3M vs Piano

Gestart door Sum1, april 9, 2002, 01:55:03

Vorige topic - Volgende topic

Sum1

3M 7630 vs Piano Plus

Zoals beloofd zou ik vandaag nog een verslag schrijven. FrankD heeft ook reeds een review geschreven.

Okay, here goes...

Samen met Kissakiwi was ik een van de eerste aanwezigen en konden we alvast de nieuwe demo-ruimte bij FrankD bewonderen. Deze is erg leuk geworden met en biedt ruimte voor verschillende opstellingen. We zagen een een zithoek met RPTV-setup, maar wat het meest opviel was de projector-ruimte: deze heeft ongeveer het formaat van een gemiddelde woonkamer en biedt d.m.v. lekker zittende bioscoopstoelen plaats aan 8 personen die naar een ongeveer 2.25m breed 16:9 scherm kunnen kijken. Op een een tafeltje stond de 3M al te wachten op de komende shootout...

Na enkele minuten verschenen ook de overige forum-leden die getuige wilden zijn van de shootout. En FrankL had gelukkig ook z'n Piano meegenomen.  ;)

We zijn begonnen met de 3M die via een VGA-aansluiting (RGBHV) op een in een Pioneer-dvdspeler ingebouwde PSM-1 is aangesloten.

Bij het aanzetten van de 3M riepen de mensen die reeds ervaringen met de Piano hadden direct dat de 3M veel meer lawaai heeft dan de Piano. We zijn gestart met de begin-scenes uit Dinosaur en Pitch Black. Bij Dinosaur werd gelet op detail en kleuren van het beeld en met behulp van Pitch Black probeerde FrankL de aanwezigen het regenboog-effect te laten zien.

In Dinosaur is het regenboog-effect erg moeilijk te zien en de crash-scene in het begin van Pitch Black leent zich daar veel beter voor met heldere lampen tegen een donkere achtergrond. Ik moet toegegeven dat ik echt veel moeite heb moeten doen om het te zien, net als de overige aanwezigen, maar uiteindelijk heeft volgens mij iedereen, behalve Jaco, dit effect gezien. Als je eenmaal weet waar je op moet letten is het wel duidelijk aanwezig, maar ik zou me hier zelf niet zo erg aan storen.

Wat me opviel tijdens de Dinosaur scene is dat het beeld een structuur had, maar dat bleek niet te liggen aan de 3M maar aan het scherm: dit is een microperf scherm en heeft overal kleine gaatjes.

Na deze demo's werd het tijd om de Piano aan te zetten. Deze projector werd op s-video uitgang op dezelfde Pioneer-dvdspeler aangesloten. De Piano werd provisorisch bovenop een stapeltje dvd-keepcases op een stoel geplaatst. De Piano beschikt niet over een zoom-functie, dus moet d.m.v. plaatsing op de juiste grootte worden gebracht. Na wat gedoe met het stapelen van dvd-doosjes en wat heen en weer geschuif met de stoel was het beeld van de Piano redelijk binnen de kaders van het scherm geplaatst.

Wat meteen opviel was dat de Piano veel stiller was, wanneer beide projectoren aan stonden was alleen de 3M te horen. Als alleen de Piano in werking stond, was het echt moeilijk te horen of er wel een ventilator in de Piano aan het draaien was.

Bovendien was ook direct te zien dat de Piano een betere zwarting heeft.

Dezelfde scene van Pitch Black werd gedraaid om het regenboog-effect op beide projectoren te kunnen beoordelen. FrankL, die van de aanwezigen het langst naar DLP heeft gekeken, was vrij resoluut, het effect is hier kleiner. De meeste aanwezigen vonden het effect trouwens hier vergelijkbaar met die van de 3M. Ik zelf vond de rood/groen/blauwe strepen die naast de witte lichten komen smaller op de Piano. Wat op zich dus beter is, maar ik vindt het effect nog net zo storend als op de 3M... maar eigenlijk vindt ik het op beide projectoren dus wel meevallen.

Aangezien beide projectoren tegelijkertijd op dezelfde dvd-speler waren aangesloten, kon het  beeld van beide projectoren gemakkelijk A/B worden vergeleken. Hieruit bleek ook dat het beeld van de 3M door de mindere zwarting wat fletser is en de kleuren op de Piano veel meer aanwezig zijn.

Tijd voor de begin-scene van Dinosaur. Hierbij viel het FrankD op dat de kleuren van Piano niet goed stonden. Hij wist zelfs te vertellen dat er te weinig rood en te veel blauw aanwezig was. Het werd FrankD allemaal te veel en voordat we het wisten was er een ISF grayscale-calibratie uitgevoerd. De resultaten vond ik opmerkelijk, naar mijn gevoel zat er nu minder kleur in, maar werd het beeld wel veel realistischer.

Bij verdere a/b vergelijkingen bleef de Piano een betere zwarting en meer kleur houden dan de 3M. Maar ook vielen me andere dingen op aan het beeld van de 3M: er zijn pixel-achtige mpeg artifacts zichtbaar, die ik niet zie bij de Piano. Hierdoor lijkt het ook of het beeld op de 3M een beetje ruist...

