Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: Jumping Jack op januari 23, 2013, 14:58:10
En Sebassie, al een indruk van de rca-din?

ik heb nog steeds de voorkeur voor de Siltech mxt paris RCa-RCA boven de Chord cobra 2 RCA-din voor de phonoversterker. Klinkt strakker, rytmischer en iets minder 'donker' dan de Chord.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

sebassie

Citaat van: Jumping Jack op januari 23, 2013, 14:58:10
En Sebassie, al een indruk van de rca-din?

Heb vandaag pas voor t eerst echt tijd gehad om platen te draaien. Maar om eerlijk te zijn, ben ik nog zo aan t wennen (in positieve zin) aan mn volledige (Naim) set dat ik nog niet veel zinnigs over individuele componenten kan zeggen...

Wat ik wel weet, is dat ik nu met Naim weer het idee heb dat het geluid 'compleet' is: snelheid, warmte, detail... Iets wat ik - na het afgelopen jaar met diverse omzwervingen - een beetje kwijt was! Eigenlijk is in die afgelopen periode voor mij alleen de Metrum Octave in positieve zin bijgebleven...
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Dr.Bedlo

Zo...

Net weer terug van Edwin van AA. "k Zie het weer helemaal zitten. En Edwin gaat het helemaal in orde maken. Ik ga er zelf maar niet meer mee klungelen. Kortom binnenkort ( waarschijnlijk morgen al) een Nd5xs.

Voor de liefhebbers staat er bij hem ook nog van alles van Sonneteer.
Quad vintage.

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op januari 24, 2013, 14:45:15
Net weer terug van Edwin van AA. "k Zie het weer helemaal zitten. En Edwin gaat het helemaal in orde maken. Ik ga er zelf maar niet meer mee klungelen. Kortom binnenkort ( waarschijnlijk morgen al) een Nd5xs.

Ga je aan de NAS of ga je vooralsnog via je PC streamen?
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Via de NAS ( synolygy ds 212)
Quad vintage.

corry

.

Alco

CiteerNet weer terug van Edwin van AA. "k Zie het weer helemaal zitten. En Edwin gaat het helemaal in orde maken. Ik ga er zelf maar niet meer mee klungelen. Kortom binnenkort ( waarschijnlijk morgen al) een Nd5xs.
Ben zeer benieuwd!  :smile:

CiteerVoor de liefhebbers staat er bij hem ook nog van alles van Sonneteer.
Ook erg mooi spul. Een Sonneteer Campion/Alabaster + PENaudio Charisma's + mooie (bijv: Avid) draaitafel is een droomset !
(heb tot nu geen Naim set beluisterd die die herinnering heeft kunnen verslaan)  :sigh:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Gaat helemaal goed komen...Het geluid klonk mooier dan via de CD en het feit dat je ook files kunt aanschaffen met een hogere bitrate een leuk radiotje en het gebruyiksgemak...
Quad vintage.

Alco

Heb je bij A-A ook mogen pielen met de n-Stream app voor de ND5xs ? 
(vond die zelf toen ik heel even een UnitiQute mocht bedienen, niet zo intuïtief/prettig als de Ipeng app voor m'n Squeezebox)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Dat ping pong geval ken ik niet. maar met het met echt leder omhulde Ipadje van Edwin met daarop de interface van de Nd5xs en de unity nogwat vond ik wel fool proef. Kind kan de was doen als je niet spastisch bent maar dat ben ik gelukkig niet.
Quad vintage.

Martin!!!

Gisteravond een bezoek gebracht aan medeforummer Lion of Judah, alwaar ik hartelijk door de vrouw des huizes werd ontvangen (Lion hoorde de deurbel niet omdat hij druk bezig was met het luisteren naar muziek). Na een kop koffie :coffee: met een plak (zelfgemaakte?) cake en wat forum praat zijn we overgegaan tot het uiteindelijke doel van mijn bezoek, een vergelijk tussen de Avondale TPX2 van Lion en de NAIM HiCap van mijzelve.

