poort te lang wordt verliest hij weer aan puls gedrag.

Dit zijn niet de resultaten die je zou verwachten bij een sub als deze.

En de db-meter is niet gekalibreerd, dat kan de meetresultaten iets veranderen, maar verklaard nog niet het snelle afvallen.
De frequenties die wel hij wel behoorlijk weergeef, vanaf de 35Hz doet hij met meer kwaliteit, meer detaillering.

Het input level  van mijn sub versterker staat op minimaal om hem in het lood te krijgen met mijn front speakers, en dat wil ik anders.
Dus moet het niveau van mijn av- versterker naar beneden en zo zijn er nog een aantal zaken die aangepakt kunnen worden.

Niet getreurd, ik heb nog een weg te gaan, maar nog steeds goede hoop op een goed eindresultaat.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

solitaire

uit gaande van de kast maten zoals gegeven op pag.1 van deze thread, en driver gegevens zoals in http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes%20and%20Parameters/W12GTi_rev_f.pdf

de poort zou afgestemd kunnen worden op 25.4 Hz, met een freq. verloop als in bijlage (groen=poort / paars=driver)

de poort is afgestemd -3dB = 36 Hz (25 cm. poortlengte) en nog hoger met de kortere poort

het impulsverloop is met deze poorten beter als met de op max freq.-verloop afgestemde poort

deze baskast is afgestemd op "kick ass" maar is minder op 'max. basbereik'

dat is een keuze die je maakt, als je speakers bouwd



W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

daxie

de instellingen van je inputsignaal gaan je respons niet meer wijzigen...

wil je meer diepgang dan zal je voor een langere poort moeten kiezen met de gevolgen die je kent.

mr TC

Citaat van: solitaire op augustus  4, 2008, 17:58:23
uit gaande van de kast maten zoals gegeven op pag.1 van deze thread, en driver gegevens zoals in http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes%20and%20Parameters/W12GTi_rev_f.pdf

de poort zou afgestemd kunnen worden op 25.4 Hz, met een freq. verloop als in bijlage (groen=poort / paars=driver)

de poort is afgestemd -3dB = 36 Hz (25 cm. poortlengte) en nog hoger met de kortere poort

het impulsverloop is met deze poorten beter als met de op max freq.-verloop afgestemde poort

deze baskast is afgestemd op "kick ass" maar is minder op 'max. basbereik'

dat is een keuze die je maakt, als je speakers bouwd


W.


Hier kan ik maar een ding op zeggen, je heb helemaal gelijk.
Citaat van: daxie op augustus  4, 2008, 18:40:34
de instellingen van je inputsignaal gaan je respons niet meer wijzigen...

wil je meer diepgang dan zal je voor een langere poort moeten kiezen met de gevolgen die je kent.

Ook hier is niets tegenin te brengen, alleen vind ik het prettiger wanneer een versterker niet helemaal afgeknepen staat.
Goed motiveren kan ik dit niet.


Buiten de 20cm en 25cm poorten hebben we ook langere poorten uit geprobeerd alleen had ik de tijd niet om daar grafieken van te maken.
Veel visite de laatste tijd.

Daarom in het kort de uitslag daarvan.
De langste poort die we hebben uitgeprobeerd is een poort van 40cm, had nog wel lucht verplaatsing maar de kick was grotendeels weg.
De maximale poort met kick kwam op 28cm.
50Hz....84,8db  45Hz....80,8db  40Hz....77,0db  35Hz....72,5db  30Hz....68,3db  25Hz....64,0db  20Hz....66,5db  15Hz....50,3db

Alles is gemeten bij 1 volt.

De 15hz metingen moeten met een korrel zout genomen worden, hier fluctueerde de meter te veel.

De eerste test met muziek is gedaan met een sub afval frequentie op de av versterker van 80Hz.
Hier beginnen we altijd mee en daarna op 50Hz, maar van de 50Hz is het niet gekomen... je raad het al... visite!!

