Shootout 'digital media players' numero 4!

Gestart door Deleted member, juli 13, 2007, 11:57:03

Vorige topic - Volgende topic

Aurora13

Citaat van: Antoine op juli 18, 2007, 12:24:05
Interessant detail is dat deze ontwikkelaar, zoals eerder gemeld, een TACT versterker gebruikt als referentie!  ;)

Dat kan 2 dingen betekenen:
1. Vista is zo goed
2. Tact is gewoon ruk

Ik denk het laatste ;) :P
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Sjettepet

O, o, wat is dit interessant! Had me al veel eerder in deze discussie willen mengen ware het niet dat ik even andere prioriteiten had (zie eind van de post).

pBurmie, ik vind toch dat je Netremote eens moet proberen als AB. Op www.promixis.com is een demo beschikbaar. Volgens mij het verste dat je kunt komen met een PDA via WiFi. PDA via IR kun je vergeten.

Het nadeel van Sidebar is dat je op je "muziekPC" Vista moet draaien. Daarmee vallen de usual suspects voor die functie, namelijk de voor een habbekrats verkrijgbare, net verouderde PIII 1000 systeempjes met hun fijne stille passief gekoelde CPU's en 5400 toeren schijven, af.

Het voordeel van Vista is wel, dat de geluidskwaliteit "out of the box" onvergelijkbaar beter is dan die van XP. Althans, voor zover ik heb kunnen vaststellen in de schamele luisteruurtjes voorafgaand aan de crash van mijn harde schijf.

Over dat laatste goed nieuws trouwens: op aanraden van forumlid guibob heb ik het progje getdataback mijn harde schijf laten doorploegen. Die kwam gisteravond na urenlang studeren met de volgende uitkomst: al mijn muziekdata kan gered worden. Vanacht alle geredde data overgezet naar een gezonde schijf. Vandaag loopt audiotester van www.vuplayer.com alle bestanden door op zoek naar corrupted data. Hopelijk heb ik vanavond weer muziek bij de afwas. Bedankt quibob!

Een backup maken is dus totaal overbodig, zo blijkt maar weer  >:D

Overigens blijkt de achtergrond van de crash nogal bizar en leerzaam. Zoals ik meldde ontstond het probleem toen ik bij instabiliteit van mijn Mediacenter de combinatie videokaart/moederbord verdacht en daarom het moederbord verwisselde met het bord van mijn "gewone" PC waarin de bewuste harddisk zit. Daarna volgde natuurlijk op de "gewone" PC een schone installatie van het OS, het moederbord was nu immers van een ander type. Ik besloot van de nood een deugd te maken en meteen Vista (waarvoor ik drivers miste) weer te vervangen door XP. (Ik weet het, nooit meer dan één parameter tegelijk vervangen.) :-X

Toen begon de ellende.

XP gaf na installatie en herstart aan dat hij mijn data niet kon vinden en dat waarschijnlijk de partitie verrot was. Daarop heb ik een tweede harddisk bijgeplaatst om de probleemschijf te kunnen analyseren. Daarbij moest de probleemschijf omgezet worden van "master" naar "slave". Gewoontegetrouw zette ik daarvoor een jumper op de tweede pinset van links. Het BIOS gaf aan te maken te hebben met een Samsung HD300LD (dat klopt) van 32 Gb groot (dat klopt niet). Ook het OS kon er niet meer van maken. Allerlei redprogjes inclusief het genoemde getdataback zagen wel oude data, maar gingen ook niet verder dan 32 Gb. Mijn muziekpartitie was 270 Gb!

