"iets waar al JAREN en JAREN zeer grote groepen van mensen onderzoek naar doen"

Gestart door dekkersj, november 19, 2007, 00:29:13

Vorige topic - Volgende topic

Sander Sassen

Anton,

CiteerAls een elektrotechnisch ingenieur mij vertelt dat er door het te veranderen van de capacitieve, inductieve en/of weerstandswaarden van een kabel geen elektrisch verschil te zien is.

Dat kan, dan zijn de verschillen dusdanig klein dat de netto bijdrage verwaarloosbaar is. Zie 't alsof je twee korrels suiker in je koffie doet, dat proef je niet, of een scheet laat tijdens een Van Halen concert, die hoor je niet, daarmee is de waarneembaarheid te klein om door onze zintuigen opgepikt te worden. En wat blijkt, bij het direct ABX schakelen hoort niemand een verschil, wat is dan de variabele in deze vergelijking? Juist, de mens, of liever gezegd zijn bonte verzameling van wensen, verlangens, verwachtingspatronen, e.d. die hij loslaat op een kabel of willekeurig ander produkt die z'n waarneming in hoge mate subjectiveren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

dekkersj

Citaat van: scrutinizer op november 26, 2007, 14:30:46

Als een elektrotechnisch ingenieur mij vertelt dat er door het te veranderen van de capacitieve, inductieve en/of weerstandswaarden van een kabel geen elektrisch verschil te zien is.
[...]
Oh zo, tsja Sander (heey welkom terug!) heeft het eigenlijk al verwoord. Soms is een kwantificatie van het probleem (en oplossing) noodzakelijk om spijkers met koppen te slaan. Hier gaat het om netsnoeren en je moet een wel heel erg vreemde kabel gebruiken wil dat mis gaan. Of zelfs maar een verandering teweeg brengen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

reMC

Citaat van: Audioloog op november 26, 2007, 13:40:30
Nu snap ik waarom de Gamma geen violen verkoopt  ;D  ;)

Citaat van: Raphie op november 26, 2007, 14:16:19
moet de eerste MDF viool nog tegenkomen ;D ReMC je slaat de spreekwoordelijke plank weer eens heerlijk mis  ;D
Wat een op ambachtelijke sentiment leest geschoeide Pseudo wetenschap bral je weer uit.............  :P

Jongens :o Het was een zeer makkelijk voorbeeld om te illustreren wat ik bedoel. Juist het feit DAT de eerste MDF-viool nog niet is geproduceerd ondersteunt dat ;)

Raphie

Citaat van: reMC op november 26, 2007, 15:42:27
Juist het feit DAT de eerste MDF-viool nog niet is geproduceerd ondersteunt dat ;)

Ja, zo lust ik er ook nog wel een!  ;D
Waarom zijn interlinks van koper en niet van (met water gevulde) tuinslang? beiden geleiden toch?
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op november 26, 2007, 15:44:02
Waarom zijn interlinks van koper en niet van (met water gevulde) tuinslang? beiden geleiden toch?
Correctie, zuiver water geleidt niet!  ;D
(overigens kraanwater ook nauwelijks vergeleken met een koperdraad :P )

reMC

Over de plank mis slaan gesproken :-*

Audiofiel

Aangezien koper beter electrisch geleidend is en water eigenlijk alleen goed is voor een thermische geleiding. Kom op, Raphie, dat weet je toch wel? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Audiofiel op november 26, 2007, 15:47:08
Aangezien koper beter electrisch geleidend is en water eigenlijk alleen goed is voor een thermische geleiding. Kom op, Raphie, dat weet je toch wel? ;D

Huh.. nee ;D ik ben dom en laat me graag alles aanpraten en pseudo wetenschappelijk verklaren  ;D  ;D
JBL PRX Power!

Audiofiel

Citaat van: Raphie op november 26, 2007, 15:47:13
ok, dan vul je ze met jouw (ge)zeik  ;D

Waar is dat nou voor nodig, waarom speel je steeds op de man, Raphie? ::)

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Weer inhoudelijk: mijn stukje ging over het feit dat vele ontwerpers van overal op de wereld met dezelfde ontwikkelmethoden tot dezelfde conclusies komen. Net zoals die tien vioolbouwers zouden doen ;)

garmtz

Raphie, je slaat wild om je heen, maar volgens mij heb jij ondanks je technische achtergrond naar ik vermoed bitter weinig dieptekennis van audio/materiaalkunde.

Raphie

Citaat van: garmtz op november 26, 2007, 15:50:20
Raphie, je slaat wild om je heen, maar volgens mij heb jij ondanks je technische achtergrond naar ik vermoed bitter weinig dieptekennis van audio/materiaalkunde.

Valt op zich wel mee  ;D
gelukkig worden de meesten in dit topic niet gehinderd door een "diepte" kennisniveau op "audio" en "materiaalkunde" waar kan je dit trouwens studeren?  :P
JBL PRX Power!

dekkersj

Citaat van: reMC op november 26, 2007, 15:49:43
Weer inhoudelijk: mijn stukje ging over het feit dat vele ontwerpers van overal op de wereld met dezelfde ontwikkelmethoden tot dezelfde conclusies komen. Net zoals die tien vioolbouwers zouden doen ;)
Inhoudelijk? Die ontwerpers waar jij het over hebt, zouden eens een down-to-earth cursus moeten volgen of iets dergelijks. Even met de benen weer op deze aarde.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

garmtz

scrutinizer

Sander,

Citaat van: Sander Sassen op november 26, 2007, 14:57:02
Anton,

Dat kan, dan zijn de verschillen dusdanig klein dat de netto bijdrage verwaarloosbaar is. Zie 't alsof je twee korrels suiker in je koffie doet, dat proef je niet, of een scheet laat tijdens een Van Halen concert, die hoor je niet, daarmee is de waarneembaarheid te klein om door onze zintuigen opgepikt te worden. En wat blijkt, bij het direct ABX schakelen hoort niemand een verschil, wat is dan de variabele in deze vergelijking? Juist, de mens, of liever gezegd zijn bonte verzameling van wensen, verlangens, verwachtingspatronen, e.d. die hij loslaat op een kabel of willekeurig ander produkt die z'n waarneming in hoge mate subjectiveren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Wat ik helder wilde krijgen met mijn vraag aan Jacco,en nu dus ook van jou....is er elektrisch een verschil.
Dat is nu duidelijk toch?
Hoe groot de invloed er gehoormatig door is subjectief of niet, is voor jou of jullie ook niet te onderbouwen en blijft dus een kwestie van de luisterervaring van het individue.

Daarnaast wil ik nog wel een stukje kwijt betreffende het meten van apparatuur; Zowel John Atkinson van (Stereophile) als Tom Colangelo (ML, Cello en Viola) hebben ooit aangegeven dat er gevallen bekend zijn waar het niet duidelijk was of de grenzen van het 'apparaat' of de 'meetapparatuur' in kaart gebracht werd, en dat gebruikmakend van AudioPrecision en Rhode & Schwartz.
Dat uit hun ervaring verkregen geeft mij inzicht genoeg om op meetapparatuur alleen ook niet blind te gaan.

Groet,
Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

reMC

Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 15:55:01
Inhoudelijk? Die ontwerpers waar jij het over hebt, zouden eens een down-to-earth cursus moeten volgen of iets dergelijks. Even met de benen weer op deze aarde.

Ik boek direct een aantal vliegtickets om het tegen ze te zeggen ::)

Raphie

Ik ben gewoon enigsins allergisch voor mensen die audio benaderen/marketen vanuit de "emotionele" ambachtelijke hoek.
vergelijkingen met Violenbouwers, switzerse horlogemakers uit de 19e eeuw, natuurlijke grondstoffen. Consensatoren "gepelt" (pun intended!  >:D ) en gerold in met kattepis doordrenkte cubaanse tabaksbladeren. Dat is gewoon een cultuurtje van "gebakken lucht" waar men huisvlijt de hemel in prijst voor exorbitant hoge prijzen. De personen op dit forum die dit evangelie blind uitdragen, zijn dezelfde personen die met hetzelfde gemak een Cambridge of Roksan CD speler afbranden, terwijl ze zelf nog geeneens succesvol een DAC kunnen assembleren.

Laten we a.u.b. terug gaan naar een elementaire discussie op basis van exacte wetenschappen. In plaats van te strooien met niet toepasselijke metaforen, die geen enkel ander doel dienen dan een wenselijke associate met sentiment.

JBL PRX Power!

dekkersj

Citaat van: scrutinizer op november 26, 2007, 16:00:40
Sander,

Wat ik helder wilde krijgen met mijn vraag aan Jacco,en nu dus ook aan jouw....is er elektrisch een verschil.
Dat is nu duidelijk.
Hoe groot de subjectieve invloed er gehoormatig door is, is voor jou of jullie ook niet te onderbouwen...
Nou, als ik mijn best zou doen, lukt dat wel. Maar het is te absurd voor woorden om er langer dan 5 seconden mee bezig te zijn.

Groet,
Jacco

Sander Sassen

Anton,

CiteerZowel John Atkinson van (Stereophile) als Tom Colangelo (ML, Cello en Viola) hebben ooit aangegeven dat er gevallen bekend zijn waar het niet duidelijk was of de grenzen van het 'apparaat' of de 'meetapparatuur' in kaart gebracht werd, en dat gebruikmakend van AudioPrecision en Rhode & Schwartz.
Dat uit hun ervaring verkregen geeft mij inzicht genoeg daar niet alleen blind op te gaan.

Daar kan ik niks mee, da's zonder gedetailleerde info over wat er gemeten is en onder welke condities totaal waardeloze informatie. Om daar conclusies aan te verbinden, of te gebruiken als referentie om een argument kracht bij te zetten, vind ik het totaal onbruikbaar.

CiteerHoe groot de subjectieve invloed er gehoormatig door is, is voor jou of jullie ook niet te onderbouwen en blijft dus een kwestie van de luisterervaring van het individue.

Nee, da's nu juist de clou van 't hele verhaal, sommige mensen horen van alles, anderen horen helemaal niks, dus de subjectieve luisterervaring omvat een breed skala aan indrukken. Daarmee is toch gelijk helder dat de faktor in de vergelijking de mens is en niet de kabel? Als je ABX gaat vergelijken, zul je zien dat er weinig tot niets van deze verschillen overblijft, iig. niet iets wat een statistisch bepaald gemiddelde overstijgt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

reMC

Raphie, ten eerste: noem me gewoon bij mijn naam. Ten tweede: mijn dac staat gewoon te spelen hoor.

We weten intussen allemaal dat jij meer neigt naar de technische- dan de luisterbare kant, maar dat is natuurlijk geen reden (en hier komt een dooddoener) een aantal zaken feitelijk af te doen als onzin terwijl je klankmatig geen idee hebt waar je het over hebt.

Audio is nou eenmaal niet voor iedereen een zaak van getalletjes goed op een rijtje zetten en een fabricagemachine het werk laten doen. Het is net zo goed geen zaak van voodoo, tabaksbladeren of hoe men het ook noemt. Er zit nog zoveel tussen en dat wordt nogal vaak vergeten.

dekkersj

Citaat van: reMC op november 26, 2007, 16:37:01
[...]
een zaak van getalletjes [...] geen zaak van voodoo, tabaksbladeren
[...]
Er zit nog zoveel tussen en dat wordt nogal vaak vergeten.
Zou je een uitgebreide samenvatting kunnen geven? Ik ben namelijk erg benieuwd.

Groet,
Jacco

reMC

Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 16:42:11
Zou je een uitgebreide samenvatting kunnen geven?

En weer een volgende ja/nee discussie starten? Nee, bedankt ;)

dekkersj

Citaat van: reMC op november 26, 2007, 16:44:20
En weer een volgende ja/nee discussie starten? Nee, bedankt ;)
Oh, dus je doet een grote uitspraak maar je wilt er niet verder op ingaan? Beetje flauw.

Groet,
Jacco

Raphie

Citaat van: dekkersj op november 26, 2007, 16:42:11
Zou je een uitgebreide samenvatting kunnen geven? Ik ben namelijk erg benieuwd.

Groet,
Jacco

anders ik wel.
Noem ik man en paard, dan voeg jij de daad bij het woord ok?!?  ::)
JBL PRX Power!