Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op maart 21, 2013, 21:13:21
ik heb dat eigenwijze Drentse karakter er helemaal uitgeslagen :D

En laat ik nu een echte stadjer zijn! Ik ben op het ogenblik mild van aard en zal het u maar vergeven.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Enige observaties:

ND5XS tov de cd 5sx: Een breder stereobeeld zowel in de diepte als in de breedte. Meer details. meer lucht en controle. Echter het klinkt allemaal wat magertjes en minder levendig.

De cd tov de ND5XS: Een meer live sound. Meer slam in your face. Levendigheid en directere sound.
Quad vintage.

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op maart 22, 2013, 09:49:21
Enige observaties:

ND5XS tov de cd 5sx: Een breder stereobeeld zowel in de diepte als in de breedte. Meer details. meer lucht en controle. Echter het klinkt allemaal wat magertjes en minder levendig.

De cd tov de ND5XS: Een meer live sound. Meer slam in your face. Levendigheid en directere sound.

Ben je overall wel tevreden? Speelt de ND5XS nu al met een apparte voeding bij je?
mainly British stuff

Alco

CiteerDe cd tov de ND5XS: Een meer live sound. Meer slam in your face. Levendigheid en directere sound.
Damn,...nog steeds Fred ?! :unsure: Ik had gedacht/gehoopt dat dat aan die opstelling van je Harbeth's lag.

Dit is een bevinding van iemand op 't UK Naim forum, m.b.t. CD5xs vs ND5xs:

"I recently auditioned the ND5XS versus the CD5XS although neither had an external power supply.
All else was equal ie amp, speakers cable etc. To my ears, the ND5XS was significantly better than the CD player in every department.
In fact, swapping from CDP to streamer was like lifting a curtain off the speakers. Better clarity, deeper, tighter bass, better vocals."
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Martin,

Tis wennen.Maar tevreden?. Nee...Niet echt om eerlijk te zijn. Kom pas volgende week weer thuis en zal dan de voeding eens op zijn merites beoordelen. Wie weet brengt dit de boel tot leven. Ook maar experimenteren met een andere toe-in. Dat brengt de levendigheid wel meer naar voren.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op maart 22, 2013, 10:07:22
Damn,...nog steeds Fred ?! :unsure: Ik had gedacht/gehoopt dat dat aan die opstelling van je Harbeth's lag.
Ja...Een kleine toe -in brengt wel meer enthousiasme in het geluids beeld. maar om nu te zeggen dat het finger snapping is..Nee. Je wordt gedwongen te luisteren, en dat was ik niet gewend van de cd. Mind you het klinkt allemaal prachtig en mooi daar niet van, maar op dit moment is het allemaal een beetje te netjes te magertjes. We wachten af, misschien als ik weer thuis ben dat het wel allemaal is omgedraaid. maar tot op vandaag is het een beetje een teleurstelling.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

"I recently auditioned the ND5XS versus the CD5XS although neither had an external power supply.
All else was equal ie amp, speakers cable etc. To my ears, the ND5XS was significantly better than the CD player in every department.
In fact, swapping from CDP to streamer was like lifting a curtain off the speakers. Better clarity, deeper, tighter bass, better vocals

Alco,

Dat klopt ook allemaal wel. De controle, de lucht, de helderheid en alles wat je verder maar kunt bedenken is ongekend en zeker beter dan de CD5xs, maar misschien mede daardoor klinkt het allemaal net eventjes te mooi. "Lean and Clean" zou ik als predikaat meegeven.
Quad vintage.

Alco

Hmm,... 'lean and clean' spreekt mij persoonlijk wel weer aan. Nouja,... we'll see...

Het zou toch wel erg sneu zijn als je straks een peperdure voeding nodig hebt, voordat een op zich al prijzige streamer pas naar wens klinkt. Ik hoop voor je dat 't toch nog iets met het inspelen te maken heeft. (al vermoed ik van niet)

Heb je de ND5xs al eens op de Nait XS geprobeerd zonder de Flatcap XS er tussen ?
Wat doet de Flatcap XS klankmatig eigenlijk voor de Nait XS ?
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Fred, je 'mist' de kleuring die CD spelers typeert: een bepaalde aanzet in het hoog, meer onrust en een wolliger laag. CD heeft minder 'flow', meer 'staccato' (prat?)

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op maart 22, 2013, 10:19:15
"Lean and Clean" zou ik als predikaat meegeven.

Het heeft ook met persoonlijke smaak te maken natuurlijk......

"Lean and Clean" heb ik ooit tijdens een demo van één van de meest dure Linn-combinaties van vele tienduizenden euro's mogen ervaren en die setup zou ik voor mijn verdriet (nou jou om meteen weer door te verkopen misschien  :hehe:) niet willen hebben. Dit tot verwondering en verbijstering van andere aanwezigen!

Ben benieuwd wat de voeding er op gaat doen, welke voeding wordt het?

Enne sterkte met het verblijf in het ziekenhuis ...........
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Ja..Dat zou inderdaad sneu zijn.

De flatcap XS op de Nait XS is wel een verbetering vond ik zelf. Meer controle en minder rauwheid. Moet je ook aan wennen maar dat verschil was wel direct aanwezig. Ik heb de flatcap er nog niet tussen weg gehad, ga ik wel doen, wie weet. Als het echt niks wordt met de ND dan de hele blups inruilen voor een superunity? kwet niet, temeer daar ik de Super unity nog nooit heb beluisterd.

Aan de andere kant en onze zeer gewaardeerde schellak liefhebber kan er over mee praten had ik met mijn vorige setup ook wel dat het zonder iets te veranderen opeens minder klonk. Het gekke is en ik weet het het is riducuul maar heb sterk het idee dat het tussen 17.00 en 19.00 het mooist klinkt. En alhoewel een absolute non believer op stroom gebied, begin het nu waarachtig te geloven. Heb er wel eens een powerigel tussen gehad maar daar hoorde ik geen verschil mee. het is een moeilijk iets Audio.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op maart 22, 2013, 10:32:17
Fred, je 'mist' de kleuring die CD spelers typeert: een bepaalde aanzet in het hoog, meer onrust en een wolliger laag. CD heeft minder 'flow', meer 'staccato' (prat?)

Garmtz,

Het is inderdaad de pratt die ik mis. Daar heb je volkomen gelijk in.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Martin!!! op maart 22, 2013, 10:33:13
Het heeft ook met persoonlijke smaak te maken natuurlijk......

"Lean and Clean" heb ik ooit tijdens een demo van één van de meest dure Linn-combinaties van vele tienduizenden euro's mogen ervaren en die setup zou ik voor mijn verdriet (nou jou om meteen weer door te verkopen misschien  :hehe:) niet willen hebben. Dit tot verwondering en verbijstering van andere aanwezigen!

Ben benieuwd wat de voeding er op gaat doen, welke voeding wordt het?

Enne sterkte met het verblijf in het ziekenhuis ...........

Bedankt. Dit loopt allemaal voorspoedig gelukkig.

Ja..Die ervaring heb ik ook. Heb ooit eens naar een Linn geluisterd met Benw nautillus speakers. Peperduur. Maar oh zo saai. Zoals ik al eerder memoreerde"het is een moeilijke buisness die Audio".
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: garmtz op maart 22, 2013, 10:32:17

cd speler kleurt niet, das echt onzin!
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Martin!!!

Citaat van: LPlover op maart 22, 2013, 12:03:04

echt wel...............
mainly British stuff

garmtz

Citaat van: LPlover op maart 22, 2013, 12:03:04

Dat merk je pas als je wat langer ervaring hebt met streamen... Je bent nu geconditioneerd door die kleuring, waardoor je het niet meer waarneemt.

Robiwan

Citaat van: garmtz op maart 22, 2013, 12:39:50
Dat merk je pas als je wat langer ervaring hebt met streamen... Je bent nu geconditioneerd door die kleuring, waardoor je het niet meer waarneemt.

je kan ook zeggen dat streaming info weglaat!

Martin!!!

Citaat van: LPlover op maart 22, 2013, 13:17:35

Hup en nu weer plaatjes draaien jij  ;D
mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op maart 22, 2013, 13:19:54
Hup en nu weer plaatjes draaien jij  ;D

kom maar met technische feiten dat een cd-speler zou kleuren. Die zijn er niet klaar.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op maart 22, 2013, 13:17:35

Nee,dat kun je nu echt niet zeggen in geval van de nd5sx
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op maart 22, 2013, 13:23:42
Nee,dat kun je nu echt niet zeggen in geval van de nd5sx

Uiteindelijk is belangrijk, klinkt het lekker te ja of te nee. 

Martin!!!

Citaat van: LPlover op maart 22, 2013, 13:22:44
kom maar met technische feiten dat een cd-speler zou kleuren. Die zijn er niet klaar.

Die heb ik inderdaad niet...... dus je hebt op alle fronten gelijk.............  :worship:

Waar wil je naar toe, dat de cd-speler beter is dan de steamer? Ik prefereer zelf mijn geoptimaliseerde SBT ten opzichte van mijn DVD5 die minimaal op het niveau van de CD5XS speelt!

Zoals ik al eerder schreef het is ook een smaakkwestie! En onze smaken lopen ver uiteen...........

Maar in jouw geval maakt onbekend per definitie onbemind volgens mij  :P
mainly British stuff

corry

.

Alco

Optie 2 lijkt(!) mij in principe het beste (aangezien het een extra schakel wegneemt tussen de componenten en 'de muur')

In de praktijk echter voor de meeste mensen waarschijnlijk onmogelijk/onpraktisch.

Heb zelf een Musicline blok en in m'n vorige woning een keer een vergelijk gedaan tussen rechtstreeks de muur in en via een stekkerblok. (toen nog met een Nait 5i en een CDX)

Vergeleken met een simpel, goedkoop Gamma stekkerblok was rechtstreeks via de wandcontactdoos beter.
(al kan ik me zo niet meer herinneren in welke zin precies, maar volgens mij klonk 't iets opener, met meer detail)

Via de musicline stekkerblok die ik later kocht kon ik geen (noemenswaardig) verschil meer ontdekken.

Dr.Bedlo

Maakt niet uit,het ligt er maar net aan welke verwachting je hebt.als je denkt rechtstreeks is beter dan is dat ook zo.Als je denkt via een stekkerblok is beter dan is dat eveneens het geval.
Quad vintage.