Shootout CEC CD-loopwerk versus PC-based Sonos luistersessie bij phurmie

Gestart door Audiofiel, juni 21, 2007, 21:21:33

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Sjettepet

Citaat van: Audiofiel op juni 27, 2007, 11:09:54
Het zou wel grappig zijn om deze mee te nemen in het vergelijk: een high end iPod met digitale uitgang. Maar voor 2349 euro koop je natuurlijk ook een hele mooie CD-speler. ;D


Ik zie dat je mijn linkje naar MSB hebt gevolgd?

Kunnen we nu vaststellen dat ook de prestatie van een DAC mede bepaald wordt door software? Audioloog? Om over andere DSP's en "digitale versterkers" maar niet te spreken. Lyngdorf levert meen ik ook firmware upgrades voor zijn spullen?

Veel discussies over de geluidskwaliteit van de Slim Devices produkten, maar ook de Sonos en de HifiDelio, handelen over de kwaliteit van de firmware en de verschillen tussen firmwareversies.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Citaat van: Sjettepet op juni 27, 2007, 11:23:22
Kunnen we nu vaststellen dat ook de prestatie van een DAC mede bepaald wordt door software? Audioloog?
Als ze software hebben dan wel natuurlijk, maar de meeste DACs zijn pure hardware implementaties..

Audiofiel

Citaat van: Sjettepet op juni 27, 2007, 11:23:22
Kunnen we nu vaststellen dat ook de prestatie van een DAC mede bepaald wordt door software? Audioloog? Om over andere DSP's en "digitale versterkers" maar niet te spreken.

Een DAC heeft niet zo veel van doen met een DSP. Verreweg de meeste DAC's zijn 'domme' apparaten die alleen maar een bitjesstroom om kunnen zetten naar een analoge audiostream. Niets aan in te stellen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Als jullie willen zou een volgende test wellicht bij mij thuis gehouden kunnen worden. Vandaar mijn vraag om welke apparatuur het tot nu toe gaat (het moet wel enigszins beperkt blijven).

Sjettepet

Citaat van: Audiofiel op juni 27, 2007, 11:30:20
Een DAC heeft niet zo veel van doen met een DSP. Verreweg de meeste DAC's zijn 'domme' apparaten die alleen maar een bitjesstroom om kunnen zetten naar een analoge audiostream. Niets aan in te stellen. ;)
I stand corrected...

(maar toch had ik een paar mooie voorbeeldjes gevonden   ::))
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Citaat van: Sjettepet op juni 27, 2007, 11:51:21
(maar toch had ik een paar mooie voorbeeldjes gevonden   ::))
Dat kunnen we niet ontkennen  :)

pburmie

Heren forumleden,

WAT EEN GEWELDIGE HIFI DEALER HEB IK TOCH, IEMAND MET HET AUDIOFIELE HART OP DE JUISTE PLAATS  :D

Zojuist mijn platenwasser opgehaald en ik raak met hem aan de praat over onze shootout van vorige week. Jammer genoeg is zijn CEC loopwerk op dit moment bij een andere klant, maar ik heb wel de Burmester 001 EEN MAAND thuis staan vanaf vandaag. Hij zegt dat qua loopwerk (ook snaaraangedreven) beiden (001 en CEC) elkaar niet zo gek veel zullen ontlopen (groot compliment voor de CEC, wat qua prijs/prestatieverhouding bijna onverslaanbaar is zegt hij, zelfs ongemodificeerd). Het totale geluidsbeeld van de 001 zal daarom ook sterke overeenkomst vertonen met dat van de CEC (als loopwerk !) indien gebruikt via de Stello DAC. Indien de 001 DAC wordt gebruikt zullen de DAC invloeden wel enigszins hoorbaar worden. Hij is erg geinteresseerd in het resultaat van een nieuwe shootout.
Met de 001 in huis kan ik in ieder geval onderstaande combinaties testen:

1) Sonos via Stello DAC
2) Sonos via 001 DAC
3) 001 loopwerk via Stello DAC
4) 001 loopwerk via 001 DAC

Voeg daar nog een Transporter aan toe (die specifiek gemaakt is voor audiofiele toepassingen, althans volgens Slimdevices) en je kan daarna volgens mij wel degelijk bepaalde uniforme conclusies gaan trekken. Wie levert de Transporter?  ;D.  Zoals gezegd, de 001 mag ik een maand laten staan thuis voor een eventuele nieuwe shootout, dus dan moet er toch wel wat te organiseren zijn lijkt me.  ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Sjettepet

Citaat van: pburmie op juni 27, 2007, 12:01:54
Met de 001 in huis kan ik in ieder geval onderstaande combinaties testen:

1) Sonos via Stello DAC
2) Sonos via 001 DAC
3) 001 loopwerk via Stello DAC
4) 001 loopwerk via 001 DAC


Mag ik daaraan toevoegen als suggestie:

5) PC USB via Stella DAC

Heeft de 001 ook USB in?

6) Ik stel graag mijn UD-10 ter beschikking als goedkope oplossing met audiofiele aspiraties.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Citaat van: Sjettepet op juni 27, 2007, 12:36:43
Mag ik daaraan toevoegen als suggestie:

5) PC USB via Stella DAC

Heeft de 001 ook USB in?

6) Ik stel graag mijn UD-10 ter beschikking als goedkope oplossing met audiofiele aspiraties.

De 001 heeft GEEN USB in, maar de Stello DAC wel.
Overigens heeft de 001 TWEE EXTRA digitale RCA ingangen voor andere digitale bronnen.
Ik ken de UD-10 niet, maar het is denk ik goed om een aantal PC based oplossingen te vergelijken.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Gerritv_be

Citaat van: pburmie op juni 27, 2007, 12:01:54
Voeg daar nog een Transporter aan toe (die specifiek gemaakt is voor audiofiele toepassingen, althans volgens Slimdevices) en je kan daarna volgens mij wel degelijk bepaalde uniforme conclusies gaan trekken. Wie levert de Transporter;D
Slim Devices zelf misschien  ;)

HT: Panasonic DP-UB424EGK | Yamaha RX-V1067 | Philips 65OLED803 | pureAV PF-40 | Dyn. Evoke 50, focus 200c, B&W N805
Music: Daphile Lenovo Netbook <-usb-> Topping D90LE <- AQ diamondback xlr -> Vincent SV234 <- Kimber 8tc -> Dyn. Evoke 50 
PC audio: ifi zen dac | DT 770 Pro

pburmie

Citaat van: Gerritv_be op juni 27, 2007, 12:45:13
Slim Devices zelf misschien  ;)

Heeft er iemand contacten bij Slimdevices die aangeboord kunnen worden hiervoor?
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Citaat van: pburmie op juni 27, 2007, 12:54:58
Heeft er iemand contacten bij Slimdevices die aangeboord kunnen worden hiervoor?

Je zou eens kunnen proberen bij http://www.wifisound.nl
Je kunt daar wel een demo exemplaar krijgen bij serieuze intresse.

peter

pburmie

Citaat van: )p( op juni 27, 2007, 13:02:47
Je zou eens kunnen proberen bij http://www.wifisound.nl
Je kunt daar wel een demo exemplaar krijgen bij serieuze intresse.

peter

Geacht forum,

Ik heb de bekende knuppel in het Transporter hoenderhok gegooid met onderstaand verzoek, gericht aan Wifisound:

CitaatHeren,

In de "eindeloze" zoektocht naar de ultieme samensmelting tussen weergavekwaliteit en bedieningsgemak heeft een aantal liefhebbers de koppen bij elkaar gestoken om een tweede luistersessie (shootout) te organiseren, waarbij de resultaten van de eerste luistersessie als uitgangspunt wordt genomen. In die eerste luistersessie is namelijk een Sonos ZP80 digitale speler direct vergeleken met een CEC snaaraangedreven CD loopwerk als digitale bron. ALLE daarachter gelegen schakels in de keten zijn daarbij identiek gehouden, te weten:

