PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november 27, 2007, 09:58:52

Zowiezo vraag ik me af hoe je in audacity kunt zien op welke frequentie je een piek hebt  ::)

Groetjes,

Ronald

Ik heb een stukje witte ruis opgenomen en met audacity selecteer ik dat stukje en maak daarvan een analyse. Ik kan een of ander getal veranderen in die analyse. Hoer groter het getal hoe meer detail in het laag wordt weergegeven in het overzicht. En hoe kleiner het getal hoe meer de egaal het overzicht wordt met vrijwel geen detail informatie over het laag...

Dus ik heb eerst het getal heel hoog gezet en daarmee de bas proberen bij te stellen. Vervolgens het getal wat lager om de globale bijregeling in de hogere tonen te bepalen...

Volgens mij is het inderdaad niet de meest nauwkeurige manier.

Ik heb getracht roomwizzard te gebruiken echter krijg ik daarmee niet voor elkaar om via de spdif uitgang van mijn geluidskaart te sturen. Hiervoor is namelijk ASIO benodigd. Misschien kan ik ook alleen opnemen met Roomwizzard en de tonen via een cdtje afspelen.... (zo deed ik dat nu in ieder geval met audacity...)

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 27, 2007, 10:06:21
Ik heb een stukje witte ruis opgenomen en met audacity selecteer ik dat stukje en maak daarvan een analyse. Ik kan een of ander getal veranderen in die analyse. Hoer groter het getal hoe meer detail in het laag wordt weergegeven in het overzicht. En hoe kleiner het getal hoe meer de egaal het overzicht wordt met vrijwel geen detail informatie over het laag...

Dus ik heb eerst het getal heel hoog gezet en daarmee de bas proberen bij te stellen. Vervolgens het getal wat lager om de globale bijregeling in de hogere tonen te bepalen...

Volgens mij is het inderdaad niet de meest nauwkeurige manier.

Ik heb getracht roomwizzard te gebruiken echter krijg ik daarmee niet voor elkaar om via de spdif uitgang van mijn geluidskaart te sturen. Hiervoor is namelijk ASIO benodigd. Misschien kan ik ook alleen opnemen met Roomwizzard en de tonen via een cdtje afspelen.... (zo deed ik dat nu in ieder geval met audacity...)
A ok, op die manier  :)

Andere optie is wellicht nog om analoog uit te gaan met je soundkaart?

Ronald.

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november 27, 2007, 10:16:18
A ok, op die manier  :)

Andere optie is wellicht nog om analoog uit te gaan met je soundkaart?

Ronald.

Ja ik heb die optie overwogen. Echter heb ik dan een goede en lange analoge kabel nodig. (eventueel kan ik de computer verplaatsen dan heb ik geen lange kabel meer nodig.)

Maar het grootste probleem zit hem in mijn receiver. Het is een class-d waarvan het signaal kennelijk langer digitaal blijft dan van veel andere class-d receivers. Een analoge bron wordt daarom dan ook weer digitaal gemaakt met een 192/24 ADC.

Met deze opstelling zou ik dan tweemaal een DA conversie hebben die normaal niet aanwezig is. Ik verwacht dat dit op het geluidsbeeld een behoorlijke stempel kan drukken...

Maar eigenslijk zou ik het gewoon eerst moeten proberen en dan pas oordelen....  :D

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 27, 2007, 10:23:04
Ja ik heb die optie overwogen. Echter heb ik dan een goede en lange analoge kabel nodig. (eventueel kan ik de computer verplaatsen dan heb ik geen lange kabel meer nodig.)
Gewoon goedkoop kabeltje nemen, het is maar een meting van frequentie versus amplitude. Elke kabel zal voldoen naar mijn mening.

Citaat van: )p( op november 27, 2007, 10:31:43
Maar het grootste probleem zit hem in mijn receiver. Het is een class-d waarvan het signaal kennelijk langer digitaal blijft dan van veel andere class-d receivers. Een analoge bron wordt daarom dan ook weer digitaal gemaakt met een 192/24 ADC.
Dat is bij de meeste klasse D het geval, zo ook bij mijn Lyngdorf.

Met deze opstelling zou ik dan tweemaal een DA conversie hebben die normaal niet aanwezig is. Ik verwacht dat dit op het geluidsbeeld een behoorlijke stempel kan drukken...
Vergeet niet de dat de DA conversie in de versterker met hogere resolutie en sample rate wordt gedaan als bij het opnemen van een cd (altijd 44.100 en 16 bits), het schadelijke hoorbare effect zal ook veel minder zijn en waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Maar eigenslijk zou ik het gewoon eerst moeten proberen en dan pas oordelen....  :D
Precies :P

Zee

Afgelopen vrijdag ben ik bij Audioloog gaan luisteren. De vorige keer (half jaar geleden?) was er nog geen roomcorrectie in het spel, dus ik was heel benieuwd naar het resultaat van alle meet- en correctiewerkzaamheden. Nou, het resulaat mag er zijn!  Hoewel het ook zonder roomcorrectie prima klinkt blijkt dat met correctie er toch nog veel winst is te halen, uiteraard vooral in het laag. Zonder correctie is er toch een (minimale) soort van laag-zweem aanwezig die de echte details in de muziek verbergt. Met de correctie ingeschakeld verdijnt dit als sneeuw voor de zon en is er een prachtig doortekend en rustig geluid te beluisteren. Al met al is de roomcorrectie dus een absolute winst!

