Bestaande PC ombouwen tot "HTPC".

Gestart door LittleNinja, april 12, 2007, 20:53:36

Vorige topic - Volgende topic

bart_nl

Citaat van: LittleNinja op september  9, 2007, 15:56:49
Dat dacht ik ook, maar ik kon het zo snel niet vinden...  :-\

Dan maar vanuit de bios, dacht ik. Als je de richting kan wijzen, zoek ik nogmaals.
uitgaande van engels Windows XP is het via menu start -> control panel -> add or remove programs -> mediaportal selecteren -> remove aanklikken.
in een NL windows zullen de menu's net wat anders heten maar werkwijze blijft gelijk.

LittleNinja

Citaat van: bart_nl op september  9, 2007, 17:04:00
uitgaande van engels Windows XP is het via menu start -> control panel -> add or remove programs -> mediaportal selecteren -> remove aanklikken.
in een NL windows zullen de menu's net wat anders heten maar werkwijze blijft gelijk.

Oke.. Maar ik dacht altijd dat hij dan niet alle sporen verwijderde. Eerst maar even proberen. Als dat het niet oplost kan ik altijd nog terug naar een herstelpunt.

Erik

Citaat van: WickedGame op september  9, 2007, 15:56:57
Je voeding wordt te krap, mijn 305Watt 12v 22Amp op de rail trekt het wel, maar mijn voeding piekt naar de 400Watt blijkt. 250Watt is zeker weten te krap voor de Ati X1950's.

Qua formaat heb ik geen idee eerlijk gezegd heb hem niet opgemeten ;)

En hij is erg stil me normale koeler maakt tijdens gamen meer herrie dan de videokaart koeler. Met surfen hoor je niks.
Als die 16 amp genoeg is, zegt me niks 16 of 22 amp, maar schijnt wel belangrijk te zijn.
Zit er toch sterk aan te denken het eens te proberen. het wordt krap maar de kaart is max107 watt, cpu 80 watt. De rest is voor het mobo en geheugen. Theoretisch zou het dus genoeg moeten zijn. Ok je moet niet een 3d spel tegelijk doen met een dvd branden en je usb hd aan, maar wie doet dat wel ;D Maar nu ik erover nadenk, ik zou natuurlijk een watt mete rkunnen kopen en kijken op hoeveel watt ik nu zit. Mijn oude kaart was iets van 56watt en de 1950 doet 107watt max. Als ik nooit boven de 200watt kom zou de ATI1950 moeten kunnen.
Dit doet me weer aan die oude heerlijke tweaker dagen denken ;D

btw hoe is de hd decodingondersteuning van die ati? Ik zag op de site dat ze vc1, h264 en de rest ondersteunen ??? Ik dacht dat pas vanaf de 2400/25600 serie was?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

kaajee

Citaat van: Erik op september  8, 2007, 22:27:42
Hm nog eens wezen kijken naar die ATI1950 kaart die maakt echt flinke sprongen vooruit, vergeleken met mijn oude kaart en maar 140 euro.. Misschien toch een leuke kaart om het weer 1.5 jaar extra vol te houden.
Ik zag een ati1950 met 512mb ddr mem weet jij hoeveel watt dat ding trekt. Want ik zit misschien wel met 3 kleine probleempjes.

1. Mijn voeding is "maar" 250 watt (80% eff) ik zie 12v/16amp staan
2. Past die kaart wel in mijn barebone, maw hoeveel bij hoeveel cm bij cm is die kaart?
3. Maakt dat ding geen klere herrie? Tijdens games geen probleem, maar mijn 6600Gt is zowat stil tijdens surfen, dat moet die ati ook wel zijn. Ding staat naast me.

Wel een leuke site die je zei om psu te berekenen, ik kom als ik het goed doe op 266 watt dus 16 watt teveel en dan is het leuk om te zien of en waar je kan besparen om op 250watt te komen ;D   

Alleen hoeveel watt extra heb je nodig voor die extra 256mb ???
1.
-6600GT idle: 19watt, burn: 48watt
-ATi 1950, idel: 24watt, burn: 66watt
(do the math yourself  ;D )
(kan ook nog eens per fabrikant/model verschillen, welke 1950 heb je op het oog?)

