Shootout 'digital media players' numero 4!

Gestart door Deleted member, juli 13, 2007, 11:57:03

Vorige topic - Volgende topic

audiotic

Citaat van: Sjettepet op augustus 30, 2007, 09:16:41
Da's een mooie oplossing Peter.

Voor wat betreft een shootout in oktober; ik ben ook geinteresseerd.

En gaan we de Transporter nog steeds meenemen? Zo ja - mijne kan gebruikt.
MacMini 650+GB LossLess -> SlimDevices Transporter & Marantz DV8400 VanMedevoort Mod. & Nakamichi ZX7 -> HK AVR 8500 + HK PA2200 SE -> 6 x 780SE, 78C & 2 x REL Strata III

Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

jopee

heeft er al eens iemand een air port express van apple getest? Ik gebruik deze aangesloten via toslink aan een grace design dac 902
ik heb verschillende dac's en stream mogelijkheden getest. deze combi beviel mij het beste.

)p(

Citaat van: Aurora13 op oktober 11, 2007, 08:05:30
Het is nu oktober ;D ;)

Hi Alain,

Heb je ook een universele programmeerbare afstandbediening? Ik las in de Tact docs dat je niet alleen cyclisch door de digitale ingangen kunt schakelen zoals met de Tact afstandbediening maar ook direct met de juiste ir code. Handig om tussen de bronnen heen en weer te schakelen. En zeker tussen de sb en transporter die gesynchroniseerd zijn.

In hex code:
33 DIGITAL IN #1 11 ee 20 df 0x20
34 DIGITAL IN #2 11 ee 21 de 0x21
35 DIGITAL IN #3 11 ee 22 dd 0x22
36 DIGITAL IN #4 11 ee 23 dc 0x23
37 DIGITAL IN #5 11 ee 24 db 0x24

Zal het binnenkort zelf eens proberen of ik het voor mekaar krijg met mijn harmony.

Peter

Aurora13

Hoi Peter,

Ja die heb ik (de Harman Kardon versie van de Harmony), ik las het ook op de Tact yahoo group.
Anders moet je Harmony maar eens bellen en het voorleggen, waarschijnlijk kunnen ze het er zo voor je inzetten en kun je het uitproberen of het werkt.

Ik ga er vanvond ook even mee spelen, kijken of het werkt. Is wel erg handig als het zou werken!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

pburmie

Hee forumleden,

Het is enige tijd stil geweest vanwege de gehele verhuizerij en alles wat daarmee te maken heeft, maar inmiddels staat alle apparatuur op zijn definitieve plek in het Furnaud rack en is ook de Transrotor ZET-3 alweer enkele weken geleden aangesloten en afgeregeld. Zo te lezen is er van shootout 4 (nog) niet veel terecht gekomen. Misschien kan ik daar een kleine nieuwe impuls aan geven. Wat is er namelijk op mijn pad gekomen: de Cambridge Audio 840C CD speler. Deze schijnt (op basis van diverse recensies) een vrij revolutionaire manier van upsampling en jitter eliminatie toe te passen door gebruik te maken van een aparte DSP en software van Anagram uit Zwitserland. De 840C is een CD speler maar heeft tevens 2 digitale inputs die tevens van die 384kHz upsampling gebruik kunnen maken. Het gehele ontwerp schijnt dusdanig te zijn dat jitter tot het absolute minimum wordt gereduceerd, ook in combinatie met externe digitale bronnen. Ik ga het apparaat vanmiddag beluisteren als CD speler aangesloten op een 840A stereoversterker. Hopelijk is ook deze dealer bereid het apparaat uit te lenen zodat ik hem zowel als CD speler via XLR kan beoordelen op mijn Burmester, maar bovenal ben ik geinteresseerd hoe de Sonos ZP80 het er vanaf brengt met de 840C als DAC, ook via XLR. Misschien zijn de verwachtingen te hoog gespannen, maar ik vind het in ieder geval de moeite waard om te proberen. Immers, als het niveau hoger is dan in combinatie met de Stello DAC, dan heb je dus voor minder geld zowel een dijk van een CD speler (lees de recensies maar) en een uitstekende DAC voor componenten zoals de Sonos. Oftewel, de bekende twee vliegen in één klap. Wordt vervolgd, maar dit wilde ik jullie in ieder geval op voorhand alvast niet onthouden. Op de Cambridge Audio site zelf wordt zeer uitvoerig en redelijk begrijpelijk (zelfs voor mij  ;D) uitgelegd hoe die Q5 upsampling en alles wat daarna gebeurt werkt (hierbij de link: http://www.cambridgeaudio.com/content.php?PID=112&COID=93&Title=What+is+Q5%99+Upsampling%3F)

Cheers,
Peter  ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

pburmie

Oeps, vergeten! Hier een foto van de huidige set en rack in het nieuwe huis (staat ook elders bij een ander topic).

pburmie

;D

Harry HT

Hi,

Hoe klonk de 840c?