Ook werd er na de callibratie nog gekeken naar de Superbit-versie van de Fifth Element. Bij het Superbit-logo bleek dat de Piano last heeft van combing, de 3M/PSM1 combinatie bleek geen moeite te hebben met het logo. Tijdens de film zelf was er overigens geen combing te zien op de Piano...

Aangezien we al bijna aan het einde van de middag waren gekomen en enkele forum-leden al weer weg moesten, liet FrankD ons extra letten op de huid-tinten van Leeloo tijdens de beruchte jump-scene om deze eens te vergelijken met zijn een CRT...  Daarna zijn we naar verhuisd naar de woonkamer van FrankD en voor een demo met een CRT...

Het plaatje op de CRT had natuurlijk een nog betere zwarting dan beide DLP's, bovendien is het door de hogere resolutie en afwezigheid van dithering-effecten veel strakker. De huids-tint van Leloo leek ook realstischer. Maar goed nu hebben we het over de voor- en nadelen van DLP's en CRT's en dit heeft met de shootout weinig te maken...

Conclusie:
In bijna alle opzichten is de Piano de winnaar, behalve het combing-artifact en het regenboog effect, dat vond ik op beide projectoren net zo (weinig) storen.

Aangezien er voor mij teveel nadelen zitten aan CRT, zal ik, als er binnen 3 maanden geen betere DLP voor hetzelfde geld gaat komen, ook een Piano aanschaffen...

jaco

Sum1,
Je hebt helemaal gelijk, ik heb nog steeds die regenbogen niet gezien. 1 wel maar die zie ik ook op mijn CRT bij Dinosaur  ;D

Ik denk dat ik mezelf gelukkig moet prijzen dat ik ze niet zie, het doet anders wel veel af aan je kijkplezier.
In de tijd dat ik een 50"RPTV had klaagden sommige mensen ook over scanlines. Toen ik eenmaal doorhad wat ze bedoelden was het plezier ook alras minder geworden..
Inmiddels weet ik echt wel wat scanlines zijn en daarom gebruik ik een scaler.. (hint voor cinebarkoos)

Maar ik vond de piano ook een mooie projector. Inderdaad was hij erg lekker stil. De kleuren kwamen mij ook niet juist over en na calibratie was dat ook beter. Het blijft echter anders dan CRT.
Ik denk dat dit een goed keus is als hij in een woonkamer moet hangen, weinig opvallen en geen lawaai mag maken.

Veel plezier met al die piano's
Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Voor de volledigheid:

Ok,

De Piano en de 3M.

Wat zullen we eens zeggen  .
Beide projectoren zijn van goede kwaliteit, en beide hebben in dezelfde mate last van de regenbogen, bijna niets dus.

De Piano is verschrikkelijk stil tegenover de 3M die voor een DLP toch behoorlijk stil is, maar die naast de Piano toch wel erg luid was. De Piano hoor je gewoon helemaal niet, dat is wel opvallend.

Standaard geeft de Piano een wat donkerder beeld, dat zich vooral terugvertaald in de detailiring in het zwart.

Jammer genoeg had ik geen mogelijkheid gevonden om de 3M voor de shootout te corrigeren (kleuren waren wat flets), maar de kleur verzadiging van de Piano is beter dan de 3M zal worden.

Lichtopbrengst van de Piano zal echter voor veel mensen te weinig zijn, als je compleet kan verduisteren en je projecteerd niet veel groter dan 2Mtr breedt dan zal dit een goede DLP voor HT zijn, bij wat grotere schermen en niet compleet verduisterde ruimtes zal er echter weinig overblijven.

Op zich is de piano slim gebouwd, zeer weinig ansilumens waardoor een lage contrast-ratio genoeg is voor een toch dynamisch overkomend plaatje.

De claims dat de Piano uit de doos op de correct D6500 kleurtemperatuur staat is NIET correct, verre van dat. De Piano was op een titel zoals Dinosaurs niet om aan te zien, in het donker zweemde de projector richting de 12000 graden, terwijl in de lichtere scenes de Piano richting de 7900 graden dook. Dit zorgt voor een ongetrained oog in de showroom voor een bijna pastel achtige weergave van kleuren, maar als je de projector wat beter leert kennen zal dit ZEER irritant gaan werken. Aangezien je de grayscale maar op één punt kan instellen zag ik het even niet zitten, maar we hebben toch maar een coloranalyzer ervoor gehangen, en wonder boven wonder wou de piano toch redelijk recht komen (+/- 500 graden).

Het beeld dat we daarna zagen kwam VEEL meer in de buurt van een goed accuraat beeld, en was ook veel plezieriger om naar te kijken.

Het verschil met de 3M was toen ook wat kleiner, wat makkelijk te verklaren is, omdat de 3M standaard een (zij het) veel te hoge temperatuur heeft maar wel recht loopt.

De kleurverzadiging van de Piano bleef beter, maar dit is ook in de 3M eventueel nog bij te regelen, en zal op een gelijk niveau kunnen komen, detailiring in het zwart zal nooit op het niveau van de piano komen omdat de Piano simpelweg minder ansi's produceert en een iets hogere contrast ratio heeft.

