Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerNou, dan kun je gewoon nu stoppen met lezen en je overgeven aan de kennis en uitleg van de dealer! Juist een goede reden om NIET meer te twijfelen.
Zit wat in, maar... (om er nog even een schepje extra twijfel bij op te doen :lookaround: )...

Stel dat een PC, waarop alles is geïnstalleerd om een streamer te laten functioneren het een keer begeeft.
(bijv: virus, HD crash, vervanging door ouderdom)...zoiets kan een keer gebeuren.

Ik zou me kunnen voorstellen (er vanuit gaande dat dat hopelijk niet gauw/vaak gebeurt), dat de uitleg van de dealer dan inmiddels wat vervlogen is.
Dat is dan meer een scenario waar ik me druk om zou maken. Dan sta je er weer alleen voor toch ?
Aangezien het streaming apparaat zelf op zich nog prima funcioneert.

Of ben ik 't nu aan 't doomdenken ?  :blush: :D
Sorry,... ik besef nu dat 't eigenlijk meer over streaming audio gaat dan Naim ansich...
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

musfed

Citeereen Denon DCD-1520 (20 bit-8x oversampling eind jaren '80)

Leuk, die heb ik ook gehad. Loodzwaar ding. Van deze Denon ben ik overgestapt op een Naim cd2.
Die cd2 mocht ik na een demo niet meer terugbrengen van mijn vriendin  ;D
Dutch & Dutch 8c's

Martin!!!

Citaat van: Alco op februari 10, 2013, 13:02:21
Stel dat een PC, waarop alles is geïnstalleerd om een streamer te laten functioneren het een keer begeeft.
(bijv: virus, HD crash, vervanging door ouderdom)...zoiets kan een keer gebeuren.

Met een beetje NAS kun je al met een soort van backup schijf werken (RAID1) fikt je huis af ja dan ben je alles kwijt. Ook je CD's en LP's trouwens.... Om dat te voorkomen kun je e.e.a. nog even naar een externe harde schijf kopieëren en die bij familie of een vriend laten logeren....

Ik zou me kunnen voorstellen (er vanuit gaande dat dat hopelijk niet gauw/vaak gebeurt), dat de uitleg van de dealer dan inmiddels wat vervlogen is.
Dat is dan meer een scenario waar ik me druk om zou maken. Dan sta je er weer alleen voor toch ?
Aangezien het streaming apparaat zelf op zich nog prima funcioneert.

Ik denk dat ik inmiddels met een dealer (BB&G) kennisgemaakt te hebben die je dan zeker niet alleen zal laten staan!

Of ben ik 't nu aan 't doomdenken ?  :blush: :D

Ja.................
mainly British stuff

Nosferatu

Citaat van: Musfed op februari 10, 2013, 13:15:43
Leuk, die heb ik ook gehad. Loodzwaar ding. Van deze Denon ben ik overgestapt op een Naim cd2.
Die cd2 mocht ik na een demo niet meer terugbrengen van mijn vriendin  ;D
Heb'm vanaf het moment dat ie in NL op de markt kwam. 2100 keiharde guldentjes destijds, een klein vermogen en best wel dure CD speler. De DCD-3520 die tegelijkertijd op de markt kwam was me iets te duur.  :D (rond de fl. 3200,- volgens m'n geheugen)

Leuke vriendin. Heb je haar nog steeds of (hifi-upgradevirus) toch nog ingeruild voor een 'beter' model ? :angel: Geintje.
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Alco

CiteerMet een beetje NAS kun je al met een soort van backup schijf werken (RAID1)
Had 't misschien nog even moeten vermelden, maar ik heb en wil geen NAS, om 2 redenen.

1. Als ik thuis ben staat de PC toch de meeste tijd al aan. (dus ook nog 'n nas erbij is dan beetje overbodig)
2. ik zou de NAS (net als m'n moden en router) vlak bij m'n set moeten plaatsen (dus niet in meterkast oid, zoals bij veel mensen), aangezien daar de aansluiting zit. M'n router/moden + bijbehorende kabelspaghettig heb ik nu een beetje weg kunnen werken, maar wil niet nog meer kastjes en kabels.

