Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Nosferatu

Citaat van: fred19633 op februari 11, 2013, 13:07:26
Geachte Graaf,

Die kant ga ik ook wel op. En ben nogal nieuwsgierig aangelegd.
Geachte mede-Stadjer,  ;)

Na een korte aanloopperiode ben je heel erg snel gewend geraakt aan streaming, helemaal als je een tablet (geen paracetamol van Kruidvat e.d.) maar zo'n koreaans ruimtegeval of chinees-amerikaans fruit ding gebruikt voor de bediening. :angel:
Het 'gedoe' met NASjes is maar even, zo gauw je de juiste hebt is het rippen van CD's geblazen en afspelen maar.
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Dr.Bedlo

geachte Graaf,

Denk dt het ook wel allemaal zal meevallen. Heb mij in de afgelopen week goed ingelezen en E gaat de boel aansluiten dus dat zal zeker goedkomen.

Zoals je misschien weet is mijn 1ste avontuur met de ND 5xs niet goed gegaan. Het was een aanbieding in Engeland die ik niet kon laten liggen. Dus gespeent van enige kennis en zonder dealer gaat dat dus ff niet ruck zuck lukken. Na een heleboel "Cant Finds and Can"t connects...Ja hij doet het. Toen ff naar de webradio geluisterd en dat ging niet lekker, klonk bagger. Achteraf wel logisch. Kon hem gelukkig met een beetje winst weer kwijt..

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Van het Naim forum. Schijnt dus  te werken.

Still waiting BTW
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Heeft iemand ervaring met de power suplies van Teddy Pardo of Avondale? En hoe verhouden deze zich tot de Naim power supplies.

BTW: Still waiting.
Quad vintage.

garmtz

Naim supplies zijn beter... Althans, dat heb ik kunnen vernemen van mensen die ik vertrouw die Avondale vs Naim hebben gedaan en ook Teddy vs Naim.

Lion of Judah

Citaat van: Martin!!! op januari 25, 2013, 11:20:20
Gisteravond een bezoek gebracht aan medeforummer Lion of Judah, alwaar ik hartelijk door de vrouw des huizes werd ontvangen (Lion hoorde de deurbel niet omdat hij druk bezig was met het luisteren naar muziek). Na een kop koffie :coffee: met een plak (zelfgemaakte?) cake en wat forum praat zijn we overgegaan tot het uiteindelijke doel van mijn bezoek, een vergelijk tussen de Avondale TPX2 van Lion en de NAIM HiCap van mijzelve.

De set van Lion bestaat uit een voor mij bekende NAIM SuperNait met als bron de Arcam DV88 en als weergevers de Spendor A5. Allereerst iets over de Spendor A5, uit de verhalen van Lion over de grootse basprestaties van de A5 die onlosmakelijk aan zijn grote muziekliefde reggae zijn verbonden had ik een grote kast verwacht, echter de A5's meten (hxbxd) slechts 790 x 165 x 250mm met aan de achterzijde bij de bodemplaat een baspoort. De A5's gaan laag heeeel laag.........  het zijn fraaie weergevers die zeer goed bij genoemde muziekliefde van Lion passen. De Arcam DV88 is volgens Lion zo'n beetje aan het einde van haar leven aan het komen en hapert zo af en toe iets, deze avond heeft ze echter geen bitje laten vallen.  :headbanging:

Dan het vergelijk. De verschillen, de HiCap is een stuk zwaarder in gewicht dan de Avondale TPX2, qua bekabeling is het ook net even iets anders de TPX2 heeft één aansluiting aan de achterzijde die in de kabel gesplitst wordt voor de twee aansluitingen op de SuperNait. De HiCap maakt gebruik van twee kabels. Voor zover de visuele verschillen.

De hoormatige verschillen tussen beide (althans naar MIJN beleving en volgens mij ook die van Lion), tsja dat wordt geen heel lang verhaal er zijn meer overeenkomsten dan verschillen. De Hicap geeft wat meer detail in het hoog en midden en controleert het laag beter, de verschillen zijn minimaal maar zeker hoorbaar. De overeenkomsten, beide voedingen brengen de SuperNait naar een veel hoger niveau, eigenlijk naar het niveau daar waar de SN thuis hoort. Een Power Supply aan de SN is eigenlijk een must om het maximale uit de SN te halen........   :worship:  :worship:

Het was een leuke en zeker ook gezellige avond!  :thumbs-up:

Citaat van: Lion of Judah op januari 25, 2013, 19:52:06
Laat ik allereerst beginnen met te zeggen dat ik het ook weer een gezellige avond vond.  :pompom:
Het geluid is inderdaad voor het grootste gedeelte hetzelfde en grote verschillen zijn er ook naar mijn mening niet. De persoonlijke klank voorkeur, het uiterlijk en de diepte van de portemonnee zijn de belangrijkste argumenten om voor de 1 of de ander te kiezen. De Hicap inderdaad iets frisser zeg maar en de TPX2 wat zachter. Als het gaat om de klank dan. Het is ook wel lastig om te vergelijken moet ik eerlijk zeggen omdat je zo lang bezig bent om de boel om te pluggen.

Bij deze. Ik hoop dat Garmt me vertrouwt :D
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

sebassie

Citaat van: fred19633 op februari 14, 2013, 14:51:08
Heeft iemand ervaring met de power suplies van Teddy Pardo of Avondale? En hoe verhouden deze zich tot de Naim power supplies.

heb de teddy xps en die voegde wel degelijk een extra dimensie aan de kale nd5xs. maar geen idee hoe n naim voeding zich verhoudt tov de teddy, want nooit gehoord...
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Robiwan

Citaat van: garmtz op februari 14, 2013, 15:43:52
Naim supplies zijn beter... Althans, dat heb ik kunnen vernemen van mensen die ik vertrouw die Avondale vs Naim hebben gedaan en ook Teddy vs Naim.

en zijn er verschillen met en zonder randaarde? :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

YamahaRXV

Citaat van: LPlover op februari 14, 2013, 19:02:00
en zijn er verschillen met en zonder randaarde? :D

Heb nou eens een beetje geduld...... :D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Robiwan

Citaat van: YamahaRXV op februari 14, 2013, 20:32:49
Heb nou eens een beetje geduld...... :D

ik heb die vraag 3 maanden geleden ook al gesteld :D De zaken gaan blijkbaar erg goed :D

garmtz

Stond voor gisteren in mijn agenda, maar kwam er niet aan toe. Vandaag?

Robiwan

Citaat van: garmtz op februari 15, 2013, 09:11:02
Stond voor gisteren in mijn agenda, maar kwam er niet aan toe. Vandaag?

is goed, ben benieuwd.

gr,

Robin

Dr.Bedlo

Citaat van: sebassie op februari 14, 2013, 18:32:08
heb de teddy xps en die voegde wel degelijk een extra dimensie aan de kale nd5xs. maar geen idee hoe n naim voeding zich verhoudt tov de teddy, want nooit gehoord...

Dat een voeding zeker iets doet daar ben ik wel achtergekomen toen ik de flatcap op de Nait xs aansloot. Twas even wennen maar het is duidelijk een verbetering.

De meningen betreffende Pardo voedingen zijn verdeeld, maar het zal zeker geen verslechtering geven. De Pardo is een stuk goedkoper in ieder geval. Aan de andere kant is kweet nog niet zeker welk upgrade pad ik ga kiezen. De Unity serve...Kan maar dan betaal je vet voor een DAC die je al hebt.De Ndac is als upgrade gemeld op de Naim site maar of dat de moeite waard is. De ND5xs heeft immers al ee DAC en of die nu zoveel slechter is als de Ndac.? Aan de andere kant ga ik denk ik toch wel het cd ritueel missen dus dan zou een cd5xs weer om de hoek komen, aan de andere kant zijn er sterke geruchten dat NAIM binnen kort met een betaalbaar cd transport zou komen en dat zou ook iets moois kunnen toevoegen. We wachten maar af. Ik verwacht dat de ND5xs hier over een jaar of drie wel zal staan >:(
Quad vintage.

Alco

CiteerDe Unity serve...Kan maar dan betaal je vet voor een DAC die je al hebt
Die begrijp ik even niet... de Unitiserve heeft geen dac aan boord.

CiteerDe Ndac is als upgrade gemeld op de Naim site maar of dat de moeite waard is. De ND5xs heeft immers al ee DAC en of die nu zoveel slechter is als de Ndac.?
Dat lijkt mij persoonlijk ook wat overkill. Ik heb een tijdje een Ndac in huis gehad op m'n Squeezebox. Dat was zondermeer een verbetering, maar achteraf gezien was de verbetering niet dag/nacht.  (vooral t.o.v. het megaprijsverschil) Tussen de ND5xs en de nDac verwacht ik dat de verschillen subtiel zijn.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op februari 15, 2013, 10:29:20
Die begrijp ik even niet... de Unitiserve heeft geen dac aan boord.
Dat lijkt mij persoonlijk ook wat overkill. Ik heb een tijdje een Ndac in huis gehad op m'n Squeezebox. Dat was zondermeer een verbetering, maar achteraf gezien was de verbetering niet dag/nacht.  (vooral t.o.v. het megaprijsverschil) Tussen de ND5xs en de nDac verwacht ik dat de verschillen vrij subtiel zijn.

Ok...Wist ik niet. Ben je wel mega bucks kwijt voor een cd ripper.
Quad vintage.

Alco

CiteerBen je wel mega bucks kwijt voor een cd ripper.
Vind ik ook!
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Zijn we het toch weer eens. Naim maakt het ons niet gemakkelijk.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: LPlover op februari 15, 2013, 09:18:45
is goed, ben benieuwd.

gr,

Robin

Net de test gedaan... Zonder randaarde is er minder dieptewerking in het geluid, alles plakt wat meer aan de speakers. Verder is de PRaT iets minder en krijgt het geluid iets onrustigs/viezigs. Het is geen schokkend groot verschil, maar significant genoeg voor mij om aan te raden met Naim altijd met randaarde te spelen.

Robiwan

Citaat van: garmtz op februari 15, 2013, 10:58:58
Net de test gedaan... Zonder randaarde is er minder dieptewerking in het geluid, alles plakt wat meer aan de speakers. Verder is de PRaT iets minder en krijgt het geluid iets onrustigs/viezigs. Het is geen schokkend groot verschil, maar significant genoeg voor mij om aan te raden met Naim altijd met randaarde te spelen.

gek genoeg bij mij juist een mooier geluid zonder randaarde :D zuiverder, oplossend vermogen in met name het hoog lijkt mooier.
Wellicht is de aarde in spijkenisse heel vies :D

Dr.Bedlo

Quad vintage.

corry

.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op februari 15, 2013, 12:38:09
gek genoeg bij mij juist een mooier geluid zonder randaarde :D zuiverder, oplossend vermogen in met name het hoog lijkt mooier.

Verhuizen dan maar. Groningen zitje vlakbij AA en It Harkstee. ;)
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: corry op februari 15, 2013, 12:53:34
Even een vraagje voor de mannen van BB&G.
Een paar jaar geleden hadden jullie een set-aanbieding bestaande uit nait 5i, cd 5i, harbeth p3es2 met linn k20 speakerkabel. Waarom hier de keuze voor k20 en niet naca5?

Zo zou ik het nooit meer aanbieden... Zou altijd NAC A5 gebruiken. Maarja, dat was jaren geleden en was ook een samenwerking met een aantal andere dealers. NAC A5 was in die aanbieding vast te duur... :)   Vergeet echter niet dat K20 feitelijk NAC A4 is, dus de verwantschap is heel duidelijk.

corry

.

Martin!!!

Citaat van: LPlover op februari 15, 2013, 12:38:09

Dat zal het vast wel zijn, maar goed dat je niet standaard een geaard stopkontakt hebt dan, kun je het losse geel/groene draadje gewoon weer los peuteren uit je meterkast...........  :withstupid:
mainly British stuff