[HTPC] Budget Systeem - €500 ~ €600

Gestart door Xstream, november 21, 2007, 03:20:28

Vorige topic - Volgende topic

Xstream

Hi all,

Sorry, had eerst in algemeen PC gepost en zag later deze categorie waar die beter past. Die andere kant weg eventueel.

Ik ben bezig met een HTPC samenstellen. Het meeste is al redelijk duidelijk voor me, maar feedback en meningen zijn altijd welkom.

Allereerst de eisen:

Primaire eisen
* Goede prijs/kwaliteit verhouding
* HD video bekijken (1080p)
* Zo goed mogelijk geluid
* Remote Control
* Zo stil mogelijk
* Mooie (Zilveren) case

Toelichting
Prijs/kwaliteit is natuurlijk wat abstract. Wat ik hiermee bedoel is dat het dus goede HD/Video weergave geeft, maar er geen centen op gaan aan "hebbedingetjes" die niets toevoegen aan de primaire vereisten. Het enige hebbedingetje waar ik wat extra voor wil betalen is de case en evt. de remote control. Die zie je en het oog wil ook wat en moet mooi bij m'n Marantz Receiver / DVD speler passen, die overigens Zilver zijn, de case dus ook. Remote control kun je op 2 manieren invullen. D.m.v. MCE remote of een case met zo'n functie zoals de Silverstone M serie. Ik ben hier nog niet helemaal uit.

Optical Drives heb ik nog niet nodig. Ik zal alles vanaf m'n HD of netwerk spelen totdat de HD/BR drives wat betaalbaarder worden.

Secundaire eisen
* Games spelen zou leuk zijn, maar hangt wel af van de meerprijs. Laten we zeggen dat ik voor +- 150 euro extra ik bereid ben m'n systeem evt. uit te breiden zodat ik op m'n plasma lekker kan gamen.

Dit zijn de componenten die ik momenteel in m'n lijstje heb staan (verzameld bij Azerty):

In het kort de selectie, eronder toegelicht:
------------------------------------------------------------------------------------
* Antec Fusion v2,Zilver en zwart - € 156,93
* AMD Athlon 64 X2,4400+ (65w), Socket AM2, OEM - € 67,87
* Arctic Freezer 64 Pro - € 13,80
* MSI K9AGM2-FIH[/B] - € 57,85
* Club3D Radeon HD2600 Pro Passive,512MB, GDDR2, PCI Express x16 - € 75,18
* Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x - € 36,83
* Samsung Spinpoint T133, 400 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II - € 79,80
* AuzenTech X-Plosion 7.1 DTS,Retail € - 74,62
* Philips Remote control for Vista MCE - € 4,63
------------------------------------------------------------------------------------
Totaalbedrag: € 492,33

Behuizing

Antec Fusion v2,Zilver en zwart, € 156,93

Met deze case ben je natuurlijk meteen klaar aangezien er al de 430W voeding bij zit, die overigens ook prima z'n werk zal doen. Ook zit er al een IR receiver in, wat me ook weer scheelt in de prijs. De case ziet er prima uit op het plaatje, maar heb hem nog niet in het echt gezien. Antec is doorgaans natuurlijk prima m.b.t. cases en voedingen, dus daar vertrouw ik op. Nadeel is wel dat er geen ATX mobo in past.

Processor

AMD Athlon 64 X2,4400+ (65w), Socket AM2, OEM € 67,87

Schijnt meer dan genoeg te zijn om HD prima mee te kunnen afspelen. Ik kies voor OEM aangezien ik geen koeler nodig heb die wel bij de boxed zit en er een Arctic Freezer op zet.

Processor Koeler

Arctic Freezer 64 Pro € 13,80

Al jarenlang geroemd om z'n fijne prijs/prestatie verhouding. Ik hou nog wel de optie open om hem passief te koelen wat het nog stiller maakt natuurlijk. Alleen is het even de vraag wat er wel en niet in de huidige gekozen Antec case past.

Moederbord

MSI K9AGM2-FIH € 57,85

Beetje moeilijk kiezen. De 690G chipset schijnt goed te zijn. MSI is ook betrouwbaar doorgaans en er zit nog extra Firewire, USB etc aansluitingen op. Altijd handig. Ook ben je wat gelimiteerd met deze case aangezien er alleen maar mATX op kan en Azery heeft niet zo'n ruime keus op dat gebied. Als er betere opties zijn, laat maar komen :)

Videokaart

Club3D Radeon HD2600 Pro Passive,512MB, GDDR2, PCI Express x16 € 75,18

Ideaal voor HD en voor een mooie prijs. Ook passief, dus stiller mag ik aannemen. Voor games kan ik het denk wel vergeten, dus mogelijk zijn er andere opties ? Maar gaan mogelijk weer ten kostte van de HD prestaties?

Geheugen

Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x € 36,83

Lijkt me gewoon prima en zeer goed betaalbaar.

Harde schijf

Samsung Spinpoint T133, 400 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 79,80

Samsung staat bekend om z'n stille schijven, vandaar. De 400 GB gaf de meeste Bytes for bucks. Eventueel is er de optie om er een kleine schijf bij te doen die als Systeem schijf functioneert, maargoed, om daar 35 a 40 euro aan uit te geven heb ik maar even gelaten. Voldoende opslag voor m'n videos en muziek voorlopig.

Geluidskaart

AuzenTech X-Plosion 7.1 DTS,Retail € 74,62

Veel kaarten upsamplen geluiden die niet 48kHz zijn alsnog naar 48kHz. Voor CD-signalen betekent dit een upsampling van 44.1kHz naar 48kHz. Mijn doel is dat het pure bronsignaal bij mijn Marantz SR8500 receiver beland, dus geen enkele bewerking.
Wat ik uit de product specs kan halen is dat ook deze kaart het geluid decodeert alvorens het naar de receiver te sturen, maar schijnt dit wel goed te doen. Toch niet helemaal wat ik zoek, maar nog wel voor een betaalbare prijs. De M-Audio Revolution schijnt dit wel helemaal goed te doen, maar die kan ik nergens meer vinden. Iemand een idee?

