Bestaande PC ombouwen tot "HTPC".

Gestart door LittleNinja, april 12, 2007, 20:53:36

Vorige topic - Volgende topic

WickedGame

Citaat van: LittleNinja op september  5, 2007, 11:44:40
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met deze voeding. Hoe merk je dat de voeding niet voldoet? Vastlopen? Warmlopen?

Gamen staat niet op mijn wenslijstje... Het gaat dus vooral om de films. Een kennis van me heeft een Geforce 8600 GTS "Silent" liggen. Dus waarschijnlijk is dat een goede optie. Ik zal hem eens vragen wat hij daarvoor wil hebben.

Met welk programma speel jij af Wicked?

Hoe je het merkt is meestal d.m.v. artifacts. Dit zijn groene of andere gekleurde strepen die plotseling door het beeld komen. Of het wordt blokkerig en schokken dit duidt vaak op een voeding die te kort komt. Zou je voor mij even de gehele configuratie kunnen opnoemen?

En dan ook incl. het aantal apparaten wat via USB aangesloten is. Ik kan dan even kijken wat voor voeding je nodig hebt om dit stabiel te runnen.

Ik speel op verschillende tools dingen:

- DVD's via PowerDVD
- Divx / Xvid via Windows Mediaplayer Classic met de bijbehorden codecs
- Quicktime

Maar goed moet me hier nog wat meer in verdiepen zoek liever een afspeel programma wat alles kan afspelen incl. HD materiaal. Want meerdere tools is niet handig.

Gezien je foto's zal ik een schatting maken wat je aan voeding nodig hebt.

Heb het nu even laten berekenen en de tool geeft aan 284Watt voeding je nodig zal hebben. Op basis van de foto's is dit berekend.

http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine Kan je hier berekenen.

Hoe er wel mee dit is bij een normal load, gaat je videokaart 3d performance gebruiken zal het wattage van een 8600GTS flink oplopen. Er zal een piek komen van rond de 350Watt verwacht ik.

Ik denk gezien je voeding dat hij het wel gaat trekken. Overigens zou ik als ik jou was de volgende dingen upgraden:

- 2 GB geheugen erbij prikken (Geen idee wat voor type geheugen je nu erin hebt? Staat op de sticker van geheugen mocht je dit opnoemen kan ik zeggen welk geheugen je eventueel kan nemen)
- Geforce 8600 GTS
- Extra HDD ik zie dat je SATA ondersteuning hebt op je Moederbord dus een SATAII van 500GB is een leuke optie (kost nu bij Mycom 99,95,- voor een Western Digital 500GB (heb ik ook erin zitten))

Erik

Wat ik heb begrepen, content afspelen kan volgens mij alleen goed met de 8600gts uit de 8000 serie en niks anders. En zelfs die ondersteund niet alle HD decoding functies in hardware. Daar is volgens mij elk type ATI2600 beter geschikt voor want die ondersteund wel alle decoding functies in hardware en zo'n beetje alle HD formaten zoals VC1 in hardware. Alleen x264 (niet h264 die is goed) is bij beide een twijfel geval.

gaming is weer een heel ander verhaal. maar dat laat ik even aangeizne we het over htpc hebben.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rielplayer

Citaat van: Erik op september  5, 2007, 12:38:25
Wat ik heb begrepen, content afspelen kan volgens mij alleen goed met de 8600gts uit de 8000 serie en niks anders. En zelfs die ondersteund niet alle HD decoding functies in hardware. Daar is volgens mij elk type ATI2600 beter geschikt voor want die ondersteund wel alle decoding functies in hardware en zo'n beetje alle HD formaten zoals VC1 in hardware. Alleen x264 (niet h264 die is goed) is bij beide een twijfel geval.

gaming is weer een heel ander verhaal. maar dat laat ik even aangeizne we het over htpc hebben.

ik heb een 8400gs van 50 euro en onder vista icm powerdvd heb ik bij HD-DVD en BR een processorbelasting van tussen de 10 en 15 procent. Werkt perfect.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

LittleNinja

Citaat van: Erik op september  5, 2007, 12:38:25

Oke, duidelijk. In ieder geval moet ik tussen deze twee varianten kiezen. Een belangrijk argument zal worden de samenwerking met de overige onderdelen. Verkrijgbaarheid is van beide modellen erg goed heb ik al gezien.