-   Siltech HF10 coaxiale kabel voor verbinden digitale bron met externe DAC;
-   Stello DA220MKII externe DAC (44.1/48/96/192kHz 24bit);
-   Siltech SQ110 XLR analoge kabels voor verbinden externe DAC met versterker;
-   Burmester 032 geintegreerde versterker voorzien van Nordost Vishnu netsnoer;
-   Nordost Red Dawn speakerbekabeling;
-   Acoustat 1+1 electrostaten;
-   Kemp spannings- en netfilter.

Zoals u uit het overzicht kunt opmaken: een redelijke set.

Om een lang verhaal enigszins kort te houden: het resultaat was evident in het voordeel van het CEC CD loopwerk. Het laag was strakker en beter gedefinieerd, het midden-hoog en hoog was niet zo aangezet en vertoonde geen "scherpe" randjes en het algehele stereobeeld was ruimtelijker. Zonder nu een exacte "boosdoener" aan te kunnen of willen wijzen, moet natuurlijk wel gezegd worden dat de Sonos ZP80 NIET is ontworpen voor audiofiele toepassingen. Dat wordt door Sonos ook nergens beweerd. Aan de andere kant moet WEL gezegd worden, en dat was ook de algemene conclusie na afloop van deze luistersessie, dat het ABSOLUUT GEEN STRAF is om op de "Sonos manier" naar muziek te luisteren, weergegeven op een goede installatie. Als je het directe vergelijk niet ter hand hebt dan kun je daar uitstekend mee leven.

Maar dan wringt bij een aantal toch de schoen.  Immers, "... uitstekend mee te leven" is wat anders dan audiofiele weergave. En om bij het begin terug te komen: die "eindeloze" zoektocht naar de ultieme samensmelting tussen weergavekwaliteit en bedieningsgemak heeft ons bij de Slim Devices Transporter gebracht. Want die pretendeert WEL OVER AUDIOFIELE eigenschappen te beschikken en claimt zelfs menig CD speler "weg te spelen". U begrijpt, die uitdaging nemen wij graag aan in een directe confrontatie met opnieuw de Sonos ZP80 en een Burmester 001 CD referentieloopwerk als CD speler. De tijdens de eerste shootout geconstateerde verschillen is voor een groot aantal audiofielen reden genoeg om NIET over te stappen op een PC based oplossing. Als de Slim Devices Transporter dat beeld ten gunste van andere PC based oplossingen kan veranderen, door de weergave wel heel erg dicht bij een CD loopwerk te krijgen, dan ontstaat er natuurlijk een heel andere situatie.

Het Burmester 001 CD referentieloopwerk staat mij nog tot en met 23 juli aanstaande ter beschikking. De Sonos ZP80 en de rest van de hierboven genoemde set is permanent beschikbaar. Namens alle belangstellenden voor deze shootout zouden wij het bijzonder op prijs stellen en waarderen als Slim Devices een Transporter voor deze shootout beschikbaar wil stellen. Als die Transporter inderdaad zo audiofiel is als wordt beweerd, dan durft Slim Devices deze uitdaging vast aan, al is het maar om een medespeler op de markt van PC based oplossingen, het nakijken te geven. Garanties kan ik u uiteraard niet geven, maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat er dan een aantal liefhebbers zal overstappen.

Uiteraard ben ik te allen tijde bereid een en ander nader telefonisch toe te lichten. Mijn mobiele nummer is ................ (hier weggelaten)

In afwachting van uw positieve reactie op deze, wellicht ietwat lange, uitnodiging, verblijf ik,

Peter Kievits

En nu maar afwachten of ze de uitdaging willen aangaan.
Als ze slim (devices) zijn doen ze mee, want niet meedoen is gelijk verdacht. Toch ?   ;D ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

pburmie

Citaat van: pburmie op juni 27, 2007, 14:34:19
Geacht forum,

Ik heb de bekende knuppel in het Transporter hoenderhok gegooid met onderstaand verzoek, gericht aan Wifisound:

En nu maar afwachten of ze de uitdaging willen aangaan.
Als ze slim (devices) zijn doen ze mee, want niet meedoen is gelijk verdacht. Toch ?   ;D ;)


DE TRANSPORTER IS MIJ ZOJUIST MONDELING TOEGEZEGD !!!!!