Afstandbediening

Philips Remote control for Vista MCE € 4,63

De goedkoopste optie die ik kon vinden. Als hij z'n werk doet, prima dus. Ik zal waarschijnlijk MediaPortal (open source software wat hetzelfde doet als MCE) gaan gebruiken, maar als dat niet lekker werkt (schijnt wat zwaar te zijn) is kan ik altijd nog naar Windows MCE switchen. Dankzij de IR receiver in de Antec case heb ik die ook niet meer nodig.

Totaalbedrag:
€ 492,33

Kortom, een mooie nette prijs voor een compleet systeem wat een goed resultaat zal geven als het goed is. Maar er zijn echter nog wat opties open die ik ook nog graag onderzoek. Opties zijn welkom :)

Alternatieve Geluidskaarten

Club3D Theatron Agrippa DTS € 68.00 (www.4launch.nl)

Eigenlijk was dit m'n eerste keus, maar deze hebben ze niet bij Azerty. De AuzenTech is min of meer hetzelfde en de prijs scheelt ook weinig.
Iemand ervaringen?

M-Audio Revolution 7.1 - prijs onbekend

Ik kan deze nergens vinden. Schijnt audio onbewerkt door te sturen. Iemand een idee?

Alternatieve Behuizingen

Silverstone SST-LC14M, Zilver € 202,81

Op zich een prima case, met iMon media center software wat erg goed schijnt te werken. Wel prijzig, niet het mooiste design en excl. voeding, dus dat komt er dan ook nog bij. Dan ben je zo 275,- kwijt.
Iemand ervaringen hiermee?

Thermaltake VB8001SNS, Bach,Zilver, € 169,29

Ook remote control zo te zien. Iets bombastischer qua design, maar op zich ook niet verkeerd en goedkoper dan de Silverstone.

Ahanix MCE601, Zilver, € 190,21

Dit vind ik verreweg de mooiste case die ik tot nu toe gezien heb, maar daar betaal je dan ook voor. Wel zit er al een 350W voeding bij. Maar geen remote control voor zover ik heb kunnen vinden. Daarnaast hebben bovenstaande opties al ruime ervaring mbt PC cases en dus mogelijk beter omgaan met koeling en praktischer met bouwconstructie. Deze case schijnt ook wat krapjes te zijn, met name mbt de voeding, alleen de standaard meegeleverde past goed en een mATX PSU is te klein en ATX formaat te groot, groot nadeel dus. Ook is de vraag of de voeding wel goed z'n werk doet. Hij schijnt door de normale tests wel te komen, maar als je een beetje flink stresst wel wat labiel... de vraag is of mijn selectie te heftig voor deze voeding is of niet.

Ahanix D4, Zilver, € 143,98

Een logisch alternatief is dan uiteraard deze. Iets ruimer en groter en een normale PSU past erin. Wel is het design iets minder als de MCE601 en is de prijs incl voeding ook al snel 200,- en heb je nog geen remote control.

Zoals je al ziet, ik vind het nog lastig om de juiste case te kiezen. Dit is duidelijk een smaak issue, maar ook wel degelijk beauty vs kwaliteit vs budget. Kortom, 2 elementen waar een mening wel degelijk telt. Als iemand ervaringen of argumenten heeft om wel of niet voor een case te kiezen dan is dat meer dan welkom. Ondertussen zal ik ook nog wat reviews gaan lezen natuurlijk.

Alternatieve afstandsbediening

Logitech Harmony Remote 525 € 70,06

Dit is duidelijk een mooiere afstandsbediening. Grote voordeel is ook de multi-toepassing. Een universele remote control die ook m'n receiver en vele andere IR gestuurde apparatuur aan kan sturen zoals lampen etc ... Mogelijk de meerprijs meer dan waard. Iemand ervaringen met de Harmony serie?

Wat vinden jullie van dit systeem? Nog op- aanmerkingen? Kan ik eventueel nog beter voor een nVidia setup gaan of een andere Ati kaart zodat gamen ook gaat?

Alvast bedankt voor jullie input.

Xs
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

rikrik

Mobo:
Als je gaat voor de MSI pas dan op dat je niet de laatste versie pakt namelijk de K9AGM3 ipv de K9AGM2. Het geluid via hdmi werkt namelijk niet. Zie dit topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66781.0
Ik heb nu de Gigabyte MA69GM-S2H, werkt perfect en heeft ook nog eens spdif onboard (moet je bij MSI weer een apart bracket voor kopen).

Kast:
De Fusion V2 is een goede kast, maar ik vind zelf het display veel te fel en ook het lampje bij de power button (kun je allebei wel uitzetten).

CPU:
Ik zou voor een iets grotere CPU gaan, 4800 of 5000, dan heb je ook geen aparte grafische kaart nodig om 1080p af te spelen.

Koeler:
Ik heb zelf de Cooler Master Vortex 752, past prima in de kast en heel erg stil (18 dBA)

Afstandsbediening:
Ik heb zelf gekozen voor de Philips SRM7500, ziet er wat strakker uit: http://dodevice.com/philips-srm-7500-remote-control-for-vista-sideshow/
Ik heb hem nu werkend met de bijgeleverde dongle, weet niet of ie ook werkt met de ir receiver van de Fusion.
Ik heb eerst een logitech harmony gehad, maar ik werd helemaal gek van dat geklik elke keer als je van kanaal wisselt (muisklik geluid)

Rielplayer

Mocht je nog een M-audio tegenkomen, dan moet je icm met Vista wel voor de 5.1 gaan. Voor de 7.1 zijn nl. nog geen drivers beschikbaar. Ik heb zelf de 5.1 en ben hier meer dan tevreden over. Tweedehands gekocht voor 45 euro. Op ebay kun je ze nog krijgen. klik
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

kaajee

Als je toch bij je keuze voor een AMD 4400+ blijft, zou ik eerder voor de AMD Athlon X2 BE-2400 gaan, is zelfs iets sneller en bovendien 20watt minder verbruik......

Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar AMD/ATi komt (binnenkort?) met een nieuwe chipset (ook grafisch), de ATi/AMD RS780 chipset waar nu dan wel de UVD (universal video decoder) ingebouwd zit (in de 690G e/o de nVidia 7150 GPU variant zit die niet), daarmee wordt het nog makkelijker, beter om HD materiaal af te spelen zonder al te zware CPU.

