Richi's stereo set

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Laan

Afgelopen week een avondje wezen luisteren bij Richi. Ik kan niet anders zeggen dan dat zijn set mij zeker kan bekoren. Het speelt minder in your face dan ik tegenwoordig ben gewend en ik herken de klank signatuur van de contour 3.0 en 1.1 die ik eerder in bezit had. De Warp eindversterker past erg mooi in het geheel en ik kan me nu goed voorstellen dat mijn Benchmark hier echt wat al te zakelijk presteert icm met de Dyn's. Complimenten Richard en dank voor de leuke avond!
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Deleted User

Citaat van: Staaled op juni  6, 2022, 17:12:57
Confidence. :wub:

Nog steeds een zwak voor. :worship:
Als dat de laatste serie is, dan moet je wel diep in de buidel tasten....

B-art

Dynaudio inderdaad niet into your face, maar ritmisch, strakke droge bass, mooie tweeters nooit scherp maar zijdezacht
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Richi

Toen ik las dat HuubF een paartje Elac Navis ARF-51 had aangeschaft, was ik erg benieuwd naar zijn bevindingen. Deze luidsprekers zijn ontworpen door Andrew Jones, een ontwerper wiens klanksignatuur mij erg aanspreekt. Ik heb meerdere TAD luidsprekers van zijn hand gehoord in high-end sets en die presteerden allemaal fantastisch. De Pioneer TAD S-1EX die ik een tijd heb gehad, waren een 'poor men's' versie van de TADs. Zijn ontwerpen kenmerken zich allemaal door een dual concentric tweeter, waar ik heel goede ervaringen mee heb. De Tannoy TD8's die we hebben gehad en later dus de Pioneers met dual concentric tweeters, kenmerkten zich door een zeer mooie soundstage, waarbij je zangers en instrumenten zowat kan aanwijzen. De TADs en Pioneers hebben een soundstage die achter de luidsprekers ligt en ze kenmerken zich door een rustige, meeslepende, maar toch dynamische weergave. En precies dat had ik al in de verschillende reviews van de ARF-51 gelezen, plus dat ook Huub dit naar mij bevestigde. Ik had Huub inmiddels gevraagd om mij een seintje te geven, mochten de Elacs weer vertrekken bij hem. En deze week was het zo ver.

Dus vandaag een dagje vrij genomen en naar de andere kant van het land getogen om de Elacs op te halen bij Huub. Het was weer gezellig (ik was al eens bij Huub geweest om een Naim eindversterker op te halen) en na een uurtje, vertrok ik met de auto vol speakers weer terug naar het oosten van het land. Toen kon het grote ombouwen beginnen: de XLR naar de eindversterker kon nu rechtstreeks naar de speakers. En omdat het actieve luidsprekers zijn, moesten er ook netsnoeren worden aangesloten. En toen: spelen maar!

Even voor de volledigheid: we zijn prima tevreden met de Dynaudio Contour S 3.4 LE, maar, af en toe mis ik de Pioneers. Vooral vanwege hun bijzondere soundstage en de rust in de weergave. De Dynaudios zijn 'spectaculairder' om naar te luisteren dan de Pioneers, maar de rust die de Pioneers uitstraalden, was op een andere manier ook verslavend.

En inderdaad: de Elacs laten duidelijk de Andrew Jones signatuur horen. Ze verdwijnen compleet in het geluidsbeeld. Heel anders dan de Dynaudios. Maar ze zijn ook meer ingetogen met het klankbeeld vooral achter de luidsprekers, waar de Dynaudios tot halverwege de luisterplek komen. Het is niet zo dat de Elacs beter zijn dan de Dynaudios of andersom, ze hebben allebei hun sterke punten. En ook zwakke, maar op dit niveau doen ze beide niets fout. Vanmiddag heb ik allerlei muziek de revue laten passeren en nadat je weer gewend bent aan de andere klank, is het genieten geblazen.

We nemen rustig de tijd om te besluiten welke luidsprekers mogen blijven. De Elacs zijn compacter, ruimtelijker, integreren heel goed met de sub en ze klinken heel gelaagd en natuurgetrouw. De Dynaudios klinken (in combinatie met de LSA Warp, op de Gaias en met de AudioQuest Castle Rocks) spectaculair, groots en dynamisch. Qua aangezicht zijn de Dyns aanmerkelijk groter, maar ook rustiger vanwege het front. De Elacs zijn kleiner, maar ogen onrustiger doordat er geen front bij zit of leverbaar is.

