SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fgroen

Citaat van: Godtoh op juni 12, 2008, 09:17:20
En de euro dollar koers ligt onder je werk...
Zit daar nog een bedoeling achter ;D

Turks fruit ook...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Citaat van: mr TC op juni 11, 2008, 21:39:02
Ik hoop dat niemand het mij kwalijk neem dat ik in deze mijn eigen weg ga en kijk waar het schip strand.

Tuurlijk niet. Het is jouw projekt.
Ik ben zeer benieuwd hoe het met die balgen uitpakt.

Jouw eigenwijze projekt heeft mij in ieder geval wel een paar inspiratiepuntjes gegeven.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mr TC

Citaat van: scrutinizer op juni 12, 2008, 00:44:01
:)...ik ben benieuwd Teun......there is always plan B. ;)

Anton.

Idd Anton, ik heb momenteel genoeg problemen om de kast goed te krijgen.
Vooral de voorkant, er waren 16 plekjes waar ik er doorheen ging.
Allemaal op de randen van de kast, poort en driver.
Ik heb die allemaal wegwerkt en dat was weer terug te zien in de reflectie.
Dit ook allemaal weggewerkt, ga ik er tijden het polijsten op de rand er weer doorheen.(zie foto). >:D >:D

Mijn eerste prioriteit ligt bij de kast, die wil ik zo snel mogelijk af hebben.
De sokkel werk ik verder af zoals hij nu is.
Lukt het dan nog steeds niet met de luchtbalgen, zet ik de kast op blokken en ga ik de sub installeren.
En daarna ga ik dan weer verder met de luchtbalgen.
Ik hoop alleen dat het zover niet komt!!!

Citaat van: fgroen op juni 12, 2008, 13:35:26
Tuurlijk niet. Het is jouw projekt.
Ik ben zeer benieuwd hoe het met die balgen uitpakt.

Jouw eigenwijze projekt heeft mij in ieder geval wel een paar inspiratiepuntjes gegeven.  ;)

Dat is leuk om te "horen", en nog leuker om dit terug te zien in 1 van je projecten. :)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

apiehapy

#378
 O0 Nou denk dat ik een van de eerste mensen ben van dit forum die deze geweldige zelfbouw subwoofer heb mogen aanschouwen.(uiteraard onder voorbehoud)
Wel kan zeggen dat de werkelijkheid heel anders is dan de foto,s doen vermoeden.
Wat een geweldige super subwoofer is dit aan het worden, dus denk als TC helemaal klaar dat er een klasse sub is gebouwd.
Maar ken TC al wat langer en kende ook al zijn liefde voor goed klinkende muziek dus weet ik dat het een mooi project gaat worden.  O0

mr TC

#379
Idd Ab, en heb je nog niet eens verteld hoe de sub nu al klinkt. :D

De sokkel gelakt en een andere polijstmachine, minder vermogen en regelbaar toerental.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Omdat de kabelschoenen van de speakerkabel niet op de speaker aansluitingen van de versterker passen heeft een vriend van mij (bedankt Jack! ;)) twee verloopstukjes gemaakt.
Het is elektrolytisch koper dus nagenoeg geen oxidatie.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Ichi

Citaat van: mr TC op juni  6, 2008, 11:11:08
Het cd hoesje iets duidelijker.
Voor degene die het nog niet was opgevallen, dit zijn B&W speakers!

Off topic

Ik kan nauwelijks informatie vinden over deze luidsprekers ook niet op de B&W site. Mijn Beluga hoorn is op het zelfde principe gebaseerd. Konisch en de driver op 1/3 line lengte. Ik zou graag meer over deze Emphasis speakers weten!

mr TC

Citaat van: Caps&Coils op juni 14, 2008, 19:01:32
Off topic

Ik kan nauwelijks informatie vinden over deze luidsprekers ook niet op de B&W site. Mijn Beluga hoorn is op het zelfde principe gebaseerd. Konisch en de driver op 1/3 line lengte. Ik zou graag meer over deze Emphasis speakers weten!

Meer info vind je hier.

http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakerModel/DONE-product_info_EMPHASIS.pdf
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Ichi

Dank je!

Raar fourth order vented noemen ze hem...Het is toch echt een hoorn lijkt me. Ik zal dit fraaie subwoofer ontwerp topic verder niet meer vervuilen. Excuseer.

apiehapy

#384
 O0 Wat valt er te vertellen hoe de sub nu al klinkt, gewoon heerlijk lekker strak laag.
Vind zelf het een heel mooi geluid, maar zoals ik al eerder op merkte ken TC al wat langer.
Maar hij verwonderd me toch weer opnieuw.  O0

mr TC

#385
Weer ff een up-date tot nu toe.
Met het polijsten van de zijkanten van de kast zat het niet mee.
De reflecties waren niet naar mijn zin.
En aan de linker zijkant bij de voorkant zaten 2 plekjes die ik niet goed kon krijgen. >:D
Met als resultaat dat ik de kast opnieuw geschuurd heb, en weer opnieuw gelakt.
Dit moet nu uitharden voordat ik weer kan polijsten.

Dit word de laatste poging!!!!

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

scrutinizer

Take your time, Teun ... at the end it will be well worth the extra effort. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

apiehapy

 O0 Teun zoals je al opmerkte nog 1 poging en dan op naar het luisteren  O0

mr TC

Hierbij een paar foto's van een plek die veel problemen geeft.
Eerste foto schepgesteld op de reflectie naast de poort.
Tweede foto scherpgesteld op de rand van de poort.

De reflectie tussen poort en gat driver is een iets gegolfd en er zijn wat spikkeltjes.