Aan de afvalhoek van de sub kan ik denk weinig veranderen.
Misschien wat meer dempingmateriaal, maar veel verwacht ik daar niet van.
Maar wanneer de av versterker op 50Hz komt te staan, en de piek bij 55Hz hopelijk wat gedempt wordt, kan het gebied daaronder weer wat opgeschroefd worden waardoor het toch weer wat meer diepte krijgt zonder dat het natuurlijk verloop wordt verstoord.

En misschien redeneer ik wel tegen beter weten in, en moet ik dit resultaat gewoon accepteren.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

solitaire

Mogelijkheden zouden nog zijn:
a/ verzwaren van de driver (door mij in ieder geval niet berekenend voorspelbaar, wel beredenerend: trial and error ... en meetbaar natuurlijk)
b/ van bas-reflex naar aperiodisch (veel goedkope commerciele speakers zijn zo een stuk musikaler te maken / en met een te berekenen effect)

Zie bijlage van speakertjes die met goed gevolg hun anus dichtgeplakt hebben gekregen: modificeren naar een aperiodische kast is echt een stap die ik kan aanraden qua klankkarakter, maar natuurlijk heeft dit ook zeker z'n nadelen (en meer nog voor een sub dan een mini-speaker als op de foto ...)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

mr TC

Hoi Wolf,

Werelds van je dat jij zo mee denkt.
Maar op dit moment is datgene wat jij voorstelt, voor mij, nog een iets te ingrijpend.
Omdat mijn vermoede is, dat dit een negatief effect kan hebben op de detaillering/definitie van de sub.

En juist die detaillering/definitie heeft ervoor gezorgd dat ik in de tussentijd een beetje verliefd ben geworden op deze sub, omdat hij mij nu het laag op cd's laat horen waarvan ik niet eens het vermoede had dat dat er zo op stond.
Ook al zit het echte laag wat op de achtergrond, het zit er wel, het moet alleen wat meer naar voren gebracht worden.

Ik heb tot nu toe nog nooit een sub in 1 dag goed afgesteld gekregen.
En ook deze sub heeft meer tijd nodig.
We hebben een indicatie gekregen wat betreft zijn respons en de poort redelijk afgesteld.

Deze week neem ik de tijd om de verkregen info te laten bezinken en veel naar muziek te luisteren, om het komende weekend weer aan de slag te gaan.

Deze topic is nog niet afgelopen.
Gezien het project heb ik best wel wat strijd moeten leveren.
Waterglas wat onverdund niet goed ging, de luchtbalgen en het aflakken.
Ik heb me tot nu toe overal door heen geslagen en nu is de laatste ronde aan de beurt!!!

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

solitaire

Citaat van: mr TC op augustus  5, 2008, 21:47:00

Deze topic is nog niet afgelopen.


hey: I'm in  ;D  8)


jouw lakwerk is echt fantastisch: 'k ga het ook zeker nog eens overlezen als ik zelf lakwerk te doen heb !!




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Martijn_H

#509
Het lijkt erop dat je een te kleine kast hebt gemaakt. Heeft je testkast ook zo een klein volume? Voor diepgang heeft deze woofer toch wel >100 liter netto nodig. Onder de afstemming boosten heeft vrij weinig zin, omdat je daar dan vooral ongecontroleerd gewapper voor terug krijgt.

Met een juiste plaatsing, in de hoek van een kamer bijv, zou je wellicht wat diepgang kunnen winnen.

cwjongz

#510
Ja daar ben ik weer!
Ik kan wel niet zo technisch praten maar ik wil even mijn mening kwijt.
Wat ik zeggen wil is: nu ik de subwoofer gehoord heb, dat ik het helemaal een prachtstuk vind.
Ik als leek verwachtte een behoorlijk dreungeluid, (aangezien ik veel met muziek doe) maar dit is wat anders, ik sta ervan te kijken hoe verfijnd hij op wat voor muziek ook het pure en zuivere base eruit weet te halen.
Het geluid is mooi, egaal en fijn, de subtielheid, ja het is zoals hij eruit ziet.....een parel.
Wat ik ook leuk vind is: dat de balgjes die eronder zitten, heel makkelijk handelbaar zijn, dan kan de kast wiebelen als een oldsmobiel.
terwijl ik er eerst anders over dacht. want als je ziet hoe groot de kast is en hoe klein de balgjes.
Maar daar is heel goed over nagedacht.
Het geluid is mooi egaal verdeeld, ik weet niet hoe ik het allemaal moet zeggen.
Teun :"Gozâh!"wat moet jij een tevreden gevoel hebben, fantastisch!

