Re: VAD Show 2007

Gestart door kippekop, augustus 20, 2007, 16:28:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gekoppelde gebeurtenissen

tiptop

Citaat van: garmtz op oktober 23, 2007, 19:27:13
Kan wel even uitleg geven over de Sapphire... Voor 6000 euro per STUK verwacht ik gewoon een betere performance. De prijs/kwaliteit van de Audience en ook C1/Special 25 vind ik dan veel beter. Ik heb niet gezegd dat ik de goedkopere speakers beter vind klinken. Wel muzikaler ONDANKS hun 'brakke' crossovers en dus te prefereren om gewoon mee van muziek te genieten.

Ik luister met de Sapphire naar techniek, niet muziek: een zonde van veel high-end apparatuur.

Mijn mening, meer niet...

Minder vermogen in de versterker en meer rendement in de luidspreker is bijna een voorwaarde voor die muzikaliteit. En Dynaudio hoort daar niet echt bij ;D ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Audiofiel

Waarom zou een versterker met minder vermogen en een speaker met meer rendement muzikaler zijn?

Die gedachtesprong ontgaat mij volledig. ??? Muzikaliteit staat mijns inziens los van de specs. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

tiptop

Dat klopt. In theorie slaat het idd nergens op.

In de praktijk echter, blijkt dat elke set die ik echt goed vind, bijna zonder uitzondering samengesteld uit hoog rendements luidsprekers (of iig makkelijk belastbaar) en het versterkervermogen meestal niet echt hoog. En heel toevallig zijn de meeste sets daar weer met buizen uitgerust 8)

En daar in ben ik geen uitzondering. Ik kom zelden mensen tegen wanneer ik dit soorts sets hoor die het tegen vinden vallen. Dan valt er toch wel veel voor te zeggen.

Noot: let op dat ik er "bijna" bij set want het is idd niet per definitie het geval. Pass labs en Musical fidelity vind ik ook mooi en een aantal hoog vermogen klasse A versterkers doen het ook goed.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Audiofiel

#178
Citaat van: tiptop op oktober 23, 2007, 20:31:47
En daar in ben ik geen uitzondering. Ik kom zelden mensen tegen wanneer ik dit soorts sets hoor die het tegen vinden vallen. Dan valt er toch wel veel voor te zeggen.

Welk grappig dat je dat als een soort 'bewijs' van je stelling vind. Dat ze het niet tegen vinden vallen is niet hetzelfde als dat die mensen er precies hetzelfde over denken als jij. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

tiptop

Citaat van: Audiofiel op oktober 23, 2007, 20:37:29
Welk grappig dat je dat als een soort 'bewijs' van je stelling vind. Dat ze het niet tegen vinden vallen is niet hetzelfde als dat die mensen er precies hetzelfde over denken als jij. ;)
Het gebeurd zelden dat mensen hetzelfde denken als ik ;D.

Ik zie het niet als bewijs, meer als een bevestiging van mijn eigen interpretaties. ;)

En zoals al eerder gelezen blijkt dat er massa's mensen zijn die allemaal weer iets ander prefereren, danwel als ultiem beschouwen. Ik behoor slechts tot een groepje waar er vele van zijn.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Joep

Ik houd ook van hoog rendement speaker en lichte versterkers, maar... laten we het weer over de VAD hebben.  ::)

Ik ben niet geweest en vond erg jammer dat ik mijn afspraken niet kon afzeggen/verzetten. Zeker na het verhaaltje van Garmt, had ik ik wel bij MBL willen luisteren. Eigenlijk is Garmt de enige die positief was over de set, de rest was over het algemeen negatief over die set. Is hij dan zo afwijkend qua voorkeur? Dat zou ook het Dynaudio verhaal verklaren!  ;D Oh nee, we moeten on-topic blijven had ik gezegd!  :D

