Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: hoekie op oktober  3, 2010, 08:47:49
Jij bent ook lekker vroeg wakker ;)
:) en dan te weten dat het forum niet mijn allereerste activiteit is, wel heel kort erop :D

Citaat van: CoSo op oktober  3, 2010, 09:08:49
Afplak tape op de vloer  ;)
Ook een goede tip! Jullie zijn daar een stuk creatiever in merk ik ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Ben overigens met een korte handleiding voor het afstellen van de set bezig. Is niet even zo opgeschreven en het is zoals Bjorn mijn set heeft afgesteld, deels vorig jaar met de installatie van de SMS-1 en deels dit jaar met de DD18.

Nog even geduld dus...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hoekie

Citaat van: HTip op oktober  3, 2010, 09:15:47
:) en dan te weten dat het forum niet mijn allereerste activiteit is, wel heel kort erop :D
Ook een goede tip! Jullie zijn daar een stuk creatiever in merk ik ;)

haha, ken er nog 1.
Eerste activiteit is drinken pakken voor die kleine, wat te eten (hij wil meestal een appel 's morgen in het weekend (?)), tv aan met een br of dvd, koffie zetten... en dan de laptop aan.
:-)

Etiennevh

Citaat van: HTip op oktober  3, 2010, 07:33:14
Geen probleem, want van (opbouwende) kritiek kan de ruimte alleen maar beter worden.

We zijn ook niet helemaal tevreden met het tapijt. Het oogt niet vaal, want het komt niet goed over op de foto's. Het is echt zwart, maar pluist enorm en is moeilijk schoon te houden.

Waar moet ik aan denken bij zo'n tapijt van 1m60x2m40?
Ik denk rond de 250 euro. Je krijgt dan echt een karpet met een hogere pool, en een opstap van ongeveer 1,5 cm. Ik zal kijken of ik een voorbeeldje voor je mee kan nemen zondag.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

HTip

Citaat van: Etiennevh op oktober  3, 2010, 10:46:48
Ik denk rond de 250 euro. Je krijgt dan echt een karpet met een hogere pool, en een opstap van ongeveer 1,5 cm. Ik zal kijken of ik een voorbeeldje voor je mee kan nemen zondag.
Dat valt mee, want ons huidig tapijt kost ook zo iets. Een voorbeeld zou inderdaad helpen. Zal waarschijnlijk wel zwart worden ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Marsh op oktober  3, 2010, 00:06:26
Dan ben ik inderdaad wel erg benieuwd... vooral naar de afstel-methodes  :o
Om volgende week er geen educatieve sessie van te maken en omdat ik ook vragen per PM heb gekregen zal ik in iets meer detail aangeven wat Bjorn en ik hebben gedaan om het geluid optimaal te krijgen. Wat je nodig hebt is:

• dB-meter met schakelaars voor dBA/dBC en fast/slow
  • rolmaat
  • DVD met testsignalen
Plaatsing
Begin met alleen de fronts, want als het in stereo niet goed klinkt kan het in surround ook niet goed klinken. Kies een sweetspot, in mijn geval exact tussen de 2 voorstoelen. Optimaal voor stereo is een symmetrische opstelling met een hoek van 25-35 graden met de middenlijn. Zie onderstaande afbeelding om dat te illustreren. Ik zit op het randje voor stereo, maar dat ligt aan de breedte van de HT en de vrije ruimte die de Notes nodig hebben. Voor de surrounds geldt ook een stelregel. Deze staan op ca. 110 graden vanaf de middenlijn. Ook deze staat op onderstaande afbeelding.

Voor de optimale plaatsing ga je zitten op de gekozen sweetspot en experimenteer met de plaatsing. Doe dit op gehoor, want geen enkel testsignaal dat ik ken kan je hierbij helpen. Wat ik vorig jaar al gedaan heb is hetvolgende:

• Licht naar buiten gedraaid (toe-out): beetje vreemd stereobeeld. Vond het onnatuurlijk klinken, want de stemmen leken niet uit het midden te komen.
  • Recht naar voren: stereobeeld was beter, maar ik miste de homogeniteit
  • Licht ingedraaid (toe-in): mooi homogeen stereobeeld
  • Verder ingedraaid: smaller stereobeeld, meer focus, maar klonk minder natuurlijk.
Afstanden (timing)
Door de nieuwe projectiewand staan de fronts en center op precies dezelfde afstand en dat komt de homogeniteit van het geluid zeer ten goede. Er is dan geen enkele vertraging nodig om de voorste speakers op 1 lijn te krijgen, dus als dat een mogelijkheid is zeker doen.