En de dac van de 840c in combinatie met de Sonos?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

pburmie

Ik heb de 840C helaas nog niet binnen voor een test op mijn eigen set, maar dat gaat zeer binnenkort gebeuren. Overigens klonk die 840C in de winkel waar ik hem heb beluisterd ZEER BEMOEDIGEND. Het blijft altijd lastig om een apparaat op een vreemde set te beoordelen, vandaar dat ik deze in mijn eigen set wil hebben.
Inmiddels heb ik antwoord gekregen van Cambridge Audio dat de 840C Adaptive Filtering toepast op alle drie de digitale ingangen van de DAC (1 van de CD en de andere 2 via de externe digitale ingangen) waardoor de datastream zoveel mogelijk jittervrij wordt gemaakt voordat het signaal de DAC ingaat. En dat is nu precies waar het om gaat, dus ik ben ook HEEL ERG nieuwsgierig of er een duidelijk hoorbare verbetering optreedt als de ZP80 als digitale bron op de 840C wordt aangesloten. Wordt in dit theater vervolgd!

)p(

Citaat van: pburmie op november  6, 2007, 11:52:22
En dat is nu precies waar het om gaat, dus ik ben ook HEEL ERG nieuwsgierig of er een duidelijk hoorbare verbetering optreedt als de ZP80 als digitale bron op de 840C wordt aangesloten. Wordt in dit theater vervolgd!

Dat zou heel erg mooi voor jouw zijn. Dan kan je de Sonos waar je qua bediening 100% tevreden over bent blijven gebruiken!  8)

Is er nog animo voor de volgende shootout bij Alain? Ik ben nog steeds wel benieuwd of ik verschil hoor tussen de sb3 en transporter digitaal aangesloten op een Tact.

peter

pburmie

Citaat van: )p( op november  6, 2007, 12:20:25
Dat zou heel erg mooi voor jouw zijn. Dan kan je de Sonos waar je qua bediening 100% tevreden over bent blijven gebruiken!  8)
peter

Hee Peter,

Long time no "hear", maar dat ligt natuurlijk helemaal aan mij en de verhuizing. Maar goed, die is inmiddels al weer achter de rug en dus gaat de "zoektocht" naar de "ultieme" oplossing icm de ZP80 weer verder. Ik heb inderdaad hooggespannen verwachtingen van de 840C na de reactie van Cambridge Audio. Het lijkt een beetje op wat de Apogee miniDAC doet: namelijk het zoveel mogelijk elimineren van jitter in de datastream VOORDAT het signaal de DAC ingaat.

Audiofiel

Citaat van: pburmie op november  6, 2007, 12:37:09
Ik heb inderdaad hooggespannen verwachtingen van de 840C na de reactie van Cambridge Audio. Het lijkt een beetje op wat de Apogee miniDAC doet: namelijk het zoveel mogelijk elimineren van jitter in de datastream VOORDAT het signaal de DAC ingaat.

En toch is ook die Apogee niet zaligmakend als ik de reacties daarop lees. En het statement over elimineren van jitter is natuurlijk van hun zelf. Daarnaast introduceert ieder proces zelf ook weer jitter (intrinsic), dus helemaal vrij wordt het nooit.

Of de weg van umsampling je het gewenste gaat brengen, waag ik te betwijfelen. Meestal haalt al dat 'gereken' juist de ziel uit de muziek. :-[
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pburmie

Citaat van: Audiofiel op november  6, 2007, 13:30:07
En toch is ook die Apogee niet zaligmakend als ik de reacties daarop lees. En het statement over elimineren van jitter is natuurlijk van hun zelf. Daarnaast introduceert ieder proces zelf ook weer jitter (intrinsic), dus helemaal vrij wordt het nooit.

Of de weg van umsampling je het gewenste gaat brengen, waag ik te betwijfelen. Meestal haalt al dat 'gereken' juist de ziel uit de muziek. :-[