In ieder geval zijn de ervaringen leuk opgeschreven en de foto's zijn werkelijk uitmuntend! Grote klasse om die moeite voor 't forum te nemen!  8)




tiptop

Hoi Joep,

Ook even bij MBL wezen luisteren. Qua uiterlijk was het niet mijn ding, alleen de CD-speler. Het geheel klonk zeker wel mooi, maar nu ik de prijs heb gehoord vind ik de prijs/kwaliteit buiten elke proportie. Zo goed vond ik het nou ook weer niet. Sterker nog, De Manley/WLM set had ik ervoor beluisterd en boeide vele malen meer (vond ik ;) ) (en die was 8000 euro all in)

Dus die heb je zeker gemist ;D ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

GPO

Citaat van: Proprius op oktober 23, 2007, 20:58:29
...
Zeker na het verhaaltje van Garmt, had ik ik wel bij MBL willen luisteren. Eigenlijk is Garmt de enige die positief was over de set, de rest was over het algemeen negatief over die set. Is hij dan zo afwijkend qua voorkeur?
...

Nee, want ik vond die set ook goed klinken, maar het prijskaartje was een beetje 'lost'. Met andere woorden; je kunt voor veel minder geld ook heel dicht in de buurt komen van zo'n set (denk ik).

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

kippekop

Citaat van: Proprius op oktober 23, 2007, 20:58:29
Ik houd ook van hoog rendement speaker en lichte versterkers, maar... laten we het weer over de VAD hebben.  ::)

Ik ben niet geweest en vond erg jammer dat ik mijn afspraken niet kon afzeggen/verzetten. Zeker na het verhaaltje van Garmt, had ik ik wel bij MBL willen luisteren. Eigenlijk is Garmt de enige die positief was over de set, de rest was over het algemeen negatief over die set. Is hij dan zo afwijkend qua voorkeur? Dat zou ook het Dynaudio verhaal verklaren!  ;D Oh nee, we moeten on-topic blijven had ik gezegd!  :D

In ieder geval zijn de ervaringen leuk opgeschreven en de foto's zijn werkelijk uitmuntend! Grote klasse om die moeite voor 't forum te nemen!  8)


Geen idee of ze de set hebben aangepast na zaterdag, maar het klonk toen ECHT niet goed. Ik heb nog met de importeur daar gesproken en ook hij gaf duidelijk aan dat de ruimte veel langer had moeten zijn. Het laag was monotoom, boemerig, totaal niet gedefinieerd en je hoorde het blazen door de poorten (erg lelijk trouwens om te zien). Ik heb het echt zelden zo slecht horen klinken bij een set. Het hoog kan ik weinig over zeggen, vond het van waar ik stond (was erg druk) teveel aan de "watermeloenen" blijven plakken...

Echt niemand trouwens bij MM audio geluisterd naar de set actieve speakers met kleine voorversterker? Zat helemaal in het hoekje naast indiana luidsprekers.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

GPO

Citaat van: kippekop op oktober 23, 2007, 22:53:12
Geen idee of ze de set hebben aangepast na zaterdag, maar het klonk toen ECHT niet goed. Ik heb nog met de importeur daar gesproken en ook hij gaf duidelijk aan dat de ruimte veel langer had moeten zijn. Het laag was monotoom, boemerig, totaal niet gedefinieerd en je hoorde het blazen door de poorten (erg lelijk trouwens om te zien). Ik heb het echt zelden zo slecht horen klinken bij een set. Het hoog kan ik weinig over zeggen, vond het van waar ik stond (was erg druk) teveel aan de "watermeloenen" blijven plakken...

Echt niemand trouwens bij MM audio geluisterd naar de set actieve speakers met kleine voorversterker? Zat helemaal in het hoekje naast indiana luidsprekers.

Heb je het nu over die MBL set? boemerig laag... ?? het was juist heel erg strak laag, het had van mij wel meer gemogen...
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

WickedGame

Citaat van: GPO op oktober 23, 2007, 23:03:10
Heb je het nu over die MBL set? boemerig laag... ?? het was juist heel erg strak laag, het had van mij wel meer gemogen...