Het is niet te geloven en ik ben zelfs een beetje overrompeld, maar ik ben zojuist gebeld door het bedrijf achter Wifisound omdat ook zij het een erg leuke uitdaging vinden en deze dus ook graag aan willen gaan. De details worden mij heden per mail toegezonden. Waarvan akte!

Chapeau Wifisound, de stand is voorlopig 1-0 voor jullie. Nu die resultaten nog!  ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Rody


hifiman


Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pburmie

Citaat van: pburmie op juni 27, 2007, 15:01:02
DE TRANSPORTER IS MIJ ZOJUIST MONDELING TOEGEZEGD !!!!!

Het is niet te geloven en ik ben zelfs een beetje overrompeld, maar ik ben zojuist gebeld door het bedrijf achter Wifisound omdat ook zij het een erg leuke uitdaging vinden en deze dus ook graag aan willen gaan. De details worden mij heden per mail toegezonden. Waarvan akte!

Chapeau Wifisound, de stand is voorlopig 1-0 voor jullie. Nu die resultaten nog!  ;D

En dan hierbij de bevestiging per email (ook alweer zo snel):

CitaatPeter,

Zoals zojuist telefonisch besproken bij deze de toezegging dat je gebruik kunt maken van onze demo Transporter. Afhankelijk van de datum en tijdstip van de demo moet je zelf de Transporter in Arnhem aan de Broeerenstraat ophalen. Indien mogelijk zou ik zelf mee willen luisteren, maar dan moet de sessie na 22 juli plaatsvinden.

Bij afhalen zal een ontvangst en uitleenbewijs getekend worden. De uitleentermijn bij afhalen is maximaal vijf werkdagen.
Om de afspraaak verder concreet te maken kun je contact opnemen met de winkel op openingstijden via nummer 026-4425431.

Bob Zwanikken

Het is overigens GEEN MUST dat Bob erbij is, maar dat komt omdat hij eigenlijk wel heel erg nieuwsgierig is geworden.  ;D ;D

Wordt vervolgd, in ieder geval zijn er thans voldoende interessante ingrediƫnten bij elkaar voor een nieuwe shootout!
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

B.J.


Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

B.J.


)p(

Citaat van: Sjettepet op juni 27, 2007, 15:18:16
Prachtig!  Waar is de intekenlijst?  ;D

:)

Zet mijn naam er maar alvast bij voor de shootout  ;D

peter

Pieter-Jan

Wow ...  :o Dit topic blijf ik volgen met argusogen  8)

@Peter: Alvast bedankt om zoiets moois te regelen
@Bob van Wifisound: Heel tof dat jullie deze uitdaging mee willen verwezenlijken :)

Waar zou de uitdaging doorgaan? (Als het niet te ver is ...  :D )

Grtz,

Pieter-Jan
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

pburmie

Citaat van: Bas Janssen op juni 27, 2007, 15:23:24
De shootout is dus of 22 of 23 juli?

Of eerder, maar ik kom zo snel mogelijk met een aantal mogelijkheden.
Ben effe afwezig nu ivm afzwemmen van onze jongste.

Wordt vervolgd, zeker weten  ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

B.J.

Citaat van: pburmie op juni 27, 2007, 15:41:08
Of eerder, maar ik kom zo snel mogelijk met een aantal mogelijkheden.
Ben effe afwezig nu ivm afzwemmen van onze jongste.

Wordt vervolgd, zeker weten  ;D

Eerder dan kan Bob niet en later is er geen Burmester meer.