Vooral bij de randen is de lak erg dun en is een risico plek om te schuren.
In totaal zijn de zijkanten nu 6x gelakt, en heeft het denk ik geen zin om hiermee door te gaan.

Het houd dus niet in dat ik nu de kast ga afraffelen, maar dat ik de risico plekken niet meer ga schuren wanneer ik er nog een keer doorheen ga.
Dan wordt het opnieuw lakken en zal ik een paar kleine tekortkomingen moeten accepteren.

Ik hoop alleen niet dat het zo ver komt.

De kast moet nu verder uitharden.
Ondertussen ben ik verder gegaan met het afwerken van de sokkel en dat gaat goed.
Ik denk dat ik het komende weekend daarvan foto's kan laten zien.

Teun. 
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Audiofiel

Citaat van: mr TC op juni 24, 2008, 23:44:26
De reflectie tussen poort en gat driver is een iets gegolfd en er zijn wat spikkeltjes.

Ik snap de teleurstelling, maar je weet toch dat B&W groot geworden is met hun 'golfballetjes-patroon' aan het uiteinde van hun basreflex-poorten? Misschien heeft het akoestisch wel een positief effect. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Godtoh

Ik snap je teleurstelling niet ;)
Moest 3 keer kijken eer ik het zag.
Vind dat je gewoon een knap staaltje werk afleverd.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Rob G

Ik snap jouw teleurstelling wel, maar deel hem niet  :)

Heb je al eens opnieuw overwogen om het toch te laten spuiten?

tijse400

mijn broertje heeft zijn keukendeuren hoogglans zwart laten spuiten. zelf schuren en dan wegbrengen.
was niet duur in vergelijking met alles tijd die jij er nu in hebt gestopt.
maar het is maar net waaraan je het meest plezier beleeft.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

apiehapy

 O0 Nou TC sluit me ook aan bij de vorige replys, je moet inderdaad wel heel goed kijken om de spikkeltjes te zien, maar ja ik weet hoe jij bent dus begrijp ik het wel.
Mijn mening is nu, het ziet er goed uit dus op naar de volgende stap.  O0

mr TC

Het gaat niet alleen om de teleurstelling maar om de vraag of ik nog wel constructief bezig ben.

Tegenslag hoort bij zelfbouw, dat is ook niet erg, daar wordt je alleen maar sterker van.
En ik zet ook de tegenslagen op dit forum zodat andere zelfbouwers zich beter kunnen voorbereiden of hierdoor andere keuzes kunnen maken.
 
Er zijn 2 punten die mij tegenhouden om de kast te laten spuiten.

Ik woon op de eerste verdieping en om de kast boven te krijgen moet ik via een trap met een draai erin.
Het is een groot onhandig object wat je nauwelijks beet kan pakken en weegt nu al zo'n 100kg.
De kans dat de kast nadat hij gespoten is, bij het naar boven tillen beschadigd raakt is dus vrij groot.

En het is ook een keuze, ik heb liever een kast met een paar minpuntjes, maar die ik wel helemaal zelf gebouwd heb, dan dat ik hem laat spuiten. ;)

ik heb nog 1 kans, als volgende week de lak uitgehard is ga ik weer vol frisse zin aan het polijsten en zien we wel waar het schip strand. :)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

scrutinizer

Citaat van: mr TC op juni 25, 2008, 10:43:30
als volgende week de lak uitgehard is ga ik weer vol frisse zin aan het polijsten en zien we wel waar het schip strand. :)
Op vier balgen, strategisch geplaatst ...toegevoegde waarde geven aan je hobby van beeld en geluid.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Die paar kleine minpuntjes vallen onder de categorie HANDWERK.... ;)
Er is geen winkel of in dit geval spuiter die jou meer plezier aan je sub kan geven..... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dre73

het resultaat is al fantastisch 8)
jij weet ook wel dat je gewoonweg geen 100% resultaat kan halen zonder cabine(maar zelf zou ik er ook niet geheel tevreden mee zijn ;D)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

mr TC

#398
Citaat van: scrutinizer op juni 25, 2008, 10:59:13
Op vier balgen, strategisch geplaatst ...toegevoegde waarde geven aan je hobby van beeld en geluid.

;)

Anton.


Idd Anton, dat is het streven, en telkens een stapje verder proberen te komen. :)

Citaat van: Erik van Voorst op juni 25, 2008, 19:00:23
Die paar kleine minpuntjes vallen onder de categorie HANDWERK.... ;)
Er is geen winkel of in dit geval spuiter die jou meer plezier aan je sub kan geven..... 8)

En de minpuntjes die overblijven zullen hoofdzakelijk zichtbaar zijn voor de bouwer, want die kent iedere millimeter van de kast.

Citaat van: dre73 op juni 25, 2008, 19:06:04
het resultaat is al fantastisch 8)
jij weet ook wel dat je gewoonweg geen 100% resultaat kan halen zonder cabine(maar zelf zou ik er ook niet geheel tevreden mee zijn ;D)

100% resultaat kan denk ik wel, alleen niet in mijn situatie.
Vanwege het gewicht en formaat bouw ik de sub in mijn woonkamer, en dat geeft beperkingen.
De sub “op tennisballen” heb ik afgewerkt bij een vriend.
Een gedeelte van een kamer afgeplakt met plastic en voor het spuiten nevelen met water en dat ging goed.
Maar die mogelijkheid had ik nu dus niet.

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

scrutinizer

Nieuwsgierigheid!!! Teun, hoe staat het ervoor? ... hebben we een andere poort afstemming?? 8)

gr, Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....