Het meest ideale lijkt me eigenlijk een apparaat (liefst van Naim dan uiteraard) waar je gewoon een externe HD op aan kunt sluiten en gaan met die banaan. Dus, niet streamen vanaf PC/NAS, maar rechtstreeks vanaf die HD.
Het lijkt mij dat zoiets technisch gezien al(lang) uitvoerbaar moet zijn, aangezien de Naim streamers wel rechtstreeks vanaf een USB-stick kunnen afspelen.

Als ik me niet vergis kan een Unitiserve alleen geripte CD's afspelen die via het apparaat zelf zijn geript.
Je kunt dus niet een andere HD (intern/extern) aansluiten waar bijvoorbeeld ook downloads opstaan.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Martin!!!

Citaat van: Alco op februari 10, 2013, 13:41:56
Had 't misschien nog even moeten vermelden, maar ik heb en wil geen NAS, om 2 redenen.

1. Als ik thuis ben staat de PC toch de meeste tijd al aan. (dus ook nog 'n nas erbij is dan beetje overbodig)
2. ik zou de NAS (net als m'n moden en router) vlak bij m'n set moeten plaatsen (dus niet in meterkast oid, zoals bij veel mensen), aangezien daar de aansluiting zit. M'n router/moden + bijbehorende kabelspaghettig heb ik nu een beetje weg kunnen werken, maar wil niet nog meer kastjes en kabels.

Tsja dan ligt het echt aan jezelf, anderzijds een kopie op een extere harddisk is nu toch ook mogelijk.
mainly British stuff

Alco

CiteerTsja dan ligt het echt aan jezelf, anderzijds een kopie op een extere harddisk is nu toch ook mogelijk.
Bedoel je de muziek zelf of de software die nodig is om te streamen, Martin ? (muziek heb ik als backup op HD)

Sorry,..ik ben niet echt een kenner op PC gebied. Ik begrijp dat je het programma wat nodig is om te kunnen streamen kunt kopieren naar een 2e backup-HD, maar vroeg me af of het dan ook direkt weer werkt, als je 't later overzet op een nieuwe/opgeschoonde PC.  :unsure:

Maar goed.... laat ik het Naim topic zoveel mogelijk schoonhouden voor meer Naim gerelateerde vragen/opmerkingen.
Als ik echt wil gaan voor een (bijv) ND5xs zal 't vast wel goedkomen.  :)

Dr.Bedlo

Alco,

Het maakt volgens mij niet uit of je nu een harde schijf optie van Naim pakt ( de HDX) of een simpele computer harde schijf. Het resultaat zal precies eender gaan. Ben overigens wel van zins om er de unityserve bij te nemen simpelweg om de ripping feature. De NAS staat bij mij naast de bank op een naim groen Ikea tafeltje. Ik hoor dat ding niet zoemen, zeker nu ik deze op een rubber matje heb gezet.

Ik zit mij overigens net te bedenken dat het volgens mij ook mogelijk moet zijn om op een externe harde shijf je cd collectie te zetten en die rechtstreeks via de usb ingang van de ND5XS af te spelen? Je ontloopt dan het hele computerr-nas-router-modem gebeuren.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: Streamz op februari 10, 2013, 12:08:41
Was het vroeger nog erger dan? Heb 2 maanden geleden naar een vrij prijzig Nottingham Analogue oid deck geluisterd en die geluiden zijn gewoon goed te horen. Nu heb ik het hele LP tijdperk overgeslagen, ben wat dat betreft niets gewend, behalve de ruis op de TDK SA90's....

met een krasvrije en schone plaat zijn er niet of nauwelijks bijgeluiden.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerIk zit mij overigens net te bedenken dat het volgens mij ook mogelijk moet zijn om op een externe harde schijf je cd collectie te zetten en die rechtstreeks via de usb ingang van de ND5XS af te spelen? Je ontloopt dan het hele computer-nas-router-modem gebeuren.
Dat zou ideaal zijn (wat mij betreft), maar ik dacht niet dat dat kan met de ND5xs.

