VERSTERKER DER VERSTERKERS

Gestart door paul groot, juni 16, 2007, 18:50:29

Vorige topic - Volgende topic

paarslicht

Citaat van: Arno P op februari 11, 2012, 17:49:47
Helaas is maar een enkele uitverkorene die gave gegeven... :D

En als dat niet helpt kun je ook gewoon eens wat boeken bestuderen :P

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik weet deze foto zegt niet veel maar had het Arno beloofd...
Een kaas-test-plankje met een buizenstabilisatie (ontwerp van de Jadis JP 200 MC )....EF86 en EL84...de roze weerstanden zijn van Takman  ;)

Eerst de gelijkrichter "perfectioneren"( en het klinkt al zo  :music:)...dan de volgende stapjes, ik wil een beetje gestructureerd modificeren.

Daarna zonder stabilisatie luisteren (momenteel met een zenerladder etc)...en daarna met dit gebakje... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

en zelfs de proefopstellingen zijn keurig  ;)

Bedankt....you should have seen the otherside.......grapje  ;D

Voor wat betreft mijn gelijkrichting wil ik 3 chokes proberen om verschillen te ontwaren, eerst zelf in alle rust en daarna prefereer ik weer dezelfde manier als laatst met de buizen dus eigenlijk in de infamous but unintentional blind test.... :devil:

Ik heb nu alle drie in huis...te weten de Tango, de Audionote en de Parmeko (Haddon, Partridge).

Met deze laatst oliegevulde en potted choke draai ik al bijna weer 2 weken dus langzaam komt al dat moois van deze schakeling met deze materialen in het geheugen.

Yepp ik behoor helaas niet tot de selecte groep die in secondentijd de metallurgische eigenschappen van een stekkerpin in een wcd kunnen terughoren en in een aantal A4tjes kunnen benoemen.

Dus ik luister nog een paar dagen... ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Citaat van: Erik van Voorst op februari 13, 2012, 21:48:25

Lijkt mij geen straf....welke top3 aan cd's luister je hierbij?

Gaan we van de tientallen komen er 3 steeds terug te weten de cd (Fim recording) van " Ella and Louis " daarna de cd "Montmartre " live recording van Stan Getz en Kenny Baron en als 3de " Bright Red " van Lauri Anderson.

Ik heb ze denk ik alle 3 wel eens gepost... ;)

paarslicht

Voor wat betreft mijn gelijkrichting wil ik 3 chokes proberen om verschillen te ontwaren, eerst zelf in alle rust en daarna prefereer ik weer dezelfde manier als laatst met de buizen dus eigenlijk in de infamous but unintentional blind test.... :devil:

Ik heb nu alle drie in huis...te weten de Tango, de Audionote en de Parmeko (Haddon, Partridge).

Met deze laatst oliegevulde en potted choke draai ik al bijna weer 2 weken dus langzaam komt al dat moois van deze schakeling met deze materialen in het geheugen.

Yepp ik behoor helaas niet tot de selecte groep die in secondentijd de metallurgische eigenschappen van een stekkerpin in een wcd kunnen terughoren en in een aantal A4tjes kunnen benoemen.

Je zou natuurlijk gewoon de impedantie vs frequentie curve van zo'n choke kunnen meten dan weet je in ieder geval wat die wel en wat die niet afdoende filtert.
Dan weet je ook of een choke serieus goed gemaakt is of dat men alleen maar een spoel heeft vol gewikkeld.
Ik zag dat Tango hun chokes in 3 categorieën heeft ingedeeld. Dat beloofd al vast wat, maar wat?.......

-madison-

Gewoon Frank even uitnodigen! Scheelt je heel veel tijd en je behaalt ENORME resultaten!! ;D
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Citaat Paarslicht
Vanwaar de keuze op een EL84?
Het is een wat riskante keuze gezien het niet een buis is bedoeld als stabilisatiebuis

Antwoord
Ik heb een "veilige" schakeling voor de EL84......ik zal ook de EL86 in een vergelijk later proberen.

Gisterenavond dan eens even de drie smoorspoelen vergeleken.....ik kan je zeggen dat de resultaten ronduit schokkend waren...

Hier was geen "blindtest" voor nodig zeg  :o

Geheel onverwachts werden we getrakteerd op 3 totaal verschillende resultaten.

De Audionote viel meteen af...koud en afstandelijk, doods alsof er een gordijn over het geluid werd gehangen.

De Tango was duidelijk de betere van de Audionote maar ondanks dat we wat meer details kregen en een wat wijdser beeld wilden we meer...

We konden nog wat experimenteren met de Henrys...iets wat je normaal gesproken natuurlijk NIET moet doen omdat je dan appels met peren vergelijkt maar we wilden gewoon kijken of er meer uit de Tango te halen viel (in mijn set)...

Uiteindelijk begon het wel wat mooier te klinken met meer fundament, veel detail en erg homogeen....totdat....

