toshiba sd900 en crt

Gestart door Grindtegel, mei 22, 2002, 14:39:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Grindtegel

Hoi Frank

Een tijdje geleden heb ik bij jou de fantastische Toshiba sd900 gekocht. Ik vind het een superapparaat en ben er zeer tevreden mee. Mijn kijkkastje was alleen te klein dus heb ik een maatje groter gekocht (nu 82cm).

Toch kom ik maar niet van het gevoel af om films nog groter te zien en een projector aan te schaffen. Tuurlijk lees ook ik alle forum, maar dat dat nu mijn keuze vergemakkelijkt...

Ik lees over de Piano, de Panasonic (die een redelijk betaalbare en voor de prijs goede (toch?) projector leveren)en natuurlijk crt projectors. Ik wil een beeld wat vergelijkbaar is met mijn tv maar dan een stuk groter. Ik denk dat dit echter met een lcd of dlp niet mogelijk is. Dus blijft de crt over. Een tweedehands crt van Rob of jou lijkt me wel wat, maar er komt vast nog meer bij kijken om en goed beeld te krijgen. O.k. kabel en een scherm zijn logisch maar aangezien ik de sd900 heb (waar geen psm1 op werkt) weet ik niet of deze "kaal" wel optimaal een crt kan aansturen. Heb ik een zgn. linedoubler nodig of zoiets?

Ik speel voornamelijk regio1 dvd's dus is progressive scan mogelijk.

Wat ik eigenlijk wil weten: kan mijn tosh een crt aansturen zonder dat ik naar een belabberd beeld kijk
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

#1
Ja hoor,

Er zijn een paar mogelijkheden.
Koop een scaler, ik heb bv nu een Quadscan in de aanbieding (kijk onder te koop), of kies voor Dscaler in bv een Goliath PC.

Met D-Scaler moet je wel wat meer "werken" dan met een Quadscan, welke gewoon aansluiten en werken is. De resultaten met D-scaler zijn wel een klein beetje beter als je een flinke PC gebruikt (zoals de Goliath).

Ik zou persoonlijk niet voor een I-scan kiezen, omdat je dan op 480P uitstuurd, en als ik je een beetje inschat zul je voor een 8" CRT gaan.

Wat je ook kan overwegen is de nieuwe serie DLP's. BV de Sharp 9000 deze kost rond de € 11.000,00 maar daar heb je verder niets meer bij nodig, je kunt dus gewoon vanuit je speler met S-video erin.

Bedenk wel dat je bij je projector altijd nog een plafondbeugel nodig hebt (bij Barco kun je deze makkelijk zelf maken), bekabeling naar de projector en een scherm.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Grindtegel

#2
Whooaaa, niet zo snel. ik ben behoorlijk a-technisch en scaler / d-scaler zegt me niet veel, wat doen ze precies?

Ik ben ook niet van plan om een pc te gebruiken (heb er niet eens een).

Budgetten van 11000 euro zijn niet aan mij besteed.

Ik lees hier en daar over 2e hands crt's van rond de 2000 euro, dat ligt meer in mijn budget.

Moet ik maar meteen stoppen met dromen of is er nog licht aan de horizon??
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

#3
Er is zeker licht aan de horizon.

Dscaler is een software pakket voor PC's waarmee je kan scalen, maar je hebt daar wel een PC voor nodig, en het is niet exact plug & play (hoewel het wel meevalt).

De Quadscan is een standalone scaler waar je gewoon een s-video of composite kabel in stopt en die dit voor je verwerkt.

Wat is een scaler ?
Een scaler is een apparaat waarmee je van een interlaced bron (dat wat er uit je DVD speler komt) een progressive bron maakt en die upscaled naar een gekozen resolutie bv 1024x768, 1365x1024 etc. Het voordeel is dat je een mooier plaatje krijgt en geen scanlines meer ziet die je wel zou zien als je je DVD speler zo aan de projector hangt.

Als je voor € 2000,00 compleet klaar wilt zijn dan wordt het redelijk moeilijk. Zoals ik al eerder aangaf een scherm en je bekabelingen kosten ook geld. Tenzij je zelf een scherm maakt (is goed te doen om te starten).

Als je al een PC hebt staan kun je daar om mee te starten mee gaan experimenteren, het enige dat je nodig hebt is een TV kaart (van een bepaald type) en de software D-scaler.

Je kunt ook zoeken naar een Barco met een ingebouwde Line Doubler, dan kun je daar mee starten (maakt scaler voorlopig overbodig) en later door bouwen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Grindtegel

#4
Als ik regio1 dvd'd afspeel met mijn speler, is er toch al sprake van een progressive signaal en niet interlaced wat toch alleen bij PAL het geval is?

Dus heb ik toch niet perse een scaler nodig?

Een ingebouwde line-doubler in een CRT  lijkt me in dit geval voorlopig de beste oplossing.