Wel een punt van lof voor de Piano is de interne scaler. Het is leuk om te zien dat de Piano mee kan komen met een 3M waar een PSM-1 op is aangesloten, als de 3M via S-video wordt aangesloten zal de Piano de koppositie waarschijnlijk iets makkelijker over nemen.

Het is jammer dat Piano niet reageert op onze mails om dealer te worden van de Piano, maar gezien de huidige ontwikkelingen van de andere merken waaronder 3M zal het niet heel lang duren voordat er een merk komt met een piano killer. De 3M moviedream II is nu qua prijs nog duurder dan de Piano maar zal gezien de betere specs dan de 7630 zeker een beter of gelijkwaardig plaatje op het beeld toveren.  

De volgende set is aan Plus voor de Piano II.

Nadelen van de piano blijf ik vinden dat er geen zoom op zit, het afstellen van de projector wordt daardoor wel erg centimeter werk. En de ingang voor RGB/HV mis ik, had namelijk HEEL graag de PSM-1 op de Piano gezien.

HOEWEL:
De PSM-1 werkt op digitale projectoren ZEER goed door het omzeilen van de interne scalers en deinterlacers. Je zult echter tegen de beperkingen van de projector op lopen, waardoor op bv de VW10HT de PSM-1 maar een winst boekt van rond de 10%, op de 3M is dit een winst van 50-60%, terwijl op CRT's (in principe is hier GEEN beperking van de projector aanwezig, alleen in bandbreedte) de winsten in de 100-en %-en lopen.

Ik gok dat de Piano met de gebruikte scaler op bijna de volle 100% draait, en dat een HT-PC of PSM-1 weinig tot geen verbeteringen zullen maken, omdat de beperking van de projector al met de huidige scaler worden bereikt. (positief).

In de korte demo heb ik de scaler maar één keer de fout in zien gaan (en goed ook), bij de intro van de superbit DVD's, maar dit kan te wijten zijn aan de stand van de scaler op film-mode ipv video mode. De PSM-1 deed deze test wel 100%. De combing artifacts in het menu van Dinosaurs (zeer kleine zwarte streepjes) was op alle 3 (ook de CRT) projectoren te zien, en is dus een echte masteringsfout (gebeurt vaker in menu's etc.).

De 3M en de Piano zijn beide zeer goede DLP's voor weinig geld.
De 3M heeft op dit moment een straatprijs van € 2857,00 (opruiming ivm laatste modellen), en de Piano heeft een prijs van € 3500,00.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mr._Custard

@allebei: goed verhaal.

Ik zie het RBE wel, maar ik vind het niet superstorend. Bij de Piano is het in ieder geval een stuk minder dan bij de Infocus LP350 die we op het werk hebben.

Wellicht dan FrankL kan aangeven hoe de 3M en de LP350 zich tot elkaar verhouden? Dan heb ik toch een klein beetje een indruk zonder de 3M gezien te hebben.

De onscherpte in de bewegingen moest Frank even aan mij aanwijzen, maar daarna zag ik het ook. Persoonlijk vind ik dat minder storend dan het RBE, maar bij Frank is het precies andersom. Wellicht omdat hij al langer naar de Piano kijkt.

Wat ik niet heb bij DLP projectoren, maar wel bij LCD (die we hier op het werk genoeg hebben), is het screendoor effect. Met name bij horizontale bewegingen blijft mijn blik a.h.w. "hangen" aan het grid. Ook defocussen helpt daar niet tegen. Dat verdwijnt wel als je maar ver genoeg weg staat, maar daar heb je natuurlijk geen projector voor.

J.A.F._Doorhof

Voor LCD projectoren hebben we daar speciale lenzen voor, die maken van vierkante pixels een soort veelhoek, dit werkt ZEER goed.

Als er iemand intresse heeft ik heb er nog een paar liggen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

CiteerVoor de volledigheid:

Mooi... Dit onderwerp verdient een eigen thread  ;D

Mijn reactie volgt vandaag ook nog. Ik heb even gewacht totdat er wat objectieve recensies geplaatst waren, voordat ik mijn subjectieve reactie als Piano-eigenaar plaats  ;)

Mr. Custard:
CiteerWellicht dan FrankL kan aangeven hoe de 3M en de LP350 zich tot elkaar verhouden? Dan heb ik toch een klein beetje een indruk zonder de 3M gezien te hebben.
Toen ik de Piano 1 dag had, ben ik ermee langs geweest bij een kennis die de Infocus heeft.
Hij houdt ervan om met daglicht te kunnen kijken, dus hij heeft een scherm met een erg hoge gain, meer dan 2. En hij heeft zijn projector ook bewust niet goed afgesteld, de helderheid is veel te hoog, waardoor alle details in het wit wegvallen.

We hebben dus niet echt een voor HT-freaks nuttig vergelijk kunnen doen.
Wat wel opviel:
- de Infocus maakt veel meer herrie. De situatie was eigenlijk net als met de 3M: als je beide projectoren aan hebt, hoor je de Piano niet, je hoort alleen de andere blazen.
- de Infocus is XGA, heeft dus een hogere resolutie dan de Piano. Bij zijn kijkafstand uitte dit zich niet in meer detaillering, bij de paar scenes waar we dit vergeleken hebben (NTSC dvd).