Juist totdat de Pameko weer werd teruggezet...het maakte weer muziek...erg realistisch en dynamisch
(met exact hetzelfde aantal Henry).

Gedurende de avond werden veel cd's met elkaar vergeleken op de Tango en de Pameko....maar het verschil werkte bijna op de lachspieren...hier heb je een smoorspoel met een TIENDE van de prijs....en wow. O0

Op het internet kom ik niet veel te weten (op hifi gebied) van deze in olie en in een pot gevatte choke...

Wat zou die klank en dat resultaat kunnen zijn...de olie...de pot...het koper.....eigenlijk interesseert het mij uiteindelijk niet......hij ziet er niet mooi uit...veel te groot...hij is oud....(bedrijf 1927) ...maar "who cares"

Ik zal volgende week nog een andere Tango proberen met een wat dikkere draad en daarna de smoorspoelentest afronden...dit lijkt mij een blijvertje.

BTW....de U52 buis (kostbaar) bleef helaas wel mooier klinken dan de ingespeelde G37... ;D

Waarschijnlijk lag deze choke hier toen in de etalage... ;D

Pjotr27

Nog geen Tamura om te proberen? Maar daar zal de prijs nog wel veel hoger van zijn vrees ik... ;D
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-500 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, Silindo stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, Silindo netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Neen, prijs is niet zo belangrijk het gaat mij erom wat ik het mooiste vind, overigens scheelt de Tamura maar 3 tientjes met de Tango...

Meer chokes heb ik niet, ik vind dit al een luxe. 8)...veronderstel dat ik op naam en faam had aangeschaft... ;)

paarslicht

Citaat van: Erik van Voorst op februari 17, 2012, 10:53:43
Citaat Paarslicht
Vanwaar de keuze op een EL84?
Het is een wat riskante keuze gezien het niet een buis is bedoeld als stabilisatiebuis

Antwoord
Ik heb een "veilige" schakeling voor de EL84......ik zal ook de EL86 in een vergelijk later proberen.

Een 6c19 is een veel interessanter optie. Is op alle fronten een betere stabilisatiebuis

paarslicht

Citaat van: Erik van Voorst op februari 17, 2012, 11:07:02
Gisterenavond dan eens even de drie smoorspoelen vergeleken.....ik kan je zeggen dat de resultaten ronduit schokkend waren...

Hier was geen "blindtest" voor nodig zeg  :o

Geheel onverwachts werden we getrakteerd op 3 totaal verschillende resultaten.

De Audionote viel meteen af...koud en afstandelijk, doods alsof er een gordijn over het geluid werd gehangen.

De Tango was duidelijk de betere van de Audionote maar ondanks dat we wat meer details kregen en een wat wijdser beeld wilden we meer...

We konden nog wat experimenteren met de Henrys...iets wat je normaal gesproken natuurlijk NIET moet doen omdat je dan appels met peren vergelijkt maar we wilden gewoon kijken of er meer uit de Tango te halen viel (in mijn set)...

Uiteindelijk begon het wel wat mooier te klinken met meer fundament, veel detail en erg homogeen....totdat....

Juist totdat de Pameko weer werd teruggezet...het maakte weer muziek...erg realistisch en dynamisch
(met exact hetzelfde aantal Henry).

Gedurende de avond werden veel cd's met elkaar vergeleken op de Tango en de Pameko....maar het verschil werkte bijna op de lachspieren...hier heb je een smoorspoel met een TIENDE van de prijs....en wow. O0

Op het internet kom ik niet veel te weten (op hifi gebied) van deze in olie en in een pot gevatte choke...

Wat zou die klank en dat resultaat kunnen zijn...de olie...de pot...het koper.....eigenlijk interesseert het mij uiteindelijk niet......hij ziet er niet mooi uit...veel te groot...hij is oud....(bedrijf 1927) ...maar "who cares"

Ik zal volgende week nog een andere Tango proberen met een wat dikkere draad en daarna de smoorspoelentest afronden...dit lijkt mij een blijvertje.

BTW....de U52 buis (kostbaar) bleef helaas wel mooier klinken dan de ingespeelde G37... ;D

Dat mag je tussen hele grote haakjes zetten omdat dat statische metingen (bij één frequentie) zijn en niet metingen voor het gehele frequentie domein.
Ook de gelijkstroom weerstand moet je weten en zo zijn er nog een aantal dingen die bepalen of de smoorspoel optimaal wordt ingezet.

Wij hebben naar onder andere deze 4 cd's geluisterd.
Deze wil ik jullie natuurlijk niet onthouden... ;D

:alien:
Citaat van: paarslicht op februari 17, 2012, 11:48:33
Een 6c19 is een veel interessanter optie. Is op alle fronten een betere stabilisatiebuis

Laat je gebouwde product eens zien met die buis inclusief schema.

paarslicht

Citaat van: Erik van Voorst op februari 17, 2012, 12:44:19
:alien:
Laat je gebouwde product eens zien met die buis inclusief schema.