2. of ie past? Tja we weten niet welke barebone jij hebt.......

edit:
Citaat van: Erik op september  9, 2007, 20:27:26
....
btw hoe is de hd decodingondersteuning van die ati? Ik zag op de site dat ze vc1, h264 en de rest ondersteunen ??? Ik dacht dat pas vanaf de 2400/25600 serie was?
Die "decodingondersteuning" voor vc-1 en h.264 staat er ook bij de x1300 serie:
CiteerHigh performance programmable video processor
Accelerated MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, and H.264 decoding and transcoding
DXVA support
(bron)

Nee, hardwarematig pas vanaf de 2400/2600 serie inderdaad......

WickedGame

Citaat van: kaajee op september 10, 2007, 11:15:58
1.
-6600GT idle: 19watt, burn: 48watt
-ATi 1950, idel: 24watt, burn: 66watt
(do the math yourself  ;D )
(kan ook nog eens per fabrikant/model verschillen, welke 1950 heb je op het oog?)

2. of ie past? Tja we weten niet welke barebone jij hebt.......

edit:Die "decodingondersteuning" voor vc-1 en h.264 staat er ook bij de x1300 serie: (bron)

Nee, hardwarematig pas vanaf de 2400/2600 serie inderdaad......

Volgens mij de X1950XT die hij op het oog heeft of de X1950 Pro. Denk qua merken dat je het beste kan kijken naar Club3d of Sapphire. Zelf een Sapphire er nu in en bevalt prima.

LittleNinja

Gisteren MediaPortal verwijderd en de HDD gedefragmenteerd. Ook heb ik de .ts bestanden opnieuw omgezet naar MPEG. Alles loopt nu weer prima.

Wat me wel op valt is dat de grootste bottelneck nu het werkgeheugen is. Dus die komt als eerste.

SpeedyAndré

Ik heb pas 512MB bijgeplaatst in m'n pc (P4 2,8GHz) met XP SP2 en dat merk je goed, hij is veel minder met de schijf bezig en bij HD films stottert hij niet meer.
Met 2 dezelfde dimm modules kan je zgn. dual channel geheugen gebruiken, wat lekker snel is :)
Het is wel belangrijk dat je dezelfde soort dimm module erbij prikt omdat dual channel alleen goed werkt met 2 identieke modules i.v.m. de timing.
Je kan ook 2 gelijke modules kopen en de huidige verkopen, dat is makkelijker dan uitzoeken wat voor module je nu gebruikt en deze ergens zien te vinden ;)
Maar eerst moet je uitzoeken of je moederbord wel geschikt is voor dual channel geheugen (zie handleiding)  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

WickedGame

Citaat van: SpeedyAndré op september 10, 2007, 14:05:31
Ik heb pas 512MB bijgeplaatst in m'n pc (P4 2,8GHz) met XP SP2 en dat merk je goed, hij is veel minder met de schijf bezig en bij HD films stottert hij niet meer.
Met 2 dezelfde dimm modules kan je zgn. dual channel geheugen gebruiken, wat lekker snel is :)
Het is wel belangrijk dat je dezelfde soort dimm module erbij prikt omdat dual channel alleen goed werkt met 2 identieke modules i.v.m. de timing.
Je kan ook 2 gelijke modules kopen en de huidige verkopen, dat is makkelijker dan uitzoeken wat voor module je nu gebruikt en deze ergens zien te vinden ;)
Maar eerst moet je uitzoeken of je moederbord wel geschikt is voor dual channel geheugen (zie handleiding)  ::)

André  8)

De snelheid van het geheugen mag wel wisselen dus een PC3200 en PC4200 kunnen samen geprikt worden. Enige wat belangrijk is dat de CL waarde gelijk is. Overigens is het opvallend dat men overal aanraadt CL3 te nemen aangezien dat blijkbaar sneller werkt ipv CL5

Del member

Citaat van: SStraver op september  5, 2007, 16:19:50
Het enige minpunt wat ik tot nu toe heb kunnen vinden van de Asus HD2600XT, is dat ik mn schermen niet kan klonen. Dit zou voor mij ideaal zijn aangezien ik mn pc niet in mn HT heb staan. Wanneer ik dan mn PJ als secundaire monitor instel kan ik alleen het afspeelprogramma bedienen. Wil ik bijvoorbeeld iets veranderen in AC3filter zou ik helemaal naar beneden moeten. Als oplossing zet ik mijn PJ op primair, als ik een film ga kijken. Wanneer ik klaar ben verander ik het weer terug. Ik weet alleen niet of de 8600GT het wel kan.

Ik ben nog zwaar aan het twijfelen tussen de Asus HD2600XT en een Gforce 8600GT. Het eerste draait zeker HD-DVD goed icm windows, alleen weet ik niet zeker of deze ook Linux ondersteunt. ATI support is nog maar magertjes en Beryl & Compiz zien er kwa 3d erg gelikt uit.

LittleNinja

Heb ik dat weer?! Wat heb ik toch af en toe een tering hekel aan PC's!!!!

Vanmiddag zitten we nog gezellig een filmpje te kijken die op mijn externe HDD staat, en zojuist geeft de PS3 een foutmelding! Ook als ik de schijf rechtstreeks probeer te benaderen wil dat niet lukken en krijg ik "Deze schijf is niet geformateerd" in beeld.

What the F*cking hell is dit nou weer?

***WHooossssaaaa***

LittleNinja

Zijn er toevallig mensen die hier op weten te reageren? ( Constructief uiteraard. ;) )

Eriks

Citaat van: LittleNinja op februari  8, 2009, 02:19:38
Zijn er toevallig mensen die hier op weten te reageren? ( Constructief uiteraard. ;) )

De laatste keer dat ik dat had, kon ik ook alleen nog maar formateren, en bleek mijn HD defect te zijn.
Je kan kan eens proberen een Checkdisk erop los te laten.

bart_nl

Citaat van: LittleNinja op februari  8, 2009, 02:19:38
de schijf formatteren en wat er op stond opnieuw downloaden. Als dat niet acceptabel is een memo stickertje op je monitor plakken "niet vergeten backups te maken"  :P

Eriks

Citaat van: bart_nl op februari  8, 2009, 09:50:25
de schijf formatteren en wat er op stond opnieuw downloaden. Als dat niet acceptabel is een memo stickertje op je monitor plakken "niet vergeten backups te maken"  :P

Tjah, FUBAR.  Ik heb nog nooit iemand in mijn omgeving gehad die de data nog van een dergelijke schijf wist te halen. checkdisk is idd valse hoop.

LittleNinja

Inmiddels nieuws vanaf het front...

Ik heb de (externe)schijf van de laptop gehaald en gekoppeld aan een vaste pc. Opstarten en niets aan de hand. Vanaf daar kan ik het allemaal wel benaderen.

So far so good...

Omdat ik deze vaste pc toch al wilde gaan gebruiken voor het streamen van media ben ik meteen aan de slag gegaan om hem goed aan de praat te krijgen. De pc stond niet online dus updates heeft hij nooit gehad. Nadat ik een UTP kabel er tussen gedaan heb ben ik meteen begonnen met gevraagde updates te installeren. O.a. het antivirus programma, maar ook windows moest ge-update worden.

Tijdens het installeren van de windows update krijg ik ineens de vraag om de windows cd te plaatsen. Aangezien de pc al zeker 2x is meeverhuisd heb ik geen idee waar deze zich zou kunnen bevinden, dus kies ik voor de optie "nee". Niets aan de hand... lijkt het. Tot ik de pc opnieuw opstart en hij de volgende foutmelding geeft: "Als gevolg van een probleem kan windows de licentie van deze computer niet nauwkeurig controleren. Foutcode: x080090006.".
En verder komt het ding dus niet!

:-X

Iemand suggesties ( naast het maken van een backup? )

LittleNinja

Heren ( en die 1 of 2 verdwaalde dames hier op het forum ),

Ik loop nu tegen het volgende aan.

Mijn PC gebruik ik tegenwoordig puur voor het streamen van films en muziek naar de PS3 of de Squeezebox. Afgelopen week werd ik echter plotseling geconfronteerd met een dooie verbinding tussen deze apparaten. De PS3 kan gewoon online, de SB3 heeft ook gewoon verbinding met de router en onze andere PC's hebben gewoon toegang tot het net.

De "HTPC" komt echter niet op het net. Hij legt geen verbinding meer met de router. Probleem lijkt te zijn dat hij geen netwerkadapters kan vinden. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat de netwerkkaart het begeven heeft. Klinkt het inderdaad als een dusdanig probleem?

Wat mij ook verwonderde is dat het een "onboard" netwerk verbinding is. Hij is er dus niet uit te halen en te vervangen door een nieuwe/andere.

Wat zijn de mogelijkheden? Kan ik gewoon een netwerkkaart erbij prikken om weer verbinding te kunnen maken? Moet ik een heel nieuw moederboard gaan halen en monteren?

Gegroet,
LittleNinja

LittleNinja