Na uren analyseren kwam ik tot de conclusie dat mijn muziek verloren was en de schijf kaput. Tijd voor drastische maatregelen en dus Hutil van Samsung gedraaid om een low-level format te proberen. Tot mijn verbazing gaf Hutil aan dat de schijf perfect in orde was, maar bij de low-level format kwam hij niet verder dan 32 Gb en een foutmelding "sector ID not found". Googlen op deze foutmelding leverde de volgende kennis op: om een Samsung schijf op "slave" te zetten moet je alle jumpers verwijderen. Zet je de jumper op de standaard 2e plek van links dan wordt de capaciteit beperkt tot 32 Gb.  :( 8) :o ??? ::) :-[ :-X :-\ :-* :'( >:D

Jumpertje verwijderd... 300 Gb.... dat wil zeggen inmiddels had ik de schijf zo gemutileerd met een halve low-level format dat hij helemaal niet meer door BIOS en OS herkend werd. Maar dat was met de juiste tooltjes zo opgelost en nu had ik weer een perfect werkende, maar lege  :'( harddisk.  Dat in eerste instantie mijn gegevens niet gevonden werden had blijkbaar niets met de schijf te maken, maar meer met het bestands- of rechtensysteem van Vista...

Dat was 1.

Inmiddels had ik zo lang naar een beeldscherm zitten staren waarop bijna niets gebeurd, dat ik een soort transcendentaal stadium had bereikt. Daarin zag ik mezelf weer mijn Mediacenter installeren.... de afspeelproblemen bij zwaar netwerkverkeer.... en... VERD :o IK HEB TOEN AL MIJN MUZIEK GEKOPIEERD NAAR MIJN MEDIACENTER! Inmiddels zijn we wel twee CTRL-ALT-DEL en Format C:'s verder maar ik had inmiddels de kracht van getdataback gezien en besloot een kans te wagen.

Dus: de harde schijf uit mijn Mediacenter geschroefd en aan mijn "gewone" PC gehangen (als "slave" ZONDER JUMPERS, het is een Samsung HD400LD). Een middag en avond getdataback draaien en voilá, gisteravond gaf getdataback aan dat mijn muziek zich bevond in een geformatteerde partitie die wellicht te redden was. Vannacht heeft de herstelactie gedraaid en vanochtend stond al mijn muziek weer op de oude plek op de "herstelde" HD300.

Ik had nog net tijd om een paar MP3tjes snel te testen (FLAC-speler nog niet geinstalleerd) en dat klonk hoopgevend. Voor de zekerheid laat ik vandaag audiotester van www.vuplayer.com al mijn bestanden checken. In het ergste geval moet ik een deel weggooien. Hopelijk heb ik vanavond weer muziek bij de afwas.

Conclusies:

1) zet je jumpertjes goed
2) een backup maken is nergens goed voor  >:D

Voor IT-experts moet dit verhaal een gruwel zijn om te lezen...

Op naar de volgende shootout. Dingen die ik (nu, ook) wil weten:

XP vs Vista out of the box, getweaked, getweaked vs out of the box. Ik kan daarvoor een laptopje met XP meenemen Antoine, ik neem aan dat jij Vista draait?

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Raphie

XP is dood joh, vind het een leuk verhaal, maar of je nu 1.000 euro voor een player of 1.000 euro voor een PC uitgeeft maakt ook niks uit.. toch?........  ???
JBL PRX Power!

Sjettepet

Citaat van: Raphie op juli 19, 2007, 09:31:02
XP is dood joh, vind het een leuk verhaal, maar of je nu 1.000 euro voor een player of 1.000 euro voor een PC uitgeeft maakt ook niks uit.. toch?........  ???
Ik was geen van beide van plan, eigenlijk. Draai nu met een PII Laptop en een UD-10. Dat is bij elkaar een "player" van 200,- Euro die wellicht even goed klinkt als een Transporter van 2000,- om over de HMI maar niet te spreken...
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Raphie

Nou dan, dan weet dus dat het nóg beter kan als je wel een Vista Capable systeem aanschaft ;D

Maar je hebt wel gelijk, ouder >5jaar systeempjes doen het nog prima als jukebox!
JBL PRX Power!