Verder heeft hij al veel problemen met zijn Infocus gehad. Hij is al aan zijn derde exemplaar toe. Ontploffende lampen en zo. Werd wel netjes binnen garantie afgehandeld, maar is toch vervelend. Je zit weer een paar dagen zonder projector, gezeur enz.

De Infocus was maar een paar maanden eerder gekocht, en was geloof ik 2x zo duur als de Piano.
Mijn kennis was het er echter mee eens dat de Piano absoluut niet onder deed voor de Infocus. En mede door het verschil in herrie was hij toch wel een beetje jaloers  ;D
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Sum1

Je had zeker nog te weinig ervaring met je Piano om een oordeel te vormen over het RBE van de Infocus?

Sum1

FrankD, ik had nog zo m'n best gedaan om een mooie link naar je review te maken en dan copy/paste je het eronder!   ;) :P

Maar het is wel duidelijker zo, nu kan niemand jou verhaal over de kop zien...

Wat was trouwens de afstand van het doek tot de eerste rij stoelen? Ik schat iets van 3 of 4 meter?

FrankL

Ok, hier mijn reactie op de shootout....

Allereerst: FrankD, bedankt voor de gastvrijheid. En dat terwijl je behoorlijk gammel was!
Ik was onder de indruk van de DLP-demoruimte!
+ ruim opgezet, ziet er ook zeer fraai uit
+ flink aantal comfortabele stoelen. Je hebt goed zicht op het 16:9 doek, ook met een flink aantal mensen
- voor mijn Piano was er ietwat veel restlicht. Gelukkig was ik hierop voorbereid en had nog wat verduisteringsstof meegenomen  ;D

Ik heb thuis een 4:3 scherm. Het viel me op dat films kijken op een 16:9 scherm toch wel erg mooi is. Geeft toch wat meer een bioscoop-gevoel.
In de demoruimte is er ook wat minder reflectie dan in mijn woonkamer, met wit plafond en wit behang.
Deze combinatie gaf me de indruk dat de Piano hier nog wat beter tot zijn recht komt dan bij mij thuis. Verdorie  ;)

Achteraf gesproken hadden we naar mijn smaak tijdens de shootout wat te weinig tijd. Genoeg voor een globale indruk, maar ik had graag nog wat meer in detail naar de 3M en PSM1 gekeken.

Wat goed te vergelijken was:
- geluidsnivo
- globale indruk van het beeld
- globale indruk van de scalers (PSM1 / SIL)

Waar niet echt naar gekeken is:
- eerlijk vergelijk tussen beeldkwaliteit waarbij beide projectoren zo gelijk mogelijk en optimaal mogelijk zijn afgesteld. Tja, dit zou ook wel wat tijd gekost hebben, maar was wel interessant geweest.
- detailrijkheid van het beeld
- gebruikersvriendelijkheid, zoals afstandsbediening, schermmenu, wisselen tussen beeldformaat

Ik kan me goed vinden in wat hierboven door de anderen gezegd is. Vandaar mijn ervaring in het kort:

Geluidsnivo:
Hier merk je dat de Piano een echte HT-projector is. Er is door Plus slim gekozen voor koelers die langzaam draaien, en daardoor niet alleen stiller zijn, maar ook geluid met een lagere toonhoogte produceren. Hierdoor is de Plus niet alleen stiller, maar omdat laag minder storend is dan hoog, subjectief zelfs flink stiller.
Als je beide projectoren aan hebt staan hoor je alleen maar de 3M. FrankD vroeg nog even voor de zekerheid of ie wel aan stond  ;D
De eerdere opmerkingen op dit forum dat de 3M de Piano weg zou blazen klopten dus letterlijk  ;)
Persoonlijk vond ik de 3M wat teveel lawaai produceren, maar ik ben natuurlijk verwend. Gelukkig kun je hem wat verder van het scherm plaatsen, waardoor je afhankelijk van je kamer hem misschien een stuk achter je kan plaatsen, waardoor het wat minder storend wordt.

Globale indruk van het beeld:
Belangrijkste verschil was het zwartnivo. Het zwart van de Piano is een stuk zwarter, waardoor de algemene indruk van het beeld dat de 3M produceert wat flets is.
Zoals al gezegd waren de beide projectoren niet gelijk afgesteld, dus een eerlijk vergelijk is moeilijk.
Het viel me wel meteen op dat de 3M een 'ander' beeld produceert, zonder dat ik daar direct een waardeoordeel aan wil koppelen.
Ik zag wel een punt ten nadele van de 3M: bij de 3M zat een flinke ruis in het beeld, en een lichte flikkering. Volgens FrankD kwam dit door een te hoog afgesteld contract (als ik me het goed herinner).
Hierdoor vond ik het beeld van de Piano een stukje rustiger.

