Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

celerontje

Citaat van: HTip op december 22, 2008, 22:18:52
Ik zal morgenavond nog eens een sweep laten lopen en dan deze fotograferen, want ik heb nog meer getweakt. Uiteindelijk zijn het voorlopig maar 2 frequenties, maar ik heb nog geen film geprobeerd met deze settings. X-Men 3 is een goede kandidaat voor de test, vooral die scene met Jean en dat huis :o en de slotscene op Alcatraz :o :o :o Als dat goed gaat, dan gaat alles goed :P
Ik kijk uit naar de sweep! :)
Wat gebeurd er trouwens voor speciaals op suwoofergebied in die slotscene?
Een enorm drukveld aan bas? ;D
Ik zou als ik jou was zeker ook even testen met Master and Commander, dat is een goede film om het richtingsgevoel te horen in de bas.
En natuurlijk Finding Nemo, het bekende stuk na ''I never knew my father!''
Tijdens die achtervolging is er continu een gewoesh en gewash aan bas! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Citaat van: Tube-freak op december 23, 2008, 07:40:55
Ik ga ervan uit dat bjorn je al hele goede tips heeft gegeven maar wilde toch nog even mijn persoonlijke ervaringen toevoegen met het instellen van een subwoofer (ik heb echter geen ervaring met SMS-1 met subs van een ander merk, ik heb een DD-15).
Bedankt voor het meedenken. Bjorn heeft me inderdaad hele goede tips gegeven, maar ik hoor graag ervaringen van anderen. Ik heb begrepen dat de SMS-1 uit de DD-serie komt, dus de inregelmogelijkheden zijn volgens mij gelijk.

Ik merkte zelf dat je al heel erg ver kan komen met fase en polariteit en dan heb je de schuifjes van de equalizer bijna niet eens nodig (althans in mijn geval).  Het kost even tijd maar het is denk ik echt de moeite waard om de juiste fase/polariteit op te zoeken van de subwoofer, maar zo te lezen klopt dat al goed. De goede fase is inderdaad (ook) een kwestie van luisteren met muziek.  Als je de lijn bijna recht heb kan je hem soms nog rechter krijgen dmv van contour levels en contour frequency te veranderen.

Ik zeg het heel simpel maar het kan best nog wel wat tijd kosten voordat je alles goed hebt.  Als allerlaatste zou je nog met de equalizer schuifjes kunnen spelen.

Ik wil niet zeggen dat dit de ultieme manier van instellen is maar zo doe ik het altijd.  Die equalizer lijkt leuk maar bezorgde mij meer kopzorgen dan dat het wat hielp, hoewel het bij jou grafiek er wel redelijk uit ziet maar dat kan strakker natuurlijk....  (althans met een velodyne...).
Toen de fase en polariteit nog niet goed stonden (ik wist niet precies hoe) heb ik met de EQ geprobeerd om een rechte lijn te krijgen. Ik was iets te enthousiast daarmee aan de gang geweest. De lijn was wel recht, maar de beleving was nul, ik miste erg veel in het laag. Bjorn adviseerde opnieuw te beginnen en dat was inderdaad de beste oplossing.

Ik heb toen een grafiek gefotografeerd van de curve zonder aanpassing. Op basis van die grafiek heeft Bjorn gerichte tips gegeven over de subsonic slope (nu 6dB), x-over (OFF) en EQ. De fase en polariteit heb ik met luisteren naar het basloopje van Michael Jackson-The way you make me feel volgens mijn gevoel goed gekregen. Nu de fase goed staat heb ik slechts 2 frequenties waar ik de EQ voor gebruik. Contourfrequentie en -level heb ik nog niet meegespeeld, want ik weet eigenlijk niet wat het doet :unsure:

Het kan waarschijnlijk nog strakker en een Velodyne DD zal het nooit worden, maar ik ben al erg tevreden dat ik meer uit mijn SVS hiermee kan halen :thumbs-up:

Ik ben benieuwd naar de volgende grafiek.
Ik ook :bigsmile:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: garmtz op december 23, 2008, 08:18:48
De contour levels en frequency zijn niets anders dan een boost of cut op een bepaalde frequentie. Dat kun je ook met een schuif doen... ;)
Citaat van: Tube-freak op december 23, 2008, 08:25:23
Ja oke, maar om de een of andere reden werkte dat contour net wat beter dan die schuiven had ik het idee, ik weet ook niet waarom.

