"iets waar al JAREN en JAREN zeer grote groepen van mensen onderzoek naar doen"

Gestart door dekkersj, november 19, 2007, 00:29:13

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: scrutinizer op november 20, 2007, 11:28:57
Maar hoe verklaren we anderzijds, dat er ondanks alle ABX testen die er over de tijd gedaan zijn,  nog geen verschil te zien is in aanschaf en gebruik van het 'betere' hifi materiaal.  Misschien een dwangmatig koopgedrag van het individue? ::) ;)

We zijn nog geen eens op het welles/nietes punt aanbeland. De uitkomst van welke test dan ook, is wat mij betreft nog steeds geheel open.
Waar de schoen wringt is dat de "believers" o geen enkele manier concreet durfen te worden. Het erg moeilijk om samen iets constructiefs en concreets op te zetten als alle alternatieven van tafel worden geschoven. Dan blijft er dus maar één conclusie over: Het horen van een verschil is een dusdanig complex iets, dat dat met gevestigde wetenschappen/meet methodes  niet is te verklaren/vast te leggen.

Wat me dan terugbrengt naar m'n eerdere analogie: "God bestaat, hij heeft alleen besloten zich nog niet aan jou te openbaren"......... met dit middeleeuwse standpunt moet je dus blijkbaar ook de "high End audio" arena betreden
En "als je in God gelooft dan zal hij zich openbaren" (of zoals in HiFiland, "als je in de verschillen gelooft, ga je ze vanzelf horen" > Audiofiel (Sociologie) hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik je gelijk moet geven.  ;D
JBL PRX Power!

Audiofiel

Citaat van: Raphie op november 20, 2007, 11:20:47
Ik gooi in dit topic denk ik maar de handdoek in de ring: almachtig Audiofiel, ik geef mij gewonnen :-*

Erg flauw. En bovendien is dreigen met die handdoek bluf van jou.

Citaat van: Raphie op november 20, 2007, 11:43:46
Waar de schoen wringt is dat de "believers" o geen enkele manier concreet durfen te worden.

Daar wil ik twee dingen over zeggen:
- Ten eerste hoeven 'believers' – zoals jij ze noemt – helemaal niets te bewijzen. Een christen gaat ook geen energie steken in het bewijzen dat God bestaat. Laat de atheïst daar zijn energie maar in steken... ;D
- Ten tweede ben jij zelf meer believer dan ik, dus waarom wordt je zelf dan niet concreet. Je stelt je nu op als een buitenstaander, een toeschouwer, en hebt commentaar op andere 'believers'. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2007, 11:51:50
Erg flauw. En bovendien is dreigen met die handdoek bluf van jou.
Je kent me te goed  ;D

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2007, 11:51:50
Daar wil ik twee dingen over zeggen:
- Ten eerste hoeven 'believers' – zoals jij ze noemt – helemaal niets te bewijzen. Een christen gaat ook geen energie steken in het bewijzen dat God bestaat. Laat de atheïst daar zijn energie maar in steken... ;D
- Ten tweede ben jij zelf meer believer dan ik, dus waarom wordt je zelf dan niet concreet. Je stelt je nu op als een buitenstaander, een toeschouwer, en hebt commentaar op andere 'believers'. ::)

Ik ben zelf een believer: ik hoorde DUIDELIJKE verschillen bijv tussen de Transparent Super XL en de Cardas Neutral Reference. hetzelfde heb ik ervaren met de MIT Digital Reference en de W&M LS-01's
Dus ik ontken ook nergens dat ik verschillen hoor. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig, wat het nu maakt dat ik deze verschillen hoor. dat moet toch te verklaren zijn? (waarom zit er anders zo'n gigantische industrie achter?)

Op het moment dat ik vragen heb, ben ik altijd kritisch, dit is soms ook nodig om je topicgenoten scherp te krijgen. Ik wil gewoon graag verklaart hebben, waarom ik hoor wat ik hoor, het gewoon accepteren en er van genieten is voor mij niet goed genoeg. Ik ben een rationeel persoon en wil/moet dit dus kunnen verklaren om het te kunnen accepteren
JBL PRX Power!

garmtz

Ik denk dat we elkaar dan de hand kunnen schudden Raphie, ik zit in hetzelfde bootje als jij, inclusief een technische achtergrond die me niets helpt in deze... ;)

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Raphie

Toch zou ik best wel eens aan een ABX willen meedoen, al was het maar om te kijken of ik "onder druk" tot andere conslusies kom dan in m'n ontspannen eigen omgeving
JBL PRX Power!