ùùùhh..........wanneer gaan we hem inwijden???

mr TC

Hoi Martijn,

Leuk dat je weer reageert. ;)

Nee een grotere kast was/is geen optie.
Dan verlies ik aan controle en daardoor weer aan definitie.

De hellingshoek van deze driver was, vanaf het begin bekend, en die had hij ook in de testkast die +/- 30L groter was.
Alleen kwam toen het totaal wat hoger uit, wat ook logies is.
Er is dus ook eigenlijk geen probleem.

Ik heb gewoon wat tijd nodig voor de puntjes op de i.
En ik ben in de tussen tijd al een aardig stuk vooruit gegaan, het gaat helemaal goed komen.
Ik hoor nu zelfs nuances in het aanslaan, van een snaar, van een contra bas.

En ook al doen de spl-metingen dit niet geloven, het zal me aan mijn anus oxideren, ;D dit is op zeker een super sub.

En ik heb ook gekeken naar trillingen op het wateroppervlak, op andere plekken in de kamer, en het trilt overal, dus het had niets met de kast te maken.
Aan de kast is ook geen trilling te voelen en zeker niet te zien.

De tevreden bouwer van sub dubbele kast,
Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

apiehapy

 O0 En ook al doen de spl-metingen dit niet geloven, het zal me aan mijn anus oxideren, Grin dit is op zeker een super sub.  O0

Kijk volgens mij gaat het daarom, vind hem er heel goed uit zien.
Denk dat je als je langer gaat luisteren dat je meer dingen gaan horen die je tot nu toe niet hoorde of niet zijn opgevallen.
Dus denk dat je nog vele luister sessies te gaan hebt maar dat is volgens mij het leuke aan het zelfbouwen.
O0

Erik van Voorst (in memoriam)

Ach Teun...ook mijn sub meet niet "perfect"...met AVIA TEST CD hoorde ik een dip ergens bij ik geloof 30 Hz...en nog wat "gekkigheid"...
Je wil de reactie van de toehoorders niet weten als ik een film opzet of even...Loving You van Shirley Horn .... 8)

Er zijn bij mij al zoveel films uit die sub komen rollen.....mijn vrouw en ik schrikken ons nog met regelmaat rot, als de regisseur weer iets leuks had verzonnen voor een angstige of explosieve scene.....hij wordt dan WAKKER zeg maar... :-X >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

#514
Hoi Ab en Eric ,

Tja de andere forumleden kennen mij niet, dus het blijf moeilijk inschatten voor hun op welk niveau ik bezig ben.
Wat Shirley Horn betreft blijft tot nu nr.11 If you go, van de cd, You won't forget me, mijn favoriet.
Maar loving you is ook onwijs goed.

Ik kan me wel voorstellen dat de toe nu toe getoonde respons metingen niet veel indruk maken.

Maar dat heeft, volgens mij, meer te maken met de manier van meten, dan met de kwaliteiten van mijn sub

Vandaar hier het vervolg:

De resultaten van het afstellen toe nu toe.

Bij de av-versterker de sub filter op 50Hz gezet, en het variabele filter van de sub versterker op een iets onder de 50Hz, en de gevoeligheid van de sub-versterker op ¼.
En als poort alleen het gat in de baffle.
En aan de zijwanden aan de binnenkant van de kast wat extra dempingsmateriaal aan gebracht, dus de air flow in de kast volledig vrij gehouden.

Met de gevoeligheid, en het filter van de sub versterker, net zo lang gevarieerd tot dat ik met de toon generator een mooi verloop had gecreëerd.
Daarna veel muziek geluisterd voor verdere fijn afstelling.

Dus, tot zover alles op het gehoor afgesteld.

Toen voor de gein nog ff een respons meting.
Maar nu anders, een meting die volgens mij wel hout snijd.
Db-meter op de luister spot, en de av-versterker op normaal luister volume, en stereo/direct.