Deze actieve luidsprekers bieden een aantal voordelen ten opzichte van passieve luidsprekers: het signaal komt onversterkt binnen en het wordt gesplitst over drie klasse A/B versterkers met schakelende voedingen die de tweeter (40w), midden unit (100w) en de drie parallel geschakelde woofers aansturen (160w). Dat komt eigenlijk overeen met tri-amping, plus dat de versterkers optimaal zijn afgestemd op de units. Actieve luidsprekers zijn ook kleiner te maken dan passieve luidsprekers volgens Andrew Jones (er staan een paar interessante interviews met hem op YouTube). Een ander voordeel is dat je het hoog, midden en laag kan tweaken door het volume +1db of -1db (laag -4db) aan te passen.

Qua klank zijn er flinke verschillen, maar de Elacs en Dynaudios klinken vooral anders, niet beter of slechter. Als ik echt een stap wil zetten qua geluidskwaliteit, dan moet ik gaan kijken in de prijsklasse van 20k voor een paar speakers, of rond de 10k tweedehands. Genieten kan ik van zowel de Elac als de Dynaudio. Nu ga ik eerst meer tijd nemen om ze te vergelijken en dan zien we wel weer verder. Het zijn beide prachtige luidsprekers.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Carrol

Mooi verslag Richi...leest lekker weg  :clapping:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Roeru117

Dat is wel wat anders. De Navis zijn inderdaad ook erg mooie luidsprekers, maar de Contour serie van Dynaudio blijft, mijns inziens, toch een hele mooie.
Ik ben benieuwd wie er mag blijven.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Richi

Citaat van: Roeru117 op juli 22, 2022, 07:02:17
Dat is wel wat anders. De Navis zijn inderdaad ook erg mooie luidsprekers, maar de Contour serie van Dynaudio blijft, mijns inziens, toch een hele mooie.
Ik ben benieuwd wie er mag blijven.
Ja, het is echt wat anders. Dat zal de keuze ook lastig maken. Voordeel is dat ik ze allebei zo lang kan houden als ik wil, dus ik heb geen haast. Mochten het de Navis worden, dan overweeg ik de versterker en speakerkabels te houden. Voor het geval ik toch weer bij een passieve speaker uitkom. En dat zou dan alleen een witte Confidence kunnen zijn die niet te groot is voor onze woonkamer. Maar zie die maar eens te vinden. Ik begin een beetje op HuubF te lijken, alleen doe ik er iets langer over.  :laugh:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

WillyP

#2932
Volgens een test in Stereoplay speelt de Elac op een veel hoger niveau dan je op grond van de prijs zou denken.

Wel vind ik het jammer dat er geen grills zijn. Voor het gezicht maar ook vanwege de bescherming. Is het niet mogelijk om grills te (laten) maken?

WillyP

Tabcam

Citaat van: Richi op juli 22, 2022, 07:54:15
Ja, het is echt wat anders. Dat zal de keuze ook lastig maken. Voordeel is dat ik ze allebei zo lang kan houden als ik wil, dus ik heb geen haast. Mochten het de Navis worden, dan overweeg ik de versterker en speakerkabels te houden. Voor het geval ik toch weer bij een passieve speaker uitkom. En dat zou dan alleen een witte Confidence kunnen zijn die niet te groot is voor onze woonkamer. Maar zie die maar eens te vinden. Ik begin een beetje op HuubF te lijken, alleen doe ik er iets langer over.  :laugh:
HuubF begint eerder op jou te lijken, minder wisselen en meer tevreden met zijn set  ;) ;D
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Roeru117

#2934
Citaat van: Richi op juli 22, 2022, 07:54:15
En dat zou dan alleen een witte Confidence kunnen zijn die niet te groot is voor onze woonkamer.

Dat zou voor mij ook nog een volgende kunnen zijn. Alleen jammer dat de Confidence 20 niet in het wit te krijgen is. Ik hou het nog wel even bij mijn Contour 30 ivory oak  ;D :music:
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Richi

Een witte Confidence 30 zou prachtig zijn. Maar dan begint dat hele gedoe met betere versterkers, betere bekabeling en wat dat allemaal kost weer opnieuw.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Citaat van: WillyP op juli 22, 2022, 08:05:54
Volgens een test in Stereoplay speelt de Elac op een veel hoger niveau dan je op grond van de prijs zou denken.

Wel vind ik het jammer dat er geen grills zijn. Voor het gezicht maar ook vanwege de bescherming. Is het niet mogelijk om grills te (laten) maken?

WillyP
Dat klopt wel ja. Maar het karakter is vooral heel anders, dus het komt heel erg op smaak aan.
En qua frontjes, ik kijk het even aan, maar misschien kan ik wel een soort 'kous' maken van speakerdoek dat je er overheen trekt.
Maar of het daar mooier van wordt...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Een verrassende nieuwkomer de Elacs. Tof dat je deze in eigen set 1 op 1 kan gaan meten aan de voor jou vertrouwde Dyn's. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Ik weet het al maar zeg niks....🤫

marcush

Verrassende ontwikkelingen, leuk om te lezen!