Zo zie je maar weer dat iedereen het anders ervaart. Ook ik vond de MBL op het laag wat boemerig overkomen. De overige soundstage was wel erg mooi maar dat laag irriteerde mij. Kan ook best aan de ruimte liggen, maar ik vond het niet mooi.

Peerless Monster

Citaat van: WickedGame op oktober 24, 2007, 07:55:50
Zo zie je maar weer dat iedereen het anders ervaart. Ook ik vond de MBL op het laag wat boemerig overkomen. De overige soundstage was wel erg mooi maar dat laag irriteerde mij. Kan ook best aan de ruimte liggen, maar ik vond het niet mooi.

Ik vond de MBL ook prachtig!
Zeker in het mid-hoog.
Bas was een beetje te flauw. Niet dat strakke.
Ik vond mijn set daar beter in...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

bmateijsen

Ook ik was positief over MBL, omdat het inderdaad wat met mij deed, het was iets wat ik niet verwacht had.
Ik verwachtte echt een hifi-saus en wat we kregen was muziek. Natuurlijk was er echt wel iets op te merken, maar push-it van Tool was echt gewoon kicks voor niks...

Citaat van: Proprius op oktober 23, 2007, 20:58:29
Ik houd ook van hoog rendement speaker en lichte versterkers, maar... laten we het weer over de VAD hebben.  ::)

Ik ben niet geweest en vond erg jammer dat ik mijn afspraken niet kon afzeggen/verzetten. Zeker na het verhaaltje van Garmt, had ik ik wel bij MBL willen luisteren. Eigenlijk is Garmt de enige die positief was over de set, de rest was over het algemeen negatief over die set. Is hij dan zo afwijkend qua voorkeur? Dat zou ook het Dynaudio verhaal verklaren!  ;D Oh nee, we moeten on-topic blijven had ik gezegd!  :D

In ieder geval zijn de ervaringen leuk opgeschreven en de foto's zijn werkelijk uitmuntend! Grote klasse om die moeite voor 't forum te nemen!  8)





Marc Heijligers

Citaat van: GPO op oktober 23, 2007, 23:03:10
Heb je het nu over die MBL set? boemerig laag... ?? het was juist heel erg strak laag, het had van mij wel meer gemogen...

Apart... Ik vond het laag enorm rommelig (ipv pop pop meer blobh blobh). We noemen dat "olifantenbas". Een hoop diep gerommel. De set had wel veel slam en presence, maar er zat ook een metalig elektronisch sausje over. Ik vond het best OK, maar nogal "hifi".

De 2 sets die het meest "akoestisch" klonken waren Penaudio (maar "klein" en "intiem", wel mooi), en Sonore (maar vanwege de soort muziek was het moeilijk beoordelen hoe het met de klankbalans zat, ik vermoedde flink wat voicing op het mid, en wat dun in het laag). Ik vond de Sonore zelf de best klinkende set op de show, zeker ook qua projectie in breedte en diepte, goede presence en dynamiek, maar ja, die prijs, de inzetbaarheid thuis, en de WAF (vreselijke poten). Verder was er ook redelijk was spul op de VAD wat "lekker" klonk, maar met de gevraagde prijzen verwacht ik zelf toch wat meer "realisme" in het geluid. In de wat lagere klasses vond ik (de kleine set van) Spendor en Totem aardig. Ook complimenten voor de inrichting bij B&W en Classe, erg mooi gemaakt. Ik vond de B&W 803 met Eva Cassidy ook niet beroerd klinken, maar zoals vaak bij B&W, een wat zenuwachtig tweetertje.

Wat weer opviel is dat de meeste sets teveel hoog hebben in hun afstemming (sommigen noemen zo'n electronisch glansje transparant; bij een van de sets waar mijn oren ongeveer gewassen werden werd mij verteld dat dit kwam omdat ik zoveel mooie transparantie gewoon niet gewend was, braak, braak). Met name de Thiel gebasseerde speakers waren een ramp in dat opzicht. Ook zijn bij veel speakers resonanties te horen. Het meeste verbaasde me de resonanties bij de Jamo dipolen, die geen kast hebben. Kennelijk iets met de achtermuren, of het filter wat opslingert.