oud_account_1

Raphie (en andere MS guru's),

Zou een thin client (met XP embedded) ook als player gebruikt kunnen worden?
Veel van die dingen hebben geen fans (ventilatoren ;)) dus dat is iig een groot voordeel.
Heeft XP Embedded een mediaplayer of kan je die makkelijk installeren?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Raphie

da's een goede vraag, als jij een thin client met USB hebt (zoals bijv de chippc's ) dan werkt dan klinkt dat net zo op de stello als een volwaardige PC. Echter heb je geen DAC met USB dan zal je dus een thin client moeten vinden met digital out en dat wordt een stuk moeilijker. Maar met Sideshow zet je de PC zelf al uit de weg...
JBL PRX Power!

oud_account_1

Dit is de tc die ik wil aanschaffen: http://www.nowthatsit.nl/itemDetails.asp?itemtype_id=6817&categorie_id=278
Die heeft iig USB (dat heb je denk ik ook nodig ivm een USB stick met apps)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Durk

de sideshow cached toch alleen maar informatie: om live informatie te hebben moet toch de PC aan staan? Of kan je met sideshow ook muziek spelen als de PC in standby staat?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Raphie

Yes, met sideshow heb je toegang tot je data in standby low power mode.
sideshow cached niks, het is eerder een draadloos display ;)
JBL PRX Power!

Sjettepet

Gaan we nu Sideshow als afstandsbediening of als player gebruiken? Ik ben even de draad kwijt.

Wat betreft een thin client. Als je je apps op een USB-stick gaat draaien is het eigenlijk geen thin client meer maar een fat client. Het idee van een thin client is dat je apps draait op een server. In dit geval zou je dus je player draaien op een server, waarbij het geluid op de client afgespeeld wordt. Dat zou moeten werken. Je kunt dan bijvoorbeeld via USB een daarvoor geschikte DAC voeden.

Voor enkele tientjes koop je uit een kantoorboedel een tweedehands Dell of Compaq desktop die ook fluisterstil is en zonder meer ingezet kan worden.

Ik vind Vista eigenlijk overkill voor een dedicated muziekspeler. Let wel: ik heb het hier niet over een volledig Mediacenter. Ik vind de TV als interface ook niet echt handig. De mooiste oplossing vond ik tot nog toe een stille PC bij de set, en die met Remote Desktop bedienen vanaf de Laptop. Inmiddels heb ik zelf die stille PC er tussenuit gehaald omdat mijn Laptop toch altijd op dezelfde plaats, vlak bij de sweetspot, staat. Via een UD-10 en digitale interlink van 5 meter klinkt dat heel aardig.

Maar nu ik Vista heb gehoord begint het weer te kriebelen. En ik heb geen laptop die Vista aankan.

Voor mij ligt een deel van de lol in het met weinig middelen/kosten bereiken van een groots resultaat. Daarom dat ik toch steeds weer terugval op die uitontwikkelde passief gekoelde kantoormachines en Remote Desktop.

Btw. ook een Vista-machine kun je met Remote Desktop bedienen vanaf een XP machine.

Raphie

side show is een "remote desktop" in een Remote controll a'la Pronto/harmony formfactor ;)

Zo moet je het ongeveer zien. Een thin client is dan ook een overbodig tussenstation.
JBL PRX Power!

Durk

CiteerVia een UD-10 en digitale interlink van 5 meter klinkt dat heel aardig.

waarom geen 5 meter lange USB kabel en een kort digitaal kabeltje?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Sjettepet

Citaat van: Durk op juli 19, 2007, 11:19:53
waarom geen 5 meter lange USB kabel en een kort digitaal kabeltje?
Goede vraag Durk. Het antwoord is tweeledig:

1) Ik had al een goed kort USB-kabeltje en een redelijke digitale interlink van 5 meter (Vivanco Pro).

2) Ik heb ergens gelezen - weet helaas niet meer waar - dat bij digitale interlinks (S/PDIF - S/PDIF) een langere kabel helpt tegen jitter. Snapte de theorie niet helemaal, had iets te doen met de dimensie tijd, maar op basis van zijn ervaringen raadde de auteur een interlink van ongeveeer 5 meter aan.