De meest indrukwekkende luistershow die ik ooit heb beleefd was met een set TAD's bij Rhapsody. Als je met deze speakers ook maar een klein beetje in de buurt kunt komen, dan klinkt dat al veelbelovend.

Aan de andere kant, ik kan me ook heel goed voorstellen dat het muntje straks de kant van de Dynaudio op valt 😉

Veel plezier en ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

Richi

Citaat van: Xander32 op juli 22, 2022, 19:17:06
Een verrassende nieuwkomer de Elacs. Tof dat je deze in eigen set 1 op 1 kan gaan meten aan de voor jou vertrouwde Dyn's. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst.
Ja, dat is wel een hele luxe positie inderdaad. Vooralsnog staan de Elacs aangesloten en ik ben net een beetje aan het schuiven geweest om de optimale positie en mate van indraaien te vinden. Ze staan nu goed opgesteld en ze spelen lekker. Heel lekker zelfs. Het is echt lastig te verwoorden, maar ze spelen wat 'schoner' dan de Dynaudios. Daardoor zit er meer gelaagdheid in de weergave, komen individuele instrumenten en stemmen heel mooi uit en alles staat losser in de ruimte dan met de Dyns. Als ik de Dyns weer terugzet dan verwacht ik daarentegen meer pit te horen, een geluidsbeeld dat dichterbij staat, minder ruimtelijkheid en meer 'aanwezigheid'.

De rust van de Elacs en de aanwezigheid van de Dyns, dat zijn toch wel de grootste verschillen. Komende week zullen we de Dyns weer eens terugzetten en kijken wat er gebeurt. Wat natuurlijk bij de Dyns een grote rol speelt, zijn de eindversterker en de luidsprekerkabels. Dat moet je niet onderschatten, dus het kan best zijn dat met andere versterking en bekabeling het weer anders uitpakt, maar dat weet je dus nooit bij een passieve speaker.

Citaat van: twani op juli 22, 2022, 19:43:30
Ik weet het al maar zeg niks....🤫
En dat is te kort door de bocht. Het is veel meer een kwestie van smaak dan goed of fout.

Citaat van: marcush op juli 22, 2022, 20:23:17
Verrassende ontwikkelingen, leuk om te lezen!

De meest indrukwekkende luistershow die ik ooit heb beleefd was met een set TAD's bij Rhapsody. Als je met deze speakers ook maar een klein beetje in de buurt kunt komen, dan klinkt dat al veelbelovend.

Aan de andere kant, ik kan me ook heel goed voorstellen dat het muntje straks de kant van de Dynaudio op valt 😉

Veel plezier en ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.
Die TAD klankkleur hoor je hier zeker terug. En waarschijnlijk dat met een vergelijkbare bron en versterking als waar de TADs normaal mee worden gedemonstreerd, ze nog dichter in de buurt komen, maar in ons geval moet het allemaal wel in het TV meubel passen.  :hehe:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

De Dyns staan weer op hun plek. Ik kon niet wachten. Eerst de versterker weer op stoom laten komen, maar op dit moment is het een close call en wel in het voordeel van de Elacs...  :butbut:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

WillyP

Leuk om te lezen, Richard! Heeft Petra zich verzoend met de afwezigheid van frontjes, mochten de Elacs blijven staan?

WillyP

Richi

Citaat van: WillyP op juli 23, 2022, 11:32:50
Leuk om te lezen, Richard! Heeft Petra zich verzoend met de afwezigheid van frontjes, mochten de Elacs blijven staan?

WillyP
Volgens mij heeft ze wel begrepen inmiddels dat ze dat op de koop toe moet nemen. Ze vindt de Elacs zelf ook fijner klinken, dus dat compromis wil ze wel sluiten denk ik. Nu Niels nog proberen aan zijn verstand te peuteren dat hij toch echt van die weergevers af moet blijven.  :eh:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

De oplettende lezer zal hebben gezien dat ik mijn onderschrift heb aangepast. De Dynaudios gaan het veld ruimen. De Elacs klinken simpelweg beter èn ze bieden diverse andere voordelen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

WillyP

Maakte de aansluiting van de Elacs op je
Audioquest Niagara nog veel verschil?

WillyP

Richi

Citaat van: WillyP op juli 23, 2022, 13:30:36
Maakte de aansluiting van de Elacs op je
Audioquest Niagara nog veel verschil?

WillyP
Ja, dat gaf een flink verschil qua dynamiek.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

HuubF

Nou gefeliciteerd met je nieuwe speakers dan.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Citaat van: Richi op juli 23, 2022, 13:24:26
De oplettende lezer zal hebben gezien dat ik mijn onderschrift heb aangepast. De Dynaudios gaan het veld ruimen. De Elacs klinken simpelweg beter èn ze bieden diverse andere voordelen.
Kijkt alsof iedereen actief gaat tegenwoordig  :tongue2:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32



Richi 🫣, echt 🙄,  witte sport sokken 😱
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT