Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: Peerless Monster op september  5, 2013, 08:55:55
Whahahaha, cool! Weer wat geleerd.
;D Ik had er eerlijk gezegd ook nooit van gehoord, maar vond het wel leuk gevonden... ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

In het topic over de CA platen heb ik me met opzet niet gemengd, maar ik lees er een aantal vragen die ik denk ik kan beantwoorden.

De platen hebben wel een boven- en onderkant. Voorheen stond het logo ingegraveerd om zo de bovenkant aan te merken. Nu zal het op een andere manier duidelijk worden hoe je plaat moet plaatsen.

Wat de plaatsing betreft, het is inderdaad zo dat het apparaat wat direct op de plaat is geplaatst het meeste voordeel heeft van de werking. De trillingsdemping werkt natuurlijk alleen direct in contact met het apparaat. De RFI/EMI-demping werkt echter zowel naar boven en naar onder. Dus wanneer 2 componenten boven elkaar zijn geplaatst en alleen onder de bovenste component ligt een plaat, dan heeft de onderste component toch ook baat bij de stralingsdemping. Het meest effectief is natuurlijk als er ook een plaat onder de onderste component ligt, maar dat is niet noodzakelijk om een goed resultaat te verkrijgen.

In de ene set heeft de bron de meeste baat bij een plaat. In een andere set (zoals bij Madhouse) werkt de plaat het beste onder de versterker. Ook hier geldt weer... proberen.

Bij mij had elke plaat een ander effect op het geluid. Onder de bron werd het geluid detailrijker, onder de versterker werd het geluid voller met meer en strakkere bas en onder de stroomverzorging kwam er meer rust in het geluid. Dit zijn mijn waarnemingen en kunnen dus per set verschillen.

Ik heb het al vaker aangehaald, maar de akoestiek bij ons is dusdanig dat (micro)details, e.d. ook echt hoorbaar zijn. Met meer galm in de ruimte zouden die (makkelijk) kunnen worden overstemd door de reflectie van de wanden, vloer of plafond. De conclusie dat de plaat dan niet werkt hoeft dus niet voor elke ruimte te gelden, maar kan dus ook heel goed liggen aan de akoestiek, plaatsing van de speakers, plaats van luisteren, etc.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Nog even iets anders. Ik heb geprobeerd om met REW metingen te doen, maar het is me nog niet gelukt om met de miniDSP UMIK-1 de calibratie van REW goed in te stellen. Het lijkt erop dat de geluidskaart van mijn laptop niet een luid genoeg signaal kan produceren. Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Voor de duidelijkheid, de UMIK-1 is via USB aangesloten op de laptop, die via HDMI is verbonden met de Marantz SR9600. REW herkent de UMIK-1 en vraagt meteen om de calibratiefile die ik heb gedownload.

Wat doe ik fout?
Showcase - Topic

MVG

Citaat van: HTip op september  5, 2013, 07:49:07
Leuk! Ik zie het dan wel een keer verschijnen ;)
komt in orde  ;) Maar ik zie dat de grappige man van dvd.nl een enorm verslag heeft gepost, ik zal het zo eens lezen in mijn pauze, kijken of ik daar tegenaan kan schrijven  :o

edit: daar ga ik niet tegenaan kunnen schrijven, zojuist alles met plezier gelezen! Een erg leuk verslag en het was inderdaad vooral een erg gezellige meet en greet. Marcel  :D Ik zei het hem nog een paar keer maar hij hoorde het niet door al het 'rauwe' geluid  :D

Citeer
Ik zal je PM vanavond even beantwoorden ;)

Prima, ik zie het wel verschijnen, dankje!

Staaled

Citaat van: HTip op september  5, 2013, 18:03:29
Nog even iets anders. Ik heb geprobeerd om met REW metingen te doen, maar het is me nog niet gelukt om met de miniDSP UMIK-1 de calibratie van REW goed in te stellen. Het lijkt erop dat de geluidskaart van mijn laptop niet een luid genoeg signaal kan produceren. Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Voor de duidelijkheid, de UMIK-1 is via USB aangesloten op de laptop, die via HDMI is verbonden met de Marantz SR9600. REW herkent de UMIK-1 en vraagt meteen om de calibratiefile die ik heb gedownload.

Wat doe ik fout?
Zeer waarschijnlijk een kwestie van onder preferences en tab mic/meter je cal file laden.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HTip

Citaat van: Hipster op september  5, 2013, 18:49:14
Zeer waarschijnlijk een kwestie van onder preferences en tab mic/meter je cal file laden.
Dank je voor de suggestie. Ik heb de calibratiefile van mijn UMIK-1 geladen, maar met "Check Levels" krijg ik die niet binnen 6 dB van het uitgestuurde signaal. Met een loopback lukt dat echter wel. Maar misschien moet ik dit in het REW-topic posten.
Showcase - Topic

evilniek

Wat is jouw ervaring met het plaatsen van een subwoofer op zo'n plaat?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

HTip

Citaat van: evilniek op september  5, 2013, 19:43:01
Wat is jouw ervaring met het plaatsen van een subwoofer op zo'n plaat?

Ik quote mezelf even van een paar pagina's terug, die je waarschijnlijk hebt gemist ;)

Citaat van: HTip op september  2, 2013, 20:11:30
Geen probleem hoor! Erg gaaf dat je voor een Diamond-2 hebt gekozen. Ga je zeker plezier van hebben. Je sub wordt volledig ontkoppeld van de ruimte en alle RFI/EMI geproduceerd door de toch niet al te kleine versterker en servo wordt keurig gedempt. Ik heb voorheen een Great Gramma gehad, maar de CA Diamond zorgde voor een nóg strakkere en ook snellere bas.

Bovendien wordt de EMI van de magneet ook gedempt. Toen ik nog de Gramma eronder had liggen voelde je duidelijk de trillingen van de sub op de plaat. De CA plaat is volledig trillingsvrij, dus alles wordt geabsorbeerd. De bas is strakker en beter gedefinieerd. Zelfs de sweep van de DD-software klonk egaler en gelijk van volume.

Ik heb er ook iets over geschreven in mijn testverslag van februari. De link staat in de eerste post onder productbesprekingen.
Showcase - Topic

HTip

Het is niet het testverslag van februari, maar de meting in april. Die kan je hier vinden: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.msg2402647#msg2402647

Vanaf pag. 549 begint het eigenlijk ;)
Showcase - Topic

Staaled

Citaat van: HTip op september  5, 2013, 20:37:24
Ik quote mezelf even van een paar pagina's terug, die je waarschijnlijk hebt gemist ;)

Bovendien wordt de EMI van de magneet ook gedempt. Toen ik nog de Gramma eronder had liggen voelde je duidelijk de trillingen van de sub op de plaat. De CA plaat is volledig trillingsvrij, dus alles wordt geabsorbeerd. De bas is strakker en beter gedefinieerd. Zelfs de sweep van de DD-software klonk egaler en gelijk van volume.

Ik heb er ook iets over geschreven in mijn testverslag van februari. De link staat in de eerste post onder productbesprekingen.
Wat is de ondergrond?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: HTip op september  5, 2013, 19:26:38
Dank je voor de suggestie. Ik heb de calibratiefile van mijn UMIK-1 geladen, maar met "Check Levels" krijg ik die niet binnen 6 dB van het uitgestuurde signaal. Met een loopback lukt dat echter wel. Maar misschien moet ik dit in het REW-topic posten.
Mogelijk staat er nog een volumeschuif op de laptop te laag?

HTip

Citaat van: Hipster op september  5, 2013, 21:33:38
Wat is de ondergrond?
Beton met keramische tegels. Zonder de Gramma voelde je de trillingen van de sub op de vloer en zo ging dat via de muren verder. De Gramma was al een grote verbetering, maar niet te vergelijken met de CA plaat ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Hipster op september  5, 2013, 21:41:03
Mogelijk staat er nog een volumeschuif op de laptop te laag?
Dat had ik dacht ik gechecked, maar nog even verder gezocht, maar blijkt er nog meer mogelijk te zijn met audio. Dat ga ik dit weekend eens bekijken. Goede tip!
Showcase - Topic

Staaled

Citaat van: HTip op september  5, 2013, 22:26:18
Beton met keramische tegels. Zonder de Gramma voelde je de trillingen van de sub op de vloer en zo ging dat via de muren verder. De Gramma was al een grote verbetering, maar niet te vergelijken met de CA plaat ;)
Dan zal het voegwerk ook wat langer houden. ;)

Ik gebruikte wel de Great Grammas uit gemak,want makkelijk (ver)plaatsen.
Via een bekende kon ik hardvilt proberen en verkrijgen.
Schijven van 15 mm hoog en 12 cm diameter.
4 per sub liggen deze nu goed vast en klinken prima.
(vloer is hard vinyl op beton)

evilniek

Citaat van: HTip op september  5, 2013, 20:37:24

Bedankt voor je reactie Philip, ik ben weer gerustgesteld. :)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

HTip

Citaat van: Hipster op september  6, 2013, 09:46:59
Dan zal het voegwerk ook wat langer houden. ;)

Ik gebruikte wel de Great Grammas uit gemak,want makkelijk (ver)plaatsen.
Via een bekende kon ik hardvilt proberen en verkrijgen.
Schijven van 15 mm hoog en 12 cm diameter.
4 per sub liggen deze nu goed vast en klinken prima.
(vloer is hard vinyl op beton)
Voegwerk is nog als nieuw en wat iedereen bij mij opvalt is dat er niets meetrilt. Zelfs niet bij hele heftige scenes. Daar was Thingman ook zo lovend over in zijn verslag. Toen had ik de Gramma, maar met de CA Diamond is het veel strakker.

