SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

Vorige topic - Volgende topic

WMC

Citaat van: mr TC op augustus  3, 2008, 10:49:11
Hoi Tom,

Ook al was je kritisch geweest is dat geen enkel probleem, je kan tenslotte met een punt komen waar ik niet over heb nagedacht.
Gewichten op mijn sub.. dat gaan we natuurlijk niet doen!!! ;D ;D

Als je er eerder mee was gekomen, toen ik met de tegels bezig was om de balgen uit te testen had het geen enkel probleem geweest om te kijken hoe de uitzetting van de balgen veranderd met bv 2 lagen tegels minder.

Wanneer ik op 1 kant van de sub een druk uitoefen en hem loslaat gaat hij 2 a 3 keer heen en weer en is dan alweer gestabiliseerd ook wanneer ik er tegenaan duw. :)

Groeten,

Teun.

Je ziet hem dan ook duidelijk bewegen? Dat zou betekenen dat je in ieder geval onder de ~20 Hz zit.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

slobberbone

Citaat van: WMC op augustus  3, 2008, 11:16:10
Je ziet hem dan ook duidelijk bewegen? Dat zou betekenen dat je in ieder geval onder de ~20 Hz zit.

Dus als ik mijn sub kan laten bewegen dan zit ik onder de 20 Hz  ???

Leg dit eens uit  ;)

WMC

De nadruk leg je verkeerd ;). Als je hem ZIET bewegen ligt het onder de 20 Hz. Je ogen "sampelen" op ongeveer 24 Hz of iets minder als ik het goed heb. Video signalen zitten daar net boven, zodat je geen beweging meer ziet.

tijse400

nou..... bij video zie ik toch echt wel beweging hoor.. :p

maar wou je dan ook zeggen dat als ik er tegenaanduw, en ik niks zou zien
dat ie dan met een hogere frequentie dan 20 staat te trillen? :p
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

solitaire

Citaat van: WMC op augustus  3, 2008, 13:54:29
De nadruk leg je verkeerd ;). Als je hem ZIET bewegen ligt het onder de 20 Hz. Je ogen "sampelen" op ongeveer 24 Hz of iets minder als ik het goed heb. Video signalen zitten daar net boven, zodat je geen beweging meer ziet.

ben ik nou gek ... dan zit de sub als je hem kan ZIEN bewegen toch boven de 20 Hz  ??  ???

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

tijse400

volgnes mij heeft hz niet zo veel te maken met de werkelijke beweging.

dat ding beweet echt wel
dat hz bij monitoren belangrijk is is omdat je anders geen VLOEIEND beeld ziet.

dat je hem kun tzien bewegen betekent eerder dat ie beweegt, en dat de amplitude (om in het jargon te blijven) groot genoeg is, en de snelheid ook hoog genoeg is.
snelheid en hz zijn verschillende dingen.
ik zie een wijzer van de klok ook bewegen, en die heeft een erg lage frequentie / snelheid
Alles is te koop!

mr TC

Als je een sub die op luchtbalgen staat een duw geeft gaat hij heen en weer, maar dit heeft natuurlijk niets met resonantie te maken.
Geeft je de kast een stoot en probeert je te zien of te voelen of hij resoneert tijdens het heen en weer gaan, kan ik niets constateren.

Ik weet zelfs niet of de trillingen die ik heb geconstateerd op het wateroppervlak wel van de sub kwamen, wanneer ik mijn hand op de sub legt voel ik geen trillingen.
Het volume stond toen vrij hoog dus misschien kwamen de trillingen via de lucht.

Momenteel druk aan het meten, morgen de resultaten.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

WMC

Citaat van: mr TC op augustus  3, 2008, 17:34:52
Als je een sub die op luchtbalgen staat een duw geeft gaat hij heen en weer, maar dit heeft natuurlijk niets met resonantie te maken.
Geeft je de kast een stoot en probeert je te zien of te voelen of hij resoneert tijdens het heen en weer gaan, kan ik niets constateren.

Dit heeft alles te doen met resoneren. De hele kast staat dan op de balgen te trillen. Hoe wil je het anders noemen?

Edit:  Even wat uitwijden over het onderwerp.

Een resonantie is een trilling opgewekt door een kracht die erop gezet wordt. Of deze resonantie nu van de wanden van je sub is door de drukverandering in de kast of van de gehele sub geinduceerd door het bewegen van je woofer. De resonantie frequentie die optreedt is afhankelijk van de stijfheid van je specifiek object en de massa ervan. Als een syteem bestaat uit een pure veer en een pure massa, zonder demper zou je bij een kleine kracht een oneindige excitatie krijgen op de resonantie frequentie. Gelukkig is dit niet het geval en zit er demping in je systeem, hierdoor is hij na twee a drie keer uitgetrild. De demping heeft invloed op de amplitude van de trilling en de uittril tijd.
Elke veer heeft in combinatie met een massa zijn eigen frequentie, met meerdere veren treedt er een complex spel op waarbij meerdere resonantie modussen ontstaan.

Bij jouw sub kan ik me er een aantal inbeelden:

- Alle vier de veren staan parallel, je kast danst in het verticale vlak
- De veren links staan parallel en de veren rechts ook, de sub danst nu in feite van links naar rechts
- Diagonaal werken de veren samen, de andere veren zijn "stijf", je sub danst over zijn diagonaal

Je zou zeggen, wat kan die woofer nou doen met een kast van 200 kg. Hierbij hoef je je alleen maar een speelgoed balletje aan een veer voor te stellen. Je hoeft zelf maar een hele kleine uitwijking te maken om het balletje heftig op en neer te laten gaan.

solitaire

Precies het verschil tussen resonanties koppelen of ontkoppelen: hier is met een groot gewicht op een luchtbalg gekozen voor 'ontkoppelen'.

De trillingen die opgewekt worden door de driver zijn deels gewenst (muziek) deels ongewenst; de ongewenste trillingen worden door de ontkoppeling niet afgegeven aan bv. de vloer, maar 'gedumpt' in de massa van de kast zelf (als de bouwwijze van de kast, meer nog dan seq de massa, niet optimaal is zal de kast gaan trillen en zo alsnog het muzieksignaal vervuilen).

Als ik het goed begrijp is de driver ontkoppeld aan de kast bevestigd: die zal dan zich daardoor
a/ minder goed kunnen afzetten (door de ontkoppeling met de vloer zal de kast de neiging hebben naar achteren te gaan als de driver naar voren gaat, actie is reactie)
b/ minder last krijgen van de trillingen in de kast (die maximaal zijn door de ontkoppeling van de vloer: alle gewenste en ongewenste trillingen kunnen zich alleen maar in de kast bevinden / door de ontkoppeling van driver en kast is de directe vervuiling met trillingsenergie beperkt: deze energie zou zo, zoals gezegd, verlaat vrij komen en de driver verlaat ongewenst aan het 'mee'-trillen brengen)

Zonder die massa van de kast (de bouwwijze lijkt me ook weloverwogen te zijn) was een uitvoering als dit tot mislukken gedoemd.

Naar mijn idee wel het paard achter de wagen spannen, maar met wat moeite komt het vast wel vooruit  ;D

Respect voor het project, ondanks mijn paard-en-wagen opmerking: zelf zou ik een trillingsprobleem anders oplossen, maar er zijn er maar weinig, en ik zelf absoluut ook niet, die een aanpak als deze zo volhardend en oplossingsgericht volbrengen.

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

mr TC

Hoi Tom,

Theoretisch heb je gelijk, alleen de relatie/effect die jij legt tussen stijfheid balgen en resoneren kast klopt volgens mij niet.
Als een balletje aan een veer heb, en je oefent een kracht uit op het balletje, zal dit balletje idd heen en weer gaan, vergelijkbaar met een duw tegen mijn sub.
Maar de beweging die de driver maakt is een ander verhaal, bij bv een sinus van een 20Hz toon zal de driver in 0,025sec naar voren uitslaan, in de tijd moet de kast in beweging worden gebracht want volgende 0,025sec krijgt hij een tegen gestelde kracht, wanneer de driver naar binnen wordt getrokken.
En dit met een kast van 215kg.
Bij spelen van muziek worden de krachten volgens mij dusdanig complex dat je daar vrij moeilijk een berekening van kunt maken.

Maar wat is de praktijk, ik had deze driver in een kast van 60kg op spikes, en die stond iedere 10min op een andere plek in de kamer.
Het staat zo slordig, wanneer tijdens een feestje,
je sub er met de mooiste vrouw vandoor gaat omdat hij beter kan dansen dan ik. ;D

En dat probleem is nu verholpen. ;)

Citaat van: solitaire op augustus  3, 2008, 21:14:16

Respect voor het project, ondanks mijn paard-en-wagen opmerking: zelf zou ik een trillingsprobleem anders oplossen, maar er zijn er maar weinig, en ik zelf absoluut ook niet, die een aanpak als deze zo volhardend en oplossingsgericht volbrengen.

Wolf

Vriend!! ;D

En nog wat foto's van de sub!!

De eerste is met de voet van Moud, als dat geen mooie reflectie is.....
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

En nog een.

Godtoh

Jezus wat strak... :o
Echt geweldig man :)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

mr TC

Citaat van: Godtoh op augustus  4, 2008, 00:02:19
Jezus wat strak... :o
Echt geweldig man :)

Dank je!!

