SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

 ;)

Voor een 12 incher meer dan genoeg aan 100 Watt  ::)..

Ik heb in de praktijk een Krell KSA 50 Watt en een Luxman 300 Watt en uiteindelijk een Carlsbro 1000 Watt langdurig op mijn sub U-571 getest en getest en .getest....

Tja wat is dan meer dan genoeg....op papier misschien wel.... maar de geluidsverschillen waren substantieel m.a.w. testent op bv de cd Shirley Horn met "The Main Ingredient"....bleek al snel dat alleen de Carlsbro 1000Watter een akoestische bas realistisch  kon neerzetten....dus... :-\
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martijn M

#251
Met goede software kun je heel nauwkeurig berekenen (nouja... lui berekenen: de software doet het werk ;D) hoeveel vermogen een woofer nodig heeft om een bepaalde uitslag te halen. Je Focal woofer heb ik ook maar even gesimuleerd en die komt bij 300 watt bijna constant over z'n xmax. Daarom zouden de Krell en Luxman hem eigenlijk prima moeten kunnen trekken.
Over de klankverschillen die je hebt gehoord wil ik niet discussiëren, want ik durf niet te bestrijden wat jij of iemand anders wel of niet hoort. Als jij het echter in één zin over 1000 watt en een realistisch klinkende akoestische bas hebt, dan gaan mijn nekharen overeind staan ;D!

EDIT: woordje 'hebt' aan de laatste zin toegevoegd
Dutch & Dutch

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja...jij berekent de parameters in je pc en ik druk s' avonds op play...toch wel een verschil...lijkt dat je niet   ;D

Anyway...jammer van je nekharen...ik ben echter nu meer dan 1000 films en concerten verder en die mosfetter gaat de deur niet meer uit.... ;)

Typisch weer een discussie met een rekenaar en een luisteraar...zie mijn onderschrift.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martijn M

Die duizendwatter zou ik ook gewoon laten staan. Het blijft echter een feit dat zo'n zware versterker voor een dergelijke sub overkill is. Overkill is niet erg, maar ook niet nodig. Mijn eigen subs zijn ook zwaar overkill. Een subwoofer die nooit hard hoeft te werken klinkt onmiskenbaar beter dan eentje die op z'n tenen moet lopen. Als je een versterker van 1000 watt gebruikt is het de woofer die de beperkende factor is met het oog op maximale geluidssterkte.

Je onderschrift was mij overigens al eerder opgevallen. Natuurkundige benaderingen van wat feitelijk gaande is m.b.t. je subwoofer is vele malen betrouwbaarder dan wat jij hoort en vooral dat wat de grijze massa daartussen mee doet. Dit is geenszins persoonlijke aanval hoor, want dat geldt net zogoed voor mijzelf en ieder ander.
Dutch & Dutch

mr TC

He he eindelijk is de aarde weer rond. ;D

Toch wel fijn dat er nu ff verder werd gekeken.

Maar deze 1500w verklaard nog steeds niet het vermogen wat ik opneem.
Want ik hoef niet zo gek hard te spelen om toch al een paar 1000w te trekken.
Het opgenomen vermogen ligt niet in verhouding met het muziek vermogen.
Mijn vermoede is dat het te maken heeft met de dempingsfactor.
Je ziet het bij alle top car-audio versterkers, wanneer de dempingsfactor omhoog gaat, schiet ook het max opgenomen vermogen omhoog.

Ik zou nu graag weer verder willen waar mijn topic voor bedoelt is.
De kast staat nu ook in de lak.

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

tijse400

met bewondering volg lees ik dit topic telkens..
tjonge jonge.. wat een kunstwerkje wordt het zo;) en hoe krijg je het zo strak in de lak......
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Martijn_H

#256
jeetje wat raken sommigen snel opgefokt als er een puntje van kritiek is..

Ik heb deze parameters gevonden (ik weet niet of ze kloppen, jbl heeft die iemand gemaild):

Fs:31.83
Vas:44.75
Qes: .55, Qms:6.68, Qts: .51

Als je er in de praktijk een meter naasthangt kan je wel zien wat hij doet, maar besef wel dat wanneer er meer dan normaal, dus >700watt door de spoel gaat de vervorming dramatisch zal stijgen..
Succes met de verdere afwerking!

De woofer staat ook in winisd. Dan kan je heel mooi simuleren wat hij in de praktijk zal doen...

mr TC

Citaat van: tijse400 op april  7, 2008, 17:31:08
met bewondering volg lees ik dit topic telkens..
tjonge jonge.. wat een kunstwerkje wordt het zo;) en hoe krijg je het zo strak in de lak......

Dank je, ik heb het met de kwast gedaan, een klein beetje ervaring heb ik wel. :D

Eric en cwjongzz, bedankt voor jullie steun. ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Martijn M

Citaat van: mr TC op april  7, 2008, 17:48:13
Eric en cwjongzz, bedankt voor jullie steun. ;)

::)

Je doet alsof je persoonlijk aangevallen wordt. Als je niet tegen feedback kunt, moet je niet op een openbaar forum posten.
Dutch & Dutch

mr TC

Citaat van: keyser op april  7, 2008, 17:53:47
::)

Je doet alsof je persoonlijk aangevallen wordt. Als je niet tegen feedback kunt, moet je niet op een openbaar forum posten.