Maar op zich nog niet zo'n ramp als 't niet kan...
met een paar 32 of evt 64GB USB-stickies kun je ook al honderden CD's opslaan/afspelen.
(of bijv: alle muziek van een bepaald genre per stickie) :)

Dr.Bedlo

Ja zit ik ook net te bedenken dat dat ideaal zou zijn. Maakt volgens mij geen fluitekruid uit of je nu een usb stick of een externe harde schijf aansluit op de NAIM nd5xs?
Quad vintage.

Martin!!!

Citaat van: Alco op februari 10, 2013, 14:25:12
Bedoel je de muziek zelf of de software die nodig is om te streamen, Martin ? (muziek heb ik als backup op HD)

Sorry,..ik ben niet echt een kenner op PC gebied. Ik begrijp dat je het programma wat nodig is om te kunnen streamen kunt kopieren naar een 2e backup-HD, maar vroeg me af of het dan ook direkt weer werkt, als je 't later overzet op een nieuwe/opgeschoonde PC.  :unsure:

Maar goed.... laat ik het Naim topic zoveel mogelijk schoonhouden voor meer Naim gerelateerde vragen/opmerkingen.
Als ik echt wil gaan voor een (bijv) ND5xs zal 't vast wel goedkomen.  :)

Ik ben op dit gebied ook niet de meest handige persoon. Maar het programma wat je bedoeld is eigenlijk de LMS die verzorgt de streaming vanuit de door jouw aangewezen muziekmap. LMS is eigenlijk een server die kontakt maakt tussen jouw PC en de SBT. Mocht je PC crashen dan intsalleer je op je nieuwe PC gewoon de laatste versie van LMS en vanaf je externe HD (die als backup had gemaakt) alle muziekbestanden weer naar de muziekmap van je nieuwe PC.

Klaar is Alco  :satisfied:

Voordeel van een NAS vind ik dat je je PC niet aan hoeft te hebben en via een tablet, android smartphone of Iphone de boel ook kan bedienen. Geen hinderlijke achtergrondgeluiden van draaiende PC. Het NAS-je wat ik heb hoor je niet (Synology 213).
mainly British stuff

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op februari 10, 2013, 14:40:20
Ik zit mij overigens net te bedenken dat het volgens mij ook mogelijk moet zijn om op een externe harde shijf je cd collectie te zetten en die rechtstreeks via de usb ingang van de ND5XS af te spelen? Je ontloopt dan het hele computerr-nas-router-modem gebeuren.

Dat schijnt niet te werken geloof ik. Een sticky met een paar bestandjes trekt die usb wel maar als er errug veel op staat (en dat is met een hele muziekcollectie vaak wel het geval) wordt het een moeilijker verhaal heb ik begrepen................. het uitlezen duurt veeeeeeeeeel langer schijnt!
mainly British stuff

Martin!!!

Citaat van: Alco op februari 10, 2013, 14:52:37
Dat zou ideaal zijn (wat mij betreft), maar ik dacht niet dat dat kan met de ND5xs.

met een paar 32 of evt 64GB USB-stickies kun je ook al honderden CD's opslaan/afspelen.

Wat een geknoei dan zeg..............  :o
mainly British stuff

Alco

CiteerIk ben op dit gebied ook niet de meest handige persoon. Maar het programma wat je bedoeld is eigenlijk de LMS die verzorgt de streaming vanuit de door jouw aangewezen muziekmap. LMS is eigenlijk een server die kontakt maakt tussen jouw PC en de SBT. Mocht je PC crashen dan intsalleer je op je nieuwe PC gewoon de laatste versie van LMS en vanaf je externe HD (die als backup had gemaakt) alle muziekbestanden weer naar de muziekmap van je nieuwe PC.
Thanx Martin. Da's duidelijke taal en geruststellend. :)

CiteerVoordeel van een NAS vind ik dat je je PC niet aan hoeft te hebben en via een tablet, android smartphone of Iphone de boel ook kan bedienen. Geen hinderlijke achtergrondgeluiden van draaiende PC. Het NAS-je wat ik heb hoor je niet (Synology 213)
Ik bedien m'n Squeezebox ook via een Ipod. M'n PC maakt wel relatief veel lawaai, maar staat in een 2e slaapkamer, dus heb daar in de woonkamer geen last van.

CiteerWat een geknoei dan zeg. :o
Lijkt mij juist supersimpel, maar ok...zoveel mensen, zoveel wensen. ;D

Dr.Bedlo

Ja niks simpeler als dat lijkt mij.
Quad vintage.

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op februari 10, 2013, 18:34:43
Ja niks simpeler als dat lijkt mij.

Wensen....... bedoel je Fred  ;D
mainly British stuff

bmateijsen

Citaat van: Alco op februari 10, 2013, 14:52:37

Ik zou dat niet willen.... , mijn muziekcollectie beslaat 1,5 TB.... dat zijn nog al wat USB sticks en zou ik totaal het overzicht kwijt raken. Ik luister soms op genre, maar wil mijn hoofd echt niet breken op welke stick dat dan staat.... ::)

Alco

Citeerk zou dat niet willen.... , mijn muziekcollectie beslaat 1,5 TB.... dat zijn nog al wat USB sticks en zou ik totaal het overzicht kwijt raken.
Dat begrijp ik. In zo'n geval, met zo'n enorme collectie word het een ander verhaal.
Mijn collectie beslaat zo'n 130GB, dus nog geen 10e daarvan.

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op februari 10, 2013, 19:22:57
Ik zou dat niet willen.... , mijn muziekcollectie beslaat 1,5 TB.... dat zijn nog al wat USB sticks en zou ik totaal het overzicht kwijt raken. Ik luister soms op genre, maar wil mijn hoofd echt niet breken op welke stick dat dan staat.... ::)

Met een externe harde schijf hoeft dat dus ook niet.
Quad vintage.

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op februari 10, 2013, 21:22:58
Met een externe harde schijf hoeft dat dus ook niet.

Maar dat werkt dan weer niet echt soepel................ duurdt heeeeeeeeeeeel laaaaaang om een nummertje in te lezen dan......................

mainly British stuff

Dr.Bedlo

Langer dan de levertijd van een ND5xs zal dat toch wel niet duren.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Martin!!! op februari 10, 2013, 23:01:48
Maar dat werkt dan weer niet echt soepel................ duurdt heeeeeeeeeeeel laaaaaang om een nummertje in te lezen dan......................

Do you support USB hard drives as well as sticks?

--------------------------------------------------------------------------------

Yes, provided they are of type 'USB Mass Storage' and formatted in Windows/DOS format (FAT/ FAT32).  Generally, they also need to be mains powered. Most recent USB drives are – consult your documentation to confirm – and should therefore work perfectly. (Although supported, Naim do not recommend the use of USB hard discs as they can be electrically quite noisy and can adversely affect the audio performance of the product.)

Schjnt dus wel ondersteund te worden? Niet alleen schijnt worden ondersteund. Volgens een aantal dealers kon het absoluut niet( volgens een ging de nd5 zelfs in rook op) Zo..zie je maar weer dat het zelf uitvogelen en uitzoeken toch het meest betrouwbaar werkt.
Quad vintage.

Nosferatu

Fred, een USB harddisk zal waarschijnlijk wel werken maar zoals Martin al zegt, het inlezen kan eventjes duren. De streamer zal een index moeten aanmaken van de inhoud en dat zal met een USB stikkie nog wel te overzien zijn. Een 500GB disk (of groter natuurlijk) kost fors meer tijd. Dan zit je nog met het toevoegen van nieuwe nummers, moet de streamer alles opnieuw indexeren of alleen de updates toevoegen ? En hoeveel data kan deze opslaan ? En moet je elke keer bij het aanzetten opnieuw indexeren ?

Een NAS of PC met de juiste software kan dat veel sneller. Die kant zal je dan toch op moeten.

Zelf heb ik een toegewijde PC daarvoor welke aan m'n Logitech Touch hangt maar zit toch sterk aan een NAS te denken. (Minder gedoe met software updates).
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Dr.Bedlo

Geachte Graaf,

Die kant ga ik ook wel op. En ben nogal nieuwsgierig aangelegd.
Quad vintage.