Hee Arjen,

Tja, dat is natuurlijk altijd afwachten, maar je weet het maar nooit, toch? Daarom is een luisterproef noodzakelijk. En in een rechtstreeks vergelijk moeten de verschillen (als die er zijn) direct hoorbaar zijn. Die Adaptive Filtering waar CA het over heeft zou toch zomaar eens ook op de ZP80 datastream een positieve uitwerking hebben in het eindresultaat. Als dat zo is, dan ben ik spekkoper, met EN een uitstekende CD speler die ook nog eens een (in mijn geval dan) goede DAC blijkt te zijn in combinatie met de rest van de set. Over de bevindingen houd ik je graag op de hoogte. Zoals je je waarschijnlijk nog kan herinneren was het verschil tussen CD en ZP80-Stello in een rechtstreeks vergelijk groot. Groter dan een ieder toen aanwezig had verwacht. Als die 840C DAC het ZP80 weergaveniveau dichter bij de CD kan brengen dan die Stello, is dat voor mij een serieuze overweging het ding aan te schaffen. Krijg ik er bovendien nog een prima CD speler bij "kado". Toch alleszins de moeite waard om uit te proberen?  :D

Sjettepet

He Pburmie, fijn dat alles weer op zijn plek staat niet? Ik zie dat je i.p.v. een hardstenen "altaar" voor de Burmester toch gekozen hebt voor een "conventioneel" rack. WAF?

Wat de shootout bij Alain (oorspronkelijk bij Antoine) betreft: ik heb nog steeds belangstelling. Zou graag eens mijn Beresford DACje naast een andere DAC horen. De Cambridge van pBurmie lijkt een goede kandidaat.

Sjettepet
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Citaat van: Sjettepet op november  6, 2007, 14:20:54
He Pburmie, fijn dat alles weer op zijn plek staat niet? Ik zie dat je i.p.v. een hardstenen "altaar" voor de Burmester toch gekozen hebt voor een "conventioneel" rack. WAF?

Wat de shootout bij Alain (oorspronkelijk bij Antoine) betreft: ik heb nog steeds belangstelling. Zou graag eens mijn Beresford DACje naast een andere DAC horen. De Cambridge van pBurmie lijkt een goede kandidaat.

Sjettepet

Hee Sjettepet,

Klopt, dat hardstenen altaar is uiteindelijk niet doorgegaan vanwege het resonantieprobleem. Ik wilde namelijk een kubus die alleen aan de (niet zichtbare) achterzijde open was. Ook diverse deskundigen hebben mij vooraf gewaarschuwd dat de mogelijkheid erin zat dat die kubus als een grote resonantiekast zou gaan fungeren en dat is wel het laatste waar ik op zat te wachten. Dus toen door Furnaud in Groningen een rack op maat laten maken en daar heb ik echt geen nanoseconde spijt van gekregen. Zelfs tijdens het heien aan de overkant geeft de draaitafel geen krimp en kan ik gewoon plaatjes draaien terwijl ik de trillingen in de grond van het heien gewoon in mijn buik voel. Heel opzienbarend!

Zo te lezen houdt het digitaal via harddisk ook jouw gemoederen nog steeds bezig. Ik hoop zo snel mogelijk die 840C in huis te krijgen voor mijn test en wellicht kunnen we weer een en ander combineren met een nieuwe shootout ofzo. In ieder geval weer leuk om jullie te ontmoeten. Dat staat buiten kijf.  ;D :D ;)

Audiofiel

Citaat van: pburmie op november  6, 2007, 14:01:28
Die Adaptive Filtering waar CA het over heeft zou toch zomaar eens ook op de ZP80 datastream een positieve uitwerking hebben in het eindresultaat. Als dat zo is, dan ben ik spekkoper, met EN een uitstekende CD speler die ook nog eens een (in mijn geval dan) goede DAC blijkt te zijn in combinatie met de rest van de set.

Maar dan zou een ander jitter-verlagend device dat ook voor je kunnen doen, zoals de DIP die Audioloog gebruikt of de Anti Jitter Bug die ik (sinds kort) heb.

CiteerOver de bevindingen houd ik je graag op de hoogte.

Ik hoor het graag. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pburmie

Citaat van: Audiofiel op november  6, 2007, 14:42:05
Maar dan zou een ander jitter-verlagend device dat ook voor je kunnen doen, zoals de DIP die Audioloog gebruikt of de Anti Jitter Bug die ik (sinds kort) heb.

Hoe werkt dat dan? Moet je dat inbouwen ofzo? Helaas ben ik niet zo handig met een soldeerbout.  ;D ;D ;D

Audiofiel

pburmie

Okay, kostbare grap zo'n kastje? En merk je een significant verschil met en zonder kastje ertussen? Interessant!  :D

Audiofiel

Citaat van: pburmie op november  6, 2007, 16:17:13
Okay, kostbare grap zo'n kastje? En merk je een significant verschil met en zonder kastje ertussen? Interessant!  :D

Ik heb nog niet echt kritisch geluisterd, zoals je in mijn eigen topic kunt lezen. Volgende week krijg ik een forumlid langs met kritische oortjes, dus dan gaan we hem aan de tand voelen. ;D

Oh ja, de nieuwprijs weet ik niet precies, maar tweedehands is die rond de 200 euro (DIP) of het dubbele voor de UJB.