In sommige presets staan de contourfrequentie en level ingesteld. Wat is daar de reden van? Want ik hoor wel verschil. Komt misschien ook door het aangepaste volume. Kan trouwens niet zeggen of ik dat beter vind.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: celerontje op december 23, 2008, 17:51:19
Ik kijk uit naar de sweep! :)
Ik ook :bigsmile: Ik zal eens kijken of ik er vanavond een plaatje van kan maken.

Wat gebeurd er trouwens voor speciaals op suwoofergebied in die slotscene?
Een enorm drukveld aan bas? ;D
Dat in een understatement :o Het begon in de kamer te waaien, en dat kwam niet door de ventilator ;D Heb je de scene gezien, gehoord of gevoeld? :biggrin:

Ik zou als ik jou was zeker ook even testen met Master and Commander, dat is een goede film om het richtingsgevoel te horen in de bas.
En natuurlijk Finding Nemo, het bekende stuk na ''I never knew my father!''
Tijdens die achtervolging is er continu een gewoesh en gewash aan bas! ;D
Goeie tips. Ga ik zeker doen. Bij Finding Nemo is nog een leuke scene... "Tapping the tank" :o

U-571 in DTS staat ook op verlanglijstje >:D
Showcase - Topic

celerontje

Ik heb niks van X-Men gezien, maar die Marvel verfilmingen ben ik dol op, Spider-Man, Iron Man etc.
Komt er nog wel eens een keertje in op BD, denk ik.
Maar wat gebeurd er ongeveer tijdens die scene, zonder teveel de spoileren?
Een grote storm ofzo?
Batman Begins en The Dark Knight zij ook super qua subgeluid, neem een stukje uit Batman Begins met de monorail, die trein lijkt je kamer binnen te rijden.
Nog een tip: De eerste scene uit The Polar Express, als de trein aan komt rijden en alles gaat rammelen.

U-571 zal ik ook wel bestellen op BD, ik ga het nog druk krijgen.

De Tapping scene uit Finding Nemo is inderdaad ook super, ik kan niet wachten op de Blu-ray met DTS-HD MA! :)

Het ultieme LFE testje voor mij duurt maar 1 seconde.
De BOENK in Ice Age, als de ding dat aan een boom hangt verzakt in het ijs! WOWWOWOWWOW

Misschien kan je de DVD speler even met composiet aan die TV hangen? Dan hoef je de beamer niet aan te zetten voor die subtesten.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Tube-freak

Citaat van: HTip op december 23, 2008, 18:14:38
In sommige presets staan de contourfrequentie en level ingesteld. Wat is daar de reden van? Want ik hoor wel verschil. Komt misschien ook door het aangepaste volume. Kan trouwens niet zeggen of ik dat beter vind.

Die contour frequencies doen geloof ik hetzelfde als die schuifjes van de equalizer (volgens het boekje).  Ik had zelf het idee dat het weer net niet helemaal hetzelfde deed maar dat zal misschien een vergissing zijn van mijn kant.   Je kan al die contour levels gewoon op 0 zetten eventueel.  Aleen bij een rare piek bij een bepaalde frequentie zou ik het gebruiken.

Mijn grafiek was bij 40hz niet helemaal netjes en door contour frequency op 40 te zetten en countour level op 5 werd de grafiek gewoon perfect.
Ik heb dit ook met de schuifjes geprobeert te doen maar het lukte mij niet om het op die manier goed te krijgen om de een of andere reden.

