Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerScrollen in een nummer kan al met de UnitiLite en binnenkort ook met de andere streamers
Verrek...ik zie 't. Thanx JJ. :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

corry

.

Klout10

Citaat van: Jumping Jack op november 24, 2012, 23:37:43
Scrollen in een nummer kan al met de UnitiLite en binnenkort ook met de andere streamers  ;)
http://www.naimaudio.com/news/article/n-stream-32

Ik begrijp dit eerlijk gezegd niet zo. Deze mogelijkheid zit al vanaf het begin op de n-Serve app, maar ik gebruik dit werkelijk nooit ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerHeb je een vergelijk gedaan tussen de sb digitaal op de qute en de sb analoog op de qute?
Heb je dit ook vergeleken met enkel de qute (als streamer amp)?
Ik heb inderdaad een vergelijk gedaan tussen de SB digitaal op de Qute en daarna analoog.
Ik heb 't niet kunnen vergelijken met het streamer gedeelde van de Qute, aangezien ik die niet aan de praat kreeg.
(mocht de Qute een keer meenemen bij een Naim dealer om thuis te proberen, maar daar kreeg ik 't niet aan de gang.
Heb daarom alleen het versterker en dac deel kunnen beoordelen. (beluisterde ook muziek vanaf USB-stick, dat ging prima)

CiteerIk begrijp dit eerlijk gezegd niet zo. Deze mogelijkheid zit al vanaf het begin op de n-Serve app, maar ik gebruik dit werkelijk nooit...
O, wel vreemd dan, dat het wel al bij de n-Serve app van het begin af zat, terwijl het bij de n-Stream app nog moet gebeuren. :unsure:
Ik gebruik het wel af en toe. Zo zie je maar,... zoveel mensen, zoveel wensen. :)

Ik hoor menigeen ook over playlisten aanmaken...dat heb ik nog nooit gebruikt.
Net als dat veel mensen de aankoop van een streamer laten afhangen van de mogelijkheid om gapless te kunnen afspelen.
Daar hecht ik totaal geen waarde aan.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Citaat van: Alco op november 25, 2012, 10:51:54
Net als dat veel mensen de aankoop van een streamer laten afhangen van de mogelijkheid om gapless te kunnen afspelen.
Daar hecht ik totaal geen waarde aan.

Laat ik dat nu net wel belangrijk vinden: zooo vervelend om bij bijvoorbeeld een live album het applaus onderbroken te horen ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerLaat ik dat nu net wel belangrijk vinden: zooo vervelend om bij bijvoorbeeld een live album het applaus onderbroken te horen...
Als je veel live albums hebt en beluisterd kan ik 't me wel enigszins voorstellen. (ik doe dan meestal het volume even wat zachter tijdens applaus)  Zelf heb ik erg weinig live albums (misschien 10 op de >600), vandaar dat 't voor mij niet zo van belang is.

garmtz

Citaat van: Klout10 op november 25, 2012, 11:04:19
Laat ik dat nu net wel belangrijk vinden: zooo vervelend om bij bijvoorbeeld een live album het applaus onderbroken te horen ...

En bij klassiek...

Klout10

Citaat van: garmtz op november 25, 2012, 11:26:55
En bij klassiek...

Ook bij sommige pop/rock albums lopen de nummers in elkaar over ...

garmtz

Citaat van: Klout10 op november 25, 2012, 11:31:35
Ook bij sommige pop/rock albums lopen de nummers in elkaar over ...

Inderdaad. Ik zou nooit zonder gapless willen...

Robiwan

Citaat van: garmtz op november 25, 2012, 11:33:42
Inderdaad. Ik zou nooit zonder gapless willen...

Hoi,

Heb je al tijd gehad om te testen wat de klankmatige verschillen zijn met en zonder randaarde?

Gr,

robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: LPlover op november 25, 2012, 12:43:38
Hoi,

Heb je al tijd gehad om te testen wat de klankmatige verschillen zijn met en zonder randaarde?

Gr,

robin

Nee, zal ook de komende week niet gebeuren, heb helaas extreem weinig tijd.