Dan nog maar een foto,...

mr TC

De laatste voor vandaag!! ;D

Rielplayer

geweldig, en wat glimt hij mooi ;D
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

tijse400

hehe gefeliciteerd ook, en dat je nog maar lang en gelukkig in dt huis blijft wonen, en niet hoeft te verhuizen :P
Alles is te koop!

slobberbone

Citaat van: mr TC op augustus  4, 2008, 00:04:51
Dank je!!

Dan nog maar een foto,...

Zo Teun nu iedere morgen je haartjes kammen bij de subwoofer  ;D

Maar wat zie ik  ??? Jouw speakers woofers zijn groter dan de subwoofer  ???

Lijkt mij dat als je een subwoofer bouwt toch grotere unit(s) gaat gebruiken  ;)

daxie

die unit lijkt zo klein in die kast :)

prachtig werk teun. Krijg je er ook een stofdoekje bij?

Een van de fraaiste dingen die op subwoofergebied al gemaakt zijn hier op het forum.

Erik van Voorst (in memoriam)

.....mega...mega...mega...mooi..... O0

Deze JBL heeft volgens mij nog nooit zo een mooie behuizing gehad.....daar zal hij in ieder geval helemaal tot zijn recht in kunnen komen... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

WMC

Citaat van: mr TC op augustus  3, 2008, 23:45:05
Hoi Tom,

Theoretisch heb je gelijk, alleen de relatie/effect die jij legt tussen stijfheid balgen en resoneren kast klopt volgens mij niet.
Als een balletje aan een veer heb, en je oefent een kracht uit op het balletje, zal dit balletje idd heen en weer gaan, vergelijkbaar met een duw tegen mijn sub.
Maar de beweging die de driver maakt is een ander verhaal, bij bv een sinus van een 20Hz toon zal de driver in 0,025sec naar voren uitslaan, in de tijd moet de kast in beweging worden gebracht want volgende 0,025sec krijgt hij een tegen gestelde kracht, wanneer de driver naar binnen wordt getrokken.
En dit met een kast van 215kg.
Bij spelen van muziek worden de krachten volgens mij dusdanig complex dat je daar vrij moeilijk een berekening van kunt maken.

De relatie geldt wel degelijk, alleen treedt hij niet op hier vanwege de geldende stijfheden en massa's. De regels van de natuurkunde blijven altijd stand houden, wat je ook doet. Ookal heb je een muziek signaal, wat complex is, als de resonantie aangeslagen wordt, zal hij resoneren, geen twijfel mogelijk. Dat de resonantie hier niet aangeslagen wordt is een ander verhaal.

De sub ziet er overigens wel echt super uit, oppassen dat onoplettende mensen bij een feetstje hun tenen niet kneuzen als ze denken dat ze gewoon door kunnen lopen. Wat een spiegel zeg!

Groeten,

Tom

apiehapy

.....mega...mega...mega...mooi..... O0

O0 Maar hoe klinkt het???  O0

mr TC

Iedereen bedankt voor de complimenten.

Hier een begin van de test resultaten.

Gemeten is met toongenerator, via een hertz uitlezer naar de scoop waar het signaal op 1 volt wordt afgesteld.
En met dit signaal naar de ingang van de sub versterker.
Deze meetresultaten zijn dus alleen van de sub.

mr TC

Via Cad grafiekjes gemaakt, dit is de eerste.

daxie

wat bedoel je met "zonder poort".

Hij valt vrij vroeg af. Als je 77dB als ref neemt (je laagste niveau bij midbass), dan begin je al af te vlakken vanaf 35Hz.
Kan dit dat je met "zonder poort" bedoelt dat hij gesloten gebruikt is? (door de poort dicht te stoppen?).

Verder een erg mooi vlakke respons.

Heb je je voltcraft meter gecompenseerd, aangezien die niet gecalibreerd is?

Godtoh

Citaat van: daxie op augustus  4, 2008, 12:00:25
wat bedoel je met "zonder poort".

Hij valt vrij vroeg af. Als je 77dB als ref neemt (je laagste niveau bij midbass), dan begin je al af te vlakken vanaf 35Hz.
Kan dit dat je met "zonder poort" bedoelt dat hij gesloten gebruikt is? (door de poort dicht te stoppen?).

Verder een erg mooi vlakke respons.

Heb je je voltcraft meter gecompenseerd, aangezien die niet gecalibreerd is?
Hij bedoelt er moet nog een poort in.
Nu heeft hij in feite een poort van 15cm (baffle).
Er komt nog een poort in voor de finetuning als ik alles goed begrepen heb.

En ik geloof ook dat hij de poort niet afgesloten heeft
Marantz SR-6006
Focal Aria 926