Bestaande PC ombouwen tot "HTPC".

Gestart door LittleNinja, april 12, 2007, 20:53:36

Vorige topic - Volgende topic

LittleNinja

Citaat van: SpeedyAndré op juni 10, 2007, 23:38:18
720p is te vergelijken met een resolutie van 1280x720 pixels.
Dit zou toch goed moeten gaan met de Sony  :-\
Er zijn meer mediaplayers zoals VLC waar je e.e.a. mee kan proberen.
Het leukste is natuurlijk een universele player die alle formaten goed weergeeft en ook makkelijk te bedienen is :)

André  8)

Met Quicktime loopt het allemaal goed... Alleen het geluid komt niet door..

Ik denk overigens dat de demo's op de microsoft site misschien wmv9 files zijn en daarom niet goed af te spelen??!!  ???

LittleNinja

Citaat van: LittleNinja op juni 10, 2007, 23:48:28
Met Quicktime loopt het allemaal goed... Alleen het geluid komt niet door..

Ik denk overigens dat de demo's op de microsoft site misschien wmv9 files zijn en daarom niet goed af te spelen??!!  ???

Ik heb gisteren versie 10 van WindowsMediaPlayer ( HD ) binnen gehaald. Nu speelt hij de demo's van Microsoft wel goed af.
Geluid wil overigens nog steeds niet lukken!!  >:(

Wat ik wel jammer vind, is dat je de voorbeeldfilms van Apple niet kunt opslaan... Nu moet je ze iedere keer opnieuw binnen halen.. Of doe ik iets verkeerd?

flapske_kort

Nu heeft Nvidia z'n nieuwe videokaarten gereleases. De 8500 en 8600 grafi-kaarten. Deze hebben i.t.t. de 8800 en andere snellere kaarten volwaardig H264 ondersteuning. Betekend deze onboard h264-ondersteuning dat je met bijvoorbeeld een AMD 3700+ (helaas geen dualcore) ook HD-films kan bekijken of blijft het dan een gestreden zaak. Dus is een dualcore echt "verplicht" om HD-content af te kunnen spelen.

jowi

Citaat van: LittleNinja op juni 11, 2007, 07:40:01
Ik heb gisteren versie 10 van WindowsMediaPlayer ( HD ) binnen gehaald. Nu speelt hij de demo's van Microsoft wel goed af.
Geluid wil overigens nog steeds niet lukken!!  >:(

Wat ik wel jammer vind, is dat je de voorbeeldfilms van Apple niet kunt opslaan... Nu moet je ze iedere keer opnieuw binnen halen.. Of doe ik iets verkeerd?

Ik zou mijn topic over MCE eens doornemen. Vooral het stuk over codecs... ik vermoed dat je daar of niks mee gedaan hebt, of juist de ene codec over de andere.

In het kort
installeer XP (met of zonder MCE)
installeer videodrivers, liefst Nvidia (vanwege de PureVideoHD)
installeer de PureVideo drivers (nvdia website)
optioneel installeer Powerdvd voor bluray/hddvd (zie newsgroups)
optioneel nog iets van een Haali splitter/ffdshow

En voila, je speelt alles wat er maar is op dit moment. Mits je hardware het aankan natuurlijk...

Douma

CiteerWat ik wel jammer vind, is dat je de voorbeeldfilms van Apple niet kunt opslaan... Nu moet je ze iedere keer opnieuw binnen halen.. Of doe ik iets verkeerd?

Bedoel je hiermee de movie trailers op de apple website?

Als je Quicktimealternative download en installeert (let er bij de installatie op dat je misschien bepaalde opties niet wilt installeren en dus moet uivinken) krijg je voordat je een hd trailer wilt bekijken een keuze menu waar je kan aangeven dat je de trailer op je harde schijf wilt opslaan. Kan zijn dat Quicktime zelf deze optie ook wel ergens heeft. Ik heb alleen geen ervaring met Quicktime.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

LittleNinja

Citaat van: Douma op juni 13, 2007, 16:40:04

Bedoel je hiermee de movie trailers op de apple website?

Als je Quicktimealternative download en installeert (let er bij de installatie op dat je misschien bepaalde opties niet wilt installeren en dus moet uivinken) krijg je voordat je een hd trailer wilt bekijken een keuze menu waar je kan aangeven dat je de trailer op je harde schijf wilt opslaan. Kan zijn dat Quicktime zelf deze optie ook wel ergens heeft. Ik heb alleen geen ervaring met Quicktime.