Goed advies!!
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: keyser op april  7, 2008, 17:12:00
Die duizendwatter zou ik ook gewoon laten staan.

..............en nog een goed advies  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op april  7, 2008, 18:19:55
..............en nog een goed advies  ;D

Jaja... als ik eenmaal op dreef ben!!   ;D
Dutch & Dutch

Erik van Voorst (in memoriam)

#263
  ;D ROFL ;D

......een gezonde dosis humor in je mail is nog steeds de beste manier tot goede communicatie  ;D

On-topic....op de foto ziet de pianolak zwart er net zo mooi uit als op mijn Bechstein...chapeau Teun... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

#264
Citaat van: Erik van Voorst op april  7, 2008, 21:42:57
On-topic....op de foto ziet de pianolak zwart er net zo mooi uit als op mijn Bechstein...chapeau Teun... 8)

Dank je.

Nog ff een foto met de eos 5d.
Niet perfect maar dit is de eerste laag en ongepolijst. ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

tijse400

als ik nog eens iets geverfd moet hebben, weet ik wie ik moet bellen :p
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Martijn M

Citaat van: mr TC op april  7, 2008, 23:49:37
Dank je.

Nog ff een foto met de eos 5d.
Niet perfect maar dit is de eerste laag en ongepolijst. ;D


Uhmm... hoe krijg je dit zo strak voor elkaar als ik vragen mag :o.
Dutch & Dutch

mr TC

Citaat van: tijse400 op april  8, 2008, 00:04:26
als ik nog eens iets geverfd moet hebben, weet ik wie ik moet bellen :p

Ik zou beginnen met een pm-tje. ;)
Citaat van: keyser op april  8, 2008, 00:07:27
Uhmm... hoe krijg je dit zo strak voor elkaar als ik vragen mag :o.

Dat mag.
Eerst op een dummie plaat kijken hoe de lak vloei dan de lak opzetten, verdwarsen en uitstrijken en er daarna niet meer aankomen.
De eerste keer lakken probeer ik vrij dun zodat hij goed hecht met de grondlaag.
De volgende lagen kunnen dikker omdat lak op lak altijd wel goed hecht.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Handtekening (Signature) toegevoeg!! ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

hsantifort

voordat je kunt polijsten hoeveel lagen moeten er dan op? En gebruik je normale lak of op epoxy basis?

Heb er zelf aan zitten denken om na het lakken eerst heel fijn te schuren en daarna een laag blanke lak, heeft iemand hier misschien ervaring mee?

skylla

woeeiiiiiiii zit heel netjes in de lak, mooie foto ook (kleur)

kom wel een keertje in het echt bekijken... schiet nu wel lekker op...

cwjongz

Zo daar ben ik weer, hoi Teun!
Het is wel heel veel goed en strak werk, als de sub er nu al zo glimmend eruit ziet wil ik ook het eindresultaat wel zien. Wat er in de kast zit heb ik goed kunnen volgen.
Je geeft een duidelijke uitleg. Of had ik dat al gezegd.

Ik wou alleen laten weten dat wij (ook collega's jou goed volgen)
En wat die kritiek die ik las van Martijn-H dat is wel persoonlijk want jij bent het toch in je eentje aan het maken? en niet een ander. Dus positief kritiek kan maar uitdagen en bewijzen vragen is raar.

nou dag

mr TC

#272
Bedankt voor je reactie en steun, maar hierbij wel het vriendelijke verzoek deze kwestie verder te laten rusten.
Er zijn ernstiger zaken in de wereld dan mijn opgenomen vermogen. ;)

Ik wil graag verder gaan met mijn bouwverslag, momenteel... lakken, schuren enz.
Dus ff geduld, ik hoop volgende week de sokkel klaar te krijgen.

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

R

Heel straks tot nu toe!! Wat voor verf gebruik je? Heb je trouwens ook de hoeken extra afgerond?

mr TC

Citaat van: R op april 16, 2008, 23:11:29
Heel straks tot nu toe!! Wat voor verf gebruik je? Heb je trouwens ook de hoeken extra afgerond?

Ik gebruik flexa hoogglans extra dekkend, heeft een mooie glans deze lak, maar bij het opzetten heb ik wel last van kleine luchtbelletje.
Hoe goed ik mijn kwast ook schoonmaakt en het maakt ook niet uit of ik met veel of weinig terpentine vermengt.
Ik heb een stukje gepolijst om te kijken of dit door en door is of alleen oppervlakkig.
Gelukkig is het alleen oppervlakkig, maar het betekend wel extra werk omdat ik nu meer moet wegschuren om het helemaal glad te krijgen.

En idd alle randen van de kast zijn extra afgerond.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'