Re: VAD Show 2007

Gestart door kippekop, augustus 20, 2007, 16:28:21

Vorige topic - Volgende topic

Gekoppelde gebeurtenissen

Pjotr27

Ik vind het wel opvallend hoe over de set`s op de VAD wordt geoordeeld, ik had het met een standhouder erover,hij vond dat er eigenlijk twee categorieen luisteraars op de Vad zijn: 1. de audiofielen die een set beoordelen op een gigantisch geluidsbeeld, veel bas , veel diepte , kortom een overweldigende geluidsindruk en 2. de echte muziekliefhebber die een set beoordeeld op hoe klinkt die piano, die gitaar. Is hij in het echt ook zo? Het opmerkelijke is dat als je door de verslagen van de bezoekers heen leest je precies die 2 categorieen kunt onderscheiden. Sommige set`s worden de afgrond in geschreven terwijl anderen die set weer erg mooi vonden.
De bezoekersaantallen schijnen wel weer beter te zijn als vorige jaren, met name de Zondag wat normaal een zorgenkindje was werd erg goed bezocht.
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

garmtz

Citaat van: Pjotr27 op oktober 24, 2007, 12:37:29
Ik vind het wel opvallend hoe over de set`s op de VAD wordt geoordeeld, ik had het met een standhouder erover,hij vond dat er eigenlijk twee categorieen luisteraars op de Vad zijn: 1. de audiofielen die een set beoordelen op een gigantisch geluidsbeeld, veel bas , veel diepte , kortom een overweldigende geluidsindruk en 2. de echte muziekliefhebber die een set beoordeeld op hoe klinkt die piano, die gitaar. Is hij in het echt ook zo? Het opmerkelijke is dat als je door de verslagen van de bezoekers heen leest je precies die 2 categorieen kunt onderscheiden. Sommige set`s worden de afgrond in geschreven terwijl anderen die set weer erg mooi vonden.
De bezoekersaantallen schijnen wel weer beter te zijn als vorige jaren, met name de Zondag wat normaal een zorgenkindje was werd erg goed bezocht.

Wat mij betreft zijn zowel de 1e als de 2e categorie audiofielen... ;)  De muziekliefhebber laat de muziek over zich heenkomen en vraagt zich af of hij geraakt wordt door de set of niet... Maar is toegegeven wel een uitdaging met al die tingeltangelmuziek... :D

molle

Oef, ben ik blij dat ik bij de 1e en 2e behoor ::) ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Peerless Monster

Citaat van: garmtz op oktober 24, 2007, 11:57:50
Exact.

Maar dat was ook de enige set.
Ik heb daarnaast wel leuke indrukken van andere sets.
Cabasse en Accuphase
Manley
Monitor audio (monitors van de nieuwe serie) met de isotek demo (dat verschil kon je mooi horen met en zonder filter en aansluitingen op de je stroom...)
KEF op McIntosch. Was ik erg over te spreken. Maar het blijft KEF geluid. Een beetje plakkerig aan de speakers.
En natuurlijk AMR met Daluso speakers. Erg van de onder de indruk hoe mooi strak het hoog bleef. Bas fundament was er alleen niet.
Overigens vond ik over het algemeen dat de meeste sets niet zoveel diepte zat. Wel groots, maar geen diepte (dus niet Hz's).
Ik zei al, leuk zo'n dag, maar ik was blij dat ik weer naar mijn eigen set (en dus eigenlijk muziek) kon gaan luisteren...

PS ik heb nog een grote verassing wat betreft bekabeling voor dit forum, maar dat ga ik nog niet verklappen.
Behalve dat de interlink binnen is. Ik ga hem eerst aansluiten en beluisteren alvorens ik laat weten wat het is...
Audiofiel en Scutz weten al welk merk... ssssstttt ;).

Groet,
Rens
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Tube-freak

Er zijn ook 2 categorien importeurs. 

1) ze kunnen wel een goede demo geven.
2) ze kunnen geen goede demo geven.

;D

Vaak gaat het zo van we knopen al onze grootste en duurste spullen aan elkaar dan zal het vast wel indrukwekkend klinken.  Vervolgens worden ze dan weer volledig weggespeelt door een set die 2 keer zo klein is en 5 keer zo goedkoop.   Ze leren het ook nooit.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Pjotr27

CiteerEr zijn ook 2 categorien importeurs.

Absoluut mee eens  ;D
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

CiteerPS ik heb nog een grote verassing wat betreft bekabeling voor dit forum, maar dat ga ik nog niet verklappen.
Behalve dat de interlink binnen is. Ik ga hem eerst aansluiten en beluisteren alvorens ik laat weten wat het is...

Flauw hoor zeker een Gamma snoertje  :P

Peerless Monster

Citaat van: Pjotr27 op oktober 24, 2007, 13:47:11
Flauw hoor zeker een Gamma snoertje  :P

Nope.
Maar wie weet past het totaal niet in mijn set.
Dus eerst proberen en daarna juichen... ;)
Sorry Peter ;).
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

advr

Citaat van: garmtz op oktober 24, 2007, 11:57:50
Exact.

dat had ik juist veel meer bij de set van JK Acoustics :P :P ;D
maar MBL was ook zeker leuk.

de meest homegene set was toch bij B.S.A. niet geen geboem en rete strak. Daar kon je wel op de eerste rij zitten zonder van je stoel geblazen te worden ;D ;D die set had voor mij alles in zich ;D

ik zou hem zo mee kunnen nemen en daarmee sla je de plank raak. die indruk neem je mee en je wilt dat dan vast nog een keer horen. ;D

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

kippekop

Citaat van: garmtz op oktober 24, 2007, 12:39:17
Wat mij betreft zijn zowel de 1e als de 2e categorie audiofielen... ;)  De muziekliefhebber laat de muziek over zich heenkomen en vraagt zich af of hij geraakt wordt door de set of niet... Maar is toegegeven wel een uitdaging met al die tingeltangelmuziek... :D

Toch ligt geraakt worden bij mij aan de algehele goede presentatie. En ik blijf de meeste speakers (sets) te analytisch, koel en onemotioneel vinden. Raar genoeg vind ik vaak de echt oude speakers van wharfedale en kef lekkerder klinken ondanks alle belemmeringen en mindere dynamiek. Het is alsof ze tegenwoordig alles willen perfectioneren maar daarmee ook alle leven uit de muziek wordt gehaald. Mij kon alleen WLM en MMaudio me bekoren, de dynaudio sapphire komt daar kort achter...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Ejorne

Ach, ik kan al snel 'geraakt' worden door een stukje muziek. Als ik bijvoorbeeld muziek luister dat best wel lekker klinkt op een relatief goedkoop setje. (bijvoorbeeld mijn erg goedkope set  :P ) dan raakt mij dat al snel op een erg positieve manier.

Als ik dan eens een set van vele duizenden euro's beluister dan klinkt het al snel aanzienlijk beter dan mijn goedkope set. Door deze dure set voel ik mij ook geraakt. Natuurlijk, de algehele kwaliteit is gewoon een aanmerkelijk stuk beter...

Maar als ik dan de prijzen naast elkaar leg, dan zou ik mijn toch uiterst negatief geraakt voelen wanneer ik die dure set in mijn bezit zou hebben.

Kortom, ik blijf zoeken naar de set met de beste prijs kwaliteit verhouding. Natuurlijk is het budget hierin heel erg bepalend. Ik heb het vermoeden met mijn huidige budget een van de betere sets te hebben samengesteld. (ik heb nog niets mogen beluisteren wat ik beter vind klinken in mijn huidig budget) Maar ik hoop mijn budget in de toekomst toch wel wat omhoog te kunnen schroeven. Ik heb al behoorlijk wat setjes beluisterd die toch echt wel erg lekker klinken...

Maar dan de sets die tientallen/honderden duizenden euro's kosten... Tja, het zou best wel lekker klinken... Maar 10 x beter dan een goed samengesteld setje van 10.000? Lijkt me sterk... Want die setjes die ik heb mogen beluisteren van circa 10.000 euro vond ik al zo enorm prachtig klinken...

Marc Heijligers

Citaat van: Pjotr27 op oktober 24, 2007, 12:37:29
Ik vind het wel opvallend hoe over de set`s op de VAD wordt geoordeeld, ik had het met een standhouder erover,hij vond dat er eigenlijk twee categorieen luisteraars op de Vad zijn: 1. de audiofielen die een set beoordelen op een gigantisch geluidsbeeld, veel bas , veel diepte , kortom een overweldigende geluidsindruk en 2. de echte muziekliefhebber die een set beoordeeld op hoe klinkt die piano, die gitaar. Is hij in het echt ook zo? Het opmerkelijke is dat als je door de verslagen van de bezoekers heen leest je precies die 2 categorieen kunt onderscheiden.

Er is geen installatie op de wereld die "echt" klinkt. Afgelopen Maandag Janinen Jansen de 2e Partita van Bach horen spelen, nou forget it met alles wat je op de VAD gezien hebt. De klanknuances, de interactie met de galm van de zaal, de beweging van violiste en viool etc. etc., daar is iedere installatie een zwakke afspiegeling van.

In de cognitieve wetenschap is er een volgende classificatie van luisteren beschreven; analytisch en synthetisch. Zowel 1 als 2 zijn analytisch zoals ze hier boven door Pjotr beschreven staan. Analytisch gaat over "hoe" het klinkt, synthetisch is "wat doet het met me".

Ikzelf ben in de waan dat ik tussen de 2 luister modes kan switchen. Ik ben normaal gesproken iemand die synthetisch luistert (dus heb ook geen test CD nodig of zo), en als ik niet door de muziek gevangen wordt, hanteer ik pas de analytische luistermethode. Ik kan ook makkelijk weer terug switchen als ik ergens ben om van muziek te genieten.

Het is veelal makkelijker te spreken in analytische termen dan in synthetische termen, omdat je dan een decompositie maakt van wat je hoort. Als ik met mijn eigen speakers bezig ben, spreek ik ook vaak in synthetische termen als "ik voel de energie van de performance", "zoals het nu klinkt begrijp ik wat de pianist probeert over te brengen" (of althans, dat denk ik dan, maar alleen de waan is al prima! ;)), of "de muziek heeft in deze setup drive". Belangrijke ingredienten, maar veel vager en moeilijker te vertalen naar een ander.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

EdoE

Citaat van: Marc Heijligers op oktober 24, 2007, 16:32:05
Er is geen installatie op de wereld die "echt" klinkt. Afgelopen Maandag Janinen Jansen de 2e Partita van Bach horen spelen, nou forget it met alles wat je op de VAD gezien hebt. De klanknuances, de interactie met de galm van de zaal, de beweging van violiste en viool etc. etc., daar is iedere installatie een zwakke afspiegeling van.

Op het Naim-forum heeft men mij ooit eens geadviseerd helemaal geen Naim te kopen, omdat een jaar-passe partout voor het Concertgebouw een stuk goedkoper zou zijn dan een HiFi-hobby.

reMC

Citaat van: EdoE op oktober 24, 2007, 16:55:06
Op het Naim-forum heeft men mij ooit eens geadviseerd helemaal geen Naim te kopen, omdat een jaar-passe partout voor het Concertgebouw een stuk goedkoper zou zijn dan een HiFi-hobby.

;D

tiptop

Persoonlijk ben ik helemaal met de benadering van Garmt en Remko eens. Eerst moet een set emoties oproepen en het geheel in balans zijn. Je moet dus niet het gevoel krijgen dat het een of ander uitbelicht of onderbelicht wordt. Gewoon dat het klopt. :) Homogeniteit dus.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Peerless Monster

Citaat van: tiptop op oktober 24, 2007, 18:06:07
Persoonlijk ben ik helemaal met de benadering van Garmt en Remko eens. Eerst moet een set emoties oproepen en het geheel in balans zijn. Je moet dus niet het gevoel krijgen dat het een of ander uitbelicht of onderbelicht wordt. Gewoon dat het klopt. :) Homogeniteit dus.

Bij mij roept een set geen emoties op in den beginne, maar de muziek.
Maar eigenlijk is dat ook weer niet zo, want ik vind hoe het eruit ziet ook belangrijk.

Bij een vrouw ga je eerst ook af op het uiterlijk.
Of val je op een vrouw met de innerlijke schoonheid, zonder te weten hoe ze eruit ziet?
Volgens mij kan dat na verloop van tijd... Maar niet op het moment zelf dat je ze ontmoet...

Maar wanneer weet je nu of iets onderbelicht is of juist overbelicht.
Dat kan alleen jij zelf bepalen en niet iemand anders... Wie weet vind ik homogeniteit niet mooi, nou dan koop ik toch de Amerikaanse speakers die ik zo mooi vond. Ik vind alleen dat de mening van sommige mensen je hier bijna door de s**** wordt ingeduwd. Maar goed, kleuring vind je overal. In goede en minder goede sets, tussen mensen, etc.
Dus alles is een mening, maar in relatie tot elkaar zijn er wel verschillende niveau's waarin die mening tot uitdrukking komt.

weer on topic...

tiptop

Ja, 1 post dan nog hierover en houd ik ook op.

Ik bepaal zelf wat ik over- of onderbelicht vind natuurlijk  ;) Maar wat in mijn oren homogeen is vind ik een belangrijke factor.

En met dat de set emoties moet oproepen had ik het natuurlijk over de weergave, alhoewel het uiterlijk bij mij ook een grote rol speelt. :)

Net als bij vrouwen. Daar moet ook alles kloppen. ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Peerless Monster

Citaat van: tiptop op oktober 24, 2007, 18:23:13
Ja, 1 post dan nog hierover en houd ik ook op.

Ik bepaal zelf wat ik over- of onderbelicht vind natuurlijk  ;) Maar wat in mijn oren homogeen is vind ik een belangrijke factor.

En met dat de set emoties moet oproepen had ik het natuurlijk over de weergave, alhoewel het uiterlijk bij mij ook een grote rol speelt. :)

alles moet kloppen....
Is dat niet een ander topic, of ga ik nu tever ;) ;D ;D ;D

Sorry, on topic...

Audiofiel

Citaat van: tiptop op oktober 24, 2007, 18:23:13

Ik geloof niet dat ook maar iemand een vrouw heeft waar alles aan klopt. Dat is net zo goed een utopie als een set die net zo echt klinkt als de werkelijke muzikanten. 8)

Uiteindelijk komt het neer op smaakverschillen en die zijn duidelijk zeer verschillend, zo blijkt wel uit de ervaringen van de VAD. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Citaat van: Audiofiel op oktober 24, 2007, 18:25:53
Ik geloof niet dat ook maar iemand een vrouw heeft waar alles aan klopt. Dat is net zo goed een utopie als een set die net zo echt klinkt als de werkelijke muzikanten. 8)

Uiteindelijk komt het neer op smaakverschillen en die zijn duidelijk zeer verschillend, zo blijkt wel uit de ervaringen van de VAD. ::)

Yep, gelukkig maar en anders hadden we allemaal een relatie met jouw vrouw... ;D

tiptop

Citaat van: Audiofiel op oktober 24, 2007, 18:25:53

Ik zeg ook niet dat ik er zo een heb. Maar het is wel waard om naar te streven ;D (net als werkelijkheidsweergave thuis)

Marc Heijligers

Citaat van: tiptop op oktober 24, 2007, 18:28:40
Ik zeg ook niet dat ik er zo een heb. Maar het is wel waard om naar te streven ;D (net als werkelijkheidsweergave thuis)

Is je vrouw dan niet "werkelijkheidsweergave thuis"?  ;D

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

tiptop

Af en toe te werkelijk aanwezig ;D

Peerless Monster

Guido Tent

Citaat van: Tube-freak op oktober 24, 2007, 13:20:15
Er zijn ook 2 categorien importeurs. 

;D

Vaak gaat het zo van we knopen al onze grootste en duurste spullen aan elkaar dan zal het vast wel indrukwekkend klinken.  Vervolgens worden ze dan weer volledig weggespeelt door een set die 2 keer zo klein is en 5 keer zo goedkoop.   Ze leren het ook nooit.

:-)

mag ik nog een 3e categorie toevoegen:

3) ze hebben geen verstand van akoestiek

en een 4e

4) ze bereiden zich niet goed voor door eerst naar de ruimtes te gaan kijken / luisteren

ik was er niet, dit jaar, maar "mijn" product wel, had de maanden ervoor had gewerkt aan het electrisch design van de i-qube (bij Crusade audio)

groet

Guido