Alco

We interrupt this topic for an incoming newsflash! ::)

Ik kan er niet omheen..., 'oude liefde roest niet', etc,etc. ok....kom maar op... reacties als:  "Ik wist 't!" ;D :D

Het lange verhaal zal ik vooralsnog achterwege laten, maar... I'm back,...hooked on Naim again.

Het gekke is dat het niet eens was uit ontevredenheid over de Rega Brio-R.
Ik vind 't nog steeds een erg fijne versterker, met een betere prijs/kwaliteitsverhouding dan welke Naim versterker ook. (uitgaande van de nieuwprijzen)

Maar....als er dan plots een in nieuwstaat verkerende, net 1 jaar oude Nait XS wordt aangeboden voor bijna de helft van de nieuwprijs, dan begint die nieuwsgierigheid toch te kriebelen.
Onder 't mom 'Als ie niet bevalt, dan raak ik 'm voor die prijs ook wel weer kwijt' heb ik de gok gewaagd en die pakte boven verwachting goed uit!  :)

Wat me tot nu weerhield om de Nait XS eerder te gaan beluisteren waren de berichten die ik een paar recensies las.
De Nait XS zou smoother klinken dan de Nait 5i-2 en de SuperNait.  Dat klonk op papier dan niet als my cup o' tea. :confused:

Ook al besef ik dat een Nait XS een betere bron verdient als mijn bescheiden Squeezebox Touch (zij 't met betere PSU), toch kinkt 't nu al zo heerlijk, en absoluut niet waar ik voor vreesde. Het hoog is wellicht iets minder fel/hard soms als de Nait 5i-2, maar is nog steeds helder, mooi sprankelend, met voldoende attack. (belangrijk en opvallend bij bijv. akoestisch gitaarmuziek als die van Nils Lofgren, Rosenberg Trio, e.d.)

Ook opvallend is dat de Nait XS qua ruimtelijkheid/diepte meer overeenkomt met de Nait 2 (mijn referentie) en de Rega Brio-r.
De Nait 5i-2 vind ik in vergelijking veel platter klinken. Die gaf de muziek meer op 1 horizontale lijn weer, waarbij instrumenten ook meer in elkaar overvloeiden.

Don't get me wrong, ik zou nog prima met de Brio-R kunnen leven, maar toegegeven... de Nait XS is in veel opzichten toch echt een stapje hoger op de ladder. (die ik eigenlijk niet wou beklimmen, maarja... te laat!) :laugh: :lookaround:

En, leuke bonus: het front van de Nait XS heeft de mooiere (geborsteld aluminium) afwerking. :)

Dat vind ik een stuk fraaier dan het meer grijze, korrelige front van de Nait 5i-2 of (meer nog) het hoogglans plastic van de Brio-R.

Dus... ik 'vrees' dat ik binnenkort toch weer afsheid ga nemen van m'n Brio-R, en dan op zoek naar een waardige bron.

It's good to be back home.  8)

Fred Mulder

Zo, andere Naim topic members, wie heeft de pot gewonnen?  :D
Haha, het was natuurlijk een kwestie van tijd.

Leuk voor je dat je de Naim ladder verder hebt beklommen. Het zal je vast goed bevallen  8) met deze Nait kun je weer veel nieuws ontdekken, dac, streamer, powerlines, fraim, etc

Welkom terug Alco, veel plezier!!

Fred

Alco

Thanx Fred! :)

Een ND5xs is een potentiele kanshebber om mijn Skwiesboksje te vervangen.
Al ben ik klankmatig eigenlijk nog/al best tevreden. Visueel is het uiteraard ook een veel mooier plaatje i.c.m de Nait XS.
Ook het feit dat je simpelweg een USB-stickje met uuuren muziek in de ND5xs kan prikken spreekt me wel aan. 
Last but not least de ongetwijfeld ideale synergy, tussen ND5xs & Nait XS.

Ik denk dat ik dan eerder voor een ND5xs ga, dan voor de dac (heb ik al eens geprobeerd op m'n SB)

We'll see... misschien binnenkort toch maar 'ns de ND5xs beluisteren. Maar alles op z'n tijd. Ik geniet nu ook al.