Dus gemeten met en front speakers erbij, zoals ik altijd naar muziek luister.

100Hz....78,8db   95Hz....76,8db   90Hz....74,5db   85Hz....77,3db   80Hz....75,7db   75Hz....76,8db   70Hz....73,1db   65Hz....65,2db   60Hz....73,3db   55Hz....74,8db   50Hz....70,1   45Hz....71,0db   40Hz....77,1db   35Hz....79,6db   30Hz...75,6db   25Hz....80.0db   20Hz....80,0db   

Bij de 15Hz fluctueert de meter te veel, maar die was ook nog goed aanwezig.
Zelfs de 10Hz, gewoon op luister niveau. ;)

Ook de fase gecontroleerd van bas speaker Tangberg(afgetapt op het filter), met de sub op 50Hz, zie foto.
Ook onder de 50Hz bleven zij in fase.
Toch ook niet onbelangrijk. :)

Nu kan ik nog kijken of ik met een langere poort het dipje bij de 45Hz op kan vangen, of anders filter sub versterker nog een ietsje verder laten doorlopen.   

Zoals ik al zei, het komt allemaal goed!!

Ik heb gewoon ff wat tijd nodig.

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Godtoh

Ja kijk, dat op de luisterspot is meteen een stuk mooier.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

PaulSQ

Hoe ga je nu de filtering aanpakken?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

mr TC

Citaat van: Godtoh op augustus  8, 2008, 23:37:58
Ja kijk, dat op de luisterspot is meteen een stuk mooier.

Idd, dit was voor mij de eerste keer dat ik met een db meter heb gewerkt.
Ik had geen metingen gedaan met de testkast, dus was het voor mij vrij lastig om de info van de eerste responsmetingen, te verdisconteren naar de prestaties van mijn nieuwe sub, die waren niet perfect, maar het was meer dan een goede basis om verder te perfectioneren.
En daarom kon ik de eerder verkregen respons metingen vrij rigoureus naast mij neer leggen.

Citaat van: PaulSQ op augustus  9, 2008, 10:27:15
Hoe ga je nu de filtering aanpakken?

Zoals ik tot nu hebt gefilterd, met de filters van de av versterker en sub versterker.
Wanneer je een parametrische equalizer bedoeld, kan ik kort zijn, die komt er niet. ;D
Geen enkele eerlijke respons meting verloop 100% recht.
Er zijn nog 2 puntjes die ik kan aanpakken:
De 65Hz en rond de 50Hz, voor de laatste eventueel een poort van rond de 20cm.
Ik had de 28cm poort eruit gehaald omdat die op de 20/25Hz, het 4db omhoog bracht, die kwamen toen uit op 84,0db elk.

Ik ga eerst weer veel naar muziek luisteren, vooral kwaliteit cd's met akoestische bas.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

apiehapy

 O0
Ik ga eerst weer veel naar muziek luisteren, vooral kwaliteit cd's met akoestische bas.

[/quote]
O0
Daar heb je er wel een paar van dacht ik zo, en inderdaad lekker veel muziek luisteren.
Dan komt het er wel weer uit, jou kennende. O0

apiehapy

 O0 Wel heb maandag avond 18 augustus mogen luisteren naar een mooi gebalanceerd geluid met een uiteenlopende keuze aan muziek zowel audio cd,s als mede muziek dvd,s.
Het was een lekkere luister avond en kan vertellen dat ik nu een sub heb gehoord zoals ik er heel lang nog niet gehoord had.
Ook het gebruik van de luchtbalgen onder de kast is een heel mooie oplossing.
Had ook een eigen dvd mee genomen en na deze bij TC te hebben beluisterd ben ik huiswaarts gekeerd met een zalig gevoel van "zo kan het dus ook klinken" maar goed deze ochtend op mijn eigen instalatie afgespeeld te hebben had ik toch het idee van ik mis iets.
Dat missen zit hem toch in de dynamiek van de sub want waar je ook zat bij TC het klonk heerlijk vol en toch niet overdreven wel voelbaar.
Dus al met al kan ik zeggen Teun gefeliciteerd met zelfbouw project, ik kende al je sub uit de auto maar dit is voor mij toch een erektie veroorzaakend totaal geluid.
Het was in 1 woord super.
Mijn dank.  O0

mr TC

#520
Citaat van: cwjongz op augustus  6, 2008, 12:33:22
ùùùhh..........wanneer gaan we hem inwijden???

Aanstaande vrijdagavond!! ;)


Citaat van: cwjongz op augustus  6, 2008, 12:33:22
ik sta ervan te kijken hoe verfijnd hij op wat voor muziek ook het pure en zuivere base eruit weet te halen.
Het geluid is mooi, egaal en fijn, de subtielheid, ja het is zoals hij eruit ziet.....een parel.


Citaat van: apiehapy op augustus 19, 2008, 09:50:37
O0 Wel heb maandag avond 18 augustus mogen luisteren naar een mooi gebalanceerd geluid met een uiteenlopende keuze aan muziek zowel audio cd,s als mede muziek dvd,s.
Het was een lekkere luister avond en kan vertellen dat ik nu een sub heb gehoord zoals ik er heel lang nog niet gehoord had.
Ook het gebruik van de luchtbalgen onder de kast is een heel mooie oplossing.
Had ook een eigen dvd mee genomen en na deze bij TC te hebben beluisterd ben ik huiswaarts gekeerd met een zalig gevoel van "zo kan het dus ook klinken" maar goed deze ochtend op mijn eigen instalatie afgespeeld te hebben had ik toch het idee van ik mis iets.
Dat missen zit hem toch in de dynamiek van de sub want waar je ook zat bij TC het klonk heerlijk vol en toch niet overdreven wel voelbaar.

Het was in 1 woord super.
Mijn dank.  O0

Bedankt voor jullie reacties, ik ben er zelf ook zeer tevreden over.
Gezien het doel wat ik mezelf heb gesteld, aan het begin van mijn eerste topic, ben ik daar zeker in geslaagd.
Plus een kwaliteits niveau wat deze sub zo bijzonder maakt, alles zit erin, snelheid, ongelofelijk diep, energie en massa in het laag, maar vooral.... controle en detaillering.

Uit de velen respons metingen die heb gedaan is gebleken dat de respons van de kamer werd gemeten en niet van de sub.
De onderlinge verschillen, gemeten op verschillende plekken in de kamer, zijn dusdanig dat de waarde van deze metingen mij volledig ontgaat.
Zelfs het anders richten van de sub, door de achterste balgen een ietsje minder druk te geven, zodat de sub een beetje naar boven afstraalt heeft al invloed op de respons meting.
Dus om de kwaliteit van een sub af te leiden uit responsmetingen is volgens mij onmogelijk!!!

De eind afstelling van de sub is gedaan met kwaliteit cd's, op het gehoor, zoals ik dat altijd heb gedaan.
Ik heb ook een belasting test gedaan met Rihanna live...zie foto.
Ramen en deuren open!!!
Ik had nog aardig wat gas over, maar wil eerst wat vertrouwen opbouwen dat er niets wordt opgeblazen.
En de db meter gaat niet verder dan 130db.
Ik heb dus een 12''sub met een ongelofelijke controle gecombineerd met de geluids druk van een Jackhammer!!!
Dit terwijl de metingen bij de Jackhammer niet op 1 meter afstand zijn gedaan, maar vlakbij de poort!!

Nu zit ik nog te wachten op de naamplaatjes om het helemaal af te maken.

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

daxie

Citaat van: mr TC op augustus 19, 2008, 14:44:10
Uit de velen respons metingen die heb gedaan is gebleken dat de respons van de kamer werd gemeten en niet van de sub.
De onderlinge verschillen, gemeten op verschillende plekken in de kamer, zijn dusdanig dat de waarde van deze metingen mij volledig ontgaat.
Zelfs het anders richten van de sub, door de achterste balgen een ietsje minder druk te geven, zodat de sub een beetje naar boven afstraalt heeft al invloed op de respons meting.
Dus om de kwaliteit van een sub af te leiden uit responsmetingen is volgens mij onmogelijk!!!

Daar zie je het enigszins verkeerd, althans naar mijn mening.