Als je toch een aparte videokaart gaat nemen maakt het niet zoveel uit, kun je wellicht nog beter kijken naar een moederbord zonder GPU, want deze zal toch altijd stroom gebruiken en warm worden ook al wordt ie niet gebruikt, toch weer zonde en bovendien; waarom iets nemen en voor betalen als jet het toch niet gebruikt.....

En als je die Ahanix MCE601 de mooiste vind, waarom ga je daar dan niet voor? Die 5 tientjes extra maken dan toch niet uit, toch?
Ik vind die Ahanix MCE601 ook stukker mooier dan de Antec. De optische drive oplossing is veel mooier, geen aansluitingen in het zicht, cardreader mogelijkheid.

Of nog even wachten totdat de SV serie van Origen AE leverbaar is; dan zijn de S14V en/of S16V wellicht mooie alternatieven

Waarom per se een extra/aparte geluidskaart? Waar ga je je PC op aansluiten? Op een digitale ingang van een receiver? Dan zou je ook eerst eens de S/PDIF verbinding van een/je onboard kunnen gaan testen (je gaat dan nl. toch de DAC van de receiver gebruiken en niet die van de geluidskaart), eens kijken of de kwaliteit daarvan je echt tegenvalt. Je kunt later altijd nog een aparte geluidskaart nemen.....

Xstream

Citaat van: rikrik op november 21, 2007, 09:24:53
Mobo:
Als je gaat voor de MSI pas dan op dat je niet de laatste versie pakt namelijk de K9AGM3 ipv de K9AGM2. Het geluid via hdmi werkt namelijk niet. Zie dit topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66781.0
Ik heb nu de Gigabyte MA69GM-S2H, werkt perfect en heeft ook nog eens spdif onboard (moet je bij MSI weer een apart bracket voor kopen).
Ok, goed om te weten. Ik heb wel een apparte geluidskaart dus op zich is dat niet erg. Alleen dan is het mobo wel te duur voor iets wat niet naar behoren werkt natuurlijk.

CiteerIk weet niet hoeveel haast je hebt, maar AMD/ATi komt (binnenkort?) met een nieuwe chipset (ook grafisch), de ATi/AMD RS780 chipset waar nu dan wel de UVD (universal video decoder) ingebouwd zit (in de 690G e/o de nVidia 7150 GPU variant zit die niet), daarmee wordt het nog makkelijker, beter om HD materiaal af te spelen zonder al te zware CPU.
Wat is binnenkort? Iets over bekend? En die presteert precies dezelfde kwaliteit als de HD2600 of andere Ati HD kaart? Want dat zou dan aanzienlijk in de prijs (en ruimte) kunnen schelen inderdaad.

CiteerKast:
De Fusion V2 is een goede kast, maar ik vind zelf het display veel te fel en ook het lampje bij de power button (kun je allebei wel uitzetten).
Over de display had ik al gelezen ja. Ik wist niet dat het zo erg was. Ik heb dit toch met name gekozen vanwege de prijs, want ik vind 500,- al een behoorlijke prijs voor een HTPC. Eigenlijk zou 300,- een mooie prijs zijn, maar dat lukt me nog niet :)

CiteerEn als je die Ahanix MCE601 de mooiste vind, waarom ga je daar dan niet voor? Die 5 tientjes extra maken dan toch niet uit, toch?
Ik vind die Ahanix MCE601 ook stukker mooier dan de Antec. De optische drive oplossing is veel mooier, geen aansluitingen in het zicht, cardreader mogelijkheid.
Ik vind alleen de kleine medium PSU echt een groot nadeel. Op zich niet als ie goed werkt natuurlijk, maar als hij stuk gaat dan moet je weer zo'n speciale regelen. Ook heb ik niet kunnen vinden of hij een IR receiver aan boord heeft waardoor ik dus dat mooie afgedekte klepje continue open moeten laten staan als ik er een IR receiver in plug. Dan is dat klepje ook weer een nadeel vind ik of in ieder geval weinig toevoeging. Cardreader is leuk, maar zal ik niet zo snel gebruiken. Zal ik in ieder geval niet m'n beslissing op baseren. Verder heb je wel gelijk natuurlijk. Als het de mooiste is ... maar bovenstaande zijn wel veel nadelen voor iets wat mooi is. Dan besteed ik liever 200 euro uit aan iets wat mooi is en verder ook helemaal in orde is.

CiteerCPU:
Ik zou voor een iets grotere CPU gaan, 4800 of 5000, dan heb je ook geen aparte grafische kaart nodig om 1080p af te spelen.
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik ging er ook wel een beetje van uit dat de videokaart wat extra's zou brengen wat op zo'n (meestal karig) mobo chipje er niet zo best uitziet. Kom ik weer een beetje terug op m'n vraag, Hoe goed is de HD 2600 Pro? Heeft ie alleen een HD versneller aan boord, of zit er ook gewoon een grafische chipset op waardoor het beeld beter wordt?

CiteerKoeler:
Ik heb zelf de Cooler Master Vortex 752, past prima in de kast en heel erg stil (18 dBA)
Dit ga ik even nazoeken. Zou zo uit het hoofd niet weten hoe de prestaties van de Arctic zijn. Alleen op basis dat iedereen op tweakers deze prijst en erg lekker geprijst is ook.

CiteerAfstandsbediening:
Ik heb zelf gekozen voor de Philips SRM7500, ziet er wat strakker uit: http://dodevice.com/philips-srm-7500-remote-control-for-vista-sideshow/
Ik heb hem nu werkend met de bijgeleverde dongle, weet niet of ie ook werkt met de ir receiver van de Fusion.
Ik heb eerst een logitech harmony gehad, maar ik werd helemaal gek van dat geklik elke keer als je van kanaal wisselt (muisklik geluid)
Ok, geklik heb ik ook geen zin in inderdaad. Alleen 150,- voor een remote vind ik echt teveel geld. http://www.shop.philips.nl/katalog/ctl3073/cp37887/si2358546/cl/
Het oog wil ook wat, dus wil best wat meer uitgeven, maar dit leek me leuk om mee te beginnen (en geen geld). Upgraden kan altijd nog als het niks is. Het is tenslotten wegwerp remote, voor maar 5 euries, natuurlijk.