Globale indruk van de scalers:
Na alle lovende verhalen over de PSM1, ook in combinatie met de 3M, was ik uiteraard zeer benieuwd.
Eerlijk gezegd viel het me niet tegen: ik zal tijdens de film-fragmenten geen verschil in kwaliteit m.b.t scalingartifacts of m.b.t. progressive scan. Dit was dus erg prettig, gezien de positieve stemming die er in dit forum heerst over de PSM1  :)
In de progressive scan shootout
( http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_3/dvd-benchmark-progressive-shootout-2-8-2001.html )
was al duidelijk geworden dat vrijwel alle PS-units wel eens de mist ingaan bij overgangen tussen film en video.
Hier was dus de PSM1 in ieder geval bij het menu van 5th Element beter: de SIL chip ging hier de mist in.
Dit vind ik zelf niet zo'n probleem, zolang het bij films maar perfect gaat. Bij materiaal waar ik combing zie (zoals soms bij making-of-docu's, waar gewisseld wordt tussen video en filmfragmenten, zet ik de scaler via het menu even op video, dan ziet het er altijd goed uit).

Wat ik graag nog had willen vergelijken, is het verschil in detaillering.
De Piano projecteert 16:9 op NTSC resolutie, 480 beeldlijnen. De SVGA 3M moet wat downscalen, 450 x 800.
Ik ben benieuwd of je hier in de praktijk verschil in detail door kan zien.

Verder had ik ook graag gezien hoe de 3M presteert zonder hulp van de PSM1. Dat zou pas een eerlijk vergelijk zijn. Zeker gezien het feit dat de 3M, toen de Piano uit kwam, kaal maar liefst een paar duizend gulden duurder was.

Al met al kwam ik met een goed humeur uit de shootout vandaan  ;D

Hieronder volgen nog wat puntjes van FrankD, waar ik graag op wil reageren:

CiteerLichtopbrengst van de Piano zal echter voor veel mensen te weinig zijn, als je compleet kan verduisteren en je projecteerd niet veel groter dan 2Mtr breedt dan zal dit een goede DLP voor HT zijn, bij wat grotere schermen en niet compleet verduisterde ruimtes zal er echter weinig overblijven.  
Aan de ene kant klopt dit, aan de andere kant valt het mee.
De Piano is inderdaad een projector waarbij je moet verduisteren. Maar geldt dat niet bij elke serieuze HT-projectie-opstelling? Bij teveel restlicht wordt je zwart grijs. Iets wat misschien niet opvalt bij scenes met veel contrast, maar wel zodra je een vnl. donkere scene tegenkomt.
Ik wil wel de kanttekening maken dat ik de Piano gedemoot heb in de zogenaamde filmmode. Hier is het zwart lekker zwart, en heb je subtiel detail in het wit. Er wordt dan maar 50% van de lichtsterkte gebruikt.
In dien je kamer niet volledig donker is kun je overschakelen op video-mode, waar zo'n 75% van het licht benut wordt. Of je gebruikt de data-mode, waar de volledige helderheid gebruikt wordt.
Je kunt in de video mode er best een lampje bij aan hebben. Je raakt dan natuurlijk wel detail in het zwart kwijt.

CiteerDe claims dat de Piano uit de doos op de correct D6500 kleurtemperatuur staat is NIET correct, verre van dat. De Piano was op een titel zoals Dinosaurs niet om aan te zien, in het donker zweemde de projector richting de 12000 graden, terwijl in de lichtere scenes de Piano richting de 7900 graden dook. Dit zorgt voor een ongetrained oog in de showroom voor een bijna pastel achtige weergave van kleuren, maar als je de projector wat beter leert kennen zal dit ZEER irritant gaan werken.
Wow, wat een harde uitspraak.
Ik kan me dit wel voorstellen van iemand die altijd kijkt naar een beeld met een perfecte kleurtemperatuur.
Maar voor iemand die dit niet gewend is, d.w.z. 99% van de kijkers, is ook van Dinosaurs in de fabrieksinstelling prima te genieten! Ik kan me herinneren dan Sum1 en ik er met plezier naar gekeken hebben. Het beeld dan, het verhaaltje is wat simpel  :)
Ik heb al 500 zeer plezierige uurtjes op de teller staan!
Ok, ik geef toe dat het beeld er nu heel anders uitziet! En Dinosaurs zag er inderdaad beter uit. Maar verder is het nog heel erg wennen, omdat het voor mij vooral anders is.
Als ik er zo'n 10 films op heb zitten kan ik het vast beter beoordelen en kom ik er nog wel op terug.

Die claim komt overigens uit een test in de AudioVision. Ze zijn daar iets genuanceerder dan 'correct D6500':
- de warme instelling maten ze als 6200K, met iets teveel groen
- de (door mij gebruikte) standaardinstelling maten ze als 8500K.
- de koudste stand maten ze als 10.000K

CiteerAangezien je de grayscale maar op één punt kan instellen zag ik het even niet zitten, maar we hebben toch maar een coloranalyzer ervoor gehangen, en wonder boven wonder wou de piano toch redelijk recht komen (+/- 500 graden).  
Interessant. Is het bij andere digitale projectoren gebruikelijk dat je meer in kan stellen dan een algemene R/G/B correctie, zoals bij de Piano?

CiteerDe kleurverzadiging van de Piano bleef beter, maar dit is ook in de 3M eventueel nog bij te regelen, en zal op een gelijk niveau kunnen komen
Ik dacht begrepen te hebben dat je de 3M via de VGA-ingang niet kon bijstellen?