Audiofiel

Citaat van: Raphie op november 20, 2007, 12:08:10
Toch zou ik best wel eens aan een ABX willen meedoen, al was het maar om te kijken of ik "onder druk" tot andere conslusies kom dan in m'n ontspannen eigen omgeving

Niemand houdt jou tegen, Raphie. Ga er voor. Wordt concreet! >:D

MadEd

Ik blijf het vreemd vinden dat men de (neuro)psychologische factoren nooit serieus neemt voor het te horen verschil. Waarom post er hier niemand met een Msc neurologie of psychologie?

chansig

Citaat van: MadEd op november 20, 2007, 18:42:28
Ik blijf het vreemd vinden dat men de (neuro)psychologische factoren nooit serieus neemt voor het te horen verschil. Waarom post er hier niemand met een Msc neurologie of psychologie?

De psychologie gaat geen antwoord kunnen geven op dit mooie fenomeen. Ik ben geen psycholoog weet er wel het eea van af. De factoren waarop jij doelt zijn individuele factoren en daarom totaal niet belangrijk voor een test...wel als je wilt onderzoeken waarom de ene mens wel een verschil hoort en de ander niet..

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Harry HT

Hi Ed,
Citaat van: MadEd op november 20, 2007, 18:42:28
Nou ik denk dat we met elkaar ook best wel ver kunnen komen :)

Zie onderstaande link naar een topic dat ik heb geopend n.a.v. dit topic.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=67251.0#new

Ik ben benieuwd naar je mening  8)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

daffy

Wat ik in de discussies in kabeltopics eigenlijk weinig tegenkom is het fenomeen dat de "klankomschrijving" van een bepaalde kabel zeg merk: x type: y  door diverse personen onafhankelijk van elkaar meestal of i.i.g heel vaak met elkaar in overeenstemming is.

versimpeld voorbeeldje(en niet bedoeld om  merken af te kraken): Nordost xy- helder,snel,mager
                                                                                        Van den Hul xy - warm,wollig,vet

rarara politiepet hoe kan dit vraag ik mij dan af. massahysterie  ??? of toch een bepaald klankarakter van een kabel  ???

grtjzz Daffy  ???
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

MadEd

Citaat van: chansig op november 20, 2007, 19:52:37
De psychologie gaat geen antwoord kunnen geven op dit mooie fenomeen. Ik ben geen psycholoog weet er wel het eea van af. De factoren waarop jij doelt zijn individuele factoren en daarom totaal niet belangrijk voor een test...wel als je wilt onderzoeken waarom de ene mens wel een verschil hoort en de ander niet..

Gr Hans

Ik heb het niet persé over een test. Maar meer om in het achterhoofd te houden dat dat een hele plausibile oorzaak kan zijn voor de oorzaak dat mensen verschillen horen. Als mensen een duur product zien dat er ook nog eens heel mooi uitziet en ze op zoek zijn naar verbetering, heb je geen idee wat dat allemaal met een mens kan doen. En daarbij komen ook nog fysiologische en mentale oorzaken van hoe verschillend je geluiden ervaart.

Het probleem is dat dit moeilijk in een test valt vast te leggen, aangezien bij elke test men anders is op mentaal en fysiologisch gebied.

CiteerWat ik in de discussies in kabeltopics eigenlijk weinig tegenkom is het fenomeen dat de "klankomschrijving" van een bepaalde kabel zeg merk: x type: y  door diverse personen onafhankelijk van elkaar meestal of i.i.g heel vaak met elkaar in overeenstemming is.

versimpeld voorbeeldje(en niet bedoeld om  merken af te kraken): Nordost xy- helder,snel,mager

rarara politiepet hoe kan dit vraag ik mij dan af. massahysterie  Huh of toch een bepaald klankarakter van een kabel  Huh

grtjzz Daffy  Huh

En daar komt het volgende probleem weer. Dit zijn met -alle respect- compleet nietszeggende termen. Wat is helder, wat is snel, wat is mager? Wat is warm, wat is wollig, wat is vet? Helder en warm en snel kan ik me nog enigszins iets bij voorstellen, maar vet, mager, wollig? En aangezien een ieders gehoor ander werkt, hanteert iedereen voor zichzelf andere definities van die termen. Voorzover die te definiëren vallen. Probeer  maar te beschrijven wat een mager en wat een vet geluid is.

chansig

Citaat van: daffy op november 20, 2007, 23:18:22
Wat ik in de discussies in kabeltopics eigenlijk weinig tegenkom is het fenomeen dat de "klankomschrijving" van een bepaalde kabel zeg merk: x type: y  door diverse personen onafhankelijk van elkaar meestal of i.i.g heel vaak met elkaar in overeenstemming is.

rarara politiepet hoe kan dit vraag ik mij dan af. massahysterie  ??? of toch een bepaald klankarakter van een kabel  ???

grtjzz Daffy  ???