Wat ik ook niet helemaal begreep ik deed de countour levels +5db en de grafiek werd lager (vlakker) terwijl ik just had verwacht dan het dan hoger werd.  Met -5db werd de grafiek juist hoger (piek) terwijl ik had verwacht dat hij dan lager zou worden.  In elk geval het komt uiteindelijk wel goed maar soms gebeurt er niet wat je denk dat er gaat gebeuren.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

Citaat van: Tube-freak op december 23, 2008, 19:06:48

Die contour frequencies doen geloof ik hetzelfde als die schuifjes van de equalizer (volgens het boekje).  Ik had zelf het idee dat het weer net niet helemaal hetzelfde deed maar dat zal misschien een vergissing zijn van mijn kant.   Je kan al die contour levels gewoon op 0 zetten eventueel.  Aleen bij een rare piek bij een bepaalde frequentie zou ik het gebruiken.

Mijn grafiek was bij 40hz niet helemaal netjes en door contour frequency op 40 te zetten en countour level op 5 werd de grafiek gewoon perfect.
Ik heb dit ook met de schuifjes geprobeert te doen maar het lukte mij niet om het op die manier goed te krijgen om de een of andere reden.

Wat ik ook niet helemaal begreep ik deed de countour levels +5db en de grafiek werd lager (vlakker) terwijl ik just had verwacht dan het dan hoger werd.  Met -5db werd de grafiek juist hoger (piek) terwijl ik had verwacht dat hij dan lager zou worden.  In elk geval het komt uiteindelijk wel goed maar soms gebeurt er niet wat je denk dat er gaat gebeuren.

Dat laatste komt omdat je sub bij die frequentie blijkbaar precies in tegenfase staat met je fronts. Zet de polarity even om en probeer het dan nog eens opnieuw.

Tube-freak

Ja een andere keer weer, ik heb net vorige week alles opnieuw ingesteld en het staat zoals ik het wil. Maar bedankt voor de tip dan weet ik in elk geval waar het aan ligt.  Ik vond het al zo raar dat met +5db je een dip krijgt.  Uiteindelijk zijn er volgens mij toch altijd meerdere instellingen mogelijk met hetzelfde resultaat.

Als ik overigens de subsonic frequency uit zet dan staat de slope ook op off.  Als ik meet dan gaat in mijn mijn geval even zonder een processor er tussen dus moet sowieso seepen met de crossover aan in de velodyne.  Ik heb nu gewoon de crossover in de sub aanstaan en het klinkt goed, maar eigenlijk wil je die normaal liever op off hebben met film kijken, maar ik weet niet in hoeverre die slope dan niet meer klopt.

Ik laat de crossover maar gewoon aanstaan het klinkt verder goed nu.

HTip

Ik merk dat er nog veel meer te leren is over de mogelijkheden van de SMS-1. Ik ben voorlopig tevreden, ondanks dat de grafiek niet zo mooi is als ik had gehoopt. Maar zoals een wijs man ooit zei, 'Een grafiek is ook niet alles' ;D

Ik heb zoals beloofd foto's gemaakt...

System settings

EQ defeat (preset 6)

EQ on

Ga natuurlijk nog verder met experimenteren (ook met film). Maar voorlopig ben ik tevreden. Het is al een hele verbetering met voorheen en daar het toch om :biggrin:
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: celerontje op december 23, 2008, 18:36:35
Ik heb niks van X-Men gezien, maar die Marvel verfilmingen ben ik dol op, Spider-Man, Iron Man etc.
Komt er nog wel eens een keertje in op BD, denk ik.
Maar wat gebeurd er ongeveer tijdens die scene, zonder teveel de spoileren?
Een grote storm ofzo?
Laat ik het zo zeggen... Er beweegt nogal veel :biggrin: Jean (Famke Janssen) kan met haar gedachten alles laten bewegen, ook gebouwen :o

Batman Begins en The Dark Knight zij ook super qua subgeluid, neem een stukje uit Batman Begins met de monorail, die trein lijkt je kamer binnen te rijden.
Nog een tip: De eerste scene uit The Polar Express, als de trein aan komt rijden en alles gaat rammelen.
Beide heb ik niet, maar Batman komt er nog wel...

