Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: tiptop op november 15, 2007, 22:55:11
Veel galm dus ;D

Nog wel ;) Ga dus snel aan de slag om het ontwerp aan te passen. Projectiewand komt bijna 20 cm naar voren :o Normaal doe je dat met een plafond, maar dat kan bij ons niet, dus moet het met een wand...

Moet nog veel lezen. Het verslag is 15 pagina's met links naar fabrikanten en extra informatie. Dus ik ben nog wel even zoet :)

Wordt vervolgd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

stoffels

Ramius

Lijkt me wel de moeite waarde om Toine eens op bezoek te krijgen. Ben echt benieuwd of je met de voorgeschreven aanpassingen in de praktijk hetzelfde effect gaat krijgen als met de simulatie. Ziet er in elk geval zeer pro uit.  :D 
Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

HTip

Citaat van: mikeske op november 16, 2007, 12:18:12
veel succes  ;)

Thanks. Gaat helemaal goed komen...

Citaat van: stoffels op november 16, 2007, 21:03:50
we wachten af.... ongeduldig  ;D

Is dit snel genoeg?? ;) ;D

Citaat van: Ramius op november 17, 2007, 14:11:14
Lijkt me wel de moeite waarde om Toine eens op bezoek te krijgen.

Zou eigenlijk iedereen moeten doen, die optimaal van zijn (dure) apparatuur, kabels en speakers wil genieten. Is volgens mij de beste upgrade die je kan doen ::)

Citaat van: Ramius op november 17, 2007, 14:11:14
Ben echt benieuwd of je met de voorgeschreven aanpassingen in de praktijk hetzelfde effect gaat krijgen als met de simulatie. Ziet er in elk geval zeer pro uit.  :D 

Wordt ook allemaal erg professioneel aangepakt. Verslag wat we gekregen hebben is slechts het begin. We krijgen nog bouwplannen voor de gekozen oplossingen. Eventueel ook voor de zelfbouw van diffusiepanelen, maar dat laten we aan Toine over. Die kan dat veel beter ;D

Oplossing valt eigenlijk nog erg mee. Er komt een systeemplafond van speciale akoestische platen, die verdekt kunnen worden opgehangen, dus geen railsysteem zichtbaar 8) De projectiewand wordt als paneelabsorber gebruikt en komt 15cm naar voren, waarbij het scherm verzonken wordt geplaatst. Lijkt ons een erg mooie oplossing... De achterwand wordt met tapijt bekleed, hetzelfde wat op het achterpodium komt, loopt dus optisch door. Tot slot komen er nog diffusiepanelen bij de eerste reflectiepunten van de frontspeakers. Het worden de WaveWeaver-1 panelen die Toine zelf heeft ontworpen en dan zijn ze slechts 10cm diep. Scheelt bijna 40% met andere commerciële oplossingen. Zijn ook nog goedkoper, dus wat wil je nog meer ;)

Wat in ieder geval zeker is... Na de behandeling is de nagalm onder controle en zal de betonnen bak omgetoverd zijn tot een ruimte waarin we kunnen genieten van beeld en geluid 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Maximus_Aurelius

Ik lees dit topic nu pas en daarom lees ik nu ook eindelijk dat er toch hier op het HT-Forum iemand is die ook ALR/Jordan Note serie LS bezit. 8)

Heb even vlug het topic door gebladerd en moet zeggen ziet er echt heel goed uit  O0 de ruimte.

🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

HTip

Citaat van: Maximus_Aurelius op november 20, 2007, 21:47:08
Ik lees dit topic nu pas en daarom lees ik nu ook eindelijk dat er toch hier op het HT-Forum iemand is die ook ALR/Jordan Note serie LS bezit. 8)

Vind ik ook. Dacht ook dat ik de enige was ;) Vind ze erg goed. Vooral het kunnen afstellen van de passieve membranen m.b.v. gewichtjes aan de achterkant maakt deze speaker uniek. Het verschil tussen een gewichtje erbij of eraf is een enorm verschil aan beleving. Gisteren bij het luisteren (we zijn ze nog steeds bezig met afstellen) vonden we dat in sommige nummers de gitaren teveel op de voorgrond waren en de bassen te iel. Wat geëxperimenteerd met de gewichtjes en het klinkt nu veel beter in balans. Weer helemaal happy :D