CiteerAls je toch een aparte videokaart gaat nemen maakt het niet zoveel uit, kun je wellicht nog beter kijken naar een moederbord zonder GPU, want deze zal toch altijd stroom gebruiken en warm worden ook al wordt ie niet gebruikt, toch weer zonde en bovendien; waarom iets nemen en voor betalen als jet het toch niet gebruikt.....
Spot on. Suggesties? Of gewoon maar even wachten op de nieuwe chipset?

CiteerAls je toch bij je keuze voor een AMD 4400+ blijft, zou ik eerder voor de AMD Athlon X2 BE-2400 gaan, is zelfs iets sneller en bovendien 20watt minder verbruik......
Goed punt.

CiteerOf nog even wachten totdat de SV serie van Origen AE leverbaar is; dan zijn de S14V en/of S16V wellicht mooie alternatieven
Ik ga ze even opsnorren, zijn er al plaatjes te vinden? Kijken of het wat is. Origen is wel wat duur tot op heden vind ik.

CiteerWaarom per se een extra/aparte geluidskaart? Waar ga je je PC op aansluiten? Op een digitale ingang van een receiver? Dan zou je ook eerst eens de S/PDIF verbinding van een/je onboard kunnen gaan testen (je gaat dan nl. toch de DAC van de receiver gebruiken en niet die van de geluidskaart), eens kijken of de kwaliteit daarvan je echt tegenvalt. Je kunt later altijd nog een aparte geluidskaart nemen.....
Ik gebruik nu de onboard van de Asus P5B Deluxe vanaf m'n desktop en dat vind ik een ramp. Met name omdat het signaal niet goed wordt doorgegeven, maar alleen het signaal wat je handmatig (software matig) instelt. Dus hij staat nu op stereo en dat zal altijd zo blijven, ook als ik DD of DTS gebruik, tenzij je zelf anders aangeeft. En ik wil niet elke keer naar m'n PC menu gaan en dit handmatig instellen. Dat is dus niet wat ik wil. Ik wil dat hij het signaal altijd als bron signaal doorstuurt. Dat is iets wat die AuzenTech, Club3D en M-Audio wel doen als het goed is. Dat is de reden. Tenzij je beweert dat er onboards zijn die dit wel goed doen?

Bedankt allen voor de feedback, zeer nuttig. Ik ga e.e.a. nog eens napluizen en de TS evt. aanpassen.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

rikrik

Citaat van: Xstream op november 21, 2007, 11:37:54
............
Ok, geklik heb ik ook geen zin in inderdaad. Alleen 150,- voor een remote vind ik echt teveel geld. http://www.shop.philips.nl/katalog/ctl3073/cp37887/si2358546/cl/
Het oog wil ook wat, dus wil best wat meer uitgeven, maar dit leek me leuk om mee te beginnen (en geen geld). Upgraden kan altijd nog als het niks is. Het is tenslotten wegwerp remote, voor maar 5 euries, natuurlijk.

Kan wel wat goedkoper hoor: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/queryprices?readform&qcode=0&q=srm7500&pcode=0&gq=srm7500
Die van jou kost ook meer dan 5 euro: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/queryprices?readform&qcode=0&q=srm5100&pcode=0&gq=srm5100

De SRM7500 bevalt me prima, lekker veel (programmeerbare) echte knoppen ipv een touchscreen display, ligt goed in de hand, ziet er goed uit, is makkelijk in te stellen. Wel een beetje duur voor een afstandsbediening, maar ik gebruik hem nu voor 6 apparaten, dus dan mag het wel wat kosten (vind ik).

Xstream

Citaat van: rikrik op november 21, 2007, 12:33:38
Kan wel wat goedkoper hoor: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/queryprices?readform&qcode=0&q=srm7500&pcode=0&gq=srm7500
Die van jou kost ook meer dan 5 euro: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/queryprices?readform&qcode=0&q=srm5100&pcode=0&gq=srm5100

De SRM7500 bevalt me prima, lekker veel (programmeerbare) echte knoppen ipv een touchscreen display, ligt goed in de hand, ziet er goed uit, is makkelijk in te stellen. Wel een beetje duur voor een afstandsbediening, maar ik gebruik hem nu voor 6 apparaten, dus dan mag het wel wat kosten (vind ik).

Ok, ook universeel, dat had ik niet meegekregen. Dan krijgt het wat meer waarde inderdaad en +- 115 euro scheelt ook alweer inderdaad :) En die A.b. is minder dan 5 euro bij azerty zonder IR Receiver (aangezien die al in de antec zit) ;) Dus wat bij kieskeurig staat is niet relevant. Als ik een andere kast neem zonder IR receiver dan kost me dat ook nog extra dus, sowieso.

Xstream

Ok, update:

Ik heb nu het volgende (Dit keer bij Cool-Prices.nl die wat goedkoper is):

Kast:  Antec Veris Fusion 430 (mATX, 430W, Zilver⁄Zwart)    € 157,95
Mobo: Gigabyte GA-MA69G-S3H, 690G (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, Raid, 1394, VGA, HDMI)    € 72,20 
Proc.: AMD Athlon X2 BE-2400 (AM2, 2x2.3GHz, 2x512KB, 400MHz Bus, 45W, Boxed)    € 80,95 
Koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940, AM2)    € 15,95 
Geheugen: Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR667D2N5K2⁄2G)    € 45,95 
Geluidskaart: Club 3D Theatron Agrippa 7.1 DTS    € 64,95 
Harddisk: Samsung 400GB SATA II 7200RPM 8MB (HD400LJ)    € 74,40 
-------------------------------------------------------------------------------------
Totaalprijs  € 512,35 

Hoewel ik nu geen grafische kaart heb maar uitgegaan ben van een mobo die goeie video performances heeft (zoals HD) kom ik toch rond hetzelfde bedrag uit (net iets meer zelfs) als je er de Fusion nog bij optelt, want die zit er nog niet bij.

Vragen die overblijven.
1) Gezien mijn audio eisen: los ik die op met de Theatron Agrippa DTS kaart?
2) Welke setup is nu beter, zelf lijkt me de eerste beter omdat je HD hardware accelerator hebt in de HD 2600 pro en dus je proc. ontlast en daar dus evt. nog iets op kan bezuinigen. Ik zou zelfs nog wat kunnen bezuinigen op m'n mobo als ik zonder GPU / Audio neem - puur mobo (als die nog bestaan).