U-571 zal ik ook wel bestellen op BD, ik ga het nog druk krijgen.
We hebben het zwaar >:D Op DVD is die al full bitrate DTS, dus op BD weet je helemaal niet wat je hoort :o

De Tapping scene uit Finding Nemo is inderdaad ook super, ik kan niet wachten op de Blu-ray met DTS-HD MA! :)
Heb je een goede inboedelverzekering? Zeg je tegen je verzekeringsagent, "Ik weet niet wat er gebeurde. Het leek wel een aardbeving onder het huis" ;D ;D ;D

Het ultieme LFE testje voor mij duurt maar 1 seconde.
De BOENK in Ice Age, als de ding dat aan een boom hangt verzakt in het ijs! WOWWOWOWWOW
Is dat in Ice Age 2? Ik kan me de scene niet herinneren :unsure:

Misschien kan je de DVD speler even met composiet aan die TV hangen? Dan hoef je de beamer niet aan te zetten voor die subtesten.
Goed idee, scheelt weer voor de lamp :thumbs-up:
Showcase - Topic

HTip

Ik heb ook nog even de waarden genoteerd van de EQ sliders.

De waarden van de verschillende sliders zijn:

f (Hz)|L (dB)|Q
20|0,0|4,3
25|0,0|4,3
30|-7,0|2,0
37|-5,0|2,0
50|0,0|4,3
63|0,0|4,3
80|0,0|4,3
100|0,0|4,3

Volume op de receiver stond op -10,0 dB.
Showcase - Topic

Tube-freak

Citaat van: HTip op december 23, 2008, 21:11:03
Ik merk dat er nog veel meer te leren is over de mogelijkheden van de SMS-1. Ik ben voorlopig tevreden, ondanks dat de grafiek niet zo mooi is als ik had gehoopt. Maar zoals een wijs man ooit zei, 'Een grafiek is ook niet alles' ;D

Ik heb zoals beloofd foto's gemaakt...

System settings

EQ defeat (preset 6)

EQ on

Ga natuurlijk nog verder met experimenteren (ook met film). Maar voorlopig ben ik tevreden. Het is al een hele verbetering met voorheen en daar het toch om :biggrin:

Bij de preset 6 grafiek zou je nog countour frequency rond de 50 hz kunnen zetten en dan een paar db contourlevel dat zou nog wat schelen als het goed is voor een mooie grafiek, maar het gaat uiteindelijk om het geluid.

Met instellen gebruik ik meestal alle presets om zo verschillende dingen te proberen met de preset buttons op de afstand bediening kan je dan makkelijk een paar verschillende grafieken bekijken zonder dat je gelijk alles overnieuw hoeft af te stellen.  Uiteindelijk zal je dit niet zo laten staan maar gewoon de beste waardes overnemen, alleen in de setup fase zijn 6 verschillende preesets wel handig om ze te misbruiken voor experimenten met fase, of contour levels.

celerontje

Citaat van: HTip op december 23, 2008, 21:17:50
We hebben het zwaar >:D Op DVD is die al full bitrate DTS, dus op BD weet je helemaal niet wat je hoort :o
De NL DVD is niet zo geweldig, behalve de DTS track.
Het beeld is in het verkeerde Aspect Ratio en de subs zijn VEEL te groot.
Geef mij dan maar de USA versie met DTS-HD MA, die heeft tenminste het goede AR, i.t.t de UK BD, die ook in het verkeerde Aspect Ratio is.

Over Ice Age, dat is deel 1:
Scrat gaat op de eikel stampen, iiiii mip mip mip en dan.... KLOENK, waarna natuurlijk het ijs scheurt en de gletsjers gaan verschuiven.

Verzekering:
Ik heb nog niks gesloopt met m´n sub, maar je maar geen zorgen.
Mijn Teufel gaat niet zo diep als jou SVS. ;D

En hoe bepaal je waar je welke volumes insteld?
Want dat kan zowel op de sub, op de Velodyne en op de receiver.

HTip

Citaat van: Tube-freak op december 23, 2008, 21:34:50
Bij de preset 6 grafiek zou je nog countour frequency rond de 50 hz kunnen zetten en dan een paar db contourlevel dat zou nog wat schelen als het goed is voor een mooie grafiek, maar het gaat uiteindelijk om het geluid.