Kijk... Die ga ik even proberen. Thanks!

Erik

QTA is onder druk van apple van de site(s) gehaald. Dus je moet even goed zoeken om hem nog te vinden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

LittleNinja

Douma

CiteerQTA is onder druk van apple van de site(s) gehaald. Dus je moet even goed zoeken om hem nog te vinden.

Weet je dit zeker? Als ik in google zoek krijg ik een heleboel links. Heb er 4 geprobeerd, deze werken alle 4.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

straptsa

Als je quicktime pro hebt kun je de bestanden ook opslaan.
(tenminste een jaar geleden wel, hoe de stand van zaken nu is weet ik niet)

jowi

Ik ben in al die jaren HD kijken nog geen volledige quiktime HD film tegengekomen.
Maar leuk dat je al die moeite wil doen ;)

LittleNinja

Citaat van: jowi op juni 13, 2007, 21:56:49
Ik ben in al die jaren HD kijken nog geen volledige quiktime HD film tegengekomen.
Maar leuk dat je al die moeite wil doen ;)

Hahaha.. Gelijk heb je.

In eerste instantie is het puur om wat HD materiaal te testen op deze pc. Ik heb nog geen lidmaatschap om ander HD materiaal binnen te halen. Ik wil binnenkort eens wat ts files van iemand meenemenen testen op de pc. Vanuit die positie kan ik verder met eisen stellen aan de pc.

jowi

Citaat van: LittleNinja op juni 14, 2007, 06:49:06
In eerste instantie is het puur om wat HD materiaal te testen op deze pc. Ik heb nog geen lidmaatschap om ander HD materiaal binnen te halen. Ik wil binnenkort eens wat ts files van iemand meenemenen testen op de pc. Vanuit die positie kan ik verder met eisen stellen aan de pc.
De demo filmpjes in WMV en quiktime zijn vaak van een niet realistische lage bitrate, dat geeft eigenlijk geen goed vergelijk. De bitrates van newsgroup materiaal (h264 en mpeg2 ts) en bluray/hd-dvd zijn meestal veel hoger en vereisen snellere hardware...

LittleNinja

Ik heb al even niets meer gedaan met dit verhaal ( en de PC )... Maar ik wil er wel weer mee verder.

Mijn "geluidsprobleempje" ontstaat volgens mij door het feit dat de kabel die ik heb gebruikt een normale interlink is en geen coax kabel... Als ik me niet vergis zit er een verschil in de weerstanden van de kabels en daarmee kan de kabel wellicht het audio signaal niet transporteren... Klopt dat?

LittleNinja

Tot op heden plaatste ik de PC tijdelijk op het dressoir om er even mee te experimenteren. Nu heb ik echter een stel kabels gekocht met de juiste lengte, zodat de PC op de bedoelde plek kon komen te staan. Inmiddels staat hij en is hij aangesloten.

Ik ondervind toch wel wat problemen met zowel beeld als geluid. De grafische kaart ondersteund niet de juiste resolutie ( 1366x768 ), dus krijg ik 1024x768 voorgeschoteld. Dit zorgt voor een erg smal beeld t.o.v. de 40" die ik kan gebruiken. Nu zag ik wel ergens nog de mogelijkheid om 720p of 1080i in te schakelen, maar daar heb ik nog niet mee kunnen experimenteren.

Ook lukt het me nog niet helemaal om het geluid goed door te krijgen. Volgens de Realtek geluidskaart kan ik allerlei keuzes maken, maar die hebben niet het gewenste resultaat. Zo moet ik de coax aansluiten op de cd ingang van de Yamaha, omdat er niets door lijkt te komen als ik hem op de dvd ingang aansluit.

Heeft dit te maken met het feit dat ik mijn dvd speler reeds optisch heb aangesloten op mijn dvd ingang?
Of heeft dit te maken met de output van de kaart ( er zijn een drietal mogelijkheden: 44,1 kHz, 48 kHz & 96 kHz )? ( zie foto )

Ook krijg ik er alleen 2 kanaals geluid uit. Dat wordt dan uiteindelijk verwerkt als dolby pro logic, maar het moet toch mogelijk zijn om dit weer als 5.1 digitaal binnen te krijgen?? Ook daar zijn verschillende mogelijkheden ( zie foto ) maar bij de meesten komt er geen geluid door. Ook dit zou wellicht komen door het gebruik van de cd ingang...

Wie kan mij adviseren?

LittleNinja

Leest er niemand het topic meer?  :'(  :'(

Wie kan me zijn kennis delen?

Overigens ben ik erg blij met de werking van zo'n PC!!  8)  Heerlijk om op deze wijze allerlei dingen op het beeld te kunnen toveren, zoals muziekvideo's, afleveringen van top gear, enz..

Vanaf november wil ik waarschijnlijk een abonnement afsluiten om HD te kunnen downloaden. Wel nog even een goede site daarvoor vinden.

Ook ga ik langzamerhand wat upgrades van de PC organiseren. De eersten zullen zijn geheugen kaarten, een grote HDD ( in en extern ) en een andere audio kaart ( M audio waarschijnlijk.. Zijn dealers hiervan op het forum? ).

Groet,
LittleNinja

jowi

Citaat van: LittleNinja op september  2, 2007, 10:17:52
Ook krijg ik er alleen 2 kanaals geluid uit. Dat wordt dan uiteindelijk verwerkt als dolby pro logic, maar het moet toch mogelijk zijn om dit weer als 5.1 digitaal binnen te krijgen?? Ook daar zijn verschillende mogelijkheden ( zie foto ) maar bij de meesten komt er geen geluid door. Ook dit zou wellicht komen door het gebruik van de cd ingang...
Weet je zeker dat je er wel 5.1 in stopt?

Weet niet welke realtek dit is, maar bij mij kon ik kiezen tussen OF analoog (dus 2, 4, 6 channels etc) OF digitaal (spdif).

Natuurlijk moet de software waarmee je afspeelt ook spdif kiezen als output... en de dvd ofzo die je afspeelt moet ook een DD5.1 track hebben... en die moet ook geselecteerd zijn.

kaajee

Citaat van: LittleNinja op september  4, 2007, 12:47:45
Leest er niemand het topic meer?  :'(  :'(

...........

Ik denk ook dat het scheelt dat je al je specs even in je handtekening plaatst (en bijhoudt evt.). Ik heb jou vraag/probleem gezien/gelezen, maar zag toen dat het zo specifiek met je hardware te maken had en toen moest ik, in dit toch al redelijk onoverzichtelijk topic, op zoek naar welke kaart(en)/hardware je nu precies had en daar had ik geen zin in. Vandaar.
Plaats dus, uitgebreid, je huidige specs in je handtekening (liefst nog met url verwijzing ook) dat antwoordt veel makkelijker......

LittleNinja

Citaat van: jowi op september  4, 2007, 13:39:57
Weet je zeker dat je er wel 5.1 in stopt?

Weet niet welke realtek dit is, maar bij mij kon ik kiezen tussen OF analoog (dus 2, 4, 6 channels etc) OF digitaal (spdif).

Natuurlijk moet de software waarmee je afspeelt ook spdif kiezen als output... en de dvd ofzo die je afspeelt moet ook een DD5.1 track hebben... en die moet ook geselecteerd zijn.

Oke. Dat zou er aan de hand kunnen zijn inderdaad. Ik ga dat vanavond eens bekijken. Ik speel het momenteel af met Windows Media Player 10 HD. Weet je of je hier dergelijke instellingen kunt wijzigen?

WickedGame

Draai je nu nog met de configuratie zoals in je begin post? En als dat draait hoe bevalt dat? Ik zelf heb namelijk redelijk dezelfde confuguratie gehad en heb de mijne wel flink geupgrade. Mocht je je machine net wat meer kracht willen toedienen (afhankelijk wat je ermee gaat doen)

Had het volgende:

- Pentium 4 3,2 Ghz
- 1Gb geheugen (2 x 512 latjes) (@ 400Mhz)
- Geforce 6800 PCi-e videokaart
- 160GB SATA schijf

Het is geworden (en het draait nu super snel en kan zelfs qua rekenkracht (o.a. 3dmark benchmarking mee komen met hogere systemen)

- Pentium 4 3,2 Ghz
- 3GB (@533Mhz)
- Ati Radeon X1950 Pro (256mb DDR3) (Super value for money kaart)
- 160GB SATA + 500GB SATAII schijf.

Kan je zeggen dit heeft een verbluffend effect gehad op de performance van mijn machine. De upgrade kosten bedroegen totaal 279,- euro. Al met al een nette investering lijkt mij.

Mocht je je videokaart willen upgraden moet je maar even doorgeven wat je allemaal in je pc hebt zitten, en heel belangrijk wat ik dan wil weten is wat je voeding aan vermogen levert en wat de amperage is op de 12v rail.

LittleNinja

Citaat van: WickedGame op september  4, 2007, 15:07:26
Draai je nu nog met de configuratie zoals in je begin post? En als dat draait hoe bevalt dat? Ik zelf heb namelijk redelijk dezelfde confuguratie gehad en heb de mijne wel flink geupgrade. Mocht je je machine net wat meer kracht willen toedienen (afhankelijk wat je ermee gaat doen)

Had het volgende:

- Pentium 4 3,2 Ghz
- 1Gb geheugen (2 x 512 latjes) (@ 400Mhz)
- Geforce 6800 PCi-e videokaart
- 160GB SATA schijf

Het is geworden (en het draait nu super snel en kan zelfs qua rekenkracht (o.a. 3dmark benchmarking mee komen met hogere systemen)

- Pentium 4 3,2 Ghz
- 3GB (@533Mhz)
- Ati Radeon X1950 Pro (256mb DDR3) (Super value for money kaart)
- 160GB SATA + 500GB SATAII schijf.

Kan je zeggen dit heeft een verbluffend effect gehad op de performance van mijn machine. De upgrade kosten bedroegen totaal 279,- euro. Al met al een nette investering lijkt mij.

Mocht je je videokaart willen upgraden moet je maar even doorgeven wat je allemaal in je pc hebt zitten, en heel belangrijk wat ik dan wil weten is wat je voeding aan vermogen levert en wat de amperage is op de 12v rail.

Hi Marc!!

Bedankt voor de reactie!  8)

Het is nog dezelfde opstelling als voorheen. Men heeft me hier geadviseerd om eerst te testen wat mijn systeem nu kan.

In principe heb ik nog geen klagen. Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik nog geen "zwaar HD" werk heb kunnen testen! Ik heb wel kleine voorbeeld clips kunnen kijken, maar ik heb geen hele 720p films kunnen spelen.

Die grafische kaart zie ik inderdaad vaker voorbij komen. Het beeld kan zeker beter, dus wat dat betreft wil ik ook upgraden. Ik was/ben er alleen nog niet uit welke kaart nu goed is voor deze taak. Uiteindelijk wil ik ook 1080p gaan weergeven via de PC.

Dat het geheugen een boost moet hebben is wel duidelijk. Als ik mijn huidige geluidskaart werkzaam krijg in 5.1 zal ik de grafische kaart onderhanden gaan nemen. Overigens is hij anders niet veel later aan de beurt.

Wat betreft de voeding heb ik echt geen idee.... Is het niet op te maken uit de foto's?
Waar haal ik de amperage van de 12v rail vandaan.. ?  :-\    :-[

Groet,
LittleNinja

WickedGame

Citaat van: LittleNinja op september  4, 2007, 16:49:56
Hi Marc!!

Bedankt voor de reactie!  8)

Het is nog dezelfde opstelling als voorheen. Men heeft me hier geadviseerd om eerst te testen wat mijn systeem nu kan.

In principe heb ik nog geen klagen. Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik nog geen "zwaar HD" werk heb kunnen testen! Ik heb wel kleine voorbeeld clips kunnen kijken, maar ik heb geen hele 720p films kunnen spelen.

Die grafische kaart zie ik inderdaad vaker voorbij komen. Het beeld kan zeker beter, dus wat dat betreft wil ik ook upgraden. Ik was/ben er alleen nog niet uit welke kaart nu goed is voor deze taak. Uiteindelijk wil ik ook 1080p gaan weergeven via de PC.

Dat het geheugen een boost moet hebben is wel duidelijk. Als ik mijn huidige geluidskaart werkzaam krijg in 5.1 zal ik de grafische kaart onderhanden gaan nemen. Overigens is hij anders niet veel later aan de beurt.

Wat betreft de voeding heb ik echt geen idee.... Is het niet op te maken uit de foto's?
Waar haal ik de amperage van de 12v rail vandaan.. ?  :-\    :-[

Groet,
LittleNinja

Op de foto kan ik niet aflezen wat er op de sticker van de voeding staat. Daarop staan 9 van de 10 keer de gegevens. Ik kan dan nagaan of je systeem dit gaat trekken of dat je zelfs een zwaardere voeding nodig hebt.

LittleNinja

Citaat van: kaajee op september  4, 2007, 14:36:30
Ik denk ook dat het scheelt dat je al je specs even in je handtekening plaatst (en bijhoudt evt.). Ik heb jou vraag/probleem gezien/gelezen, maar zag toen dat het zo specifiek met je hardware te maken had en toen moest ik, in dit toch al redelijk onoverzichtelijk topic, op zoek naar welke kaart(en)/hardware je nu precies had en daar had ik geen zin in. Vandaar.
Plaats dus, uitgebreid, je huidige specs in je handtekening (liefst nog met url verwijzing ook) dat antwoordt veel makkelijker......

Ik weet niet precies welke info je zoekt. In het begin van dit topic staat een kleine opsomming van wat er nu in zit. Ik heb in ieder geval getracht het erbij te plaatsen, echter de ruimte is beperkt.

@ Jowi

Ik krijg het met Windows Media Player niet voor elkaar om DD uit te sturen. Nu zit er standaard "PowerCinema" op de PC en van daar uit lukt het me nu wel! Helaas zet hij alles automatisch weer op 2 kanaals stereo als ik een bestand afspeel zonder DD... Andersom doet hij dan weer niet! Dus ik zal dit iedere keer los moeten instellen.

Hopelijk kan ik vanavond de PC even online brengen om bijvoorbeeld "Media Portal" te installeren. Waarschijnlijk werkt die makkelijker.

@ Wicked

De voeding is een FSP315-60PNA-E ( 315Watt ). Wat denk jij?

Groet,
LittleNinja

WickedGame

Citaat van: LittleNinja op september  5, 2007, 07:50:19
Ik weet niet precies welke info je zoekt. In het begin van dit topic staat een kleine opsomming van wat er nu in zit. Ik heb in ieder geval getracht het erbij te plaatsen, echter de ruimte is beperkt.

@ Jowi

Ik krijg het met Windows Media Player niet voor elkaar om DD uit te sturen. Nu zit er standaard "PowerCinema" op de PC en van daar uit lukt het me nu wel! Helaas zet hij alles automatisch weer op 2 kanaals stereo als ik een bestand afspeel zonder DD... Andersom doet hij dan weer niet! Dus ik zal dit iedere keer los moeten instellen.

Hopelijk kan ik vanavond de PC even online brengen om bijvoorbeeld "Media Portal" te installeren. Waarschijnlijk werkt die makkelijker.

@ Wicked

De voeding is een FSP315-60PNA-E ( 315Watt ). Wat denk jij?

Groet,
LittleNinja

315 Watt is een grens gevalletje. Zelf heb ik dus een 305Watt en de gok gewaagd met een zwaardere videokaart hier draait het dan ook perfect, maar de Dell Voeding blijkt te kunnen pieken naar 400Watt dus dat is dan in mijn voordeel. In jou geval kan ik dat niet nagaan maar is het proberen waard. Voedingen zijn niet absurd duur.

Voor afspelen van content blijken de Nvidia Geforce 8600 modellen erg goed te zijn. Bij Ati kom je op de HD2600 en HD2800 modellen. Overigens is het zo dat als je ook wilt gamen de Geforce de betere is. Voor een beetje indicatie zou bijvoorbeeld een Geforce 8600 GTS wel een leuke kaart zijn voor een niet te gekke prijs.

LittleNinja

Citaat van: WickedGame op september  5, 2007, 10:02:06
315 Watt is een grens gevalletje. Zelf heb ik dus een 305Watt en de gok gewaagd met een zwaardere videokaart hier draait het dan ook perfect, maar de Dell Voeding blijkt te kunnen pieken naar 400Watt dus dat is dan in mijn voordeel. In jou geval kan ik dat niet nagaan maar is het proberen waard. Voedingen zijn niet absurd duur.

Voor afspelen van content blijken de Nvidia Geforce 8600 modellen erg goed te zijn. Bij Ati kom je op de HD2600 en HD2800 modellen. Overigens is het zo dat als je ook wilt gamen de Geforce de betere is. Voor een beetje indicatie zou bijvoorbeeld een Geforce 8600 GTS wel een leuke kaart zijn voor een niet te gekke prijs.

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met deze voeding. Hoe merk je dat de voeding niet voldoet? Vastlopen? Warmlopen?

Gamen staat niet op mijn wenslijstje... Het gaat dus vooral om de films. Een kennis van me heeft een Geforce 8600 GTS "Silent" liggen. Dus waarschijnlijk is dat een goede optie. Ik zal hem eens vragen wat hij daarvoor wil hebben.

Met welk programma speel jij af Wicked?