Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: Alco op april 20, 2013, 12:52:54
Nou,... ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik de duurdere Naim combi's in HiFi-termen wel steeds indrukwekkender vind, maar dat het voor mij niet meer 'muziek maakt'/niet meer muzikale betrokkenheid oplevert.

Dat is bij andere merken ook zo. muzikale betrokkenheid kan er al zijn bij een hele goedkope set. Alles daarboven is meer verfijning, meer dynamiek, strakker laag, betere soundstage enz.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Precies, dat bedoel ik nu!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: Klout10 op april 20, 2013, 17:30:58
Precies, dat bedoel ik nu!

sterker nog een goedkopere set klinkt vaak lekkerder ;)

Klout10

Citaat van: LPlover op april 20, 2013, 17:43:40

Hahaha, ja bizar eigenlijk he? Ben zelf in het verleden de Linn ladder opgeklommen (inclusief actieve eindtrapjes) om vervolgens weer te downgraden naar een Naim Cd5X en Nait5i...

Speel nu nog wel eens met de gedachte om qua speakers te downgraden naar een kleine standmount, maar het klinkt nu eenmaal zooo lekker  ;D

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

Citeersterker nog een goedkopere set klinkt vaak lekkerder
Da's inderdaad de korte (en minstends zo duidelijke) versie van mijn uitleg. :D

Ben zelf met Naim ooit begonnen met een Nait 2, vervolgens klom ik de ladder op via:
72/180, 102/180, 82/180 en vervolgens een Sonneteer Campion om weer uit te komen bij een Nait 2.  :lookaround:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

musfed

Tja, ok. Een "goedkope" set kan goed klinken.
Mijn eerste Naim set, Nait2, cd2, PMC tb2 klonk geweldig.
Maar mijn huidige set klinkt echt wel veeeel beter...

En ik heb mijn Nait2 nog. Die staat met een SB touch en MC speakers op zolder te spelen. Maar als ik dan eenzelfde nummer beneden speel, 82,hihi,250,nDac,NeatMFS, dan is dat wel een stukkie beter. Laat niet onverlet dat ik met de Nait2 prima kan leven. We houden 'm niet voor niets.
Dutch & Dutch 8c's

bmateijsen

Oh? Wat bedoel je dan met lekkerder?

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op april 20, 2013, 21:53:55
Oh? Wat bedoel je dan met lekkerder?

iets meer gekleurd en dat klinkt vaak fijn.

Dr.Bedlo

Ruilen.ik jouw set krijg jij mijn first Sony setje
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op april 20, 2013, 23:41:43
Ruilen.ik jouw set krijg jij mijn first Sony setje

????

Mijn ervaring is dat apparatuur in de prijsklasse van 1000-2000 euro gewoon wat meer karakter heeft, waardoor het vaak lekker klinkt.

Alco

Precies... iets (veel) duurders kan in eerste instantie 'mooier', indrukwekkender klinkt, maar uiteindelijk niet altijd 'lekkerder'.

Dat is soms wat lastig uit te leggen, maar ik had 't bijvoorbeeld toen ik nog een Nait 5i had en toen een keer een SuperNait kon proberen.  In eerste instantie was ik binnen 10seconden om, vanwege het basfundament, het grotere geluidsbeeld, met meer diepte, stemmen hadden meer body, enz.... maar amper 2 dagen later begon ik toch iets te missen.  Ik vond 't allemaal net iets te verfijnd en smooth klinken. Iets te zwaar, ik miste het wat meer levendige karakter van de Nait 5i.
(waarmee ik niet wil zeggen dat ik de SN een slechte(re) versterker vind) :police:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

corry

.

Dr.Bedlo

Ben het met jullie eens. Soms mis ik best wel de "Pratt" en het meegaande karakter van de Naim 5 serie.
Quad vintage.

S@m

Misschien eens een wat minder vriendelijk klinkend merk luidspreker proberen..?

Dr.Bedlo

Hoe bedoel je? Toen ik nog de 5 serie van Naim had hingen die Harbethjes er ook al aan. Wil nooit meer iets anders dan de Harbethjes. Alhoewel stiekem wel een beetje verliefd op Iver zijn Alaes. maar dan kan ik er zelf wel uitgaan. Die worden mij te massaal.
Quad vintage.

S@m

Ik heb zelf ook - met veel plezier - de kleintjes en meerdere paren M30's gehad op verschillende versterkers en mijn ervaring is dat ze vriendelijk en lief klinken. Niets kan eigenlijk fout gaan, maar je mist wel het één en ander waardoor (in mijn beleving) andere luidsprekers 'meer' hebben.

Vraag me niet te omschrijven hoe en wat, dat moet een ieder maar lekker zelf gaan uit proberen.  ;)

Klout10

Citaat van: Alco op april 21, 2013, 00:41:50
Precies... iets (veel) duurders kan in eerste instantie 'mooier', indrukwekkender klinkt, maar uiteindelijk niet altijd 'lekkerder'.

Dat is soms wat lastig uit te leggen, maar ik had 't bijvoorbeeld toen ik nog een Nait 5i had en toen een keer een SuperNait kon proberen.  In eerste instantie was ik binnen 10seconden om, vanwege het basfundament, het grotere geluidsbeeld, met meer diepte, stemmen hadden meer body, enz.... maar amper 2 dagen later begon ik toch iets te missen.  Ik vond 't allemaal net iets te verfijnd en smooth klinken. Iets te zwaar, ik miste het wat meer levendige karakter van de Nait 5i.
(waarmee ik niet wil zeggen dat ik de SN een slechte(re) versterker vind) :police:

Ik denk ook dat het prijskaartje van zo'n duurdere set uiteraard bepaalde verwachtingen schept...

S@m

Ik denk dat zo'n duurdere set veel meer bloot legt van wat er op de cd/lp/harddisk/flashgeheugen staat. Hoor je opeens de tekortkomingen van de opname...

Robiwan

Citaat van: S@m op april 21, 2013, 10:18:53
Ik denk dat zo'n duurdere set veel meer bloot legt van wat er op de cd/lp/harddisk/flashgeheugen staat. Hoor je opeens de tekortkomingen van de opname...

ja das altijd een beetje jammer.

Alco

CiteerAlhoewel stiekem wel een beetje verliefd op Iver zijn Alaes. maar dan kan ik er zelf wel uitgaan. Die worden mij te massaal.
Het prettige aan speakers als de Allae's is dat ze qua vloeroppervlak niet/nauwelijks meer innemen dan een kleine monitor op stands.  Daarbij kunnen/'moeten' ze ook nog dicht voor een muur staan, waardoor ze minder massaal 'aanwezig' zijn.

Maar dat laatste kan ook een nadeel zijn wanneer speakers niet vlak voor een muur kunnen staan.

CiteerIk denk ook dat het prijskaartje van zo'n duurdere set uiteraard bepaalde verwachtingen schept.
Ja, dat ben ik wel met je eens.

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op april 21, 2013, 09:30:00
Ik heb zelf ook - met veel plezier - de kleintjes en meerdere paren M30's gehad op verschillende versterkers en mijn ervaring is dat ze vriendelijk en lief klinken. Niets kan eigenlijk fout gaan, maar je mist wel het één en ander waardoor (in mijn beleving) andere luidsprekers 'meer' hebben.

Vraag me niet te omschrijven hoe en wat, dat moet een ieder maar lekker zelf gaan uit proberen.  ;)

Omschrijven is best wel moeilijk maar is aan de nadere kant ook van zoveel externe factoren afhankelijk dat het ook verder weinig zin heeft.

Toen ik nog de % serie had en daarvoor een Nait 2 beide aangesloten op de Harbeth speakers was er toch iets meer beleving te bespeuren, meer fingersnapping. En dat mis ik een beetje in mijn huidige set, tis nu ook weer niet zo dat ik bij de pakken neer ga zitten maar soms. Aan de Harbethjes zal het niet liggen want dan had je ook geen Pratt ( of hoe je het verder ook maar noemen wilt) gehad toen de 5 serie er nog op was aangesloten.

Ik had al de tip gekregen van meerdere zijden om eens de M.30.1 uit te proberen, en dat ga ik zeker doen maar alles op zijn tijd.

Het is mij gelukt om een pracht QUAD combi van voor en eind versterker en tuner  aan te schaffen. Daar wil ik een paar contemporaire speakers bij hebben en dat zal ook nog een hele uitzoekerij worden.

Dus wensen te over, en voordat ik weer ondoordachte zaken ga doen.

Heren het geheim van ALCO is mij ten gehore gekomen via allerlei slinkse wegen  waar de bvd jaloers op zal worden! Steek penningen dus welkom. ( Nee hoor Alco ik zeg niks.)
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op april 21, 2013, 10:44:45
Heren het geheim van ALCO is mij ten gehore gekomen via allerlei slinkse wegen  waar de bvd jaloers op zal worden! Steek penningen dus welkom. ( Nee hoor Alco ik zeg niks.)

Kom op, vertel!

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op april 21, 2013, 10:11:14
Ik denk ook dat het prijskaartje van zo'n duurdere set uiteraard bepaalde verwachtingen schept...

Ja..Die kabel van 1000 euro zal potjandorie mooier en beter moeten klinken dan een kabel van 100 Euro. Kan en moet niet anders.En daarmee is alle objectiviteit verdwenen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op april 21, 2013, 11:00:01
Kom op, vertel!

Schuift dat ;D Nee alle gekheid op een stokje dat ga ik niet verhalen. Verassend is het wel.!
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: Alco op april 21, 2013, 10:39:02
Maar dat laatste kan ook een nadeel zijn wanneer speakers niet vlak voor een muur kunnen staan.
Ja, dat ben ik wel met je eens.

waar moeten ze dan staan voor een te openen deur :D