Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op juli  5, 2010, 17:25:01
Thanks Maximus! Vond ik ook vreemd en ik heb de Classic Sub een keer beluisterd bij Poulissen en die kon mij toen niet overtuigen, maar toen was ik nog niet zo overtuigd van de meerwaarde van een sub. Hoe een mens kan veranderen... :music: :D

Nou heb ik niet heel veel verstand van subwoofers, komt ook dat ik me er nooit in verdiep heb.In stereo is dit niet nodig en mijn (mini)HT eigenlijk wel maar ik zit een beetje met de plaatsing van de subwoofer.

Ongeveer twee jaar terug heb ik een complete set gehoord in stereo en surround van ALR Note 9  :o en Note 7 achter en de Note center met een subwoofer van ALR.Dit was de subwoofer van de Note serie.Je zag het al aan de bouw dat deze in de Note serie hoorde en ook de prijs  ;)
Maar deze surround setup was geweldig en klonk echt goed.Er werd toen ook de subwoofer uitgeschakeld en dan hoor je toch dat de Note 9 echt ontzettend veel laag kan produceren. Geweldige luidspreker  :pompom:
Op stereo was het helemaal geweldig en dit werd zonder subwoofer gedemonstreerd en ook even met subwoofer.Persoonlijk luister ik liever zonder omdat de Note 9 genoeg laag heeft.
Apparatuur was compleet van AudioNet.Van stereo to surround. :)

🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

Midcall

Citaat van: Maximus_Aurelius op juli  6, 2010, 12:27:53
Op stereo was het helemaal geweldig en dit werd zonder subwoofer gedemonstreerd en ook even met subwoofer.Persoonlijk luister ik liever zonder omdat de Note 9 genoeg laag heeft.

Genoeg laag? Hoe kan een speaker ooit genoeg laag geven? Je bent alles onder de 30hz (-3 dB) gewoon kwijt, dan is het toch wel een wonderlijke conclusie als je letterlijk eigenlijk geen idee hebt wat je mist  ;).

Maar in het kader van beter geen laag dan slecht laag is het wel weer enigszins te begrijpen.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

celerontje

Uiteraard, maar voor een beetje normale muziek kan je best zonder. ;)
Die Note 7's van Philip geven een laag waar je gewoon bang van wordt! :o
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Maximus_Aurelius

Citaat van: celerontje op juli  6, 2010, 14:56:09
Uiteraard, maar voor een beetje normale muziek kan je best zonder. ;)
Die Note 7's van Philip geven een laag waar je gewoon bang van wordt! :o

En die Note 9 gaat dus nog een stap verder dan de Note 7  ;)
🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

Maximus_Aurelius

Citaat van: Midcall op juli  6, 2010, 14:52:05
Genoeg laag? Hoe kan een speaker ooit genoeg laag geven? Je bent alles onder de 30hz (-3 dB) gewoon kwijt, dan is het toch wel een wonderlijke conclusie als je letterlijk eigenlijk geen idee hebt wat je mist  ;).

Maar in het kader van beter geen laag dan slecht laag is het wel weer enigszins te begrijpen.

Ik heb een vermoeden dat jij de ALR/Jordan Note serie niet kent. Iedereen die deze luidsprekers kent schrijft dat deze serie echt genoeg laag weergave hebben, vooral de Note 9.Persoonlijk vind ik het een van de betere luidsprekers met een goed gecontroleerd laag, mede ook dat je dit kunt trimmen. Piega Tc70x vind ik ook enorm laag weergave hebben dat ook gecontroleerd is.