Ook leuk om de audio-pc eens in actie te zien. Het rippen van Cds en het vervolgens afspelen gaat wel hel gemakkelijk!

Ronald bedankt voor de gezellige avond en binnenkort (nadat ik weer uit de verbouwingsperikelen ben en de Tact opnieuw met de m31 heb kunnen inmeten) moeten we maar weer eens een luistersessie bij mij houden!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

)p(

Citaat van: Audioloog op november 27, 2007, 11:44:07
Gewoon goedkoop kabeltje nemen, het is maar een meting van frequentie versus amplitude. Elke kabel zal voldoen naar mijn mening.
Dat is bij de meeste klasse D het geval, zo ook bij mijn Lyngdorf.
Vergeet niet de dat de DA conversie in de versterker met hogere resolutie en sample rate wordt gedaan als bij het opnemen van een cd (altijd 44.100 en 16 bits), het schadelijke hoorbare effect zal ook veel minder zijn en waarschijnlijk verwaarloosbaar.
Precies :P

Ben ik nu ook al Ejorne?  ;D Mijn Tact en zijn Panasonic werken wel volgens hetzelfde principe.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 27, 2007, 12:24:53
Ben ik nu ook al Ejorne?  ;D Mijn Tact en zijn Panasonic werken wel volgens hetzelfde principe.
Foutje  ;D

hifiman

Citaat van: Zee op november 27, 2007, 12:00:54
Afgelopen vrijdag ben ik bij Audioloog gaan luisteren. De vorige keer (half jaar geleden?) was er nog geen roomcorrectie in het spel, dus ik was heel benieuwd naar het resultaat van alle meet- en correctiewerkzaamheden. Nou, het resulaat mag er zijn!  Hoewel het ook zonder roomcorrectie prima klinkt blijkt dat met correctie er toch nog veel winst is te halen, uiteraard vooral in het laag. Zonder correctie is er toch een (minimale) soort van laag-zweem aanwezig die de echte details in de muziek verbergt. Met de correctie ingeschakeld verdijnt dit als sneeuw voor de zon en is er een prachtig doortekend en rustig geluid te beluisteren. Al met al is de roomcorrectie dus een absolute winst!

Ook leuk om de audio-pc eens in actie te zien. Het rippen van Cds en het vervolgens afspelen gaat wel hel gemakkelijk!

Ronald bedankt voor de gezellige avond en binnenkort (nadat ik weer uit de verbouwingsperikelen ben en de Tact opnieuw met de m31 heb kunnen inmeten) moeten we maar weer eens een luistersessie bij mij houden!
Dank je voor dit verslagje  :)

Overigens heb ik na je bezoek dus uiteindelijk gekozen voor een andere target curve en een andere meting (van de 4 die ik gemaakt heb sinds ik de M31 heb) en daarmee klinkt het naar mijn eigen mening nog significant beter. Afijn dat is dan voor de volgende sessie  ;D

Ik vind het juist nog omslachtig (het rippen), ik moet nog steeds handmatig de slimserver scan starten namelijk, helaas heb ik de automatische slimserver scan nog steeds niet goed aan de gang, maar de bedoeling is cd erin, automatische eject als het klaar is en spelen maar. De oorzaak van de dubbele ejects die avond had ik overigens snel gevonden  :P

Ik wacht geduldig tot de tijd rijp is voor een weder sessie bij jou!  :)

)p(

Ik wil nog even opmerken dat met de op soft gebaseerde targets mijn sweetspot issue is verholpen. Het klinkt nu weer overal ok. Normal blijft beter op de sweetspot maar soft is een goed compromis en als ik echt wil kan ik altijd met een preset snel wisselen.

Peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 28, 2007, 15:03:23
Ik wil nog even opmerken dat met de op soft gebaseerde targets mijn sweetspot issue is verholpen. Het klinkt nu weer overal ok. Normal blijft beter op de sweetspot maar soft is een goed compromis en als ik echt wil kan ik altijd met een preset snel wisselen.

Peter
Een van de redenen waarom ik ook voor de soft template heb gekozen  :)

sandervg

Die hele room correction lijkt me nog knap lastig om goed te krijgen en ik heb bv. ook geen microfoon en te weinig verstand van deze materie, maar hoe ingewikkeld is het om dat stukje software (en dan bedoel ik die software die het blijft doen, dus zonder datum beperking) het hoog iets aan te zetten, dus zonder ingewikkelde metingen e.d. ? Dus wat ik zoek is eigenlijk een soort eenvoudige equalizer in het digitale domein.

Groet,
Sander
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Citaat van: sandervg op november 29, 2007, 16:33:09
Die hele room correction lijkt me nog knap lastig om goed te krijgen en ik heb bv. ook geen microfoon en te weinig verstand van deze materie, maar hoe ingewikkeld is het om dat stukje software (en dan bedoel ik die software die het blijft doen, dus zonder datum beperking) het hoog iets aan te zetten, dus zonder ingewikkelde metingen e.d. ? Dus wat ik zoek is eigenlijk een soort eenvoudige equalizer in het digitale domein.

