Constant Image Height projectie

Gestart door jaco, november 10, 2007, 13:51:33

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

DPI is waanzinnig goed, dus de prijs zal zeker niet in de categorie vallen van Epson, Sony, JVC ;)

Citaat van: high-q op augustus 29, 2011, 12:41:27
Iemand deze toevallig al voorbij zien komen?

http://www.hughsnews.ca/dpi-unveils-dvision-scope-1080p-projector-0025964

Prijs is nog onbekend. Zoals in het artikel beschreven staat is er geen prisma of voorzetlens nodig voor conversie naar 2.35:1, dus hopelijk is de prijs zo dat de kosten op extra lens/prisma bespaard kunnen worden.

Misschien een techniek die door andere fabrikanten ook toegepast gaat worden.

Kjelt

Citaat van: jaco op augustus 29, 2011, 14:19:17
Lijkt een goede oplossing, maar hoe blokkeren ze het licht voor de pixels die niet nodig zijn als je 1.78:1 of 1.85:1 kijkt. Als de dmd spiegeltjes dan zwart projecteren is het toch niet echt zwart op een projectiedoek. Maar goe dat is dan met maskeren op te lossen.
Ik denk inderdaad dat ze het probleem omdraaien, ipv dat je zoals met een 16:9 projector bij 1:2.35 grijze balken boven en onder hebt heb je nu links en rechts grijze balken, daarnaast heb je ook nog eens geen true 1:1 mapping qua pixels wat ten koste van de scherpte zou kunnen gaan maar dat hangt af hoe goed hun interpolatie scheme is.

eddy135

Citaat van: high-q op augustus 29, 2011, 12:41:27
Iemand deze toevallig al voorbij zien komen?

http://www.hughsnews.ca/dpi-unveils-dvision-scope-1080p-projector-0025964

Prijs is nog onbekend. Zoals in het artikel beschreven staat is er geen prisma of voorzetlens nodig voor conversie naar 2.35:1, dus hopelijk is de prijs zo dat de kosten op extra lens/prisma bespaard kunnen worden.

Misschien een techniek die door andere fabrikanten ook toegepast gaat worden.

Ben ook zeer benieuwd. :)
Is natuurlijk wel een single-chip DLP, maar wie weet...
Lees overigens niets over 3D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

MG76

Zijn er hier eigenlijk ook die 2.35:1 projecteren zonder anamorphic lens dus gewoon met de zoom functie? Of zoals sommige projectors een optie lens memory hebben waarmee je snel en makkelijk kunt switchen tussen 16:9 en 21:9.

Ik wil sowieso 21:9 maar denk dat ik dit sowieso eerst ga proberen zonder anamorphic lens en kijken hoe t eruit ziet, op avsforum zijn er heel veel die dit zo doen en ook heel tevreden zijn, dan kan ik later altijd nog een anamorphic lens toevoegen als t mocht tegenvallen.

riwi

Citaat van: MG76 op december 26, 2011, 10:56:56
Zijn er hier eigenlijk ook die 2.35:1 projecteren zonder anamorphic lens dus gewoon met de zoom functie? Of zoals sommige projectors een optie lens memory hebben waarmee je snel en makkelijk kunt switchen tussen 16:9 en 21:9.

Ik heb een doek dat gemasked kan worden op 16:9, 1.85:1 en 2.35:1. Ik pas de zoom niet aan maar wel de masking (en lensshift voor 2.35:1). Bevalt mij prima.
Constant width met passende masking boven/onder, geen constant height dus.

Voor mijn volgende projector zal het beschikbaar zijn van het lensshift/zoom memory zeker mee tellen. Met mijn huidige projector (JVC HD350) doe ik de lensshift gewoon met de hand (2.35:1 beeld onderin het 16x9 vlak en dan alleen bovenzijde masken). Het doek heeft wel geheugens voor de verschillende masking standen.

master30

Ik projecteer op zo'n korte afstand, voordeel met een lens is dat dan je scherm niet kleiner word als je de zoom veranderd van 21xx9 naar 16x9.
Dit zou dus een reden voor je kunnen zijn om toch voor een te kiezen.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

MG76

Ik ga projecteren op zo'n 5-6 meter dus dan zal t zoomen iig geen probleem zijn lijkt me.
Vwb masking, als ik dan CIH toepas, dan hoef ik alleen maar voor de zijkanten masking panelen te maken. Ik zit te denken aan de Panasonic AE-5000, omdat deze dus ook meteen heel makkelijk kan switchen tussen 16:9 en 21:9 en ook meteen 3D bezit als leuke optie :-)
Volgens mij staat de Panasonic niet hoog in de top 3 vd meesten hier, tis toch vooral epson, jvc en Sony...

Zymotic

Kan de Sony HW30 ook vertical stretchen eigenlijk?  Of is 21:9 kijken geen optie met de HW30?

Zymotic

Niemand? Of is CIH weer een beetje een gepasseerd station?

master30

dat niet, maar ik heb geen sony, google ff op de manual dan kan je het nalezen
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

riwi

Citaat van: Zymotic op januari  8, 2012, 13:10:40
Niemand? Of is CIH weer een beetje een gepasseerd station?

