Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Lion of Judah

Citaat van: Lion of Judah op april 13, 2013, 10:54:16
Even heel wat anders: een eindversterker toevoegen aan een Supernait, heeft dat zin? En op welk niveau van voorversterker zou je dan de SN moeten inschalen?

Nobody knows?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Jumping Jack

Dan zou je toch al snel richting nap250 moeten gaan, en ik denk niet dat het resultaat de kost zou rechtvaardigen. Mss wel als je dan gaat bi-ampen?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Citaat van: Jumping Jack op april 14, 2013, 19:32:13
Dan zou je toch al snel richting nap250 moeten gaan, en ik denk niet dat het resultaat de kost zou rechtvaardigen. Mss wel als je dan gaat bi-ampen?

ik zie alleen maar nadelen met biampen!
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Citaat van: Lion of Judah op april 14, 2013, 19:14:14
Nobody knows?

Tentijde van de introductie van de SN werd genoemd dat de voortrap gebaseerd is op de NAC282. Gezien het feit dat er een eindtrap in dezelfde omkasting is gebouwd is dat wellicht wat voorbarig. Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord, maar kan me zo voorstellen dat deze het niveau van een NAC202 moet kunnen benaderen... Is al eens op het Naim UK forum besproken:

http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/3256006743625162
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Een SuperNait heeft een heel andere klank dan een NAC202/NAP200. Slecht vergelijkbaar dus... Een NAP200 is de natuurlijke partner voor een SuperNait als ik het inschat. Kan goed werken in een bi-amp situatie, waarbij je de SN het hoog laag verzorgen. Dit ontlast de eindversterker, waardoor voorversterker/DAC beter gaan spelen. Meestal vind ik bi-ampen echter niet zo kosteneffectief.

Lion of Judah

Citaat van: garmtz op april 14, 2013, 20:12:07
Een SuperNait heeft een heel andere klank dan een NAC202/NAP200. Slecht vergelijkbaar dus... Een NAP200 is de natuurlijke partner voor een SuperNait als ik het inschat. Kan goed werken in een bi-amp situatie, waarbij je de SN het hoog laag verzorgen. Dit ontlast de eindversterker, waardoor voorversterker/DAC beter gaan spelen. Meestal vind ik bi-ampen echter niet zo kosteneffectief.

Maar dan heb je zowiezo dubbele aansluitingen op je speakers nodig? Die heb ik niet dus dan gaat dat voor mij niet werken :confused:
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Alco

Heb vanmiddag, na 3 weken van afwezigheid, m'n Squeezeboxje weer 'ns aangesloten.

Afgezien van de issues die ik had/heb rondom de ND5xs, vind ik de Ipeng app i.c.m de SBT toch wel een verademing hoor!
Ik dacht al redelijk gewend te raken aan n-stream, maar ik vind Ipeng simpeler en logischer qua menu en bediening, de cover-art is groter, de info text groter/duidelijker en zo zijn er meer voordelen.

De QNAP NAS gaat ook terug naar de dealer trouwens. Hij maakt meer lawaai dan ik had gedacht en heb een voorkeur voor LMS als server software.
Het enige voordeel van de NAS zou dan nog de 2x 2TB ruimte zijn, maar aangezien m'n 500GB HD nu nog niet eens voor de helft vol staat met muziek, is 2TB onnodig veel in mijn geval.

Al met al....blijft voornamelijk nog de klankmatige meerwaarde en de looks over van de ND5xs t.o.v SBT, en die is er zondermeer!
Maar net als met de Naim nDac weegt alleen dat voor mij nu niet meer op tegen het grote prijsverschil.

M.a.w  de ND5xs gaat OF terug naar de dealer voor 'iets anders', of... in de verkoop.  Weer een ervaring rijker. :lookaround:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Zucht, ik word hier eerlijk gezegd een beetje moe van ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerZucht, ik word hier eerlijk gezegd een beetje moe van...
Niet nodig hoor! ::) Ik stoorde me er eerst ook aan, maar kan/wil er niet meer mee zitten. Heb alleen mezelf ermee.

Shit happends, life goes on.  :satisfied:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

paaj

Je ging die NAS in een andere ruimte zetten toch? LMS zou je erop moeten kunnen installeren, zelfs mijn oude NASje trekt het bijna.
Dan rest alleen de nstream app nog, maar kun je de ND niet alleen als mediarenderer gebruiken met andere upnp software? Dat zou wel ideaal zijn, dan zou hij ook wel op mijn wenslijstje kunnen komen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Alco

CiteerJe ging die NAS in een andere ruimte zetten toch? LMS zou je erop moeten kunnen installeren, zelfs mijn oude NASje trekt het bijna.
Jazeker, de NAS is keurig geïnstalleerd in m'n PC kamertje. Daar vertoef ik echter vaker dan in de woonkamer, en dan vind ik zo'n continu krakend/krasserig geluid knap irritant tijdens 't computeren.

Hier wil ik 't bij laten, wat betreft mijn perikelen rondom (de bediening van) de ND5xs.
Het wordt weer tijd voor andere Naim zaken, want ik vind dat ik 't topic al teveel belast heb met mijn problemen hierover.

Bedankt voor alle hulp en tips luitjes!  Tijd om 't af te sluiten en verder te gaan.

Dr.Bedlo

Jammer, de weg van de minste weerstand!
Quad vintage.

Alco

GVD.... heb net weer wat muziek geluisterd en damn,...dat klinkt toch wel super hoor.  :-\

Misschien toch maar wat meer geduld op brengen met die cover-art issues, en albums die soms niet meer afspelen.
Er zal vroeg of laat toch een oplossing voor te vinden moeten zijn...

Als ik de ND5xs toch om/inruil op iets anders dan wordt het een keuze die ik normaliter niet had gemaakt, en da's toch wel zonde. 
Klankmatig ben ik super tevreden, dus zou 't toch wel jammer zijn om dit niveau alweer te verlaten door wat frustratie.

Ok, ik blijf erbij dat ik de Ipeng app prettiger vind, maar ala... n-stream is wel aan te wennen.

Bovendien heb ik vanavond (na wat PC problemen en systeemherstel) zelf de ND5xs, weer verbinding laten maken met m'n netwerk. 
Dat stelt voor menigeen waarschijnlijk niks voor, maar vond ik voor mezelf al heel wat, omdat ik nu weet hoe ik 't gedaan heb. :smile:
(de vorige keer deed de Naim dealer alles) Dat gaf me toch wel een goed gevoel, dat het op zich speelklaar maken van de ND5xs een eitje is.

Jumping Jack

;D wat blijven naimies toch een raar volkje  ;)
Jumping Jack's set
Discogs

Bensz

Alco,

Kan het zijn dat je coverart resolutie in sommige gevallen te groot is?
In Twonky wordt deze bijvoorbeeld max 100x100 doorgegeven. Wellicht zou je de transcode optie uit moeten schakelen zodat hogere resolutie wordt doorgegeven.

Alco

CiteerAlco,

Kan het zijn dat je coverart resolutie in sommige gevallen te groot is?
In Twonky wordt deze bijvoorbeeld max 100x100 doorgegeven. Wellicht zou je de transcode optie uit moeten schakelen zodat hogere resolutie wordt doorgegeven.
Sorry, ik begrijp niet wat je bedoeld met 100 x 100 en transcode optie. :unsure:
De issues met Twonky zijn echter geen probleem meer, aangezien de NAS zowieso weer terug gaat.

Ik heb nu voornamelijk nog een paar cover-art issues in LMS. (cover-art alleen zichtbaar bij afspelen album, niet tijdens browsen/bekijken album),
maar zal het UK Naim forum raadplegen, om dit Naim topic wat schoner te houden.

Bensz

Citaat van: Fireman op april 13, 2013, 21:50:01
De qute hier wordt nl zo'n 45 graden. Wil dit even weten ivm het inpassen in een meubel.

Is dit met de interne versterker van de Qute uitgeschakeld?

Bensz

Alco,

Met 100x100 bedoel ik het formaat van je coverart. Het kan zijn dat hier boven niet wordt doorgegeven. Wellicht kun je een server of NAS instelling wijzigen, zodat groter formaat ook te zien is.

fireman

Citaat van: Bensz op april 15, 2013, 09:07:29
Is dit met de interne versterker van de Qute uitgeschakeld?

Hoe doe je dat exact? Toch met speakers "geen" i.p.v. "klein"  of "groot" of op een andere wijze?
"klein" stond aan. Net uitgezet. Nu eens in de gaten houden of de temp lager wordt.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

Ik ben eerder geneigd om te denken dat de vrij hoge temperatuur komt van het streaming gedeelte van de Qute.
Mijn ND5xs wordt ook redelijk warm en ik heb nog geen geïntegreerde Naim versterker meegemaakt die warm wordt.
(voel amper verschil tussen aan/uit)

bmateijsen

44 graden is niet warm, maar gewoon bedrijfstemperatuur...

Dr.Bedlo

Heb net ff een plakthermometertje  ( heb ik nog van een aquarium) op de ND geplakt. De kamer temp meegenomen maar laat 23 graden zien in het midden van de ND. Vrij normaal lijkt mij. Mijn XS zit ook ongeveer op die temperatuur.
Quad vintage.

Jumping Jack

mijn SU zit ook altijd tussen de 40 en 50 graden hoor...
Jumping Jack's set
Discogs

Alco

CiteerDe kamer temp meegenomen maar laat 23 graden zien in het midden van de ND. Vrij normaal lijkt mij. Mijn XS zit ook ongeveer op die temperatuur.
O. da's toch wel opvallend.  Mijn Nait XS voelt een heel stuk koeler aan dan m'n ND5xs.  (de Nait is eigenlijk gewoon koud)

Dr.Bedlo

Tis Naim zullen we maar zeggen!

Overigens even terugkerend naar een vorig zaakje. Harbeth..Ja..Ik zou geen ander merk willen dan Harbeth, die hebben in de klank iets magisch, wat dat is kan ik je niet verhalen maar wil nooit meer een ander merk. En ja de drive, met een toe in is het wel verbeterd en ik kan er eigenlijk wel mee leven. Maar sommigge tracks! Ja dan wordt het een ander verhaal. Missschien heeft Garmtz gelijk om eens naar de Harbeth 30.1 te luisteren. Ik ken ze niet verder maar wat ik gehoord heb geven deze wat meer panache.

Alco, heb je wel op de Compu WMP 11 en hoger geinstalleerd anders krijg je inderdaad dat de ND  erwtensoep maakt van de metadata?

Ja de sound is fenomenaal. Ik werd overigens geadviseerd door Latham om de ND op een stevige ondergrond te plaatsen.

Donderdag A.s wordt de XS geupdate Joepie. overigens nog steeds geen nieuwe stelten. Duurt wel heel erg lang.
Quad vintage.