Groet,
Sander
Aangezien de genoemde software geen equalizer is , is het antwoord dus: NIET

Als je gewoon een simpele EQ functie wilt dan kun je gewoon de Inguz EQ plugin (gratis en niet gelimiteerd volgens mij) installeren en klaar is kees.

)p(

De nieuwe beta versie voor sc7 heeft zelfs een mooie grafische interface daarvoor zie hier:
http://forum.inguzaudio.com/index.php?showtopic=43

peter

hifiman

Nog even een plaatje van mijn laatste meting met de M31 (links boven, rechts onder).

Als ik dat vergelijk met eerdere metingen (met de ECM8000) ziet dat er toch net effe wat anders uit :P

)p(

Citaat van: Audioloog op november 29, 2007, 19:17:40

Als ik dat vergelijk met eerdere metingen (met de ECM8000) ziet dat er toch net effe wat anders uit :P

Het is mij nu wel duidelijk dat de kwaliteit van de microfoon bij de opname net als de speakers bij de weergave HET verschil maken. Het maakt in ieder geval veel meer uit dan een andere versterker...mijn metingen met de sb digi/tact versus sb analoog/denon zien er precies hetzelfde uit.

peter

hifiman

En voor de archieven ook nog even mijn laatste ETC grafiekjes van de gemeten IR's.

sandervg

Citaat van: Audioloog op november 29, 2007, 16:42:24
Aangezien de genoemde software geen equalizer is , is het antwoord dus: NIET

Als je gewoon een simpele EQ functie wilt dan kun je gewoon de Inguz EQ plugin (gratis en niet gelimiteerd volgens mij) installeren en klaar is kees.
Top! Ga ik volgende week direct uitproberen. De boxen die ik op het oog heb blijven net wat achter in het hoog en net iets te sterk in het mid/laag. Zou ik hier mooi mee moeten kunnen corrigeren. .

Ik moet wel zeggen (ik ben nu het hele topic van voor naar achter aan het doorlezen) dat ik wel steeds meer ambities krijg en langzaam maar zeker zelfs ga overwegen om toch aan de DRC te beginnen. Als ik het zo lees, lijkt het allemaal toch wel realiseerbaar. Alleen flink inversteren in een goede microfoon / microfoonversterker. Waarschijnlijk zou ik gaan voor die microfoon van rond de 90 euro van die duitse site waar Ronald z'n mic heeft laten calibreren. En dat vergelijk van de target curves lijkt wel hééél vele tijd te kosten.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

)p(

Citaat van: sandervg op november 30, 2007, 12:05:42
En dat vergelijk van de target curves lijkt wel hééél vele tijd te kosten.

Het is meer zo dat je een tijdje met een curve moet leven om te zien hoe goed er op langere tijd mee te leven is met je gehele collectie muziek.

Ik heb die mic en preamp van die site, als je wil kan je die wel lenen als je hem hier komt ophalen en weer terugbrengt, dan kan je het gewoon proberen voordat je er geld aan uit geeft.

peter

hifiman

Citaat van: sandervg op november 30, 2007, 12:05:42
En dat vergelijk van de target curves lijkt wel hééél vele tijd te kosten.
Die conclusie is niet helemaal juist. Als je meting niet correct is dan blijf je target curves proberen tot je een ons weegt. Als ik de M31 microfoon gelijk had gehad was ik zo klaar geweest!  :)

Het finetunen is dan inderdaad een kwestie van smaak en is zoals Peter aangeeft meer een kwestie van luisteren op de langere termijn wat het beste bevalt.

Kortom, gewoon ervoor gaan zou ik zeggen  8)

hifiman

Hier nog wat grafiekjes van de resultaten (linker kanaal).
De frequentie response is inclusief de toegepaste Tact-30f target curve.

Ejorne

Citaat van: Audioloog op december  1, 2007, 09:19:59
Hier nog wat grafiekjes van de resultaten (linker kanaal).
De frequentie response is inclusief de toegepaste Tact-30f target curve.

Zo dat ziet er goed uit zeg! Trekt de frequentie respons vrijwel helemaal strak...

)p(

Ronald, is dat de gemeten response of de verwachte response zoals in de eerdere grafieken?

Ejorne, zeker heel fraai je moet echter wel rekening houden dat het echte verloop grilliger is, in de grafiek is 1/6 smoothing toegepast.

peter

scrutinizer

De laatste tijd nog mooie 'ruis' beluisterd, guy's? >:D( just kidding) :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: )p( op december  1, 2007, 11:47:28
Ronald, is dat de gemeten response of de verwachte response zoals in de eerdere grafieken?
De verwachtte.  :P

hifiman

Citaat van: scrutinizer op december  1, 2007, 12:00:34
De laatste tijd nog mooie 'ruis' beluisterd, guy's? >:D( just kidding) :)
Nee sinus sweeps, ruis is uit  ;D