Citaat van: WickedGame op september  5, 2007, 11:55:24
Hoe je het merkt is meestal d.m.v. artifacts. Dit zijn groene of andere gekleurde strepen die plotseling door het beeld komen. Of het wordt blokkerig en schokken dit duidt vaak op een voeding die te kort komt. Zou je voor mij even de gehele configuratie kunnen opnoemen?

En dan ook incl. het aantal apparaten wat via USB aangesloten is. Ik kan dan even kijken wat voor voeding je nodig hebt om dit stabiel te runnen.

Ik speel op verschillende tools dingen:

- DVD's via PowerDVD
- Divx / Xvid via Windows Mediaplayer Classic met de bijbehorden codecs
- Quicktime

Maar goed moet me hier nog wat meer in verdiepen zoek liever een afspeel programma wat alles kan afspelen incl. HD materiaal. Want meerdere tools is niet handig.

Gezien je foto's zal ik een schatting maken wat je aan voeding nodig hebt.

Heb het nu even laten berekenen en de tool geeft aan 284Watt voeding je nodig zal hebben. Op basis van de foto's is dit berekend.

Hoe er wel mee dit is bij een normal load, gaat je videokaart 3d performance gebruiken zal het wattage van een 8600GTS flink oplopen. Er zal een piek komen van rond de 350Watt verwacht ik.

Ik denk gezien je voeding dat hij het wel gaat trekken. Overigens zou ik als ik jou was de volgende dingen upgraden:

- 2 GB geheugen erbij prikken (Geen idee wat voor type geheugen je nu erin hebt? Staat op de sticker van geheugen mocht je dit opnoemen kan ik zeggen welk geheugen je eventueel kan nemen)
- Geforce 8600 GTS
- Extra HDD ik zie dat je SATA ondersteuning hebt op je Moederbord dus een SATAII van 500GB is een leuke optie (kost nu bij Mycom 99,95,- voor een Western Digital 500GB (heb ik ook erin zitten))

Hey Wicked,

Bedankt voor de enthousiaste hulp! Stel ik erg op prijs!!

Ik zal vanavond weer een blik werpen op het innerlijk van het apparaat.
De geheugenkaart(en) en de HDD hebben inderdaad een prioriteit. De huidige geluidskaart kan geen dts aan. Dat vind ik wel erg vervelend. Maar goed... dan doe ik het maar even met DD.  ;)

Citaat van: Rielplayer op september  5, 2007, 12:41:32
ik heb een 8400gs van 50 euro en onder vista icm powerdvd heb ik bij HD-DVD en BR een processorbelasting van tussen de 10 en 15 procent. Werkt perfect.

Rielplayer. Waarschijnlijk is de rest van jouw configuratie een stukje sterker dan de mijne. Dus dan heeft hij sowieso minder belasting, of zie ik dat verkeerd?

Rielplayer

Citaat van: LittleNinja op september  5, 2007, 12:52:48

Rielplayer. Waarschijnlijk is de rest van jouw configuratie een stukje sterker dan de mijne. Dus dan heeft hij sowieso minder belasting, of zie ik dat verkeerd?

ik heb een core2duo 6320. Maar daar gaat het dus niet om. Onder vista wordt er daadwerkelijk gebruik gemaakt van de hardwarematige versnelling van deze kaart, anders dan wat er gezegd wordt dat dit alleen bij de 8600gts van toepassing is. Zowel de 8400, 8500 en de 8600 serie ondersteunen dit ten volste. De 8400 die ik heb is ook nog eens HDCP compliant.

Rielplayer

Overigens, als ik deze kaart met xp gebruik is de processorbelasting bij sommige films een factor 6 tot 7 hoger.

Erik

HD kent grofweg 4 functies om te versnellen, als je 8400 er 2 van de 4 doet en is dat genoeg, kun je dat zien als hardware versnelling. Maar ik zie liever alle 4 de functies ondersteund al is het maar voor later. Zal nog wel eens verder zoeken want ben wel benieuwd naar meer info hierover. Zoals ik al eerder zei, je kan ook even de c't van deze maand in de bieb/winkel doorlezen daar gaan ze er vrij diep op in.

Daar komt nog bij dat ik een p4 heb en geen nieuwe core2duo. Dat scheelt toch in bv sse3 of sse4
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

WickedGame

Citaat van: Erik op september  5, 2007, 13:22:12
HD kent grofweg 4 functies om te versnellen, als je 8400 er 2 van de 4 doet en is dat genoeg, kun je dat zien als hardware versnelling. Maar ik zie liever alle 4 de functies ondersteund al is het maar voor later. Zal nog wel eens verder zoeken want ben wel benieuwd naar meer info hierover. Zoals ik al eerder zei, je kan ook even de c't van deze maand in de bieb/winkel doorlezen daar gaan ze er vrij diep op in.

Daar komt nog bij dat ik een p4 heb en geen nieuwe core2duo. Dat scheelt toch in bv sse3 of sse4

P4 zal het ontiegelijk zwaar hebben met coderingen omzetten. Ik heb het op mijn machine nog niet getest maar ben wel eens benieuwd of die het aankan. Ook ik heb een P4 (3,2Ghz) en ben dan wel benieuwd hoe zich dat verhoudt ten opzichte van een CD of C2D.

Erik

Vandaar dat ik ook heel veel verwacht van deze kaart.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64014.msg1002929#new

Als deze zoveel mogelijk zelf doet hoeft de p4 zelf niet al te veel werk te verrichten.

- Winston Churchill

WickedGame

Citaat van: Erik op september  5, 2007, 14:01:09
Vandaar dat ik ook heel veel verwacht van deze kaart.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64014.msg1002929#new

Als deze zoveel mogelijk zelf doet hoeft de p4 zelf niet al te veel werk te verrichten.

Zowel deze Ati die je noemt als de genoemde 8600GTS hebben een GPU die groot deel van de berekeningen overneemt van de CPU. Nadeel is denk ik indeze wel voor de Nvidia drivers die niet optimale ondersteuning bieden. Tevens heb je Vista nodig om dit te benutten.

Hoe Ati hiermee omgaat hangt beetje van hun drivers af. Zelf heb ik nu ook een Ati kaart en draait goed maar hoor ook vaak minder positieve verhalen over De Catalyst Drivers die niet bij elke release even stabiel zijn. Als je de kaart niet voor gamen gaat gebruiken zijn beide kaarten wel geschikt. Voor gaming verliezen beide kaarten het van bijvoorbeeld een veel goedkoper X1950 Pro (zoals ik die nu erin heb liggen).

X1950 kan ook wel HD afspelen maar niet berekenen en daarom ben ik bang dat mijn P4 overuren gaat draaien  ;D ik zal wel eens testen met wat demo's van apple d.m.v. WM Classic.

Erik

Maar waar bv de 8600gts er 3 van de 4 doet, doet ati er wel 4 van de 4. Alle beetjes helpen :)

Wat is de stand van ati drivers nou, ze haddne in juni een hd driverpack voor xp aangekondigd, is  die er ondertussen al? Geen zin om al vista aan te schaffen heb ik meteen meer geheugen nodig.

- Winston Churchill

WickedGame

Citaat van: Erik op september  5, 2007, 14:23:49
Maar waar bv de 8600gts er 3 van de 4 doet, doet ati er wel 4 van de 4. Alle beetjes helpen :)

Wat is de stand van ati drivers nou, ze haddne in juni een hd driverpack voor xp aangekondigd, is  die er ondertussen al? Geen zin om al vista aan te schaffen heb ik meteen meer geheugen nodig.

Volgens mij bedoel je Ati Avivo en die zit er tegenwoordig wel in gebakken bij de Catalyst drivers.

http://ati.amd.com/technology/Avivo/index.html

SStraver

Ik heb inmiddels mn onderdelen binnen en de pc up and running. Het enige minpunt wat ik tot nu toe heb kunnen vinden van de Asus HD2600XT, is dat ik mn schermen niet kan klonen. Dit zou voor mij ideaal zijn aangezien ik mn pc niet in mn HT heb staan. Wanneer ik dan mn PJ als secundaire monitor instel kan ik alleen het afspeelprogramma bedienen. Wil ik bijvoorbeeld iets veranderen in AC3filter zou ik helemaal naar beneden moeten. Als oplossing zet ik mijn PJ op primair, als ik een film ga kijken. Wanneer ik klaar ben verander ik het weer terug. Ik weet alleen niet of de 8600GT het wel kan.
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

kaajee

Citaat van: SStraver op september  5, 2007, 16:19:50
................Het enige minpunt wat ik tot nu toe heb kunnen vinden van de Asus HD2600XT, is dat ik mn schermen niet kan klonen. .................

En waarom kun je niet 'klonen' ??

Erik

Citaat van: Rielplayer op september  5, 2007, 12:41:32
Welke fabrikant en mdoel? Lijtk me eerlijk gezegd stug dat hij hdcp heeft en dat lijtkt me toch wel prettig om te hebben..
- Winston Churchill

LittleNinja

Citaat van: WickedGame op september  5, 2007, 11:55:24

- Geforce 8600 GTS

Via USB heb ik ( nog ) geen apparaten aangesloten. Maar ik verwacht dat daar op termijn een draadloze muis en draadloos toetsenboard op komen.

Als ik het zo zie wordt het erg krap met de voeding, maar we kijken eerst wel of hij het trekt.

Het geheugen wat er nu in zit staat het volgende op:
MT16VDDT6464AG-40GB  200508  M01WJ3Q
512MB, DDR, 400, CL3

Wat ik overigens zag, is dat er niet zo gek veel ruimte is om een geluidskaart te plaatsen. Alle slots zitten vol.. Het huidige setje audio aansluitingen zit op het moederboord..
Dat maakt de keuze om eerst de grafische kaart onder handen te nemen wat makkelijker..  ;D

WickedGame

Citaat van: LittleNinja op september  6, 2007, 06:47:18
Via USB heb ik ( nog ) geen apparaten aangesloten. Maar ik verwacht dat daar op termijn een draadloze muis en draadloos toetsenboard op komen.

Als ik het zo zie wordt het erg krap met de voeding, maar we kijken eerst wel of hij het trekt.

Het geheugen wat er nu in zit staat het volgende op:
MT16VDDT6464AG-40GB  200508  M01WJ3Q
512MB, DDR, 400, CL3

Wat ik overigens zag, is dat er niet zo gek veel ruimte is om een geluidskaart te plaatsen. Alle slots zitten vol.. Het huidige setje audio aansluitingen zit op het moederboord..
Dat maakt de keuze om eerst de grafische kaart onder handen te nemen wat makkelijker..  ;D

Als ik kijk naar jou geheugen dan "hoop" ik dat het geen DDR geheugen is, maar DDR2. Anders gaat je geheugen ook een bottleneck worden. Het is in iedergeval een PC3200 variant op 400Mhz.

Ik zou er 2 reepjes van deze erin zetten: http://www.mycom.nl/Products/View/Corsair_1_GB_Value_Select_PC3200_DDR_SDRAM/69500.aspx

Corsair is een A-Merk met een levenslange garantie.

Rielplayer

Citaat van: Erik op september  6, 2007, 01:28:32
Welke fabrikant en mdoel? Lijtk me eerlijk gezegd stug dat hij hdcp heeft en dat lijtkt me toch wel prettig om te hebben..

hoezo lijkt je dat stug, daar heb ik hem mede voor gekocht. Point of view 8400GS. klik

Wilde voor weinig geld proberen wat de hardware versnelling in zou houden, nu vraag ik me alleen af of ik met een 8600GT nog veel aan beeldkwaliteit zal winnen.

LittleNinja

Citaat van: WickedGame op september  6, 2007, 09:00:13
Als ik kijk naar jou geheugen dan "hoop" ik dat het geen DDR geheugen is, maar DDR2. Anders gaat je geheugen ook een bottleneck worden. Het is in iedergeval een PC3200 variant op 400Mhz.

Ik zou er 2 reepjes van deze erin zetten: http://www.mycom.nl/Products/View/Corsair_1_GB_Value_Select_PC3200_DDR_SDRAM/69500.aspx

Corsair is een A-Merk met een levenslange garantie.

Hi.

Helaas is dit wel de exacte tekst op de sticker van het geheugen.. Is dat dan ook een kwestie van vervangen of ligt het probleem dan gecompliceerder??  :-\

PjotrrrNL

Ik denk dat je beter alles nieuw kunt bouwen, ik heb hier voor nog geen 450 euro een PC staan (met 500Gb HD en 2Gb RAM) die alles met gemak in 1080p afspeelt....

LittleNinja

Citaat van: PjotrrrNL op september  6, 2007, 12:34:43
Ik denk dat je beter alles nieuw kunt bouwen, ik heb hier voor nog geen 450 euro een PC staan (met 500Gb HD en 2Gb RAM) die alles met gemak in 1080p afspeelt....

De samenstelling zag ik inderdaad voorbij komen in een ander ( Aldi  ;) ) topic. Ziet er indrukwekkend uit!

Ik ga het allemaal in stapjes doen. Daarbij wil ik rekening houden met een toekomstige overstap naar een andere behuizing. Dus alles wat er bij komt of vervangen wordt, wil ik later overbouwen naar een mooie HTPC kast.

Zodoende is het ook een leerproces want ik weet bizar weinig over dit onderwerp.  :-\

kaajee

Citaat van: LittleNinja op september  6, 2007, 12:44:20
De samenstelling zag ik inderdaad voorbij komen in een ander ( Aldi  ;) ) topic. Ziet er indrukwekkend uit!

Ik ga het allemaal in stapjes doen. Daarbij wil ik rekening houden met een toekomstige overstap naar een andere behuizing. Dus alles wat er bij komt of vervangen wordt, wil ik later overbouwen naar een mooie HTPC kast.

Zodoende is het ook een leerproces want ik weet bizar weinig over dit onderwerp.  :-\

Je huidige geheugen is idd: 512MB 184-pin PC2700 DDR333 DIMM
Boeie!!
Ja gaat/wilt toch een HTPC en niet één of andere killing game machine?!
Alsof jij op je HTPC het verschil tussen DDR en DDR2 zult gaan merken, nou neem van mij aan: NIET!
Het zal om milisecondes gaan........je kunt jezelf ook gek (laten) maken.....
Je kunt voor 2 tientjes een reepje 512Mb pc2700 op de kop tikken, ben jij met 1Gb totaal weer het mannetje......

PjotrrrNL

Ik draai ook Vista Ultimate met Aero en dan zijn die 2 Ghz PC5300 DDR2 waarvan 512 Mb zijn toegewezen aan de onboard X1250 graphics wel nuttig...

@Little Ninja: Ik denk dat je uiteindelijk net zo duur of duurder uitkomt als je echt alles in 1080p wilt gaan draaien....En een nieuwe PC in elkaar zetten is ook leerzaam.

kaajee

Citaat van: PjotrrrNL op september  6, 2007, 14:00:22
Ik draai ook Vista Ultimate met Aero en dan zijn die 2 Ghz PC5300 DDR2 waarvan 512 Mb zijn toegewezen aan de onboard X1250 graphics wel nuttig...

Ja zo ken ik er nog wel een paar; een Intel Core 2 Extreme QX6800 (950eu) of een AMD Athlon 64 FX-60 (700eu) is ook best nuttig.....
Heb je wel eens met PC2700 DDR gedraaid dan? En 512Mb toewijzen aan video kan, maar hoeft absoluut niet, 256Mb is ook voldoende. En Aero draaien? Wie heeft daar op een HTPC voor/met HTPC doeleinde nou behoefte aan? En Vista Ultimate hoeft ook niet......

Citaat van: PjotrrrNL op september  6, 2007, 14:00:22
@Little Ninja: Ik denk dat je uiteindelijk net zo duur of duurder uitkomt als je echt alles in 1080p wilt gaan draaien....En een nieuwe PC in elkaar zetten is ook leerzaam.
Hij wil/hoeft helemaal geen 1080P te draaien:
CiteerDe wens om vloeiend 1080p uit te sturen heb ik dus ook niet.
(bron)

PjotrrrNL

Neem me niet kwalijk.... ;)

-Dat ik de moeite neem hier te posten
-Dat die 2Ghz DDR2 'maar' 65 euro heeft gekost
-Dat ik met deze PC voor maar 450 euro ook andere toepassingen als HTPC toepassingen draai voor weinig...

En toch wel prettig dacht ik, want als je dan later WEER gaat upgraden omdat 1080p dan WEL nodig wordt, dan ben je al met al een hoop euro's verder.

Ik ben de komende jaren klaar voor dit bedrag! ;D