Afijn, buiten wat "foutjes" her-en-der blijft het een kwestie van smaak.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

advr

Citaat van: Peerless Monster op oktober 24, 2007, 08:18:33
Ik vond de MBL ook prachtig!
Zeker in het mid-hoog.
Bas was een beetje te flauw. Niet dat strakke.
Ik vond mijn set daar beter in...

zo heb ik die ook ervaren. toch vaak die reflex poort die ze niet helemaal onder controle lijken te hebben. :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

GPO

Citaat van: WickedGame op oktober 24, 2007, 07:55:50
Zo zie je maar weer dat iedereen het anders ervaart. Ook ik vond de MBL op het laag wat boemerig overkomen. De overige soundstage was wel erg mooi maar dat laag irriteerde mij. Kan ook best aan de ruimte liggen, maar ik vond het niet mooi.

Wellicht was het heel erg afhankelijk van de plek waar je stond te luisteren. Ik stond rechts in de kamer (ik zat dus ook niet, mss maakte dat ook uit).

Bij een paar nummers die ik toen heb gehoord zit een behoorlijk portie laag, wat snel boemerig over kan gaan komen, maar dat hoorde ik totaal niet.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

kippekop

#191
Citaat van: GPO op oktober 24, 2007, 09:00:33
Wellicht was het heel erg afhankelijk van de plek waar je stond te luisteren. Ik stond rechts in de kamer (ik zat dus ook niet, mss maakte dat ook uit).

Bij een paar nummers die ik toen heb gehoord zit een behoorlijk portie laag, wat snel boemerig over kan gaan komen, maar dat hoorde ik totaal niet.

GPO

Kan ook net een frequentie zijn geweest die geaccentueerd werd en duidelijk door een aantal mensen wel werd gehoord (net een bepaald nummer waarschijnlijk), en iedereen hier had dat gehoord weet ik zeker.

Citaat van: Marc Heijligers op oktober 24, 2007, 08:52:47
Wat weer opviel is dat de meeste sets teveel hoog hebben in hun afstemming (sommigen noemen zo'n electronisch glansje transparant; bij een van de sets waar mijn oren ongeveer gewassen werden werd mij verteld dat dit kwam omdat ik zoveel mooie transparantie gewoon niet gewend was, braak, braak). Met name de Thiel gebasseerde speakers waren een ramp in dat opzicht.
Marc

Ik heb het idee dat veel speakers in ideaal gedempte ruimtes worden getest of op home cinema worden aangepast want het blijft mij verbazen hoe "tipped-up" veel speakers hun hoog hebben. Zogenaamd neutraal en het klinkt vaak prima bij zeer goed opgenomen materiaal... maar de rest, zo kan het echt niet bedoeld zijn door de artiest!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Peerless Monster

Citaat van: GPO op oktober 24, 2007, 09:00:33
Wellicht was het heel erg afhankelijk van de plek waar je stond te luisteren. Ik stond rechts in de kamer (ik zat dus ook niet, mss maakte dat ook uit).

Bij een paar nummers die ik toen heb gehoord zit een behoorlijk portie laag, wat snel boemerig over kan gaan komen, maar dat hoorde ik totaal niet.

GPO

Ik zat ook... links.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

garmtz

Kom op jongens... Jullie weten toch hopelijk allemaal wel dat je absoluut NIET het laag kunt beoordelen in de ruimtes van de VAD?? Althans, ik luister daar blijkbaar doorheen en let veel meer op de algehele muzikaliteit. Had de set gestaan in een grotere en wellicht akoestisch beter aangepaste ruimte, had het oordeel (althans over het laag) van de meesten heel anders kunnen zijn.