Overigens heb ik de M-Audio Revolution gevonden, maar allemaal rond een prijs van 100 euro en dat vind ik wat veel. Zeker als er nog steeds geen Vista drivers voor blijken te zijn, wat ook wat limitaties geeft zie ik er maar vanaf voorlopig. Als het mijn probleem wel oplost in tegenstelling tot de Club3D dan vind ik het wel waard.

De Ahanix MCE601 is definitief van de baan. Voor 190 euro verwacht ik een goeie kast en de reviews zijn niet bepaald geweldig. Uiterlijk is allemaal lovend, maar geluid, interne afwerking en een PSU wat geen PSU is die ze beweren (geen SilentX) waar overigens een hele zaak over loopt, geen IR Receiver waardoor m'n klepje met USB dus altijd open staat etc .... zijn genoeg redenen om het niet te doen.

Vervelend is dat ik verder nergens echt warm of koud van wordt. En degene die ik wel geweldig vind kosten 400 a 500 euro. Ik moet wel zeggen dat de nieuwe Chieftec HTPC cases er wel erg fraai uit zien: [%3D]=Zilver&GROEP_ID=51&MERK_ID=6552&SORTERING=merk_asc]link De HE-01SL-OP en HE-02SL-OP, maar daar kan ik nog weinig reviews van vinden.

De Origen AE zijn ook wel mooi, maar gewoon te duur voor wat je krijgt. Zalman idem.

Silverstone heeft nog wel e.e.a. De Silverstone SST-LC17S is wel aardig - zeker als je naar de prijs kijkt.

En de Silverstone SST-GD01S-MXR is ook wel ok. Wel wat raar model gezien de wat kromming rechts op het plaatje te zien. Ook het LCD schermpje is wel erg blauw. Maar hopelijk wel beter leesbaar dan de Fusion.

Ook de Fusion blijft een serieuze kandidaat. Ik denk dat ik maar 's in een winkel ga kijken hoe erg het is met het LCD scherm. Qua prijs en compleetheid is het verder de ideale kast.

kaajee

Vergeet die Arctic Cooling Freezer 64 Pro maar, vermoedelijk:

CiteerAs I am migrating my PC from a standard tower over to media centre use, I have managed to shoehorn my existing Freezer 64 Pro into my new Fusion case (by removing 6 or 7 of the heatsink layers and bending the excess copper heatpipes flat.

It's a little quieter than using the stock AMD HSF and my X2 3800+ is fine with core temp of around 32-34c at idle. However the fan is much noisier than I'm prepared to tolerate in the living room.

&

CiteerIf you can't shorten it about 6-7 mm it won't fit. From top of Motherboard to tip top of case is about 120 mm and it is best to leave a little space to spare imo.

The Scythe Ninja Mini fits ok. Just limit height to under 120 mm and you should be ok.

En in dit topic worden enkele suggesties voor de Antec kast gedaan, welliswaar de NSK-2400, maar die is hetzelfde qua afmetingen.

En je vroeg naar foto's van de SV serie van Silverston, die stonden in genoemde linkjes; klik (S14V) & klik (S16V)

Voor een redelijk goed overzicht voor alternatieve kasten; heb je dit uitgebreide topic (klik) bekeken?

En naturlijk is je eerste setup beter, want ja die 2600 neemt voor een heel groot deel de decoding van video materiaal voor z'n rekening. En dat is nog altijd beter dan de onboard, de 690G kan in beginsel ook niet echt (al het) HD materiaal vlekkeloos weergeven, zonder al te zware CPU. Hij is ook niet DirectX10 (maar nog 9).

Maar die zou je er altijd nog later in kunnen zetten toch? Als je een beetje compleet HTPC-achtig moederbord wil met alle toeters en bellen zit er idd tegenwoordig vaan ook video op. Aan de andere kant ga je wellicht een boel dingen hiervan toch niet gebruiken die een ander (ik, zei de gek) nou juist wel gebruikt: audio (doe jij niet), firewire (weet ik niet?) en dus evt. de onboard video. Maar zoals gezegd, vele mATX boards komen met veel toeters en bellen......

rikrik

Volgens mij probeer je nu een ATX board (GA-MA69G-S3H) in een mATX behuizing (Antec Veris Fusion 430) te stoppen. Je kunt wel voor het mATX broertje gaan, de GA-MA69G-S2H.

kaajee

Citaat van: rikrik op november 22, 2007, 09:51:52
Volgens mij probeer je nu een ATX board (GA-MA69G-S3H) in een mATX behuizing (Antec Veris Fusion 430) te stoppen. Je kunt wel voor het mATX broertje gaan, de GA-MA69G-S2H.

Scherp!

om het even volledig te krijgen: het gaat om deze 2: GA-MA69GM-S2H (mATX) en z'n grote broer of zus: GA-MA69G-S3H (ATX) (de M van Micro  :P staat er ook nog tussen)

Maar hij moet toch al zagen/dremelen ivm de Arctic Cooling Freezer 64 Pro dus dan kan ie in een moeite een stukkie van het mb afhalen...... :P :P

Ghosty J

wat ik je kan aanraden is een core 2 duo systeem met Asus componenten
mobo Asus p5k  €90.-
intel Q6600 € 219
Corsair 6400 2 gig 2x 1gig €50.- (is sneller dan kingston, Toms hardware)
Asus EN8800GT €200.-
Samsung SpinPoint T166, 500GB €80.-

je kan misshien wat besparen op  de videokaart!
volgens mij is de onboard geluidskaart prima te doen!

hier een artikel op tweakers over de amd rommel
http://core.tweakers.net/nieuws/50442/amd-phenom-x4-processors-getest.html
hier een test over amd rommel
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3153&p=1
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

rikrik

Citaat van: kaajee op november 22, 2007, 09:57:51
.............
Maar hij moet toch al zagen/dremelen ivm de Arctic Cooling Freezer 64 Pro dus dan kan ie in een moeite een stukkie van het mb afhalen...... :P :P

;D ;D
Ik heb zelf de Cooler Master Vortex 752 ingebouwd in m'n fusion v2, past perfect, zelfs nog ruimte over en superstil: http://www.thinkcomputers.org/index.php?x=reviews&id=656

Heb je trouwens geen draadloos toetsenbordje nodig? Zo ja, pak de Trust KB-2950, die heeft een fijne trackball, ik had eerst het microsoft mce toetsenbord, maar werd helemaal gek van die nipple muis.

kaajee

Als je stil en relatief goedkoop wil, kan ik je het volgende evt. aanraden:
Neem de standaard AMD cooler die toch al meegeleverd word.
Haal de fan daarvan eraf (die maakt het geluid per slot), het blok alleen is prima!