Martin!!!

Welcome back Alco, gefeliciteerd met je aankoop en heel veel plezier ermee.....
mainly British stuff

Klout10

Gefeliciteerd met de aanschaf. Welcome back!

Wat me tot nu weerhield om de Nait XS eerder te gaan beluisteren waren de berichten die ik een paar recensies las.
De Nait XS zou smoother klinken dan de Nait 5i-2 en de SuperNait.  Dat klonk op papier dan niet als my cup o' tea.

Blijkt maar weer eens dat je niet al te veel waarde moet hechten aan recenties!

Alco

Thanx Martin, dat gaat vast wel goed komen.  Het was vannacht eigenlijk ook alweer te laat voordat ik m'n bed opzocht.  :sleepy:  :lookaround:

Op het Engelse Naim forum zei iemand die van de Nait 5i-2 overging naar de Nait XS:"De Nait XS is the ideal late-night/appartment amp".
Dat kan ik nu wel begrijpen. De Nait XS heeft wat meer fundament, dan zowel de Nait 5i-2 als de Brio-R, waardoor de muziek ook op bescheiden volume voldoende body heeft.
De XS heeft daarbij de ruimtelijkheid van de Brio-R en de Nait 2, waarbij instrumenten goed, los van elkaar zijn te volgen en toch de kenmerkende Naim sound, die me zo beviel in de Nait 5i.

Ik was bang dat de Nait XS die zo kenmerkende Naim sound enigszins zou missen, gezien deze uitspraak in een HVT magazine:"In vergelijking met andere, ooit door mij beluisterde versterkermodellen van Naim, vind ik de XS wel het meest afwijkend klinken. De weergave is wat zachter, met minder uitgesproken eigenschappen aan boord. Het zou best eens kunnen dat Naim met deze versterker een heel andere doelgroep weet aan te boren!"

Voornamelijk die uitspraak weerhield mij er tot nu van om de XS toch een kans te geven.

Klout10

Dat bedoel ik nu precies, ik heb het al zo vaak gezegd: Al die reviews zijn leuk om te lezen, doe ik ook. Staan ook vaak leuke foto's in, zeker in de Duitse bladen. Maar hecht er niet zo veel waarde aan. De enige manier om een versterker op waarde te kunnen schatten is om er thuis in je eigen ruimte en met je eigen speakers en muziek naar te luisteren. Geldt overigens niet alleen voor versterkers :-)

Klout10

Mooie foto trouwens...

Alco

Bedankt, Klout10 :)

CiteerBlijkt maar weer eens dat je niet al te veel waarde moet hechten aan recenties!
Helemaal mee eens. Ok, de XS klinkt iets ronder/zachter dan de Nait 5i-2, maar minder zacht/rond dan bijvoorbeeld de Rega Brio-R en nog volop herkenbaar als een typische Naim versterker.
Qua detaillering heb ik niet het idee dat de Brio-R onder doet voor de Nait XS, maar de klank is wel iets opener.
(mag ook, gezien het prijsverschil tussen beide)

ps... heb de XS tot nu alleen nog beluisterd met de dunne, De Groef kabel die ik gebruikte i.c.m de Rega Brio-R.
(gemakzucht en oogt effe wat discreter dan die dikke Naca5 tuinslangen)  Ik zal vanavond m'n Naca5 in de strijd gooien.
(dus wie weet... wordt ik nog enthousiaster :sigh: :happy: )

musfed

Mooie versterker Alco. En inderdaad een erg mooie foto.
En is de nu de 42ste of 43ste versterker?  ;) ;)
Dutch & Dutch 8c's

Alco

Thanx Musfed. :)

Haha....Ik ben de tel kwijt.  Ik gok dat het, sinds pakweg 1987 m'n 20e oid is  :blush: :D
De rode draad is inmiddels wel, dat ik sinds eind jaren '90, vroeg of laat steeds weer bij Naim uitkom.

Achja,... zo lever ik op mijn manier een kleine bijdrage aan het behoud van de economie.  ;D ;)

Vraagje m.b.t de ND5xs:

Als je via een Ipod/pad de ND5xs bediend, en je wilt scrollen op artiest, laat de ND5xs dan alles zien op alf.volgorde van voor- of achternaam van de artiest/band.  (of is dit evt zelf in te stellen ? :unsure: )

Ik ben met de SB namelijk al bijna zo'n 4 jaar gewend dat alles op alf.volgorde van voornaam staat en zou dat graag zo houden...

Klout10

Ik heb geen ervaring met de ND5XS, maar ik vermoed dat deze qua sortering de volgorde zoals door de server aangeboden aanhoudt...

Guester

Citaat van: Alco op november 30, 2012, 23:51:51
We interrupt this topic for an incoming newsflash! ::)

Ik kan er niet omheen..., 'oude liefde roest niet', etc,etc. ok....kom maar op... reacties als:  "Ik wist 't!" ;D :D

Het lange verhaal zal ik vooralsnog achterwege laten, maar... I'm back,...hooked on Naim again.

Het gekke is dat het niet eens was uit ontevredenheid over de Rega Brio-R.
Ik vind 't nog steeds een erg fijne versterker, met een betere prijs/kwaliteitsverhouding dan welke Naim versterker ook. (uitgaande van de nieuwprijzen)

Maar....als er dan plots een in nieuwstaat verkerende, net 1 jaar oude Nait XS wordt aangeboden voor bijna de helft van de nieuwprijs, dan begint die nieuwsgierigheid toch te kriebelen.
Onder 't mom 'Als ie niet bevalt, dan raak ik 'm voor die prijs ook wel weer kwijt' heb ik de gok gewaagd en die pakte boven verwachting goed uit!  :happy:

De Nait XS zou smoother klinken dan de Nait 5i-2 en de SuperNait.  Dat klonk op papier dan niet als my cup o' tea. :confused:

Ook al besef ik dat een Nait XS een betere bron verdient als mijn bescheiden Squeezebox Touch (zij 't met betere PSU), toch kinkt 't nu al zo heerlijk, en absoluut niet waar ik voor vreesde. Het hoog is wellicht iets minder fel/hard soms als de Nait 5i-2, maar is nog steeds helder, mooi sprankelend, met voldoende attack. (belangrijk en opvallend bij bijv. akoestisch gitaarmuziek als die van Nils Lofgren, Rosenberg Trio, e.d.)

Ook opvallend is dat de Nait XS qua ruimtelijkheid/diepte meer overeenkomt met de Nait 2 (mijn referentie) en de Rega Brio-r.
De Nait 5i-2 vind ik in vergelijking veel platter klinken. Die gaf de muziek meer op 1 horizontale lijn weer, waarbij instrumenten ook meer in elkaar overvloeiden.

Don't get me wrong, ik zou nog prima met de Brio-R kunnen leven, maar toegegeven... de Nait XS is in alle opzichten toch echt een stapje hoger op de ladder. (die ik eigenlijk niet wou beklimmen, maarja... te laat!) :laugh: :lookaround:

En, leuke bonus: het front van de Nait XS heeft de mooiere (geborsteld aluminium) afwerking. :)

Dat vind ik een stuk fraaier dan het meer grijze, korrelige front van de Nait 5i-2 of (meer nog) het hoogglans plastic van de Brio-R.

Dus... ik 'vrees' dat ik binnenkort toch weer afsheid ga nemen van m'n Brio-R, en dan op zoek naar een waardige bron.

It's good to be back home.  8)

Mooi plaatje Alco, en we wisten het wel vroeg of laat... Nu nog een combi met Harbeth maken. Aantrekkelijke prijzen trouwens voor de p3es2.
Sonos - Spotify

RexManning

Klopt inderdaad. Dat bepaalt je server (in mijn geval de synology nas en ik heb eerst voornaam, dan achternaam. Wel heb ik nu overal "The" erachter geplakt na een komma, anders werd het een alfabet binnen een alfabet. "White Stripes, The" dus).
Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------