CiteerDe 3M heeft op dit moment een straatprijs van € 2857,00 (opruiming ivm laatste modellen), en de Piano heeft een prijs van € 3500,00.  
Correct, maar je vergelijkt nu de kale prijzen. In de vergelijking die we gevoerd hebben werd de kwaliteit van de 3M voor een groot deel door de PSM1 bepaald. Die moet je dus wel bij de prijs optellen. En voor mensen (zoals ik) die al een niet-compatibele speler hebben moet je er ook nog de prijs van een nieuwe speler bijrekenen. En dan komt de Piano er wel erg gunstig uit kwa prijs  :)

Al met al een zeer interessante middag. Dit soort van vergelijkingen mogen er van mij vaker plaatsvinden. Zeer leerzaam.

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

CiteerJe had zeker nog te weinig ervaring met je Piano om een oordeel te vormen over het RBE van de Infocus?

Oh ja, dat was ik vergeten. Ik was al eens eerder langs geweest om een film te kijken. Dat was mijn eerste ervaring met een DLP. Ik was vol verwachting... Het geld voor een projector had ik al bij elkaar gespaard.

De Infocus had echter forse regenbogen. Ik zag ze al na zo'n tien minuten, en daarna bijna continu.
Bij de eerste film was ik heel geforceerd bezig mijn ogen stil te houden om de regenbogen te minimaliseren. Heel vervelend!
Die Infocus viel me dus ontzettend tegen, ook mede door de combinatie scherm/afstelling.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

_PM

Tja.. ik kan weinig toevoegen aan de reviews van de shootout... ik was ook meer weg van het beeld van de Piano... vooral nadat hij afgesteld was.. het zwart was echt beter dan bij de 3M... verder vind ik het wel ideaal dat hij zo stil is..

Ben me nog een heel klein beetje aan t orienteren.. maar ben er vrij zeker van dat er voor mij ook een Piano komt!!

Bedankt voor de demo!! (jammer dat ik niet wat langer kon blijven...)

Sum1

CiteerAllereerst: FrankD, bedankt voor de gastvrijheid. En dat terwijl je behoorlijk gammel was!
Inderdaad, dit was ik vergeten in m'n verhaal... FrankD, bij deze nogmaals bedankt dat je ondanks je gezondheid nog tijd voor ons kon maken!

Citeer- voor mijn Piano was er ietwat veel restlicht. Gelukkig was ik hierop voorbereid en had nog wat verduisteringsstof meegenomen  ;D
De verduistering van de demoruimte was ook nog niet helemaal klaar... Wij hadden ook de primeur om de eerste echte demo in deze ruimte mee te maken. Ik denk dat dit euvel binnenkort wel wordt opgelost...

CiteerIk heb thuis een 4:3 scherm. Het viel me op dat films kijken op een 16:9 scherm toch wel erg mooi is. Geeft toch wat meer een bioscoop-gevoel.
Dat is ook mijn mening, ik denk dat ik binnenkort alvast een 16:9 scherm in huis haal... FrankD, kan ik hiervoor contact met je opnemen?

CiteerDe eerdere opmerkingen op dit forum dat de 3M de Piano weg zou blazen klopten dus letterlijk  ;)
LOL!  :)

Over de ISF grayscale calibratie:
CiteerAls ik er zo'n 10 films op heb zitten kan ik het vast beter beoordelen en kom ik er nog wel op terug.
Hoewel ik voor de calibratie de kleuren van de Piano t.o.v. de 3M al mooier vond (tja, ik ben geen gecalibreerde weergevers gewend), vond ik het verschil bij Dinosaur meteen al erg indrukwekkend, de kleuren waren daarna een stuk "natuurlijker"... Ik ben dus erg positief over de grayscale calibratie en zal als de tijd daar is FrankD ook zeker vragen deze bij mij uit te voeren!

CiteerAl met al een zeer interessante middag. Dit soort van vergelijkingen mogen er van mij vaker plaatsvinden. Zeer leerzaam.
Same here!  :)

_pm

iemand een idee wat een grayscale calibratie kost?

J.A.F._Doorhof

Grayscale calibratie kost tussen de € 75,00 en € 160,00. Voor digitale projectoren met beperkte instellingen zoals bv de Piano (en meerdere) en bij binnen brengen van de projector is de prijs zelfs € 50,00.

FrankL.
De opmerking die ik deed over de D6500 is niet hard, als er gezegt wordt dat een weergever aan de norm voldoet en 6200 meet, dan moet dat ook zo zijn als de klant het koopt, anders is het klantenbedrog.

Vergeet niet wij doen hard ons best om mensen er op attent te maken dat D6500 ZEER belangrijk is, als je dan als klant een Piano koopt en je leest dat hij uit de doos al op 6200 graden zit, dan zul je dus nooit een calibratie laten uitvoeren, en voor je gevoel naar een correct beeld zitten te kijken, terwijl ik DIRECT met Dinosaurs zag dat het beeld van geen kante klopte.

Natuurlijk zal een getrained iemand dit eerder zien, dan een ongetrained iemand, maar dat doet niet ter zake, als je iets roept dan moet dat kloppen.

