Wordt het Blu-ray of HD-DVD? (Deel 4)

Gestart door Randal, augustus 20, 2007, 22:02:36

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
176 (53%)
HD-DVD
60 (18.1%)
Beide formaten naast elkaar...
71 (21.4%)
Géén van beide
25 (7.5%)

Totaal aantal stemmen: 319

J.A.F._Doorhof

@Randal,
Wij zijn goed ingelicht, wij weten waar het om draait.

Veel mensen die gewoon een winkel binnen komen en zich laten voorlichten door een verkoper die soms nog denkt dat HD betekend dat er een Harddisk in de speler zit (zucht) die kopen iets met HD-DVD erop en verwachten dan ook dat het altijd zal werken en alles zal doen, jammer genoeg zit de consument zo in elkaar.

We krijgen hier nog regelmatig mensen met PC's van 5 jaar oud die echt KWAAD (ja hoofdletters) zijn omdat ze vista niet kunnen draaien op hun dure ITC (of ander merk PC).
En dit terwijl wij de mensen toch vaak goed en zeer realistisch voorlichten.
We zijn denk ik één van de weinige computer bedrijven die tegen klanten eerlijk zegt dat een gemiddelde levensduur van een PC een jaar is, en dat we daarna alleen maar kunnen garanderen dat ze draaien wat er NU beschikbaar is.
Hoewel dit trouwens de laatste paar jaar wat rustiger was (voor Vista).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2007, 14:17:14
Voor mensen is een HD-DVD speler een HD-DVD speler met alle respect.
Dus ook combi spelers.
???
Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2007, 14:17:14
maar je gaat aan mijn opmerking voorbij, nogmaals het kan mij niets schelen wat er gebeurt, ik ga me niet mengen in de strijd HD-DVD is beter dan BD, ik heb BD gekozen omdat ik de PS3 de beste oplossing vind.
Ook vind ik het zeer fijn dat ik 1080P24 uit kan sturen vanaf day one met de PS3..
Dan heb je hem toch echt wel later gekocht dan dag 1...maar zoals je aangaf voor een blu-ray speler de verstandigste keuze omdat blu-ray de specs steeds aanpast  ::)  ;)

Teejoo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2007, 14:29:08
@teejoo,
Je poste tegelijkertijd met mij.

Vaste specs of specs die veranderen is lood om oud ijzer in mijn optiek.
We hebben hetzelfde gezien met DVD spelers, de eerste generatie had enorme problemen met bepaalde titels en geen DTS, dit kwam allemaal later pas.
Ik denk dat dit toch iets anders is. DTS was niet de standaard specificatie van DVD, maar optioneel. Ik heb zelf de eerste Sony speler gehad. Kon inderdaad niks met DTS, maar verder alles wat hij moest kunnen. Staat nu nog steeds in de woonkamer.

Wat ik maar wil aangeven is dat blu-ray (jammer genoeg) een niet gereed product op de markt heeft gezet. Men wist bij de introductie al precies wat men wilde, maar het was dus nog niet af. Dit zal ongetwijfeld gekomen zijn omdat HD-dvd wel al gereed was en op de markt gebracht werd; ze gewoon niet konden wachten. Reken maar dat blu-ray als het mogelijk was geweest ook liever meteen één gereed profiel in de markt had gezet. Dan had HD-dvd het een stuk moeilijker gehad.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2007, 14:29:08Wat ook niet helpt is de release datums.
Sommige films komen nog steeds eerst op DVD en dan op HD-DVD of BD uit, veel mensen hebben dan al de DVD.
Omkeren zou een goede impuls zijn.
Alle DVDs een maand vertragen tov de BD/HD-DVD.
Daar ben ik het helemaal mee eens. De beschikbaarheid van de software, daar gaat het om. En daar kan nog veel aan verbeteren.

papaleo

Citaat van: Teejoo op september 26, 2007, 14:53:24
???  Dan heb je hem toch echt wel later gekocht dan dag 1...maar zoals je aangaf voor een blu-ray speler de verstandigste keuze omdat blu-ray de specs steeds aanpast  ::)  ;)

Maar kan je met een PS3 ook alle en toekomstige audio formaten aan....,nee toch?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Del member

Citaat van: papaleo op september 26, 2007, 15:20:44
Maar kan je met een PS3 ook alle en toekomstige audio formaten aan....,nee toch?

Zelfs al had je een glazen bol dan was het antwoord neen.

eazyQ

ook HD-DVD is nog niet klaar met specs, want er is nog steeds geen 100% dat de regiocodering wegblijft bijvoorbeeld, iets wat vooral voor verzamelaars een hot item is.

Del member

Citaat van: Tim Radges op september 26, 2007, 15:49:25
ook HD-DVD is nog niet klaar met specs, want er is nog steeds geen 100% dat de regiocodering wegblijft bijvoorbeeld, iets wat vooral voor verzamelaars een hot item is.

HD-DVD en BD zitten nu in dezelfde fase als de allereerste DVD spelers: er is nog geen stabiliteit in het aanbod en de features evolueren nog, en er is nog geen definitieve feature set

dit terwijl een DVD speler van 3 jaar terug nog steeds dezelfde features doet die nodig zijn om een DVD van vandaag af te spelen, iets wat tijdens de eerste 2 a 3 jaar van het dvd tijdperk ook nog een hot issue was (kijken we naar interne vs externe decoders, dts support, heel de interlaced vs progressive shit,  ....) na een jaar of vijf is het aanbod echt stabiel geworden

ik doe niet mee aan de early adapters gekte van beide formaten

J.A.F._Doorhof

Ik heb inderdaad de PS3 pas gekocht toen ik wist dat hij 24P zou gaan ondersteunen, toen heb ik hem ook binnen een uur gekocht trouwens.

Waar ik meer op doel is dat HD-DVD het noemt dat de specs klaar zijn terwijl dat simpel weg NIET zo is.
En BD houd alle opties open.

MAW BEIDE systemen zijn nog niet klaar.
Laat ik het anders stellen, de speler die je NU HEBT STAAN kan over 2 jaar waarschijnlijk niet alles precies zo afspelen als bedoeld is.

DTS is een goed voorbeeld bij DVD.
Eerste generatie spelers deden het niet, sommige 2e en meerdere 3e generaties speelden het wel.
Maar nog VEEL belangrijker, progressive scan PAL.
Dit duurde ZEER lang voordat alle spelers dit ondersteunde.

MAW we zijn gewend aan upgraden etc.

Waar ik echter NIET toe bereid ben is op DIT moment te investeren in een SPELER voor zowel BD als HD-DVD omdat de ontwikkelingen simpel weg TE snel gaan op dit moment en de prijzen TE hoog voor de spelers, hoewel de nieuwe generatie BD's wel interessant worden.

Het enige wat ik mis bij de PS3 op DIT moment is de analoge uitgangen, maw ik luister naar een DD/DTS track, aangezien die echter al vele malen superieur klinkt aan de DVD versie in de meeste gevallen kan ik daarmee goed leven.

Uitsturen op 24P 1080P was echter voor mij een ABSOLUTE noodzaak.
Dit zit trouwens niet in de specs van HD-DVD, wel 1080P60 dit zal in de toekomst dus een nadeel worden voor projectoren die 24P native ondersteunen ben ik bang, conversies van 1080P60 naar 1080P24 kosten weer rekenkracht en brengen delays met zich mee.

HD-DVD heeft echt een update nodig naar 24P mijn inziens, maar goed HD-DVD is een gesloten systeem :D

Ach nu doe ik het toch :D
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Randal

Ik kan het toch niet eens zijn met je redenatie...

Allereerst:
Beide systemen zijn niet klaar, maar zullen dat ook nooit zijn => Ze zullen enkel verouderen.

Goede opties worden in de loop van de tijd vanzelf opgenomen in de standaard (zo is het ook met DTS en Progressive scan gegaan).
Dat is altijd zo geweest, en dat zal niet veranderen.
Dat ligt aan de eisen van de consument die steeds hoger komen te liggen, en de technische ontwikkeling die het goedkoper produceren mogelijk maakt/ en die altijd met nieuwe ontwikkelingen zal blijven komen.
=> Dat HDDVD een gesloten systeem is, is dus gewoon onzin  ;)

24P wordt vanzelf een gemeengoed bij beeldschermen, zo zal het inderdaad in de toekomst ook standaard worden bij HDDVD!

Het probleem is dat jij tegen deze nieuwe systemen aankijkt met jouw bagage aan kennis en visie voor de toekomst. Van daaruit stel je dat bijvoorbeeld 24P een must is, dit terwijl de meeste huidige weergevers het nog niet ondersteunen.
Omdat het een nieuwe techniek is moet het dus schijnbaar voldoen aan de toekomstige specificaties , terwijl dit nog lang niet het geval is voor de weergevers.

Om jouw voorbeeld te nemen: Bij een computer/projector is het gewoon dat deze supersnel verouderd.
Maar wanneer is zo'n 'systeem' klaar?

Paul Landsmeer

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2007, 14:04:19
Kijk mij maakt het geen fluit uit welk systeem er beter of niet beter is, feit blijft dat voor BEIDE systemen je in principe geld aan het weggooien bent als je nu een speler koopt en dat is een flinke klap voor BEIDE systemen.

Vandaar dat wij de mensen adviseren een PS3 te kopen, je hebt dan NU een speler (en een goede) en als je toch uiteindelijk upgrade naar een nieuwe speler blijft je PS3 geld waard.

Als je die redenering volgt, kun je ze beter een 360 aanbevelen met een HD-DVD add-on. Dat is samen goedkoper dan een PS3 (530 om 600) en er zijn meer titels voor verkrijgbaar, zowel qua games als qua films. Sterker nog, voor 50 euro meer dan de PS3 krijg je EN een 360 EN een standalone instapmodel HD-DVD speler, plus een zwik films.

Het advies om maar een PS3 te kopen is dus economisch bezien niet de meest gunstige aanbeveling.

Teejoo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2007, 17:03:32

HD-DVD heeft echt een update nodig naar 24P mijn inziens, maar goed HD-DVD is een gesloten systeem :D

Ach nu doe ik het toch :D
;D

J.A.F._Doorhof

Ik heb nu verschillende keren HD-DVD mogen bekijken via de XBOX 360 en kan je zeggen dat het er NIET uit ziet.
Weet nog niet hoe de HDMI versie gaat presteren maar de standaard versie ruist behoorlijk en de kleuren hebben niet bepaald wat je verwacht van HD.

Handig als je bij een calibratie toevallig iemand treft met zowel de Xbox360 als de PS3 en het zo eens rustig kan bekijken :D

Custom installer

Fico

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2007, 18:48:16
Handig als je bij een calibratie toevallig iemand treft met zowel de Xbox360 als de PS3 en het zo eens rustig kan bekijken :D

Ben je tijdens een calibratie al eens iemand tegengekomen met een HTPC als Blu-ray speler?
Ik ben héél erg benieuwd hoe dat er eigenlijk zou uitzien in vergelijking met een PS3?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

J.A.F._Doorhof

Custom installer

jantje112

Er is al vanaf begin jaren 90 HD. Dat het toen nog niet is doorgebroken en het feit dat een groot deel van de mensen amper aan het fenomeen breedbeeld is gewend doet mij de twijfel wel opkomen dat er ooit een winnend formaat is in DEZE oorlog. Ik denk dus dat beide formaten naast elkaar komen (net als dvd-r en dvd+r)

Paul Landsmeer

Citeer
Forrester: Format War Is Blu-Ray's To Lose

In its third annual report on the state of the next-gen format war, Forrester Research reiterated its long-held belief that Blu-ray will ultimately prevail over HD DVD, though more guardedly than in years past.

The market research firm has issued two previous reports on the high-format war, both predicting that Blu-ray would emerge victorious in its fight with HD DVD for next-gen supremacy.

This year, on the heels of Paramount's announcement that it would support HD DVD exclusively, Forrester now says that although Blu-ray remains in a better position than its rival, the format's backers will need to change strategy or risk losing their edge.

Specifically, Forrester analyst J.P. Gownder says that if Blu-ray fails to offer a viable hardware model at the $250 price point by Christmas 2007 and doesn't employ more aggressive promotional tactics to counter HD DVD's recent momentum, it could open itself to a possible upset defeat at the hands of HD DVD.

Gownder goes on to say that Blu-ray's failure to land a knock-out blow over the past year means that the format war will continue for at least 18 more months.

Established in 1983, independent research firm Forrester analyzes technology change and its impact on business, consumers, and society.

http://hddvd.highdefdigest.com/news/show/Industry_Forecasts/Forrester:_Format_War_is_Blu-rays_to_Lose/1005

Robbert54

las net dat microsoft met een verbeterde hd-dvd add on komt..  ??? HOEZO VERBETERD??!! ???
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Teejoo

Ik was net weer aan het kijken om films als die hard 4 en fantastic 4 silver surfer etc te pre-orderen. Het is toch niet normaal dat ze nu bij Play, Axel etc hiervoor 35-37 euro vragen, terwijl de regio A allemaal normaal 24-25 euro kosten. In Nederland kijk ik niet eens meer.
En dan vinden ze het vreemd dat mensen niet overstappen. Voor mij begint de regiocode op blu-ray steeds meer een reden te zijn om te roepen dat HD-DVD het mag worden. Ik bestel altijd al zoveel mogelijk in de VS, en nu ik vooruitlopend op een combispeler ben begonnen met HD-DVD's te bestellen merk je hoe fijn het is om gewoon simpel aan te klikken wat je wilt hebben voor een normale prijs. (en zonder eerst alle regiocodevrij-lijsten af te lopen om  te kijken of de blu-ray wel speelt....)

frenkelh

Citaat van: Teejoo op september 27, 2007, 23:19:44
Voor mij begint de regiocode op blu-ray steeds meer een reden te zijn om te roepen dat HD-DVD het mag worden. Ik bestel altijd al zoveel mogelijk in de VS, en nu ik vooruitlopend op een combispeler ben begonnen met HD-DVD's te bestellen merk je hoe fijn het is om gewoon simpel aan te klikken wat je wilt hebben voor een normale prijs. (en zonder eerst alle regiocodevrij-lijsten af te lopen om  te kijken of de blu-ray wel speelt....)

Ik begrijp niets van heel die "valse" heisa rond het regiovrij zijn van HD DVD.
Op dit moment is HD DVD aleen regiovrij, omdat de Maatschapijen die HD DVD ondersteunen toch al geen regiocodering toepassen op hun HD uitgaves (ook niet op hun BD).
Als de Maatschapijen die vast houden aan de Regiocodering (Fox, Disney, Sony) ooit op HD DVD gaan uitbrengen, wordt op HD DVD ook gewoon regiocodering toegepast.
Ik begrijp wel dat jij HD DVD wilt verdedigen, maar doe dat dan niet met dit soort valse argumenten.

Van mij mag die regiocodering zo snel mogelijk verdwijnen, maar helaas ligt dit de keus bij de filmmaatschapijen,.. en niet bij HD DVD vs BD

Randal

Citaat van: frenkelh op september 28, 2007, 06:54:41
Ik begrijp niets van heel die "valse" heisa rond het regiovrij zijn van HD DVD.
Op dit moment is HD DVD aleen regiovrij, omdat de Maatschapijen die HD DVD ondersteunen toch al geen regiocodering toepassen op hun HD uitgaves (ook niet op hun BD).
Als de Maatschapijen die vast houden aan de Regiocodering (Fox, Disney, Sony) ooit op HD DVD gaan uitbrengen, wordt op HD DVD ook gewoon regiocodering toegepast.
Ik begrijp wel dat jij HD DVD wilt verdedigen, maar doe dat dan niet met dit soort valse argumenten.

Van mij mag die regiocodering zo snel mogelijk verdwijnen, maar helaas ligt dit de keus bij de filmmaatschapijen,.. en niet bij HD DVD vs BD

Vals argument? HDDVD is nu toch regio vrij?  ???  ???
Ik bedoel: Jij beweert dat HDDVD in bovenstaand geval regiocodering gaat toepassen, maar zonder bronmateriaal waar dat werkelijk uit blijkt vind ik dat veel meer een vals (tegen)argument...  ;)

J.A.F._Doorhof

Zover ik het begrepen heb kan het zijn dat de Regiocodering met terug werkende kracht kan worden ingesteld maar dat was toen nog niet 100% zeker.
Custom installer

Paul Landsmeer

Citeer
Vals argument? HDDVD is nu toch regio vrij?  Huh  Huh
Ik bedoel: Jij beweert dat HDDVD in bovenstaand geval regiocodering gaat toepassen, maar zonder bronmateriaal waar dat werkelijk uit blijkt vind ik dat veel meer een vals (tegen)argument...

Mee eens. Laten we het bij de feiten houden: alle HD-DVD's zijn momenteel regiovrij en hetzelfde geldt niet voor alle BD's. Misschien verandert dit ooit nog, misschien niet, dat zien we dan wel weer.

En ja, het is ERG prettig dat je HD-DVD's wereldwijd kunt bestellen zonder enige zorg en tegen gunstigere prijzen dan in NL.

Citeer
Zover ik het begrepen heb kan het zijn dat de Regiocodering met terug werkende kracht kan worden ingesteld maar dat was toen nog niet 100% zeker.

Dat zal dan toch alleen lukken als ik mijn machine aan het internet hang, want knappe jongen die het zonder verbinding weet terug te draaien.
Alles wat ik nu afspeel, kan ik dus blijven afspelen.

Overigens heb ik nooit zo geloofd in die "regiocodering achteraf" theorie, die lijkt me toch een beetje de markt ingeschoten door het BD kamp om HD-DVD kopers af te schrikken. Bovendien, om de HD oorlog te winnen kan HD-DVD zich zo'n codering niet permitteren, en zodra ze dat wel kan, is er allang geen economisch voordeel meer te behalen door dat met terugwerkende kracht te doen.

Rhodanos

En wat die play prijzen betreft. Play is vaak duurder dan in Nederland op gebied van blu-ray. Het kan dus wel eens heel goed zijn om juist wel naar de prijzen in Nederland te kijken. En wat ook handig is om eens te kijken bij eazy.dvd.com.au.

Voorbeeld: underworld evolution €27,99 bij play, €24,99 bij de frs (en met 10% pas in de winkel gaat daar dan nog eens €2,50 vanaf)

Teejoo

Citaat van: frenkelh op september 28, 2007, 06:54:41

Ik merk dat je verder blijkbaar nooit één post van mij gelezen hebt. Anders had je wel gezien dat ik heel neutraal in deze zaak zit.....

Dit was dan ook geen verdediging, maar een constatering. Ik vind maar een ding belangrijk: de films. Het maakt me niet uit of dit op blu-ray is of op HD-dvd. Ik constateer alleen maar dat ik niet blij ben met de huidige situatie omdat ik nu veel meer geld kwijt ben omdat ik bij sommige titels gedwongen ben regio B aan te schaffen.

Verder kan men in de toekomst regiocode bij HD-dvd invoeren, maar de huidige spelers kunnen nooit voorzien worden van een regiocode, en blijven dus regiovrij. Er stond een tijd geleden in Audiovision een interview met Toshiba, een daar waren ze heel stellig in. Het zal ook erg moeilijk worden om hardware fabrikanten ineens te dwingen een regiocode toe te passen terwijl deze er in eerste instantie niet op zat. Vooral omdat er dus maar een paar maatschappijen zijn die dit eisen. Het regiovrij is namelijk wel een punt waarmee HD-dvd zich profileert.

@ Rhodanos: Play is inderdaad niet echt goedkoper, maar dat hij echt duurder is dat zijn uitzonderingen. Ik koop bijvoorbeeld ook bij Blhdvd. Maar zij kunnen niet op tegen de prijzen van regio A bij pacific en axelmusic. Daarnaast koop ik bij voorkeur niet bij FRS aangezien het personeel daar alles mee naar huis mag nemen en je dus geen nieuwe spullen krijgt.
De australische site heb je toch regio A? Of vergis ik me nou?

Rhodanos

Daarnaast koop ik bij voorkeur niet bij FRS aangezien het personeel daar alles mee naar huis mag nemen en je dus geen nieuwe spullen krijgt.
De australische site heb je toch regio A? Of vergis ik me nou?
Citeer

Bij mijn frs heeft het personeel zelf niet eens een blu-ray of hd-dvd thuis staan, lijkt het. De discs zijn daar altijd zonder krassen.

Australië deelt onze regio. Heb daar al paar blu-ray's  gekocht met nl-ot, en die draaien hier gewoon ook.

En wat betreft play, ik heb nu zo'n 21 blu-rays, waarvan 1 in de USA gekocht, 2 in Australië, 2 bij play en de rest gewoon hier in Nederland.