We hebben om dit moment alleen de Note 5 als fronts. De center is van de Classic serie, maar op termijn willen we die vervangen door de Note serie. Onze surrounds zijn van Mirage, maar die willen we graag vervangen door de Note 3. Het is leuk om dromen te hebben ::)

Citaat van: Maximus_Aurelius op november 20, 2007, 21:47:08
Heb even vlug het topic door gebladerd en moet zeggen ziet er echt heel goed uit  O0 de ruimte.

Thanks 8)
Showcase - Topic

HTip

Ontwerp is aangepast...

Op papier valt het best mee ;) Verschil met laatste ontwerp is de holle ruimte achter het scherm en de diffusers op het eerste reflectiepunt van de fronts. De diffuser bij de deur wordt mobiel (rail of op wielen).

Heb de bouwplannen van Toine gekregen voor de paneelabsorber die de hele projectiewand beslaat. Het is niet makkelijk, maar wel te doen ::) Het moeilijke wordt het verzinken van het scherm, maar dat wordt dan ook wel erg mooi :-*
Showcase - Topic

tiptop

Dat ziet erg errug goed uit Philip :D 8)

Dan ziet de mijne er maar simpel uit hoor :P ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

bmateijsen

Waarom kies je voor een surroundback kanaal?? Ik denk dat je beter kan keizen voor of 7.1 of 5.1.
Surroundback kanaal maakt met 5.1 tracks echt een vreselijk geluidsbeeld achter je... En met een 6.1 discrete track, vind ik de sturing vaak veel te hard.

HTip

Citaat van: tiptop op november 22, 2007, 18:59:23
Dat ziet erg errug goed uit Philip :D 8)

Dan ziet de mijne er maar simpel uit hoor :P ;)

Thanks :D Of jouw ruimte simpel is weet ik niet hoor. Je bent in ieder geval een stuk verder ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: bmateijsen op november 22, 2007, 19:53:02
Waarom kies je voor een surroundback kanaal?? Ik denk dat je beter kan keizen voor of 7.1 of 5.1.
Surroundback kanaal maakt met 5.1 tracks echt een vreselijk geluidsbeeld achter je... En met een 6.1 discrete track, vind ik de sturing vaak veel te hard.

Bedankt voor je advies Björn :)

6.1 is eigenlijk onbewust ontstaan. We hadden een center die niet meer paste in ons nieuwe AV-meubel. We hebben toen nieuwe center gekocht (meteen ook fronts, voor de homogeniteit) en hadden toen die center over. In onze vorige opstelling in de woonkamer, waren de surroundspeakers niet optimaal op te stellen en hebben we de center als SB ingezet.

We hebben de surroundmogelijkheden van de Marantz SR-9600 nog niet eens gehoord. We zullen eerst beginnen met 5.1. En als ik je goed begrijp 6.1 niet eens proberen en eventueel in de toekomst upgraden naar 7.1

Op ons verlanglijstje staat nog de vervanging van de huidige center door de ALR-Jordan Note Center en de surrounds door ALR-Jordan Note-3. Dan zijn alle speakers van één merk en serie ::)
Showcase - Topic

tiptop

HTip

Citaat van: tiptop op november 29, 2007, 20:40:42
In hoeverre ben je al begonnen met plan B?  :)

En plan B is? ;)

Ik neem aan dat je het over de akoestiek hebt. Vorige week een vraag gesteld aan de leverancier of de plafondoplossing bij ons realiseerbaar is, vanwege de hoogte van de kelder. Vandaag opnieuw gestuurd, want ik heb nog geen reactie ontvangen :(

En we moeten met het plafond beginnen, vanwege de draagcontructie aan de muren. Deze kunnen beter niet aan een voorzetwand worden gemonteerd...
Showcase - Topic

blackball147

Citaat van: htip op november 29, 2007, 22:33:31
En plan B is? ;)

