Bestaande PC ombouwen tot "HTPC".

Gestart door LittleNinja, april 12, 2007, 20:53:36

Vorige topic - Volgende topic

SpeedyAndré

Citaat van: LittleNinja op april 15, 2007, 19:29:56

Welke doelen moet ik duidelijker stellen?

Je moet niets natuurlijk maar hoe zie je de HT-pc zelf eigenlijk, is het een doos met een aan/uit knop en een dvd laatje die verder niets hoeft te kunnen of wil je hem vanuit de luie stoel kunnen bedienen zoals een gewone dvdspeler?
Ik denk daarbij aan de functionaliteit zoals de Xbox die kent op het game gedeelte na.
Als je hem in een kast weg bouwt dan wordt de bediening zowiezo anders dan een pc bij je buro :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

bart_nl

Citaat van: LittleNinja op april 15, 2007, 19:29:56Welke doelen moet ik duidelijker stellen?
welke HD content je af wilt kunnen spelen. Ik denk dat je met je huidige setup al redelijk kans hebt dat je 1080i en 720p materiaal kunt afspelen. Upgrade van CPU en videokaart komen pas aan de orde wanneer je PC bepaalde files niet af kan spelen. Wanneer je de 1080p h264 files die momenteel vaak gepost worden wilt afspelen bijvoorbeeld.

Qua werking kan ik je mediaportal aanraden. Dit is een gratis programma waarmee je PC zich als HTPC gaat gedragen. Dit werkt heel mooi samen met een afstandsbediening. Zo kun je wanneer je goede kabels voor video en geluid hebt al heel wat experimenteren. Je ziet dan vanzelf waar voor jou de bottleneck zit.   

LittleNinja

Citaat van: SpeedyAndré op april 15, 2007, 19:54:45
Je moet niets natuurlijk maar hoe zie je de HT-pc zelf eigenlijk, is het een doos met een aan/uit knop en een dvd laatje die verder niets hoeft te kunnen of wil je hem vanuit de luie stoel kunnen bedienen zoals een gewone dvdspeler?
Ik denk daarbij aan de functionaliteit zoals de Xbox die kent op het game gedeelte na.
Als je hem in een kast weg bouwt dan wordt de bediening zowiezo anders dan een pc bij je buro :)

André  8)

Ik zie het als een nieuwe bron naast de dvd speler. In dit geval wil ik er dus HD films mee downloaden en afspelen. Momenteel heb ik niet de behoefte om een afstandsbediening er bij te gebruiken. Kan altijd nog.

Citaat van: bart_nl op april 15, 2007, 21:43:45
welke HD content je af wilt kunnen spelen. Ik denk dat je met je huidige setup al redelijk kans hebt dat je 1080i en 720p materiaal kunt afspelen. Upgrade van CPU en videokaart komen pas aan de orde wanneer je PC bepaalde files niet af kan spelen. Wanneer je de 1080p h264 files die momenteel vaak gepost worden wilt afspelen bijvoorbeeld.

Qua werking kan ik je mediaportal aanraden. Dit is een gratis programma waarmee je PC zich als HTPC gaat gedragen. Dit werkt heel mooi samen met een afstandsbediening. Zo kun je wanneer je goede kabels voor video en geluid hebt al heel wat experimenteren. Je ziet dan vanzelf waar voor jou de bottleneck zit.  

In principe wil ik hetgeen afspelen wat er dus mogelijk is met het apparaat. Als dus h264 niet mogelijk is, die dan dus niet. 1080p heeft op dit moment sowieso geen zin, aangezien de weergever hier niets mee kan.

Wat is het grootste deel wat aangeboden wordt op basis van 720p ook h264?

Ik kwam dat "mediaportal" al eerder tegen in een ander topic. Die ga ik zeker binnen halen.

