Aankoop advies voor televisies (MIJN mening, dus geen algemeen topic :-))

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 31, 2002, 12:52:21

Vorige topic - Volgende topic

Hanky Panky

Citaat van: DeKleef op februari 26, 2010, 18:38:48
En eigenlijk vooral, wanneer komt die dan?

Hmmm net eens opgemeten, de kijk afstand is 3m40, dan is 40" groot genoeg denk ik, zeker als ik er dit tabelletje bij houdt:

Een diagonaal van 32 inch - 81 centimeter - kijkafstand is 3,2 meter.
Een diagonaal van 37 inch - 94 centimeter - kijkafstand is 3,7 meter.
Een diagonaal van 42 inch - 107 centimeter - kijkafstand is 4,2 meter .
Een diagonaal van 46 inch - 120 centimeter - kijkafstand is 4,6 meter.
Een diagonaal van 50 inch - 127 centimeter - kijkafstand is 5,0 meter.

die tabel is uit de tijd dat de Opel Kadett nog nieuw te koop was......
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

CineSmurf

Die kijkafstandenlijsten zijn zo'n ontzettende onzin. Persoonlijke voorkeur is het belangrijkste, in combinatie wat je op de tv kijkt.

In mijn HT zit ik op 3,5 meter afstand van een 3 meter doorsnede scherm (117 inch), vooral voor films.
In mijn woonkamer zit ik op 3,5 meter afstand van een 32 inch lcd, voor journaal, kinderprogramma's, series, etc.

Beide vind ik prima groottes (alhoewel die in de huiskamer nog wel iets groter zou mogen)  ;D

Verder wen je snel aan groter. Zelfde geldt voor pc's: ik was ooit blij dat ik een groot scherm van 17'' bij mijn PC had (ik kwam van 15 inch, maar 14 inch was ook een tijdje prima). Nu heb ik 24 inch bij mijn PC staan.
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

donaldk

Maximaal 3 maal de pictureheight, dus wil je op drie meter afstand van het beeld zitten, dan moet je 16:9 schermpje minimaal een meter hoog zijn :-X.

hutsefluts

En alweeer een aankoopvraag:
Ga van 28" CRT naar 40" of 42"
Twijfel nu tussen:
PLasma Panasonic TX-P42GW20 --> €950 stukje over de Duitse grens, incl DVB-S
LCD_LED: Sharp Aquos LE40705

Sharp gezien, mooi plaatje in vergelijk met LG, Samsung en een Pana 37" S10 scherm, de Panasonic alleen nog maar G10, en niet naast de Sharp.

Iemand tips?
Alsvast bedankt, Leon

Robiwan

Citaat van: hutsefluts op maart 22, 2010, 14:59:25
En alweeer een aankoopvraag:
Ga van 28" CRT naar 40" of 42"
Twijfel nu tussen:
PLasma Panasonic TX-P42GW20 --> €950 stukje over de Duitse grens, incl DVB-S
LCD_LED: Sharp Aquos LE40705

Sharp gezien, mooi plaatje in vergelijk met LG, Samsung en een Pana 37" S10 scherm, de Panasonic alleen nog maar G10, en niet naast de Sharp.

Iemand tips?
Alsvast bedankt, Leon

tja mijn zwager heeft een sharp aquos quatron en dat vond ik helemaal niets. Ja het type met de extra gele pixel. Het beeld oogt ook een beetje zo. Wit is niet wit bijvoorbeeld. Ik vond het beeld ook niet duidelijk.

Samsung lcd en plasma zijn prima toestellen ja dat geldt ook voor LG en lcd en plasma van panasonic. Als je echter de kijkruimte niet goed kunt verduisteren moet je geen plasma kopen!
Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

SpeedyAndré

Citaat van: LPlover op augustus 28, 2010, 09:12:27
Als je echter de kijkruimte niet goed kunt verduisteren moet je geen plasma kopen!
Robin

Pardon  ???
Misschien moet je toch eens wat meer plasma's irl gaan bekijken  :popcorn:

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Robiwan

Citaat van: SpeedyAndré op augustus 28, 2010, 11:29:09
Pardon  ???
Misschien moet je toch eens wat meer plasma's irl gaan bekijken  :popcorn:

André  8)

ja dat heb ik gedaan. Met teveel indirect daglicht oogt het beeld flets! LCD blijft dan beter overeind. Om over direct daglicht maar te zwijgen.