En we moeten met het plafond beginnen, vanwege de draagcontructie aan de muren. Deze kunnen beter niet aan een voorzetwand worden gemonteerd...

das eigenlijk een beetje afhankelijk van de constructie van de voorzetwand. als je hier kiest voor gyproc gemonteerd op hout of metalstud, welke verankerd zit in vloer en plafond, kan het best. de plafondconstructie ( roostering ) is ook verbonden met het 'oude' plafond ( vermoedelijk betonwelfsels? ) met haken/ draadstangen waaraan de constructie vasthangt.

heb er zo in mijn eigen huis al genoeg moeten hangen, zodoende........

ben verder je topic met de nodige aandacht aan het volgen, doe zo verder!!

HTip

Dank je voor het meedenken :)

De voorzetwanden aan de zijkant zijn waarschijnlijk geen probleem. Ik zit alleen met de bouw van de holle ruimte achter de projectiewand. Die bestaat uit verschillende secties, met in het midden het verzonken scherm. Die constructie moet fungeren als een membraan om te dienen als absorber van lage tonen.

Ik denk dat het beter is om die constructie rechtstreeks aan het betonnen plafond te monteren, want platen kunnen beter "bewegen" als ze aan de uiteinden worden gemonteerd. Als er nu zo over denk moet ik daarmee dus beginnen ::)

Dan zal de volgorde waarschijnlijk zo gaan worden:
- testopstelling maken om de exacte positie van het scherm te bepalen.
- maten opnemen van de ruimten eromheen
- houten regels en triplexplaten (laten) zagen en monteren (achter de flexibele wand komen ook nog steenwolplaten die rechtop moeten kunnen staan)

Daarna de voorzetwanden aan de zij- en achterkant. De ruimte die daartussen overblijft wordt het akoestische plafond. Zal dit nog even voorleggen aan Toine, om te kijken of dit haalbaar is ::)
Showcase - Topic

tiptop

Hoi Philip,
Omdat ik bij jou bouwperikelen niets weet te posten, zal ik dat dan ook niet doen. Wilde even kwijt dat ik het wel met aandacht blijf volgen ;)

Veel succes maar weer. 8)

HTip

Citaat van: tiptop op december  3, 2007, 16:50:44
Hoi Philip,
Omdat ik bij jou bouwperikelen niets weet te posten, zal ik dat dan ook niet doen. Wilde even kwijt dat ik het wel met aandacht blijf volgen ;)

Veel succes maar weer. 8)

Dank je Fabian. Als er weer iets te melden is, laat ik het natuurlijk weten...
Showcase - Topic

HTip

Vandaag voortgang geboekt. Met name op informatievlak.

1. Projectiewand
Gebeld met Rockwool over de akoestische isolatieplaten voor in de holle projectiewand. Kreeg snel de goede informatie en een adres van een handelaar. Die gebeld en het bleek dat de plaat die ik nodig heb op voorraad was. Dus vandaag ook direct gaan halen. Was nog wel een gedoe om die in mijn auto te vervoeren, maar is natuurlijk wel gelukt.

2. Systeemplafond
Gebeld met Ecophon over het systeemplafond en ik weet nu dat het plafond haalbaar is 8) Wordt alleen 65mm ipv 50mm, maar daar kom ik wel overheen ;) Op die manier zijn de plafondplaten uitneembaar en kan ik in de toekomst de projector verplaatsen mocht dat nodig zijn. De leverancier is waarschijnlijk een zaak die hier op nog geen 5km vandaan ligt. Omdat ik niet weet wat ik precies nodig heb, mag ik het ontwerp opsturen naar Ecophon voor een bestek. Prima service :D

3. Electriciteit
Verder vandaag een electricien (woont hier in de straat ;)) gesproken over de regels in België mbt huisinstallaties. Installatiewijzigingen moeten gekeurd worden. Zonder attest ben je niet verzekerd bij eventuele brand. Vind ik een te groot risico, dus ik doe het op de officiële manier. Hij wees mij erop dat ze dan niet alleen die extra groep keuren, maar waarschijnlijk de gehele installatie. Dat betekent dat ik de hele electriciteit in kaart moet brengen ::)

Lichtpuntje. De Belden kabel vanuit de meterkast mag uitkomen in de Rittal verdeeldoos. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar je moet uitkomen in een wandcontactdoos.