Neem een fanadapter van bijv. 80mm naar 120mm (4-5 euro, daarmee kun je dus een 120mm fan plaatsen waar normaal een 80mm zit):

Neem een 120mm fan naar keuze: afweging budget & stilte. De luchtverplaatsing maakt niet zoveel uit want die is toch al vele malen meer dan de standaard fan. Vervolgens kun je of deze 120mm fan software matig laten regelen danwel in de BIOS, danwel met proggies als Speedfan.
Goeie kandidaten zijn:

(hier staat een hele lijst met 120mm fans)

Zo krijg je een custom made, stille, goeie koeling voor je CPU.

rikrik

Citaat van: kaajee op november 22, 2007, 11:24:47
Als je stil en relatief goedkoop wil, kan ik je het volgende evt. aanraden:
Haal de fan daarvan eraf (die maakt het geluid per slot), het blok alleen is prima!

Neem een fanadapter van bijv. 80mm naar 120mm (4-5 euro, daarmee kun je dus een 120mm fan plaatsen waar normaal een 80mm zit):

Neem een 120mm fan naar keuze: afweging budget & stilte. De luchtverplaatsing maakt niet zoveel uit want die is toch al vele malen meer dan de standaard fan. Vervolgens kun je of deze 120mm fan software matig laten regelen danwel in de BIOS, danwel met proggies als Speedfan.
Goeie kandidaten zijn:

(hier staat een hele lijst met 120mm fans)

Zo krijg je een custom made, stille, goeie koeling voor je CPU.

Of je geeft gewoon 20 tientjes uit voor een vortex 752...  ;)

kaajee

Citaat van: rikrik op november 22, 2007, 11:53:12
Of je geeft gewoon 20 tientjes uit voor een vortex 752...  ;)
Ja, kan ook, dat van mij kost 10eu en is dan stiller.......

Xstream

Citaat van: rikrik op november 22, 2007, 09:51:52
Jemig, inderdaad, hehe :D Thanks. Ik was ook naar ATX kasten aan het kijken, maar kwam er niet uit dus heb voor het idee de Fusion er nog even bij gedaan, alleen even geen rekening gehouden met mATX :)

Ik begrijp dat de CFP 64 ook niet in de kast past?

CiteerAls je stil en relatief goedkoop wil, kan ik je het volgende evt. aanraden:

Hehe, creatief, zeker een goede oplossing. Alleen weet ik niet of ik zover wil gaan ... we zien wel :P

Citaat van: Ghosty J op november 22, 2007, 10:01:27
wat ik je kan aanraden is een core 2 duo systeem met Asus componenten
mobo Asus p5k  €90.-
intel Q6600 € 219
Corsair 6400 2 gig 2x 1gig €50.- (is sneller dan kingston, Toms hardware)
Asus EN8800GT €200.-
Samsung SpinPoint T166, 500GB €80.-

je kan misshien wat besparen op  de videokaart!
volgens mij is de onboard geluidskaart prima te doen!

Mja, dit vind ik dus echt nergens op gebaseerd. Ok, de AMD presteert minder, maar kost dan ook een stuk minder. Je hebt het hier over een prijs van 650,- euro exclusief case, voeding, controllers, geluidskaart. Het gaat hier in eerste instantie om een goede mediacenter te bouwen. Secundair zou ik games ook leuk vinden. En een Quad core wordt nog amper ondersteund naar mijn weten, dus dat is inefficient in mijn ogen.

Toetsenboard is een goed punt inderdaad :)

Maar even terugkomend op m'n vragen. De HD2600 Pro is toch een veel betere deal dan een mobo met gpu? Het is net zo duur namelijk ...
Gezien de voorruitzichten met de nieuwe chipsets en de veel beloofde next gen van de Ati HD lijn wil ik niet teveel investeren en over +- een jaar een upgrade doen. Overigens heb ik nu een TV die to 720p afspeelt, maar deze wil ik mogelijk ook verkopen en er een 1080p scherm voor terug halen. Dus een 1080p geschikt systeem lijkt me in ieder geval lekker voor de toekomst.

Over het audio verhaal, dit zal ik even toelichten:
Ik heb nu een omgebouwde Xbox - nadeel = geen HD
Ik heb een Xbox 360 staan - nadeel = veel te beperkt in afspeelmogelijkheden en een hoop gekloot om het werkend te krijgen. Geen HD en streamen lukt me niet en schijnt alleen met WMV te gaan.
Ik heb een Marantz DV7001 staan, maar die staat gewoon stof te happen omdat ik nu bijna alles vanaf m'n xbox nog steeds speel. Ook al is de beeld en geluids kwaliteit veel beter merk ik dat ik direct afspelen van m'n Xbox makkelijker vind.
Dus de DV7001 gaat er waarschijnlijk uit en wil er een hoogwaardige HTPC voor terug. Dit hoeft in mijn ogen geen 1000 euro te kosten. En heb dan ook zeker geen Quad core nodig.
Ik heb nu een desktop staan met de Asus P5B Deluxe die met de SR8500 verbonden is en die speelt altijd stereo af. Ook als het DD5.1 of DTS is. Kortom, ik heb weinig vertrouwen in onboard audio en wil toch zo goed mogelijke kwaliteit hebben. Ik heb tenslotte een mooie KEF iQ set en REL Sub staan en dan wil ik niet gaan kloten met stereo geluid die ik dan met m'n receiver naar DTS turn of virtual surround. Gewoon DTS, DD5.1 etc doorsturen zoals het bedoelt is. Leuke van de Agrippa kaart is dat ze overal de Marantz als voorbeeld geven om aan te geven dat het super samenwerkt, maargoed, kan misleiding zijn natuurlijk :) Een goede geluidskaart gaat ook jaren mee en is dus een relatieve investering, waar een mobo/vga etc al sneller vervangen moeten worden om bij te blijven. Dus voor de audiofielen onder ons, iemand advies m.b.t. de geluidskaart?

rikrik

Ben nu aan het kloten met de ir receiver van de Fusion 430. Krijg het allemaal niet werkend, maar dat schijnt te kloppen, zie de eerste post:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1232125
"Daarnaast word er voor de IR ontvanger GEEN software meegeleverd. Het is NIET mogelijk om je remote te programmeren en de enige afstandsbediening waar het mee werkt is een originele windows MCE Remote. Deze is ook niet meegeleverd. Zelfs met een XBOX360 remote met MCE knoppen werkt het niet."