Ik schrijf duidelijk in stereo weergave dat een subwoofer in combinatie met de Note 9 te overkill vind. En in Stereo gebied komt het bijna nooit onder de 30hz. Mits bepaalde orgel muziek.
Surround zal best wel een ander verhaal zijn,  maar toch mag ik persoonlijk zeggen dat ik in bepaalde situatie het overkill vind vinden.Zodoende vond ik bepaalde momenten met de surround opstelling die ik gehoord had net wat té met een subwoofer erbij.Na het terug gehoord te hebben zonder subwoofer had ik echt niet het idee ik heb wat gemist.Maar dit is persoonlijk  ;)
Maar goed ik ga hier er niet over discussiëren in een surround opstelling omdat het voor mij in deze hobby maar een rand zaak is ;), stereo gebied is voor mij hoof doel  8)
Ik geloof best dat in een surround opstelling een subwoofer een must is maar de reactie waar ik mijn reactie op geef gaat me iets te ver. :)

Even voor de goede orde:
Mijn persoonlijke mening in alleen gebaseerd op wat ik toen gehoord heb in de opstelling van AudioNet apparatuur en luidsprekers van AlR/Jordan Note serie:
Note 9 front, Note 7 rear, Note center en volgens mij Note subwoofer.
Kan goed zijn dat in een andere opstelling het met de subwoofer ontzettend goed/mooi klinkt en je zonder subwoofer wel het idee hebt je mist wat. ;)
🎶🎶🎶

🎶🎶🎶

celerontje

Overkill wordt het toch niet met goed toegepast bass-management?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Midcall

Ik ken de ALR Jordan's wel hoor. Ik reageer alleen op het aspect van genoeg laag / overkill opmerkingen. Met een speaker kan je toch niet genoeg laag hebben? Of je hebt alleen speakers gehoord die onder 30hz SLECHT laag produceren, iets wat zeker meer regel dan uitzondering is. In dat opzicht begrijp ik de opmerkingen beter, want dan wil je ook niet meer laag. Maar als je goed laag van een (ècht) full range systeem hebt gehoord sta je versteld van hoeveel sublaag informatie op veel cd's staat. Het is echt een vooroordeel dat je dat soort laag alleen hoort/ervaart bij orgelmuziek. Met name in de geluidsdruk merk je overduidelijk verschil, overigens vaak het grootste verschil tussen een topsysteem en een goed systeem.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Maximus_Aurelius

Citaat van: Midcall op juli  6, 2010, 17:04:02
Ik ken de ALR Jordan's wel hoor. Ik reageer alleen op het aspect van genoeg laag / overkill opmerkingen. Met een speaker kan je toch niet genoeg laag hebben? Of je hebt alleen speakers gehoord die onder 30hz SLECHT laag produceren, iets wat zeker meer regel dan uitzondering is. In dat opzicht begrijp ik de opmerkingen beter, want dan wil je ook niet meer laag. Maar als je goed laag van een (ècht) full range systeem hebt gehoord sta je versteld van hoeveel sublaag informatie op veel cd's staat. Het is echt een vooroordeel dat je dat soort laag alleen hoort/ervaart bij orgelmuziek. Met name in de geluidsdruk merk je overduidelijk verschil, overigens vaak het grootste verschil tussen een topsysteem en een goed systeem.

Dan had ik je iets verkeerd begrepen  :blush:
Heb best wel veel (vloerstaande) luidsprekers gehoord en inderdaad valt het me op dat er toch LS zijn die niet zo goed waren als de Note 9 en de Piega TC70x qua klank dan en met name laag weergave.Dus is het best mogelijk dat we over LS hebben die onder de 30Hz niet zo goed weergeven dan de twee genoemde.
Ik wind er ook geen doekjes om dat ik de Note 9 een van de beste LS vind die er op dit moment te koop is in de beschaafde prijsklasse  ;)
Misschien ben ik wel een beetje bevooroordeeld omdat ik zelf de Note serie heb maar omdat deze LS al vrij lang op de markt is weet hij het nog steeds vele nieuwste luidsprekers moeilijk te maken in alle principes.
Maar er is een gouden regel  ;D. Het moet in je klank beeld passen. :)

🎶🎶🎶

🎶🎶🎶

Staaled

Citaat van: Midcall op juli  6, 2010, 17:04:02
Helemaal mee eens.
Goed is nooit te veel in deze.
Bij goed echt diep laag gaat een systeem zeg maar even "ademen" en gebeurt er nog een hoop.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Niet actief

Citaat van: HTip op juni 26, 2010, 22:34:22
Tussen de voorplaat en het isolatiemateriaal moet ruimte zitten die niet mag worden onderbroken. De voorplaat is nl. een membraan en elk voorwerp wat de vrije ruimte onderbreekt belemmert het membraan in de beweging. Dus de eerst plaats in vlak achter de steenwolplaten.

Misschien begrijp ik het niet helemaal goed Philip, maar het bovenstaande is enkel waar voor paneelabsorptie. Niet voor basstraps van het type 'lattenabsorber', want daarbij is het niet de frontplaat zelf die 'beweegt' zoals bij een p'absorber. Bij de lattenabsorber moet de luchtspleet van achteren worden bedekt door een akoestische weerstand, het isolatiemateriaal dus.

Niet actief

Citaat van: HTip op juni 26, 2010, 23:51:52
Zeker een idee. Toine heeft het denk ik wel begrepen, maar het kan natuurlijk geen kwaad.
Nou... ik lees het nu net pas voor het eerst... net na de 1/2 finale...

Niet actief

Citaat van: HTip op juni 27, 2010, 08:21:30
Zou misschien kunnen, maar Toine heeft aangegeven dat, voor de juiste werking van het membraan, het het beste is als de holle ruimte helemaal niet onderbroken wordt. Die absorber moet een groot deel van het probleemgebied rond 70Hz opvangen. Ik houd me dus liever precies aan het ontwerp van Toine.
Toch, voor alle duidelijkheid: het bovenstaande geldt uitsluitend voor basabsorptie volgens het principe van de paneelabsorber, waarbij de lengte- en breedteverhouding van de voorplaat inderdaad medebepalend is voor de Fc van het geheel. Bij een afgestemde basstrap volgens 't Helmholzprincipe is de voorplaat geen membraan, maar een ademend oppervlak met een akoestische weerstand direct erachter.

Het misverstand kan eruit bestaan dat ik meen dat je over de basstrap hebt hierboven, terwijl je het inderdaad gewoon over de andere paneelabsorber oppervlakken hebt...  :)
Ik merk het wel.

HTip

Citaat van: ThingMan op juli  6, 2010, 23:05:06
Misschien begrijp ik het niet helemaal goed Philip, maar het bovenstaande is enkel waar voor paneelabsorptie. Niet voor basstraps van het type 'lattenabsorber', want daarbij is het niet de frontplaat zelf die 'beweegt' zoals bij een p'absorber. Bij de lattenabsorber moet de luchtspleet van achteren worden bedekt door een akoestische weerstand, het isolatiemateriaal dus.
Ik heb het over de paneelabsorbers. De lattenabsorbers worden niet afgedekt. Ik zal even de tekening erbij halen, dat verduidelijkt denk ik veel.

Citaat van: ThingMan op juli  6, 2010, 23:06:18
Nou... ik lees het nu net pas voor het eerst... net na de 1/2 finale...
En wat voor een 1/2 finale :o Ik refereerde naar onze mailwisseling van eind mei ;)

Citaat van: ThingMan op juli  6, 2010, 23:08:52
Toch, voor alle duidelijkheid: het bovenstaande geldt uitsluitend voor basabsorptie volgens het principe van de paneelabsorber, waarbij de lengte- en breedteverhouding van de voorplaat inderdaad medebepalend is voor de Fc van het geheel. Bij een afgestemde basstrap volgens 't Helmholzprincipe is de voorplaat geen membraan, maar een ademend oppervlak met een akoestische weerstand direct erachter.