1) een responsmeting meet niet de kwaliteit van je sub, agree, maar zegt wel iets over de diepgang van je sub, hoe laag gaat hij voor hij begint af te vallen. Over met welke kwaliteit je sub dat neerziet, krijg je geen informatie. Wel over hoe diep hij gaat. Die informatie kan ook wat zeggen over hoe hij het bij iets hogere frequenties doet (maar niet altijd).

2) een responsmeting meet de respons van een subwoofer in zijn kamer. Maar dat is dus ook de plaats waar je je subwoofer gaat gebruiken! Dit is zeer waardevol, omdat je, zoals je gemerkt hebt, door kleine aanpassingen, door je subwoofer te verplaatsen enz, een betere respons kan bekomen. Ongefilterd (unequalised) is het toch ook de bedoeling een zo regelmatig mogelijke respons te bekomen. Je wil immers niet dat bepaalde frequenties al te veel versterkt of verzwakt worden, dat komt de weergave niet ten goede.

Om de kwaliteit van een subwoofer te meten kom je met een simple db-metertje echt wel tekort. Het geeft je echter wel noodzakelijke informatie over de integratie van je sub in je woonkamer, en over het laagpotentieel van de subwoofer.

op welke frequentie haalde je die 128 dB?

solitaire

Citaat van: mr TC op augustus 19, 2008, 14:44:10
Uit de velen respons metingen die heb gedaan is gebleken dat de respons van de kamer werd gemeten en niet van de sub.
De onderlinge verschillen, gemeten op verschillende plekken in de kamer, zijn dusdanig dat de waarde van deze metingen mij volledig ontgaat.
Zelfs het anders richten van de sub, door de achterste balgen een ietsje minder druk te geven, zodat de sub een beetje naar boven afstraalt heeft al invloed op de respons meting.
Dus om de kwaliteit van een sub af te leiden uit responsmetingen is volgens mij onmogelijk!!!

Exact de reden waarom ik luister om een indruk te krijgen van het geluidskarakter van een apparaat, en alleen wat basale zaken meet  ;).

Trouwens: zie ik op de foto van de dB-meter nou rook uit het microfoontje komen ?!?  ;D  8).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

mr TC

#523
Citaat van: daxie op augustus 19, 2008, 15:36:11
Daar zie je het enigszins verkeerd, althans naar mijn mening.

1) een responsmeting meet niet de kwaliteit van je sub, agree, maar zegt wel iets over de diepgang van je sub, hoe laag gaat hij voor hij begint af te vallen. Over met welke kwaliteit je sub dat neerziet, krijg je geen informatie. Wel over hoe diep hij gaat.


Juist in het echte laag, onder de 20Hz, liet de meting het afweten.
Je heb het verschil kunnen zien in afvallen tussen de verschillende metingen.
Op de luisterspot had ik een bult bij de 12Hz, die heb ik eruit gekregen door de sub iets anders te richten, de db-meter fluctueerde hier enorm,
Hij nam wel iets waar maar kon er geen vaste waarde aangeven.
Uit de metingen met toongenerator gecombineerd met de aansturing van de bas speaker Tanberg en sub is gebleken dat de 7Hz nog serieus meedoet, pas bij 6Hz is er spraken van afval.
Dus juist het tegenover gestelde van de eerste meting!!


Citaat van: daxie op augustus 19, 2008, 15:36:11

Die informatie kan ook wat zeggen over hoe hij het bij iets hogere frequenties doet (maar niet altijd).


Deze relatie ontgaat mij, volgens mij is het zo dat, hoe lager de frequentie hoe meer de ruimte een rol gaat spelen, hoe vertaal je dat dan naar hogere frequenties?

Citaat van: daxie op augustus 19, 2008, 15:36:11

2) een responsmeting meet de respons van een subwoofer in zijn kamer. Maar dat is dus ook de plaats waar je je subwoofer gaat gebruiken! Dit is zeer waardevol, omdat je, zoals je gemerkt hebt, door kleine aanpassingen, door je subwoofer te verplaatsen enz, een betere respons kan bekomen. Ongefilterd (unequalised) is het toch ook de bedoeling een zo regelmatig mogelijke respons te bekomen. Je wil immers niet dat bepaalde frequenties al te veel versterkt of verzwakt worden, dat komt de weergave niet ten goede.