Ik krijg het ook niet werkend met mijn Philips SRM7500 Vista certified remote en ook niet met m'n Trust KB 2950 toetsenbord.  >:(

Sowieso werkt de ir receiver alleen als de VFD (LCD) aanstaat, maar die wil ik juist uit hebben staan, maar goed de ir receiver werkt toch niet, dus dat probleem heb ik niet.. ???

kaajee

Citaat van: rikrik op november 22, 2007, 14:15:00
Ben nu aan het kloten met de ir receiver van de Fusion 430. Krijg het allemaal niet werkend, maar dat schijnt te kloppen, zie de eerste post:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1232125
"Daarnaast word er voor de IR ontvanger GEEN software meegeleverd. Het is NIET mogelijk om je remote te programmeren en de enige afstandsbediening waar het mee werkt is een originele windows MCE Remote. Deze is ook niet meegeleverd. Zelfs met een XBOX360 remote met MCE knoppen werkt het niet."

Ik krijg het ook niet werkend met mijn Philips SRM7500 Vista certified remote en ook niet met m'n Trust KB 2950 toetsenbord.  >:(

Sowieso werkt de ir receiver alleen als de VFD (LCD) aanstaat, maar die wil ik juist uit hebben staan, maar goed de ir receiver werkt toch niet, dus dat probleem heb ik niet.. ???

Lijkt me een probleem op zich en weinig direct met dit topic te maken. Ik zou een nieuw topic openen om 'vervuiling' ietwat tegen te gaan, bovendien dan veel meer kans op antwoorden lijkt me......

rikrik

Citaat van: kaajee op november 22, 2007, 14:18:26
Lijkt me een probleem op zich en weinig direct met dit topic te maken. Ik zou een nieuw topic openen om 'vervuiling' ietwat tegen te gaan, bovendien dan veel meer kans op antwoorden lijkt me......

Hij vraagt om commentaar over zijn te bestellen htpc, heeft een Fusion 430 op zijn lijstje staan en ik waarschuw hem voor de beperkingen van de ir-receiver, past toch redelijk bij dit topic lijkt me.

kaajee

Citaat van: Xstream op november 22, 2007, 14:04:32
.......

Ik begrijp dat de CFP 64 ook niet in de kast past?
blijkbaar dus niet, althans niet zonder zagen oid.

Maar even terugkomend op m'n vragen. De HD2600 Pro is toch een veel betere deal dan een mobo met gpu? Het is net zo duur namelijk ...
Gezien de voorruitzichten met de nieuwe chipsets en de veel beloofde next gen van de Ati HD lijn wil ik niet teveel investeren en over +- een jaar een upgrade doen. Overigens heb ik nu een TV die to 720p afspeelt, maar deze wil ik mogelijk ook verkopen en er een 1080p scherm voor terug halen. Dus een 1080p geschikt systeem lijkt me in ieder geval lekker voor de toekomst.
Als ik dit zo hoor zou ik voorlopig geen HD2600 nemen. De 690G zal 720p prima weer kunnen geven (1080p wordt lastiger), je hebt voorlopig genoeg aan 720p totdat je nwe scherm komt. Tegen die tijd kun je altijd een losse/aparte videokaart nemen. Wie weet wat er dan weer op de markt is en tegen nog goedkopere prijzen.......
Anders nu een mATX nemen zonder video maar met een losse HD2600. Maar een mATX vinden die nog goedkoper is dan die je nu op het oog hebt wordt nog heel lastig.
Dus ga je nu voor een 'besparing' van 75eu omdat je nog geen aparte videokaart neemt of geef je 75eu extra uit voor iets wat (nog) niet per se nodig is.....

Over het audio verhaal, dit zal ik even toelichten:
Ik heb nu een omgebouwde Xbox - nadeel = geen HD
Ik heb een Xbox 360 staan - nadeel = veel te beperkt in afspeelmogelijkheden en een hoop gekloot om het werkend te krijgen. Geen HD en streamen lukt me niet en schijnt alleen met WMV te gaan.
Ik heb een Marantz DV7001 staan, maar die staat gewoon stof te happen omdat ik nu bijna alles vanaf m'n xbox nog steeds speel. Ook al is de beeld en geluids kwaliteit veel beter merk ik dat ik direct afspelen van m'n Xbox makkelijker vind.
Dus de DV7001 gaat er waarschijnlijk uit en wil er een hoogwaardige HTPC voor terug. Dit hoeft in mijn ogen geen 1000 euro te kosten. En heb dan ook zeker geen Quad core nodig.
Ik heb nu een desktop staan met de Asus P5B Deluxe die met de SR8500 verbonden is en die speelt altijd stereo af. Ook als het DD5.1 of DTS is. Kortom, ik heb weinig vertrouwen in onboard audio en wil toch zo goed mogelijke kwaliteit hebben. Ik heb tenslotte een mooie KEF iQ set en REL Sub staan en dan wil ik niet gaan kloten met stereo geluid die ik dan met m'n receiver naar DTS turn of virtual surround. Gewoon DTS, DD5.1 etc doorsturen zoals het bedoelt is. Leuke van de Agrippa kaart is dat ze overal de Marantz als voorbeeld geven om aan te geven dat het super samenwerkt, maargoed, kan misleiding zijn natuurlijk :) Een goede geluidskaart gaat ook jaren mee en is dus een relatieve investering, waar een mobo/vga etc al sneller vervangen moeten worden om bij te blijven. Dus voor de audiofielen onder ons, iemand advies m.b.t. de geluidskaart?