Nadeel van de CA plaat is dat ik niet de sub zomaar kan schuiven. Betekent dus eerst goed de sub positioneren, plek goed aanmerken en dan de plaat precies daar leggen. Maar een goed afgestelde sub hoef je natuurlijk niet te verplaatsen ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: evilniek op september  6, 2013, 14:09:44
Bedankt voor je reactie Philip, ik ben weer gerustgesteld. :)
Graag gedaan! Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust hier.
Showcase - Topic

Staaled

Citaat van: HTip op september  6, 2013, 16:55:47
Voegwerk is nog als nieuw en wat iedereen bij mij opvalt is dat er niets meetrilt. Zelfs niet bij hele heftige scenes. Daar was Thingman ook zo lovend over in zijn verslag. Toen had ik de Gramma, maar met de CA Diamond is het veel strakker.

Nadeel van de CA plaat is dat ik niet de sub zomaar kan schuiven. Betekent dus eerst goed de sub positioneren, plek goed aanmerken en dan de plaat precies daar leggen. Maar een goed afgestelde sub hoef je natuurlijk niet te verplaatsen ;)
Dat is toch niet alleen afhankelijk van de demping onder de sub. ;)

morca

Citaat van: Hipster op september  6, 2013, 17:28:12
Nee ook vd bouw van je huis,hier rammelt ook echt bijna nooit iets.
Als ik bij jeroen luister rammelt er vanalles,ik heb mazzel denk ik

HTip

Citaat van: Hipster op september  6, 2013, 17:28:12
Zeker niet. Zoals morca aangeeft ligt het ook de bouw van de ruimte. En we hebben daar alles aan gedaan :)

Maar er zijn ook meer speakers die ook de nodige trillingen kunnen veroorzaken ;)
Showcase - Topic

morca

Ik zit in een huurhuis,dus niks zelf gedaan.
Puur mazzel,Jeroen zei het pas nog bij dat stukje pulse,je hoord echt niks trillen hier.

Was mij nog niet in die mate opgevallen tot hij het zei.

Jouw ruimte zal idd wel echt helemaal niks trillen,ook boven niet  :headbanging:

HTip

Citaat van: morca op september  6, 2013, 18:44:53
Ik zit in een huurhuis,dus niks zelf gedaan.
Puur mazzel,Jeroen zei het pas nog bij dat stukje pulse,je hoord echt niks trillen hier.

Was mij nog niet in die mate opgevallen tot hij het zei.
Dan heb je het goed voor elkaar, want dat is toch wel de ultieme test, zeker op "standje opstijgen Boeing 747" :D

Citeer
Jouw ruimte zal idd wel echt helemaal niks trillen,ook boven niet  :headbanging:

Het enige wat trilt zijn broekspijpen, ingewanden, haren, e.d. O0
Boven is een ander verhaal, want we hebben geen geluidsisolatie toegepast.
Showcase - Topic

morca

Citaat van: HTip op september  6, 2013, 19:11:41
Dan heb je het goed voor elkaar, want dat is toch wel de ultieme test, zeker op "standje opstijgen Boeing 747" :D
Het enige wat trilt zijn broekspijpen, ingewanden, haren, e.d. O0
Boven is een ander verhaal, want we hebben geen geluidsisolatie toegepast.
Lekker gevoel he  :headbanging:

Midcall

Citaat van: morca op september  6, 2013, 17:29:41
Nee ook vd bouw van je huis,hier rammelt ook echt bijna nooit iets.
Als ik bij jeroen luister rammelt er vanalles,ik heb mazzel denk ik
Als er ook maar iets rommelt van je huis door een sub of een speaker dan moet je per direct je huis uit want dan woon je in een bouwval. Er wordt enkel een beetje lucht verplaatst, en ook al lijkt het allemaal heel gewelddadig, voor je constructie van je huis is het verwaarloosbaar klein. Wat je alleen hoort is de inboedel in je huis, dat staat er vrolijk op los te dansen bij hoge volumes. dus enkel maar al je inboedel de deur uit geeft al een significante kwaliteitsverbetering, weg met al die nutteloze vervormingsveroorzakers!  ;)
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

morca

Ik heb in een huis gewoont waar letterlijk de muur rammelde,gibo muurtje dat wel.
En volgens mij doen meer nieuwe huizen dat hier in ,mijn oude huisje niet  ;D