Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

N.L.

Citaat van: fred19633 op mei 24, 2013, 09:21:21
k Zei toch al dat je de cd speler niet ging missen.

Dat zal denk niet gebeuren nee
Naim - Neat - Chord

N.L.

Leden hier die Audio Physic icm Naim hebben? Heb bij mijn eerste luistersessie bij Wilbert Tempo's 25 gehoord en vond ik een zeer fijne combi. Ze moeten bij mij alleen redelijk dicht bij de muur, ongeveer 30 cm vanaf achterzijde kast. Daarbij staat een speaker ook nog eens aan de zijkant dicht bij gordijn (met daarachter ruit), ongeveer 50 cm. De Tempo's hebben een baspoort aan de achterzijde en woofers aan de zijkant, heb daarom m'n twijfels hoe goed deze het in mijn ruimte zouden doen.
Naim - Neat - Chord

ZeRoo

Citaat van: N.L. op mei 25, 2013, 11:34:53
Leden hier die Audio Physic icm Naim hebben? Heb bij mijn eerste luistersessie bij Wilbert Tempo's 25 gehoord en vond ik een zeer fijne combi. Ze moeten bij mij alleen redelijk dicht bij de muur, ongeveer 30 cm vanaf achterzijde kast. Daarbij staat een speaker ook nog eens aan de zijkant dicht bij gordijn (met daarachter ruit), ongeveer 50 cm. De Tempo's hebben een baspoort aan de achterzijde en woofers aan de zijkant, heb daarom m'n twijfels hoe goed deze het in mijn ruimte zouden doen.

Ik heb de audio physic tempo ook wel eens tijdens demo gehoord op een naim set en was er ook erg van gecharmeerd. Was weer wel een poosje geleden maar wil ze nog wel eens testen ivm wellicht aanschaf andere speakers binnenkort.

Dr.Bedlo

Ken ze verder niet, maar lijkt mij een beetje boemerig te worden. Hoe groot is je luisteruimte?
Quad vintage.

Streamz

De combi heb ik nog nooit gehoord. Nu heb ik wel een jaartje geleden een set Audio Physics gehoord, toevallig ook bij Wilbert. Kon me niet bekoren, een nogal schizofreen geluid. Het laag in een breed geluidsbeeld, het mid en hoog bleef tussen de luidsprekers en kwam er niet buiten.
Nu kan ik me herinneren dat na het posten van mijn ervaringen er iemand was die 1 of andere berekening er op los liet waarop de luidsprekers ontwikkeld zouden zijn. Het kwam er op neer dat je zo ongeveer tussen de luidsprekers moest gaan zitten voor een correct stereobeeld oid.

Sloeg nergens op, koop dan gewoon een koptelefoon.

Dat gaat de combi met Naim niet goedmaken vrees ik. Maar je vond serieus dat het goed klonk?

N.L.

Citaat van: fred19633 op mei 26, 2013, 16:32:04
Ken ze verder niet, maar lijkt mij een beetje boemerig te worden. Hoe groot is je luisteruimte?

Totaal 50m2 in soort van L vorm.
Naim - Neat - Chord

N.L.

Citaat van: Streamz op mei 26, 2013, 19:42:24
De combi heb ik nog nooit gehoord. Nu heb ik wel een jaartje geleden een set Audio Physics gehoord, toevallig ook bij Wilbert. Kon me niet bekoren, een nogal schizofreen geluid. Het laag in een breed geluidsbeeld, het mid en hoog bleef tussen de luidsprekers en kwam er niet buiten.
Nu kan ik me herinneren dat na het posten van mijn ervaringen er iemand was die 1 of andere berekening er op los liet waarop de luidsprekers ontwikkeld zouden zijn. Het kwam er op neer dat je zo ongeveer tussen de luidsprekers moest gaan zitten voor een correct stereobeeld oid.

Sloeg nergens op, koop dan gewoon een koptelefoon.

Dat gaat de combi met Naim niet goedmaken vrees ik. Maar je vond serieus dat het goed klonk?

Zat op een meter of 3 met de luidsprekers een stukkie ingedraaid. Klonk zeker niet verkeerd.
Naim - Neat - Chord

NWitkamp

Hoop dat ik hier een antwoord kan vinden op mijn vraag.

Ik ben opzoek naar een upgrade voor mijn set. Speel nu met een Arcam a90 en een Arcam cd192. Als speaker heb ik de zelfbouw monitor reference se. Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van Naim en nu wil ik dan eindelijk overstappen.

Ik wil alles 2e hands aanschaffen, omdat nieuw voor mij als student niet te betalen is. Ik twijfel nu tussen een cd5 met flatcap en een cd5xs. Als versterker ben ik er nog niet uit. Hoorde iets over een 112/150 in combinatie met de cd5.

Hoor graag wat jullie ervan vinden?

Alvast bedankt!

Robiwan

Citaat van: NWitkamp op mei 27, 2013, 00:41:54
Hoop dat ik hier een antwoord kan vinden op mijn vraag.

Ik ben opzoek naar een upgrade voor mijn set. Speel nu met een Arcam a90 en een Arcam cd192. Als speaker heb ik de zelfbouw monitor reference se. Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van Naim en nu wil ik dan eindelijk overstappen.

Ik wil alles 2e hands aanschaffen, omdat nieuw voor mij als student niet te betalen is. Ik twijfel nu tussen een cd5 met flatcap en een cd5xs. Als versterker ben ik er nog niet uit. Hoorde iets over een 112/150 in combinatie met de cd5.

Hoor graag wat jullie ervan vinden?

Alvast bedankt!

wat denk je hiervan:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m681127058-naim-nait-5i-cd5i-neat-motive-2-s.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

NWitkamp

Citaat van: LPlover op mei 27, 2013, 08:21:41
wat denk je hiervan:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m681127058-naim-nait-5i-cd5i-neat-motive-2-s.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Had ik ook gezien ja, maar ben opzich nog wel blij met m'n speakers. En heb liever niet de i, want als ik de x of xs neem kan ik die in de toekomst nog makkelijk upgraden met bijv een flatcap.

Robiwan

Citaat van: NWitkamp op mei 27, 2013, 08:37:48
Had ik ook gezien ja, maar ben opzich nog wel blij met m'n speakers. En heb liever niet de i, want als ik de x of xs neem kan ik die in de toekomst nog makkelijk upgraden met bijv een flatcap.

das waar maar echt niet noodzakelijk voor een lekkere sound.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

fikszo

Heb net sinds een week m'n NAC-202 binnen. Dealer gaf aan dat het geluidsbeeld na een paar weken duidelijk zou veranderen, moest het wat tijd geven. Weet niet of dit echt zo is.

Op dit moment vind ik het erg direct klinken. Beetje "right in your face". Nodigt  niet uit tot opendraaien volume. Hopelijk heeft dealer gelijk.
Bij Wilbert vond ik de combinatie Naim/Audio Physic wel duidelijk uitsteken boven Primare/Audio Physic en Moon/Audio Physic.

Even geduld dus nog, ik zal een update tzt posten hier
Aurender N20 I Denafrips Terminator 12th I Dan D'agostino Progression pre I Dan D'agostino Progression S300 I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra Gen 5 I Kharma DB7-S

Dr.Bedlo

Binnenkort krijg ik de beschikking over een stel Naim allaes ben benieuwd hoe die bevallen ten opzichte van de Harbethjes.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: fikszo op mei 27, 2013, 16:16:02
Heb net sinds een week m'n NAC-202 binnen. Dealer gaf aan dat het geluidsbeeld na een paar weken duidelijk zou veranderen, moest het wat tijd geven. Weet niet of dit echt zo is.

Op dit moment vind ik het erg direct klinken. Beetje "right in your face". Nodigt  niet uit tot opendraaien volume. Hopelijk heeft dealer gelijk.
Bij Wilbert vond ik de combinatie Naim/Audio Physic wel duidelijk uitsteken boven Primare/Audio Physic en Moon/Audio Physic.

Ja..Dat klopt wel. Het duurt enige weken en zelfs wel enige maanden. Het geluidsbeeld wordt dan gecontroleerder en minder rauw. Meer open ook. That slam in your face is wel een beetje Naim typisch.
Quad vintage.

corry

.

N.L.

Top ben benieuwd. Las ook dat jij de 172xs hebt overwogen (heb deze sinds vorige week staan met de nap200). Wat heeft je uiteindelijk doen besluiten om voor de nd5xs te gaan? En hoe klinken die Virgo's?? :)
Naim - Neat - Chord

Dr.Bedlo

Citaat van: corry op mei 27, 2013, 17:37:18
Is dat de scan speak reference monitor? Deze ken ik en is, mits goed gebouwd natuurlijk, wel een hele mooie monitor. Zou ze niet zomaar weg doen. Bedenk wel dat naim nogal eigenwijs is. Proberen zou ik zeggen, maar dan wel zonder exotische kabels, netfilters etc. Gewoon standaard netsnoeren, din interlink en single wire koperen speakerkabels/naca5. Ik speel zelf naar tevredenheid met de nait 5i-2, maar de x(s) serie schijnt toch wel een klasse beter (meer high end) te zijn.

De XS is inderdaad een significante verbetering tov van de 5-2.
Quad vintage.

ivdz

Citaat van: fred19633 op mei 27, 2013, 16:58:41
Ja..Dat klopt wel. Het duurt enige weken en zelfs wel enige maanden. Het geluidsbeeld wordt dan gecontroleerder en minder rauw. Meer open ook. That slam in your face is wel een beetje Naim typisch.

Dag Fred,

Ben zeer benieuwd naar uw ervaringen. Deel je ze met ons vanzodra ge de Allaes hebt ?

Iver
Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII

ivdz

Citaat van: LPlover op mei 27, 2013, 08:21:41
wat denk je hiervan:

Beste,

Ik kan u alleszins aanraden uit te kijken naar de 152XS/155XS combinatie. De 152XS is een serieuze verbetering op de 112 en biedt voor een vergelijkbare investering een heleboel extra voor wat betreft detaillering, precisie en ruimtelijke plaatsing. Anderzijds is het verschil tussen de eindversterkers 150XS en  155XS relatief klein.

Succes met uw zoektocht !
Iver
Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII

Dr.Bedlo

Citaat van: ivdz op mei 27, 2013, 18:40:46
Dag Fred,

Ben zeer benieuwd naar uw ervaringen. Deel je ze met ons vanzodra ge de Allaes hebt ?

Iver

Qui, bien sur!
Quad vintage.

fikszo

Citaat van: N.L. op mei 27, 2013, 17:45:06
Top ben benieuwd. Las ook dat jij de 172xs hebt overwogen (heb deze sinds vorige week staan met de nap200). Wat heeft je uiteindelijk doen besluiten om voor de nd5xs te gaan?

Ik heb de 172XS zelfs enkele maanden in bezit gehad, maar vond dat toch de zwakste schakel in mijn keten. Toen ik eindelijk mn "oude" voorversterker verkocht kreeg, heb ik dus dan ook besloten over te stappen naar losse streamer en pre.

Zal nu wat geduld betrachten de set de tijd te geven zich verder te ontwikkelen, maar vanuit het source first principe zou mijn volgende upgrade ofwel de XP5 XS ofwel een NDX zijn.. Eerst maar eens mn cd speler verkopen :)
Aurender N20 I Denafrips Terminator 12th I Dan D'agostino Progression pre I Dan D'agostino Progression S300 I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra Gen 5 I Kharma DB7-S

garmtz

Een aantal zaken zijn cruciaal en lijken insignificant, maar zijn het niet:
- Gebruik geen netfilters
- Gebruik uitsluitend originele Naim netkabels en zorg dat ze allemaal goed zijn gepoold
- Gebruik uitsluitend originele Naim interlinks en laat de bajonetten van de DIN stekkers LOS
- Gebruik uitsluitend originele Naim luidsprekerkabels en liefst ook de Naim pluggen in de versterker
- Stapel de componenten liefst NIET en gebruik geen zachte voetjes/isolatie onder de componenten. Hard koppelen is het beste
- Cable dressing is erg belangrijk! Zorg dat de interlinks niet langs netkabels lopen en dat ze liefst niets raken op hun weg van ene naar het volgende component (is erg moeilijk)
- Let op de volgorde van componenten in het stekkerblok: volg de weg van het signaal, waarbij de bronnen het dichtst bij de aanvoer van de stroom zitten
- Een NAC 202 combineert uitstekend met een NAP 200, minder met een NAP 250, die was 'gepusht' kan klinken en 'heftig' in de verkeerde combinatie

Maar ik neem aan dat je dealer je dit allemaal al heeft verteld... ;)

garmtz

Citaat van: fikszo op mei 27, 2013, 21:45:09
Ik heb de 172XS zelfs enkele maanden in bezit gehad, maar vond dat toch de zwakste schakel in mijn keten. Toen ik eindelijk mn "oude" voorversterker verkocht kreeg, heb ik dus dan ook besloten over te stappen naar losse streamer en pre.

Zal nu wat geduld betrachten de set de tijd te geven zich verder te ontwikkelen, maar vanuit het source first principe zou mijn volgende upgrade ofwel de XP5 XS ofwel een NDX zijn.. Eerst maar eens mn cd speler verkopen :)

Een ND5 XS + XP5 XS klinkt nog steeds minder dan een NDX...

fireman

Iemand nog interesse in een unitiqute? Graag een PM ;)

Zie nl een ND5xs staan die ik wel wil hebben ;)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Dr.Bedlo

X
Quad vintage.