Ik werk al tijden met de onboard geluidskaarten en vind die goed genoeg. Het feit dat de jouwe momenteel alleen stereo af speelt hoeft niet. De mijne doet alles, ook DTS/DD51. Nadeel is dat ie dit in principe allemaal met 48Khz doet. Dus MP3/WAV (stereo PCM audio) resampled ie van 44,1 naar 48. Er zijn kaarten die dit niet doen idd. Maar dan nog goed uitkijken; soms moet je dit echt in de driver aangeven en doen ze dat niet automatisch. Dan schiet je er mi. nog weinig mee op.
Er zijn ook (onboard) geluidskaarten waarvoor wel een zgn. bitperfect driver voor geschreven is (zodat 44,1 ook als 44,1 doorgegeven wordt en hetezelfde voor 48Khz). Vooralsnog heb ik ze alleen nog maar voor C-Media 8738 / 8768 chipset based kaarten gevonden en niet voor bijv. de Realtek chip die veel op moederborden gebruikt wordt.

kaajee

Citaat van: rikrik op november 22, 2007, 14:23:48
Hij vraagt om commentaar over zijn te bestellen htpc, heeft een Fusion 430 op zijn lijstje staan en ik waarschuw hem voor de beperkingen van de ir-receiver, past toch redelijk bij dit topic lijkt me.

Ligt er aan wat je beoogt: wil je (ook) dat mensen proberen jouw probleem op te lossen? Of is het alleen maar een mededeling?

rikrik

Citaat van: kaajee op november 22, 2007, 14:31:32
Ligt er aan wat je beoogt: wil je (ook) dat mensen proberen jouw probleem op te lossen? Of is het alleen maar een mededeling?

Is er een oplossing dan?

Xstream

Ik vind het wel on topic hoor.
Toch prettig om te weten dat de IR receiver niet goed werkt. Want dat helpt 1 van mijn argumenten als voordeel voor de Fusion ook aardig om zeep. Dan kan ik beter een AB met IR Rec. kopen.
Ook vind ik mATX wel een nadeel. Ik ben ook aan het kijken naar een ATX kast, maar dat wil nog niet helemaal lukken zoals je hebt gemerkt. Eigenlijk vind ik die Chieftec momenteel het mooist, maar echt nog geen enkele review of beoordeling kunnen vinden. Kast dus even terzijde, daar kom ik uiteindelijk wel uit :) Is ook leuk om zo te pielen en rond te scannen natuurlijk :D

Wat je zegt m.b.t. de geluidskaart EN videokaart is erg nuttig. Dat zijn momenteel de 2 vragen die me het meest bezig houden.

Over de geluidskaart. Het is een beetje raar dat de Club3D Theatron Agrippa DTS kaart de C-Media CMI8770 chip heeft. Daar is nog wat onduidelijkheid over aangezien het geen CMI8788 chip is die werd geprezen om z'n kwaliteit en idd onbewerkt doorsturen van audio in welke format dan ook. Deze zit weer wel op de Club3F Theatron DTS kaart die ouder is. Dit geld ook voor de Auzentech X-plosion. Die heeft ook de CMI8770 chip die schijnbaar speciaal voor HDA ontwikkeld is. En Club3D en Auzentech gebruiken beiden deze chip. Deze staan echter niet op de C-Media site vermeld. Hier meer info over de kwestie:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1193244?data%5Bfilter_keywords%5D=CMI8770&data%5Bboolean%5D=AND

Ik ga dit nog even verder uitpluizen :) Kom zo in ieder geval een stuk dichterbij met m'n geluidskaart keuze :D

Xstream

Ik heb nog e.e.a. opgesnord m.b.t. tot geluidskaarten, maar toch vind ik het allemaal wat lastig aangegeven.

de M-Audio Revolution passthroughed, maar of PCM ook gaat is een beetje lastig als je de specs leest:

• PCI solution for high-quality surround sound up to 7.1
• 24-bit/192kHz audio playback on up to 8 channels
• digital out transmits PCM, plus passthrough of AC-3 and DTS
• supports DTS(ES) output and Dolby Digital 5.1 (or EX 6.1) decoding using
• 8 analog line outs (4 stereo 1/8" mini jacks)

Betekent digital out transmits PCM dan ook passthrough of niet ?

Dan is er ook nog de M-Audio AudioPhile 192:

• up to 24-bit/192kHz audio
• 2 balanced analog inputs (1/4" TRS)
• 2 balanced analog outputs (1/4" TRS)
• S/PDIF digital I/O (coaxial RCA connectors) with 2-channel PCM
• SCMS copy protection control
• digital I/O supports surround-encoded AC-3 and DTS pass-through**

** Windows XP required for Dolby Digital and DTS "pass-through"; Mac OS 10.3.4 required for Dolby Digital and DTS "pass-through" with Apple DVD Player

Specifications:
algemeen
• sample rates (kHz): 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192

Die specificeerd in ieder geval 44.1kHz. Alleen zie ik verder niks over (L)PCM. Prijskaartje is echter wel € 175,-

Nadeel blijft dat er geen Vista support is.

Dit vond ik ook nog:
HDA/Auzentech/Bluegear X-Mystique
For the audio enthusiast, keeping things bit accurate is a must, which is why this soundcard also features PCM passthrough in a variety of formats (16 bit/44.1 kHz, 16 bit/48 kHz, and 24 bit/96 kHz).
Bron: Link >>

Auzentech X-Meridian
The digital output, whether it is PCM, DD 5.1, or DTS, has more to do with the receiver than the card itself.  If the user has a budget receiver with inexpensive components, the soundcard will not sound that great when sending out the digital stream.  In a higher quality setup, the tables will turn and people who enjoy listening to digitally encoded content will certainly appreciate the strengths of the X-Meridian.

Bluegears b-Enspirer
PCM playback is outstanding.  It ranges from 16 bit/44 KHz to a whopping 24 bit/192 KHz.  The 24/192 setting is somewhat bittersweet, as most PC class decoders do not support sampling rates that high.  Higher end home receivers do though, so the merits of this product as a HTPC component are really self evident.

Dus AuzenTech schijnt het ook goed voor elkaar te hebben. Alleen nog even uitvogelen of de X-Plosion ook passthroughed, maar ik vermoed van niet. En die gaat sowieso maar tot 96KHz dacht ik ipv 192KHz wat bij de betere kaarten het geval is.