Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

paaj

Maar toch, nadere toelichting verrijkt het topic :)
Meer dan de aanstaande foto's van een knalgroene auto.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

YamahaRXV

Citaat van: garmtz op juni 17, 2013, 16:30:36
Heb op de zaak nog maar weer eens een vergelijking gedaan tussen:

- SuperUniti solo
- SuperUniti met NDX
- SuperNait met NDX
- SuperNait met HiCap en NDX

Weet niet of mensen de resultaten echter wel willen weten... :-/  Ze laten zich natuurlijk ook wel raden, denk ik zo...

Ja hoor, ik wil het wel weten  ;)  Knal die resultaten maar neer hier hoor... :D
Ben benieuwd naar jouw vergelijk. Ik ken beide componenten (de SN en SU) en ben van beide erg gecharmeerd, dus....
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

garmtz

Laat ik zeggen dat ik vooral aan zou willen bevelen zelf zaken in de eigen set te beoordelen... Dat gezegd hebbende, ben ik dus aan het testen geslagen (niet dat ik de resultaten al niet wist, maar ik hoe regelmatig sessie voor mezelf om dit alles weer hernieuwd in perspectief te zien)...

Als eerste de SuperUniti, die in isolatie echt een heerlijk plaatje neerzet. Voor het geld blijft dit een verbluffend apparaat. Echter, de interne streamer is de beperkende factor in de SuperUniti. Niet dat dat een probleem is, noch dat het onbekend of wat dan ook is (ze de escapades van YRXV... :)   De NDX op de SUperUniti is echt een stap in de goede richting. Op de vlakken van levendigheid, controle, muzikaliteit, openheid etc. is dit een grote stap. Je zit dan al wel bijna op nog een keer de prijs van de SuperUniti natuurlijk...

Dan de NDX op de SuperNait. Persoonlijk vind ik ook dit een stapje mooier dan de SuperUniti als geïntegreerde versterker. Met de HiCap (oude versie) op de SN maak je weer een stap: vooral het gemak en de speelsheid waarmee SN+HiCap+NDX speelt is toch echt wel erg fijn...

Misschien een beetje houtje-touwtje opgeschreven (ik heb geen notities gemaakt), maar vooral de kwaliteitsstappen in mijn hoofd zijn weer gecalibreerd. Ik luister behoorlijk globaal, dus mij valt een verbetering in het totale beeld het meest op.

Wellicht niet verrassend, maar ik denk dat je bijv. met een SU de beste kans hebt op een upgrade met een betere bron. Ook dit is natuurlijk geen geheim: source first!

Dr.Bedlo

Citaat van: paaj op juni 17, 2013, 17:10:22
Maar toch, nadere toelichting verrijkt het topic :)
Meer dan de aanstaande foto's van een knalgroene auto.

Wat is er mis met knalgroene autos dan. ;)
Quad vintage.

YamahaRXV

Citaat van: garmtz op juni 17, 2013, 18:14:16
Laat ik zeggen dat ik vooral aan zou willen bevelen zelf zaken in de eigen set te beoordelen... Dat gezegd hebbende, ben ik dus aan het testen geslagen (niet dat ik de resultaten al niet wist, maar ik hoe regelmatig sessie voor mezelf om dit alles weer hernieuwd in perspectief te zien)...

Als eerste de SuperUniti, die in isolatie echt een heerlijk plaatje neerzet. Voor het geld blijft dit een verbluffend apparaat. Echter, de interne streamer is de beperkende factor in de SuperUniti. Niet dat dat een probleem is, noch dat het onbekend of wat dan ook is (ze de escapades van YRXV... :)   De NDX op de SUperUniti is echt een stap in de goede richting. Op de vlakken van levendigheid, controle, muzikaliteit, openheid etc. is dit een grote stap. Je zit dan al wel bijna op nog een keer de prijs van de SuperUniti natuurlijk...

Dan de NDX op de SuperNait. Persoonlijk vind ik ook dit een stapje mooier dan de SuperUniti als geïntegreerde versterker. Met de HiCap (oude versie) op de SN maak je weer een stap: vooral het gemak en de speelsheid waarmee SN+HiCap+NDX speelt is toch echt wel erg fijn...

Misschien een beetje houtje-touwtje opgeschreven (ik heb geen notities gemaakt), maar vooral de kwaliteitsstappen in mijn hoofd zijn weer gecalibreerd. Ik luister behoorlijk globaal, dus mij valt een verbetering in het totale beeld het meest op.

Wellicht niet verrassend, maar ik denk dat je bijv. met een SU de beste kans hebt op een upgrade met een betere bron. Ook dit is natuurlijk geen geheim: source first!

Kort, maar goed overzichtelijk weergegeven (''houtje-touwtje'' gehalte vind ik erg meevallen  ;)) maar m.i. ook geen complete verrassing voor mij daar ik de zaken in mijn eigen set ook al had beoordeeld en tot min of meer dezelfde conclusie was gekomen v.w.b. de interne streamer van de Superuniti. De klankmatige voordelen m.b.t. levendigheid, controle, muzikaliteit en vooral openheid zijn bij mij tot stand gekomen met het inzetten van de MM in getweakte trim. (mijn escapades idd.  :))
De Superuniti als all in one speler blijft een heel fijn en goed klinkend apparaat en de verschillen die jij ook weergeef komen pas naar voren als je een duidelijk één op één vergelijk gaat maken want dan blijkt het toch een aardige stap beter te kunnen...
De Supernait vind ik in de basis (dus zonder de HiCap) een krachtige versterker met lekker veel slam en druk opbouw, en laat duidelijk horen veel potentie te hebben maar klinkt wat ruw en ongenuanceerd. Met de toevoeging van een HiCap transformeert de Supernait zich tot een versterker met dezelfde lekkere slam, alleen dan veel subtieler en gepolijster in de weergave, althans zo heb ik het hier ervaren met het vergelijk tussen de Supernait en HiCap van Martin!!! en mijn Superuniti.
De interne dac van de Supernait vind ik alleen niet zo denderend en red het m.i. niet tegen die van de Superuniti v.w.b. openheid, resolutie en de breedte/diepte van de soundstage. De NDX vind ik een zeer mooie streamer, waarbij je natuurlijk niet mag vergeten dat de interne dac daarvan beduidend hoger op de ladder staat dan die van de Supernait en zeer waarschijnlijk ook die van de Superuniti.

Om te testen wat het versterkergedeelte van de Superuniti presteert als ''stand alone'' heb ik er nu de Burson Conductor dac bij staan die toch op redelijk wat punten wel even een flinke verbetering laat horen t.o.v. de interne dac van de SU.  De Burson heeft naar mijn gevoel ook een typische karakteristieke sound zoals Naim dat heeft met veel PRaT.
De combinatie zoals die nu speelt hier klinkt heerlijk, maar voor het mooie zou ik eigenlijk willen dat de versterker van de SU net nog wat meer autoriteit en kracht zou geven zoals de Supernait dat doet  8)
Met name bij lage volume standen laat de Supernait toch wel beduidend meer druk opbouw en kracht horen dan de Superuniti.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Jumping Jack

;D zo te horen, ga jij er ook nog eens een nap achter hangen Jan.
Bedankt voor de vergelijking Garmt, een duidelijke en te verwachten uitkomst!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

paaj

Citaat van: fred19633 op juni 17, 2013, 18:18:04

Wat is er mis met knalgroene autos dan. ;)

Niets natuurlijk, kom maar door met die foto's :)
LG 42C3 || Apple TV

Jeriko

Mini Cooper in naim groen  O0.
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

YamahaRXV

Citaat van: Jumping Jack op juni 17, 2013, 19:28:12
;D zo te horen, ga jij er ook nog eens een nap achter hangen Jan.
Bedankt voor de vergelijking Garmt, een duidelijke en te verwachten uitkomst!

Zou een optie kunnen zijn, maar aangezien jij die mooie NAP 250 toch verkocht heb kies ik er niet snel voor om dat pad te bewandelen  ;D
Om de Superuniti alleen als voorversterker te gebruiken zie ik niet zo zitten, daar de MM mij klankmatig zeer goed bevalt als streamer, en ook de bediening via de Remote app op de iPad werkt probleemloos. De Burson dac (demo) klinkt ook beter dan de interne dac van de SU, dus dan blijven er te veel ''inactieve'' functies over van de SU in de set up zoals die nu is en dat vind ik zonde.

Een Supernait met HiCap in combi met mijn MM en een goede dac (zoals de Burson) zou dan voor mij een logischere keus kunnen zijn  ;)
Misschien de nieuwe Supernait die uit gaat komen... 8)

Jumping Jack

Ik moet toegeven dat ik ook even heb overwogen om een NDX en een NAC toe te voegen aan de NAP250 toen die hier stond. Maar uiteindelijk ga ik dan weer volledig voorbij aan de reden waarom ik de SU heb gekocht: een hoogstaande, visueel aantrekkelijke en eenvoudige all-in-one die lekker muziek maakt!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jeriko

Citaat van: garmtz op juni 17, 2013, 18:14:16

En heb je ook de HiCap DR geprobeerd?
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Lion of Judah

Citaat van: YamahaRXV op juni 17, 2013, 20:53:17
Een Supernait met HiCap in combi met mijn MM en een goede dac (zoals de Burson) zou dan voor mij een logischere keus kunnen zijn  ;)

Nou, de Dac van de SuperNait gaat er anders met sprongen op vooruit met de toevoeging van een Hicap. Niet opgevallen?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

YamahaRXV

Citaat van: Lion of Judah op juni 17, 2013, 21:27:43
Nou, de Dac van de SuperNait gaat er anders met sprongen op vooruit met de toevoeging van een Hicap. Niet opgevallen?

Jawel.... ;) 

Klout10

Garmtz,
Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe de HDX (analoog uit) zicht verhoudt ten opzichte van al dat straemer 'geweld'...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Een (1) van mijn exxen is op zoek naar een Unity qute! Deze hoeft niet geupdated te zijn naar hogere resoluties en een bechadiging is geen probleem. prijs idee rond de 1000 euro. Zal wel moeilijk worden maar niet geschoten is altijd mis. Als jullie iets weten. Dan graag even een mailtje. De PM werkt niet. Alvast bedankt.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op juni 18, 2013, 10:56:36
Een (1) van mijn exxen is op zoek naar een Unity qute! Deze hoeft niet geupdated te zijn naar hogere resoluties en een bechadiging is geen probleem. prijs idee rond de 1000 euro. Zal wel moeilijk worden maar niet geschoten is altijd mis. Als jullie iets weten. Dan graag even een mailtje. De PM werkt niet. Alvast bedankt.

1000 Euro is echt te weinig, maar voor iets meer verkopen wij ons demo-exemplaar. Is de laatste versie (maar uiteraard nog geen UnitiQute 2).

bmateijsen

Citaat van: garmtz op juni 18, 2013, 11:00:04
1000 Euro is echt te weinig, maar voor iets meer verkopen wij ons demo-exemplaar. Is de laatste versie (maar uiteraard nog geen UnitiQute 2).

Dat weet hij al ;).

garmtz

Citaat van: Klout10 op juni 17, 2013, 22:41:12
Garmtz,
Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe de HDX (analoog uit) zicht verhoudt ten opzichte van al dat straemer 'geweld'...

Die hebben we helaas niet meer staan, dus kan ik niet vergelijken...

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op juni 18, 2013, 11:00:04

Ik was er al vanop de hoogte gesteld door u gewaardeerde collega ! (waarvoor mijn dank) Ik besef mij ook wel dat het nu nog een moeilijke zaak zal worden daar in de 2de hands markt Naim sowieso dun gezaaid is maar je weet maar nooit toch. Overigens is het mij niet geheel duidelijk hoe het zit met de uniyyqute. Is de unity qute nu een op zich zelf staand model die eventueel geupdated kan worden naar de unityqute2 ? Of is de unity qute 1 en zowel 2 op zichzelf staand en is de unity qute 1 opgevolg door de unity qute 2?
Quad vintage.

garmtz

De UnitiQute 1 kan niet geupdate worden naar een UnitiQute 2 voor zover ik weet. De UnitiQute 2 is de opvolger van de UnitiQute 1. Ze zullen niet naast elkaar blijven bestaan.

paaj

er staan er twee op ebay, uk en de.
LG 42C3 || Apple TV

Dr.Bedlo

Bedankt voor de tip. maar buiten land en dan ook nog ebay dat moet maar niet.
Quad vintage.

N.L.

Op marktplaats staat er eentje. Vraagprijs is wel 1250 maar misschien valt er nog wat te onderhandelen.
Naim - Neat - Chord

fireman

Citaat van: N.L. op juni 18, 2013, 13:33:53
Op marktplaats staat er eentje. Vraagprijs is wel 1250 maar misschien valt er nog wat te onderhandelen.

Dat is de zelfde als deze : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134288.msg2436312#msg2436312  ;) ;) ;)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Roeland22

Citaat van: YamahaRXV op juni 17, 2013, 20:53:17

Weet je hier al meer van? Ik zou tegen eindejaar een Supernait kopen vandaar :-)
Cambridge Audio CXA81 - Volumio Rivo - Astin Trew AT3500+ - Schiit Bifrost 2 - VPI Scout/Goldring 2400/Graham Slee Reflex - PSU 1 - Q Acoustics Concept 30 - SVS SB 2000 Pro