Het lijkt me wel verstandig om eerst zoveel mogelijk overbodige rotzooi van mijn pc af te halen voordat ik nieuwe zaken ga installeren. Ook even alles op virussen laten nalopen, fragmenteren enz. enz..

lampie1979

Neem wel een afstandsbediening voor je HTPC :) Dat is veel gemakkelijk in gebruik dat een muis of ramplank :) De kosten hoef je het niet voor te laten iig.
|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

LittleNinja

Citaat van: lampie1979 op april 16, 2007, 18:33:54
Neem wel een afstandsbediening voor je HTPC :) Dat is veel gemakkelijk in gebruik dat een muis of ramplank :) De kosten hoef je het niet voor te laten iig.

Hmm...

Waarschijnlijk hebben jullie gewoon gelijk. Ik zal er toch eens voor kijken.

In ieder geval komt deze week de vga kabel er nog, dus het experimenteren is niet ver weg meer..  :D
Trouwens, om een beetje te proberen in de huidige configuratie.. Waar kan ik wat voorbeeld HD materiaal vandaan halen?

Gegroet,
LittleNinja

SpeedyAndré

Kijk eens bij Microsoft voor HD  materiaal  :)
Wat de remote betreft zou ik gaan voor een RF type zodat je de remote niet hoeft te richten.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

LittleNinja

Citaat van: SpeedyAndré op april 16, 2007, 21:17:13
Kijk eens bij Microsoft voor HD  materiaal  :)
Wat de remote betreft zou ik gaan voor een RF type zodat je de remote niet hoeft te richten.

André  8)

Ik vroeg me inderdaad al af of die er ook gewoon zouden zijn. Ook makkelijker als hij toch wordt "verborgen" in een kast..  ;)

Mijn vader heeft de PowerDVD software liggen, dus ook die komt er snel bij.

LittleNinja

Natuurlijk......   >:(

De laptop is "up and running" (op de wireless connection na) en nu loopt die desktop vast!!!

Voor de desktop wilde ik ook het wireless netwerk instellen, dus tracht ik de lijst met beschikbare netwerken te verversen en vervolgens krijg ik onderstaande foutmelding!!!

Ik heb inmiddels getracht om via de BIOS de veilige modus op te starten maar die optie zit er niet bij..

Hoe de hell krijg ik een recovery voor elkaar?!

SpeedyAndré

De veilige modus zit niet in de bios :)
Zet de pc aan en druk een paar keer op de F8 toets, als je XP hebt dan zou je een startmenu moeten krijgen waar de veilige modus bij staat.
Als xp kan starten dan kan je met de systeem herstel optie xp terug zetten op een eerdere datum (toen de pc nog goed werkte).

André  8)

LittleNinja

Hi Andre,

Ik ben meteen vanmorgen maar aan de slag gegaan. Thanks! Het gaat inderdaad om XP..

Vanuit de veilige modus geeft hij aan"Het systeem is niet volledig geinstalleerd. Voer setup opnieuw uit.".

En dan kan hij alleen naar die XP setup modus waarin hij allerlei vragen gaat stellen die ik niet weet te beantwoorden...

Vroeger had ik een Compaq met een reboot cd... vond ik makkelijker!!

Gegroet..

LittleNinja

chulin

Citaat van: LittleNinja op april 14, 2007, 09:40:25
Heb je gelijk in... het is eigenlijk een beetje een projectje waarin ik stapsgewijs wat wil leren over PC's als bron. Als ik een kant en klare pc koop leer ik er niet veel van. Daarnaast ga ik gewoon elke keer een stapje doen, dus verspreid over een langere periode.  ;)

maar niet te lang Hee!!!!!!!!!
Pioneer PDP-5080XD ISF | Humax 5100C l |Pioneer BDP-51FD |Denon AVR-1912 | PS3 | Dune Smart D1 | B&W MT-10 + BK xxls400 | Logitech Harmony One | Isotek Mira | W&M Audio | Canare

LittleNinja

Citaat van: chulin op april 25, 2007, 15:58:54
maar niet te lang Hee!!!!!!!!!