De 3M op S-Video is wat muddier dan met de PSM-1, dus zal het dan wel verliezen van de Piano.

Verduistering is inderdaad HEEL belangrijk voor goed zwart, maar toch doet 90% van de mensen daar niet aan, en dan is de Piano toch wel wat te donker, en inderdaad je verliest dan toch je zwart.

Persoonlijk ben ik zeer positief over de Piano, maar zou een paar dingen erbij willen zien, en dan mag de prijs rustig wat hoger zijn.

* Zoomlens (ook al is het maar een beperkte)
* Wat meer licht opbrengst (met daarbij natuurlijk hoger contrast).
* RGBHV input  ;D

Als de Goliath klaar is, zullen we hem daar eens aan moeten hangen, dan zie je wat een scaler nog eventueel kan verbeteren.

De kleurinstellingen van de 3M kan ik binnen de PSM-1 veranderen, deze stond nu geprogrammeerd op een CRT projector, maar doet niet ter zake, de verzadiging van de Piano zal hij niet helemaal halen, maar dit heeft ook te maken met de hogere lightoutput van de 3M.

Beide projectoren zijn goed, en hebben beide hun eigen markt. Bij de 3M hoort inderdaad een goede externe scaler hoewel er zat mensen zijn die hem zonder met blijdschap gebruiken.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Sum1

FrankD: Wat was de afstand tussen het doek en de eerste rij bioscoopstoelen in de demoruimte?

Ik zie het ontbreken van RGBHV op de Piano ook als een nadeel. Nu wordt het erg moeilijk om een PC of een PSM-1 er aan te hangen...

Ik ben benieuwd hoe de Goliath via DVI op de Piano zal presteren...

FrankL

CiteerDe opmerking die ik deed over de D6500 is niet hard, als er gezegt wordt dat een weergever aan de norm voldoet en 6200 meet, dan moet dat ook zo zijn als de klant het koopt, anders is het klantenbedrog.
Ik doelde ook meer op de opmerking dat het beeld niet om aan te zien was...
Zoals ik al zei komt de claim niet van Plus, maar uit een test. Ja toch? En ik neem aan dat het resultaat van de fabrieksinstelling per projector verschilt. Anders kan ik je een boel werk uit handen nemen: ik zet het resultaat van de calibratie hier even neer, dan kunnen alle toekomstige piano-eigenaren deze gewoon overnemen.
Zo simpel werkt het vast niet  ;D
Verder heb je met je calibratie een flink aantal bezoekers overtuigd van het nut!

Ik vond de 3M ook echt niet slecht. Ik was alleen blij dat ik nog steeds tevreden kon zijn met mijn eigen aankoop.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Ik heb die opmerking van Plus al eens eerder ergens gezien.

Mischien ben ik wel TE verwend, maar bij een DVD als Dinosaurs viel het me gewoon direct op dat het niet goed zat, nu is dit wel een titel die ik HEEL goed ken, en waar ik elke detail van kan dromen.

Bij bv Pitch Black was het me niet opgevallen.

Ik denk dat het verder niemand opvalt, omdat we allemaal opgroeien met verkeerd afgestelde display's.

Je mag zeker tevreden zijn met de Piano, vooral het black level is gewoon opmerkelijk voor een DLP.

MvrGr.
Frank
Custom installer

RuudG

CiteerIk denk dat het verder niemand opvalt, omdat we allemaal opgroeien met verkeerd afgestelde display's.
Niet helemaal. Ik heb eerlijk gezegd verdomde weinig gecalibreerde displays gezien, maar ik zie toch altijd wel degelijk dat er iets niet klopt. Ik kon het door gebrek aan ervaring alleen slecht benoemen. Toen FrankL en ik op weg gingen naar Emmeloord, zei ik toevalig tegen hem dat ik van de meeste displays vind dat ze te flauw smaken. Alsof er wat zout of sambal bij moet. Beter kan ik niet verwoorden. De door FrankD gebruikte term pastelachtig begrijp ik daarom goed. Ik ben daarom ook erg blij dat ik de calibratie voor mijn eigen oogjes juist die flauwte zag verminderen. Zeer leerzame ervaring geweest.

Groeten,

Ruud

FrankL

CiteerJe mag zeker tevreden zijn met de Piano, vooral het black level is gewoon opmerkelijk voor een DLP.

Het leuke is dat bij de volgende generatie dit weer flink zal verbeteren. Daar is de hoek die de spiegel kan maken vergroot, waardoor er bij de 'off' stand het licht beter weggespiegeld wordt.
We leven in spannende tijden. :)
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Zeker weten, maar niet te vroeg gejuicht  ;D

De reden voor mij om GEEN DLP te kopen zijn er nog genoeg.

1.
Acurate kleuren, de DLP kan ze wel allemaal weergeven (hebben we al een keer over gesproken), maar het blijft niet zo natuurlijk als CRT, vooral bij huidtinten goed te zien.