Robin

Loondijke

Citaat van: LPlover op augustus 28, 2010, 11:57:26
ja dat heb ik gedaan. Met teveel indirect daglicht oogt het beeld flets! LCD blijft dan beter overeind. Om over direct daglicht maar te zwijgen.

Robin

Dan weet je waarschijnlijk ook dat de V20 en VT20 met een nieuw filter zijn uitgebracht zodat het beeld overdag er een heel stuk beter uitziet? En dat juist heel veel LCD tv's tegenwoordig uit worden gebracht met een glasplaat/crystal clear display ofzo omdat je daardoor een realistisch beeld hebt maar wat wel weer zorgt voor enorm veel spiegeling?

Daarbij is het verduisteren van de ruimte sowieso een must als je film gaat kijken, ook al heb je een LCD scherm. En alle normale kabel tv die ik kijk, hoeft voor mij niet als een film bekeken te worden, dus is met de ECO mode het beeld nog steeds acceptabel en beter dan betaalbare LCD tv's. Maar dat is mijn mening natuurlijk, iedereen heeft een ander idee van beeldkwaliteit en wat hij of zij belangrijk vindt aan het beeld.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Robiwan

Citaat van: Loonens op augustus 28, 2010, 14:10:37
Dan weet je waarschijnlijk ook dat de V20 en VT20 met een nieuw filter zijn uitgebracht zodat het beeld overdag er een heel stuk beter uitziet? En dat juist heel veel LCD tv's tegenwoordig uit worden gebracht met een glasplaat/crystal clear display ofzo omdat je daardoor een realistisch beeld hebt maar wat wel weer zorgt voor enorm veel spiegeling?

Daarbij is het verduisteren van de ruimte sowieso een must als je film gaat kijken, ook al heb je een LCD scherm. En alle normale kabel tv die ik kijk, hoeft voor mij niet als een film bekeken te worden, dus is met de ECO mode het beeld nog steeds acceptabel en beter dan betaalbare LCD tv's. Maar dat is mijn mening natuurlijk, iedereen heeft een ander idee van beeldkwaliteit en wat hij of zij belangrijk vindt aan het beeld.

je hoet me niets te vertellen over plasma tv's. Ook de v serie is dan wat fletsig maar inderdaad minder dan de g serie. Let wel ik heb het over daglicht!!! In de avond bij kunstlicht oogt het beeld niet flets.

Loondijke

Citaat van: LPlover op augustus 28, 2010, 15:21:59
je hoet me niets te vertellen over plasma tv's. Ook de v serie is dan wat fletsig maar inderdaad minder dan de g serie. Let wel ik heb het over daglicht!!! In de avond bij kunstlicht oogt het beeld niet flets.

Overdag valt het ook reuze mee. Zolang je in je huiskamer gewoon 1 raam (rijtjeshuizen/2-onder-1-kap/hoekhuizen) hebt zitten is er helemaal niks aan de hand. Vrijstaande huizen hebben vaak veel meer ramen natuurlijk, en dan is het inderdaad een groter probleem.

Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;

Ronald Jobse

@Frank
Aangezien de beginpagina van dit topic dateert uit 2002, zou je de moeite willen nemen om een meer recente visie te schetsen?

J.A.F._Doorhof

Heb ik al een paar keer eerder gedaan en zal het nu dan nog een keer doen.

LCD : Samsung vooral de led achterwanden met CMS, maar de local dimming techniek valt bij sommige mensen verkeerd.
Plasma : Panasonic (kun je weinig verkeerds in kopen).

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Ronald Jobse

@Frank

Sorry, dat had je ongetwijfeld al gedaan, maar ik bedoelde eigenlijk op de beginpagina ;-)

Geert

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september  5, 2010, 22:00:15
De local dimming techniek valt bij sommige mensen verkeerd.

Hoe bedoel je dat precies Frank? Heeft dit bijvoorbeeld te maken met calibratieproblemen, of bijvoorbeeld dat local dimming wanneer je deze functie uitschakelt, verlies van zwartwaarden tot gevolg heeft? Ik vraag me trouwens tevens af of er uberhaupt nog wel samsung schermen te koop zijn hier in Nederland met local dimming. Een hele poos is dat namelijk niet het geval geweest.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Panasonic 65Z95BEG

Loondijke

Citaat van: Geert1962 op september  6, 2010, 18:16:14
Hoe bedoel je dat precies Frank? Heeft dit bijvoorbeeld te maken met calibratieproblemen, of bijvoorbeeld dat local dimming wanneer je deze functie uitschakelt, verlies van zwartwaarden tot gevolg heeft? Ik vraag me trouwens tevens af of er uberhaupt nog wel samsung schermen te koop zijn hier in Nederland met local dimming. Een hele poos is dat namelijk niet het geval geweest.

Het probleem is juist dat er heel veel LCD LED tv's zijn, waar de local dimming voor halo's en een hoge inputlag zorgt.
Mijn topic;

J.A.F._Doorhof

correct, het zorgt voor nogal wat ongewenste bijeffecten.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Daar komt nog bij: Samsung heeft helemaal geen echte local dimming modellen meer tegenwoordig, alle modellen met led backlight zijn tegenwoordig edge-lit bij Samsung. Ze hebben dan wel bij de topmodellen een soort van local dimming gecombineerd met edge led, wat ze 'precision dimming' noemen of zoiets, maar dat komt er op neer dat ze het beeld in iets van 12 gebieden 'lokaal' kunnen dimmen. Dat is dus nog grover dan echte local dimming en in mijn ogen een zinloze oplossing. Als je local dimming led wilt, kun je dus beter naar andere merken kijken naar mijn idee.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

rookie14

Beste Frank,

Ik sta op het punt om een plasma televisie te kopen, heb jij enig advies in wat voor soort plasma's moet kijken voor een €1000,-
Of zou het verstandiger zijn om een lcd aan te schaffen.

Groetjes Pieter
ONKYO TX-NR905 + KEF IQ9 + KEF IQ60 + KEF IQ3 +Yamaha YST-SW1500 + DENON BT2500 Blueray + xbox360

Geert

Dat wordt dus een Panasonic als je zijn advies wil opvolgen. In jouw geval ligt een G20 dan het meeste voor de hand.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Panasonic 65Z95BEG

J.A.F._Doorhof

Custom installer

donaldk

Loondijke

Citaat van: donaldk op september  8, 2010, 20:15:35
Inclusief:

Floating Blacks
Rising Blacks
:P

Rising blacks is bij de huidige generatie totaal geen issue meer. Deze passen ze hetzelfde aan als Pioneer bij zijn modellen toendertijd en bijvoorbeeld een Samsung.

De Floating blacks, tja. Daarom neem ik ook een V20, die heeft er geen last van :)
Mijn topic;

Beertender

@Frank
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar wat je van de huidige LG plasma's vind?
Denon AVR-4810  °  Denon-DVD 2500BT  °  KEF 6xQ7 & Q9  °  Pioneer LX608D(ISF)  °  PS3  °  Dune HD Smart D1
BK XXLS 400  °  Antimode 8033-C  °  Samsung DCB H380R  °  Atacama Equinox
Nad C320BEE  *  Nad C521BEE  *  Nad C432 *  Pananasonic 50st50

J.A.F._Doorhof

Ben er geen echte fan van om eerlijk te zijn, het is wel beter dan het was (een stuk)
Custom installer

jasjenl

@Frank: in hoeverre houdt jij in je advies hierboven rekening met de diverse problematische issues die er tegenwoordig met de nieuwste modellen van een aantal merken, waaronder (juist) Panasonic en Samsung, bekend zijn? Ik doel dan bij Panasonic bijv. op het hierboven genoemde rising/floating blacks issue en de problemen die er blijkbaar met 50hz bronnen qua beweging zijn en bij Samsung bijv. het feit dat de edge lit modellen vaak een nogal zwaar last van clouding hebben? Ik heb namelijk het idee dat jouw advies voornamelijk gebaseerd is op hoe goed de tv's scoren bij de calibraties die je uitvoert, maar dat je daarbij voorbij gaat aan een aantal problemen die zich wel voordoen bij de huidige generatie tv's maar die jij bij je calibratie rondes waarschijnlijk niet zult zien of in de gaten zult hebben.

Overigens is dit niet als aanval bedoeld, ik waardeer Frank's oordeel namelijk zeer, alleen vraag ik me af of zijn advies puur gebaseerd is op zijn ervaringen met de calibraties die hij uitvoert. Ik denk namelijk dat alleen dat niet voldoende is om een volledig advies te kunnen geven over wat de beste tv is om aan te schaffen, daarvoor zou je eigenlijk alle tv's moeten onderwerpen aan een volledige review en ook de op diverse fora bekende issues in het oordeel mee moeten nemen, iets dat Frank vermoedelijk niet kan of zal doen.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5