Staat vast nog wel ergens een plaatje van wat ik heb gebouwd op de esl-site

sphere

Ach laat ook maar. Bedankt voor de updates Erik, leest weer lekker weg!
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

J.A.F._Doorhof

Waarschuwing aan Paarslicht.
Topic opgeschoond.
Aub geen aanvallen naar topic starter, als je wat met hem uit te vechten hebt kan dat per PM.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

paarslicht

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 18, 2012, 09:06:52
Waarschuwing aan Paarslicht.
Topic opgeschoond.
Aub geen aanvallen naar topic starter, als je wat met hem uit te vechten hebt kan dat per PM.

Je vind kennelijk het bericht van arieson wel normaal.???!
Dan hou ik het maar op dat die niet beter weet, hoe kan die ook anders want hij kent me niet.

blue-eyes

@Paarslicht: aanvullend, nav je repeterend gedrag, forumregels.

de forumregels stellen dat je in dit soort topics wel commentaar mag hebben, maar indien je een andere mening hebt, dit niet CONTINUE doet.
Eenmaal is goed en goed genoeg. Dit is nu eenmaal GEEN discussie topic, tenzij inhoudelijk over het bouwproject, niet over het wel of niet waar zijn van zaken, etc.

Er zijn speciale topics waar men met elkaar kan discuseren. In dit soort topics gaan mensen met gelijke gedachten iets laten zien, bouwen, etc.

Dus: laat je niet zien in dit soort topics, maar zoek, als je een statement wilt maken, de daarvoor bedoelde topics op.
Weet dat wij als admins daar niet lang over hoeven na te denken en daar snel bans voor uitdelen.

@Arieson: weet dat ik jouw posting onder dezelfde noemer schaar als jij dat met de postings van paarslicht doet. BEIDE kanten moeten zich gedragen!
Posting verwijderd, gedraag je aub.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

paarslicht

Citaat van: Erik van Voorst op februari 17, 2012, 11:23:38
Neen, prijs is niet zo belangrijk het gaat mij erom wat ik het mooiste vind, overigens scheelt de Tamura maar 3 tientjes met de Tango...

Meer chokes heb ik niet, ik vind dit al een luxe. 8)...veronderstel dat ik op naam en faam had aangeschaft... ;)

Meer van het zelfde: http://www.dhtrob.com/keesolaf/smoorspoelen_en.shtml

Nogmaals voor dieper inzicht loont het om de echte impedantiecurve van de choke te meten en niet alleen hoeveel Henry die is.

Omdat ik geen meting direct voorhanden had van een choke heb ik maar een van mijn eigen trafo's genomen:
  (dit is een trafo voor een esl)

Het is natuurlijk niet bedoeld als choke maar ga er maar vanuit dat elke choke een vergelijkbare curve laat zien.
In eerste instantie werkt de choke als spoel om later over te gaan in een capaciteit.

Je kunt je afvragen wat specificaties voor nut hebben maar je mag natuurlijk ook de eerste 100jaar uitproberen welke choke goed klinkt.
Met specificaties kun je veel doelgerichter zoeken naar de voor jou beste oplossing.  En een combinatie van specs en luisteren levert m.i.
nog steeds de beste resultaten op.

De metingen die je kunt doen zijn verricht dus ik kreeg een aantal ter beschikking waaraan gemeten werd dus bedankt voor je inbreng.

De site van Rob is mij ook bekend en we hebben af en toe eens contact.

Nogmaals mijn dank voor al je adviezen.

Misschien kom ik wat onvoorbereid over maar ik wil gewoon ook weer niet alles op het forum kwijt een van de grootste redenenen is dat ik niet wil discuseren.
Ik knutsel gewoon wat lekker in elkaar.
Ik hoop dat je dat respecteert en gewoon gezellig meelees...ook al is het dan soms hoofdschuddend.  ;)

paarslicht

Citaat van: Erik van Voorst op februari 18, 2012, 20:11:16
De metingen die je kunt doen zijn verricht dus ik kreeg een aantal ter beschikking waaraan gemeten werd dus bedankt voor je inbreng.

De site van Rob is mij ook bekend en we hebben af en toe eens contact.

Nogmaals mijn dank voor al je adviezen.

Misschien kom ik wat onvoorbereid over maar ik wil gewoon ook weer niet alles op het forum kwijt een van de grootste redenenen is dat ik niet wil discuseren.
Ik knutsel gewoon wat lekker in elkaar.
Ik hoop dat je dat respecteert en gewoon gezellig meelees...ook al is het dan soms hoofdschuddend.  ;)

Dat je niet alles kwijt wilt is begrijpelijk, doe ik ook niet.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen idee hoe en wat te doen op een forum. Naar je eigen hand zetten kan dus niet, maar je kan een eigen website beginnen om in die behoefte te voorzien.