De set van Lion bestaat uit een voor mij bekende NAIM SuperNait met als bron de Arcam DV88 en als weergevers de Spendor A5. Allereerst iets over de Spendor A5, uit de verhalen van Lion over de grootse basprestaties van de A5 die onlosmakelijk aan zijn grote muziekliefde reggae zijn verbonden had ik een grote kast verwacht, echter de A5's meten (hxbxd) slechts 790 x 165 x 250mm met aan de achterzijde bij de bodemplaat een baspoort. De A5's gaan laag heeeel laag.........  het zijn fraaie weergevers die zeer goed bij genoemde muziekliefde van Lion passen. De Arcam DV88 is volgens Lion zo'n beetje aan het einde van haar leven aan het komen en hapert zo af en toe iets, deze avond heeft ze echter geen bitje laten vallen.  :headbanging:

Dan het vergelijk. De verschillen, de HiCap is een stuk zwaarder in gewicht dan de Avondale TPX2, qua bekabeling is het ook net even iets anders de TPX2 heeft één aansluiting aan de achterzijde die in de kabel gesplitst wordt voor de twee aansluitingen op de SuperNait. De HiCap maakt gebruik van twee kabels. Voor zover de visuele verschillen.

De hoormatige verschillen tussen beide (althans naar MIJN beleving en volgens mij ook die van Lion), tsja dat wordt geen heel lang verhaal er zijn meer overeenkomsten dan verschillen. De Hicap geeft wat meer detail in het hoog en midden en controleert het laag beter, de verschillen zijn minimaal maar zeker hoorbaar. De overeenkomsten, beide voedingen brengen de SuperNait naar een veel hoger niveau, eigenlijk naar het niveau daar waar de SN thuis hoort. Een Power Supply aan de SN is eigenlijk een must om het maximale uit de SN te halen........   :worship:  :worship:

Het was een leuke en zeker ook gezellige avond!  :thumbs-up:

mainly British stuff

Dr.Bedlo

Citaat van: fred19633 op januari 24, 2013, 15:23:02
Dat ping pong geval ken ik niet. maar met het met echt leder omhulde Ipadje van Edwin met daarop de interface van de Nd5xs en de unity nogwat vond ik wel fool proef. Kind kan de was doen als je niet spastisch bent maar dat ben ik gelukkig niet.

Oeps ik dacht dat de streamer verstuurd werd vanaf Latham gisteren.Maar dat moet nog vanaf fabriek verzonden worden naar Latham en dan naar Groningen. Dat duurt dus jammer genoeg nog even.

Nog een vraag voor de kenners. Ik heb een NAS met DNLA maar is dat niet hetzelfde als UpNp?
Quad vintage.

Fred Mulder

Citaat van: Martin!!! op januari 25, 2013, 11:20:20
Gisteravond een bezoek gebracht aan medeforummer Lion of Judah

Leuk om te lezen. Al had ik meer verschil verwacht tussen beide (andere vergelijkingen zijn duidelijk in voordeel TPX2), misschien met leeftijd van de voedingen te maken?? Het is hoe dan ook inderdaad een must voor elke SuperNait!

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op januari 25, 2013, 15:19:31
Nog een vraag voor de kenners. Ik heb een NAS met DNLA maar is dat niet hetzelfde als UpNp?

Fred ik denk dat onderstaand linkje je alles vertelt:

http://www.tabletsmagazine.nl/2012/05/wat-is-dlna-upnp-en-hoe-gebruik-je-het/

;D
mainly British stuff

Lion of Judah

Citaat van: Fred Mulder op januari 25, 2013, 16:51:07
Leuk om te lezen. Al had ik meer verschil verwacht tussen beide (andere vergelijkingen zijn duidelijk in voordeel TPX2), misschien met leeftijd van de voedingen te maken?? Het is hoe dan ook inderdaad een must voor elke SuperNait!