Saillant detail. Hij denkt dat het niet nodig is een hoge kwaliteit (AHP) zekering te plaatsen. De verplichte aardlekschakelaar (mag je niet vervangen) is standaard, dus een verbetering na die schakelaar zou zinloos zijn ::)

Signaalweg wordt dan: meter -> standaard aardlek -> standaard automaat (ipv AHP zekering) -> Belden kabel -> Rittal verdeeldoos.

Wat denken jullie?
Showcase - Topic

tiptop

Ik denk prima 8)

Bij de audiofabriek hebben ze zelfs geen verschil kunnen horen tussen een belden en standaard goede elektrakabel vanuit de meterkast naar wcd. ;)
Heb ik dus ook een goede standaard kabel lopen (Draka) :)

HTip

Showcase - Topic

Sjors

Citaat van: tiptop op december  7, 2007, 23:34:11
Ik denk prima 8)

Bij de audiofabriek hebben ze zelfs geen verschil kunnen horen tussen een belden en standaard goede elektrakabel vanuit de meterkast naar wcd. ;)
Heb ik dus ook een goede standaard kabel lopen (Draka) :)

Ik heb zelf een 'gewone' Draka 4mm kabel mét aardscherm vanuit de meterkast rechstreeks naar mn HT  :)

M.b.t je plafond, vind ik erg interessant ! blijf het volgen  ;)

Groet, Sjors

HTip

Citaat van: Sjors op december  8, 2007, 13:24:42

Ik heb zelf een 'gewone' Draka 4mm kabel mét aardscherm vanuit de meterkast rechstreeks naar mn HT  :)

M.b.t je plafond, vind ik erg interessant ! blijf het volgen  ;)

Groet, Sjors

Dan wordt het een gewone zekering. De Belden kabel heb ik al, dus die investering is al gedaan ;)

Het plafond vinden we ook spannend. Gisteren weer aan 't tekenen geslagen, zodat ik het kan opsturen naar Ecophon. Is op zich niet spannend, maar het resultaat waarschijnlijk des te meer ;D
Showcase - Topic

HTip

Gisteren een tijdje bezig geweest met het precies uitmeten hoe de projectiewand moet worden gerealiseerd. De wand wordt ingedeeld in 6 modules, die ieder een functie krijgen het laagprobleem aan te pakken. In feite is elke module een membraan wat de lage frequenties moet absorberen.

Om die meting goed uit te voeren moest het scherm (tijdelijk) in de HT worden geplaatst. Voor de paneelabsorber is het noodzakelijk dat het scherm vlak onder het plafond wordt gemonteerd. Wat blijkt, dan is 1/3 schermoogte precies op ooghoogte, wat door menigeen als de beste hoogte wordt gezien 8) Bijkomend voordeel is dat de centerspeaker weer hoger kan worden geplaatst :D

Om de nieuwe positie van het scherm goed te beoordelen, moesten we de nodige DVD's bekijken. Balen ;) Het was voor de eerste keer dat we in de kelder hadden gekeken met het scherm en het motiveert enorm, want het beeld was om te :-* en resulteerde in mijn nieuwe avatar ;D

Ook nog even (we waren toch bezig ;)) de componentkabel (Monster M1000CV) getest. Die geeft ook een schitterend plaatje en was ver boven verwachting. Nu hebben we een aardig beeld hoe straks het TV beeld via de satellietdecoder gaat worden :D

De volgorde van de werkzaamheden is bijgesteld en wordt als volgt:
- verlaagd plafond
- paneelabsorber projectiewand
- voorzetwanden zijmuren
- voorzetwand achter

Ik post de aangepaste ontwerpen binnenkort...
Showcase - Topic