PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: Antoine op juni 30, 2007, 13:27:58
Gaaf Ronald!  O0

Als ik de grafiek goed begrijp: waarom kies je voor een targetcurve die op -10dB wordt ingesteld trouwens? Geeft je dat niet onnodig dynamiekverlies?
Hoi Antoine,

Mijn antwoord bestaat uit 3 delen:
- de BK (dat zijn initialen van een of andere knakker met verstand van zaken  :P ) curve loopt bewust af in het hoog omdat een flat curve niet natuurlijk zou klinken, er is namelijk in elk ruimte een hoog afval door de materialen die erin staan.
- Deze specifieke curve wordt door Inguz aangeraden om mee te beginnen
- Ik stond net op het punt nieuwe filters te berekenen met andere target curves  ;D

Deleted member

Nee, dat bedoelde ik niet ik bedoelde de 'bk3-subultra-spline' targetcurve (die had je gekozen toch?) die als ik de grafiek goed begrijp over 20-20KHz in z'n geheel een offset heeft van -10dB.

En idd. toen ik m'n Behringer DEQ2496 nog had heb ik na een hoop gepruts een keer een flatcurve gemaakt en dat klonk voor geen meter, erg doods. Weet je in hoeverre Inguz moeite doet om de frequentieresponse 100% gelijk te maken aan de target curve? Ik weet bijvoorbeeld van RoomPerfect dat ze dit hierin niet doen en alleen de ergste pieken en dalen aanpakken omdat je anders minimaal het complete karakter van je set aantast maar erger nog, een zeer onnatuurlijke levenloze weergave creert. Mensen zijn natuurlijk gewend aan een bepaalde akoestiek in een kamer, compleet met de bijbehorende problemen en door deze volledig weg te regelen naar 0% krijg je deze onnatuurlijke weergave.

hifiman

Nog even wat info over de met DRC meegeleverde target curves:

The bk.txt file follows the Bruel & Kjaer (Moeller) recommendations for listening room frequency response, i.e. linear from 20 Hz to 400 Hz, and then a slow decrease by 1 dB per octave up to 20 KHz. The bk-2.txt file is similar to bk.txt but it is linear up to 200 Hz and then provides a slow tilt of 0.5 dB per octave up to 20 KHz. The bk-3.txt file is somewhere between bk-2.txt and bk.txt, with a 0.5 dB per octave tilt above 100 Hz. The versions with the "sub" suffix are the same target functions with the addition of a steep subsonic filter. The versions with the "spline" suffix are again the same target transfer functions but with a set of control points suitable for the B Spline target transfer function definition.

hifiman

Citaat van: Antoine op juni 30, 2007, 13:53:06
Nee, dat bedoelde ik niet ik bedoelde de 'bk3-subultra-spline' targetcurve (die had je gekozen toch?) die als ik de grafiek goed begrijp over 20-20KHz in z'n geheel een offset heeft van -10dB.
Nee, de bk-3-spline, en die zit dus gewoon op 0 dB  ;D

Citaat van: Antoine op juni 30, 2007, 13:53:06
En idd. toen ik m'n Behringer DEQ2496 nog had heb ik na een hoop gepruts een keer een flatcurve gemaakt en dat klonk voor geen meter, erg doods. Weet je in hoeverre Inguz moeite doet om de frequentieresponse 100% gelijk te maken aan de target curve? Ik weet bijvoorbeeld van RoomPerfect dat ze dit hierin niet doen en alleen de ergste pieken en dalen aanpakken omdat je anders minimaal het complete karakter van je set aantast maar erger nog, een zeer onnatuurlijke levenloze weergave creert. Mensen zijn natuurlijk gewend aan een bepaalde akoestiek in een kamer, compleet met de bijbehorende problemen en door deze volledig weg te regelen naar 0% krijg je deze onnatuurlijke weergave.
Precies, ik heb net een nieuw filter gemaakt met flat target curve, maar dat is duidelijk teveel van het goede :P

hifiman

Overigens zijn er 150 variabelen die je kunt fine-tunen in DRC dus ik ben nog wel zoet  ;D

Deleted member

Citaat van: Audioloog op juni 30, 2007, 14:17:43
Nee, de bk-3-spline, en die zit dus gewoon op 0 dB  ;D

Ah, ik snap het. Het leek me al niet helemaal de bedoeling!  ;)

Citaat van: Audioloog op juni 30, 2007, 14:19:42
Overigens zijn er 150 variabelen die je kunt fine-tunen in DRC dus ik ben nog wel zoet  ;D

Over gebrek aan fintuningmogelijkheden dus geen gebrek!  ;D Have fun! :)

hifiman

Na een aantal uurtjes luisteren en vergelijken is het wel duidelijk dat het op zeker een verbetering is. Vooral in het laag (geen boemerig laag meer), maar zeker ook op andere vlakken zoals impulse-gedrag en het midden en hoog.  :)

hifiman

Op dit moment met stip gestegen naar de eerste plaats: normal correction met bk-spline target curve  ;D

hifiman

Haha ik besef nu dat ik eigenlijk 2 metingen had moeten doen, eentje met gordijnen open en eentje met gordijnen dicht voor de late uurtjes  ;D Afijn dat komt nog wel een keer :P

Raphie

Is je vrouw al schreeuwend weggelopen van al die frequentiesweeps door de huiskamer op 75db de gehele dag?   ;D ;D ;D
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op juni 30, 2007, 22:53:00
Is je vrouw al schreeuwend weggelopen van al die frequentiesweeps door de huiskamer op 75db de gehele dag?   ;D ;D ;D
Nee want ze moest werken, vandaar dat ik ook geduldig had gewacht tot gisteren  ;D

hifiman

Ondertussen is het wel duidelijk dat deze vorm van room correction een zeer significante verbetering bewerkstelligt.

De positieve effecten die ik waarneem zijn:
- meer body met stemmen
- instrumenten klinken een stuk natuurlijker
- het laag is retestrak en van boemerigheid is geen sprake meer
- meer rust in de muziek
- instrumenten zijn beter te volgen
- de stage heeft gewonnen aan breedte en vooral diepte
- het klinkt gewoon een stuk lekkerder  :D

)p(

Citaat van: Audioloog op juli  1, 2007, 10:18:14
Ondertussen is het wel duidelijk dat deze vorm van room correction een zeer significante verbetering bewerkstelligt.

- meer body met stemmen
- meer rust in de muziek

8)

Klinkt goed...tip, maak een mooie stap voor stap handleiding maken voor ons sb'ers zonder ervaring met inguz ;)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juli  1, 2007, 11:02:34
8)

Klinkt goed...tip, maak een mooie stap voor stap handleiding maken voor ons sb'ers zonder ervaring met inguz ;)

peter
Die is er al: http://www.inguzaudio.com/RoomCorrection/  ;D

)p(

Teejoo

- meer body met stemmen
- meer rust in de muziek
Leuk om te lezen. Jouw ervaring komt overeen met die van mij enkele jaren geleden toen ik begon met Beta testen voor Tag's roomEQ (TMREQ). Als je het eenmaal hebt gehoord, wil je niet meer zonder!
Met roomeq en ander akoestische maatregel neem je pas echt stappen. Ik las hier gisteren iets over 'cabel lifters' voor onder je speakerkabels. Dit zijn echt miniscule tweaks in vergelijking met akoestiek. Ik begrijp dus ook niet dat mensen hier karrevrachten geld aan uitgeven terwijl ze de meest bepalende hap laten liggen. Ik begrijp dat niet iedereen op esthetische gronden z'n kamer volhangt met Auralex, maar er zijn dus veel meer mogelijkheden zoals jouw experiment aangeeft.

hifiman

Raphie

Ronald, heb jij als (inmiddels) Roomcorrectie Guru  tijd (en zin) om bij mij TMREQ te komen inrichten? alle hulpmiddelen zijn aanwezig, maar weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen  ;D
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op juli  1, 2007, 11:38:21
Ronald, heb jij als (inmiddels) Roomcorrectie Guru  tijd (en zin) om bij mij TMREQ te komen inrichten? alle hulpmiddelen zijn aanwezig, maar weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen  ;D
Op zich wel, maar ik ga eerst even spieken in je profiel waar je ergens woont  ;D

O en nog wat anders, dan wel met een echte meetmicrofoon (die ik eventueel kan meenemen) want met dB meter is het een kansloze zaak!

Deleted member

- meer body met stemmen
- meer rust in de muziek

Wow!  O0 Kijk, daar kun je een eventueel iets mindere weergave t.o.v. een CD loopwerk weer ruim een aantal keren mee weg strepen. En dat voor 0 euro!! 8) (als je de PC niet meetelt natuurlijk maar dat hoeft ook niet die had je toch al staan! ;))

Raphie

Citaat van: Audioloog op juli  1, 2007, 11:39:23
Op zich wel, maar ik ga eerst even spieken in je profiel waar je ergens woont  ;D

O en nog wat anders, dan wel met een echte meetmicrofoon (die ik eventueel kan meenemen) want met dB meter is het een kansloze zaak!

PM komt eraan!  ;D
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Audioloog op juni 30, 2007, 13:00:28
Tsja waarom doe je dat onder DOS zul je denken, wel om de een of andere vage reden crasht ImpulsePrep bij mij onder linux, iets waar ik nog even nader naar moet kijken.
Na het downloaden van de onlangs ge-releasde nieuwe versie van de Inguztools werkt dit nu ook prima onder linux. Dat is mooi, geen ge-doz meer nodig dus  ;D

hifiman

Het ging gister weer mis en al snel bleek wat de oorzaak was: Impulseprep had niet genoeg aan een gigabyte geheugen :P Na het aanmaken van een swapfile was het probleem opgelost en kan ik nu betrouwbaar filters genereren :P

hifiman

Na 5 dagen heel veel vergelijken en luisteren ben ik uiteindelijk uitgekomen op de bk-2-spline target curve. De bk-3-spline curve als goede tweede overigens. De bk-spline "leek" het meest natuurlijk te klinken, maar na een dag ernaar luisteren kwam ik tot de conclusie dat het tevens nogal "doods" klonk. De bk-2-spline blijkt ook (gehoormatig) het minst ver af te staan van het geluid zonder correcte. Alle andere bij DRC meegeleverde curven vielen wat mij betreft gelijk al af.

De bk-2-spline curve heeft het volgende verloop:
0 -40.0
18 0.00
19 0.00
20 0.00
150 0.00
200 0.00
250 0.00
19900 -3.45
20000 -3.50
20500 -3.50
22050 -40.0

Oftewel recht tot 250 Hz, daarboven een geleidelijke afval van pakweg 0,5 dB per oktaaf.

hifiman

Citaat van: Audioloog op juni 30, 2007, 14:16:20
The bk.txt file follows the Bruel & Kjaer (Moeller) recommendations for listening room frequency response, i.e. linear from 20 Hz to 400 Hz, and then a slow decrease by 1 dB per octave up to 20 KHz. The bk-2.txt file is similar to bk.txt but it is linear up to 200 Hz and then provides a slow tilt of 0.5 dB per octave up to 20 KHz. The bk-3.txt file is somewhere between bk-2.txt and bk.txt, with a 0.5 dB per octave tilt above 100 Hz.

Bovenstaande klopt dus niet helemaal (simpel te zien als je in de betreffende target curve files kijkt), ik vermoed dat de documentatie achterloopt op de huidige release.