Ach..dat zelfde geld voor auto's, versterker merken etc etc. Mssa hysterie is ietwat overdreven, maar de mens is en blijft een kudde dier..

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

garmtz

Ik denk dat die beschrijvingen gewoon in het algemeen kloppen. Tenminste, dat zijn exact mijn ervaringen met beide merken, zelfs nog voor ik er iets over las (ik vergeleek destijds de v.d. Hul Royal Jade met een Chord Flatline en kwam exact tot die conclusie, onafhankelijk van beschrijvingen van anderen). Psychoakoestiek? Ik betwijfel het.

MadEd

Citaat van: garmtz op november 21, 2007, 08:52:10
Ik denk dat die beschrijvingen gewoon in het algemeen kloppen. Tenminste, dat zijn exact mijn ervaringen met beide merken, zelfs nog voor ik er iets over las (ik vergeleek destijds de v.d. Hul Royal Jade met een Chord Flatline en kwam exact tot die conclusie, onafhankelijk van beschrijvingen van anderen). Psychoakoestiek? Ik betwijfel het.

Hoewel ik niet kan zeggen dat jij ongelijk hebt, lijkt het me toch sterk dat iedereen dat waarneemt. Iedereen houdt van een eigen 'sound' en iedereen hoort anders, dus lijkt het mij praktisch gezien onmogelijk dat iedereen dezelfde definities hanteert voor de audiotermen die hier langskwamen, laat staan dat die termen überhaupt duidelijk te definiëren zijn.

garmtz

Raphie

klopt, ik vind v/d Hul ook te donkel/wollig/versmeerd
Ik vind het mid en hoog van nordost erg mooi sprankelend en snel, alleen dat gaat weer ten koste van het laag.
Ik vind Transparent en MIT bijv net té HiFi klinken (aangezet hoog en laag t.o.v. mid)
Ben op mijn set uitgekomen op Cardas (neutral reference) matched in mijn set precies goed
JBL PRX Power!

)p(

Citaat van: daffy op november 20, 2007, 23:18:22

grtjzz Daffy  ???

I zou wel eens onderzocht willen zien hoe naast prijs de uitspraken van audiofielen correleren met eigenschappen van het uiterlijk van de kabels... >:D

Anyway hier komen we nooit uit...sceptici als ik kunnen alleen met een abx overtuigd worden en audiofielen zullen nooit door een abx overtuigd worden...

peter

Raphie

de correlatie met uiterlijk heb ik me ook wel eens afgevraagd.
Marketingtechnisch lijkt het me logisch dat een kabellook probeert de beoogde klank te matchen?

Maar of je luisteraar ook een klankbeeld toekent aan een kabel op basis van hoe hij eruit ziet durf ik niet te zeggen. Wel sta ik als audiofiel open voor een ABX, geen enkel probleem.
JBL PRX Power!

B.J.

Citaat van: Raphie op november 21, 2007, 10:22:28
de correlatie met uiterlijk heb ik me ook wel eens afgevraagd.
Marketingtechnisch lijkt het me logisch dat een kabellook probeert de beoogde klank te matchen?

Maar of je luisteraar ook een klankbeeld toekent aan een kabel op basis van hoe hij eruit ziet durf ik niet te zeggen. Wel sta ik als audiofiel open voor een ABX, geen enkel probleem.

Ik ook. Lijkt me leuk. Doekje ervoor, mag iemand anders kabels wisselen zeg ik wel wat ik hoor.

dekkersj

Ik heb net via PM van JAF Doorhof begrepen dat er toch geen referenties zijn, daar was deze draad om begonnen. Nu die er niet blijken te zijn, kan deze draad op slot.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

J.A.F._Doorhof

Het ligt eraan wat je onder referenties bestaat, zoals aangegeven.

Mijn referenties zijn de duizenden mensen die verschillen horen en bovenal mijn eigen ervaringen.
Ik heb in mijn set de Eichmann powercables (maar die bezitten ook een filter) en dat scheelde behoorlijk.
TEVENS heb ik op mijn projector (CRT) een dikke zeer goed afgeschermde kabel voor IT toepassingen zitten en dat scheelde bij dit unit echt ENORM.
En dat was een upgrade van nog geen 50.00
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

JBL PRX Power!

dekkersj

Wat mij betreft kan ie dicht. Er komen geen referenties en daar was het om begonnen. Dat heel veel mensen "er mee bezig zijn" is iets heel anders.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort