Shootout 'digital media players' numero 4!

Gestart door Deleted member, juli 13, 2007, 11:57:03

Vorige topic - Volgende topic

)p(

Klinkt mij persoonlijk niet zo geloofwaardig in de oren...het lijkt wel alsof alle andere ontwerpers prutsers zijn...
Het idee van synchronisatie met een betere klok is natuurlijk wel in principe goed. Hoewel dat ook niet altijd goed hoeft uit te pakken zoals ik laatst nog bij Audioloog heb ervaren met zijn gemodificeerde sb. Daar zorgde de nieuwe klok implementatie wat mij betreft voor een subtiele maar duidelijk hoorbare vervorming. Het risico is denk ik best groot, zeker als je alleen op een paar positieve berichten op het internet moet afgaan.

peter

pburmie

Citaat van: )p( op juli 21, 2007, 15:46:15
Klinkt mij persoonlijk niet zo geloofwaardig in de oren...het lijkt wel alsof alle andere ontwerpers prutsers zijn...
Het idee van synchronisatie met een betere klok is natuurlijk wel in principe goed. Hoewel dat ook niet altijd goed hoeft uit te pakken zoals ik laatst nog bij Audioloog heb ervaren met zijn gemodificeerde sb. Daar zorgde de nieuwe klok implementatie wat mij betreft voor een subtiele maar duidelijk hoorbare vervorming. Het risico is denk ik best groot, zeker als je alleen op een paar positieve berichten op het internet moet afgaan.

peter

Mijn idee ook. De risico's wegen in dit geval niet op tegen het eventueel te behalen voordeel.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Audiofiel

Citaat van: Antoine op juli 21, 2007, 14:40:00
Ja ja, en dan ontstaan natuurlijk de vragen is het waar en is het het waard!  ;) Moeilijk!

In Nederland hebben we natuurlijk nog de modders Artspeak en Sound Evolution maar die zijn niet actief in de PC audio markt.

Ik heb zelf ook al eens overwogen om m'n North Star loopwerk op te sturen naar Empirical Audio of Aberdeen Components na een hoop positieve berichten te hebben gelezen maar de verzendkosten zijn erg hoog en je weet niet wat je terugkrijgt. Zelf durfde ik het gezien de hoge prijzen en het risico niet aan.

Ik zou het loopwerk eerder naar ArtSpeak of Sound Evolution opsturen dan naar de twee buitenlandse alternatieven. Je loopt een aardig risico met transport (tevens financieel) en je kunt er niemand direct op aanspreken. Daarnaast is het de vraag of de (nuchtere) Nederlanders nu slechter of misschien juist beter zijn met modificaties. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Maar misschien inderdaad wel jammer dat de Hollandse 'mod-guru's' nog niets doen met harddisk-players. Zal simpel een kwestie van tijd zijn, denk ik. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: )p( op juli 21, 2007, 15:46:15

peter
Even ter aanvulling, het betrof hier het extern plaatsen van een betere klok , hetgeen al niet bepaald ideaal is (maar niet anders kon gezien de geringe ruimte in de squeezebox) en dus niet het synchroniseren van de bestaande klok met een betere klok..

)p(

Citaat van: Audioloog op juli 21, 2007, 18:00:30
Even ter aanvulling, het betrof hier het extern plaatsen van een betere klok , hetgeen al niet bepaald ideaal is (maar niet anders kon gezien de geringe ruimte in de squeezebox) en dus niet het synchroniseren van de bestaande klok met een betere klok..

Daar heb je natuurlijk gelijk in , ik wilde het alleen noemen als voorbeeld dat je niet zomaar blind kan vertrouwen op een op papier zinvolle mod.

peter

pburmie

Citaat van: Audiofiel op juli 21, 2007, 17:55:29
Ik zou het loopwerk eerder naar ArtSpeak of Sound Evolution opsturen dan naar de twee buitenlandse alternatieven. Je loopt een aardig risico met transport (tevens financieel) en je kunt er niemand direct op aanspreken. Daarnaast is het de vraag of de (nuchtere) Nederlanders nu slechter of misschien juist beter zijn met modificaties. ;)

Op mijn verzoek heeft Steve Nugent een kostenopgave gemaakt om het maximaal haalbare uit de Sonos te persen:

CiteerPeter - I would recommend the Benchmark DAC-1 which has balanced outs.  Very high resolution, great layering, very fast and dynamic.  Smooth on vocals.

The whole enchilada would be:

Stock  new Benchmark DAC-1 - $945
DAC-1 Turbomod, op-amp upgrade and I2S interface, I2S cable - $2000
Pace-Car type 1 and ZP-80 mods - $1400

Total = $4345.00 plus shipping and PayPal fees.

You can still use the Siltech cable to connect your transport to the DAC-1.

Steve N.
Empirical Audio

Omgerekend naar Euro's is dit circa € 3.100,= zonder ZP80, dus in totaal € 3.500,=.
Dat is toch een heleboel geld en de risico's zijn simpelweg te groot.
Maar goed, dan hebben jullie in ieder geval een indicatie, want voor een SqueezeBox zal het niet veel goedkoper zijn.
Zo'n Transporter kost dan maar iets meer dan de helft en je loopt geen risico.

Maar ondertussen geniet ik ten volle van de muziek vanaf mijn XP-PC via USB en Stello en is het maar helemaal de vraag of Steve Nugent met zijn enchilada hier HEEL ver bovenuit gaat stijgen. Ik denk dat ik die € 3.500,= aan hele andere zaken kwijt ben binnenkort. Maar dat heeft niets met audio te maken, maar meer met vloerbedekking, rolgordijnen enzo voor ons nieuwe huis (lekker off-topic). ;D ;D ;D

)p(

Citaat van: pburmie op juli 21, 2007, 20:52:35
Maar dat heeft niets met audio te maken, maar meer met vloerbedekking, rolgordijnen enzo voor ons nieuwe huis (lekker off-topic). ;D ;D ;D

Dat is pas een echte money pit, zelfs met een nieuw huis ipv van dat bouwval uit de gelijknamige film met Cary Grant  ;D

edit: oops dat was de naam van de middelmatige remake, ik bedoelde natuurlijk mr blandings builds his dream house...

peter

Audiofiel

Omgerekend naar Euro's is dit circa € 3.100,= zonder ZP80, dus in totaal € 3.500,=.
Dat is toch een heleboel geld en de risico's zijn simpelweg te groot.

Nog afgezien van invoerrechten, BTW en transport (wat er ook bij gaat komen :P) is dat natuurlijk gekkenwerk. Zijn sommetje klinkt als de offerte van een aannemer die een klus niet wil: charge them triple! ::)

pburmie

Citaat van: Audiofiel op juli 22, 2007, 00:28:26
Nog afgezien van invoerrechten, BTW en transport (wat er ook bij gaat komen :P) is dat natuurlijk gekkenwerk. Zijn sommetje klinkt als de offerte van een aannemer die een klus niet wil: charge them triple! ::)

Inderdaad, en daar komt nog bij dat.....

Peter - I would recommend the Benchmark DAC-1 which has balanced outs.  Very high resolution, great layering, very fast and dynamic.  Smooth on vocals.

De Stello heeft ook balanced outs en is zeker niet de mindere DAC in vergelijking met de Benchmark. Los daarvan, een mod van ruim € 3.000,= op een kastje van net geen € 400,= is natuurlijk volslagen uit verhouding en van alle realiteitszin verstoken.

Audiofiel

Citaat van: pburmie op juli 22, 2007, 01:51:26
De Stello heeft ook balanced outs en is zeker niet de mindere DAC in vergelijking met de Benchmark. Los daarvan, een mod van ruim € 3.000,= op een kastje van net geen € 400,= is natuurlijk volslagen uit verhouding en van alle realiteitszin verstoken.

Peter, kijk hier maar eens voor een Nederlandse mod van de Benchmark. ;)

pburmie

Citaat van: Audiofiel op juli 22, 2007, 06:23:38
Peter, kijk hier maar eens voor een Nederlandse mod van de Benchmark. ;)

Thanks, daar zou ik wel eens een exemplaar van willen horen.  ;)

)p(

Citaat van: pburmie op juli 22, 2007, 08:26:05
Thanks, daar zou ik wel eens een exemplaar van willen horen.  ;)

Persoonlijk vind ik de standaard Benchmark al een heel fijne dac. Als ik niet voor de Tact was gegaan was ik vrijwel zeker voor de Benchmark gegaan als partner voor mijn sb. Hij gaat vrij goed om met source jitter. Hij heeft wel een heel analytisch karakter dat jouw wellicht wat te ver gaat...veel mensen vinden hem wat te klinisch klinken.

peter

pburmie

Citaat van: )p( op juli 22, 2007, 08:51:50
Persoonlijk vind ik de standaard Benchmark al een heel fijne dac. Als ik niet voor de Tact was gegaan was ik vrijwel zeker voor de Benchmark gegaan als partner voor mijn sb. Hij gaat vrij goed om met source jitter. Hij heeft wel een heel analytisch karakter dat jouw wellicht wat te ver gaat...veel mensen vinden hem wat te klinisch klinken.

peter

Ik heb hem ooit gehoord en dat klinische kan ik wel beamen en ligt mij inderdaad niet.
De Stello heeft een veel luchtiger beeld en een voor mij aangenaam karakter.
Maar misschien hebben de SE mods wel een heel erg positieve invloed op het klinische karakter van de Benchmark.
Daarom zou ik hem wel eens naast de Stello willen horen.

Zee

Mijn Benchmark is door SE gemodificeerd. Niet zoals op de website van SE beschreven, maar nog ingrijpender. Hij is intern nu volledig gebalanceerd opgebouw en heeft dan ook alleen nog XLR outputs. Het ding klinkt echt waanzinnig. De modificaties van SE gaan toch echt nog een stapje verder dan de buitenandse 'modificateurs' welke meestal alleen maar een paar onderdelen vervangen door onderdelen van betere kwaliteit.
Iedereen die de Benchmark in gemodificeerde toestand eens wil horen is van harte welkom om hier een keer te komen luisteren.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

pburmie

Citaat van: Zee op juli 22, 2007, 09:34:16Iedereen die de Benchmark in gemodificeerde toestand eens wil horen is van harte welkom om hier een keer te komen luisteren.

Hoi Zee, dat aanbod neem ik graag een keertje aan. Het zal er op korte termijn waarschijnlijk niet echt van komen ivm oplevering nieuwe huis en alle perikelen die daarom heen hangen, maar tezijnertjid wil ik hem graag bij jou komen beluisteren.  ;)

Audiofiel

Citaat van: Zee op juli 22, 2007, 09:34:16
Mijn Benchmark is door SE gemodificeerd. Niet zoals op de website van SE beschreven, maar nog ingrijpender. Hij is intern nu volledig gebalanceerd opgebouw en heeft dan ook alleen nog XLR outputs.

Op de website van SoundEvolution kun je een PDF downloaden met prijzen van de verschillende soorten modificaties. Wat mij opvalt, is dat de duurste mod die op de cinch-uitgangen is (waarbij XLR niet meer werkt) en niet op de versie waarbij juist XLR intact wordt gelaten. Zij suggereren dat hij beter klinkt in ultieme gemodde vorm als cinch dan als XLR. ::)

Het zou natuurlijk kunnen samenhangen met de gebruikte DAC. Ik vraag me af of die wel balanced is. Je hebt DAC's immers ook in enkele en dubbele uitvoeringen.

Zee

Dat klopt Audiofiel. Als je de Benchmark schakeling 'intakt' laat is hij inderdaad ongebalanceerd vanaf de DAC chip en wordt hij op het einde voor de XLR uitgang nog even balanced gemaakt middels een opamp.
In mijn exemplaar is echter de volledige analoge sectie na de dac chip opnieuw opgebouwd. Volledig gebalanceerd en met een dc servo ipv een elco voor de dc ontkoppeling. Daarnaast voedingmods, Tent klok etc.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

audiotic

Citaat van: Antoine op juli 18, 2007, 10:48:41
Super,bedankt Peter! We wachten het af!  :)

Ben benieuwd - wanneer vindt de 4e shootout plaats?
MacMini 650+GB LossLess -> SlimDevices Transporter & Marantz DV8400 VanMedevoort Mod. & Nakamichi ZX7 -> HK AVR 8500 + HK PA2200 SE -> 6 x 780SE, 78C & 2 x REL Strata III

Sjettepet

Citaat van: Antoine op juli 19, 2007, 16:55:08
Nou Sjettepet, ik hoop dat het apparaat beter is dan dat de specs zijn opgesteld. Die staan vol met vauten!  ;D ;)

:-X

Ik heb inmiddels een leuke e-mailwisseling gehad met de ontwerper van de TC-7510, Stanley Beresford. Ging ongeveer zo:

SB: Sjettepet, bedankt voor je bestelling, de DAC is onderweg
Sjetttepet: Fijn en lekker snel. Misschien kan jouw DAC nog meedoen in een shootout van PC-based oplossingen.
SB: Shootout? Leuk, maar wel erg jammer dat je me dat niet van tevoren hebt laten weten.
Sjettepet (ongerust): Had je me dan een super-exemplaar gestuurd?
SB: Nee hoor, maar de TC-7510 moet vrij lang ingespeeld worden
Sjettepet: Dat haal ik wel, 24/7 muziek hier! Kijk voor de shootout maar op www.htforum.nl (SB heeft in Suriname gewoont en leest Nederlands)
SB: O.k., ik houd het in de gaten

Hij moet er morgen of overmorgen zijn. Ik ben benieuwd...

Inmiddels klinkt Vista ECHT beter dan XP op mijn setup (allebei ASIO, hoe kan dat?)
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Deleted member

Citaat van: audiotic op juli 22, 2007, 12:26:08
Ben benieuwd - wanneer vindt de 4e shootout plaats?

Hoi Audiotic, dit is nog niet bekend, hopelijk ergens in de komende twee weken. We wachten met het plannen nog op iemand die komende week van vakantie terugkomt.

Deleted member

Citaat van: Sjettepet op juli 22, 2007, 13:29:22
:-X

Ik heb inmiddels een leuke e-mailwisseling gehad met de ontwerper van de TC-7510, Stanley Beresford. Ging ongeveer zo:

SB: Sjettepet, bedankt voor je bestelling, de DAC is onderweg
Sjetttepet: Fijn en lekker snel. Misschien kan jouw DAC nog meedoen in een shootout van PC-based oplossingen.
SB: Shootout? Leuk, maar wel erg jammer dat je me dat niet van tevoren hebt laten weten.
Sjettepet (ongerust): Had je me dan een super-exemplaar gestuurd?
SB: Nee hoor, maar de TC-7510 moet vrij lang ingespeeld worden
Sjettepet: Dat haal ik wel, 24/7 muziek hier! Kijk voor de shootout maar op www.htforum.nl (SB heeft in Suriname gewoont en leest Nederlands)
SB: O.k., ik houd het in de gaten

Hij moet er morgen of overmorgen zijn. Ik ben benieuwd...

Inmiddels klinkt Vista ECHT beter dan XP op mijn setup (allebei ASIO, hoe kan dat?)

Netjes, feli alvast!!  :)

Ik lees trouwens dat je 'm wilt gebruiken voor de shootout? Op zich kan dat maar ik denk niet dat het veel toevoegt aangezien de analoge ingangen op de Lyngdorf direct digitaal worden gemaakt en dus vervolgens weer door de DAC van de Lyngdorf worden verwerkt. Maar als je 'm analoog wilt vergelijken met de Transporter dan kan dat wel, we moeten dan denk ik gewoon kijken of we er aan toe komen.

Sjettepet

Citaat van: Antoine op juli 22, 2007, 23:28:58

Ik lees trouwens dat je 'm wilt gebruiken voor de shootout? Op zich kan dat maar ik denk niet dat het veel toevoegt aangezien de analoge ingangen op de Lyngdorf direct digitaal worden gemaakt en dus vervolgens weer door de DAC van de Lyngdorf worden verwerkt. Maar als je 'm analoog wilt vergelijken met de Transporter dan kan dat wel, we moeten dan denk ik gewoon kijken of we er aan toe komen.
Daar had ik niet aan gedacht. Je hebt gelijk, een vergelijking van externe DACs op de Lyngdorf is waarschijnlijk niet erg zinvol.

Inderdaad had ik hem willen vergelijken met de DAC van de Transporter. Dus de Transporter als totaaloplossing, analoog uit, vergeleken met een Laptop/UD-10/TC-7510. Wellicht als we tijd hebben (geen rookpauzes dus) >:D
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Deleted member

Citaat van: Sjettepet op juli 23, 2007, 09:17:46
Inderdaad had ik hem willen vergelijken met de DAC van de Transporter. Dus de Transporter als totaaloplossing, analoog uit, vergeleken met een Laptop/UD-10/TC-7510. Wellicht als we tijd hebben (geen rookpauzes dus) >:D

Neem maar mee gewoon mee joh, we zijn met meerdere mensen dus we zien wel wat de rest wil en hoe we in de tijd zitten. Ik heb trouwens geen analoge interlinks meer, behalve wat dropveters dus die zou ik dan ook even meenemen.  :)

wtfaidh

Citaat van: Antoine op juli 22, 2007, 23:28:58

Maar als je 'm analoog wilt vergelijken met de Transporter dan kan dat wel, we moeten dan denk ik gewoon kijken of we er aan toe komen.

Ik heb nog een nieuwe transporter te koop. Kan het toch niet winnen van een primare CD31. Iemand interesse..?
HT : Denon en B&W
Stereo : Marantz Reference & Canton