Overigens gebruikte ik bij mijn Vista-setup een korte interlink en een kort USB-kabeltje. Zoals gemeld klonk dat heel anders (beter?) maar lag dat nu aan Vista of aan de interlink... verder onderzoek volgt.

Sjettepet

Citaat van: Raphie op juli 19, 2007, 11:02:15
side show is een "remote desktop" in een Remote controll a'la Pronto/harmony formfactor ;)

Zo moet je het ongeveer zien. Een thin client is dan ook een overbodig tussenstation.
Duidelijk. Heb tot nog toe Sideshow direct uitgeschakeld want vond het nogal overbodige vervuiling van mijn desktop (alweer een klok?).

Kun je Sideshow op een PDA draaien onder Windows Mobile 5?

Raphie

JBL PRX Power!

Deleted member

Citaat van: Sjettepet op juli 19, 2007, 11:47:19
Duidelijk. Heb tot nog toe Sideshow direct uitgeschakeld want vond het nogal overbodige vervuiling van mijn desktop (alweer een klok?).

Wat jij bedoelt is niet Sideshow maar de Sidebar en dat is heel iets anders.  ;)

Raphie

Citaat van: Antoine op juli 19, 2007, 12:19:51
Wat jij bedoelt is niet Sideshow maar de Sidebar en dat is heel iets anders.  ;)
precies.
JBL PRX Power!

Sjettepet

Sjettepet

Sjettepet

Sjettepet

Deleted member

PS Audio stapt ook op de trein van digitale transporten en speelt met dezelfde vragen als wij doen.  ;)

Uit de PS Audio Newsletter - July 2007:
Citeer
"I've been experimenting As many of you know from reading our forums
http://boards.psaudio.com/ we're working hard on two new projects that
hopefully will see the light of day this calendar year: a new CD
transport and (finally) the Digital Lens II (yay!).

If you're curious about the direction we're taking on either, head to
the PS forums for info. The forums have a lot of interesting
discussions about I2S transmissions, DVD vs. CD, how we're approaching
it and a sneak preview of the chassis with suspension.

But work on these projects has led to some other interesting thoughts
and exciting events.

It all started when we noticed a fairly substantial difference between
CD and DVD drive mechanisms. If the data is the same, then why should
different drives make a sonic change? For that matter, why should we
worry about drives at all?

I've become increasingly fascinated with accessing media over means
other than CD's and DVD's: namely, hard drives. Yup, I admit it, I've
been smitten with the media server bug from such cool products as the
Slim Device and the Sonos. As cool as these devices are, they don't
seem to live up to their promise of high end performance when you
place a high end DAC on their digital outputs. I think everyone is
expecting to have the convenience of network storage, library access,
etc. and maintain high end qualities. It just isn't happening yet.

In fact, Codey (our webmaster and resident computer geek) and I have
been cobbling together our own little media server and player just to
mess around and learn as much as we can about it.

What fascinates me is the challenge of rendering digital media for the
high end. I mean, think about it for a moment. Theoretically it
shouldn't matter if the digital data is stored on a CD, DVD, hard
drive or, for that matter, the internet. This means that the medium
shouldn't matter, only the content.

But of course theory and practice rarely line up. The other evening,
my good friends Arnie Nudell and Bascom King came over to have dinner
with Terri and me on a nice hot summer's night on our backyard deck.
Over a couple glasses of wine we discussed in earnest the challenges
involved with rendering perfect content irrespective of the storage
medium. We all agreed it isn't happening yet. Perhaps the upcoming
Digital Lens II will solve the problem by correcting all the jitter,
the timing issues that one might encounter with different storage
mediums and transmission system for the data. None of us really know
right now.

Indeed, one of the greatest challenges we face is not understanding
why the storage medium makes a difference at all! As I go back to my
work on the CD transport, I realize that as good as this is, and how
much better it will be once we run the signal though the Digital Lens,
it is still a HUGE question about why? What makes it sound different