Ik vond de vraag nogal vreemd omdat je volgens je sig zelf een hw30 hebt. Waarom vraag je dan of ie de vertical stretch kan? Dat kan je dan toch zelf beter testen? Als iemand zo lui is dat ie op z'n eigen appraat niet de moeite neemt om wat uit te proberen haak ik meestal af ;)
Of had ik je vraag verkeerd begrepen?

eddy135

Citaat van: riwi op januari  8, 2012, 14:15:38
Ik vond de vraag nogal vreemd omdat je volgens je sig zelf een hw30 hebt. Waarom vraag je dan of ie de vertical stretch kan? Dat kan je dan toch zelf beter testen? Als iemand zo lui is dat ie op z'n eigen appraat niet de moeite neemt om wat uit te proberen haak ik meestal af ;)
Of had ik je vraag verkeerd begrepen?
Gevalletje RTFM.....
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Zymotic

Citaat van: eddy135 op januari  8, 2012, 17:07:52
Gevalletje RTFM.....

Zekers, zucht... Dat dit soort mensen wel de moeite neemt om zo'n bericht te plaatsen ipv normaal antwoord te geven..

@riwi, er zitten verschillende zoom functies op de Sony, maar het is mij niet helemaal duidelijk of er 1 van de juiste is. Dus ik hoopte dat iemand dat wel met zekerheid wist te zeggen.

Zymotic

Op het AVS forum een antwoord kunnen vinden. Het staat dus idd niet in de manual, vandaar dat ik er niets over kon vinden  :dry: maar de Sony HW30 ondersteund dus GEEN vertical stretching. Nu las ik daar ook dat de Oppo bd83 dat wel doet, en deze heb ik dus ook. Hier maar eens mee gaan testen ;D

riwi

Citaat van: Zymotic op januari  8, 2012, 19:36:33
Op het AVS forum een antwoord kunnen vinden. Het staat dus idd niet in de manual, vandaar dat ik er niets over kon vinden  :dry: maar de Sony HW30 ondersteund dus GEEN vertical stretching. Nu las ik daar ook dat de Oppo bd83 dat wel doet, en deze heb ik dus ook. Hier maar eens mee gaan testen ;D

Waaaat!! schande  ;D
Ik zal eens kijken of mijn vw95 het wel kan, ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb ook geen anamorphe lens.
De Oppo kan het prima. Dat gebruikt master30 ook.
Blijft wel dat je dan niet je ps3 en Dune kan gebruiken anamorph. De Dune kan wel anamorph zoomen, maar niet tijdens het spelen van een bluray.

Zymotic

Dus dan gaat het in mijn situatie nog niet in 3D. Mijn Dune hd1 heeft geen bluray, deze gebruik ik alleen voor downloads.

MG76

Is verticaal stretchen voor 21:9 bedoeld met anamorphic lens? Of kun je dit ook zonder gebruiken zoals op de Panasonic ae5000? En als je dit zonder anamorphic lens kan gebruiken, heb je dan perse lens memory nodig of is t anders een kwestie van snel focus etc opnieuw instellen?

master30

oppo kan het, dune ook

wel een lens nodig of je moet met je scherm gaan spelen,

Zymotic

Citaat van: riwi op januari  8, 2012, 19:49:08
Waaaat!! schande  ;D
Ik zal eens kijken of mijn vw95 het wel kan, ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb ook geen anamorphe lens.
De Oppo kan het prima. Dat gebruikt master30 ook.
Blijft wel dat je dan niet je ps3 en Dune kan gebruiken anamorph. De Dune kan wel anamorph zoomen, maar niet tijdens het spelen van een bluray.

Zover ik heb kunnen vinden heeft de VW95 het ook niet.

high-q

Even een vraagje,

Zijn er ook mensen die gebruik maken van een HTPC in hun CIH opstelling?
Het gaat me er hierbij even om welke resoluties ik uit moet sturen.

Het lijkt me vrij logisch dat je een normale resolutie van 1920x1080 uit kunt sturen en bij het kijken van
een 2.35:1 film de lens voor de beamer zet en hiervan de vertical stretch functie gebruikt.

Klopt deze gedachte?

Daarop aansluitend: Stel dat ik in een bepaalde situatie de lens er constant voor heb staan, moet ik dan
in mijn HTPC een custom resolutie aanmaken in de verhouding 21:9?

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

williams

CiteerEven een vraagje,

Zijn er ook mensen die gebruik maken van een HTPC in hun CIH opstelling?
Het gaat me er hierbij even om welke resoluties ik uit moet sturen.

Het lijkt me vrij logisch dat je een normale resolutie van 1920x1080 uit kunt sturen en bij het kijken van
een 2.35:1 film de lens voor de beamer zet en hiervan de vertical stretch functie gebruikt.

Klopt deze gedachte?

Daarop aansluitend: Stel dat ik in een bepaalde situatie de lens er constant voor heb staan, moet ik dan
in mijn HTPC een custom resolutie aanmaken in de verhouding 21:9?

Ik heb zelf ook een tijd met een HTPC gedraaid toen er nog geen mediaspelers waren,en dit ging toen ook goed.
Er zijn een legio players waar je uit kunt kiezen op je HTPC  (km player ,videolan player ,xmbc ) met verschillende instelmogelijkheden voor aspectratio's /verticalstretch.
Zelf gebruikte ik altijd kmplayer ,deze player heeft als voordeel dat het zijn eigen codec's aan boord heeft en heel veel instellingen .
Je moet inderdaad je HTPC op 1920/1080 laten uitsturen en dan vervolgens de player of beamer de stretch laten doen.

In had in je topic gelezen dat je met een prismasoniclens gaat draaien,dit is een erg mooie lens en heeft als groot voordeel dat je deze altijd voor je beamer kunt laten zitten.
Mocht je een film op zetten met een aspectratio van 16/9 dan zet je gewoon de prismasonic op passtrough en de verticalstretch in je player of beamer uit,en je hebt dan een standaard beeld van 185/1.

JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

williams

Hier nog wat voorbeelden van verschillende aspectratio's met km player.
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

high-q

Citaat van: williams op februari 16, 2012, 21:42:03
Ik heb zelf ook een tijd met een HTPC gedraaid toen er nog geen mediaspelers waren,en dit ging toen ook goed.
Er zijn een legio players waar je uit kunt kiezen op je HTPC  (km player ,videolan player ,xmbc ) met verschillende instelmogelijkheden voor aspectratio's /verticalstretch.
Zelf gebruikte ik altijd kmplayer ,deze player heeft als voordeel dat het zijn eigen codec's aan boord heeft en heel veel instellingen .
Je moet inderdaad je HTPC op 1920/1080 laten uitsturen en dan vervolgens de player of beamer de stretch laten doen.

In had in je topic gelezen dat je met een prismasoniclens gaat draaien,dit is een erg mooie lens en heeft als groot voordeel dat je deze altijd voor je beamer kunt laten zitten.
Mocht je een film op zetten met een aspectratio van 16/9 dan zet je gewoon de prismasonic op passtrough en de verticalstretch in je player of beamer uit,en je hebt dan een standaard beeld van 185/1.

Williams,

Bedankt voor de heldere uitleg, het is me grotendeels duidelijk  :thumbs-up:

Ik doelde met mijn vraag over de situatie waarbij de lens constant voor de beamer hangt niet op de passthrough functie, maar dat bijvoorbeeld je desktop, xbmc- of welke andere mediaplayerinterface ook beeldvullend op je 2.35:1 scherm wordt weergegeven.

Als je bijvoorbeeld een demo wilt geven aan mensen die interesse hebben in het 2.35:1 formaat. Ik snap dat je in een dergelijk geval alleen 2.35:1 films kan laten zien.

Heb je daar wel eens mee geexperimenteerd?

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

williams

CiteerIk doelde met mijn vraag over de situatie waarbij de lens constant voor de beamer hangt niet op de passthrough functie, maar dat bijvoorbeeld je desktop, xbmc- of welke andere mediaplayerinterface ook beeldvullend op je 2.35:1 scherm wordt weergegeven.

Dit kan natuurlijk ook ,alleen heb je dan wel een vertekend beeld van je interface van de player die je gebruikt.

riwi

Citaat van: Zymotic op januari  9, 2012, 12:24:50
Zover ik heb kunnen vinden heeft de VW95 het ook niet.

Gisteravond eindelijk gechecked :  de vw95 heeft de optie "anamorphic zoom" in het "wide mode" menu. Je kan kiezen tussen normal, full, zoom en anamorphic zoom. Met die laatste kan je dan met de lens gebruiken zonder dat de speler dat hoeft te doen.

Citeer
You can set the aspect ratio of the picture to be displayed for the
current input signal (1 page 34). This item is enabled only when a
video signal (preset memory numbers 3 to 14) (1 pages 83) is input.
Wide Zoom: A 4:3 aspect ratio picture is enlarged naturally to fill the
screen. The upper and lower portions of the screen are slightly cut off.
Normal: A 4:3 aspect ratio picture is displayed in the center of the
screen and enlarged to fill the screen vertically.
Full: A picture squeezed to 4:3 aspect ratio is displayed in its original
aspect ratio. When a 4:3 aspect ratio picture is displayed, the picture is
enlarged horizontally to fill the 16:9 screen.
Zoom: A picture is enlarged vertically and horizontally in the same ratio
to fill the screen. The upper and lower portions are cropped.
Anamorphic Zoom: A 2.35:1 aspect ratio picture is converted to a
normal 16:9 picture on the screen. This mode is best suited when
using a commercially available Anamorphic lens which converts a
normal 16:9 aspect ratio picture to a 2.35:1 picture (1 pages 8, 35).
If you set "Trigger Select" on the Installation menu to
"Anamorphic Zoom," 12 V signals will be output from the TRIGGER
connector (1 page 63).

@William : leuk he The Walking Dead? S2 is net weer begonnen met de 2de helft. Ik ben helemaal bij (en blij).