Dat mijn mening afwijkt van de meesten, vind ik niet zo raar. Is me al vaker opgevallen. Luister niet zo naar 'hoog, midden, laag', maar veel meer naar het muzikale geheel (oftewel, waar de set voor gemaakt is: muziek maken!).

advr

Citaat van: garmtz op oktober 24, 2007, 10:18:39
Kom op jongens... Jullie weten toch hopelijk allemaal wel dat je absoluut NIET het laag kunt beoordelen in de ruimtes van de VAD?? Althans, ik luister daar blijkbaar doorheen en let veel meer op de algehele muzikaliteit. Had de set gestaan in een grotere en wellicht akoestisch beter aangepaste ruimte, had het oordeel (althans over het laag) van de meesten heel anders kunnen zijn.

Dat mijn mening afwijkt van de meesten, vind ik niet zo raar. Is me al vaker opgevallen. Luister niet zo naar 'hoog, midden, laag', maar veel meer naar het muzikale geheel (oftewel, waar de set voor gemaakt is: muziek maken!).
;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz


WickedGame

Citaat van: garmtz op oktober 24, 2007, 10:18:39
Kom op jongens... Jullie weten toch hopelijk allemaal wel dat je absoluut NIET het laag kunt beoordelen in de ruimtes van de VAD?? Althans, ik luister daar blijkbaar doorheen en let veel meer op de algehele muzikaliteit. Had de set gestaan in een grotere en wellicht akoestisch beter aangepaste ruimte, had het oordeel (althans over het laag) van de meesten heel anders kunnen zijn.

Dat mijn mening afwijkt van de meesten, vind ik niet zo raar. Is me al vaker opgevallen. Luister niet zo naar 'hoog, midden, laag', maar veel meer naar het muzikale geheel (oftewel, waar de set voor gemaakt is: muziek maken!).

Over muzikaliteit gesproken dit vond ik juist zo mooi bij de presentatie van Marantz. Dhr. KI liet dit toch in zijn betoog naar voren komen dat muziek om emotie gaat en hoe je dat ervaart dan de specifieke zaken van muziek. Het pure genieten van een stuk geluid ongeacht welke set dit teweeg brengt.

Dus wat jij zegt slaat direct de spijker op zijn kop. Het gaat om de muziek en hoe deze wordt ervaren. Zuigt de muziek je totaal op of laat het je koud. Hierin kan de set een rol spelen.

Peerless Monster

#197
Citaat van: garmtz op oktober 24, 2007, 10:18:39
Kom op jongens... Jullie weten toch hopelijk allemaal wel dat je absoluut NIET het laag kunt beoordelen in de ruimtes van de VAD?? Althans, ik luister daar blijkbaar doorheen en let veel meer op de algehele muzikaliteit. Had de set gestaan in een grotere en wellicht akoestisch beter aangepaste ruimte, had het oordeel (althans over het laag) van de meesten heel anders kunnen zijn.

Dat mijn mening afwijkt van de meesten, vind ik niet zo raar. Is me al vaker opgevallen. Luister niet zo naar 'hoog, midden, laag', maar veel meer naar het muzikale geheel (oftewel, waar de set voor gemaakt is: muziek maken!).

Sorry Garmt maar ik luister ook naar de muziek.
Maar technisch luister ik al eerste altijd. Als ik dat al niks vind, dan wordt het emotionele vrij moeilijk...
Ik moet bekennen dat ondanks de grote drukte dat de muziek me bij de MBL set toch wel meesleurde.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

reMC

Citaat van: Peerless Monster op oktober 24, 2007, 11:25:44
Maar technisch luister ik al eerste altijd. Als ik dat al niks vind, dan wordt het emotionele vrij moeilijk...

Ik vind het andersom juist veel lekkerder! Eerst moet het mooi/naar de keel grijpend/lekker klinken en vervolgens dan een heel klein beetje technisch ontleden (maar een echt muzikale demo doet met dat helemaal vergeten). Het gaat voor mij eerst om hoe de muziek klinkt, dan om hoe de set klinkt. ;)

garmtz

Citaat van: Peerless Monster op oktober 24, 2007, 11:25:44
Ik moet bekennen dat ondanks de grote drukte dat de muziek me bij de MBL set toch wel meesleurde.

Exact.