Het misverstand kan eruit bestaan dat ik meen dat je over de basstrap hebt hierboven, terwijl je het inderdaad gewoon over de andere paneelabsorber oppervlakken hebt...  :)
Ik merk het wel.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden... ;)

Het gaat over paneelabsorber nr 1. De ophanging van de lattenabsorbers nr. 2 en 3 is de uitdaging en daar zijn de "tafeltjes" voor. Deze constructie moet er dus voor zorgen dat het membraan van absorber 1 vrij kan bewegen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Moet nu weg, overige antwoorden op vragen volgen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

Citaat van: HTip op juli  7, 2010, 06:27:29Moet nu weg, overige antwoorden op vragen volgen...
Maar het is me duidelijk Philip... ik had het verkeerd begrepen waar het hier over ging. Sorry voor de verwarring die ik zelf veroorzaakte...
Succes met de afwerking!

HTip

Citaat van: ThingMan op juli  7, 2010, 10:47:34
Maar het is me duidelijk Philip... ik had het verkeerd begrepen waar het hier over ging. Sorry voor de verwarring die ik zelf veroorzaakte...
Geen probleem Toine. Nu is het jou helemaal duidelijk is, weet ik zeker dat ik op de goede weg ben.

Citaat van: ThingMan op juli  7, 2010, 10:47:34
Succes met de afwerking!
Thanks!
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: eddy135 op juli  5, 2010, 21:36:42
Het waterpas krijgen is veel spannender ;)

Poten misschien onderling verbinden, desnoods tijdelijk..
Citaat van: The Vampire op juli  5, 2010, 22:31:00
zou ik ook doen denk ik. tijdelijk een lat aan de onderkant wil nog wel eens helpen.
Op zich is het niet het probleem om de poten waterpas te krijgen. De uitdaging zit in het waterpas (in alle richtingen) krijgen van het tafelblad. De poten bevestig ik tegen de wanden, dus daarbij heb ik veel speling. Ik hoop dat het allemaal redelijk past, zodat het scherm er nog tussen kan.

Citaat van: Davey op juli  6, 2010, 07:21:54
Is je houtlijm zwart of is het kit wat er op je balkjes zit?
Eigenlijk beide. Dit zijn de resten van de Tec-7 universele kit. Je kan letterlijk alles met alles verlijmen en zit dan ook écht vast.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Alex Groningen op juli  6, 2010, 06:55:30
Al is het een eindje rijden van het noorden naar het zuiden, maar zal graag een keertje bij je langs komen.
Leuk! Anders combineer het gewoon met een (auto)vakantie richting zuiden. Dan kom je bijna bij me langs ;)

ik wil best proberen te komen, pas goed bij mijn therapeutische behandeling :D :-X maar ben er bang voor :dry:
Kan je nog steeds niet langere tijd in een auto zitten? Dan lijkt me erg lastig...

Citaat van: Madhouse op juli  6, 2010, 08:34:45
Je kunt toch altijd carpoulen? Weet niet of je langs de buurt van Arnhem komt ofzo, anders kun je de rest van het stuk met mij mee rijden ofzo? Ik rij lease, dus lekker goedkoop  ;)
Arnhem ligt prima op de route Groningen-Maastricht, dus dat is denk ik niet het probleem. Als je niet lang in een auto kan zitten, dan maakt het waarschijnlijk niet uit of je rijdt of niet. Maar eigenlijk kan Robbert dit alleen zelf beantwoorden... ;)
Showcase - Topic

HTip

weet wel zeker dat je de juiste beslissing hebt genomen dit is toch wel de übersub op de 1812 na.
Denk dat je daarin gelijk hebt, maar dat weet ik pas over ca. 6 weken...

maar wat ik me nou afvraag he: zorgt de DD dan niet weeer voor een totaal andere akoestiek?? aangezien de DD veel sneller en strakker is?? (als het een domme vraag is, forgive me, heb nog niet zoveel verstand van subs)
Is zeker geen domme vraag. De akoestiek is onafhankelijk van de sub. De ruimte absorbeert bepaalde frequenties voldoende of niet. Enige wat anders zou kunnen zijn is de diepte en het volume van het laag. De SVS ging tot 20Hz met 525W, de DD18 gaat tot 14Hz met 1250W vermogen. Maar dit is met de SMS-software prima te regelen.

Citaat van: denoontje op juli  5, 2010, 23:35:16
feli met de velodyne...bruut hoor
Thanks! De DD18 kan inderdaad bruut zijn, maar gelukkig ook heel erg subtiel ;)
Showcase - Topic

HTip

De Note 7 kan inderdaad een mooie bas produceren. Deze kan lager dan het -3dB punt van 35Hz, omdat je de baspoorten kan tunen. Het is dan niet de woofer die voor de lage toon zorgt, maar het passieve membraan. Maar toch is de SVS een aanvulling met muziek. Die gaat nl. met gemak naar 25Hz en kan zelfs naar 20Hz.

De Note 9 :o heb ik nog nooit mogen beluisteren. Is misschien maar goed ook, want na het luisteren van de Note 5 duurde het niet lang voordat deze in huis stond. Zelfde geldt voor de Note 7 en Center. Een surround setup van Note 7 (fronts), Center en Note 5 (rears) is al een erg mooie combi. Met de aanvulling van de DD18 zal het helemaal compleet zijn.

Hoe meer ik erover schrijf hoe benieuwder ik wordt. Ook hier zie ik weer een patroon...  :music:
Showcase - Topic

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op juli  7, 2010, 17:02:06
De Note 7 kan inderdaad een mooie bas produceren. Deze kan lager dan het -3dB punt van 35Hz, omdat je de baspoorten kan tunen. Het is dan niet de woofer die voor de lage toon zorgt, maar het passieve membraan. Maar toch is de SVS een aanvulling met muziek. Die gaat nl. met gemak naar 25Hz en kan zelfs naar 20Hz.

De Note 9 :o heb ik nog nooit mogen beluisteren. Is misschien maar goed ook, want na het luisteren van de Note 5 duurde het niet lang voordat deze in huis stond. Zelfde geldt voor de Note 7 en Center. Een surround setup van Note 7 (fronts), Center en Note 5 (rears) is al een erg mooie combi. Met de aanvulling van de DD18 zal het helemaal compleet zijn.

Hoe meer ik erover schrijf hoe benieuwder ik wordt. Ook hier zie ik weer een patroon...  :music:

Dan wordt het toch eens tijd om de Note 9 gaan te beluisteren  :D

Note 9 front, Note 7 rear, Center en de DD18 ;)  :tongue2:

🎶🎶🎶

🎶🎶🎶

HTip

Citaat van: Maximus_Aurelius op juli  7, 2010, 17:57:00
Dan wordt het toch eens tijd om de Note 9 gaan te beluisteren  :D

Note 9 front, Note 7 rear, Center en de DD18 ;)  :tongue2:

:D Lijkt me een goed idee :D

Heb je een sponsor voor me? Dan ga ik ook meteen voor de JVC HD990 en Marantz AV/MM8003 (of liever nog de opvolger) en de UD9004. Bekabeling inakustik LS-1602 en NF1302 :tongue2: :tongue2:
Showcase - Topic

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op juli  7, 2010, 18:03:45
:D Lijkt me een goed idee :D

Heb je een sponsor voor me? Dan ga ik ook meteen voor de JVC HD990 en Marantz AV/MM8003 (of liever nog de opvolger) en de UD9004. Bekabeling inakustik LS-1602 en NF1302 :tongue2: :tongue2:

haha,

Black&White LS1602 is uit het assortiment.Daarom zie je hem nu ultra scherp geprijsd.
🎶🎶🎶

🎶🎶🎶

Robbert54

Citaat van: HTip op juli  7, 2010, 16:53:20
Leuk! Anders combineer het gewoon met een (auto)vakantie richting zuiden. Dan kom je bijna bij me langs ;)
Kan je nog steeds niet langere tijd in een auto zitten? Dan lijkt me erg lastig...

pm'metje
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

celerontje

Als iemand vanuit het noorden vertrekt, laat me het even weten.