In het verleden had ik de plaats van mijn sub al bepaalt door naar test signalen te luisteren en door mijn kamer heen en weer te lopen om te luisteren hoe de verschillende lage frequenties zich in mijn kamer manifesteerde.
De plek waar hij zou komen was dus al bekend, gelukkig maar, want om zo'n 250kg(gewicht kast plus sokkel) te gaan schuiven lijkt mij vrij lastig. ;D

Citaat van: daxie op augustus 19, 2008, 15:36:11

Om de kwaliteit van een subwoofer te meten kom je met een simple db-metertje echt wel tekort. Het geeft je echter wel noodzakelijke informatie over de integratie van je sub in je woonkamer, en over het laagpotentieel van de subwoofer.


Van de integratie sub woonkamer had ik al een idee.
Deze integratie is natuurlijk met iedere sub weer anders, maar volgens mij heb je altijd wat minpuntjes, op welke plek je welke sub ook zet.
En het gaat er bij mij om hoe ik erachter komt waar die minpuntjes zich bevinden en wat de toegevoegde waarde is van de db-meter t.o.v. het gehoor.
De kwaliteit van deze db-meter schat ik niet echt hoog in, waarschijnlijk kom je met een beter product een stuk verder.

En mijn ervaring wat het laag potentieel betreft heb ik eerder beschreven.

Citaat van: daxie op augustus 19, 2008, 15:36:11

op welke frequentie haalde je die 128 dB?


Het was met een muziek dvd, Rihanna live, dus de frequenties weet ik niet.
Ik ga niet met 1 frequentie kijken hoe hard ik die door mijn sub kan sturen, ik zie daar het nut niet van in. ;)

Citaat van: solitaire op augustus 19, 2008, 15:55:13
Exact de reden waarom ik luister om een indruk te krijgen van het geluidskarakter van een apparaat, en alleen wat basale zaken meet  ;).


IDD

Citaat van: solitaire op augustus 19, 2008, 15:55:13

Trouwens: zie ik op de foto van de dB-meter nou rook uit het microfoontje komen ?!?  ;D  8).


Nee. maar er ging wel een klepje open en daar kwam een wit vlaggetje uit als teken van overgave!! ;D ;D

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

daxie

Citaat van: mr TC op augustus 19, 2008, 16:55:12
Deze relatie ontgaat mij, volgens mij is het zo dat, hoe lager de frequentie hoe meer de ruimte een rol gaat spelen, hoe vertaal je dat dan naar hogere frequenties?

Als een speaker in staat is lagere tonen makkelijker weer te geven (als zijn "eigen" respons als lager gaat), dan wordt de regio boven de laagste regionen strakker weergegeven.
Het is eerder mijn ervaring hoor, maar je kan het best kijken naar bijvoorbeeld group delay. Het wordt wel standaard aangenomen dat group delay omgekeerd evenredig is met de strakheid/snelheid van een systeem.
Gepoorte subs hebben meestal een grotere group delay dan gesloten subs.
Hoe lager je een subwoofer kan tunen (we hebben het hier over gepoorte subs), hoe meer je group delay curve opschuift naar de lagere regionen, en hoe kleiner het verschil met een gesloten sub in de frequenties boven de tuningfrequentie.

Je kan het ook anders bekijken. Stel dat je een sub hebt die met een distortie van 10%, wat voor subs als grenswaarde genomen wordt, 100dB (dit is maar een richtwaarde als voorbeeld) haalt bij 20Hz. Hij zal ook de frequenties boven die 20Hz met nog lagere distortie kunnen weergeven. Maw, alles van 120 tot 20Hz wordt op 100dB met maximaal 10% distortie afgespeeld.
Dan heb je sub 2, sub 2 is heel anders van ontwerp, en kan bij een grens van 10% en een richtwaarde van 100dB, dit maar halen tot 40Hz. Dat betekent dat hij alles tussen 20Hz en 40Hz bij die waarde van 100dB met (een pak) meer vervorming zal spelen dan sub 1.

Met andere woorden, you can never have too much headroom.