Waarschijnlijk wel... want bovengenoemde problemen zijn nog niet opgelost.....  >:(

chulin

Stap voor stap
Het is niet zo moeilijk, misschien handig om biv. een boek over xp bij de bib halen
Pioneer PDP-5080XD ISF | Humax 5100C l |Pioneer BDP-51FD |Denon AVR-1912 | PS3 | Dune Smart D1 | B&W MT-10 + BK xxls400 | Logitech Harmony One | Isotek Mira | W&M Audio | Canare

LittleNinja

Citaat van: chulin op april 25, 2007, 19:29:02
Stap voor stap
Het is niet zo moeilijk, misschien handig om biv. een boek over xp bij de bib halen

Tja... en ik wil niet alles kwijt zijn wat er op staat/stond....

Een goede vriend van me is redelijk goed vertegenwoordigd in de ict... Morgenavond even bellen...

Ik wil snel de pc aan de Sony koppelen!!!

Fabian1

Citaat van: LittleNinja op april 25, 2007, 23:25:22
Tja... en ik wil niet alles kwijt zijn wat er op staat/stond....

Een goede vriend van me is redelijk goed vertegenwoordigd in de ict... Morgenavond even bellen...

Ik wil snel de pc aan de Sony koppelen!!!

En? Al wat verder gekomen?!

LittleNinja

Citaat van: fabian1 op mei  5, 2007, 10:05:04
En? Al wat verder gekomen?!

Nee... Helaas nog niet.  :'(

Mijn kennis heeft de situatie ingeschat en gezegd dat ik er even niets mee moet doen. Hopelijk kan hij op korte termijn eens langskomen om te kijken of er zaken te redden zijn... Maar het is een druk bezet man.

Nog even afwachten dus.   :-\

Daarna gaat dit topic gewoon weer verder.  ;)

LittleNinja

Zo..... Het heeft eeuwig even geduurd, maar uiteindelijk zijn de problemen met de PC opgelost. Dit weekend komt het apparaat terug naar zijn baasje en zal ik hem de Sony laten ontmoeten.

Als ik geweten had dat het eindelijk zo ver zou zijn had ik afgelopen weekend wat HD materiaal mee genomen vanaf Reza.. Ach, heb ik een reden om snel weer langs te gaan.  ;D

In ieder geval kunnen we weer verder!!   8)

Overigens zal de PC voorlopig in de kamer komen te staan maar zal later naar boven gaan en middels een ethernet verbinding gekoppeld worden aan een mediaspeler.

kaajee

Citaat van: LittleNinja op mei 31, 2007, 23:00:29
................
Overigens zal de PC voorlopig in de kamer komen te staan maar zal later naar boven gaan en middels een ethernet verbinding gekoppeld worden aan een mediaspeler.

Maar als ie naar boven gaat heeft de PC weer niet zoveel te maken met het afspelen van je media (HD materiaal) en zal het weer helemaal lliggen aan welke mediaspeler (beneden) het materiaal moet gaan afspelen.....je pc gaat dan eigenlijk alleen maar als NAS (Network Attached Storage) device dienen. Voor zover ik weet zijn er nog niet zo gek veel standalone mediaspelers die vloeiend/probleemloos HD materiaal afspelen.........

LittleNinja

Citaat van: kaajee op juni  1, 2007, 12:38:27
Maar als ie naar boven gaat heeft de PC weer niet zoveel te maken met het afspelen van je media (HD materiaal) en zal het weer helemaal lliggen aan welke mediaspeler (beneden) het materiaal moet gaan afspelen.....je pc gaat dan eigenlijk alleen maar als NAS (Network Attached Storage) device dienen. Voor zover ik weet zijn er nog niet zo gek veel standalone mediaspelers die vloeiend/probleemloos HD materiaal afspelen.........

Klopt inderdaad. Zelf verwacht ik namelijk meer te moeten investeren in de PC om hem bruikbaar te maken voor HD weergave dan dat ik zou uitgeven als ik er een ( waarschijnlijk gebruikte ) media speler op aansluit.