Welke Barco heeft deze ingebouwd?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

#5
Je speler heeft een optie voor progressive scan op NTSC, maar in de prijsklasse waarin je een CRT zoekt zal dit waarschijnlijk niet werken, je projector heeft dan een Y,Pr,Pb ingang nodig.

Er zijn verschillende Barco's met ingebouwde LD, maar het is niet zo dat je van te voren kan zeggen welk model er altijd één heeft, het is een soort insteekkaart zoals je die van de PC kent.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Grindtegel

#6
Als ik het dus goed begrijp, kan ik inderdaad een aardig beeld krjigen met een crt mét LD én komponentingang.

Heeft de crt deze niet, dan zullen er allerlei toeters en bellen aan te pas moeten komen wil ik een goed beeld kunnen projecteren.

Gezien het eerste,aan welke crt zou aan deze eisen voldoen en vanaf welk budget moet ik dan denken.

Is crt nog wel een optie vraag ik me af?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

#7
CRT is zeker de optie voor het beste beeld.

Er zijn bv al 801's te koop met LD voor een leuke prijs.
Je zult dan wel S-video moeten gebruiken, ik dacht dat de LD's geen component ondersteunen, maar weet dat niet zeker.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Selmar_Cleef

#8
Geen LD speler heeft component, alleen composite of s-video. Europese modellen hebben ook SCART.
Als je de keus hebt tussen s-video of composite dan heeft composite de voorkeur. Waarom kan ik zelf niet uitleggen omdat de text hiervan mij te ingewikkeld is. Mocht je het zelf willen lezen http://www.frii.com/~rjn/laser/legacy/ld92.txt

J.A.F._Doorhof

LD in dit geval is denk Line Doubler  ;).

Er zijn wel Laserdisc spelers met RGB out, voor de CLD-925 zijn dat bv speciale upgrades.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Selmar_Cleef

Tweede blunder  :-[ ::) ;D

-edit- Al die afkortingen ook :-/

RCD

#11
Hoi

Even een paar opmerkingen van mijn kant
Ik heb nog nooit een line doubler op een 801s gehad
Vanaf de 808s hebben de Barco CRT's een component input maar ik weet niet of die progressive acepteert daarvoor zou je eens met de DVD speler langs moeten komen
Een ander nadeel weer met zo'n mooie projector dat hij te scherp is voor 480p en dus nog steeds scanlines ziet
Er zijn in mijn ogen als je geen pc wilt maar weinig oplossingen alleen een PSM-1 Rock of faroudja nrs scaler zijn goede oplossingen met een goed beeld voor een Barco 808 of beter
Als je een 800 of 801s neemt heb je genoeg aan 480p
Ik vind ook dat je bron dezelfde kwaliteit moet hebben als je projector
Als je kiest voor een lager budget is een Skyworth met een Barco 800/801s niet te verslaan in prijs en beeld kwaliteit
De prijzen van een 800/801s liggen tussen de 1000 en 2500 Euro
En de prijzen van bijv een 808/808s liggen tussen de 3000 en 7500 Euro

Rob

Grindtegel

#12
o.k. nu begint het ergens op te lijken!

Ik wil zeker mijn huidige speler blijven gebruiken. Is dan de 800/801 met een externe scaler zoals bijv. de quadscan een goede optie. de prijs van de crt ligt in mijn straatje, evt met een 2e hands scaler of die afgeprijsde bij Frank, klinkt niet slecht.

De skyworth heeft toch een vga uitgang? Is dit daarom een goede combinatie met een 801?

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

RCD

#13
Hoi

De Skyworth heeft inderdaad een VGA uitgang en is daarom een prima combinatie met een 800/801 want die kunnen geen Component verwerken
De Quadscan is een leuke scaler maar niet op het niveau van een PC of PSM-1
Mischien kun je eens een Zinwell scaler gebruiken of testen van iemand ziet er niet eens zo slecht uit met een DVD speler ik heb er ook een staan maar ik moet er wel bij zeggen dat het niet mijn keuze zou zijn

Rob

J.A.F._Doorhof

#14
De Zinwell is inderdaad leuk, maar zeker niet als hoofdscaler, als 480P genoeg is kun je inderdaad denken aan een skyworth achtige speler.

De Quadscan houdt een beetje het midden tussen de zinwell en de PSM-1, maar neigt meer richting PSM-1.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

RCD

#15
Hoi

Frank heb je de Zinwell staan en vergeleken want ik denk dat de beeld kwaliteit nouwelijks ontloopt van de quadscan
De quadscan is natuurlijk wel veel flexibeler

Rob

Grindtegel

#16
wat is de prijs van de zinwell, deze is toch een stuk goedkoper dan de quadscan?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

#17
De Zinwell en de Quadscan dat scheelt nog wel een stuk hoor, de Quadscan is VEEL stabieler en een stukje scherper dan de Zinwell.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

SiR-ROUND

#18
CiteerIk wil een beeld wat vergelijkbaar is met mijn tv maar dan een stuk groter. Ik denk dat dit echter met een lcd of dlp niet mogelijk is. Dus blijft de crt over.

Je durft het beeld van een CRT tevergelijken met een TV?  :o

Hehehehehe... Ik heb een 801 en het is gewoon een geweldig beeld... Ooit zal ik wel een 808 of nog wel hoger willen, maar met de huidige bronmaterialen vind ik het niet nodig...

PM

#19
CiteerHoi Frank
....
Ik lees over de Piano, de Panasonic (die een redelijk betaalbare en voor de prijs goede (toch?) projector leveren)en natuurlijk crt projectors. Ik wil een beeld wat vergelijkbaar is met mijn tv maar dan een stuk groter. Ik denk dat dit echter met een lcd of dlp niet mogelijk is.
...

Hier ben ik het niet helemaal mee eens... heb je wel eens een DLP gezien? Ik vind het beeld beter dan van een tv... Bij LCD ligt dit anders ik heb pas een 800*600 LCD gezien en dit vond ik tegen vallen vanwege de zichtbare pixelstructuur, maar smaken verschillen.
Ga eerst eens kijken bij verschillende zaken... dan kan je het verschil zien.
CRT is zeker goed, maar dan moet je ook een pj hebben die in een goede staat is.
Je kan bij Frank ITC op visite gaan.. heel geschikt om wat wijzer te worden.
Als je in de buurt van Oss woont kan je vandaag en morgen (24 en 25 mei) ook nog gaan kijken bij Cinemagica zij hebben nu een 'Hometheather show & High end multichannel'.. daar is veel kennis aanwezig en kun je vast wat wijzer worden.
Groeten, Peter

Grindtegel

#20
Ben dit weekend even (nou ja even...) wezen kijken bij Cinemagica.


Ik sloeg bijna achterover van deze zaak, wat een apparatuur, geweldig! De bioscoopzaal was super, wat een beeld en geluid.

Ik ben ook heel wat wijzer geworden over projectors.

Inderdaad, CRT verslaat lcd en dlp met vlag en wimpel maar ik vind de kwaliteiten van dlp én lcd zeker niet slecht.

Ik was zeer onder de indruk van de nieuwe Epson MT100, een lcd die met gemak op kan tegen veel duurdere dlp projectoren maar geen last heeft van het regenboogeffect ,wat ik trouwens niet echt storend vond bij de projectors die ik heb gezien. o.k. dat waren wel behoorlijk dure apparaatjes dus dat zal er wel mee te maken hebben gehad.

Er stond ook de nieuwe Panasonic lcd. Deze is volgens onze buren in duitsland ontzettend goed getest mbt de prijs (euro 2500). Ik vond het beeld best goed, maar toch een stuk minder dan bv. de Epson (is ook 2x zo duur).

Ik denk dat crt me toch te ver gaat (prijs,tijd,formaat,gebruikersvriendelijkheid), ook al is het duidelijk het beste op projectie gebied.

Voor alle fanaten die nog niet in Oss zijn langsgeweest bij Cinemagica: GAAN! je weet niet wat je overkomt.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Robbo

#21
Die Epson was inderdaad een leuk ding.  Ik heb er donderdag even mee mogen spelen, en was er aardig van onder de indruk. De scenes waar normaal bijna alle LCD's/DLP's (die ik heb bekeken dan) over hun nek gaan: bijv. de metalen rasters op de grond van het ruimteschip, ging met deze Epson perfect.  Met dank aan Faroudja Dcdi ongetwijfeld.

Zwart is ook bijna net zo goed als een DLP, en het ding is ook nog eens vrij stil.   Maar ja wel bijna 5000 euro   :P    Hoewel je dat tov een CRT wel weer een scaler bespaard.   Dus gewoon direct aansluiten op je Tosh 900.

Grindtegel

#22
Als ik het geld zou hebben dan kocht ik nu meteen de Epson.

Echterheb ik niet zoveel poen, en er komt ook nog kabel en een scherm bij, wat ook nog eens een 500 tot 1000 eurootjes moet gaan kosten...

Sparen dan maar, iemand nog geld over voor me ;D?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

PM

#23
Citeer...
 De scenes waar normaal bijna alle LCD's/DLP's (die ik heb bekeken dan) over hun nek gaan: bijv. de metalen rasters op de grond van het ruimteschip, ging met deze Epson perfect.  Met dank aan Faroudja Dcdi ongetwijfeld.
...

De faroudja die in de deepimage projector zit (ik weet niet 100% zeker of dat de dcdi is) gaat soms ook over zijn nek... b.v. bij de mistige scenes in JP III. Maar ja... ze zullen allemaal wel hun foutjes hebben
Groeten, Peter

PM

CiteerBen dit weekend even (nou ja even...) wezen kijken bij Cinemagica.


Ik sloeg bijna achterover van deze zaak, wat een apparatuur, geweldig! De bioscoopzaal was super, wat een beeld en geluid.
...

Inderdaad.. een pracht zaak, daar hebben ze heel wat coole spulletjes staan!
Groeten, Peter