De rears moeten natuurlijk op 1 lijn komen en dezelfde afstand tot de sweetspot hebben. Dat betekent veel meten en wat dan helpt is een rechte achterwand (die ik niet heb), dus bij mij is het podium de referentie geweest. De rears zijn nog 10 cm naar buiten geplaatst voor een ruimtelijker beeld.

De afstanden die in de processor moeten worden ingesteld worden gemeten vanaf de voorkant van de speaker tot de sweetspot. Voor de sub wordt hiervan afgeweken. De timing van de sub wordt beter als je de wand erachter als referentie neemt. Of er een verschil is tussen down- en frontfiring weet ik niet. Misschien dat iemand anders dit kan aanvullen.

Volume (level)
Tot slot nog het level op een referentieniveau brengen. Zet in de receiver alle kanalen op 0dB. Gebruik voor de komende testsignalen van een test-DVD en niet de ingebouwde ruisgenerator. De laatste zijn minder breedbandig. Plaats de dB-meter op de sweetspot (op een statief of in de hand). Zorg er in ieder geval voor dat er geen obstakels zijn tussen de speaker en de dB-meter. Kies voor dBC en slow. Speel het testsignaal alleen op de linker front. Zet het mastervolume van de versterker zo, dat de dB-meter 75dB aanwijst. Ga naar de center en kijk hoeveel dB gedempt/versterkt moet worden. Deze onthouden of opschrijven. Dan de rechter front, rechter rear en linker rear. Stel dan deze waarden in in de processor. Ter controle nogmaals de hele reeks.

Dan nog de sub. De meeste test-DVD's hebben daar een apart signaal voor. Dit signaal wisselt continu tussen de FL en sub. Ook deze demping in de processor invoeren.

Cross-overfrequentie
Stelregel is 1.5x de laagste frequentie die je speakers aankunnen, het zgn. -3dB-punt. Mijn receiver heeft slechts 1 instelling voor alles, dus dan is de center een compromis. Maar luisteren is de beste methode. Je hoort vanzelf of de center het laag aankan of dat je dat beter aan de sub kan overlaten.

Het -3dB punt van mijn fronts en rears is 35Hz. Theoretisch is dat dus 1,5x35=62Hz. Ik heb 60Hz geprobeerd, maar ik vond 70Hz beter klinken. Mijn center kan tot 45Hz, dus zou de x-over 1,5x45=67Hz, afgerond naar boven is dat 70Hz en dat klinkt prima ;)

Controle
Neem een surroundtrack die je heel goed kent en kijk of je de bubble goed vindt. Enige wat dan nog rest is genieten :music:

Verder verplicht leesvoer:
- De 4 G's van HT/multichannel
- Gids voor het instellen van de subwoofer in je Home Theater
- Large of Small?
Showcase - Topic

Marsh

Wow, dank je wel. Veel wist ik al, maar er zitten goede tips bij die ik kan gebruiken, ga vanmiddag eens lekker experimenteren!
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema

HTip

Citaat van: Marsh op oktober  3, 2010, 14:54:23
Wow, dank je wel. Veel wist ik al, maar er zitten goede tips bij die ik kan gebruiken, ga vanmiddag eens lekker experimenteren!
Dit geldt natuurlijk voor een 5.1 setup. Voor 7.1 gelden andere hoeken en heb je meer kanalen die je moet instellen, maar verder geldt hetzelfde.

Veel suc6!
Showcase - Topic

Robbert54

Heb je ook enig idee op welke crossover frequentie ik mijn speakers moet zetten? Ik heb het nu zoals Bjorn aangaf bij large of small. Dus front en rears op 70 en center op 120
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

celerontje

Ik voor jouw B&Wtjes 80 gebruiken, want 120 is te hoog voor je center en 70 te laag voor zulke kleintjes.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

bmateijsen

Citaat van: The Vampire op oktober  3, 2010, 15:10:45
Heb je ook enig idee op welke crossover frequentie ik mijn speakers moet zetten? Ik heb het nu zoals Bjorn aangaf bij large of small. Dus front en rears op 70 en center op 120

Experimenteer zelf ;D. Verander het gewoon en beluister wat je zelf het beste vindt!

Marsh

Wat houd "DBC" eigenlijk in? Ik heb op mijn DB meter van Voltcraft enkel A-C weighting en Slow-Fast Response.
Kan de range overigens ook maar met 10 verhogen of verlagen, dus 70/80/90, en dus geen 75?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema

bmateijsen

Citaat van: celerontje op oktober  3, 2010, 15:13:15
Ik voor jouw B&Wtjes 80 gebruiken, want 120 is te hoog voor je center en 70 te laag voor zulke kleintjes.