2.
Digitale look, moeilijk uit te leggen. Maar een digitaal beeld heeft iets hards.

3.
Black level, wordt steeds beter, maar totale afwezigheid van licht is de komende 5 jaar nog niet mogelijk.

4.
Flexabiliteit, met een digitale projector is het OF 4:3 OF 16:9 (met of zonder lens). Een CRT maakt gebruik van alles wat hem toegegooid wordt, inclusief bv de verschillende HDTV standaarden 720p, 960p en 1080i.

5.
Screendoor effect, en naijlen panelen, hoewel dat met de nieuwe generatie DLP's al bijna weg is.

6.
Contrast bereik, zal nooit zo dynamisch worden als CRT omdat een deling door 0 altijd oneindig zal zijn, en CRT als voordeel piekwit heeft dat veel hoger ligt dan een totaal wit veld.

Veel punten zullen in de toekomst worden opgelost, maar ik denk dan niet aan DLP, LCD of D-ILA er zal een nieuwe techniek moeten komen. Met de scherpte en lichtopbrengst van digitale projectoren en de flexabiliteit en dynamiek van een CRT.

Hummmm,
Het worden zeker spannende tijden.

Ik verheug me op de dag dat mijn CRT van het plafond af mag, want dan wordt het allemaal nog mooier....

MvrGr.
Frank
Custom installer

FrankL

Ach, op een gegeven moment gaat het net zoals met de vervanging van de lp door de cd: in ideale situaties is de geluidskwaliteit van de lp te verkiezen boven de cd, maar het gebruiksgemak van de cd wint het. Alleen de die-hards blijven lp's draaien.

De vraag is alleen wanneer dat moment voor jou komt. Voor mij is het al aangebroken  ;D
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Af en toe zit ik inderdaad ook op de wip.

Als je bv de nieuwe D-ILA's bekijkt met een anamorphe lens, dan weet je niet wat je ziet. Ook de nieuwe 1280x720 DLP's vindt ik zeer mooi, maar ook de prijzen zijn heel mooi (not).

Maar het is niet zozeer een LP CD verhaal voor mij, het verschil is namelijk TE groot. En er zijn geen nadelen aan een CRT projector (behalve de grote), een digitale projector moet je ook afstellen en calibreren, alleen duurt het bij CRT wat langer.

Ik verheug me echt op de tijd dat we allemaal van die kleine projectoren kunnen gaan verkopen, maar tot die tijd is het nog even sjouwen en tillen.
Custom installer

FrankL

Citeergezien de huidige ontwikkelingen van de andere merken waaronder 3M zal het niet heel lang duren voordat er een merk komt met een piano killer. De 3M moviedream II is nu qua prijs nog duurder dan de Piano maar zal gezien de betere specs dan de 7630 zeker een beter of gelijkwaardig plaatje op het beeld toveren.  

Ik heb de specs geprobeerd te vinden van de Moviedream 2. Erg lastig! Alleen bij Mediastar vond ik een samenvatting:

http://www.grossbild.de/cgi-bin/info.pl?nr=P270&itemTable=Projektoren_dreiM&np=0

Mijn mening:
Dit is absoluut niet de piano killer.
Ik vermoed dat dit een Moviedream 1 is, die uit marketingoverwegingen aangepast is en een nieuw naampje gekregen heeft, omdat 3M de concurrentie met de Piano niet aan kon.
Het is nl. nog steeds een SVGA projector, net als de MD1. En wat ik uit het beisammenforum gelezen heb (van een teleurgestelde koper) maakt ie nogal wat lawaai en heeft ie geen ingebouwde de-interlacer.
Klinkt als de MD1, nietwaar?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Heb er te weinig informatie over om een mening te hebben, en vergeet niet (voordat jullie dat denken  ;D), dat wij een VRIJE dealer zijn.

MAW we verkopen nu de 3M omdat die SPOTGOEDKOOP zijn en goed presteren. Als er volgende week een andere aanbieding is die beter presteerd dan stappen we over.

Ik probeer altijd die producten te vinden die optimaal presteren voor hun prijs op dat moment, en daarmee is de 3M nog steeds niet te kloppen voor € 2850,00 (met zoom, PC ingang etc).

Als ik voor de 3M meer dan € 4000,00 moest vragen zou ik een andere merk kiezen die beter presteerd zoals bv de Piano of de Seleco.

MvrGr.
Frank
Custom installer

kissakiwi

Hoi FrankD, allemaal,

Sorry hoor! Was ik helemaal vergeten om je te bedanken voor het bezoek en shootout tussen de Piano en de 3M.

Wat ik heel erg leuk vind is dat de reacties van het shootout zijn precies wat ik verwacht had.  FrankL is wel tevreden met zijn PJ en FrankD is nog wel tevreden met zijn CRT/DLP met een HTPC.

Moet ik alleen nu wachten tot dat mijn Piano binnen komt. Tja! moet is eerst wachten op een reactie van een email naar Plus: Hoe kan je nou dat ding eigenlijk over het Internet bestellen?? Als ik naar de Plus site kijken, kan ik alleen vanaf duitsland bestellen en dan alleen als ik in duitsland woon! (volgens het site) Klopt helemaal niet volgens mij.

Errmmm.. Slecht Nederlands huh? Ik probeer nu een beetje nederlands to schrijven ipv altijd in het Engels

Bedankt nogmaals,
Groeten naat iedereen..
Collin
 :)