Met instellen gebruik ik meestal alle presets om zo verschillende dingen te proberen met de preset buttons op de afstand bediening kan je dan makkelijk een paar verschillende grafieken bekijken zonder dat je gelijk alles overnieuw hoeft af te stellen.  Uiteindelijk zal je dit niet zo laten staan maar gewoon de beste waardes overnemen, alleen in de setup fase zijn 6 verschillende preesets wel handig om ze te misbruiken voor experimenten met fase, of contour levels.
Goeie tip! Ga ik zeker doen, want dat is snel gedaan. Ik weet wat de default waarden zijn, dus die zijn snel hersteld. Ik dacht inderdaad al dat je in praktijk maar 2 presets gebruikt, 1 voor muziek en 1 voor film.

Ik heb misschien volgende week een paar dagen vrij. Mooie tijd om te experimenteren.
Showcase - Topic

celerontje

Kijk uit met de subwoofer, want ondertussen in de woonkamer:
Ooo rammelboom, ooo rammelboom, wat zien je takjes toch zo kaal!
Ik heb heb je laatst opgetuigd zien staan, toen zaten zelfs de lichtjes er nog aan!
Ooo, rammelboom etc.

HTip

Citaat van: celerontje op december 23, 2008, 21:40:23
De NL DVD is niet zo geweldig, behalve de DTS track.
Het beeld is in het verkeerde Aspect Ratio en de subs zijn VEEL te groot.
Geef mij dan maar de USA versie met DTS-HD MA, die heeft tenminste het goede AR, i.t.t de UK BD, die ook in het verkeerde Aspect Ratio is.
Is me nog niet opgevallen, maar heb U-571 nog niet hier in de kelder gezien.

Over Ice Age, dat is deel 1:
Scrat gaat op de ding dat aan een boom hangt stampen, iiiii mip mip mip en dan.... KLOENK, waarna natuurlijk het ijs scheurt en de gletsjers gaan verschuiven.
Kwartje (eh... euro) is gevallen. De openingsscene is inderdaad geweldig. Bij mijn vorige speakers kwam de woofer een stuk naar buiten dat ik dacht dat die stuk was :o

Verzekering:
Ik heb nog niks gesloopt met m´n sub, maar je maar geen zorgen.
Mijn Teufel gaat niet zo diep als jou SVS. ;D
;D

En hoe bepaal je waar je welke volumes insteld?
Want dat kan zowel op de sub, op de Velodyne en op de receiver.
Je begint met het volume in de receiver, zodat gemiddeld de frequenties boven het x-over punt op ca. 76 dB uitkomen. Dan stel je het volume van de sub tussen 1/4 en 1/2. Dan regel je de SMS-1 zo af dat de frequenties onder het x-over punt ook rond 76 dB uitkomen, maar mag ook hoger. De balans tussen volume op de sub en SMS-1 is iets wat je moet proberen. Bjorn zegt dat het beter is om de SMS niet te gard te zetten, dan beter de sub wat harder. Maar de SMS ook weer niet te zacht. Je ziet het, het is allemaal erg simpel :biggrin:
Showcase - Topic

Ghosty J

dat je vrouw ondertussen niet iets heeft van... laat die BB&G jongens maar komen scheelt mij heel veel hoofdpijn van dat gesweep ;)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

HTip

Citaat van: celerontje op december 23, 2008, 21:51:07
Kijk uit met de subwoofer, want ondertussen in de woonkamer:
Ooo rammelboom, ooo rammelboom, wat zien je takjes toch zo kaal!
Ik heb heb je laatst opgetuigd zien staan, toen zaten zelfs de lichtjes er nog aan!
Ooo, rammelboom etc.
;D ;D ;D

Je hebt je roeping gemist. Cabaretier of zoiets :biggrin:
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Ghosty J op december 23, 2008, 21:52:00
dat je vrouw ondertussen niet iets heeft van... laat die BB&G jongens maar komen scheelt mij heel veel hoofdpijn van dat gesweep ;)
;D Ze zet boven gewoon het geluid wat harder, dan heeft ze er geen last van ;D

Het meeste gesweep heeft ze niet gehoord, toen was ze weg :P
Showcase - Topic

celerontje

Citaat van: HTip op december 23, 2008, 21:52:56
;D ;D ;D

Je hebt je roeping gemist. Cabaretier of zoiets :biggrin:
Ik krijg mensen vaak wel aan het lachen, dat is het probleem niet! ;D
Ik heb trouwens ook wel eens een keertje Bert Visscher ontmoet, ook leuk!
En ik heb het e-mailadres van zijn broer wel, die ook dingen met theater doet, dus contacten genoeg, mocht ik er nog eens verder mee gaan ;D
HT´s op zolder en in de kelder zullen zeker aan bod komen. :)

HTip

Citaat van: celerontje op december 23, 2008, 21:58:17
Ik krijg mensen vaak wel aan het lachen, dat is het probleem niet! ;D
Ik heb trouwens ook wel eens een keertje Bert Visscher ontmoet, ook leuk!
En ik heb het e-mailadres van zijn broer wel, die ook dingen met theater doet, dus contacten genoeg, mocht ik er nog eens verder mee gaan ;D
HT´s op zolder en in de kelder zullen zeker aan bod komen. :)
Daar twijfel ik geen moment aan :P Heb Bert Visscher een keer live gezien. Heerlijk dat ADHD gedoe.
Mocht je er wat mee gaan doen... Laat wel wat van onze hobby heel hè? :bigsmile:
Showcase - Topic

celerontje

Ik heb helaas nog geen show van ´m live gezien, maar uiteraard wel op TV en DVD.
´t Zal er nog wel eens van komen, hoop ik!
In het echt is ie helemaal niet ADHD achtig, volgens mij betaal je DAARVOOR juist, haha. ;D

Ik laat de hobby in ere hoor, geen zorgen, haha!
Ik zat zelf meer te denken aan een baantje als 35mm operateur, dus hopelijk lukt me dat.
En ja, daar heb ik ook weer m´n contacten ;D

Nog één HT grapje voor vandaag:
Waarom valt een SVS subwoofer niet onder de wapenwet?
Je kan in die lange buis vanalles afvuren, levensgevaarlijk! ;D

HTip

Citaat van: celerontje op december 23, 2008, 22:15:26
Ik heb helaas nog geen show van ´m live gezien, maar uiteraard wel op TV en DVD.
´t Zal er nog wel eens van komen, hoop ik!
In het echt is ie helemaal niet ADHD achtig, volgens mij betaal je DAARVOOR juist, haha. ;D
Ik denk dat als ie dat ook in het echt is, geen mens het met hem uithoudt ;)

Ik laat de hobby in ere hoor, geen zorgen, haha!
Ik zat zelf meer te denken aan een baantje als 35mm operateur, dus hopelijk lukt me dat.
En ja, daar heb ik ook weer m´n contacten ;D
;D

Nog één HT grapje voor vandaag:
Waarom valt een SVS subwoofer niet onder de wapenwet?
Je kan in die lange buis vanalles afvuren, levensgevaarlijk! ;D
Eén buis. Het zijn er 3 :P Het A-team kan er inderdaad vast een wapen meemaken, mortier of zoiets. Granaat erin, Ice Age in de DVD en BOEM!! :biggrin:

EDIT: Ik ga slapen, want er komt toch niks zinnigs meer uit :alien: Truste! :sleepy:
Showcase - Topic

celerontje

Hahahah, Baracus: What are you doing, fool, with that childish movie?
Murdock: Don't be so hard, but this will be hard!
IIIiii mip mip BOEM! ;D

Ik ben benieuwd wat er nog verder te tweaken valt aan de Velodyne, want de mogelijkheden zijn groot!

Ook truste, ik hoop morgen weer serieuze vragen te hebben, voor zover dat lukt na die A-team, SVS, BOEM en mip mip verhalen! ;D

DJ-Foxx

enne jongens!! ;) volgende keer ook eventjes de pilletjes innemen en laat die bier eens met rust!! ;D jullie raaskallen :P