Laat ik allereerst beginnen met te zeggen dat ik het ook weer een gezellige avond vond.  :pompom:
Het geluid is inderdaad voor het grootste gedeelte hetzelfde en grote verschillen zijn er ook naar mijn mening niet. De persoonlijke klank voorkeur, het uiterlijk en de diepte van de portemonnee zijn de belangrijkste argumenten om voor de 1 of de ander te kiezen. De Hicap inderdaad iets frisser zeg maar en de TPX2 wat zachter. Als het gaat om de klank dan. Het is ook wel lastig om te vergelijken moet ik eerlijk zeggen omdat je zo lang bezig bent om de boel om te pluggen.

Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Dirk483

HI,
New to this topic.
Ben op zoek naar XS als vervanging voor mijn A85..Iemand een goede tip?

Groet Dirk
Arcam a85/sonos zp 90/RDac/Audio Physic Tempo VI

Lion of Judah

Citaat van: Dirk483 op januari 26, 2013, 11:14:51
HI,
New to this topic.

Groet Dirk

Hi Dirk,
Welkom op het forum. Ik heb hiervoor een A85 gehad. Een collega van mij heeft zijn XS een keer meegenomen om te vergelijken. Dat was met een Arcam CD192 als bron. Met deze combi zijn de verschillen niet zo groot. De Naim iets meer sprankeling, de Arcam mooiere stemmen/mid.
Als je echter een Naim bron gebruikt icm met de XS dan zal het verschil anders zijn. Het gaat er dus om naar welke "sound" je op zoek bent.
Gaan luisteren dus, bij de betere audio zaken en bij je nieuwe forum genoten bijvoorbeeld.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

bmateijsen

Citaat van: Dirk483 op januari 26, 2013, 11:14:51
HI,
New to this topic.

Groet Dirk

Je kan mij pm-en of mailen ([email protected]) als je op zoek bent naar een nieuwe XS, de A85 kan ik inruilen voor je.

Met vriendelijke groet,

Bjorn

Alco

Michel8

Citaat van: bmateijsen op januari 26, 2013, 12:03:50
Je kan mij pm-en of mailen ([email protected]) als je op zoek bent naar een nieuwe XS, de A85 kan ik inruilen voor je.

Met vriendelijke groet,

Bjorn

Er staat er nu een op hifi.nl. Is er een uit 2009. Is dat wat?

garmtz

Citaat van: Michel8 op januari 26, 2013, 21:54:23
Er staat er nu een op hifi.nl. Is er een uit 2009. Is dat wat?
die van ons mag ook weg voor minder. Heeft nl. nog de 'oude' behuizing.

Michel8

thanks. twijfel nog steeds om toch voor brio r te gaan met streaming via sonos bijv. toch goedkopere optie...

Alco

De Rega Brio-R is ook een erg fijne versterker. :) (qua openheid en detaillering vond ik 'm niet onder doen voor de XS)

De klank is iets rustiger/minder uitgesproken dan Naim, maar de Brio-R is een geweldige versterker, en niet alleen voor z'n prijs.
De afwerking van front + achterpaneel doet wel wat goedkoop aan. (glossy plastic), maar aan de andere kant...
voor € 650,- heb ik dan liever dat de fabrikant daarop bezuinigt dan op de klankmatige kwaliteit.

Op MP staat ook nog een Naim Unitiqute te koop, voor € 999,-   Dan heb je de Naim klank + een streamer, dac en tuner in 1.

Michel8

Ja klopt. Alleen is dat de 96k versie en niet de 192k. En nu heb ik het verschil nog niet gehoord. Het weerhoudt me nu toch. Terecht of niet?

Alco

Hmm,...geen idee of dat terecht is om eerlijk te zijn. Ik ken alleen de 96k versie.

Bij nader inzien is de prijs van min of meer € 1000,-  nog best pittig, aangezien de Qute onlangs in prijs is gezakt naar € 1325,-
(als ik me niet vergis)