Durk

een shootout waarbij de SB of Sonos icm met de anti-jitterboxjes op Dac versus de genoemde bronnen op 840C als Dac lijkt me zeer interessant..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Sjettepet

Citaat van: Durk op november  6, 2007, 21:47:09
een shootout waarbij de SB of Sonos icm met de anti-jitterboxjes op Dac versus de genoemde bronnen op 840C als Dac lijkt me zeer interessant..
Mij ook! En ik MOET het nog een keer zeggen: Vista klinkt significant anders dan XP. Het viel me weer als eerste op na een weekend van reshuffeleen van mijn setup. Nu draai ik Vista weliswaar op een andere PC dan XP, maar de output is toch in beide gevallen via USB -> DAC, en het afspeelprogje ook (Silverjuke).

Is echt niemand anders dit opgevallen? Wat ik waarneem is dat onder Vista het geheel gedefinieerder, gedetailleerder en opener klinkt. Ook (daardoor?) wat onrustiger dan onder XP, maar dat kan ook de toegenomen dynamiek en detaillering zijn. Het kan natuurlijk zijn dat de zwaardere PC (met Vista) met meer gemak speelt dan de afgedankte laptop (XP). Om dat uit te sluiten heb ik een dualboot gemaakt op de zware PC. Daarbij weliswaar geen direct vergelijk maar "op het geheugen", maar toch weer hetzelfde verschijnsel: Vista klinkt anders (beter?). Overigens weet ik alles van kernel streaming e.d. en ik heb de XP-kast tot het uiterste getuned zodat ik zeker weet dat Kmixer geen roet meer in het eten gooide.

Dit is voor mij geen geringe bijkomstigheid: het verschil tussen Vista en XP is groter dan tussen de DACs die ik in huis heb. Jammer, het tijdperk van afgedankte PC'tjes en laptopjes als audiobron lijkt voorbij. Daarvoor zijn de systeemeisen van Vista te hoog.

Met de ingebouwde room-correction van Vista heb ik overigens, bij gebrek aan een goede meetmicrofoon, nog geen ervaring.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

)p(

Citaat van: Sjettepet op november 12, 2007, 08:28:48

Is echt niemand anders dit opgevallen? Wat ik waarneem is dat onder Vista het geheel gedefinieerder, gedetailleerder en opener klinkt. Ook (daardoor?) wat onrustiger dan onder XP, maar dat kan ook de toegenomen dynamiek en detaillering zijn.

Hangt ervan af of je de Vista mixer gebruikt of passeert. In het laatste geval klinkt 16/44.1 identiek onder xp (kernel streamoing of asio) en Vista. Laat ik vista wel upsamplen naar 24/96 dan klinkt het bij mij marginaal anders op mijn Tact. Maar die upsampled zelf ook alles naar 24/96. Ook upsampling via de secret rabbit code naar 24/96 maakt een klein verschil. Ik denk dus wel kleine verschillen tussen alle drie de upsamplers te horen, maar ik vind de verschillen te klein om eenduidig te zeggen welke beter klinkt.

peter

Alberts

Citaat van: Sjettepet op juli 22, 2007, 13:29:22
:-X

Ik heb inmiddels een leuke e-mailwisseling gehad met de ontwerper van de TC-7510, Stanley Beresford. Ging ongeveer zo:

SB: Sjettepet, bedankt voor je bestelling, de DAC is onderweg
Sjetttepet: Fijn en lekker snel. Misschien kan jouw DAC nog meedoen in een shootout van PC-based oplossingen.
SB: Shootout? Leuk, maar wel erg jammer dat je me dat niet van tevoren hebt laten weten.
Sjettepet (ongerust): Had je me dan een super-exemplaar gestuurd?
SB: Nee hoor, maar de TC-7510 moet vrij lang ingespeeld worden
Sjettepet: Dat haal ik wel, 24/7 muziek hier! Kijk voor de shootout maar op www.htforum.nl (SB heeft in Suriname gewoont en leest Nederlands)
SB: O.k., ik houd het in de gaten

Hij moet er morgen of overmorgen zijn. Ik ben benieuwd...

Inmiddels klinkt Vista ECHT beter dan XP op mijn setup (allebei ASIO, hoe kan dat?)

Hoe is het hier mee afgelopen, kan het nergens terug vinden?

Ik ben van plan deze ook te gaan kopen en hier in NL is hij (volgens google) erg onbekend... Heb momenteel een harman kardon hd970 dac (tevens cd speler) en doet z'n ding erg goed... echter niet real time. Voor muziek is dit geen probleem echter bij films enz. loopt het niet synchroom... Dus tevens de vraag of de Beresford dit wel doet?!