Onzin ;D

bmateijsen

Citaat van: Marsh op oktober  3, 2010, 15:35:27
Wat houd "DBC" eigenlijk in? Ik heb op mijn DB meter van Voltcraft enkel A-C weighting en Slow-Fast Response.
Kan de range overigens ook maar met 10 verhogen of verlagen, dus 70/80/90, en dus geen 75?

DBC = c-weighted en slow gebruiken.

Je kan inderdaad met 10 verhogen, maar de naald uitslag is tot 6 dB, dus kan je gewoon 75 dB als referentie nemen ;)

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Was inderdaad de x-over vergeten ;) Zal het even toevoegen...

Stelregel is 1.5x de laagste frequentie die je speakers aankunnen, het zgn. -3dB-punt. Mijn receiver heeft slechts 1 instelling voor alles, dus dan is de center een compromis. Maar zoals Bjorn aangeeft is luisteren de beste methode. Je hoort vanzelf of de center het laag aankan of dat je dat beter aan de sub kan overlaten.

Het -3dB punt van mijn fronts en rears is 35Hz. Theoretisch is dat dus 1,5x35=62Hz. Ik heb 60Hz geprobeerd, maar ik vond 70Hz beter klinken. Mijn center kan tot 45Hz, dus zou de x-over 1,5x45=67Hz, afgerond naar boven is dat 70Hz en dat klinkt prima ;)

Citaat van: The Vampire op oktober  3, 2010, 15:37:23
waarom is 120 te hoog voor mijn center??
Hoeft niet zo te zijn. Kan best dat je center niet genoeg laag kan weergeven, dan laat je dat volledig aan de sub over. Het -3dB punt van jouw center is 55Hz, dus x-over mag op 92Hz. Dat betekent dat 90 of 100 de setting is waar je moet beginnen.

Zelfde geldt overigens ook voor je CM1's. Wat je rears kunnen weet ik niet ;)
Showcase - Topic

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Madhouse

Philip, misschien een idee om hier een appart topic voor te openen met als openingspost jouw mooie verhaal? Ik denk dat veel mensen hier zeker wat aan hebben en misschien nog nuttige aanvullingen hebben zodat we een mooie en overzichtelijke eerste post krijgen.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HTip

Citaat van: Madhouse op oktober  3, 2010, 16:10:52
Philip, misschien een idee om hier een appart topic voor te openen met als openingspost jouw mooie verhaal? Ik denk dat veel mensen hier zeker wat aan hebben en misschien nog nuttige aanvullingen hebben zodat we een mooie en overzichtelijke eerste post krijgen.
Zeker! Ik dacht net hetzelfde ;) Wat is het beste board?
Showcase - Topic

celerontje

Citaat van: Madhouse op oktober  3, 2010, 16:10:52
Probleem is dat mensen het 1:1 gaan overnemen en of dat nou beste is...
Een goede richtlijn is het wel. ;)

Madhouse

Ik denk deze? http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=24.0

Word een hele nuttige toevoeging van het forum. Ik zal hem sticky maken zodra je hem hebt geplaatst.

HTip

Citaat van: celerontje op oktober  3, 2010, 16:12:57
Probleem is dat mensen het 1:1 gaan overnemen en of dat nou beste is...
Een goede richtlijn is het wel. ;)
Waarom is dat een probleem? Afstelling is altijd ook persoonlijke smaak, maar als je basis niet goed is krijg het nooit optimaal...
Showcase - Topic

HTip

Showcase - Topic

Madhouse

Robbert54

Citaat van: HTip op oktober  3, 2010, 16:07:59
Was inderdaad de x-over vergeten ;) Zal het even toevoegen...

Stelregel is 1.5x de laagste frequentie die je speakers aankunnen, het zgn. -3dB-punt. Mijn receiver heeft slechts 1 instelling voor alles, dus dan is de center een compromis. Maar zoals Bjorn aangeeft is luisteren de beste methode. Je hoort vanzelf of de center het laag aankan of dat je dat beter aan de sub kan overlaten.

Hoeft niet zo te zijn. Kan best dat je center niet genoeg laag kan weergeven, dan laat je dat volledig aan de sub over. Het -3dB punt van jouw center is 55Hz, dus x-over mag op 92Hz. Dat betekent dat 90 of 100 de setting is waar je moet beginnen.

Zelfde geldt overigens ook voor je CM1's. Wat je rears kunnen weet ik niet ;)
kijk dankje daar heb ik wat aan! ga lekker prutsen 8)

Woonkamer HT
Stereo