De computer in zijn huidige configuratie zal overigens nog slechter lopen dan de betere mediaspelers. De mediaspeler die ik op het oog heb is de PixelMagic HD MB200. Deze doet het allemaal redelijk goed ( nee, niet probleem vrij ) en is bovendien geschikt voor weergave t/m 1080p. Er is een lange weg te gaan voordat deze PC hiervoor geschikt is.

kaajee

Citaat van: LittleNinja op juni  1, 2007, 12:58:14
Klopt inderdaad. Zelf verwacht ik namelijk meer te moeten investeren in de PC om hem bruikbaar te maken voor HD weergave dan dat ik zou uitgeven als ik er een ( waarschijnlijk gebruikte ) media speler op aansluit.

De computer in zijn huidige configuratie zal overigens nog slechter lopen dan de betere mediaspelers. De mediaspeler die ik op het oog heb is de PixelMagic HD MB200. Deze doet het allemaal redelijk goed ( nee, niet probleem vrij ) en is bovendien geschikt voor weergave t/m 1080p. Er is een lange weg te gaan voordat deze PC hiervoor geschikt is.

Maar ga je nou wel of niet HD materiaal vanaf je PC draaien? Dus kijken op een monitor/scherm dat rechtstreeks op je PC aangesloten is?
Want als je dit niet wil, en dus altijd via die mediaplayer gaat kijken, heb je dus niet een sterke/zware pc nodig, want die gaat echt niets toevoegen dan......

Je hebt iets nodig dat het HD materiaal gaat decoderen, dat gaat dan die mediaplyer doen en niet je PC, zoals al gezegd; die PC is dan gewoon een soort van mediaserver....die stelt (hd) media/materiaal ter beschikking aan clients (zoals je mediaplayer) dat kan zelfs een oude Pentium2 nog doen......

LittleNinja

Citaat van: kaajee op juni  1, 2007, 13:30:25
Maar ga je nou wel of niet HD materiaal vanaf je PC draaien? Dus kijken op een monitor/scherm dat rechtstreeks op je PC aangesloten is?
Want als je dit niet wil, en dus altijd via die mediaplayer gaat kijken, heb je dus niet een sterke/zware pc nodig, want die gaat echt niets toevoegen dan......

Je hebt iets nodig dat het HD materiaal gaat decoderen, dat gaat dan die mediaplyer doen en niet je PC, zoals al gezegd; die PC is dan gewoon een soort van mediaserver....die stelt (hd) media/materiaal ter beschikking aan clients (zoals je mediaplayer) dat kan zelfs een oude Pentium2 nog doen......

In eerste instantie wel, omdat ik niet exact weet wanneer de aanvulling van de mediaspeler er komt. Dit laatste is een relatief recente ontwikkeling, dus vandaar het enigzins tegenstrijdige karakter van deze stap t.o.v. het topic.

;)

LittleNinja

Zo... net even de PC op de Sony gezet en meteen beeld. Gelukkig!! ( Een vriend van me kreeg zijn laptop niet op zijn Samsung aan de gang, dus ik was een beetje huiverig.. )  :)

In ieder geval meteen het HT forum op ( bijna ) 40" gezet. Prettig!  ;D

Ook heb ik even een coax kabel doorgetrokken naar mijn receiver... Effe checken of er geluid uit komt..  ;D

Nu nog even een site vinden met voorbeeld bestandjes in HD..
Roept u maar!!!   :D

LittleNinja

Net even wat demo's geprobeerd via de Microsoft site...

Je kon downloaden in 720p of 1080p.. Uiteraard voor 720p gekozen.
Het speelt wel, maar de kleuren lijken juist omgekeerd ( negatief ). Wat doe ik verkeerd? Is dit omdat het 720p is en dit niet via vga afgespeeld kan worden??  :-\

LittleNinja

Vanaf de Apple site krijg ik wel beeld ( Quicktime )... maar geen geluid! ( Ook niet via WindowsMediaPlater trouwens )...  :(

SpeedyAndré

720p is te vergelijken met een resolutie van 1280x720 pixels.
Dit zou toch goed moeten gaan met de Sony  :-\
Er zijn meer mediaplayers zoals VLC waar je e.e.a. mee kan proberen.
Het leukste is natuurlijk een universele player die alle formaten goed weergeeft en ook makkelijk te bedienen is :)

André  8)